View Full Version : ленивец ナマケモノ laiskiainen
Eli samara.
Kun pihassa makaa puhki ruostunut viikinkilaiva, niin pakko siitä on yrittää rakennella pikku budjetilla jotain kivaa. Ja korjaamon pihasta löytyi paalattavaksi menevä pajeron raato, josta käyn poimimassa risukeulan, ohjaussimpukan ja joitain pikku osia parempaan käyttöön.
Jostain kun vielä löytyisi toinen risukeula niin joka kulmasta erillisjousitettu nelipyöräohjattava samara olisi tekemistä vaille valmis.
Jos jonkun nurkissa pyörii ylimääräistä risukeulaa niin voisin vaikka vähän maksaakin.
Aikaa käytetty: 0h
Rahaa käytetty: 0€
Moi,minulla olis koko pajeron rungon etuosa,ilmaiseksi annetan
Moi,minulla olis koko pajeron rungon etuosa,ilmaiseksi annetan
Oijoijoi! Onkos siinä kaikki palikat paikallaan? Olisniin soma hitsata kaksi valmista rungonpätkää toisiinsa.
Pistäppä yksityisviestillä numero niin soittelen.
Tästä saattaa kehkeytyä mielenkiintoinen projekti :D
Kävin silpomassa pajeron keulan irti ja raahasin hökötyksen pihaan.
Ja heti oli pakko ottaa kylmät tyypitkin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139594
Tuon enempää ei etuosasta löytynyt mätää:), odotin pahempaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139595
Perämurikka on väärällä puolella ladan laatikkon nähden ja vääntösauvat ovät vähän tiellä, täytyy kehitellä jousitus ladan orkkis vietereistä. Taakse tulee poikittainen lehtijousi tai jotain muuta outoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139596
Moottorissa ei ole mitään sivuääniä, käynnistyy herkästi eikä edes vuoda öljyä kuin nimeksi. Ainoa vika on taipumus sammua kun painaa kytkintä moottorijarrutuksen jälkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139597
Aikaa tärvätty 4h
Rahaa tuhlattu 0€
Akseleita voi edelleen tarjota, kovin paljoa en nyt voi maksaa ja yli 100km päästä en mielelläni lähde hakemaan.
Aikaa käytetty: 0h
Rahaa käytetty: 0€
Noi luvut tulee kyllä muuttuun ja aika äkkiä, jos meinaa jotain tehdä:D:D:D
Kävin silpomassa pajeron keulan irti ja raahasin hökötyksen pihaan.
Ja heti oli pakko ottaa kylmät tyypitkin.
Tuon enempää ei etuosasta löytynyt mätää:), odotin pahempaa.
Perämurikka on väärällä puolella ladan laatikkon nähden ja vääntösauvat ovät vähän tiellä, täytyy kehitellä jousitus ladan orkkis vietereistä. Taakse tulee poikittainen lehtijousi tai jotain muuta outoa.
Moottorissa ei ole mitään sivuääniä, käynnistyy herkästi eikä edes vuoda öljyä kuin nimeksi. Ainoa vika on taipumus sammua kun painaa kytkintä moottorijarrutuksen jälkeen.
Aikaa tärvätty 4h
Rahaa tuhlattu 0€
Pitikö tässä viestissä olla kuvia mukana?
Reilun 100 km päässä olisi rullaava pajero tarjolla, maksaa vähän rahaa/olutta/jotain vaihto roinaa. Joko kopalla tai ilman. :)
Näkyykö kuvat nyt?
Joo näkyy.
Edit. Otan lainauksestani kuvat pois, ettei suotta näy kahteen kertaan.
En olisi uskonut näkeväni päivää jona omistan BEMARIN:eek:
Korjaamon romukasoista löytyi hieman sammaloitunut ja vähän helkkarin pahasti ruostunut bemarin taka-akseli, joka oli ilmeisesti liian huono jokkisautoon tai mihinkään järkevään tarkoitukseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139663
Jarrut ovat suurin piirtein kiinni ruostumisen ja uudelleen irti syöpymisen puolivälissä, mutta perä, kardaani ja vetarit vaikuttavat melko hyviltä.
Etu akseli tulee tästä ja ladan navoista, tuo pajeron pätkä menee taakse.
Kuinkahan pahoja hylkimisreaktioita seuraa jos yritän hitsata bemarin ja ladan vetarin pätkiä yhteen?
Pitää mitata perien välityssuhteet ja korjata ero sopivilla renkailla.
Mistä mallista tuo pitäisi olla, mun silmään ei näytä bemarin perältä? :confused:
Matti Alamäen itse tehdyssä neliveto rally-cross porschessa oli 320 bemun etumurikka. Silloin 80-luvulla...
En tiedä, en tiedä edes miltä bemarin perän pitäisi näyttää.
Puhuivat bemarin ja jonkun muun auton perista eli tämä on varmaan se joku muu.
Tunnistaako joku?
Voisko olla 500 sarjan pösöstä, 504 tai 505? Kuvat vanteista auttaisi aika paljon. Mites noi välitykset sopii paheron perää ajatellen? Meinasitko kääntää samaran motin pitkittäin vai mihin kardaanit tulee kiinni?
Otan sanat takaisin, on se bemarista... :o Tuo on vaan niin erilainen, kuin mitä oli 02-bemareissa, ja uudemmissa.
Kyseessä on siis E3 tai E9 mallien perä, vuosmallia 1968-1977. Autojen mallit siis 2500, 2800, 3.0 S, 3.0 Si, jne. E9 on coupe, mallimerkinnöissä C mukana.
Välitykset 3.64, 3.45 tai 3.25. Veikkaan tuota tiheintä, suomessa kun on ollut enempi pienempiä malleja. Nekin maksoivat talon verran aikoinaan... :rolleyes:
Niin pösöstähän ne puhu. Samassa kasassa pösön ja bemarin osia niin menin sekaisin.
Se ladan kone tulee pitkittäin. Välitys korjataan joko sierran laatikolla tai erikokoisilla renkailla.
korjaus Eip. Pösön vanteet on neljällä pultilla, nämä on viidellä.
Otan sanat takaisin, on se bemarista... :o Tuo on vaan niin erilainen, kuin mitä oli 02-bemareissa, ja uudemmissa.
Kyseessä on siis E3 tai E9 mallien perä, vuosmallia 1968-1977. Autojen mallit siis 2500, 2800, 3.0 S, 3.0 Si, jne. E9 on coupe, mallimerkinnöissä C mukana.
Välitykset 3.64, 3.45 tai 3.25. Veikkaan tuota tiheintä, suomessa kun on ollut enempi pienempiä malleja. Nekin maksoivat talon verran aikoinaan... :rolleyes:
Ja niin rikkaan miehen pullistelumobiilin osat jatkavat elämäänsä pers'aukisen lentojätkän kammottavassa viritelmässä.
Pajeron voin vaihtaa ilman koria korkeintaan vanhaan lasikuituiseen soutuveneeseen, kun en varsinaisesti tavitse pajeroa. Ainakaan ennen kuin venäläisen voimakoneen hirvittävä vääntö särkee nuo nykyiset akselit:D
Mites jos olisi erillainen ja sopivasti silpoisi ladamaraa ja laittaisi keski koneen eli pajeron keulalla tekisi?
Vai pyöriikö vetarit väärin päin?
Mites päin pajerossa muuten etukardaani pyörii myötä vai vasta päivään?
Murikkaa kattomalla näyttäis pyörivän vasta päivään jolloin laite joko peruuttaa pirun lujaa tai sitten perä on käännettävä
Onko perä välityksillä niin väliä jos ei kemppi keskiperää tee vaan antaa tasauspyörästön tehdä työtään.
Pajeron voin vaihtaa ilman koria korkeintaan vanhaan lasikuituiseen soutuveneeseen, kun en varsinaisesti tavitse pajeroa. Ainakaan ennen kuin venäläisen voimakoneen hirvittävä vääntö särkee nuo nykyiset akselit:D
Olisin voinut myydä sulle pajesta pätkän runkoa, ja etuperän. Kun sulla oli alunperin sellanen suunnitelma. Soutuveneelle ei tarvetta, kiitos vaan. :D
Pajerossa lienee 4.875 välitys, tai sitten 4.625.
Niin pösöstähän ne puhu. Samassa kasassa pösön ja bemarin osia niin menin sekaisin.
Se ladan kone tulee pitkittäin. Välitys korjataan joko sierran laatikolla tai erikokoisilla renkailla.
korjaus Eip. Pösön vanteet on neljällä pultilla, nämä on viidellä.
Kannattaiskohan muutama kymppi sijoittaa siihen toiseen pajeron akselistoon, senkuin hitsuittais runkonpäät yhteen ja laskis samariinin kopan päälle. Ehkä konehuoneeseen voisi laittaa pajeron dieselin asumaan pikkuisen bensan sijaan?
Jos pajeron akselin laittaisi eteen perämurikka pitäisi joko kääntää tai siirtää toiseen laitaan, riippuen kummin päin ladan kone tulee. Ja toinenkin perä pitäisi silloin kääntää.
Moottori tulee väkisin aika keskelle, eikä oikein sovi korin sisään, se olisi joko penkin selkänojassa kiinni tai autoa pitäisi ajaa melkein takapenkiltä käsin.
Ladan takasohva haperon akselin päälle, ympärille vähän putkia ja sopivasti ladan peltejä niin lopputulos saattaa näyttää vähän tämän henkiseltä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139668
Olisin voinut myydä sulle pajesta pätkän runkoa, ja etuperän. Kun sulla oli alunperin sellanen suunnitelma. Soutuveneelle ei tarvetta, kiitos vaan. :D
Pajerossa lienee 4.875 välitys, tai sitten 4.625.
Jos suostut myymään tuntemattomalle parin kuukauden maksuajalla, kun rahatilanne on päässyt todella synkäksi
Jos suostut myymään tuntemattomalle parin kuukauden maksuajalla, kun rahatilanne on päässyt todella synkäksi
Heh, pitää miettiä otanko riski. :)
Pajerossa on vielä kori päällä, se tarttis ennen repiä pois. Muttei oo mikään iso homma, korin pultit, jarruputket ja rattiakseli enää yhdistää ne. Ja pari sähöjohtoo. Kun vaan aikaa olis.
Ääni täältäkin sille toisen pajeron eturungon hankkimiselle. Osuu välityksetkin kerralla kohdalle.
http://i32.tinypic.com/jg1px2.jpg
Hitsailin taannoin kaksi suburu E12 etupäätä toisiinsa ja etuvetotekniikka keskelle. Riitti kun yhdisti vetarit/kardaanit. Ei tarvinnut alkaa kääntään perämurikoita ylösalaisin yms.
Se kumpaan suuntaan haluaa enempi vaihteita ratkee miten päin sen koneen siihen keskelle laittaa.
Samalla saa vaikka nelipyöräohjauksen.
Porvoon Hilma
12.10.2013, 12:39
Ja niin rikkaan miehen pullistelumobiilin osat jatkavat elämäänsä pers'aukisen lentojätkän kammottavassa viritelmässä.
Tässä asenne kohdallaan. :D tsemppiä hankkeeseen:)
Nostelin samaran pukeille ja aloin jo vähän purkamaan sitä. Koska bensatankin irroittelun yhteydessä onnistuin kastelemaan itseni ja puoli pihaa bensiinillä en uskaltanut edes koskea rälläkkään. Hauskuutin siis itseäni sovittelemalla renkaita alle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139708
Tämän vuosimallin ladoissa on vielä GM:n valmistama ruisku joka toimii vähän miten sattuu. Uudemmista löytyisi Boschin ruisku joka toimii paremmin. Mutta koska käytetystä ruiskusta voi saada hiv:n, enkä todellakaan osta tähän vehkeeseen uutta, hain naapurin saabista sadepäivien ratoksi juuttuvakurkkuisen zenith 175cd:n, jumissa tietysti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139709
Porvoon Hilma
12.10.2013, 19:33
..........juuttuvakurkkuisen zenith 175cd:n, jumissa tietysti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139709
Sulla nuo osat näyttää olevan ihan vaan kunnostamista vaille valmiita...:)
Viikoksi purettuna 2-t bensan sekaan lillumaan niin voi jo alkaa toimia.
Osta pullo injection cleaneriä, vaihda polttoaine suodatin, ja heitä tuo srömperi metsään. :D
Osta pullo injection cleaneriä, vaihda polttoaine suodatin, ja heitä tuo srömperi metsään. :D
MITÄ???:eek: Maksoin siitä saabista 20€. KACSHKCÖÖT OIROOOO!!:mad::mad::mad::mad::mad:
Hyvä römperi...
Pidän kyllä sen ruiskun varalla, mutta tässä autossa pyritään toteuttamaan mahdollisimman outoja, jossain määrin perverssejä, mahdollisesti vaarallisia ja ennen kaikkea saakelin typeriä ratkaisuja:D
Porvoon Hilma
13.10.2013, 04:09
Osta pullo injection cleaneriä, vaihda polttoaine suodatin, ja heitä tuo srömperi metsään. :D
Hmmm, tuossahan on metalli ja punosletku patinoitunut arvokkaalla tavalla. Tämä yksilö on kuin kaasuttimien jalohomejuusto. :)
Viikoksi purettuna 2-t bensan sekaan lillumaan niin voi jo alkaa toimia.
Mahtaa olla ettei ole kuin valkoista mömmöä/kovaa sisällä, mut se vihertävä lähtee tinnerillä liukenemaan.
BJ-40/76
13.10.2013, 15:01
MITÄ???:eek: Maksoin siitä saabista 20€. KACSHKCÖÖT OIROOOO!!:mad::mad::mad::mad::mad:
Hyvä römperi...
Pidän kyllä sen ruiskun varalla, mutta tässä autossa pyritään toteuttamaan mahdollisimman outoja, jossain määrin perverssejä, mahdollisesti vaarallisia ja ennen kaikkea saakelin typeriä ratkaisuja:D
Ennakkoluuloton asenne; ensimmäinen juuttuvakurkkunen, jonka kuulen pääsevän uudemman tekniikan paikalle, olisihan siihen varmaan huonopiakin vaihtoehtoja; en vaan yht"äkkiä hoksaa mitä.... (Näillä bensanhinnoilla, ja nimenomaan kun tuota viinaa on aina seassa)
Välitys korjataan joko sierran laatikolla tai erikokoisilla renkailla.
Äkkiä laskettuna tarttis laittaa 29" eteen, ja 39" renkaat taakse. :) Tai sitten mönkijän 25" ja 33".
Onko teillä ollut ajatusta tulevasta rengaskoosta?
Kävin tänään verstaalla, ja ruiskin crc:tä pajeron korin pultteihin. ;)
Äkkiä laskettuna tarttis laittaa 29" eteen, ja 39" renkaat taakse. :) Tai sitten mönkijän 25" ja 33".
Onko teillä ollut ajatusta tulevasta rengaskoosta?
Kävin tänään verstaalla, ja ruiskin crc:tä pajeron korin pultteihin. ;)
Pakko kai ostaa sulta se pajeron akseli. Paljonko siitä pitäisi maksaa?
No niin, ettei tämä nyt menisi pelkäksi romujen haeskeluksi kiinnitin rungon kylkeen paikkalapun ajattoman tyylikkäällä räkäsaumalla. Paikassa kätevästi reikä valmiina:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139780
Takavietereiksi tulee ladan hyppykepit mysteerivarsien puslilla, eteen saabin jouset. Se on nyt päätetty.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139782
Kaasutinhan sopii ladan imukaulaan pelkällä pikku viilauksella:eek: (en kylläkään löytänyt viilaa mistään, joten käytin rälläkkää). 15v kuusen juurella maanneen ja näyttävästi sammaloituneen saabin kaasutin alkoi toimia pelkällä crc käsittelyllä, ja moottori muuten kävi nätisti:p. Enää ei tarvitse käynnistyksenestostakaan välittää:).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139781
Pakko kai ostaa sulta se pajeron akseli. Paljonko siitä pitäisi maksaa?
Etuakseli + pätkä runkoa 50e sulle, muille maksais enemmän. :D
Etuakseli + pätkä runkoa 50e sulle, muille maksais enemmän. :D
Ok. Vai kelpaako hirven liha maksuksi? Ilmottele kun se on irti. Viikko menee mukavasti näitä muita osia rakennellessa.
Ok. Vai kelpaako hirven liha maksuksi? Ilmottele kun se on irti. Viikko menee mukavasti näitä muita osia rakennellessa.
Laitan privaa hirveestä lihasta. :)
Tämä se on projektien projekti. Yli kuusi vuotta vanhoja valokuvia ja uusia osia metsästäen. http://forums.offipalsta.com/images/smilies/biggrin.gif
p0hamala
13.10.2013, 23:07
Tämä se on projektien projekti. Yli kuusi vuotta vanhoja valokuvia ja uusia osia metsästäen. :D
Kyllä :D Mutta seurataan mielenkiinnolla mitä tästä tulee, asenne on ennakkoluuloton ja todella kohdallaan :cool:
T/P
Tein pieniä laskelmia:
Näillä osilla ja 31" renkailla auto kilkee ykkös vaihtella,
tyhjäkäynnillä 1,7km/h (0,42m/s)
1500rpm 3km/h (0,83m/s)
3000rpm 6kmh (1.66m/s)
ja vitosvaihteella 3000rpm 28,6km/h
Eli jos autosta tekee 3m lyhyen (tulee vamasti pidempi, mutta 3m olis aika söpö mitta) se etenee pituutensa verran:
tyhjäkäynnillä 7,1 sekunnissa
1500rpm 3,6 sekunnissa
300rpm 1,8 sekunnissa
Ja sama 39,5" rinkuloilla:
tyhjäkäynti 2,1km/h (0,58m/s)
1500rpm 3,7km/h (1m/s)
3000rpm 7,4km/h (2m/s)
Ja vitosvaihteella 3000rpm 35,5km/h
auto kulkee mittansa:
tyhjäkäynnillä 5,2 sekunnissa
1500rpm 3 sekunnissa
3000rpm 1,5 sekunnissa
dirtydog
14.10.2013, 05:34
Hmm seurataan innolla...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=139859
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=139860
Koppa irtos...
Runko voidaan poikkasta mittojen mukaan. 6x16" vanteita löytyy myös, joko sileillä renkailla, tai ilman.
Oliko korinpoistosta tunkilla riskianalyysi suoritettuna?:D:D:D:D:D
Oliko korinpoistosta tunkilla riskianalyysi suoritettuna?:D:D:D:D:D
Analysoin työn alkaessa, että kori kaatuu kyljelleen. Mutta analyysi olikin väärä, ei se kaatunutkaan. :D Nätisti lähti.
Katkaisin ennen nostoa putket, johdot, yms, ettei tarvinnut väliin mennä kurkottelemaan.
Tämän päivän puuhastelut:
Leikkelin ja liimailin ladan etujousesta pajeroon sopivan coiloverin ja silvoin iskarin yläkiinnikkeen pois tieltä. sitten alkoi ongelmat, vetarin kumi pikkusen hankaa iskarin tyveä vasten vaikka luulin että sille olisi tilaa, oma moka:o. Pakko laittaa se tuohon ulkopuolelle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=139858
Sitten ison rälläkän moottori heitti hanskat tiskiin, toinen hiili murusina. Melkein sopivan varaosan etsimisessä, sopivaksi muokkaamisessa ja paikalleen asentamisessa meni yli kaksi tuntia:mad:. Mutta taas toimii:). Sitten päätin luovuttaa ennen kuin vielä joku menee pieleen.
Mikset tee sellaista kaarenmallista pukkia alatukivarteen vetarin päälle mihin laitat ton perssonin alapään ylätukivarren kaaresta läpi? pikkasta ylemmäs tulisi jousen yläpää, mutta eikös samarassa ole konepeltiin tilaa vaikka ylälautasta nostaisikin?
Mikset tee sellaista kaarenmallista pukkia alatukivarteen vetarin päälle mihin laitat ton perssonin alapään ylätukivarren kaaresta läpi?
Aivoni ovat tainneet pehnetä lopullisesti:o. Noinhan se pitää tehdä.
Koska tämä projekti ei tunnu etenevän juuri lainkaan, annan sille nimeksi ленивец (laiskiainen).
Koska tämä projekti ei tunnu etenevän juuri lainkaan, annan sille nimeksi ленивец (laiskiainen).
Johan toi on viikossa edenny enemmän ku miun rojekti viimisee puolee vuotee.. :D
Johan toi on viikossa edenny enemmän ku miun rojekti viimisee puolee vuotee.. :D
Tekisi vain mieli rakentaakin eikä vain purkaa.
Huomenna lähtee laatikko auki..
Koska tämä projekti ei tunnu etenevän juuri lainkaan, annan sille nimeksi ленивец (laiskiainen).
Eteni ainakin osa hankintojen osalta. :)
(Kyseinen nuorimies haki tänään pajerosta pätkän runkoa...)
BJ-40/76
17.10.2013, 14:06
Taitaa saamaran jousesta loppua kantavuus tuossa leikissä?
Nimittäin jos laitat sen alapään keskelle alatukivartta, niin tulee voimaa tuplat siitä mitä renkaalla on....
Ja painoa tulee varmaan samanverran/paljon enemmän kuin saamarassa-> jousi pohjassa koko ajan.
ettei tulisi turhaa työtä...
p.s aika kiva projekti seurata; peukku!
Taitaa saamaran jousesta loppua kantavuus tuossa leikissä?
Nimittäin jos laitat sen alapään keskelle alatukivartta, niin tulee voimaa tuplat siitä mitä renkaalla on....
Ja painoa tulee varmaan samanverran/paljon enemmän kuin saamarassa-> jousi pohjassa koko ajan.
ettei tulisi turhaa työtä...
p.s aika kiva projekti seurata; peukku!
Nuo on etujouset ja tulossa taakse, ja kiinnityspiste tulee neljäsosan tukivarren pituudesta päähän navasta. Niiden pitäisi juuri ja juuri riittää. Jos ei riitä laitetaan saabin jouset.
Porvoon Hilma
18.10.2013, 10:11
Tein pieniä laskelmia:
Näillä osilla ja 31" renkailla auto kilkee ykkös vaihtella,
tyhjäkäynnillä 1,7km/h (0,42m/s)
1500rpm 3km/h (0,83m/s)
3000rpm 6kmh (1.66m/s)
ja vitosvaihteella 3000rpm 28,6km/h
Tämän perusteella kulkine ansaitsee toisenkin nimen: улитка :D
Messätissari
18.10.2013, 19:24
Улитка едет, когда-то будет...
Eip nuo jouset paljon painoa ota, enempi pintakovat.
Hieno projekti, ei aina tarvitse rahnapaalia itsensä toteuttamiseen.
Tämän perusteella kulkine ansaitsee toisenkin nimen: улитка :D
Upea nimi, pitäisiköhän nimetä väkkärä uudelleen? Mutta miten sen saisi jättämään limavanan peräänsä:D?
Viime yönä satoi ensilumen ja minä, eilen rakentamassani puliukkoluolassa kylmästä täristen, riipaisin vaihdeaskin kappaleiksi pöydälle ja vähän tinaten ja paljon pilaten askartelin elämäni ensimmäisen hitsilukon. Olisi varmaan ne öljyt pitänyt pestä pois ENNEN hitsaamista. Kestääköhän tuo noilla vai pitäisikö hitsata tukevammin?
Huomenna loota kasaan ja sovittelemaan rungon päitä yhteen.
KoniJeep
18.10.2013, 21:51
Kestääköhän tuo noilla vai pitäisikö hitsata tukevammin?
.
Aina ois varmempi JOS ottaisi pienet rattaat pois ja hitsaisi tasauspyörästön isot rattaat caseen kiinni... mut kestää toikin kunnes hajoaa :D
Ja kivan erilainen projekti!
Kestääköhän tuo noilla vai pitäisikö hitsata tukevammin?
Vetäse vaan vielä kaikista rattaista tukevat saumat siihen hmm.. eikse oo carrier? Enivei, sulata ne rattaat vielä siihen murikkaan kiinni.
Jos ois tiennyt kempittämisestä niin olisin ehdottanut DIY mini-spoolia? ihan kokeilullisuuden vuoksi, et miten kestää
Mutta paleluun lääkkeeksi
Sullahan varmaan on pari 200L pelti tynnyriä? niistä on näpärä askarrella kamiina puliukko luolaan :)
Toiseen pystyssä seisovaan tynnyriin kylkeen 30X40cm reikä sen ylemmän vahvike sauman päälle niin, että vahvike jää luukun keskelle- tästä puut sisään ja luukku tulee toisesta-luukku luonnollisesti hieman reikää suurempi
Kamiinana toimivasta tynnyristä leikatusta palasta voi leikata soirot jotka hitsataan kamiinaan kiinni niin, että luukku mahtuu kaukaloihinsa ja liukuu sivuttain.
Nämä li'ut voi vaikka leikata osaluovuttaja tynnyristä sitten loppuvaiheessa kun kaikki muut on valmiina
Tästä osan luovuttaja tynnyristä leikataan pohja pois sopivalta korkeudelta vaikka 10cm ja se hitsataan kamiina tynnyrin alle- jalaksi ettei maa tai teltan lattia pala. Sopivasta kohdasta leikatessa jää se koriste saumasta kapeimmileen ja tämä helpottaa kamiina tynnyrin alalaidan renkaan sisäpuolelle sovittamista
Piipuksi jotain pelti putkea tai sitten valssaa siitä luukun luovuttaja tynnyristä
Piipun voi laittaa takapuolelta niin jää kamiinan päällinen osien lämmittely tasoksi
Piippua ja sen kamiinasta ulostulon tiivistämistä helpottaa kun luovuttaja tynnyristä leikkaa kyljestä sopivan vaikka 30X30cm palan johon piipun hitsaa ensin kiinni niin saa hitsattua molemmin puolin ja vahvikkeen vielä piipun kohtaan.
Sen alemman vahvikkeen kohdille vaikka siten, että vahvike rengas jää luukun alalaitaan ehjäksi siihen voi suunnitella veto luukkua jos kokeilun perusteella tarvitsee.
Se on varmaankin noin 10X20cm luukku jonka kansi tulee kanssa siitä toisesta tynnyristä.
Kamiinana toimivasta tynnyristä leikatusta puuluukun palasta voi leikata soirot jotka hitsataan kamiinaan kiinni niin, että luukku mahtuu kaukaloihinsa ja liukuu sivuttain tai sitten tämän tilalle voi jos haluaa askarrella vaikka kaikki korkit jotka molemmissa tynnyreissä on ja luovuttaja tynnyrin kannesta saa peitelevyt korkkien kohtien reikiin.
Ähersin hirveällä vaivalla ja kiroilulla laatikon kasaan ja tajusin vasta sitten että siirtohaarukoiden sokkapultit jäivät sormitiukkuuteen.
Huomenna painitaan taas itäisten rattaiden ja laakerien kanssa.
Sain vihdoinkin sen laatikon kasattua, melkein kaikki osat sisäpuolella, ja pultattua koko roskan takaisin moottorin päähän. seuraavaksi pitäisi purkaa ja puhdistaa akselit että pääsisi runkoa rakentamaan.
Videon pätkä nykytilanteesta: http://www.youtube.com/watch?v=0OUfnArg8rU
Sain vihdoinkin sen laatikon kasattua, melkein kaikki osat sisäpuolella,
Onkohan mahdollista muuten kun kaveri väitti joskus purkaneensa ja kasanneen uudestaan laatikon niin kaikki toimi suunilleen kuten pitää, mutta vaihde kaavio meni sekaisin :confused:
Kekkeruusi
23.10.2013, 19:28
Asiallinen projekti ja asiallinen puliukkoluola :)
Onkohan mahdollista muuten kun kaveri väitti joskus purkaneensa ja kasanneen uudestaan laatikon niin kaikki toimi suunilleen kuten pitää, mutta vaihde kaavio meni sekaisin :confused:
Joissakin laatikoissa saattaa olla mahdollista laittaa siirtohaarukat vääriin tankoihin, ja jos autossa on vaijerikeppi niin ne vaijeritkin saattaa mennä väärin.
kellukka
23.10.2013, 20:09
Mulla taitas olla toyota corolla raatona(jos ei kaveri oo käyny hakee sitä) jos osia kaipailet,On tää sen verran mielenkiintoinen projekti että saat posti/matkahuolto kulujen hinnalla osaa:D kun näyttäs että voi käydä tähän projektiin vaikka mitkä osat:D
Mulla taitas olla toyota corolla raatona(jos ei kaveri oo käyny hakee sitä) jos osia kaipailet,On tää sen verran mielenkiintoinen projekti että saat posti/matkahuolto kulujen hinnalla osaa:D kun näyttäs että voi käydä tähän projektiin vaikka mitkä osat:D
Empä taida tarvita rollocan osia kun noista muista romuista näyttää irtoavan aika hyvin osia.
Arpakuutiotkin taisin jo nähdä jossain välissä ja humppavehkeitä löytyy muinaisen amismobiilini jäljiltä:D, nämähän ne kaikkein tärkeimmät varusteet taisi olla.
Porvoon Hilma
23.10.2013, 20:49
Upea nimi, pitäisiköhän nimetä väkkärä uudelleen? Mutta miten sen saisi jättämään limavanan peräänsä:D?
Viime yönä satoi ensilumen ja minä, eilen rakentamassani puliukkoluolassa .....
No just tuollaisen putkan mäkin rakensin Hilmaa varten pihalle. Luolan hyviä puolia olivat ehdoton edukkuus mihin tahansa kaupalliseen keinomateriaaleista valmistettuun epätekeleseen verrattuna sekä rakenteen uskomaton fleksibiliteetti.
http://img.favcars.com/vaz/tarzan/pictures_vaz_tarzan_1997_1.jpg
Tässä sulle kuva valmiista autosta. Tehtaan prototyyppi, Lada Tarzan. :D
Taas on ärräpäiden lisäksi lennellyt myös kypeniä kun hyökkäsin romujeni kimppuun.
Sain vihdoinkin hitsattua rungon päät yhteen. Rungolle tuli mittaa tasan kolme metriä, mikä olikin tavoitteena.
Molemmat omistamani apusimpukat olivat pilalle mysöytyneitä, joten elvytin toisen 20mm pultilla, samalla puslastakin hävisi välykset niin hyvin että apusimpukkaa pystyy irrallaan vääntelemään vain vaivoin.
Aika meltoa ainetta tuo alkuperäinen akselitappi kun 8.8 pultti on paljon lujempaa tavaraa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=140695
Sain vihdoinkin hitsattua rungon päät yhteen. Rungolle tuli mittaa tasan kolme metriä, mikä olikin tavoitteena.
Molemmat omistamani apusimpukat olivat pilalle mysöytyneitä, joten elvytin toisen 20mm pultilla, samalla puslastakin hävisi välykset niin hyvin että apusimpukkaa pystyy irrallaan vääntelemään vain vaivoin.
Aika meltoa ainetta tuo alkuperäinen akselitappi kun 8.8 pultti on paljon lujempaa tavaraa.
Paljonko tuli akseliväliksi?
Niinkuin oli puhetta, niin apusimpukka on tosiaan saanut kipiätä. Edellinen omistaja oli 39.5 swamppereilla saanut sen kieroon. :D Otin sen irti, hehkutin punaiseksi, ja taoin suoraan. En muista koitinko karkaista sitä? Ja on saattanut mulla taipua uudestaan.
Paljonko tuli akseliväliksi?
Niinkuin oli puhetta, niin apusimpukka on tosiaan saanut kipiätä. Edellinen omistaja oli 39.5 swamppereilla saanut sen kieroon. :D Otin sen irti, hehkutin punaiseksi, ja taoin suoraan. En muista koitinko karkaista sitä? Ja on saattanut mulla taipua uudestaan.
Akseliväli taitaa olla karvan yli kaksi metriä, vaikea mitata ilman periä.
Apusimpukat oli molemmat vääntyneet mihin sattuu (toisella pajerolla ei pohjapeldin perusteella edes oltu koskaan käyty ojien isommalla puolella) ja tuntuivat viilalla kokeillen yhtä pehmeiltä.
Etuperä siirtyi oikeaan laitaan. Brutaalia touhua mutta tulipahan väännettyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=140757
Vielä pitäisi heittää takaperä selälleen että pääsisi sovittelemaan moottoria paikalleen.
Kaikenlaista täällä selaillut mutta tämä projekti on ihan ykkönen.
Oli pakko tulla heti katsomaan että onko edennyt:)
Kaikenlaista täällä selaillut mutta tämä projekti on ihan ykkönen.
Oli pakko tulla heti katsomaan että onko edennyt:)
Hyvä että viidyttää muitakin.
Huonot työkalut ja olemattomat taidot takaavat ruttoa rumemman lopputuloksen:o
Jos seuraavasta projektista saisi sitten edes vähän siistimmän.
Etuperä siirtyi oikeaan laitaan. Brutaalia touhua mutta tulipahan väännettyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6264&pictureid=140757
Vielä pitäisi heittää takaperä selälleen että pääsisi sovittelemaan moottoria paikalleen.
oot tainnu puikolla turailla nuo saumat,mites toi etukartaaninlaippa näyttää aikasen heikosti kiinni olevan tuohon akseliin,siis hitsailut
oot tainnu puikolla turailla nuo saumat,mites toi etukartaaninlaippa näyttää aikasen heikosti kiinni olevan tuohon akseliin,siis hitsailut
Kardaanin pää menee sen laipan läpi ja on hitsattu vastapuolelta kiinni. Puikot loppuivat kesken kun hitsailin kolmion mallisia tukia tälle puolelle
Sain painittua moottorin paikalleen, tajusin kuitenkin samassa hetkessä että samaran koneen käyttö tässä hökötyksessä on paha virhe.
Bensiinimoottorin ongelmat:
-tyhjäkäynti sielutonta hyrinää ja löpsötystä:(
-tehokäynti rasittavaa pärinää ja mourunaa:mad:
-pensselinpesuaine muodostaa höyrystyessään lähes räjähdysmäisesti syttyvän kaasun:eek:
-ei tuota lainkaan voimasavua:(
-liikaa sähkölaitteita:confused::confused::confused:
Mennään kuitenkin nyt alkuun tällä moottorilla, ensi kesänä kuitenkin kaivan jostain nokalle jonkun ihanan pikku nokivasaran raksuttelemaan, naksuttelemaan, örisemään ja karjahtelemaan sekä tietysti tuottamaan sitä kauniin mustaa savua:D.
Mennään kuitenkin nyt alkuun tällä moottorilla, ensi kesänä kuitenkin kaivan jostain nokalle jonkun ihanan pikku nokivasaran raksuttelemaan, naksuttelemaan, örisemään ja karjahtelemaan sekä tietysti tuottamaan sitä kauniin mustaa savua:D.
Osta multa pikkuvikanen 1-HDT :D
Osta multa pikkuvikanen 1-HDT :D
Vikahan on pieni jos alle puolet osista täytyy vaihtaa:D
Ajattelin jotain kolopallon tms. moottori&laatikko pakettia haeskella sitten myöhemmin.
Lerssinen
28.11.2013, 16:33
Eteneekö ?
Kiinnostaa paljon enemmän kuin rahalla rakennetut :)
Eteneekö ?
Kiinnostaa paljon enemmän kuin rahalla rakennetut :)
Hitaasti. Huomenna pitäisi alkaa tekemään taka-akselia.
Ajattelin jotain kolopallon tms. moottori&laatikko pakettia haeskella sitten myöhemmin.
Mulla olis Fordin 1,6d jostain 90-luvun escortista,voisin luopua siitä pilkkahintaan.Myös pajeron ja Rangen osia olis jos on tarvetta.
Tsemppiä projektiin!
mulla olis tuos pihas passatti mis on 1,6 turbo kiisselikones.. satavarmuutta asiasta ei ole mutta pieni epäilys olis et kansipahvin joutuu vaihtamaan.. tuottaa sitä woimasavua ihan kiitettävästi..
Ajattelin jotain kolopallon tms. moottori&laatikko pakettia haeskella sitten myöhemmin.
Mulla olis Fordin 1,6d jostain 90-luvun escortista,voisin luopua siitä pilkkahintaan.Myös pajeron ja Rangen osia olis jos on tarvetta.
Tsemppiä projektiin!
Nostokurki
22.01.2014, 13:38
Ei oo tainnu edetä?
Kaitsu67
22.01.2014, 18:00
Joo, äkkiä Poukko jatkoa tälle et saadaan mukaan 2014 maasturiprojektiäänestykseen!
Yks aamu unessa näin aiheeseen liittyen vision
Kaksi takapotku automaattia keskelle rinnan toinen etuakselille ja toinen taka-akselille :D
Mites tämä projekti etenee? :D ilmat lämmenny ja rakennusbuumi taatusti noussut!
Mites tämä projekti etenee? :D ilmat lämmenny ja rakennusbuumi taatusti noussut!
Ei etene. Kaikki rakenteluinto suuntautuu Rat Sunnyyn.
Kuvia! :)
Kuvia ei ole offipalsta taitaa muutenkin olla vähän väärä paikka puhki ruostuneelle n13:selle. Oikea paikka voisi olla esimerkiksi romuttamo.:o Mutta jotain saatan laittaa sekalaisiin projekteihin.
Jotain tuollaista suunnittelin.:D
http://www.bosozokustyle.com/2010/03/19/bosozoku-car-feature-robins-rat-look-n13-sunny-zokusha/
Onko tuo nyt sitä hauskaa:confused::D
Rakentaisit laiskiaista nii menis aika mukavammin
twinurpo
22.07.2014, 23:01
Onko edistyny ??
Vilkutin
23.07.2014, 08:18
Nyt naapurikylän mies laiskiaisen kimppuuun, siitä tulee vielä uljas laite.