PDA

View Full Version : B 24v ---> 12v


Razzle
09.10.2013, 09:06
nyt kaikki sähkön taitajat huomio! tuli romukaupoissa voitettua toyota dyna vm-86 jossa on 3litran B moottori ja vieläpä aika pienillä kilometreillä. ongelma on nyt se että kyseinen kikotin on 24voltin sähköjärjestelmällä ja oma ikuisuus projekti hiluxi tunnetusti 12volttinen. onko kukaan tehny vastaavaa muutosta eli muuttanut 24v moottoria 12volttiseksi? mitä muuta tulee ottaa huomioon kuin laturin, startin ja hehkujen vaihto? ja mistä vekottimesta löytyy sopivat 12v startti ja laturi? onko ensinkää viisas projekti alkaa tuota sijoittaan hiluxin konehuoneeseen vai onko sama myyä jollekki jonka pirssiin se passaa suoraan ja hankkia tilalle 2lt?

Luoppis
09.10.2013, 09:31
Tai sit muutat sen hiluxin 24 volttiselle? Lämpömittari siitä dynasta, polttoainemittarille jännitteenalennin ja polttimot vaihtoon. Vähä jotai valojen releitä vaihtoo ja mitä vielä? Kumpi nyt sit on helpompaa. Aika paljo menee siitä B moottoristaki palikoita vaihtoo jos taas haluaa sen 12 volttiseks. Eiks noi moottorin anturitki oo kuitenki jännitekohtasia? Eli lämpötila lähinnä.

Tai sit viel se vaihtoehto C eli joku erittäin viisas suunnittelis vähä samallaset sähköt ku HDJ:ssa, siinähän on 12V sähköt, paitsi startti on 24V. Tulis vaa hirveesti lisää noita jännittäviä kytkentöjä, laturi vaan ois pakko olla 12V.

Pörö
09.10.2013, 10:49
Hiluun B-moottori, 2 akkua ja salamarauta... Hilun vanhasta moottorista lämpömittarin anturi ja hehkut jos kierre/pituus sopii sekä laturi. muita muutoksia ei sähköpuolelle mun mielestä tarvitse.

Bj Andy
09.10.2013, 16:29
Ihan joku aika sitten oli topicci tuosta muutoksesta ja eri startteja yhistelemällä sen sai muutettua 12 volttiseksi. Hehkuja löytyy vaikka minkä volttisina ihan moponetistä ja laturiksi ny käy vaikka se orkkiskin. Sammuttimen kanssa saattaa joutua hieman pähkäilemään vai millä tuo dynamiitin sammutus on järjestetty?No mutta sammuu se vaikka alipaine kellolla ja magneettivenalla jos ei muuta keksi ja kilpipeli on tulossa. Jos ei tuu kilpiin niin sittenhän se sammuu vaikka paalinarulla.

sisua45
09.10.2013, 21:42
Menee tuosta volttisuudesta ohi, mutta..

B-sarjan valurauta puksutin on 70-80 kg painavampi kuin hiluxin L-sarjan kone. Etuakselipainot huutaa hoosiannaa, jos leimalle aioit mennä?

12 voltin järjestelmän sähköjohdot kestää hienosti 24 V, koska virta puoliutuu. Toisinpäin voi olla ongelmia.

TOHJ61
11.10.2013, 08:12
Tai sit viel se vaihtoehto C eli joku erittäin viisas suunnittelis vähä samallaset sähköt ku HDJ:ssa, siinähän on 12V sähköt, paitsi startti on 24V. Tulis vaa hirveesti lisää noita jännittäviä kytkentöjä, laturi vaan ois pakko olla 12V.


Muutin HDJ:ni startin juuri paripäivää sitten 24v---->12volttiin.
Alkuperäinen alko temppuilemaan ja 12/24v rele avattu parikertaa.
Pääsyynä se, että uusia releitä ei löydy muualta kuin Toyotalta, hinta 804€?
Tehdas uusi 12v startti tarvikkeena 200€!
Kytkennän muutos teetti jonkinverran töitä, mutta vanhat kaapelit riitti siihen, ylikin jäi jonkinverran osia.
Startatessa kuulostaa selvästi laiskemmalta, mutta tänään pikku pakkasella käynnistyi hyvin.
Tarkoitus on ennen talvea tehdä kaapelointi paremmin, ja vahvemmilla johtimilla.

Pörö
11.10.2013, 08:44
Muutin HDJ:ni startin juuri paripäivää sitten 24v---->12volttiin.
Alkuperäinen alko temppuilemaan ja 12/24v rele avattu parikertaa.
Pääsyynä se, että uusia releitä ei löydy muualta kuin Toyotalta, hinta 804€?
Tehdas uusi 12v startti tarvikkeena 200€!
Kytkennän muutos teetti jonkinverran töitä, mutta vanhat kaapelit riitti siihen, ylikin jäi jonkinverran osia.
Startatessa kuulostaa selvästi laiskemmalta, mutta tänään pikku pakkasella käynnistyi hyvin.
Tarkoitus on ennen talvea tehdä kaapelointi paremmin, ja vahvemmilla johtimilla.

Aika halpa rauta tojolla, mersun vastaava n.200 ja traktoripuolelta halvimmat 100 luokkaa..

TOHJ61
13.10.2013, 10:58
Joo tota mersun "salamarelettä" on tarjolla jokaisessa alan myymälässä.
Se vaan on tiiliskiven kokoinen eikä vesitiivis, joten päädyin tähän muutokseen.