View Full Version : ilmatikkujen kaasusta
onko joku tällännyt ilmatikkuihin muuta kun typpeä
ajatuksena on laittaa argonia kun sitä mulla sattuu olemaan pulloon pakattuna.
antakaas ny miälipiteitä.
argonilla täyttelen itsekki juuri samasta syystä ei tarvii hankkia monia pulloja.
argonihan on inertti kaasu ja isompi kokoista molekyyleiltään ku typpi.(ei vuoda niin helposti tivareiden välistä).
suurin syy miksei tehtaat ja pajat käytä argonia täyttö kaasuna on hinta.
omaan argon pullon tein happi mittarista säätö venttiilin ku tavan argon mittari ei nostannu tarpeeks painetta. otin vaan argon mittarin mutterin ja laitoin sen happi mittariin.
argonilla täyttelen itsekki juuri samasta syystä ei tarvii hankkia monia pulloja.
argonihan on inertti kaasu ja isompi kokoista molekyyleiltään ku typpi.(ei vuoda niin helposti tivareiden välistä).
suurin syy miksei tehtaat ja pajat käytä argonia täyttö kaasuna on hinta.
omaan argon pullon tein happi mittarista säätö venttiilin ku tavan argon mittari ei nostannu tarpeeks painetta. otin vaan argon mittarin mutterin ja laitoin sen happi mittariin.
Näytti olevan typpi pullossa sama kierre kun argonissa, kun täyttelin tikkuja argonilla
Laina mittarilla.
Paljonkos toi happi alennin antaa painetta?
Näytti olevan typpi pullossa sama kierre kun argonissa, kun täyttelin tikkuja argonilla
Laina mittarilla.
Paljonkos toi happi alennin antaa painetta?
muistaakseni jotain yli 20 baria
Olette ihania ihmisiä ku annatte näin hyviä vinkkejä kiitos!!
Minkäs näkönen liitin teillä on tikun päähän?
Ihanko renkaantäyttöletkun suukappale?!?! :eek:
Minkäs näkönen liitin teillä on tikun päähän?
Ihanko renkaantäyttöletkun suukappale?!?! :eek:
Ainakin polkupyörissä tuollainen ihan tavallinen autonventtiilin näköinen ja kokoinen kestää staattista painetta ilmaiskarissa 10-15bar, ja siitähän se pomppaa vielä reilusti korkeammalle kun ilma puristuu joustoliikkeen myötä kasaan.
Aika samalta se ilmatikkujen liitin näyttää..
omassa tayttö laitessa on ihan tavallinen renkaan täyttö pistoolin pää, itse asiassa on koko kahva,toimii hyvin.
racelindan täyttö laiteissa on saman lainen perus täyttö pistoolin pää mutta on suoraan letkulla regusta. käytetään sitä typpi pulloa samalla laparenkaan täyttöön kisa pätkien välissä kun ne vuotelee.
jossain laatikon pohjalla on semmonen hipo mate in nevejork täyttö liitini mutta oli hidas ja hankala käyttää.
ja mitä noihin venttilin sieluihin tulee tavan rengas sielu ei kestä ilmatikkujen käyttö paineita.
vaikka ne on saman näkösiä tiivisteet on erillaisia näissä korkeemman paineen sieluissa.
Miksi noissa ei voi käyttää ilmaa? Johtuuko ilman mukana menevästä ja sitten tiivistyvästä vedestä?
Kysyn, kun ei kokemusta aiheesta. Prätkien matalapaineisimmissa ilma-avusteisissa jousissa kun sitä itseään vaan käytetään.
Miksi noissa ei voi käyttää ilmaa? Johtuuko ilman mukana menevästä ja sitten tiivistyvästä vedestä?
Kysyn, kun ei kokemusta aiheesta. Prätkien matalapaineisimmissa ilma-avusteisissa jousissa kun sitä itseään vaan käytetään.
Ilma sekoittuu öljyyn enemmän kuin typpi/jalokaasut, ilma sisältää happea joka teoriassa ainakin voi sanoa öljyn kanssa poks tuolla(ns. diesel-efekti)...
coil over typpisissä iskareissa on yleensä väli mäntä öljylle ja kaasulle. täytetään öljyllä koko iskari ja asennetaan välimäntä paineistus tulee männän taka puolelle. iskarin venttiilit pysyy koko ajan öljyssä ja öljy ei vaahtonnu,
ilma tikuissa mäskit on sekasin sisällä oljy vaahtoa jatkuvasti.
Myöskään hiilidioksidi ei vissiin oo hyvästä, jos nyt suojakaasupulloja kattelette. Se nesteytyy viileässä kovan paineen alla.
Tai niinhän kaikki kaasut, mutta tuolle riittää pikku pakkanen tai kunnon pohjaus?
Eli vissiin seoskaasutkaan ei toimi ilmatikuissa?
Foxin tikkujen ohjeessa tais lukea, et paineilmaa voi käyttää, mutta vain hätätilanteessa.
Tästä on saatettu keskustella aikasemminkin mutta mun käsityksen mukaan typen käytössä on kyse lämpölaajenemisesta(eli sen vähäisyydestä)?
No osaatteko kertoa, öljyn määrästä tikussa, ja sen laadusta?
Kyseessä on siis foxin tikut.