Juippa
07.10.2013, 22:17
Tiedän että tämä ei ehkä kuulu tälle palstalle. Puolustukseksi sanon että mielestäni täällä pyörii varsin hyvän maalaisjärjen ja teknisen tiedon omaavaa porukkaa. Enkä pyöri missään pärrä foorumeillakaan, joten se niistä. Tuleehan tässä sähköoppeja kerrattua kai.
Ongelmana on prätkäni sähköt, kesän lopulla katosi etuvalosta tehot. Volttimittari kiinni ja tulokseksi about 5v. Not good...
Kyseisestä moposta sen verran taustatietoa että on vm:1992 honda xr600r enduro jossa ei ole akkua eikä sähköstarttia. Sähköä se ei tuota mitenkään runsaasti pimeällä ajamiseen joten olen korvannut polttimoita ledi polttimoilla saadakseni enempi tehoa etuvalolle.
Noh asiaan, mitattiin latauskäämit, noita on kaksi. Yksi hoitaa sytytyksen ja toinen hoitaa kaikki muut sähköt, valot, töötin ja vilkut(kyllä, tämä paska on kilvissä). Arvot noille ei ollut ihan haarukassa mutta lähellä. Toiminut mulla viime syksyn ja kesän ongelmitta.
Tämän seurauksena ostettiin uusi latauskäämi jossa oli siis sytytykselle käämi ja muille sähköille kaksi käämiä, 100w+100w. Tämä jenkeistä firmalta joka noita myy paljon näihin ja muihinkin kaksipyöräisiin maastokulkineihin.
Noh, ongelma ei korjaantunut, sama volttimäärä etuvalon piuhoilta kun aikaisemmin. Seuraavaksi todettin että sittenhän jännitteen säädin on varmaan paskana. Ostettiin uusi yleismallin moottorikelkkaan tarkoitettu 200w säädin. Säädin kiinni ja vehkeet tulille, 2-3volttia... Vittu, ei ku reklamaatiota että sain paskan säätimen. Uusi tuli postiin vajaa kaksi viikkoa myöhemmin. Kiinni ja sama ongelma, pihalle tulee alta kolme volttia riippuen kierroksista.
Noissa säätimissä ei ole ku 4 johtoa, +12v -12v ja kaksi keltaista jotka menevät pyörän latauskäämille. latauskäämi antaa 300rmp:llä ulos joku 60vac ja 230v hehkulampun saa palamaan tolla, kierroksilla nousee jopa 90vac ja hehku palaa samoin kuin kotona himmennintä käyttäisi. Eli latauskäämi on ok? Säädin kiinni latauskäämi näyttää yleismittarilla 10-12vac kierroksista rippuen.
Voiko olla että oon saanut kaksi viallista säädintä peränjälkeen?
Voiko tuommoista säädintä testata? Alkuperäinen säädin on myös 4 johdolla. Sama kytkentä tapa, +12v -12v ja kaksi johtoa latauskäämille.
Noilla paskana olevilla yleismallin säätimillä ei saatu mitään 12v hehkua palamaan edes himmeesti ja alkuperäsellä saa sen himmeästi hehkumaan.
Maadoitukset on mitattu yleismittarilla ja ovat kunnossa koneen kuin rungon osalta.
Vai pitääkö marmoritiskiltä hakea uusi orkkis säädin ja jättää toistaiseksi toinen 100w kytkemättä siihen?
Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea loppuun asti... :D
Edit:
Lisätään vielä että mahdolliset johtosarja viat on kumottu mittaamalla säädin suoraan latauskäämin johtoihin kytkettynä. Eli pyörän johtosarjasta kokonaan irrallisena. Ja myös oikealla pikalla johtosarjassa, volttimäärät olleet samat kummallakin tavalla mitatessa. Välillä on myös ollut 12v 90w h4 hehku kuormana. Ei vaikutusta mittaustuloksiin.
Ongelmana on prätkäni sähköt, kesän lopulla katosi etuvalosta tehot. Volttimittari kiinni ja tulokseksi about 5v. Not good...
Kyseisestä moposta sen verran taustatietoa että on vm:1992 honda xr600r enduro jossa ei ole akkua eikä sähköstarttia. Sähköä se ei tuota mitenkään runsaasti pimeällä ajamiseen joten olen korvannut polttimoita ledi polttimoilla saadakseni enempi tehoa etuvalolle.
Noh asiaan, mitattiin latauskäämit, noita on kaksi. Yksi hoitaa sytytyksen ja toinen hoitaa kaikki muut sähköt, valot, töötin ja vilkut(kyllä, tämä paska on kilvissä). Arvot noille ei ollut ihan haarukassa mutta lähellä. Toiminut mulla viime syksyn ja kesän ongelmitta.
Tämän seurauksena ostettiin uusi latauskäämi jossa oli siis sytytykselle käämi ja muille sähköille kaksi käämiä, 100w+100w. Tämä jenkeistä firmalta joka noita myy paljon näihin ja muihinkin kaksipyöräisiin maastokulkineihin.
Noh, ongelma ei korjaantunut, sama volttimäärä etuvalon piuhoilta kun aikaisemmin. Seuraavaksi todettin että sittenhän jännitteen säädin on varmaan paskana. Ostettiin uusi yleismallin moottorikelkkaan tarkoitettu 200w säädin. Säädin kiinni ja vehkeet tulille, 2-3volttia... Vittu, ei ku reklamaatiota että sain paskan säätimen. Uusi tuli postiin vajaa kaksi viikkoa myöhemmin. Kiinni ja sama ongelma, pihalle tulee alta kolme volttia riippuen kierroksista.
Noissa säätimissä ei ole ku 4 johtoa, +12v -12v ja kaksi keltaista jotka menevät pyörän latauskäämille. latauskäämi antaa 300rmp:llä ulos joku 60vac ja 230v hehkulampun saa palamaan tolla, kierroksilla nousee jopa 90vac ja hehku palaa samoin kuin kotona himmennintä käyttäisi. Eli latauskäämi on ok? Säädin kiinni latauskäämi näyttää yleismittarilla 10-12vac kierroksista rippuen.
Voiko olla että oon saanut kaksi viallista säädintä peränjälkeen?
Voiko tuommoista säädintä testata? Alkuperäinen säädin on myös 4 johdolla. Sama kytkentä tapa, +12v -12v ja kaksi johtoa latauskäämille.
Noilla paskana olevilla yleismallin säätimillä ei saatu mitään 12v hehkua palamaan edes himmeesti ja alkuperäsellä saa sen himmeästi hehkumaan.
Maadoitukset on mitattu yleismittarilla ja ovat kunnossa koneen kuin rungon osalta.
Vai pitääkö marmoritiskiltä hakea uusi orkkis säädin ja jättää toistaiseksi toinen 100w kytkemättä siihen?
Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea loppuun asti... :D
Edit:
Lisätään vielä että mahdolliset johtosarja viat on kumottu mittaamalla säädin suoraan latauskäämin johtoihin kytkettynä. Eli pyörän johtosarjasta kokonaan irrallisena. Ja myös oikealla pikalla johtosarjassa, volttimäärät olleet samat kummallakin tavalla mitatessa. Välillä on myös ollut 12v 90w h4 hehku kuormana. Ei vaikutusta mittaustuloksiin.