View Full Version : Ahtoputkien siirto
Miten on, saako ahtoputket laittaa kiertämään jäähdyttimen edestä kun nyt ne menee kuuman koneen päältä.
Silloinhan ei ole välijäähdytintä mutta putket pysyisivät paljon viileämpinä.
Vai vertaako katsastusmies tuota välijäähdyttimeen ?
Miksi ei saisi? Eihän mikään estä laittamasta sitä välijäähdytintäkään kunhan muistaa muuroskatsastaa sen.
Siirtämisen vähdillä melkein jo sen coolerin sinne askartelee mut tais olla niin että vaatii dynolapun muutoskatsastukseen (en oo kyl ihan varma asiasta) .
Miten on, saako ahtoputket laittaa kiertämään jäähdyttimen edestä kun nyt ne menee kuuman koneen päältä.
Silloinhan ei ole välijäähdytintä mutta putket pysyisivät paljon viileämpinä.
Vai vertaako katsastusmies tuota välijäähdyttimeen ?
Saa, mutta ei oo mitään järkee. Se ei ahtoilma kerkee lämmetä siinä yhtään koneen yli sujahtaessa, sen verran monta kuutiota menee sekunnissakin pannuun jo siinä vaiheessa kun ahtoja alkaa löytymään.
Dynolappu kuulerille ja selvitys rakenne-eroista jos mallisarjasta löytyy tehokkaampi vertailumalli. Vähäpäästöisissä ei onnistu näin helposti.
Dynolappu kuulerille ja selvitys rakenne-eroista jos mallisarjasta löytyy tehokkaampi vertailumalli. Vähäpäästöisissä ei onnistu näin helposti.
Saako muuten cooleri ja putket olla keulalla jos pistää katsastukseen vakio ahtoputken mutta jättää ne vaan paikalleen "offroad use only"? :rolleyes:
Mutta mielestäni senkun laitat ja mietit seuraamuksia sitten jos sellasia tulee. Teet mahdollisimman hillityn näkösen ni tuskin kukaa huomaa ?
Eli ei kirkkaan sinisiä silikoni kulmia eikä cromattuja putkia vaan kaikki mattamustaks cooleri kans ja ei muutaku höpinää tötteröön! :D
Hei ja jos dyno lappuu tarvii ni paintilla saa aika helposti tehtyy, asioista ei kannata tehdä liian vaikeita.
Ymmärrän kyllä että lain puitteissa pitäs aina mennä mutta tää auto harrastelu loppuu hyvin lyhyeen jos aina miettii ai vittu mul on vuoden liian uus auto emmä voi tehdä mitään. pitää myydä ja ostaa vanha paska :(
Saako muuten cooleri ja putket olla keulalla jos pistää katsastukseen vakio ahtoputken mutta jättää ne vaan paikalleen "offroad use only"? :rolleyes:
Mutta mielestäni senkun laitat ja mietit seuraamuksia sitten jos sellasia tulee. Teet mahdollisimman hillityn näkösen ni tuskin kukaa huomaa ?
Eli ei kirkkaan sinisiä silikoni kulmia eikä cromattuja putkia vaan kaikki mattamustaks cooleri kans ja ei muutaku höpinää tötteröön! :D
Hei ja jos dyno lappuu tarvii ni paintilla saa aika helposti tehtyy, asioista ei kannata tehdä liian vaikeita.
Ymmärrän kyllä että lain puitteissa pitäs aina mennä mutta tää auto harrastelu loppuu hyvin lyhyeen jos aina miettii ai vittu mul on vuoden liian uus auto emmä voi tehdä mitään. pitää myydä ja ostaa vanha paska :(
Mulle yksi katsuri vittuili joskus että pitää ottaa cooleri pois, kysyin että miksi se pitää pois ottaa, ei ole kytkettynä ja niin kamalassa paikassa että iso työ.
Ei se sitä saanut perusteltua että pitää ottaa pois, mutisi vaan kun nykydiiseleitä viritetään niin paljon, hän oli itse netistä lukenut, vaihdetaan isompia suuttimiakin kuulemma :D
Mulle yksi katsuri vittuili joskus että pitää ottaa cooleri pois, kysyin että miksi se pitää pois ottaa, ei ole kytkettynä ja niin kamalassa paikassa että iso työ.
Ei se sitä saanut perusteltua että pitää ottaa pois, mutisi vaan kun nykydiiseleitä viritetään niin paljon, hän oli itse netistä lukenut, vaihdetaan isompia suuttimiakin kuulemma :D
Joskus oli juttua et jollain taivalkoskella? asuvalla/neella oli "show no go" rakenneltu tuning pulkka ja ISOOOO kuuleri puskurin takana kun muuten olisi näkynyt syylärin alaosa/maata/etukelkka niin katsuri oli otteeseen kirjoittanut, että pitää riisua pois vaikka ei autossa turboa edes ollut :eek:
Saa, mutta ei oo mitään järkee. Se ei ahtoilma kerkee lämmetä siinä yhtään koneen yli sujahtaessa, sen verran monta kuutiota menee sekunnissakin pannuun jo siinä vaiheessa kun ahtoja alkaa löytymään.
Ei ehkä koneen ylityksessä mutta ahdin lämmittää ahtoilmaa noin 10celsiusta/0.1bar.
Ahtoilma voisi ehkä muutaman asteen viilentyä jos putket kiertää keulasta. :D
Ahdot on nyt 0.7 ja en ajatellut niitä nostaa. Lähinnä sitä että kun möyrii olisi kuitenkin viileämpi paikka putkille tuo keula.
Ei ehkä koneen ylityksessä mutta ahdin lämmittää ahtoilmaa noin 10celsiusta/0.1bar.
Ahtoilma voisi ehkä muutaman asteen viilentyä jos putket kiertää keulasta. :D
Hyvin on tiedossa kuinka kuumaa on ilman kuuleria, päälle sadan meni lämmöt ex-KZJ:ssäkin, mutta tuskinpa astettakaan viilentää pelkästään putkien keulalla kierrättämisen ansiosta. Viivettä vaan lisää aavistuksen.
Hmm kun tuota Hiluxia ei ole ollut välijäähyllä ? vissiin. Dynolappujen hakeminen jne.. ei kiinnosta. Lähinnä ajattelin moottoria sääliä, en hakea tehoja ;)
Hmm kun tuota Hiluxia ei ole ollut välijäähyllä ? vissiin. Dynolappujen hakeminen jne.. ei kiinnosta. Lähinnä ajattelin moottoria sääliä, en hakea tehoja ;)
Niin ja tuo sinun kotelosi taisi olla samaa ikää kun minunkin eli ne dynolaput ei riitä jos cooleria meinaat.
98 tuo on, elikkä niinpä taitaa olla.
mikkoimp
17.10.2013, 21:08
ei muuta kuin joku pienehkö cooleri siististi nokalle, sillä saat konetta jo oikeasti säästettyä ja ainakin patrollissa tuli sillä selvästi tehoakin lisää, sillähän meinasi spinnata asfaltilla kun testilenkillä kävi :)! oli kyllä ihan kunnon kokoinen cooleri siinä..
Tai teet ne ahtoputket alumiinista ja niin ön maksimaalinen lämmönluovutus mitä laillisesti saat, vesi/metanoliruisku ois toinen vaihtoehto mutta sen laillisuuteen en osaa sanoa mitään.
Pistää vesiruiskutuksen ja sanoo katsastuksessa, että letkusta mitataan ahtopainetta :D
Tai teet ne ahtoputket alumiinista ja niin ön maksimaalinen lämmönluovutus mitä laillisesti saat, vesi/metanoliruisku ois toinen vaihtoehto mutta sen laillisuuteen en osaa sanoa mitään.
Mites olisi monta pientä kupari putkea vai meneekö jo viisastelemalla välijäähdyksi?
Lie vesikin kemiallista ahtamista joka on kielletty suomessa :mad:
Jätehappea saa agalta kuulemma aika halvalla :confused: