Kirjaudu sisään

View Full Version : VPRT Mersu 300GDT


tatsga
06.10.2013, 17:01
Tapahtui aikaisemmin... (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81808)

Taas on yksi aikakausi tämän autoyksilön kohtalossa saatu päätökseen, niin aloitetaan projektiturinointi puhtaalta pöydältä. Väiskin tultua osakkaaks tähän rahareikään, niin voitaneen puhua tiimin autosta. Ensimmäinen kisa takana ja jotenkin saatiin kotimatkalla aikaiseksi kartan taustapuoli täyteen todo-listaa. Kun jokin on valmis, niin on aika korjata virheet ja keksiä uutta... =D

Kisa meni paremmin kuin odotettiin ja saatiin 21 rastia haettua ennen ku joutu jarrujen takia lopettamaan lauantaina puolen päivän aikaan. Akku tsippas kivasti ajouralle mut saatiin keltaselta vitaralta apuvirtaa, niin päästiin pois ajouralta tukkimasta tietä. Kiitokset myös vinssausavusta, kun päädyttiin ojaan kuolleen akun kanssa. Väiski onnistu väistää kiveä niin et peili teki tuttavuutta puun kanssa. Ite tuli paukutettua etupanssari ja takapuskuria tehokkaasti kiviin kantoihin ja puihin. Yritin mä kerran saada oikeen kyljenkin mutkalle, mut helmaputket pelasti. Selvittiin maalivaurioilla tästä reissusta. Peristä näkee, että niitä on hierottu kiviin. Huomattiin vasta kisan jälkeen, että joku oksa oli käynyt morjestamassa syyläriä verkkojen läpi. Ei vuoda onneks vaikka on n.5cm monttu. Flektien sähköt aiheutti ongelmia ku useampi rele lopetti toimintansa ja vian huomas vaan korkeista lämmöistä ku merkkivalo palo edelleen vaikkei flektit toiminut. Renkaat yllätti eritysen positiivisesti! 1,5barin paineilla piti tosi hyvin ja vaikka alkuun vaikutti kauheen kovilta, niin kivasti elivät ku runttas kiven/kannon yli/väliin. Liian kaposet vaan mihinkään upotushommiin. Yhdellä rastilla kynnettiin akseleillä n.30cm savea urien välistä ku vauhdilla peruutti rastille =D

Ohessa todo-lista puhtaaksi kirjoitettuna(kirjoitetussa järjestyksessä, suurimmaks osaks omaan käyttöön):

- Jäähdyttimen flektit(erotus välijäähyn flektistä, lämpötilaohjaus=säästää virtaa, toimintavarmat releet/suorakytkentä akulta)
- Uudet peilit(oikea peili irtos puuhun, tilalle korkeat ja kapeat putkikiinnitteiset työkonepeilit jotka taittuu tarvittaessa tieltä)
- Mekaaninen vinssi keulalle(toitsusta), taakse nykyinen sähkövinssi(aborttivinssi)
- Virtaongelmien ratkaisu ja toinen akku(laturi saatava toimimaan myös tyhjäkäynnillä ruksuttaessa)
- Kisarenkaat(ulospäin 4-6" levitetyt 16" orggis peltivanteet ja 33-35x14-15 irokk/bogger/vastaava)
- Kaukovalot keulalle(tulevan vinssin päälle)
- Perälaatikko(saa vinssin ja tarvikkeet kulkee mukana helposti)
- Kompressori ja säiliö(joko perälaatikkoon tai lavan alle piiloon huoltoluukun alle)
- Konehuoneen/vinssin valo(ledinauhaa konepellin reunaan ja jäähdyttimen ja valojen maskin väliin)
- Alustavalot(olis olleet yöllä tarpeen, toteutetaan ledeillä)
- Kabiinin säilytystilat(nyt oli rojut pitkin poikin koko ajan tiellä)
- Lisäpanssarointi(keskelle pohjaan paksumpi panssari, etuakselin alle panssari, keulapanssarin paksuntaminen/levittäminen, takaperän alle)
- Penkit(Bilteman kippaavat sport-penkit)
- Toinen sammutin(päiväyksen takia)
- Jäähdytin(nykyisen korjaus kun oksa tökkäs kasaan, uus itsetehty n.10cm paksu, muuten nykyisen kokoinen, omilla päädyillä sopivilla lähdöillä. Järeämpi maski.)
- Öljyjäähyn suojaus(reikälevy)
- Polttoainemittari(toimii satunnaisesti)
- Vaihteensiirto(kepin toiminnan tarkentaminen)
- Mittareiden ja kytkimien siirto keskikonsoliin(radion tilalle)
- Takajarrut(suojaus mudalta ja manuaalisäädin)
- Takajarruputkien suojaus
- Pienempi ahdin(käyttöalue 1000-3000rpm jatkuvaa)
- Jakolaatikon puslat(välillä vispas keppi useampi senttejä)
- Polkimet(kaasupoljin irtoilee saappaiden kanssa, kykässä on pari senttiä tyhjää alussa)

Loppuun kuva tuosta uudesta maaliteemasta, josta en vielä oo tainnut laittaa kuvia. Tulee vaihtumaan Wolf-väritykseen keväällä...

Patu925
08.10.2013, 10:29
Osta meiltä valmis auto. Pääset halvemmalla... :)

tatsga
08.10.2013, 14:17
Jää rakentelun ilo/viha kokematta jos ostaa valmiin =D Pelkästään sopivan ahtimen valitseminen tuottaa suunnatonta iloa eikun siin turhautumista...

pee
08.10.2013, 15:04
oiskos tuo

-> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115861

mitään ?

vaiskitin
08.10.2013, 16:24
oiskos tuo

-> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=115861

mitään ?

Ois kyl vapaata. Mitä sanoo tiimin ylipäälikkö?

tatsga
08.10.2013, 16:34
Kaipa sitä vois lopputilin(rahaa tulee ovista ja ikkunoista) siivittämänä lähteä tuonne. Laitetaan kalenteriin...

tatsga
08.10.2013, 20:36
Kaupat sovittuna Sprintterin GT1852V ahtimesta. Kokeillaan sit toista ääripäätä ahtimen koon suhteen. Josko tuolla sais heti ahdot nousee ku tyhjäkäynnillä koskee kaasupedaaliin. Ainut kysymysmerkki on pakopaineet ja -lämmöt ku huudattaa menee 200km yhteen putkeen 2600-700rpm. Jos osottautuu koeajossa liian ahtaaks, niin laitetaan kiertoon ja sit suosiolla joko gt20 tai gt22 tilalle.

Sit pitää keksiä jonkilainen ylipaineohjaus tolle VNT:lle. Näin autoinssin logiikalla painekello painaa ilman ahtoja siivet "kiinni" ja ahtojen noustessa "avaa" siipiä ettei paineet nouse liikaa. Säätöhän tuohon pitäisi saada perinteisellä bleedillä/turboruuvilla, jolla estetään paineen pääsy täysimääräisenä kellolle. Joku tehnyt tuollaisen ohjauksen VNT-ahtimelle? Alipainekellonhan pystynee muokkaamaan ylipainekelloks vaihtamalla nipan kalvon toiselle puolelle.

pee
08.10.2013, 20:51
Vuorsolan Mikko ainakin kokeili, ja oisko Reprollakin ollut VNT virityksiä ...

Lukaskaas tuo säie, siellä myös kerrotaan miten siitä teidän autosta "lähti kaikki värinät" ;)

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=20681

tatsga
09.10.2013, 23:40
Josko sitä vihdoin sais insinöörikin unta kun ratkaisin VNT:n ohjaukseen liittyvän epäselvyyden. Netistä löyty muutamia ohjeita täysmekaaniseen ohjaamiseen, mutta kuvat on ajan saatossa hävinneet. Onneks Googlen kuvahaun cache on säilyttänyt osan kuvista epäselvinä versioina, niin sai jonkin käsityksen. Perus toimintaidea ohjauksessa on se, että tyhjäkäynnillä siivet on auki. Ohjaus toteutetaan ottamalla siiville ohjaus kaasupolkimesta(ei kaasua=siivet auki, täyskaasu=siivet kiinni ja kaikkea siltä väliltä). Jotta mukaan saadaan ahtopaineen säätö, niin ahtopaineen noustessa painekello työntää siipiä takas auki vaikka kaasuvaijeri vetää niitä kiinni. Tästä mekanismista oli useampia kahdella eri akselilla toimivia viritelmiä. Yksinkertaisin on kaunista ja joku oli keksinyt laittaa painekellon kaasuvaijerin "väliin". Koska kaikki on tässä vaiheessa tippunut kärryiltä, niin piirsin teille kuvan tuosta rakenteesta. Sinällänsä nokkela rakenne, että ahdin rasittuu sen mukaan paljonko tehoa tarvitaan(kaasun asento). Tyhjäkäynnillä siivet pysyy auki ja matka-ajossa pintakaasulla siivet ovat korkeintaan hieman kiinni riippuen ahtopaineen kehittymisestä(oletan että noin pieni ahdin ahtaa painekellon auki 2700 kierroksella=siivet kokonaan auki vaikka kaasua painettuna). Säädön rakentamiseen liittyvät ongelmat on liikematkojen mitoitus ja ton painekellon lineaarilaakerin tekeminen tallilta löytyvistä tarpeista. Varmaan teen jostain teflonista puslat, joiden sisään sopivista rosteriruuveista varret. Stabiliteetin takia joutuu tekee 3 staagisen version. Toi kaasun palautusjousi saattaapi olla turha ku näin tarkemmin miettii mut en jaksa korjata kuvaa... Nyt meen nukkumaan et jaksaa päättää heti aamusta ennen duunia talonyhtiön asioista!

Samsonite
10.10.2013, 09:14
Jos laittaa VNT ahtimen, niin ei sen tarvii olla liian pieni. Menee niinku hyvä itea hukkaan sillee....:)
Isompikii heräis alhaalta eikä kuormittas konetta turhaan kovilla pakolämmöillä?

tatsga
10.10.2013, 12:03
Sattu nyt tulee hyvään hintaan vastaan toi ahdin jonka ostin, niin otin kokeiluun. Varmasti on eroa heräämisessä pienemmän ja isomman VNT-ahtimenkin kanssa, mut ei varmaankaan niin paljoa ku perinteisissä ahtimissa. Jos todetaan GT18 liian pieneks, niin pitää yrittää sit löytää GT22 tai isompi. GT22 bemarin 3l 180hv koneessa herää vasta kunnolla(vääntökäyrästä iteroiden) lähempänä 2krpm... Tavoitehan on se että kun tyhjäkäynniltä lyö kaasun pohjaan, niin on vääntöä tarjolla niin että kiertokanget menee solmuun =D

Muutenkin tää jälkiahtaminen on niin tusinatuurista kiinni et ei auta muu ku kokeilla eri setuppeja. Nyt on liian ison ahtimen ääripää kokeiltu, seuraavaks liian pienen vuoro, sit voidaan mennä taas hieman liian isoon ja sen jälkeen taas pykälä taakse niin osuu ehkä kohdilleen.

pee
10.10.2013, 12:42
Silti ihan ekaks syöttöä myös ALAS ...

tatsga
10.10.2013, 12:48
Saa takajarrut kasaan niin on tiedossa syötönsäätökinkerit... Pohto kommentoi väiskille että kovin on myöhäisellä kone(päässyt sekin unohtumaan), niin pitää samalla käännellä pari astetta vielä enempi ennakkoa ku käyttää pumpun pöydällä. Nyt on se noin 25 astetta joka väännettiin viime vuonna ja josta kommentoit et vielä vois olla aikasemmalla(käänsin sen mitä pumppu käänty rautakangella). Pitää myös säätää ahdonalaista syöttöä melko paljon pienemmälle ku ryntäyttäessä tulee semmoinen 5m musta savupallo putkesta(katsastajan kalibroitu silmä sanoo k=9,99)... =D

tatsga
11.10.2013, 21:20
Tais jäädä Luumäen ajelut väliin loppu kuusta... Tuli tuollainen "pieni välys" vastaan. Antautu sit näemmä toi oikee etupyörännapa mettässä ku siinä oli valmiiks pieni klappi. Hyvin tultiin 200km tallille ilman et huomas mitään. Ilmeisesti jarrut pitänyt sen verta paikallaan tota napaa. Sunnuntaina saadaan auto tallitalkoissa johonkin sopivaan paikkaan, niin pitää purkaa molemmat puolet ja tilata huolto-osat koko akseliin. Samalla on hyvä hitsata etuakselin panssari paikalleen. Toivottavasti olis edes murrokset ehjänä ettei mee kahta tonnia korjaukseen. Liekkö toi selittäis lievät värinät joita autossa esiinty?

https://www.facebook.com/photo.php?v=10202235601602561&l=6049734188195221984

pee
12.10.2013, 11:27
FB sucks !
http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-angry007.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php)

vaiskitin
12.10.2013, 14:44
FB sucks !
http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-angry007.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php)

http://www.youtube.com/watch?v=ibreacH-HSo

Patu925
12.10.2013, 19:41
Tommoinen klapi viittaisi joko laakeri rikko tai murroksen pää poikki. Rasvakuppi pois niin luulisin että tumppi tippuu käteen... Oikein hyvällä tuurilla mutterit olisivat löysällä...

tatsga
13.10.2013, 09:18
Laakerin ku painaa pohjaan, niin ei oo siinä jurinoita eli tuskin laakeri. Veikkaan et tippuu napa ja levy käteen ku ottaa satulan irti(oli muuten pultit jostain syystä löysäs). Murroksia onneks saa saksasta 170e hintaan, navat vaan maksaa enempi(halvin käytetty 150e ja siitä ylös). Jostain ku sais saksankielisen korjausohjeen etuakselille, niin tietäs millä hakea noita eri laakereita, stefoja yms.

Ton ohjeen mukaan olis tarkotus edetä http://www.clubgwagen.com/gtech.php?pageTitle=G-Tech%20Article&sid=item&tid=29

pee
13.10.2013, 17:44
Hommaa reilun kokoinen tikku mulle niin mä hommaan StuttGartin manualin sulle - kustantaa ....

- vaivan
- 2 pakettia kahveeta, mielellään Brazil


Avaapa ny se etunurkka, saadaan laakerit sulle alta viikossa siihen noin 80 € / kulma jos tarvetta, hyvin kerkii Luumäjelle ku pistelee nyt töpinäks, en jaksa uskoa muuhun vikaan kun kerran veti maastossa ja tuli ajamalla kotio

tatsga
13.10.2013, 19:22
Mersu siirretty tallissa pukkipaikalle ja tiistaina olis tarkotus aukoa navat molemmin puolin. Pitää heittää tikku sulle jossain välissä

tatsga
14.10.2013, 10:23
Työnyrkki häärii tallilla, johtoporras painaa duunia... Patun manaava oikein hyvä tuuri sattui kohdalle ja oli mutteri löysällä. Murros on ilmeisesti jossain välissä vaihdettu kun oli ilmeisen hyvännäköinen ulkoisesti. Nyt tarvittais nopealla aikataululla tiivisteet molempiin päihin akselia. Onko pakko käydä marmorilla vai löytyskö suomesta joku tarvikepulju, josta sais vetarin stefat ja kuulan tiivisteet? Saksasta olis näemmä saanut koko etuakselin laakeri, murros ja tiivistesarjan hintaan 880e. Vaan ei viiti semmosta ottaa jos on kerta ainakin oikea murros vaihdettu joskus.

Patu925
14.10.2013, 12:09
Työnyrkki häärii tallilla, johtoporras painaa duunia... Patun manaava oikein hyvä tuuri sattui kohdalle ja oli mutteri löysällä. Murros on ilmeisesti jossain välissä vaihdettu kun oli ilmeisen hyvännäköinen ulkoisesti. Nyt tarvittais nopealla aikataululla tiivisteet molempiin päihin akselia. Onko pakko käydä marmorilla vai löytyskö suomesta joku tarvikepulju, josta sais vetarin stefat ja kuulan tiivisteet? Saksasta olis näemmä saanut koko etuakselin laakeri, murros ja tiivistesarjan hintaan 880e. Vaan ei viiti semmosta ottaa jos on kerta ainakin oikea murros vaihdettu joskus.

http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=916754&postcount=235

etupyörän laakerit:
Ulompi :LM503310
Sisempi:LM503349

Olkatapin laakeri:LM11949


Ulompi stefa 58/80 10
sisempi tehvaa 70/88 10
Akseliputken stefa 40/50 8
Stefojen leveys on "sinnepäin mittoja"
Motonetin laakerisarjassa tehvojen koko on oikein, ulommainen stehva on semmoista kokoa että ei löydy helposti.

ranke
14.10.2013, 13:08
Hommaa reilun kokoinen tikku mulle niin mä hommaan StuttGartin manualin sulle - kustantaa ....

- vaivan
- 2 pakettia kahveeta, mielellään Brazil


Avaapa ny se etunurkka, saadaan laakerit sulle alta viikossa siihen noin 80 € / kulma jos tarvetta, hyvin kerkii Luumäjelle ku pistelee nyt töpinäks, en jaksa uskoa muuhun vikaan kun kerran veti maastossa ja tuli ajamalla kotio


Ai sä teet businesta niillä manuaaleilla....

TEMÄHIK

tatsga
14.10.2013, 14:32
Onko tää sitä pimeää tulevaisuutta? >=D

pee
14.10.2013, 14:59
Ai sä teet businesta niillä manuaaleilla....

TEMÄHIK


pisnes is pisnes / mooses on mooses :D

... näiden sällien kans on pakko, muuten ne viä tuhkatkin pesistä !

tatsga
19.10.2013, 11:23
Viikonlopun toimintasuunnitelma: 2 päivää tallilla ja toivottavasti olis mese valmis kahinoihin Luumäellä ens lauantaina. Etuakseli pitäis kasata loppuun(öljytiivisteet on jo, vetarin suojakumi odottelee autossa), takajarrujen säädön muunto manuaaliks, maskiverkon hitsuu(2mm paksua 6mm reiällä olevaa peltiä=ei pitäis mennä oksien enää läpi), laturin laitto(kaposampi hihna, tyhjäkäynti tonniin), työkonepeilit paikalleen(kiinitysten rakentelu) ja muuta pientä hipostelua.

Etuakseli korjattiin nyt pikasesti laittamalla vaan uudet öljytiivisteet, vetarin suojakumi rikkoutuneet tilalle ja uudet rasvat. Kunhan budjetti sallii, niin lähtee saksasta tilaukseen etuakselin korjaussetti hintaan 900e suomeen toimitettuna(GKN murrokset, SKF:n laakerit ja MB OEM tiivisteet/hilppeet). Lisäks pitäis ehjempi napa ostaa ku vanhaan on joku tehnyt ilmeisesti laakerivaurion jäljiltä tehnyt hieman korjaustoimenpiteitä... Vikan kuvan vauriot ei onneks vaikuta kierrosaikaan ku laakeripesät ilmeisesti ehjät ja stefaki pysyy paikallaan. Toi isomman laakerin korjaus sentäs on hyväksyttävissä osittain ku se on hepattu kii. Pienemmän laakerin korjaus tehty pyörättämällä sopiva shimmipelti ympäri(pääsee pyörimään navan ympäri). Kuka tuntee piston sydämessään?

tth
19.10.2013, 17:39
Kaupat sovittuna Sprintterin GT1852V ahtimesta. Kokeillaan sit toista ääripäätä ahtimen koon suhteen. Josko tuolla sais heti ahdot nousee ku tyhjäkäynnillä koskee kaasupedaaliin. Ainut kysymysmerkki on pakopaineet ja -lämmöt ku huudattaa menee 200km yhteen putkeen 2600-700rpm. Jos osottautuu koeajossa liian ahtaaks, niin laitetaan kiertoon ja sit suosiolla joko gt20 tai gt22 tilalle.

Sit pitää keksiä jonkilainen ylipaineohjaus tolle VNT:lle. Näin autoinssin logiikalla painekello painaa ilman ahtoja siivet "kiinni" ja ahtojen noustessa "avaa" siipiä ettei paineet nouse liikaa. Säätöhän tuohon pitäisi saada perinteisellä bleedillä/turboruuvilla, jolla estetään paineen pääsy täysimääräisenä kellolle. Joku tehnyt tuollaisen ohjauksen VNT-ahtimelle? Alipainekellonhan pystynee muokkaamaan ylipainekelloks vaihtamalla nipan kalvon toiselle puolelle.

Jos tuo Sprintterin turbo ahdistaa liikaa, niin 320cdi Mersun GT2359 toimi mun edesmenneessä GD:ssä ihan hienosti. Oli alunperin alipaine ohjauksella, mutta muutin sen paineella toimivaksi. Ahtoja max. 0.8, mutta poltti kaiken polttoaineen täyskiihdytyksessä, vaikka oli 7 mm tapit pumpussa ja syötöt täysillä. Alku tupsausta lukuunottamatta ei putkesta näkyvää savua tullut. Pakolämmöt oli 300 kieppeissä normikäytössä ja revityksessä 6-700 astetta. Ja ainakin automaatilla antoi vääntöä riitttävän alhaalta, mutta ei tukehtunut liikaa myöskään yläkierroksilla. Oli kuitenkin vasta neljäs turbo mikä toimi tyydyttävästi. Entiset oli Garretin t3 ,KKK24 ja Schwitserin s2Bg, joka oli sitten semmoinen ettei mitään tapahtunut alle 3000 kiekan kuin mustaa savua, mutta sitten kun lähti vetämään niin veti vittuilematta rajoittimeen saakka.

tatsga
19.10.2013, 19:16
S2BG:hän tossa romussa on tällä hetkellä konehuoneessa ja toiminta on juuri kuvaamasi kaltaista... Isojen kierroksien ahtautumisongelmaa tosiaan olis tarkoitus tuolla kaasun asento-ohjauksella hieman helpottaa. Sit on liian pieni ahdin jos nousee kierroksilla läpät täysin auki ahdot liikaa.

pee
19.10.2013, 19:20
Sit on liian pieni ahdin jos nousee kierroksilla läpät täysin auki ahdot liikaa.


WTF ???

HV
19.10.2013, 19:20
Sillä on ajettu satulan varassa jo ainakin peen omistuksen aikaan ja ehkä varmaan jo ennenpääkin ja melkosella varmuudella myös kaikki omistajat sen jälkeenkin. Mua edeltävä omistaja muistaakseni vaihtoi siihen laakerit, mun aikana on se repsikan nivel vaihdettu ja samalla sorvattu/holkitettu se napa kun ei siinä meinannu laakeri pysyä. Siinä oli se vanha nivelenpää murjottu jotenkin kummallisesti ettei siinä oikein ollut enää kierteitä ja sen takia se oli löystyny.

HV
19.10.2013, 19:30
Schwitserin s2Bg, joka oli sitten semmoinen ettei mitään tapahtunut alle 3000 kiekan kuin mustaa savua, mutta sitten kun lähti vetämään niin veti vittuilematta rajoittimeen saakka.

Tos vehkeessä on just tuo tth:lta ostettu s2bg turbo :D
Muistaakseni suunnittelin siihen joskus garretin 32, kun jollain tais olla hyviä kokemuksia siitä tuossa koneessa

pee
19.10.2013, 19:31
satulan varassa ajelua en ihan muista, mutta ok jos HV asian tietää ?

kuskin puolelta muistelen kierteen olleen kipeä, mutta kyllä pyörät laakereiden varassa pyöri, ainakin täältä lähtiessä, kun sen Vehon miehelle möin ...

mukanahan seuras jo edellisomistajan ajalta laakerinkiristys työkalu, joka kuului penki alle - kuskin puoltahan se ainakin oli osannu pyrkiä hölläämään itekseen, kun ei lukkorenGas mutterin alla ollut asettunut ...

HV
19.10.2013, 19:37
satulan varassa ajelua en ihan muista, mutta ok jos HV asian tietää ?

kuskin puolelta muistelen kierteen olleen kipeä, mutta kyllä pyörät laakereiden varassa pyöri, ainakin täältä lähtiessä, kun sen Vehon miehelle möin ...

mukanahan seuras jo edellisomistajan ajalta laakerinkiristys työkalu, joka kuului penki alle - kuskin puoltahan se ainakin oli osannu pyrkiä hölläämään itekseen, kun ei lukkorenGas mutterin alla ollut asettunut ...

Joskus asiasta itse kerroit. Vehon mies ainakin oli sillä nilkuttanu, samoin kuin minäkin ennenkuin se nivel vaihettiin. Kummallista että se on vieläkin päässy löystymään...

pee
19.10.2013, 19:42
jep,

kuskin puolella onGelman muistan, voip olla että osia on joku järjestelly uusiks just pyörimissuunnankin takia

anyway - hyvä että vehkeet paranee, ja on taas kisaiskussa !!!

HV
19.10.2013, 19:45
jep,

kuskin puolella onGelman muistan, voip olla että osia on joku järjestelly uusiks just pyörimissuunnankin takia

anyway - hyvä että vehkeet paranee, ja on taas kisaiskussa !!!
repsikan puolella se vika oli minunaikana ;)

tatsga
19.10.2013, 22:04
Kuskin puolella ei ollut havaittavissa muuta ongelmaa kuin hajonnut vetarin suojakumi. Oli muuten paskamainen vaihtaa ku murroksen lukkorenkaan joutuu ujuttaa pois(suht helppo) ja takas(todella vittumainen). Ilmeisesti pitää laittaa noi mutterit lukitteella kiinni ja suorittaa hyvin nopeasti kiristystoimenpiteet ennen ku jymähtää...

tatsga
20.10.2013, 08:37
Vähän se kaipais isoa johtotähteä tuohon maskiin... Kehyksen ja ritilän liitos ei ole näyttelytasoinen ilman kittausta, vaan metsäänhän tää olikin menossa.

tatsga
20.10.2013, 21:45
Metsävaurioita...

valonviejä
21.10.2013, 00:14
Ohjaa VNT:tä pakopaineella, älä ahtopaineella. Jos ohjaat ahtopaineella, niin pakopaine ei koskaan saa olla yli 0,7bar ahtojen. Muutoin ahtimesi on sökö suht nopiasti (jopa muutamassa sekunnissa). Kun VNT:n pakopesä menee tukkoon, niin se käyttäytyy hyvin erilaisesti verrattuna konventionaaliahtimeen. Siksi noita haukutaan huonosti kestäviksi, koska 99% noista rikotaan tietämättömyydestä johtuen viritouhuissa.

Älä valkkaa mesen Gt2359v:tä, koska se on vanhanaikainen ja herää myöhään (tuosta ahtimesta on kuitenkin paljon hienoja muistoja...). Bemarin Gt2260v herää yhtä alhaalta, kuin tuo rintterin ahtimesi ja riittää ihan eri sfääreihin... Se on tuo kehitys sellaista.

Rintterin ahtimeen max 2bar ahtopainetta, bemun ja mesen ahtimiin max 2,5bar pakosia. Paras teho on noin 0,7bar pakopaine yli ahtojen, turvallisinta on pitää pakopaine alta 0,5bar yli ahtojen. Näitä kannattaa monitoroida, jos haluaa parhaan irti setupistaan.

Loppuun täytyy vielä sanoa, että offista en tiedä hittojakaan. Bensa ja eritoten naku VNT:eiden kanssa olen paininut jonkin verran vuosien varrella ja nykyisin myös sarja-ahtaminen kuuluu harrastuksiin. Kunhan nyt satuin tälle foorumille ihan muista syistä. Hyllystä löytyy VNT-ahtimia Gt20:stä aina Gt45-luokkaan asti (jalkapallokokoinen 1500hv ahdin ja painaa 50kg) ja kaikkea siltä väliltä.

tatsga
22.10.2013, 11:17
Lähtökohtasestihan mulla on läpät aina auki kun ei kaasuun koske. Kaasun ku runttaa pohjaan, niin läpät on kiinni niin kauan et ahtopaine avaa ne uudestaan. Matka-ajossa läpät on hieman kiinni ellei ahtopainetta ole tarjolla sen vertaa että kello painaa ne auki. Ongelmakshan taitaa toi pakopesän tukkeutuminen tulla vaan ku antaa ns runtua isoilla kierroksilla. Tarkoitus olis ettei tarvis mettässä paljoa yli 2krpm kierrättää kun on alavääntöä niin et voi vaihteilla pelailla. Pakopainemittarinhan tais saada tehtyä perus painemittarista laittamalla suotimen väliin? Pakolämpöjen diagnosointi taasen on kalliimpaa puuhaa?

valonviejä
22.10.2013, 12:21
Lähtökohtasestihan mulla on läpät aina auki kun ei kaasuun koske. Kaasun ku runttaa pohjaan, niin läpät on kiinni niin kauan et ahtopaine avaa ne uudestaan. Matka-ajossa läpät on hieman kiinni ellei ahtopainetta ole tarjolla sen vertaa että kello painaa ne auki. Ongelmakshan taitaa toi pakopesän tukkeutuminen tulla vaan ku antaa ns runtua isoilla kierroksilla. Tarkoitus olis ettei tarvis mettässä paljoa yli 2krpm kierrättää kun on alavääntöä niin et voi vaihteilla pelailla. Pakopainemittarinhan tais saada tehtyä perus painemittarista laittamalla suotimen väliin? Pakolämpöjen diagnosointi taasen on kalliimpaa puuhaa?

Pakopesän tukkiutuminen = liian suuri pakopaine, jolloin laakerointi hajoaa suht rivakasti. Pakopainemittaukseen vaikka teollisuusmittari 0-6bar (mittari pohjaa silti helposti VNT:n kanssa, jos setuppi pielessä) ja mittapiste pakoventtiilin ja ahtimen väliin johonkin (yleensä kollektori, ahtimen nielu yms.). Alkuun 20-40cm kupariputkea lämpöä hukkaamaan ja siitä normi putkella etiäpäin, mitään suodatinta et tarvitse, koska pakokaasu ei putkessa liiku.

Siipien lepuutusta (=polttoaineen säästö) ei tasakaasuajossa pysty oikein toteuttamaan, on sitten kyseessä paine- tai pakopaineohjaus. Yleensä tuo lepuutus tehdään sähköisesti kolmitieventiilillä. Ideahan tuossa paine-/pakopaineohjauksessa on, että siivet pysyy kiinni (=ahtoa tuottava asento), kun tavoitepaine on saavuttamatta ja avautuvat siitä paineen mukaan, joten ensimmäinen lauseesi hieman ihmetyttää minua: Läppien (=siipien) pitäisi pysyä kiinni myös silloin, kun et kaasuun koske, ellei sitten paineohjauksen lisäksi ole käytetty jotain lisäohjausta.

Kannattaa katsoa myös, ettei ns. stop screw (=määrää siipien pienimmän asennon) ole liian kiinni, jolloin auto tukehtuu jo lähes tyhjäkäynnillä. Tuon saa testattua ihan persdynolla ja pakopainemittaria tuijottamalla. Pakopaine ei saa näissä small core-kokoluokan ahtimissa koskaan mennä yli 3bar.

Nimim. VNT on pop ja sarja-ahto rock.:)

tatsga
22.10.2013, 13:17
Ekalla sivulla on kaavakuva tuosta aiotusta ohjauksesta. Eli poiketen paineohjatuista ahtimista, niin ajattelin ohjata VNT:tä kaasupolkimen asennolla(ei kaasua=läpät auki, kaasu pohjassa=läpät kiinni). Jottei ahtopaine nouse liiaksi tällä setupilla, niin "kaasuvaijerin" välissä on painekello, joka avaa läppiä("kaasuvaijeri" pitenee) kun ahtopaine saavutetaan kaasun asennosta riippumatta. Tällä tavalla pitäisi siis saada maksimi lepuutusaika ja läpät sulkeutuvat vain tehoa pyytäessä(=kaasua painaessa). Tuota stoppiruuvia ajattelin kokeilla vakioasennossa alkuun, toivottavasti ei ole läpät liian kiinni...

valonviejä
22.10.2013, 15:12
Upeaa!!! Lepuutus ja kaikki.

Omassa pakussa aikanaan gt2359v-AMG (harvinainen variaatio tuosta mekkerin ahtimesta) antoi pelkällä paineohjauksella (siivet ahtoasennossa kunnes paine niitä avasi) 0,4-0,6bar satasen matka-ajossa, 1bar 120kmh ja täydet 1,7bar yli 140kmh vauhdeissa. Toimi varsin mukavasti tuolla ahtimella, mutta matka-ajopaine olisi varmasti ollut ongelma näillä herkemmillä uuden sukupolven VNT-ahtimilla. Lepuutus (ja koko säätö) tehtiin myöhemmin sähköisesti ja ahdotkin saatiin moottoria ja ruiskutusta optimoimalla (pienemmät pakolämmöt) nostettua samalla ahtimella 2,2 baariin pakopaineiden pysyessä kurissa.

Samsonite
22.10.2013, 18:50
http://www.youtube.com/watch?v=hkSTslJf7Z4

Hyvin kiskoo. :)

valonviejä
22.10.2013, 23:21
http://www.youtube.com/watch?v=hkSTslJf7Z4

Hyvin kiskoo. :)

Viereisen radan isolohko luuli pääsevänsä helpolla pakua vastaan, kun pomppasi hyvin viivasta. Maaliviivalla oli jo tasaista ja pakussa kovempi loppunopeus... Paikaltaan lähtiessä tuollainen painava FWD ei ole parhaimmillaan, mutta ohituskiihtyvyydet tuossa oli kohillaan.:)

Eicca_
23.10.2013, 07:14
Mietin tuota kaasuvaijerikello hässäkkää.. Mitä luulet että toi kone kiertää tuolla perjaatteella? Tuon kokoisella ahtimella saat varmaan jo 1300-1800rpm kohdalla täydet ahdot ja siinä vaiheessa alkaa vaijeri venymään..

tatsga
23.10.2013, 10:17
Sehän tuossa kellossa on ideana, että kun ahdot saavutetaan, niin kello höllää tuota vaijeria(pituus kasvaa). Vivun, kellon ja vaijerin liikematka on n.10mm jokainen. Vaijeri vetää vipua 10mm kiinni(siivet kokonaan kiinni) kaasu pohjassa, paineiden noustessa kellon liikevara on taasen vastaava 10mm jolloin kello voi avata siivet kokonaan tarvittaessa(ongelmaksi muodostuu jos isoilla kierroksilla syntyy liikaa painetta siivet auki). Täyskaasulla ahdin toimii siis kuin painekello-ohjattu vnt-ahdin ja osakaasulla ahdin pääsee huilaamaan(jos painetta meinaa kertyä niin painekello hoitaa osakaasullakin hommans). Kuten sanoin niin kyseistä ohjaustapaa on kokeiltu jo ameriikoissa 617+gt2056v yhdistelmällä ja todettu erittäin toimivaksi ohjaustavaksi. Koneen ei tarvitse oikeastaan kiertää yli 2800rpm(90km/h vitosella). Tavoitteena olis että vaihteita vois vaihdella heti 2krpm jälkeen niin että käyttökierrokset pysyis 1000-2000rpm välillä. Nyt joutuu kakkosta huudattaa 4krpm asti ku tippuu kierrokset 2krpm pintaan kolmoselle vaihtaessa ja loppuu veto aivan täysin pienessäkin ylämäessä(ahdot alkaa vasta hieman alle 2500 jos runttaa kaasun pohjaan ylämäkeen). Täydet ahdot olis kiva saada käyttöön heti tyhjäkäynniltä kaasuun koskiessa(1000rpm) ja säätää ahdon alaista syöttöä niin että tulee sopivasti mustaa putkesta. Toivottavasti tästä mun sekavasta selkkauksesta saa jonkinlaisen idean mitä haen takaa ja miten tuon pitäis toimia...

Jari
23.10.2013, 10:29
Minjä kytkimen/laatikon /kampiakseli meinaat kestävän täyden väännön melkeen tyhjäkäynniltä

Samsonite
23.10.2013, 10:36
Kummallinen vaiherasia tai helevetin hitaita vaihtoja jos kierrokset tippuu 2000 rpm 2 ja 3 välissä. Valmetin vaihelaatikko?

tatsga
23.10.2013, 13:54
Saa nähdä kestääkö toi jo valmiiks rohiseva(tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä) alaväännön lisäystä. Kytkin taitaa olla valmiiks rajuinta vakiomallia et joutunee päivittämään turbiinin seuraavaks ja automaagiloodan... Ja tosiaan ton pakun lootan väleissä on tapahtunut joku mystinen suunnittelukämmi kun kakkosen(normi ykkönen) ja kolmosen väli on niin hirveän pitkä. Ilmeisesti on tarkoitettu vedätettäväks alkuun kierroksilla liikkeelle. Täyskaasukiihdytyksessä ja todella nopealla vaihdolla saa koneen pysymään ahdoilla ja vedon päällä. Muuten nuukahtaa todella pahasti ku hävii ahdot välissä.

pee
23.10.2013, 16:11
hienoa on se, että harrastetaan, mutta hirmu monimutkaiseks uhkaa mennä, kaikenlaista hipo tekniikkaa mettäpeliin, tai oikeastaan tässähän nyt sit kai ehkä kuitenkaan välttämättä ei oo kyseessä perinteisessä mielessä mettäpeli ...

hyvin nuo mersulaiset motit on saatu vetämään varsin alhaalta paljon, PALJON perinteisemmin lääkkeinkin, mutta tarpeeks insinööräämällähän asiat ratkeaa yleensä toisin - mä äänestäisin edelleen sen alasyötön esiin kaivamista, ja löisin pienen kahvikupin vetoa, ettei alavääntö / vaihdevälit ole sen jälkeen ainoa onGelma

... jos saat siitä moottorista houkuteltua ulos sen, mitä 7 mm tapeilla uskoisin saavan, antautuu siitä kaavailemillasi kierroksilla koko voimansiirtolinja, alkaen kammesta / kanGista -> takaperään asti ...


pumpunperää auki - hox hox !!!

tatsga
23.10.2013, 17:45
En ymmärrä miten tää homma menee hiposteluks a) vaihtamalla pienempi ahdin ylisuuren tilalle b) jos ahdin sattuu olemaan perinteisestä hukkaporttimallista poikkeava c) vaikken ole yhtään elektronista osaa lisäämässä ellei mittareita semmoisiks lasketa d) jos kokeilen mennä perse edellä puuhun niinku suurin osa jälkiahtajista(kaikilla on vaan persetuntumaa toimivimmasta setupista). Joku viisas mies on sanonut (ehkä) joskus ettei syöttöpumpusta tarvi ruuvata kaikkea potentiaalia ulos. Mulle kelpaa alhaalta toimiva motti, joka ei savuta yhtään. Ja jos ei ole tullut vieläkään selväks niin tää vnt juttu elää omaa elämäänsä niin kauan tässä ohella kunnes on valmis testattavaks(bolt on niks naks) autossa. Jos ei toimi niin laitetaan kiertoon tai prätkään/ruohonleikkuriin/naapurin mummon rollaattoriin. Väännetään niitä namiskuukkeleita heti kun ehditään muun auton pajottamiselta ja saadaan auto liikkuu omin voimin tiellä kun talliin kertynyt savu ei auta pumpun asetuksien haussa... Otan kohta koko turbon veke ja ajan niinku tehdas on homman suunnitellut.

aslakki
23.10.2013, 19:25
Tuo ohjaustapa vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, mut kannattaa työntää sinne kellolle pakopainetta :)
...miulla kesti vnt edellisessä patrollissa ahtojen ohjaamana ~1/2 vuotta, päättelin että ei kestäny sitä pakopaine piikkiä minkä kaasun pohjaan painaminen aikaansai. Ahtojen nousu kun hetken kestää verrattuna pakopaineisiin.. Mut veti kyl heti tyhjäkäynniltä, kivaa niin kauan kuin sitä kesti :D

tatsga
23.10.2013, 19:58
Ilmeisesti tuo pakopaine on ihan hyvä ohjaamaan tuota kelloa. Pitää vaan se pakopainemittari laittaa "turboruuvin" kaveriks. Sotkeeko tuo bleedisysteemi indikoitua pakopainetta? Pakolämpömittarinkin vois hommata ku biltemasta saa mittarin 32€llä. Vesivaimennetun painemittarin välille 0-3bar joutunee hakee hydrauliliikkeestä.

pee
24.10.2013, 07:01
kertokaas mua enemmän teorioita lukeneena, (tai mieluusti piirtäkää simppeli kuva nonhipo systeemistä) että wanhakin ymmärtäis, systeemistä jossa on:

1) VNT ahdin

2) muuttuvapituuksinen kaasuvaijeri (ahtop.)

3) morkooli pumpussa ja:
a) alasyöttö maksimissa / yläsyöttö vähentyvänä
b) alasyöttö maksimissa / yläsyötto maksimissa

4) bleed venttiili

5) pakopaine ohjaa siipikulmaa


... mä kysyn (ja näköjään ärsytän) sitten taas lisää, liittyen etenkin aiheisiin 1. 3. ja 4.

;)

tatsga
24.10.2013, 07:28
Muuttuvapituuksinen kaasuvaijeri hahmoteltuna tuolla aikaisemmin. Sille on sama millä ylipaineella sitä ohjataan. Pakopaineella ilmeisesti ohjattava, että pysyy ahdin kasassa. Bleed venttiili tulee tietenkin ton pakosarjan ja kellon väliin. Mitä enempi vuotaa, niin sen korkeammaks paineet nousee ennen ku kello on täysin auki. Paine ohjaa siipikulmaa ainoastaan täyskaasulla, jolloin ohjaus on samanlainen kun pelkästään paineohjatussa ahtimessa. Osakaasulla pääsääntöinen siipien ohjaus tulee kaasupolkimelta ja kello ainoastaan rajaa ahtojen määrä(paineet nousee, kello aukee, siivet aukee). Pakopainetta käyttäessä pitäis varmaan laittaa joku suodin väliin, ettei bleedi ole aivan noessa?

pee
24.10.2013, 09:33
.... eli meinaat pienentää syöttöjä kahteenkertaan, sekä vaijerilta että mörökölliltä ?

tatsga
24.10.2013, 11:06
Nyt ollaan puhuttu ahtimen ohjauksesta, ei pumpun ohjauksesta. Pumpun ohjaus pysyy samanlaisena kuin nytkin. Eli ennen ahtopaineiden nousua mennään perussyötöllä(joka pitäis nyt jo säätää kohdilleen eli lisää löpöä pyttyyn). Kun ahdot nousee, niin syöttöpumpulla oleva painekello(morkooli?) antaa ulkoisen säädön kautta lisää soppaa(nyt tulee aivan liikaa kun rajoitin liikaa auki). Lisäksihän tuota syötön määrää säätelee kaasupolkimen asento eli pumppu antaa tehoa/polttoainetta kun sitä pyydetään. Ilmeisesti aivan kaasu pohjassa(joutuu painamaan kovemmin, selvä jousimainen pykälä) pumppu menee pakkosyötölle(?) kun mustaa tulee silloin huomattavasti enempi kuin n.80% kaasulla. Pumppua ajattelin ohjata nykyiseen tapaan imusarjan paineen mukaan eli antaa lisää syöttöä kun koneeseen on menossa lisää ilmaa. Ahtimen toiminta ei vaikuta kaasupolkimeen käänteisesti eli ahdin ei ohjaa kaasupoljinta vaan toisin päin. Vieläkö on epäselvää mikä oli ajatuksena? Se on hyvä et porukkaa tenttaa niin sitä alkaa olee itsekkin kohta melko hyvin vanhan rivipumpun sielunelämästä ja siitä mikä tekee mitäkin...

Kerrataan nyt vielä:

- Tyhjäkäynnillä pumppu toimii perussyötöllä ilman kaasun asennon tuomaa lisäsyöttöä, ahtimessa siivet auki, ahtopaineet todennäköisesti 0-0,2bar
- Kaasu pohjassa tuon tilanteen jälkeen siivet menevät kiinni, pumppu antaa täyden tuoton perussäätöön nähden. Pakopaineen noustessa siivet aukeavat tarvittavan määrän, jotta saavutetaan määrätty pakopaine. Pumpun kello aukeaa ja antaa lisäsyöttöä säädetyn verran(ahdonalainen syöttö).
- Kun auto on kiihdytetty sopivaan vauhtiin täyskaasulla(hyvin kärjistetty tilanne, ei tapahdu tosielämässä koskaan =), niin kun kaasua höllätään vaikkapa 25% asentoon, niin ahtimen siivet aukeavat(todennäköisesti kokonaan koska vielä pakopainetta). Kun pakopaine hetkeä myöhemmin laskee niin siivet sulkeutuvat n.25% asentoon ellei pakopaine jää pitämään kelloa auki. Pumppu vähentää syöttöä heti kun kaasu päästetään ja ahtopaineen laskiessa syöttö vähenee entisestään lisää. Kaasua painetaan sen verta matka-ajossa, että haluttu matkanopeus säilyy.
- Tasakaasusta kun lähdetään kiihdyttämään vaikka 80% kaasulla, niin siivet menevät lähes kiinni(80%) siksi aikaa kun pakopaineet nousevat riittävästi jotta kello aukaisee siipiä tarvittavan määrän tasaiseen pakopaineeseen. Pumppu lisää taas syöttöä ensin kaasun asennon mukaan ja ahtopaineiden noustessa antaa lisää syöttöä.

Tälläisellä koevastauksella olettaisin saavani ainakin 5/6 pistettä jos olisin vielä koulunpenkillä ja pitäisi selittää tuollaisen systeemin toiminta. Tässä vaiheessa saa esittää vielä lisäkymysyksiä jos ei auennut täysin...

valonviejä
24.10.2013, 11:12
Tatsgan suunnitelmat kuulostaa omaan korvaan vallan kokeilemisen arvoisilta, noin niinkuin savuttoman alavoiman kantilta ajatellen. OM603/606:sta saa sen n. 300Nm vääntöä @2000rpm ilman ahdintakin 7/8mm tapeilla, mutta se savun määrä... Itseä tuo savuaminen nyt ei niin häiritse ja taitaa tuo oma nimimerkkinikin liittyä samaan asiaan, mutta kyllähän 3L nakusta saa tuon 300Nm kaksinkertaisena ja savuttomana helposti kahteentonniin, jos niin vain haluaa. Ylätehonkaan ei tarvitse kärsiä, jos haluaa tosissaan väkästää, mutta topikin aloittajan kirjoituksista päätellen sillä ei ole tässä rakennelmassa merkitystä. Tuossa savuttamisessa on myös se huono puoli, että pakolämmöt ja sitämyöden moottorilämmöt nousevat rajusti, joka voi käyttötarkoituksesta riippuen olla huonokin juttu.

Tuolla Mersujen "Superturbo" touhuissa olemme päässeet 230hv/420Nm per litra lukemiin, mutta kyllähän tuollakin seuraava steppi on saada noita savuttomaksi ja vetoaluetta entistä leveämmäksi. Tätä ajattelutapaa on tuotu nyt myös tänne offipuolelle yhden projektin muodossa ja ensitestit lupaavat hyvää. Saa nähdä sitten missä kohtaa tulee mekaaniset rajat vastaan alaväännön suhteen, mutta koska sitä ei osaa kukaan kertoa, niin sepä on vaan kokeilemalla etsittävä. Ei siitä nyt niin kovin montaa vuotta ole, kun mersun omasta automaatista puhuttiin mahdottomuutena yli 400hv moottoreihin. Tuon kohdalla emme kuitenkaan ole vielä toistaiseksi kipurajaa löytäneet.

tatsga
24.10.2013, 12:33
Tavoitevääntönä vois olla jotain 300-400nm välillä 1300-2800rpm. Huipputeho olis silloin palttiarallaa 170hv luokkaa, jos 400nm vääntöä osuis hieman yli 2000rpm. Tiedän et tuollaiset väännöt ovat myrkkyä OM617 kietokangille mut toivotaan toivotaan... Toi 600nm kuulostaa jo siltä et tulee kampiakseli lohkosta läpi =D Se kiva kuulla et paremmissakin piireissä toi turbon kanssa leikkiminen tapahtuu "kokeillaan jotain uutta ja katotaan mitä tapahtuu" periaatteella.

pee
24.10.2013, 15:12
Se mitä mä ihmeksin on just tos kaasuvaijerin muuttumisleikis...

Syöttöä pienennät juurikin sillä kun venytät vaijeria.

Samalla tavalla,vaan hiukan eri konstein teet sitä sillä morkoolillakin vähentämällä savustusta... vrt. ALDA MB oriG.

tatsga
24.10.2013, 15:23
Pumppua käskytän vakiolla vivustolla, josta otan vaijeriohjauksen ahtimelle. Ahtimen vaijerin löystyminen ei vaikuta pumpun saamaan kaasupolkimen asentoon millään tavalla.

pee
24.10.2013, 15:31
Pumppua käskytän vakiolla vivustolla, josta otan vaijeriohjauksen ahtimelle. Ahtimen vaijerin löystyminen ei vaikuta pumpun saamaan kaasupolkimen asentoon millään tavalla.


NYT HELPOTTI !!! :eek:

aslakki
24.10.2013, 15:41
kuullostaa hyvältä! vielä kun unohat ton bleedin, joka hetken vedätyksen jälkeen loistaa punasena :p ja korvaat sen sopivalla lisäjousella tai suoraan sopivalla kellolla ni avot!

...semmone kello mihin saapi paineen kalvon molemmille puolille, pakopaine avaamaan siipiä ja ahtopaine kalvon toiselle puolelle painamaan vastaan?? tätä pitää kyl viel hetki funtsia et tulisko tosta mitään, vai oisko pitäny olla vaa hiljaa :D

tatsga
24.10.2013, 22:27
Tulevaisuuden ongelmista nykypäivän ongelmiin. Aikaisemmin kenkutellut laturi oli lakannut toimimasta kokonaan seisonnan aikana. Muutakaan keksitty ku laturi pöydälle. Päätettiin kuitenki viel kokeilla ja alko sittenkin toimimaan. Laturin merkkivalo ei palanut ku sammuksissa ja akku ei saanut latausjännitettä. Mistä lähtis vikas etsimään? Pitäis sinne luumäjelle päästä lauantaina...

tdi
24.10.2013, 23:35
Ihan mielenkiinnolla seuraan mitä tuleman pitää. :)
Mersun kone on helppo saada vetämään tutuilla kaavoilla mutta hyvähän se on että testailee "uutta". En niin tarkkaa lukenut koko topicia läpi mutta vnt ohjaus lienee tavallisella painekellolla helpoin kun katsot liikeradan kohdilleen. joissain tapauksissa ollaan huomattu että ne siivet saattaa mennä "yli" olevinaan täyin auki asennossa, jolloin se rupee taas ahdistamaan. Eli tarkkana ja sopivasti aukeavalla kellolla tai paineilma sylinterillä. Tuota pakopaineella ohjausta ei olla ikinä testattu voi olla ihan suotavaa! Ja jos näyttää ettei saa kuriin järkevästi niin miks ei ulkoisella hukkaportillakin..
Mersun konehan on vähän hengetön alhaalta mutta kun painaa kaasua ni vauhti vain kiihtyy! :D
Käyt uuden laturin ni menee taas pitkän aikaa! vaihdoin eilen yhteen 124 laturin ja kyllä tuli haikee fiilis on niissä mersuissa vaan jotain muutakin kun remonttii...

tatsga
25.10.2013, 07:11
Tohon laturiin vielä sen verran et se on vaihdettu uuteen konerempan yhteydes 1,5v sit ja ajettu n.1000km/50h.

tatsga
25.10.2013, 19:38
Laturille ei annettu sit muuta ku valohoitoa. Toimii nyt lyhyen koeajon perusteella niin et tyhjäkäynnillä ilman kuormitusta on 13,5-14v, keskinkertaisella kuormalla 12,5-13,5v ja sit jos laittaa liikaa niin tippuu 12v(ei lataa?). Ajossa pysyy mittari 13,5-14v kuormasta riippumatta mut jostain syystä kierrosten nosto vapaalla ei toimi samalla tavalla. Huominen mennään tuurilla ja tarvittaessa tullaan vara-akun valaisemana takaisin tallille. Onneks ei moottori tarvi sähköjä kunhan pääsee vaan liikenteeseen niin ajoviima hoitaa jäähdytyksen.

tatsga
28.10.2013, 22:02
Turbosta käytännönläheisempiin asioihin... Tuleva kisarenkaan rengaskoko on 400/60-15.5 eli tutummin n.34,5" halkaisija eli pitäis mennä pikkuluokkaan ja leveys n.16" eli ei uppoa heti ekana suohon. Kuvioinniltaan rengas on about tuollainen:

http://image.made-in-china.com/2f0j00eBMTtDCzJvru/400-60-15-5-Agricultural-Tyre.jpg

Harkinnassa on kuvion silpominen pienempiin palasiin rengasleikkurilla. Tavoitteena parempi sivuttaispito metsässä ja mahdollisesti hieman parempi muotoutuminen metsänpohjan muotoihin(kivet ja kannot). Kantavuus on luokkaa 1500-2000kg per rengas eli todennäköisesti on jäykkä.

En tiedä onko kukaan käyttänyt karting-auton takarenkaista tuttua kikkaa eli renkaan reunan lukitsemista säteittäisillä pulteilla. Eli siis rengas paikalleen ja ruuvit vanteen läpi niin et reuna jää vanteen reunan ja pultin väliin ettei rengas pääse pullahtaa paikaltaan. Ruuvit tietenkin ulko ja sisäreunoihin ja tiivistys silikonilla. Köyhän miehen beadlockit jotka tarvii pelkät ruuvit kehien sijaan =D

Lisäks on uusista penkeistä sovittu kaupat, niin tarvi kirota koko ajan kuskin penkin irtoavaa istuinosaa... TML:n punaiset kipattavat sporttipenkit kyseessä.

pee
28.10.2013, 22:20
http://www.freesmileys.org/emoticons/emoticon-cartoon-022.gif (http://www.freesmileys.org/emoticons.php)

tatsga
28.10.2013, 22:36
http://www.freesmileys.org/emoticons/tuzki-bunnys/tuzki-bunny-emoticon-005.gif

kivinen
29.10.2013, 09:12
Kattelin itsekin noita samoja renkaita, noissahan voi olla aika paljonkin kumia "nappuloiden" välissä. Siitä kun vetää sopivia soiroja pois ja palottelee nappulat, niin voisi vähän joustaakin. Talvipitoja noista tuskin löytyy.

Tuota pulttikiinnitystä on käytetty, mutta ei ne bead-lockit ihan huono idea ole. Teidänhän pitää kuitenkin vaihtaa keskiötkin niihin vanteisiin? Noihin pulttikiinnityksiin kannattaisi ehkä laittaa työkoneen vuodonestoainetta renkaan sisään ja se kun vähän ruostuttaa, niin RST -pultit? Eikä niitäkään taida saada parin vuoden jälkeen irti vanteesta?

tatsga
29.10.2013, 09:44
Lähtökohtaisesti sen verta halpa sijoitus verrattuna uuteen Bogger-satsiin, että voi hieman vapaammin kokeilla perse edellä puuhun menoa... =D Kesärenkaathan noi on, talvesafarilla voi kokeilla etenemistä noilla nykyisillä kumeilla. Toi pulttikiinnitys olis vaan huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu ku beadlockit(pultit muutamia kymppejä+kasa poranteriä, kehät pelkästään satasia+pultit päälle). Laitan noi 15.5" vanteet ja geen orggisvanteet sorvarille, joka saa pilkkoa molemmat niin et saa yhden palapelin, jonka pääsee hitsaamaan kasaan. Lähteeköhän tollaset traktorin renkaat irti normi rengaskoneella vai joutuuko käymään alan liikkeessä? Ton pulttikiinnityksen kanssa riittää tiiveydeks se et 0,3bar painetta pysyy 25h renkaassa sisässä eli ei välttis tarvi käyttää mitään syövyttäviä myrkkyjä. Tosin liekkö siitäkään haittaa jos renkaat ja vanteet muuttuu yhdeksi puuksi. Jos noilla parikin vuotta ajelee niin ovat itsensä maksaneet takaisin.

kivinen
29.10.2013, 10:08
Veikkaisin, että ei ihan normirenGaskoneella lähde. Runkokin on äkkiä niin jäykkä, että paineilman voima häviää jo siihen. Painelin itte kuorkin tukijalalla yhdet vastaavat irti, mutta olihan taistelu. Raskaankaluston koneella nuo pullahtaa muutamassa minuutissa ja takaisin saa ihan normikoneella.

tatsga
29.10.2013, 10:38
Pitänee siis käydä tuolla viereisessä raskaankalustonhuollossa kysymässä et saa renkaat pois vanteelta... Ilmeisesti takaisin paikalleen vääntyy ilman suurempaa tuskaa jos menee normikoneella?

tatsga
29.10.2013, 16:19
Tuli tuossa työn tuoksinassa mieleen takalasin tarpeellisuus... Väiski sitä ehti jo vaatimaankin. Ei kyllä yhtään huono idea, pitäis vaan löytää jostain sopiva. Oliskohan esim lantikan takalasi sopiva tuollaiseen suoraan peltiseinään? Lavalaatikon takia pitänee olla liukulaseilla eli esim jälkiasennus kattoluukut eivät aja asiaa. Vai onko vaan yksinkertaisempaa ostaa sopivaa alumiiniprofiilia, jossa on urat kahdelle pleksille ja väkertää niistä kehys joka kiinnitetään takaseinään riittävän tiiviistysaineen kera?

pee
29.10.2013, 16:31
ei liukulasi, mutta oriGinal W460 pitkän takatakasivulaseja löytyy tiivisteineen we(l)homäeltä, hinta se Brazil kaffepaketti kertaa omatunto

Tossavainen
29.10.2013, 18:44
Ne sulle tulevat renkaat kyllä lähtevät vanteelta melkein päälle hyppäämällä/potkasemalla + rengasrautoja joutuu niille vähän näyttämään. Näin ainakin itse olen purkanut renkaan vanteelta. Ei tarvitse paljoa hikoilla.

Vanteet ovat niin leveät kyseiselle renkaalle että eivät ole kovin tiukassa ja kumit ovat yllättävän pehmoiset.

Lisäksi renkaat puretaan niin sanotusti sisäpuolelta/väärinpäin koska vanteessa on siellä puolen se ns, renkaan asennusura lähempänä. Ihan vain tulevaisuuden kannalta neuvoksi.

tatsga
30.10.2013, 12:50
Tuli tässä mieleen, että tuollaiset 400mm leveät renkaat eivät taida mahtua pyörimään yhtä nätisti lokarien sisäpuolella, kuin nuo nykyiset pizzaleikkurit. Jatkoajatuksena tuli mieleen, että tarviiko mersuun laittaa jonkinlaiset lokarin levikkeet kumista vai ei? Kilpailusääntöjä tavatessa ei tullut vastaan pykälää, joka niitä vaatis vaan tarvitaanko niitä käytännön syistä enemmänkin? Katsastukseen niitä ei tarvi ku on noi pizzaleikkurit katupyörinä mut onko auton päällä 10cm mutakerros kisan jälkeen jos ei oo levikkeitä?

Repro
30.10.2013, 13:06
onko auton päällä 10cm mutakerros kisan jälkeen jos ei oo levikkeitä?
On, tosin riippuen siitä onko voimaa pyörittää niitä renkaita sen verran että muta lentää?

HV
30.10.2013, 13:14
Kato sit kun hitsaat niitä vanteita kasaan ettei ota edessä satulaan kiinni, ainakin mulla piti 15" vanteet tuoda aikas ulospäin levittäviksi, riippuu varmaan vanteen muodoistakin...
Kuvassa 35/13.5/15 mudzillat 8" vanteella
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=753&pictureid=40109

tatsga
30.10.2013, 17:51
Toi 15,5" vanne ehkä hieman helpottaa tuota satulaan osumista ja myös se ettei vanteen sisään tule pyörimään rengaspainoja(mukana tulleiden aluvanteiden ongelma). Tulee noi vanteet joka tapauksessa helvetin ulos ku ovat mallia leveät ja sisäänpäin ei voi juurikaan viedä rengasta... Katsotaan noita levikekumeja sen jälkeen ku on ekan kerran piikattu 10cm mutakerros kisan jälkeen pois =D

pee
30.10.2013, 20:50
Suunnistus (Cup) säännöissä oli joskus levikkeillekin vaatimus, enpä tiedä onko enää

tatsga
01.11.2013, 16:27
Sitrep:

Uudet penkit todettu juuri ja juuri mahtuviksi. Turvavöiden kotelot joutu poistamaan(olkapäälevitysten tieltä) ja penkin kiinnityksiin joutu tekemään jatkopalat(sopivasti porattua ja sattua kulmarautaa/lattaa). Penkki ei tule ihan ratin keskilinjalle vaan n.5cm sivuun. Istuintuntuma todettu huomattavasti paremmaksi, kuin mersun orggispenkeillä...

Tutankhamonin hauta avattu eli takapaksin väliseinä poistettu. Hajun on täytynyt olla aikanaan pyramideillä täysin sama ummehtunut löyhkä... Tilanneongelma ratkaistu kun takatila kasvoi noin 100cm leveäksi, 30cm korkeaksi ja yli metrin syväksi(alkuperäinen kontin lattia). Lavaan tarvitsee tehdä huoltoluukut, niin pääsee käsiksi tulevaan paineilmajärjestelmään ja akkuun. Lavalaatikosta ylimääräiseksi jääneestä palasta saa tehtyä takaluukun kunhan löytyy sopivat saranat(irroitettavilla saranatapeilla) esim bilteman hyllystä ensin. Lukitus salvoilla.

Nopealla mittauksella uudet renkaat tulevat noin 15cm ulos kaarista. Polttoaine tankki todettiin asiallisesti ja siististi tehdyksi. Saa lavan laikattua auki, niin voi tutkia polttoainemittarin sielunelämää ja mitata tankin tilavuuden.

pee
01.11.2013, 19:22
TML penkit mullakin oli oranssissa Geesä joskus, enkä muista et ois isosti ahdistanu, vyöt oli toki pois ja tilalla 4 piste mokomat

http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=320754&postcount=124

10" leveillä vanteilla 13,5 Gummeilla oranssin avon kokonais leveys oli 1990 mm

tatsga
01.11.2013, 22:13
No ei varmaan ahdista jos ei oo tota muovista keskikonsolia ollut paikalla... Nyt ottaa penkki siihen kiinni ja B-pilariin siitä hartialevikkeestä et aika tiukkaa tekee mahtuminen. Sisemmät takimmaiset pultit sai ulompiin orggisreikiin. Sisemmät etummaiset sai porattua penkkiboksien etunurkkiin ja sit ulommat kiinnityspisteet joutu tekee kulmas ja latasta.

Jos renkaat levittää 15cm puoli niin n.2m tulee auton leveydeks...

Edit: kuvia uudemman kerran katseneena niin onhan keskikonsolikin ollut sulla paikallaan. No joka tapauksessa on tiukkaa mut just menee ilman b-pilarin verhouksia...

tdi
03.11.2013, 19:43
Saattaa ne vähän roiskii mut onhan se hienoo ku rengas tulee kokonaan ulos :D
Tuossa oli 15" tml 10" leveenä vanteet sorvattuna muistaakseni takana -10 ja edessä -15et just ja just mahtu pyörii kun vähän näytti satulaan hiomalaikkaa :rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4686&pictureid=102300

tatsga
05.11.2013, 17:11
Tjaah... Ei tarvi enään miettiä miks tilillä on niin vähän rahaa... Laskeskelin tuossa äsken tän vuoden aikana menneitä isompia kulueriä mersun suhteen ja päädyin hieman yli 2400e summaan. Ei sisällä kisareissuja, katsastusta ja kaikkea pikkusälää mitä nyt en muista. Väiski lisäks laittanut oman osansa euroja kaikkeen pieneen. Vielä pitäis venyttää rahapussia esim mekaanisella vinssillä ja sen jälkeen pääsee vaihtamaan myös jäähdyttimen. Lisäks pitäis maksaa sorvarille kisavanteiden muokkauksesta(ei tosin oo kiire ennen kevättä ku noilla ei lumella etene). Turbon vaihdosta seuraa varmasti huomattava sivukulumenoerä. Rahatilannetta ei tietenkään helpota se fakta et pitäis rata-autobemmin koriprojekti aloitella tässä pikku hiljaa... Ei kukaan tiedä halpaa hiekkapuhaltajaa keskiuudenmaan alueella?

vaiskitin
05.11.2013, 18:21
Tjaah... Ei tarvi enään miettiä miks tilillä on niin vähän rahaa... Laskeskelin tuossa äsken tän vuoden aikana menneitä isompia kulueriä mersun suhteen ja päädyin hieman yli 2400e summaan. Ei sisällä kisareissuja, katsastusta ja kaikkea pikkusälää mitä nyt en muista. Väiski lisäks laittanut oman osansa euroja kaikkeen pieneen. Vielä pitäis venyttää rahapussia esim mekaanisella vinssillä ja sen jälkeen pääsee vaihtamaan myös jäähdyttimen. Lisäks pitäis maksaa sorvarille kisavanteiden muokkauksesta(ei tosin oo kiire ennen kevättä ku noilla ei lumella etene). Turbon vaihdosta seuraa varmasti huomattava sivukulumenoerä. Rahatilannetta ei tietenkään helpota se fakta et pitäis rata-autobemmin koriprojekti aloitella tässä pikku hiljaa... Ei kukaan tiedä halpaa hiekkapuhaltajaa keskiuudenmaan alueella?

Tuon kun jaat 11 niin ei tule kovin kummonen kuukaushinta harrustukselle, on niitä kalliimpiakin ja pitäähän se raha johonki työntää :D

Bemmin voit laittaa vesipuhallukseen tai paaliin. Hiulla enempi maksaa mut hiukka pienemmällä vaivalla parempaa jälkee.

tatsga
05.11.2013, 22:44
Jottei harrastaminen kävis liian halvaks, niin haetaan nyt vielä se toitsun mekavinssikin sit tällä viikolla vielä. Voi sit miettiä jouluna miksei ei oo kinkkua ja lahjoja =D

tatsga
06.11.2013, 10:18
Pitäis ihmetellä vinssin kardaanille nivel jostain. Onko tuhoon tuomittu idea jos laikkaan ratabemmistä takavetarista sisemmän laipallisen nivelen ja pätkän vetaria? Kardaaniputkeks semmosta minkä sisähalkaisija osuu ton vetarin paksuuden kanssa yksiin. Vinssin pään ristinivel onkin mukana vinssissä. Mistäs saa halvimmalla uuden ristikon Toyotan niveleen? Sit pitää kehitellä voimanulosotolle jokin käyttölaite ku ei oo kabiinissa tällä hetkellä käyttövipua. Jonkinlainen vaijerikäyttöinen pitäis varmaan olla. Onko IKH ainut paikka mistä löytyy helposti push-pull-vaijeria vai pitääkö jostain purku Saabista yrittää haalia?

Eicca_
07.11.2013, 07:40
Laittelin hiekan viskomisesta YV:tä

turakki
07.11.2013, 10:38
Eikös noita vinssin kardaaneja ole tehty vähän mistä tahansa. Ylimääräisissä rattiakseleissa voisi olla potentiaalia. Alkuperäinen toitsun vinssikardaani on muistaakseni noin tuumaista putkea. Toitsun Hj/lj ohjausakselit nivelineen ainakin suunnilleen vastaavaa järeysluokkaa.

Patu925
07.11.2013, 13:31
Jonkinlainen vaijerikäyttöinen pitäis varmaan olla. Onko IKH ainut paikka mistä löytyy helposti push-pull-vaijeria vai pitääkö jostain purku Saabista yrittää haalia?

Kuorma-autoukoilta kysely kun nostureissa on semmosii ja maataistelukoneet on toinen... Mikä olisi vaijerin pituus noin jos sattuisi olemaan niinku nurkissa peräti...?

Bj Andy
07.11.2013, 13:55
Pitäis ihmetellä vinssin kardaanille nivel jostain. Onko tuhoon tuomittu idea jos laikkaan ratabemmistä takavetarista sisemmän laipallisen nivelen ja pätkän vetaria? Kardaaniputkeks semmosta minkä sisähalkaisija osuu ton vetarin paksuuden kanssa yksiin. Vinssin pään ristinivel onkin mukana vinssissä. Mistäs saa halvimmalla uuden ristikon Toyotan niveleen? Sit pitää kehitellä voimanulosotolle jokin käyttölaite ku ei oo kabiinissa tällä hetkellä käyttövipua. Jonkinlainen vaijerikäyttöinen pitäis varmaan olla. Onko IKH ainut paikka mistä löytyy helposti push-pull-vaijeria vai pitääkö jostain purku Saabista yrittää haalia?

Se ristikko on munkilla takapotku corollan ristikko. Asiaa on puitu täälläkin mutta mittaa se ja kato vaikka motonetin tms.luettelosta niin saattaa natsata.

pee
07.11.2013, 14:16
Vaijeri ... Niin last season ...

Poff ... Pfiuuu ... Poff ...

tatsga
07.11.2013, 14:28
Pitänee ostaa sopiva servomoottori ilmeisesti sit tuohon ulosoton käyttövivun käyttämiseen. Sisälle mikrokytkin nappi älyllä ja CAN-väylällä. Väliin pari ohjainlaitetta. Toiseen laaja-alainen anturointi ja jos kaikki ok niin antaa toiselle purkille toimintaluvan. Toinen purkki tarkistaa onko toimintalupa saatu ja soittaa tarvittaessa 120db summeria ohjaamossa, jos painaa nappia ilman että on toimintalupa saatu. Tiedonsiirto tietenkin tapahtuu kuituoptisesti purkkien ja kytkimen välillä. Pääpurkissa myös bluetooth ja wlan yhteydet, jotta appilla voi ohjata tuon ulosoton käyttöä...

Tarpeeks next season?

tatsga
07.11.2013, 14:30
Ja niin vaijerin pituus ei tarvi olla kuin ehkä 50cm ku aattelin et vetäis suoraan jakiksen kepin reiästä alas sen. Kunhan löydän konepellin avausvaijerin kahvoineen ja Väiski kaivaa lajitelmistaan sopivan jousen, niin voipi olla et on käsissä jopa puoliks toimiva ja täysin toteuttamatta oleva idea...

opalapa
07.11.2013, 15:44
Laita tanko,mulla korkkas vaijerin kuori venäläisessä joessa... Työntävä vaijeri vähän epävarma kurassa.

tatsga
07.11.2013, 16:25
Jos päädyn tuohon push-pull ratkaisuun, niin veto menee päälle vetämällä vaijeri ja pois kytkentä tapahtuu työntämällä. Muuten tulee vetovaijeri ja palautusjousi.

Sami89
07.11.2013, 16:53
Onkos mersussa 1-suuntanen ulosotto ja pyörii vain vaihteella?

pee
07.11.2013, 17:38
Onkos mersussa 1-suuntanen ulosotto ja pyörii vain vaihteella?

yks suuntanen on, pyörimisest ei muistikuvaa

Samsonite
07.11.2013, 19:26
Yllättävän paljon käyttävät veneissä jäykkii vaijjereita....

http://kaplan1.com/yamaha/703_control.jpg

...ja sopinee putjettiin....30-60 €.

tatsga
12.11.2013, 23:12
Laitetaas pari kuvaa jotta illuusio etenemisestä säilyis... Väiski ahkeroinut viime päivät panssarointien kimpussa. Tänään näytti syntyvän takaperälle panssaria ja yhdessä koetettiin etuakselin panssari paikalleen. Jostain ku sais sopivan palan 3-4mm hardoxia/vastaavaa, niin vois heittää sen kaverille taivutettavaks. Sais Etupanssariin uuden kovemman pinnan kun ei toi alkuperäinen näemmä tykkää jos ajaa vaudilla kiven päälle jotta yltää rastille... :p Ohessa myös kuva VPRT E30 318iS -rata-autoprojektin aivan ensivaiheista. Ainakin mun kassavirta on tästä eteenpäin suunnattu pääosin tuon kilpakuntoon saattamisessa kaudelle 2015. Kuvissa on uudet penkit paikallaan ja mekaaninen vinssi, jonka kävin viikonloppuna hakemassa Toijalasta. Ei muuten oikeasti ole semmoinen tuote, joka kulkisi matkahuollossa(2 miestä selkä notkollaan kantamassa autosta talliin)...

Nikuzai
13.11.2013, 08:45
Ohessa myös kuva VPRT E30 318iS -rata-autoprojektin aivan ensivaiheista. Ainakin mun kassavirta on tästä eteenpäin suunnattu pääosin tuon kilpakuntoon saattamisessa kaudelle 2015.


Onkos kaksnokkanen vielä paikallaan bemmissä?

Samsonite
13.11.2013, 09:00
40 kg pelkkä Tojon mekaaninen 10mm vaijerilla (30m). Siihen päälle rungonpätkät, rullakita ja mahdolliset tukiraudat.

tatsga
13.11.2013, 12:32
Onkos kaksnokkanen vielä paikallaan bemmissä?
Tottakai on. Tallilta löytyy dieselin kampura ja E36M3 männät, joilla stroukataan 2050cc kokoon. Lisäks on kaupat hierottu E36M3 läppärungosatsista. Etanolilla, tiukilla nokilla, custom putkistolla ja moottorinohjauksella tehotavoite 200-250 heposta... Pitäis alle 1000kg auton jo liikkua jo johonkin suuntaan noilla tehoilla. Lisää juttu löytyy tuosta autosta BRCF:n foorumilta(vaatii rekisteröinnin).