PDA

View Full Version : Optima akku asiaa...


Pajares
03.10.2013, 18:14
Kyssäri kuuluukin että voiko puna ja keltakantisen pistää laturinperseeseen sellaisenaan,Molemmissa samat 55amppeeria Vai kantsisko kuitenkin erotella releellä?
Eiks noi oo vähän eri käyttötarkoitukseen vaikka amppeerit onkin samat?eikö?

Patu925
03.10.2013, 20:53
kai ne toimii... Ainakin meillä on toiminu jo monta vuotta...

Mika_T
03.10.2013, 21:35
12V rinnankytkennässä toimii.

24V sarjaankytkennässä olisi syytä olla akkujen täsmälleen samanlaisia.

Nikuzai
03.10.2013, 21:43
Eikä akussa lue mihin käyttöön ne on?

Optiman sivulla kielletään erimallisten akkujen toisiinsa rinnan kytkeminen
Ja jos käyttää eritin relettä pitää katsoa, että lataus virta ei ole liian alhainen erotuksen jälkeen vaan oikeissa parametreissä

Jappi
03.10.2013, 22:03
12V rinnankytkennässä toimii.

24V sarjaankytkennässä olisi syytä olla akkujen täsmälleen samanlaisia.

Ei toimi jos akkujen resistanssi poikkeaa toisistaan, eron suuruudesta riippuu kauanko kestää. Riippumatta volteista.

Patu925
04.10.2013, 18:12
Ei toimi jos akkujen resistanssi poikkeaa toisistaan, eron suuruudesta riippuu kauanko kestää. Riippumatta volteista.

12v jännitteellä rinnankytkettynä erilaiset akut latautuvat ehkä eri tahtiin ja arvatenkin purkavat varaustaan kuormitettuna eri tahtiin mutta ei kai siitä ole haittaa...
Ainakaan punainen + keltainen optima rinnankytkennässä... Kun aikaa kun laitetaan niin kaikki akut saavuttavat täyden varauksen...

No oikein kun saiverrellaan niin ehkäpä se punainen on kovemmalla rasituksella kun se luovuttaa herkemmin virtaa eli on parempi "starttiakku" kuin keltainen... Ja tietenkin ko. kytkentä ei siedä syväpurkausta kun se punainen akku ei ole suunniteltu siihen... Mutta muuten en keksi mitään estettä rinnankytkentään...

Sarjakytkentä (24 voltin systeemi) on taasen semmoinen veitikka missä pitää olla samanlaiset akut. Jos toinen akku on varustettu pienemmällä sisäisellä resistanssilla tai on eri kokoinen kapasiteetiltään niin käy semmoinen juttu eli 28 voltin latausjännite ei jakaannu tasan akkujen kesken eli esim. jos toisen akun yli on 12 voltin jännite niin toisen yli on jo 16 volttia...
Eli lopputulos on se että toinen akku keittää ja toinen ei lataannu...

Siksi ei pidä mennä rosvoamaan vain toisesta akusta virtaa esim. radiolle koska tulee edellämainittu epätasapaino siksi että toinen akku on tyhjempi kuin toinen...

GaryRock
04.10.2013, 19:41
Rinnan kytkettynä eri jännitteellä ja sisäisellä resistanssilla olevat alkaa purkamaan toisiaan. Piirianalyysillä sitä voi laskeskella.

GaryRock
04.10.2013, 19:50
http://kotona.org/file/virrat.png
aikani kuluksi simuloin ja heitin vastuksia hatusta, eli tuossa kaksi akkua eri jännitteillä ja sisäisillä resistansseilla, virrat vasemmalla.
Kuormaa ei ole, eli tilanne silloin kun pääkatkaisin on auki ja pelkästään akut toisissaan kiinni. Jossain vaiheessa purkautuminen loppuu ja se riippuu akuista jääkö tyhjäksi vai tasaantuuko jännite vain toisella sopivalle tasolle.

Patu925
04.10.2013, 20:10
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin...
Siis jos oikein ymmärsin tuon laskurin tuloksen niin akut purkavat toisensa ja siitä syntyy 336w lämpöä...? (12v x 14A =168w x 2 akkuu = 336w
Siis noin 6kpl 55w halogeenipolttimon verran...?

Ja jos nämä akut olisi 55 AH kipale niin tuolla purkaustahdilla ne olisi noin 8h myöhemmin tyhjiä...? (55ah x 2= 110AH /14A= noin 8h

Siis ihan kun ne ovat rinnankytkettynä vaikka käynnistyskaapeleilla...?
:) Mielenkiintoista.

Kaitsu67
04.10.2013, 20:13
Jos laittaa "suoran" kytkennän rinnakkain > käyttö ja lataus, silloin olisi parempi että akut on samanlaisia.

Punaisen ja keltaisen kombinaatiossa ei mielestäni ole järkeä ellei niitä eroteta toisistaan käyttötarkoituksen mukaan (punainen on starttiakku ja keltainen kestää paremmin syväpurkausta > vinssiakku).

Omasta mielestäni jos noita erivärisiä laittaa kannattaisi kytkeä punainen kuten normi starttiakku ja keltainen pelkästään vinsiin ja sitten erillisen latausreleen kautta lataus esim. vastaavalla:

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/

GaryRock
04.10.2013, 20:19
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin...
Siis jos oikein ymmärsin tuon laskurin tuloksen niin akut purkavat toisensa ja siitä syntyy 336w lämpöä...? (12v x 14A =168w x 2 akkuu = 336w
Siis noin 6kpl 55w halogeenipolttimon verran...?

Ja jos nämä akut olisi 55 AH kipale niin tuolla purkaustahdilla ne olisi noin 8h myöhemmin tyhjiä...? (55ah x 2= 110AH /14A= noin 8h

Siis ihan kun ne ovat rinnankytkettynä vaikka käynnistyskaapeleilla...?
:) Mielenkiintoista.

Tuossa kuvassa toinen purkaantuu ja toinen lataantuu, eli toi on lähtötilanne.
Jännite tasaantuu, eikä molemmista tule tuota virtaa loputtomasti.

GaryRock
04.10.2013, 20:23
Omasta mielestäni jos noita erivärisiä laittaa kannattaisi kytkeä punainen kuten normi starttiakku ja keltainen pelkästään vinsiin ja sitten erillisen latausreleen kautta lataus esim. vastaavalla:

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/
Samaa mieltä, mutta kunnon rele väliin eikä diodeilla tehtyä. Toi bilteman kötöstys pudottaa jännitettä. Motonetissä noin 80e maksava on jo paljo parempi vaihtoehto, siinä on mm. ledi mikä osoittaa erotuksen tilan ja mahdollisuus erottaa akut erillisellä kytkimellä jos on siihen tarvetta, esim. silloin kun halutaa kaikki mahdollinen teho liikennevalokiihdyttelyyn ;)

Patu925
04.10.2013, 20:31
Tuossa kuvassa toinen purkaantuu ja toinen lataantuu, eli toi on lähtötilanne.
Jännite tasaantuu, eikä molemmista tule tuota virtaa loputtomasti.

Juurikin näin. Ja tuo sinun simuloima tilanne on käytännössä vain jossain ? tilanteessa... Jos akkuja on ladattu eli autolla on ajettu niin ihan väkisin akkujen napajännite on sama... Eli ko. tilannetta ei synny koska ei ole potentiaalieroa mitä tasata...

Menikö tähän asti oikein... :)

GaryRock
04.10.2013, 20:57
Juurikin näin. Ja tuo sinun simuloima tilanne on käytännössä vain jossain ? tilanteessa... Jos akkuja on ladattu eli autolla on ajettu niin ihan väkisin akkujen napajännite on sama... Eli ko. tilannetta ei synny koska ei ole potentiaalieroa mitä tasata...

Menikö tähän asti oikein... :)

Ihan normi tilanne. Latauksen jälkeen akkujen jännite riippuu ihan täysin akun varauksesta lähtötilanteessa, sisäisestä resistanssista jne. Eli jos kaks samanlaista akkua, mutta toinen vinssattu puolilleen syystä tai toisesta, sen jälkeen ladataan vähän, mutta ei ihan täyteen. Sammutuksen jälkeen toinen akku lataa toista jos niitä ei eroteta.
Motonetin myymä rele yms. yhdistää akut vain sillon kuin laturi lataa ja tollasta tilannetta ei pääse syntymään.

Se on taas eri asia missä tilanteessa samanlaiset rinnankytketyt pääsee purkautumaan eri määrän, erilaisten akkujen tilanteessa taas eri sisäinen resistanssi vaikuttaa paljon purussa ja latauksessa.

Patu925
04.10.2013, 21:24
Ihan normi tilanne. Latauksen jälkeen akkujen jännite riippuu ihan täysin akun varauksesta lähtötilanteessa, sisäisestä resistanssista jne. Eli jos kaks samanlaista akkua, mutta toinen vinssattu puolilleen syystä tai toisesta, sen jälkeen ladataan vähän, mutta ei ihan täyteen. Sammutuksen jälkeen toinen akku lataa toista jos niitä ei eroteta.
Motonetin myymä rele yms. yhdistää akut vain sillon kuin laturi lataa ja tollasta tilannetta ei pääse syntymään.

Se on taas eri asia missä tilanteessa samanlaiset rinnankytketyt pääsee purkautumaan eri määrän, erilaisten akkujen tilanteessa taas eri sisäinen resistanssi vaikuttaa paljon purussa ja latauksessa.

Jos ne akut on kiinteesti kytketty rinnan niin eipä silloin joku akku ole tyhjä ja joku täysi. Itellä on ollu vuodesta 2009 punainen + keltainen optima rinnankytkettynä aijemmin Nivassa ja nyt Mersussa.24h Suunnistuskisoja + muitajuttuja on kierretty ja ei oo ollu ongelmaa sähkön riittävyyden kanssa vaikka vinssiä on välillä pitäny käyttää ihan urakalla... Et ihan tällee käytännön pohjalta alkuperäiseen kysymykseen vastaus että toimii. :)

BJ-40/76
04.10.2013, 22:07
Samaa mieltä, mutta kunnon rele väliin eikä diodeilla tehtyä. Toi bilteman kötöstys pudottaa jännitettä. Motonetissä noin 80e maksava on jo paljo parempi vaihtoehto, siinä on mm. ledi mikä osoittaa erotuksen tilan ja mahdollisuus erottaa akut erillisellä kytkimellä jos on siihen tarvetta, esim. silloin kun halutaa kaikki mahdollinen teho liikennevalokiihdyttelyyn ;)

Tuossa sinun virtapiirilaskurissa on pari "epävarmuustekijää" kuten itse jo aavistelitkin.

Siis tuo lyijyakku (nuo rullakennot on mulle oudompia, joten allaoleva perinteisistä nesteakuista) on enemmän taikka vähemmän "Uppiniskaisia", siis tuo sinun laskurin sisäresistanssi riippuu akun varaustilasta ja purkaus/latausvirrasta.

Jos saat sisällytettyä tuohon virtapiirilaskuriin lähdejännitteen ja sisäisen resistanssin väliin kaksi rinnankytkettyä, keskenään erisuuntaista diodia, joiden kynnysjännite olisi esim. 0,2 volttia, niin vois toimia paremmin käytännön tasolla. kokeileppa ladata akku täyteen, odota tunti, ja mittaa napajännite; on varmaan n.12,8V: kuormita vaikka 60w polttimella (siis 5 amppeerin virralla) 10 minuuttia (purettu muutama prosentti kapasiteetista) ja mittaa napajännite, vois olla jotain 12,4 V?

ja sitten ala lataamaan 5 amppeerin virralla (vaatisi esim. labravirtalähteen) ja seuraa napajännitettä erityisesti tuossa 10 minuutin kohdalla... on jotain aivan muuta kuin 12,4 tai 12,8 Volttia:rolleyes:

Ja jotta porukka ei aivan täysin menisi "ulapalle", niin jätän purkaus/varaus virtasuhteen-, ja kokonais hyörysuhteen pois...

Siinä olet oikeassa, että jos toinen akku on heikompi, niin tuo akkujen keskinäinen "tasausvirta" kulkee, mutta se on erittäin pieni, jo tunnin kuluttua käytännössä nolla.

Mulla on veneessä starttiakku käytännössä kuollut, 95Ah salama, ikää noin 15vuotta, ja n.20mm2/yht, noin metrin pituisilla kaapeleilla kytketty hupiakkuihin, jotka on vajaa 10 vuotta vanhat, 60 ah exidet, 3 kpl.

Hupiakuista puretaan (hupiakkujen pääkytkin auki) webasto, kylmälaukku ja muut "tupakinsytkärien" takana olevat kulutukset, mm. tietsikka ja gps.

Tuosta kuolleesta starttiakusta toimii satamassa vain 3 kpl 5 watin sisävaloja , ja ne muuttuu punaiseksi noin 5 minuutin kuluttua koneen sammutuksesta ja HUPIAKKUJEN päävirtakytkimen avauksesta. -> siis aivan loppu. pitäs vaihtaa,,,, mutta on aika hankalassa paikassa/kippari on laiska;)

Kerran unohtu avata hupivirta-akkujen päävirtakytkin, ja 2 viikon kuluttua lähti 6-diesel käymään hupiakuilla...

Ja tuosta bilteman erotuskytkimestä; sen maksimivirta on muistaakseni n.100 Amppeeria, ja toimii nimenomaan jännite ohjattuna: -> siis tarkoitettu juurikin esim. tuohon minun veneen hupiakkujen lataamiseen....
SIIS ei voi käyttää esim. starttiakkujen toisistaan eroittamiseen.

p.s tuosta bilteman erotusreleestä löytyy jossain toisessa topiikissa mm. mittaustietoa minun tekemänä... ja on vähintään hintansa arvoinen siihen käyttöön, mihin tarkoitettu!

Kaitsu67
04.10.2013, 22:21
Ja tuosta bilteman erotuskytkimestä; sen maksimivirta on muistaakseni n.100 Amppeeria, ja toimii nimenomaan jännite ohjattuna: -> siis tarkoitettu juurikin esim. tuohon minun veneen hupiakkujen lataamiseen....
SIIS ei voi käyttää esim. starttiakkujen toisistaan eroittamiseen!

Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?

BJ-40/76
04.10.2013, 22:42
Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?

On kyllä aikalailla paljon vartijana tuo bilteman "kytkentärele" tuossa tapauksessa: Viive oli muistaaksen noin 5 sekunttia, ja kun alat vinssaamaan, niin vinssi voi nypätä esim. 500 A? ja jos olet vinnssaillut pitenpään, niin tuo vinssiakku on aikalailla "kontallaan", siis tuon erotusreneen kautta voidaan teoriassa repiä tuo 500 amppeeria, ja kun tuommoisella virralla kuormitetaan 100 A kosketinta 5 sekunttia, ja vielä avataan se, niin voi olla liikaa....

Siis tuo eroitusrele on tarkoitettu tilanteeseen, esim. että autoon laitetaan oma akku webastolle ja kylmälaukulle, ja halutaan että nuo eivät pääse tyhjentämään auton akkua, ettei lähde käyntiin...

Siis toiminta on tyhjetyneellä hupiakulla seuraava; auto käyntiin, alkaa lataamaan, ja kun latausjännite ylittää 13,3???? niin rele kytkee hupiakun myös lataukseen, ja jos syystä taikka toisesta, latausjännite putoaa 12,8????? volttiin yli 5 sekunniksi, niin rele avautuu.

-> sinun tapauksessa miettisin pikkasen sivistyneempää systeemiä, jos tuo vinssaamiinen on jatkuvaa... (Esim. ylimääräinen normiakku, jota latataan tuon bilteman releen kautta, ja josta ei saa sähköä muualle kuin startille... tuommoinen kytkentä tulee minulla jossainvaiheessa veneeseen...)

GaryRock
05.10.2013, 08:16
Jos ne akut on kiinteesti kytketty rinnan niin eipä silloin joku akku ole tyhjä ja joku täysi. Itellä on ollu vuodesta 2009 punainen + keltainen optima rinnankytkettynä aijemmin Nivassa ja nyt Mersussa.24h Suunnistuskisoja + muitajuttuja on kierretty ja ei oo ollu ongelmaa sähkön riittävyyden kanssa vaikka vinssiä on välillä pitäny käyttää ihan urakalla... Et ihan tällee käytännön pohjalta alkuperäiseen kysymykseen vastaus että toimii. :)

Miksi punanen ja keltanen rinnakkain? Eikö niitä pureta samassa suhteessa?

GaryRock
05.10.2013, 08:18
Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?
Se jää vajaaksi ja akku ei täyty ikinä.

GaryRock
05.10.2013, 08:24
On kyllä aikalailla paljon vartijana tuo bilteman "kytkentärele" tuossa tapauksessa: Viive oli muistaaksen noin 5 sekunttia, ja kun alat vinssaamaan, niin vinssi voi nypätä esim. 500 A? ja jos olet vinnssaillut pitenpään, niin tuo vinssiakku on aikalailla "kontallaan", siis tuon erotusreneen kautta voidaan teoriassa repiä tuo 500 amppeeria, ja kun tuommoisella virralla kuormitetaan 100 A kosketinta 5 sekunttia, ja vielä avataan se, niin voi olla liikaa....

Siis tuo eroitusrele on tarkoitettu tilanteeseen, esim. että autoon laitetaan oma akku webastolle ja kylmälaukulle, ja halutaan että nuo eivät pääse tyhjentämään auton akkua, ettei lähde käyntiin...

Siis toiminta on tyhjetyneellä hupiakulla seuraava; auto käyntiin, alkaa lataamaan, ja kun latausjännite ylittää 13,3???? niin rele kytkee hupiakun myös lataukseen, ja jos syystä taikka toisesta, latausjännite putoaa 12,8????? volttiin yli 5 sekunniksi, niin rele avautuu.

-> sinun tapauksessa miettisin pikkasen sivistyneempää systeemiä, jos tuo vinssaamiinen on jatkuvaa... (Esim. ylimääräinen normiakku, jota latataan tuon bilteman releen kautta, ja josta ei saa sähköä muualle kuin startille... tuommoinen kytkentä tulee minulla jossainvaiheessa veneeseen...)
Eikö se viive oo toiseen suuntaan? Ainakin motonetin releessä kestää sekunteja ennen ku alkaa lataamaan ja jos virta kasvaa liikaa, niin se erottaa akun.

GaryRock
05.10.2013, 08:30
Kyssäri kuuluukin että voiko puna ja keltakantisen pistää laturinperseeseen sellaisenaan,Molemmissa samat 55amppeeria Vai kantsisko kuitenkin erotella releellä?
Eiks noi oo vähän eri käyttötarkoitukseen vaikka amppeerit onkin samat?eikö?

Alkuperäseen kysymykseen vastaten, kannattaa erottaa kunnon releellä. Erotusreleestä ei ole hirveästi haittaa jos se ei pudota jännitettä ja jos yhden saa vinssatessa tyhjäksi, niin kyllä se kaksikin tyhjenee. Releellä varmistaa poispääsyn.
Suurin ärsytys oli kytkentäviive joka koko päivän intensiivisessä vinssauksessa kiusas. Eli erotti akut välillä vinssauksessa ja kesti hetki ennen ku kytki latauksen takas. Joutu pitämään pieniä taukoja, mutta siitäkin olis päässy isommalla akulla.

Itse vinssailin koko kesän kiviä ja vinssiakku oli välillä aivan tyhjä, mutta starttiakku ei ja poppi soi, mikä oli tärkeintä.

BJ-40/76
05.10.2013, 11:30
Eikö se viive oo toiseen suuntaan? Ainakin motonetin releessä kestää sekunteja ennen ku alkaa lataamaan ja jos virta kasvaa liikaa, niin se erottaa akun.

Kun noin kysyt, niin en uskalla panna päätä pantiksi noista viiveistä, pitäs kaivaa taas rele jostain esille ja mitata.

Ja tuota "ja jos virta kasvaa liikaa, niin se erottaa akun" en edes mitannut, sillä ei käynyt mielessä että vois olla ylivirta- kytkentä ominaisuus.
Epäilen suuresti, että nimenä olisi ylivirtasuoja kytkin tms. jos olisi k.o ominaisuus.

Tuo bilteman rele on tarkoitettu hupiakun automaattiseksi latausreleeksi auton alkuperäiseltä laturilta/akulta; siis että jos esim. kylmälaukku unohtuu päälle, niin ei tyhjennä auton akkua, pelkän hupiakun vain, ja alkaa lataamaan automaattisesti, kun auton (releen laturin puoleinen liitin) jännite nousee noin 13,3 volttiin, ja kun auto sammutetaan, niin kun jännite laskee noin 12,8 volttiin niin rele kytkeytyy auki.

Pajares
05.10.2013, 11:47
Alunperäinen sunnitelma oli että keltainen olisi vinssiakkuna ja punainen auton pääakkuna.
-Kuitenkin niin että startatessa voisi tarpeen mukaan saada myös keltaisesta virtaa!
Tai "jos" ne "olisi" ollut riittävän samanlaisia,niin oisi vaan laittanut rinnan..

Helpointahan olisi laittaa yksi iso laadukas akku,Mutta kun noi optimat nyt on jo tossa jouten,niin olishan niille hyvä keksiä jotain virkaa:)

HAUSKA ideahan olisi että rakentais vinssikäyttöön kokonaan oman latausjärjestelmän vaikka 100a laturilla ja omalla akulla!
Ja pienellä 45a laturilla pyörittäis auton omia sähköjä:)

Mika_T
05.10.2013, 11:48
Jaa täällä on taas jälleen kerran halottu hiuksia akuista. :D

Ladatkaa keltanen ja punanen optima rinnankytkennässä (rinnankytkentä vaikka käynnistyskaapeleilla) täyteen ja laittakaa sen jälkeen keltasen ja punasen akun miinusnavat yhteen käynnistyskaapelilla ja mitatkaa yleismittarin ampeeri alueella akkujen plusnapojen välillä kulkeva virta.
Pyöreä nolla, kun napajännitteet ovat samat.

Eli erilaisten akkujen rinnankytkentä toimii 100% varmasti jos auto on ajossa edes kerran viikossa-kahdessa, eikä seiso kuukausia käyttämättä.

Patu925
05.10.2013, 14:15
Miksi punanen ja keltanen rinnakkain? Eikö niitä pureta samassa suhteessa?

Kun aikoinaan tuli hankittua keltakantinen ja myöhemmin oli toisen akuntarve ja ei ollu siihen tuskaan kuin punakantinen siihen tuskaan, niin otin sitten semmoisen. Ja sillä on sitten menty...

0ltzi
29.04.2014, 20:14
kertokaas mikä vikana? kun tuossa hj kävi ja mittasin akun navoista niin toinen akku nousi samantien 13,8volttiin ja toinen nousi 10sekunnin ajan sinne 13,8 volttiin. onko se toinen akku rikki?

sammuksissa toisen akun jännite on 13,3 ja tämän hitaamman 12,6

ja kyseessä keltaiset 75ah

pee
29.04.2014, 20:17
hitaampi on tyhjempi, onks siltä rosvottu perinteisesti jotain 12 Volttia varten, nyt tai historiassa ??

BJ-40/76
29.04.2014, 21:14
Juurikin niin, kuten PEE sanoi, että tuo pienemmällä jännitteellä oleva akku tyhjempi/huonompi.
Onko tuo tyhjempi/huonompi akku ns. alajännitepuolen akku, siis meneekö sen miinus navasta johto runkoon/koriin?

Ja vanhana totuutena: alajänniteakun + navasta, eikä yläjännitepuolen - navasta eikä niiden välisestä johdosta saa lähteä yhtään ylimääräistä johtoa.

-> lataa tuo tyhjentynyt/huono akku älylaturilla, niin tilanteen pitäisi korjaantua, jos nuo akut ovat kunnossa.
Ja tuo tilanne jatkuessaan voi särkeä molemmat akut; tyhjemmän akun liiallisen purkamisen kautta ja täydemmän kiehuttamalla sen kuiviin.

Paras "henkivakuutus" noille 24v kytketyille akuille olisi ladata ne älylaturilla, esim. ctek täyteen muutaman kerran vuodessa, siis siten että ensin toinen akku täyteen, ja heti perään toinen; välissä ei kannattais ajaa ollenkaan. jos kaikki on kunnossa/akut "täynnä" niin esim. 3,6 Amppeerin ctek:llä lataaminen kestää muutaman tunnin. ja jos 100Ah akku on puolityhjä, niin yksi akku vaatii noin vuorokauden.

p.s jos esim. vm. 83 hj-60:n akut on tyhjät, niin niiden lataaminen täyteen ajamalla sekalaista ajoa, vaatii vähintään 10 tuntia.... ja jos paljon tyhjäkäyntiä, ajovalot ja lämppärit yms. päällä, niin vuorokausi ei riitä, eikä välttämättä kuukausikaan....

Mika_T
29.04.2014, 23:46
24V systeemissä akkujen paikkoja kannattaa vaihdella esim 6kk välein.
Harva vaihtaa mutta se kannattaa.

Usein se "maapuolella" oleva akku kuolee ennen aikojaan jos akkujen paikkoja ei ikinä vaihdella, eikä akkuja ladata erikseen laturilla täyteen.

0ltzi
30.04.2014, 02:46
Juurikin niin, kuten PEE sanoi, että tuo pienemmällä jännitteellä oleva akku tyhjempi/huonompi.
Onko tuo tyhjempi/huonompi akku ns. alajännitepuolen akku, siis meneekö sen miinus navasta johto runkoon/koriin?

Ja vanhana totuutena: alajänniteakun + navasta, eikä yläjännitepuolen - navasta eikä niiden välisestä johdosta saa lähteä yhtään ylimääräistä johtoa.

-> lataa tuo tyhjentynyt/huono akku älylaturilla, niin tilanteen pitäisi korjaantua, jos nuo akut ovat kunnossa.
Ja tuo tilanne jatkuessaan voi särkeä molemmat akut; tyhjemmän akun liiallisen purkamisen kautta ja täydemmän kiehuttamalla sen kuiviin.

Paras "henkivakuutus" noille 24v kytketyille akuille olisi ladata ne älylaturilla, esim. ctek täyteen muutaman kerran vuodessa, siis siten että ensin toinen akku täyteen, ja heti perään toinen; välissä ei kannattais ajaa ollenkaan. jos kaikki on kunnossa/akut "täynnä" niin esim. 3,6 Amppeerin ctek:llä lataaminen kestää muutaman tunnin. ja jos 100Ah akku on puolityhjä, niin yksi akku vaatii noin vuorokauden.

p.s jos esim. vm. 83 hj-60:n akut on tyhjät, niin niiden lataaminen täyteen ajamalla sekalaista ajoa, vaatii vähintään 10 tuntia.... ja jos paljon tyhjäkäyntiä, ajovalot ja lämppärit yms. päällä, niin vuorokausi ei riitä, eikä välttämättä kuukausikaan....

Huonommasta akusta ei mee maa runkoon. Vaan se on hantin puolella. Eikä oo ylimääräsiä johtoja. Mihis väliiin se päävirtakytkin pitäs laittaa?

Mikko_L
30.04.2014, 06:08
Päävirtakytkin kuskinpuolelle. Akun ja rungon väliin.

BJ-40/76
30.04.2014, 21:03
Päävirtakytkin kuskinpuolelle. Akun ja rungon väliin.

Minä vierastan noita päävirtakytkimiä, niillä (yleensä) yritetään päästä helpolla sähkövikojen korjaamisesta?

Jos päävirtakytkin aukaistaan/aukeaa moottorin käydessä, niin laturi voi palaa.

Ja jos meinaat laittaa päävirtakytkimen, niin älä kajoa niihin muovikytkimiin.

30 amppeerin katkaisin irrotettavalla kahvalla: http://www.motonet.fi/fi/tuote/482033/Paavirtakatkaisin-30A

Minulla veneessä lähes tuommoinen hupiakkujen irtikytkentään moottorin sähköistä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/482045/Paavirtakatkaisin-12-24v-maksimikuormitus-500A5-sek

ja tässä olisi potentiaalinen vaihtoehto, jos hakee "halpaa": http://www.motonet.fi/fi/tuote/482046/Paavirtakatkaisin-24V250A-iso

Mutta edelleenkin kysymykseen: miksi pitää olla päävirtakytkin? siis päävirtakytkin on todellakin riski/epävarmuustekijä toimintavarmuuden kannalta. (muutamasta koneesta olen joutunut nostamaan molemmat päävirtakytkimen kaapelit saman pultin alle)
Jos päävirtakytkintä vaaditaan jonkin pykälän mukaan, niin ainakaan hj-60 ei sammu ilman sähköä! siis noilla "normaaleilla" päävirtakytkimillä.
Mutta jos päävirtakytkin halutaan laittaa auton säilytystä varten, siis oman mielen rauhan takia, niin silloin minä sijoittasin päävirtakytkimen esim. konehuoneeseen semmoiseen paikkaan että siellä ei lennä paska/vesi, ja hukkalämpö kuivattaa maltillisesti päävirtakytkintä, ja ennen kaikkea: kukaan ei pääse tyhmyyttään sitä avaamaan!
Ja jos halutaan varmistaa, että joku vinssi/hanskakotelon valo ei tyhjää akkuja, niin "päävirtakytkimellä" irroitetaan vain k.o kulutus pois. siis Laturin latausvirta ja startin päävirta aina kytketty akkuun, mutta kaikki muu irroitetaan 24v akun + navasta.

0ltzi
30.04.2014, 21:18
okei. sitten on oikeassa paikassa mulla päävirtakytkin.

mulla toi hojo seisoo sellasia 1-2kk pätkiä niin sen takia. ja okei menee siinä 3 viikossa akut tyhjäks ilman irti kytkentää :D

meneeköhän takuuseen tuo kun toisen akun lepo jännite on huomattavasti toista pienempi? akut ollu 10kk käytössä.

Mika_T
01.05.2014, 18:53
No lataa ne nyt ensiksi irrallaan täyteen ja vaihda sitten niiden paikkoja.

0ltzi
11.05.2014, 13:33
Vaihdoin akut ja latasin täyteen.

Käydessä toisen jännite 13,5 ja toisen 14,2 ?