PDA

View Full Version : Jännitteensäätimen mittaus


VW Taro
03.10.2013, 11:44
Eli miten mitataan jännitteensäädin että toimiiko. Kysessä Hiluxin jännitteensäädin vuosimallia 1991. eli ln110 korinen on erillinen jännitteen säädin. Mitä lukuja pitäis näytttää kun auto käy ja on sammuksissa? Nyt tarvittais pikaista apua..

sisua45
03.10.2013, 11:50
Käydessä akun jännite 14 V ja risat, sammuksissa 12 V ja rapiat.

VW Taro
03.10.2013, 11:52
No mulla on jossain kyl jotain vikaa varmaan ku näyttää sammuksis yli 12 ja käydessä 0,40 ja mittasin samasta kohdasta tyhjäkäynnillä.

sisua45
03.10.2013, 12:01
Akun navoista mittasit?

VW Taro
03.10.2013, 12:02
Akut näyttää sen yli 12

sisua45
03.10.2013, 12:05
Siis tarkoitin, että mikä on akun navoissa jännite moottori käydessä?

VW Taro
03.10.2013, 12:09
Niin yli 12v. Akut voi olla nyt vähän tyhjät kyllä kun tulin kotiin sillä ajamalla kun sytty mittarin valot ja säädin meni rikki taas. Nyt uusi paikalla ja laturi myös uusi. Ei viittis taas hajottaa.

Bj Andy
03.10.2013, 12:38
Jos molemmat on uusia niin nyt ne saattaa pelatakkin. Viallinen diodisilta osaa särkeä säätimen ja viallinen säädin taas sen laturin...

Danlig
03.10.2013, 13:11
Mistä voi johtua et laturin perästä tulee sopivia lukemia mutta akulle ei tuu mitää?

VW Taro
03.10.2013, 17:28
Jos molemmat on uusia niin nyt ne saattaa pelatakkin. Viallinen diodisilta osaa särkeä säätimen ja viallinen säädin taas sen laturin...

Siis toi 0.40 käydessä jännitteen säätimeltä ja yli 12v akuilta on noilla uusilla osilla mitattu. Eli ei mun mielestä toimi.

Bj Andy
03.10.2013, 18:03
Siis nyt vielä rautalangasta että mistä oot mitannu ja mitä?

Akun jännite on moottori sammuksissa ilman kuormaa n.12.7-12.8 volttia. Moottorin käydessä reipasta tyhjäkäyntiä jännitteen pitäisi olla 13.5 ja ylöspäin...

Tuo 0.4 volttia vaikuttaa lähinnä jännitehäviöltä joidenkin osien välillä.

VW Taro
03.10.2013, 19:33
Sepä tässä onkin kun en tiedä mistä kohtaa sitä säädintä kuuluu mitata se jännite.? :confused:.


Akut on vajaat vieläkin kun en ole uskaltanut käyttää sitä vielä kauaa koska en tiedä pitääkö säätimen mittaus oikein eli jos jollain on kuva antaa mistä mitata jännite säätimestä niin auttais. Voin itse ottaa kuvan kun kotio pääsen jos kellän ei ole.

pee
03.10.2013, 19:41
.... ihan ei nyt ainakaan mulle aukea tää kysymys

miksei voi mitata akut

a) auto sammuksissa
b) auto käynnissä

jos eroa a) ja b) välillä tuo aiemmin mainittu 1.0 - 1.5 Volttia, niin silloinhan se lataa

äläkä käytä ilman että laturi on kytketty, eli niin että laturi pyörii vailla kuormaa, tai on kohta lisää risoja osia


eli, mittaa se akkujännite akun napojen välistä sammuksissa, tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, ja kerro tulokset

VW Taro
03.10.2013, 21:42
Sammuksissa 11.98 Tyhjäkäynnillä 11.80 Kierroksilla 12.68..

Bj Andy
03.10.2013, 21:49
Eli akut o täysin tyhjät. Tarkista että niissä on vodaa,jos mahdollista, ja laita lataukseen.

Laturissa on ainakin jotain eloa. Mutta ensin akut pänninkiin ja sitten lisää ihmettelyä.

VW Taro
03.10.2013, 21:51
Akkuina toimii optiman 55yellow top:it Mitkä on vuosi sit ostettu. että pitäis olla ehjät.

Nyt viety akut lataukseen talliin. Jos huomen aamul kerkiäis katsoon uusiks lukemia.

VW Taro
04.10.2013, 11:05
Nyt akut laitettu paikalle ja lukemat oli seuraavat heti mitattuna
sammuksissa 13.03
Tyhjäkäynnillä.12.80 mousi koko ajan pikku hiljaa
Kierroksilla14.50


Sit ku anto käydä jonkun aikaa niin
sammuksissa13.50
tyhjäkäynnillä.14.2
Ja kierroksilla kävi 16.2 mut pienemmillä kierroksilla oli siinä 15.95

Onko OK. Vai jossain vikaa säädin ei vielä ainaka kärvähtäny.

sisua45
04.10.2013, 15:02
Nyt akut laitettu paikalle ja lukemat oli seuraavat heti mitattuna
sammuksissa 13.03
Tyhjäkäynnillä.12.80 mousi koko ajan pikku hiljaa
Kierroksilla14.50


Sit ku anto käydä jonkun aikaa niin
sammuksissa13.50
tyhjäkäynnillä.14.2
Ja kierroksilla kävi 16.2 mut pienemmillä kierroksilla oli siinä 15.95

Onko OK. Vai jossain vikaa säädin ei vielä ainaka kärvähtäny.

Tais kyrvähtää. 16 V on liian kova latausvirta, päälle 14 V on normaali.

VW Taro
04.10.2013, 15:36
Tais kyrvähtää. 16 V on liian kova latausvirta, päälle 14 V on normaali.

Siis säädin palo vai?? Ei ainakaan niin pahasti kuin 2 edellistä on palanu.

H&K
04.10.2013, 15:43
Kato paljonko lataa sitten ku on valot päällä. Jotkut tarvikesäätimet lataa turhan kovalla jännitteellä jos ei oo kuormaa päällä.

EDIT: Muistin että on täälläki ollu jotain juttua aiheesta. Ton ketjun loppupuolen viesteissä on jotain, Tosin LN65- hiluxista mutta siinä on vastaavat palikat latauksessa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32296

sisua45
04.10.2013, 15:47
Siis säädin palo vai?? Ei ainakaan niin pahasti kuin 2 edellistä on palanu.

Mikä niitä säätimiä on polttanu, julmettu sähkö vinssaaminen..?

Onko sulla vielä alkuperäisen mallinen tolpparele siellä lokarin päällä, vai oikein hitek diodi säädin?

H&K
04.10.2013, 15:49
Mikä niitä säätimiä on polttanu, julmettu sähkö vinssaaminen..?



Villi veikkaus että rikkinäinen laturi...

BJ-40/76
04.10.2013, 17:02
Siis onko k.o järjestelmässä esim. pääkytkin? jos tuommoinen perinteinen tolppasäädin tulipellissä, niin jos akun ja laturin välillä huono kontakti, niin säädin pyytää laturilata lisää jännitettä, vaikka laturilla on jo ylijännitettä -> ensin palaa diodit liian suuren estosuuntaisen jännitteen takia, sitten voi palaa kenttä,..

Ei ole tarvinnut noita 12v säätimiä rassailla vuosikymmeniin.... joten sen mukaisella varauksilla:cool::cool:

Tuo säätimen palaminen: onkohan säädin maadoitettu myös johtojen kautta? siis silloin voisi polttaa....
Ja kun diodisilta on palanut osittain, niin laturin tähtipisteen jännite voi olla mitä vaan (seurattiin muistaakseni latauksen merkkivalon toiminna ohjaamiseksi?)

VW Taro
04.10.2013, 18:55
Kato paljonko lataa sitten ku on valot päällä. Jotkut tarvikesäätimet lataa turhan kovalla jännitteellä jos ei oo kuormaa päällä.

EDIT: Muistin että on täälläki ollu jotain juttua aiheesta. Ton ketjun loppupuolen viesteissä on jotain, Tosin LN65- hiluxista mutta siinä on vastaavat palikat latauksessa.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32296


Valot on päällä noilla lukemilla.

VW Taro
04.10.2013, 18:56
Mikä niitä säätimiä on polttanu, julmettu sähkö vinssaaminen..?

Onko sulla vielä alkuperäisen mallinen tolpparele siellä lokarin päällä, vai oikein hitek diodi säädin?

Ei mitään tietoo.

VW Taro
04.10.2013, 19:02
Ei ole pääkytkintä. Alkuperäset sähköt on. Valoja on lisätty ja vinssi ei muita sähkötöitä tehty mun aikana. Laturi, säädin, startti vaihdettu ihan hiljattain..

Eskimo
04.10.2013, 19:46
Mulla oli kerran eskortissa jännä latausvika. Latausjännite oli reiluhko ilman kuormaa mutta ei sinne akkuun virtaa mennyt kun ei lähtenyt käyntiin ja vähänkin kuormaa niin putosi jännite.

Korjaantui vaihtamalla hiilet laturiin.

VW Taro
04.10.2013, 23:21
Mut ei luulis olevan laturis vika ku on 1päivänä kokeiltu vaan siittä ku ostin.

OPA
05.10.2013, 08:45
kokeile laittaa kokeeksi joku toinen akku. minusta akun napajännitettä ei helpolla saa 16 volttiin jos se on kunnossa.

Hailuxi
05.10.2013, 11:27
Ottiko ne akut irrallaan latauksessa normaalisti virtaa vastaan???

Kuullostas kyl vähä siltä et akku/akut ois sököt?

Kannattais kokeilla toisilla akuilla niiku OPA jo tossa sanoki.

H&K
06.10.2013, 09:51
kokeile laittaa kokeeksi joku toinen akku. minusta akun napajännitettä ei helpolla saa 16 volttiin jos se on kunnossa.


Mää en nyt oikeen tajua tätä.

Miten se akun kunto vaikuttaa latausjännitteen maksimitasoon? Jos säädin on kunnossa niin ei se jännitteen kuuluisi ikinä nousta yli 15v tasolle, oli akku kunnossa tai ei.

Ja ei ole mikään ongelma saada rikkinäisellä säätimellä akun napajännitettä 16v tasolle. Muistaakseni jossain suunnistuskisassa pyykkipojan " Rusinantte" latas optiman niin täyteen että akku pullistu, napajännite tais olla 18v...

Edelleen olen sitä mieltä että toi uusi tarvikesäädin on viallinen.

VW Taro
07.10.2013, 10:13
Kun laittaa työvalot ja lisäpitkät päälle niin jännite kyllä tippuu eikä nouse paljon yli 14V Akut ottaa virtaa vastaan kyllä. Eikä tyhjene itsestään ainakaan.

VW Taro
07.10.2013, 11:55
Nyt lukemat. Näytti. Kierroksilla15.88 Tyhjäkäynnillä 14.35 Sammuksissa 13.20 Pistin yhden maadotus johdon koneen ja rungon väliin kun oli poikki 2.50mm2 kokosta oli johto.

VW Taro
07.10.2013, 17:21
Mikä tota jännitteen säädintä ohjaa? nyt tutkittu enemmän niin se jää päälle asentoon ja syöttää jatkuavasti virtaa eikä katkase sitä. Eli kärjet ei palaudu pois päältä.

Bj Andy
07.10.2013, 18:19
No tuota osaa tarkasti sanoa mutta oireet viittaa palaseen diodisiltaan.

Eli Autosähköliikkeeseen mars. Ja kaikkine autoineen päivineen niin loppuu turha osien vaihtelu.

E: Jos se työntää kaikki kulutus päällä yli 14 Volttia niin laturi saattaa olla vielä ehjä. Oliko tuo nyt paikallaan oleva säädin sen vanhan laturin perässä? Jos oli niin saattaa olla paskana uudemman kerran jos se vanha laturi on ollu viallinen.

Nikuzai
07.10.2013, 19:06
Jos se koneen maadoittus on puuttunut niin jotain siellä on silloin kärynnyt

Bj Andy
07.10.2013, 19:12
Nii tosiaan ja se maakaapeli pitäisi olla samaa kalipeeria kuin akkukaapelit muutenkin eli sormen paksuista.

Muuten se maadottelee laatikon ja etuperän ym. Kautta ja seuraukset voi olla mielenkiintoisia.

VW Taro
07.10.2013, 19:23
siis akun miinus navat menee koneeseen ja on sormen vahvusta. toi oli sellanen mikä lähti moottorin kannesta korin paloseinään.

Bj Andy
07.10.2013, 19:34
No meneekö akulta runkoon tai koriin paksua maakaapelia?

VW Taro
07.10.2013, 19:37
En oo kyl varma ku molemmista akuista menee ainakin koneen lohkon alaosaan eri puolille molemmat. Itse en ole ainaka ottanut pois.

Bj Andy
07.10.2013, 19:52
Tarkista ny vielä että joko akuilta tai koneesta menee paksu piuha runkoon. Jos ei mene niin siinä kohtaa kun kaikki valot on päällä tai tiukka vinssaustilanne niin kaikki kaasuvaijerit,metallipunosletkut, laatikon,perien,ym.laakerit toimii maana ja kun korin jännite laskee huonon maan takia niin säädin antaa lisää magnetointia laturille mikä taas huutaa ittensä tai sen säätimen hengiltä... Ehkå. Tämä on arvaus.

VW Taro
07.10.2013, 19:54
Ok tarvii huomen taas tutkailla. Eikä siittä varmaan haittaaka oo vaik laittais yhden paksun maajohdon lisää sinne. Kai??

Bj Andy
07.10.2013, 20:08
No ei. Vaan usein se rungon ja koneen välinen maajohto on jossain kytkinkopan pultin tms.alla ja jos laitteeeseen on tehty esim.kytkin remppaa niin se on saattanu unohtua pois.

Jeep-Ukko
07.10.2013, 20:21
EN oo Toyotan lataus järjestelmään perehtynyt.
Ja vastaavasti jos ja kun neuvojen kysyjä ei itse oikein tiedä mitä kysyy tai mitä hänelle kerrotaan, niin sekin tekee haastetta.

Mutta äkkiseltää kannattaa ainakin maadoitus katsoa kuntoon.

Akulta moottoriin se sormen paksuinen johto.
Lisäksi joko akulta koriin tai moottorista koriin samanlainen paksu kaapeli.
Nythän päästään siihe, että kun laturin maadoitus on moottorissa, ja sitä kautta yhteydessä akkuun, niin kuin pitää.
Niin vastaavasti säätimen maadoitus on koriin, kun säädin on pultattu lokasiipeen, eli korin-moottori-akun väliset maadoitukset kuntoon.
Toki säätimen johto sarjassa saattaa olla olemassa maadoitus karva säätimelle, jota kautta myös maadoitus voi hoitua.

Yhdessä jenkki vehkeessä törmäsin sellaiseen, että tarvike säätimen litin oli käypänen orkkis liittimeen, mutta johtojen järjestyksessä oli eroa.
En muista varmaksi latasiko liikaa, vai eikö se ladannut mitään.
Eli onko uusi säädin orkkis vai tarvike, onko johdot varmasti oikein?

Ja onko uusi säädin ollut vanhassa laturissa kokeiluna paikoillaan, eli onko säädiin voinut jo särkyä vanhalla laturilla, ennen kuin asensit uuden laturin.
Tai onko uusi laturi ollut vanhalla säätimellä paikoillaan, joka olisi voinut särkeä uuden laturin.
Vai onko uusi säädin ja uusi laturi asennettu yhtäaikaa, ja niitä ei ole käytetty vanhojen osien kanssa.

Muutenkin itse melko vähän tullut irto säätimien kanssa pelattua.
Mutta periaatteessahan kaiketi säätimelle pitäisi tulla plus ja miinus sekä 2 karvaa magnetointiin, (joissakin vain yksi karva).
Plussa karva ketoo säätimelle, kuinka paljon virtaa on liikkeellä, se haettu lataus arvo olisi 14.8v
Säädin säätää magnetointi virtaa.
ELi toista karvaa pitkin virta menee laturille, hiilen kautta ankkuriin ja toisesta hiilestä takaisin sätimelle. Joissain versioissa on vain se yksi magnetointi karva ja ankkurilta aplaava menee suoraan maihin.
Laturin sisällä tasa suuntaus diodit, jotka tasaavat lataus virran, menemään tasavirtana akulle.
Joku oikeasti sähköoppinut, voi korjata asia virheet.
Niin ja toki, onkos Toyotassa lataus merkkivalo? Kun jenkki laturissa ei ollut kuin nuo mainitut karvat jotka kirjoitin, kun on ampeeri mittarilla.

Uuden malliset, sisäisellä säätimellä olevat laturit ovat jostain syystä helpompia asentaa, useinmiten piisaa plus-miinus-merkkivalo/heräte. Joten yksi hyvä vaihtoehto on myös uusia koko järjestelmä, ja heivata ulkoisella säätimellä varustetut muuhun käyttöön.

Joten ennen, ennen kuin, särjet uuden kalliin laturin ja säätimen, jos et ole jo särkenyt:
-kannattaa hommata paikalle sellainen ihminen, joka tietää mitä mitataan ja mistä ja tietää/selvittää johdotukset, jne.
TAI
-vie suosiolla autosähkö liikkeeseen, jossa tekevät tutkimuksia.

Nikuzai
08.10.2013, 07:17
Helppo konsti miten mitata onko maadoituksessa koneeseen tai runkoon vikaa on laittaa apukaapeli miinus napaan ja sillä tökkiä pitkin autoa ei pitäisi räpsiä missään kohdassa.
Plus napoihin ei ole suositeltavaa tökkiä :p



Niin ja kuka on vaihtanut sen irtosäätimen?
Niitä kun ei kaikkia saa rungostaan maadoittaa ollenkaan.
Entäs onko vahvistinta lisätty audio laitteisiin?


Tulee vaan mieleen, et asentajana on joku assijan tunttija joka tietää kaiken kun kerran on ladan ohjekirja nähnyt :eek:


Helpointa olisi jos tosiaan joku joka tietää kävisi katsomassa ja antamassa tuomionsa asiasta.

VW Taro
12.10.2013, 09:32
Voiko sillain ajaa esim korjaamolle että ottaa laturin johdot pois laurista ettei se hajoisi jos ei ole jo hajonnut. Vai tarviiko ottaa jännitteen säädinki pois pelistä nyt tarvittas nopeeta tietoo.

H&K
12.10.2013, 10:24
Riittää että ottaa laturista kaikki piuhat irti, ei pääse hajoamaan.

Muumi
12.10.2013, 10:32
Voiko sillain ajaa esim korjaamolle että ottaa laturin johdot pois laurista ettei se hajoisi jos ei ole jo hajonnut. Vai tarviiko ottaa jännitteen säädinki pois pelistä nyt tarvittas nopeeta tietoo.

Voi mun mielestä. Kaikki muut johdot irti ja akulle menevän kytket maihin, niin ei pääse laturi iteksiin heräämään. Varmistakoon nyt joku muukin tuon.

H&K
12.10.2013, 10:33
Voi mun mielestä. Kaikki muut johdot irti ja akulle menevän kytket maihin, niin ei pääse laturi iteksiin heräämään. Varmistakoon nyt joku muukin tuon.


Tossa on ulkopuolinen säädin, ei ala ittekseen heräämään.

VW Taro
12.10.2013, 11:26
Riittää että ottaa laturista kaikki piuhat irti, ei pääse hajoamaan.

ok teen niin. Sais senkin sit kuntoon. Ehkä.

BJ-40/76
12.10.2013, 17:18
Riittää että ottaa laturista kaikki piuhat irti, ei pääse hajoamaan.

Jätä se päävirtakaapeli paikalleen, sillä aina siellä on jonkin verran jäännösmagnetismia, joka periaatteessa voi aiheuttaa ongelmia. Toki ulkoisella säätimellä riski on käytännössä olematon, mutta.....

Jos olisi esim. HJ-61:n niin palaminen olisi jokseenkin varmaa.

VW Taro
23.11.2013, 21:09
Nyt ajeltu jo pitkään autolla taas. Mutta silti menee jännite 15.3 ajossa. Silloin puhallin on 0 asesennossa, valot päällä, cd soitin päällä. Mutta sitten ku laittaa puhaltimen päälle niin tippuu 14.4 jos täysillä eli olisiko puhaltimessa vika. Lisäpitkillä jännite tippuu vaan 00.2 samaten työvaloilla. Puhallin vie mukamas paljon enemmän virtaa. Onko ihan ok?

Porvoon Hilma
23.11.2013, 21:18
Nyt ajeltu jo pitkään autolla taas. Mutta silti menee jännite 15.3 ajossa. Silloin puhallin on 0 asesennossa, valot päällä, cd soitin päällä. Mutta sitten ku laittaa puhaltimen päälle niin tippuu 14.4 jos täysillä eli olisiko puhaltimessa vika. Lisäpitkillä jännite tippuu vaan 00.2 samaten työvaloilla. Puhallin vie mukamas paljon enemmän virtaa. Onko ihan ok?

Mistäs mittaat?

VW Taro
23.11.2013, 21:22
Akulta suoraan.