Kirjaudu sisään

View Full Version : Mitsu Pajero -83 ----> jokapaikanhöyläksi.


Slarbersson
02.10.2013, 20:53
Jos sitä kokkeilis tälläistä pitää yllä. Eli tuli sit hommattua -83 pätkis ku tympäännyin huoltoautona olevaan pitkään joka 2,5 vapari. Pätkään vaihdettu 2,5 turbo ja mekaaniset napalukot edellisen omistajan toimesta. Sekä mukana tuli hydraulinen lumiaura talveksi. Mutta joo. Ajatus siis tehdä autosta lievästi metsäkelpoinen ja myös työauto. Työmatkaa kuite 90km/pvä.

Renkaat jo laitettu 31x10.5x15 mutikka kopiot.

Slarbersson
02.10.2013, 20:56
Tässäpä lähtökohta renkaita lukuunottamatta toisessa kuvassa. (Mikäli sikäli kuvat näkyy)

Slarbersson
02.10.2013, 21:03
No, ainahan sitä tullee mieleen ku turbo pellin alla että pakkohan son ahtomittari saada.. ja koska tähän motti vaihdettu ei tietoa ahtojen määrästä. Vain perstuntuma miten paljon paremmin kulkee ku vertaa toiseen vapari pajeroon. Mittari paljasti masentavan todellisuuden. Ahtoja maltilliset 0,3 bar. Eihän sitä voinut hyväksyä :D (vakiona kuite 0,6-0,7) joten hukkaportin tangosta säätämällä ahdot 1,2 bar. Sitte alko jo hymyilyttään. Kuin myös kauhistuttaan.

Miten kestää kone. Miten turbo. Blää blää blää. Tutkin nettiä päivän töissä ollessani ja ilokseni totesin yllättävääkin potentiaalia. Siitä se ajatus sitten lähti.. putkisto kyljestä ulos yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella pakopaineiden laskemiseksi. Ja sitte cooleri?? Tilasin pimeässä tehtyjen mittausten perusteella 600x300x75 keulacoolerin. Ajatuksena helpottaa rasitusta työmatkoilla.

Slarbersson
02.10.2013, 21:10
Samalla tilasin sit 2" ahtoputkisarjan. Kyllä kait se keulaan saadaan? Ehkä? Eipä ole eka hullun pöljä idea. Ei muuta ku rälläkkä käteen ja coolerin sovitteluun. Kaks päivää pihalla jopa pakkasessa tapeltuani sain jopa coolerin ja ahtoputket mahtumaan. Jännä nähdä mitä seuraavana... kenties lehtiä lisää pakkoihin taakse? Vinssiki keulaan olis makia. Mutta tässä nyt jotain.

Slarbersson
02.10.2013, 21:13
Kommentteja saa laittaa ja jos näyttää aivan älyttömältä homma nii saa sanoa että lopetan ennenku käy huonommin :D ajatuksena on vielä vaihtaa imusarja l200sen imusarjaan huomattavasti paremman virtaavuuden takia ja myös turbo päivittää. Mutta näillä mennään nyt.

Nuhapumppu
03.10.2013, 20:37
Jos vinssiä tekee mieli niin tuostapa valmista pulttaa kiinni pakettia ostamaan pois http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=97890

dirtydog
03.10.2013, 20:45
hyvä tulee!

Slarbersson
05.10.2013, 16:20
No niin! Nyt edessä ensimmäinen troubleshoot. Nimittäin yks kaunis päivä löin takakontin luukun kiinni ja siinä samassa auto sammu valoineen kaikkineen. Pääsulakkeen piru poltti?? 50A. Kolme vaihdoin kunnes tajusin auton käyvän kunnes valot laitan päälle. Eli jossaki johto runkoon? Epäilen liittyvän takakonttiin. Käytin kontin luukun auki ja tutkin rekkarivalojen johtoja. Näyttivät olevan kunnossa. Onko pajeroissa tiettyjä paikkoja mistä etsiä? Meneekö johtosarjat sisällä vai pohjassa? Ärsyttää ajella ilman valoja. Kuite vilkut toimii :D

-Juuso-
05.10.2013, 16:40
No niin! Nyt edessä ensimmäinen troubleshoot. Nimittäin yks kaunis päivä löin takakontin luukun kiinni ja siinä samassa auto sammu valoineen kaikkineen. Pääsulakkeen piru poltti?? 50A. Kolme vaihdoin kunnes tajusin auton käyvän kunnes valot laitan päälle. Eli jossaki johto runkoon? Epäilen liittyvän takakonttiin. Käytin kontin luukun auki ja tutkin rekkarivalojen johtoja. Näyttivät olevan kunnossa. Onko pajeroissa tiettyjä paikkoja mistä etsiä? Meneekö johtosarjat sisällä vai pohjassa? Ärsyttää ajella ilman valoja. Kuite vilkut toimii :D

Takakonttiin menee johdot rungon apukuskin puoleista palkkia pitkin.Ja nousevat oikean takavalon kohdalla ylös.Ulos kabiinista johdot menevät takapenkin ja oikean etujakkaran väliseltä alueelta.Siinä missä on se pokkaus ylöspäin lattiassa.

Slarbersson
05.10.2013, 17:08
Okei... eli kuulostaa pahasti kohdalta mistä tulee nykyinen putki ulos kyljestä... pitää vissiin painua alle tutkimaan onko Pakoputki sulattanu johtoja... :s ku kuiten kontin sisällä johdot näytti olevan ok.

Slarbersson
05.10.2013, 17:39
Nonii. Kuljettajan puoleisen takavalotän alta tuli korin reiästä johtoja esille liitokset paljaana. Mutta huonasin parkkivalojen himmenevän kun heilutan johtoja jotka menee sinne korin sisään lampun luo. Mistä kautta saan joko takavalon pohjan irti tai päöseekö sisäkautta jotain näkemään jos sisustaa purkaa?

Slarbersson
05.10.2013, 18:47
Teippailin johdon päät vähän paremmin ja ainakin nyt valotki päällä pysy auto käynnissä. Huomasin sitte samalla että perä vaihdettu lukolliseen? Vai onko niitä alkuperäisenä pätkissä? Oli nimittäin lätkä murukassa missä neuvottiin käyttään lsd öljyä kitkalukolliseen perään. Kerranki positiivinen yllätys.

Slarbersson
10.10.2013, 01:27
Miten lie, lukeeko näitä kukkaan täysjärkine ensimmäistä kommenttia enempää (:D) mutta onko kellään tietoa mikä laippa on tossa vakio turbossa? Onko mitään muita puhaltimia samalla? Olen suunnitellut isompaa ahdinta pakolämpöjen nousua peläten.. garrett gt25 kuulemma voisi olla passeli ja riittäisi ainaki 200 hevoseen? Vakio pakosarja sen kuiten huilaa. Ja kone kestää helpolla sen 200 konia... olisko ideoita tai hyviä tarjouksia?

Nuhapumppu
10.10.2013, 16:51
Miten lie, lukeeko näitä kukkaan täysjärkine ensimmäistä kommenttia enempää (:D) mutta onko kellään tietoa mikä laippa on tossa vakio turbossa? Onko mitään muita puhaltimia samalla? Olen suunnitellut isompaa ahdinta pakolämpöjen nousua peläten.. garrett gt25 kuulemma voisi olla passeli ja riittäisi ainaki 200 hevoseen? Vakio pakosarja sen kuiten huilaa. Ja kone kestää helpolla sen 200 konia... olisko ideoita tai hyviä tarjouksia?
Kolmiolaippa vakiona,mutta ei ole paha tehdä siihen semmosta speiseriä.

Slarbersson
11.10.2013, 19:02
Minkäs kokoiset on siivet siivet alkuperäisessä td04:ssa? Miettinyt kkk24:sta tai sit gt25:sta... onko kkokemukia tai neuvoja? Pitääkö tehdä sen jälkeen uusi imusarja jos speiserin tekee.. että jos turbo nousee ylemmäs..

-Juuso-
16.10.2013, 14:18
Teippailin johdon päät vähän paremmin ja ainakin nyt valotki päällä pysy auto käynnissä. Huomasin sitte samalla että perä vaihdettu lukolliseen? Vai onko niitä alkuperäisenä pätkissä? Oli nimittäin lätkä murukassa missä neuvottiin käyttään lsd öljyä kitkalukolliseen perään. Kerranki positiivinen yllätys.

Pajeroissa vakiona kitkalukollinen taka-akseli näin ainakin 86-91 vanha korisissa.
Uudemmassa korimallissa -91-92 ja eteenpäin on paineilmalukollinen taka-akseli.

sulkahattu
16.10.2013, 17:13
Ostat sen vinssin ;) Niin ei tarvitte yötä myöten käydä jänkhästä hinailemassa irti.

PS. oli aika happaman olonen se appari. Ja siitä se vasta riemastu ku auton irrottua alettiin tuota välijäähyä ihastelemaan.

Vahvasti tässä on Garrison Kustoms -henkeä kyllä!

jyrden
16.10.2013, 17:20
Minkäs kokoiset on siivet siivet alkuperäisessä td04:ssa? Miettinyt kkk24:sta tai sit gt25:sta... onko kkokemukia tai neuvoja? Pitääkö tehdä sen jälkeen uusi imusarja jos speiserin tekee.. että jos turbo nousee ylemmäs..

Siipien koot tuossa vakiossa imu tai ola jotai 37mm ja pako siin 40mm luokkaa.

Itsellä omassa Pajessa Om603:sen vakio ahdin, eli Mersun 3litrasen tubodsl:n. Ja speiserillä kii pakosarjaan, kun ei ollut aikaa tehdä omaa mallia. Imusarjan jouduin muokkaan (tai osittain kyllä tse malli), kun ahdin nousi aavistuksen ylöspäin. Ahdin herää vähän myöhemmin ku vakio, mutta sopparuuvihan on tehtaan jäliltä mulla. Mitä ahtoihin tulee, niin rukkaamtta samoja luokkia ahtaa vakion kanssa. Mut TASA vauhista katos ahtopaineita se 0.5baria sit tuola ahtimella. Mikä taas hyvä, kun löytyy tarvittaessa ahtoja ku polkasee lusikkaa lattiaa vasten. Pakopaineetkin pysyy kurissa, kun sillekkin mittari käytössä ihan...

Speiseriä ei tarvi imusarjaan olla, jos ahtimen speiserin tekee suoraan sivulle tuovan. Itslelä tuli nostavaa mallia ku oli jäänyt jostain toisesta projektista ylitte...

Slarbersson
24.10.2013, 10:00
Joo tuo kkk olis hyvä idea... ja niitä vois löytyäki helposti ku supereita rakentelevat. Prkl ku myin keväällä pois oman om603:lla olleen mursun. Juuri tuota haluisinki et vähä laskis noi paineet normiajossa. Olisko kuvia toteutuksesta? Nii ja onko sulla siis cooleria? Ku senki avulla pystyy vähä värkkään niiden lähtöjen kans.

Ja joo. Oliha se happama. Ei tartte enää kuskiksi lähteä :D

jyrden
25.10.2013, 18:17
Joo tuo kkk olis hyvä idea... ja niitä vois löytyäki helposti ku supereita rakentelevat. Prkl ku myin keväällä pois oman om603:lla olleen mursun. Juuri tuota haluisinki et vähä laskis noi paineet normiajossa. Olisko kuvia toteutuksesta? Nii ja onko sulla siis cooleria? Ku senki avulla pystyy vähä värkkään niiden lähtöjen kans.

Ja joo. Oliha se happama. Ei tartte enää kuskiksi lähteä :D

Kuvaa voin napata ja laittaa sähkösesti jossain välissä.
On cooleri ja sekin keulassa maskin takana kennoltaan 280x300x76... Ahtoputket sit 2.25" alua ja vähillä silariliitoksilla putkisto kasattu.

Slarbersson
22.11.2013, 22:48
No jos jotaki taas.. tämän piti olla rakentalu kannu pajerolle mutta näemmä enemmän troubleshoot hommiksi menee :D hoksasinpa tossa ohi mennen että sivulasi (se aukiliukuva) on aivan siruina ja tummennuskalvon varassa kasassa. Mistä löytää uusia ja hintaa? Totta siihe karmeihin saa kuiten vaihdettua vain sen yhen akkunan? Ettei molempia tarvi uusia? Ja löytyykö joltain foorumilaiselta alkuperäistä alkupätkää pakoputkeen? Joka tulee heti downpipen jälkeen? Olisin kiinnostunut lunastaan pois?

jyrden
23.11.2013, 09:52
No jos jotaki taas.. tämän piti olla rakentalu kannu pajerolle mutta näemmä enemmän troubleshoot hommiksi menee :D hoksasinpa tossa ohi mennen että sivulasi (se aukiliukuva) on aivan siruina ja tummennuskalvon varassa kasassa. Mistä löytää uusia ja hintaa? Totta siihe karmeihin saa kuiten vaihdettua vain sen yhen akkunan? Ettei molempia tarvi uusia? Ja löytyykö joltain foorumilaiselta alkuperäistä alkupätkää pakoputkeen? Joka tulee heti downpipen jälkeen? Olisin kiinnostunut lunastaan pois?

Jupe69:ltä kysyyn, tai sitten Porro1:ltä noita osasia... Kummallakin herralla Pajeroita on purkuun menneenä ja osia varasti löytyy suht edullisesti.

Eihän tuo uusi etuputkikaan nyt kauheita maksa kaupassakaan, ettät sitä kannattas jättää sieltä ostamasta. voin kyllä tarkistaa et oliko omasta jäänyt talliin se pätkä vai häviksö se johkin ku vaihtoin röörin uuteen ja avarempaan.

Slarbersson
23.11.2013, 22:39
Joo. Ku haluaisin siitä putkesta vaan sen liitoksen. Sitte siitä ees päin tekis 2,5" putken loppuun asti. Että jos löytyy se liitos downpipen päähän nii ilmottele. Ja nyt sitte hyyty takapenkin alla oleva lisälämmitinki.. prkl. Pitäs alkaa tutkia mutta ku eihä siellä sisällä tarkene ilman sitä höökijää.. tästä on vaan matka ylöspäin.

Slarbersson
26.12.2013, 17:57
Hyvää joulua ja sillee poo poo poo! Hiljasta ollu johtuen katsurin langettamasta ajokiellosta!! Huolehin mitä sanovat kylkiputkesta, renkaista, coolerista tai takapuskurista (renaultin alumiininen turvapuskin). Ja kaiken lisäksi itse tekemät jousen riipukkeet... mutta. Näiltä osin auto olikin täysin hyväksyttävissä... ongelmaksi tulikin takajousien kiinnityspiateet rungosta josta oli revenneet irti... PS. Iso kiitos uuden vanhan sivulasin saamisesta foorumin kautta nopeasti.

No takas ongelmaan. Neljä tuntia hitsattua alkais olla taas taka-akseli oikealla kohalla ja oikeassa linjassaki. :) saa nähä meneekö huomenna ait katsastuksesta läpi vai jääkö vieläki jupinaa. Tässäpä taas tyhjiä lauseita ja turhia mietteitä

_LM_
26.12.2013, 18:18
Kuulostaapa tutulle :D
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4610&pictureid=103202

Slarbersson
27.12.2013, 22:44
Oho. Katos vain. Ei mulla iha noin raakasti irti ollut. :D mutta kuite ei varmaan kaukana sama tilanne.. jälkiviisaana taas pohtia että pitäs muistaa niitä kuviaki ottaa haaverin kans ja korjattuna... nyt vain jälkimmäinen mahollinen.. mut maanantaina se selviää meneekö uusinta katsastukseen vai pääseekö testaileen jo auraa keulalle!