uppista, joko on tietäjät kesälomilla??
mites on maTTi tai muut katastusmiehet/asiasta perillä olevat...ankarasta kooklettamisesta huolimatta ei varmaa tietoa löytynyt...mitkä ovat vuosiluvut jolloin tulivat pakollisiksi:
a)lähivalot+kaukovalot (1984)??
b)vilkut, siis ei sellaset vinkkarit vaan nämä nykymallin sähkölamput...
c)parkit/takavalot
perustelua kysymykselle..
kysymys katsastajatpistecomissa:
"Mistä lähtien hätävilkut pakolliset ? Lähi-,ja kaukovalot pakolliset -84 ->. Lasketaanko takavalot lähivaloiksi ? Saako tehdä itse vaikka punaisesta muovista takavalot jos ei kerran tarvitse olla hyväksytyt ??? Jokaisella etu/sivu-vilkulla ja lampulla on siis oma merkintänsä. Koska -77 kadetissani vilkkujen ei tarvitse olla hyväksytyt saanko siis laittaa minkä vaan auton minkä vaan vilkun miksi vaan vilkuksi kadettiini ? Tai tehdä itse vaikka oranssista muovista ?
ja vastaukset:
1. 1.1.1989
2. Takavaloja ei lasketa lähivaloiksi.
3. Jos hyväksyntää ei vaadita, valot voi tehdä itse.
4. Saa laittaa.
5. Voi tehdä"
oletus, auto vaikka 1976 vuosimallinen ranke...jos joku näistä lampuista tulis pakolliseksi tuon 76 jälkeen niin helpottaisi oleellisesti esim. rankun perävalojen korvaamista vaikka pleksillä...jos ei pakollinen=ei hyväksymisnumeroa=omavalmistekin käy????mitä hittoa tämä tarkoittaa et esim ton kadetin vilkut ei tarvi olla hyväksytyt...
kommenttia...
Edited by - veejii on 27/06/2005 08:42:38
quote:
uppista, joko on tietäjät kesälomilla??
mites on maTTi tai muut katastusmiehet/asiasta perillä olevat...ankarasta kooklettamisesta huolimatta ei varmaa tietoa löytynyt...mitkä ovat vuosiluvut jolloin tulivat pakollisiksi:
a)lähivalot+kaukovalot (1984)??
b)vilkut, siis ei sellaset vinkkarit vaan nämä nykymallin sähkölamput...
c)parkit/takavalot
perustelua kysymykselle..
kysymys katsastajatpistecomissa:
"Mistä lähtien hätävilkut pakolliset ? Lähi-,ja kaukovalot pakolliset -84 ->. Lasketaanko takavalot lähivaloiksi ? Saako tehdä itse vaikka punaisesta muovista takavalot jos ei kerran tarvitse olla hyväksytyt ??? Jokaisella etu/sivu-vilkulla ja lampulla on siis oma merkintänsä. Koska -77 kadetissani vilkkujen ei tarvitse olla hyväksytyt saanko siis laittaa minkä vaan auton minkä vaan vilkun miksi vaan vilkuksi kadettiini ? Tai tehdä itse vaikka oranssista muovista ?
ja vastaukset:
1. 1.1.1989
2. Takavaloja ei lasketa lähivaloiksi.
3. Jos hyväksyntää ei vaadita, valot voi tehdä itse.
4. Saa laittaa.
5. Voi tehdä"
oletus, auto vaikka 1976 vuosimallinen ranke...jos joku näistä lampuista tulis pakolliseksi tuon 76 jälkeen niin helpottaisi oleellisesti esim. rankun perävalojen korvaamista vaikka pleksillä...jos ei pakollinen=ei hyväksymisnumeroa=omavalmistekin käy????mitä hittoa tämä tarkoittaa et esim ton kadetin vilkut ei tarvi olla hyväksytyt...
kommenttia...
Edited by - veejii on 27/06/2005 08:42:38
Saakohan tästä mitään selvää...? Kopsattu: http://216.239.59.104/search?q=cache:Dl2ymyKClXkJ:personal.inet.fi/koti/portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%2520osa.pdf+katsastajan+k%C3%A4siki rja&hl=fi
NIMIKE.........................: 7.2 TAKA- , JARRU-, SUUNTA- JA ETUVALOT
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT JA PERÄVAUNUT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------2
01.07.1967
tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tulee olla
- vähintään kaksi jarruvaloa ( parillinen määrä ), väri punainen tai ruskeankeltai-
nen.
- mikäli vetoauton jarruvalot ovat selvästi näkyvissä, ei niitä tarvitse asen-
taa perävaunuun. MaA Tpp 9 §, 39 §, 392/57 + 233/67
01.01.1968
tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa tulee olla
- vähintään kaksi takavaloa ( parillinen määrä )
- kaksi valkoista seisontavaloa
- lampun teho 4 - 10 W
- kytkettävä siten, että toimivat samanaikaisesti kauko- tai lähivalojen kans-
sa.
MaA Tpp 8 §, 7 §, 392/57´+ 233/67
02.04.1975
tuli voimaan määräys, jonka mukaan
-ajoneuvon alkuperäisvarusteena olevat jarruvalot saavat olla yli 40 cm etäisyy-
dellä ajoneuvon ulkoreunasta. Valojen keskinäisen välin on oltava vähintään 60
cm, tai milloin ajoneuvon leveys < 130 cm, 40 cm.
-jarruvalon valaiseva pinta saa olla pienempi kuin takavalon ja lampun teho ta-
kavalon 3 x tehosta poikkeava, jos sekä taka-, että jarruvalo ovat E- hyväksytyt
ja hyväksymismerkinnöin varustetut.
LM 02.04.1975.
01.04.1979
tuli voimaan kahdennussääntö, koskien
- seisonta-, taka-, jarru- ja suuntavaloja.
-valaisevien pintojen pinta-ala vähintään 50 % valojen ympäri piirretyn pie-
nimmän mahdollisen suorakulmion pinta-alasta. Ei kuitenkaan rajoita va-
lojen lukumäärää.
Page 79
79
© Ajoneuvohallintokeskus 2001
NIMIKE.................... 7.2 TAKA-, JARRU-, SUUNTA-, JA ETUVALO
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT JA PERÄVAUNUT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------3
01.03.1983
tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa
-seisonta-, taka-, jarru- ja suuntavalojen kahdennussääntö kuten edellä, mutta
raja-arvo 60 %. ANA Tpp 10 §, 150/83
-valojen ominaisuuksia koskevat vaatimukset katsotaan täytetyksi, jos ne on hy-
väksytty ja merkitty E- säännön nro 7 tai e- hyväksytty ohjeen nro 76/758/EEC
mukaisesti, pl. suuntavalo, jonka osalta E- sääntö nro 6 tai e- ohje 76/759/EEC.
ANA Tpp 10, 20, 21, 23 ja 26 §.
Huom! 01.03.1983 saakka näkyvyyskulmavaatimuksia oli vain taka- ja suuntava-
loille. Em. päivämäärällä näkyvyysvaatimukset asetettu tiukemmiksi ja koskevat
kaikkia valoja. ANA Tpp 10 § 9 mom. määräykset valojen väreistä voimaan
01.01.84.
- perävaunun etuvalot pakollisiksi. ANA Tpp 165 §, 150/83
Huom! kevytperävaunussa määräykset ovat em. lievemmät, ANA Tpp 171 §.
01.01.1985
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa
- sivusuuntavalot pakolliset ANA Tpp 26 § ja 236 §, 150/83
01.01.1989
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa ajoneuvoissa
- seisonta-, ( etu ), taka- ja jarruvalojen tulee olla hyväksytty E- sääntö nro 7 mu-
kaisesti. Suuntavalon tulee olla hyväksytty E- sääntö nro 6 mukaisesti.
ANA Tpp 20, 21, 23,26, 160, 162, 164 ja 165 §, 150/83 + 875/87
Kahdennussääntö muuttui: kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua
samanväristä valaisinta katsotaan yhdeksi valaisimeksi, milloin valaisevien pinto-
jen pinta-ala on vähintään 60 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen
suorakulmion pinta-alasta. Kahdennussääntöä ei saa soveltaa lähi-, kauko-,
huomio-, etusumuvaloon eikä lisäjarruvaloon.
- suuntavalojen "hätävilkkukytkentä" pakollinen. ANA Tpp 26 § ja 164 §.
150/83 + 875/87
"Valo- ja heijastinpaketissa" hyväksymismerkinnät voivat sijaita mihin tahansa
paketin osaan sijoitetussa kaaviossa. ANA Tpp 10 §.
Page 80
80
© Ajoneuvohallintokeskus 2001
NIMIKE......................: 7.2 TAKA-, JARRU-, SUUNTA- JA ETUVALO
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT JA PERÄVAUNUT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------4
01.01.1993
tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa
- suuntavalojen tulee olla e- 76/759/ETY- tai E6/01- hyväksytty. ARVA 73 ja 224
§
- jarru-, etu- ja takavalojen tulee olla e 76/758/ETY - tai E7/01 - hyväksytty.
ARVA 74 ja 76 § sekä 225 ja 227 §, 1256/92
- valojen lukumäärän, sijoituksen, näkyvyyden, kytkennän ja toiminnanilmaisimen
tulee täyttää 76/756/ETY, muutettuna 84/8/ETY tai E 48 vaatimukset. ARVA 71
§, 1256/92
Huom! valojen kahdentaminen on 01.01.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa
ajoneuvoissa mahdollista ainoastaan yksittäisessä hyväksytyssä valaisinpaketis-
sa, eli jälkikäteen valoja ei saa kahdentaa.
Huom! etuvalo vapaaehtoinen perävaunussa, jonka leveys 160 cm tai pienempi.
01.10.1994
tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa
- valojen lukumäärän, sijoituksen, näkyvyyden, kytkennän ja toiminnanilmaisimen
tulee täyttää 76/756/ETY muutettuna 91/663/ETY vaatimukset.
ARVA 71 ja 223 §, 1256/92
Suuntavalo
- väri ruskeankeltainen
- etäisyys reunasta enintään 40 cm.
- keskinäinen etäisyys vähintään 60 cm. ( 40 cm, jos ajoneuvon leveys alle 130
cm.)
- sivusuuntavalo 50 - 150 cm korkeudella. ( jos rakenne vaatii 230 cm.)
- etu- ja takasuuntavalot 35 - 150 cm korkeudella. ( jos rakenne vaatii, 210 cm.)
- pituussuunnassa sivusuuntavalon etäisyys edestä enintään 180 cm. (jos raken-
ne vaatii 250 cm.)
- etu- ja takasuuntavalon näkyvyys ylös- ja alaspäin enemmän kuin 15 astetta,
jos valaisin alle 75 cm korkeudella, 5 astetta. Näkyvyys sisäänpäin yli 45 ja
ulospäin yli 80 astetta.
- sivusuuntavalon näkyvyys 5 astetta < kulma < 60 astetta takaa katsottuna. Etu-
suuntavalo voi korvata sivusuuntavalon, jos täyttää näkyvyysvaatimukset.
Page 81
81
© Ajoneuvohallintokeskus 2001
NIMIKE......................: 7.2 TAKA-, JARRU-, SUUNTA- JA ETUVALO
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT JA PERÄVAUNUT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------5
Jarruvalo
- punainen
- keskinäinen etäisyys vähintään 60 cm
- 35 - 150 cm korkeudella. (Jos rakenne vaatii 210 cm )
- pituussuunnassa takana
- näkyvyys ulos ja sisään päin 45 astetta, ylös ja alaspäin 15 astetta. Jos valaisin
alle 75 cm korkeudella, 5 astetta.
Etuvalo
- valkoinen
- etäisyys reunasta enintään 40 cm, perävaunussa 15 cm. Keskinäinen etäisyys
vähintään 60 cm.
- 35 - 150 cm korkeudella. ( jos rakenne vaatii 210 cm )
- pituussuunnassa sijoitus vapaa.
- näkyvyys ulospäin enemmän kuin 80 astetta ja sisäänpäin enemmän kuin 45
astetta ( perävaunussa enemmän kuin 5 astetta. Ylös- ja alaspäin 15 astetta.
(jos alle 75 cm korkeudella enemmän kuin 5 astetta. )
- jos etuheijastin samassa yhteydessä, heijastimen sijoitus ja näkyvyys huomioi-
tava: (heijastimilla olevien etuvalojen vaatimusten paikka muutettu)
- väritön tai valkoinen
- etäisyys reunasta enintään 40 cm, perävaunussa 15 cm. Keskinäi-
nen etäisyys 60 cm ja 40 cm, jos ajoneuvon leveys alle 130 cm.
- korkeudella 35 - 90 cm ja jos rakenne vaatii 150 cm.
- pituussuunnassa edessä.
- näkyvyys ulos- ja sisäänpäin enemmän kuin 30 astetta. Ylös- ja
alaspäin enemmän kuin 15 astetta. ( jos alle 75 cm korkeudella,
enemmän kuin 5 astetta)
Takavalo
- punainen
- etäisyys reunasta enintään 40 cm
Page 82
82
© Ajoneuvohallintokeskus 2001
- keskinäinen etäisyys vähintään 60 cm ja 40 cm, jos ajoneuvon leveys alle 130
cm.
Page 83
83
© Ajoneuvohallintokeskus 2001
NIMIKE.....................: 7.2 TAKA-, JARRU-, SUUNTA- JA ETUVALO
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT JA PERÄVAUNUT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------6
- 35 - 150 cm korkeudella ja jos rakenne vaatii 210 cm.
- pituussuunnassa takana
- näkyvyys ulospäin enemmän kuin 80 astetta ja sisäänpäin enemmän kuin 45 ja
ulospäin enemmän kuin 80 astetta. Ylös- ja alaspäin 15 astetta, ( jos valaisin al-
le 75 cm korkeudella, 5 astetta )
Huom! aurausvalot sijoitus ja kytkentä ARVA 71 §, 1256/92
Huom! milloin ajoneuvomallille ei ole saatavilla E-, tai e- hyväksyttyjä valaisimia
tai heijastimia hyväksytään FMVSS mukaiset.
14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöön otetussa autossa ja sen perävaunussa
- valaisimien värin, tyypin, lukumäärän, sijoituksen, näkyvyyden, suuntauksen,
kytkennän ja toiminnan ilmaisimen tulee täyttää 76/756/ETY + 91/663/ETY tai
E 48/01 vaatimukset. ARVA 71 ja 223 §, 1256/92 + 849/95
01.10.1995
tai sen jälkeen käyttöön otetussa ajoneuvossa
- suuntavalaisimen tulee olla 76/759/ETY + 89/277/ETY tai E 6/01 hyväksytty.
ARVA 73 ja 224 §, 1256/92 + 849/95
- jarruvalaisimen tulee olla 76/758/ETY + 89/516/ETY tai E 7/01 hyväksytty.
ARVA 74 ja 225 §, 1256/92 + 849/95
NIMIKE.......................: 7.5 LÄHI- JA KAUKOVALOT, C8, C9
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------1
01.06.1955
tuli kauhalamput ajovaloihin.
01.12.1957
voimassa määräys, jonka mukaan
- lähi- ja kaukovalon sijaittava samassa valaisimessa.
- lampussa merkittynä teho ja sen on oltava valmistusmaassa virallisesti hyväk-
sytty.
- sijoitus, suuntaus ym. katso
MaA Tpp 6 §, 392/57
01.01.1968
tai sen jälkeen käyttöön otetut
- E- hyväksytyt valaisimet
- lisäkaukovalot E- hyväksytyt tai samanlaiset tai alkuperäisen nelivalojärjestel-
män toiset kaukovalot.
MaA Tpp 6 §.
392/57 + 233/67
01.09.1970
tai sen jälkeen käyttöön otetut
- lähi- ja kaukovalojen sijoitus muuttui, korkeus maasta ja sijoitus leveyssuun-
nassa.
- lähi- ja kaukovalot saavat olla erillisissä valonheittimissä. Tällöin lähivalojen tu-
lee olla uloimpina ja palaa kaukovalojen ollessa kytkettynä.
- lähi- ja kaukovalojen kahdentaminen sallittu. ( 50 % sääntö ).
- kaikkien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku enintään 100.
Määräyksiä saadaan soveltaa myös aiemmin käyttöön otettuihin autoihin. Milloin
valot kahdennetaan, tulee alkuperäiset valot vaihtaa E- hyväksyttyihin.
MaA Tpp 6 §, 392/57 + 438/70
01.01.1980
tai sen jälkeen käyttöön otetut
- lähivalojen kahdentaminen kielletty
- kaukovalojen referenssiluku enintään 75. Koskee kaikkia autoon asennettuja
kaukovaloja.
ANA Tpp 18 § ja 10 §, 150/83
Page 97
97
© Ajoneuvohallintokeskus 2001
NIMIKE.......................: 7.5 LÄHI- JA KAUKOVALO, C8, C9
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------2
01.03.1983
tai sen jälkeen käyttöön otetut
- kaukovalojen kahdennus, 60 % sääntö
- lähi- ja kaukovalonheittimien tulee olla E- hyväksytty vaihtoehtoisesti säännön
1, 5, 8, 20 tai 31 taikka e- hyväksytyt 76/761/EEC mukaisesti.
- lampun tulee olla E- hyväksytty vaihtoehtoisesti säännön 2, 5, 8, 20 tai 37 taik-
ka e- hyväksytty 76/761/EEC mukaisesti.
ANA Tpp 18 §, 150/83
01.01.1989
tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- kaukovalot tai lisäkaukovalot saavat olla lähivalonheittimiä korkeammalla.
ANA Tpp 18 §, 150/83 + 875/87
01.01.1990
tuli voimaan säädös, jonka mukaan
- kaukovalot tai lisäkaukovalot saavat olla lähivalonheittimiä korkeammalla, mutta
ei ensimäistä etuakselia taaempana.
ANA Tpp 18 §, 150/83 + 291/88
- pakollisina valaisimina hyväksytään myös USA- hyväksytyt, DOT-merkinnällä
varustetut valaisimet. ( Lamppu DOT 9004 - 9006 hyväksytty. )
ANA Tpp 10 §, 150/83
01.01.1993
tai sen jälkeen käyttöön otetussa
- valaisimen tulee olla 76/761/ETY tai E 1/01, E 5/01, E 8/02, E 20/02, E 31/02-
hyväksytty.
-vaihtoehtoisesti DOT hyväksytty HB1, HB3 tai HB4 lampuilla varustetut
- lampun tulee olla E 2/03, E 8/02, E 20/02 tai E 37/03 hyväksytty.
ARVA 72 §, 1256/92
- sijoitus, suuntaus ym. 76/756/ETY muutettuna 84/8/ETY mukaiset.
ARVA 71 §, 1256/92
Page 98
98
© Ajoneuvohallintokeskus 2001
NIMIKE..............: 7.5 LÄHI- JA KAUKOVALOT, C8, C9
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------3
01.10.1994
tai sen jälkeen käyttöön otetussa
- lähi- ja kaukovalojen sijoituksen, suuntauksen, näkyvyyden ym. tulee täyttää
76/756/ETY muutettuna 91/663/ETY mukaiset vaatimukset,
- lähivalojen tulee olla
- valkoiset
- enintään 40 cm reunasta
- keskinäinen etäisyys vähintään 60 cm, 40 cm jos ajoneuvon leveys alle
130 cm
- valaisimen korkeus 50 - 120 cm. ( ala- ja yläreunaan mitattuna ).
- pituussuunnassa ei saa haitata kuljettajaa heijastamalla.
- näkyvyys ylöspäin enemmän kuin 15, alaspäin enemmän kuin 10, ulos-
päin enemmän kuin 45 ja keskiviivaan enemmän kuin 10 astetta
- kaukovalojen tulee olla
- valkoiset
- kaksi tai neljä kappaletta
- ei lähivaloja ulompana
- keskinäinen etäisyys > 0.
- korkeussuunnassa sijoitus vapaa.
- pituussuunnassa etuakselin etupuolella
ARVA 71 §, 1256/92
01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöön otetussa, 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua
mallia olevassa autossa tulee olla lähivalojen suuntauksensäätölaite.
ARVA 71 ja 278 §, 1256/92 + 530/93
14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöön otetussa autossa tulee olla lähivalojen suuntauksensää-
tölaite tai täyttää siltä osin direktiivin 91/663/ETY vaatimukset. LM:n kirje
2327/70/95; 7.11.1995.
Page 99
99
© Ajoneuvohallintokeskus 2001
NIMIKE............................: 7.5 LÄHI- JA KAUKOVALO, C8, C9
AJONEUVOLUOKAT: AUTOT
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------4
14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöön otetussa
- lähi- ja kaukovalaisimen tulee olla hyväksytty 76/761/ETY + 89/517/ETY tai
E 1/01, 5/02, 8/04, 20/02 mukaisesti. ARVA 72 §, 1256/92 + 849/95
- käytettävän lampun tulee olla tarkoitettu em. valaisimeen ja hyväksytty sano-
tun direktiivin tai E 2/03, 8/04, 20/02 tai 37/03 mukaisesti. ARVA 72 §.
-FMVSS 108 mukaiset valot ei käy enää muissa kuin M
1
-luokan autoissa
(773/94)
23.08 1995
tai sen jälkeen
- pelkästään lisäkaukovalojen käyttömahdollisuus kytkennän avulla auton omien
kaukovalojen sijasta ei ole sallittua. LM:n vastaus Oy Hella Ab:n tiedusteluun
23.08.1995 nro 1426/70/95.
01.01.1996
tai sen jälkeen uuteen mallisarjaan tyyppikatsastetun ajoneuvon ajovaloina hy-
väksytään vain EY- direktiivin tai E- säännön mukaiset valaisimet.
ARVA 71 ja 72 §, 1256/92 + 773/94 + 849/95
01.01.1998
tai sen jälkeen käyttöön otetun ajoneuvon ajovaloina hyväksytään vain EY- di-
rektiivin tai E- säännön mukaiset valaisimet.
ARVA 71 ja 72 §, 1256/92 + 773/94 + 849/95
Poikkeuksena muuttotavarana tms. tuotu M1-luokan auto, jossa voi olla DOT hy-
väksytyt HB1 – HB5, HB7, D2S tai D2R lampuilla varustetut valaisimet
Eli siis vastaukset:
a) käsittääkseni ainakin 1.12.1957
b) omituinen kysymys... luultavasti vasta 1.3.1983 ?! Ei ole mainintaa missään.
c) 1.12.1957
Valot voi olla siis omavalmisteet jos ko. vuosimalliin ei vaadita hyväksyttyjä valoja. Kadetin vilkkukysymys tarkoittaa luultavasti sitä että voiko hän laittaa vaikka Kadetin etuvilkun taakse tai jotain muita risteytyksiä. E-hyväksytyt valot ovat hyväksytty eri tarkoituksiin, esim. etuvilkussa on eri merkinnät kuin takavilkussa. Älä kysy mitä käytännön eroa niillä on... tuskin mitään.