View Full Version : Gr latausjännite 18V?!
Eli nyt on Gr:n laturista ilmeisesti alkaa säädin sanoa sopimustaan irti. Välillä ajossa mittari pompsahtaa 18V. Ja eilen tyhjäkäynnillä auto välillä hyrskähti, mikä vissiin johtuu siitä että laturi menossa. Mutta itse kysymykseen. Eli kärsiikö tuolla vielä ajaa vai onko lopputuloksena totaalinen sähköjen palaminen? :eek: Kun oisi pakollisia ajoja vielä ennenkuin ehtii korjata.
12V sähköjärjestelmässä tulee pian romua jos jännite pomppaa 18V:hen. Polttimoiden palaminen ei nyt vielä vakavaa ole, mutta elektroniikka ei tykkää ja ennen kaikkea akku kiehuu. Jännitteensäätimen vaihto on irtolaturiin 5min homma, paikallaankaan ei pitäis yli varttia kulua. Tarvikesäätimet ei oo kalliitakaan ja saa suunnilleen jokaisesta autovaraosaliikkeestä.
Joo säädinhän on hyllyssä hallilla. Onneksi tuo nyt ei jatkuvasti pidä sitä jännitettä siellä 18V. Pitääpä toivoa et se vielä passaa. Ilmeisesti hiilet ja säädin samassa jos oikein ymmärsin tuossa mallissa.
Joo hiilet ja säädin on normaalisti yks paketti. Laturin herätteenhän voi napata irti niin uskaltaa paremmin ajella, dieseli kun ei paljoa sähköä tarvi..
Joo auto turvallisesti hallilla. Tuossa paskiaisessa kun on sähköllä toimivat flektit ja kiertovesipumppu, niin ei montaa metriä aja ilman sähköjä.
Katoppa että S-napa jos siellä semmonen on on kunnolla kiinni laturissa. Mitsussa aiheuttaa sen että laturi lataa kaiken mitä voi jos S-napa on huonolla kosketuksella tai irti. S-napa haistelee akkujännitettä. Jos se ei sitä saa niin säädin työntää kaiken mitä pystyy että saisi akkuun jännitettä. Kyllä tolleen nopeesti duuni ohjelmasta katsottuna on L ja S napa tarkista siis se ensin.
Pitää katsoa. Onhan tuo nyt kymmenen kertaa helpompi kuin säätimen vaihto, vaikka sekään paha rasti ole :D Mutta kumma homma. Pihassa vielä hiukan testasin. Kun laitto toisen flektin ja pumpun pyörimään, nämä siis saman releen takana, niin latausjännite tippu 1V. Sitten kun laitto toisenkin flektin, niin tippu vielä 0.5V. Liekkö tuo jatkuva virran kulutus sekoittanut tuon säätimen. Ei kovin kauaa ole kun tuon laturin laitoin ja ei tuo vissiin JV:n autossa ollu kovin kauaa pyörinyt.
fintroll
01.10.2013, 07:16
Katso myös jos todellista saat toi 18V jossain. Mun patukkan anturi sano 16-17V joskus, mutta sisalla., patterilla jne se en mene yli 14V