piipari
25.09.2013, 18:04
Aika ruveta rakentamaan uutta kulkinetta, joten jos joku halajaa ~valmista safarikampetta tai miksei vaikkapa modiluokan kilpurikskin, ni tästä sais. Pääosin rakenneltu joskus 2008-2009 ja siitä eteenpäin tehty pieniä muutoksia ja paranteluja. Kori ja runko oli irtaallaan toisistaan, jollon runko hiekkapuhallettiin, vahvisteltiin tarvittavilta osin ja maalattiin. Koria ei sipistelty näyttelykuntoon, vaan silleen että se on turvallinen (Helmapalkit, kylkiputket, turvakaaret, keskimmäinen poikkipalkki 100x100 Rautaputkee...). Nyttemmin käytönjälkiä runsaasti, mm. katto-osa nähny useita kertoja puita. Oli käyttöautonakin alkuun, mutta totesin liian kylmäks talvella. Ajettu lähinnä venäjän safareita ja kotikontujen nakkisafareita.
Autoon kuuluu mm:
- GR-patrollin jakarit ja nelilinkki, pidemmät takatangot vahvistettu. Mukaan puslia näihin.
- Akseliväliä jatkettu.
- Ranchon RS5000 iskarit joka nurkassa. Näillä käyty arkangelissa ja ajettu yks safari suomessa.
- Eessä jotkut mannemersun takavieterit, takana olikohan jonku isomman S-mersun etuvieterit.
- Joku jenkkipojan HD-ohjausiskari. Rutussa toki tämänki kuori, mutta toimii hyvin eikä voblaa.
- HJ:n ohjaustehostin ja luisin jalopuuratti, ettei ohjaus menis liian kevyeks.
- Jokerin veto- ja raidetangot.
- 6-piste turvakaaret.
- Opelin "muka-recaron" penkit, eli jostain gsi astrasta tms.
- B-moottori turbotettuna mitsubishin TE-05:lla. Lähtee kivasti ahtamaan alhaalta. Moottori vaihdettu uudemmasta puolustusvoimien entisestä bertasta.
- HJ61 laturi
- Kytkin vaihdettu pari kertaa. Tällä hetkellä paikallaan muistaakseni kolmisakaraisella paineasetelmalla oleva joka ei oo niin nuuka sisällä pyörivästä suomuhjusta.
- 4-vaihteinen vakiolaatikko, jonka perässä split-case, jossa muutaman safarin ajettu ~3,2 hitaanpuolen välitykset. Samalla tuli jakikseen laakerit ja tiivisteet uutta.
- Vahvat kartaanit. Etukartaanista tuli alunperinkin vähän banaani, joka ei oo haitannu menoa kun siirtymät ajetaan napikset auki. Takakartaani suora ja hyvä, kestää ottaa auton paino vastaan.
- Ajovaloina siriuksen muoviumpiot, lisäpitkinä jotkut halpikset. Ledityövalot konepellillä (häikäsee tosi hyvin, pitäs varmaan siirtää johonki muualle...). Takana uskolliset halogeenityövalot.
- HJ:n lukkoakselit BJ:n välityksillä (4.1). Eessä longfieldin chromotikut, murrokset ja napalukon siirtoholkki. Perät laakeroitiin sillon ku auto rakennettiin. Lukkojen kytkentä paineilmasylintereillä.
- Eessä tojotan huollettu mekaaninen vintturi, kartaani vedettyä umpitankoa. Runkoa lyhennetty sopivasti ja vinssiä siirretty taakkepäin. 37" pyörällä ei etuylitystä. Vapautussalpa paineilmasylinterillä.
- Takana T-maxin 9500 sähkökelain.
- Molemmissa vinsseissä 10mm uudet dynexit (toistaseks ei kertaakaan vedetty).
- Omatekemät sähköt sähkökaapissa kuskin pään takana. Akut siirretty takalokareiden päälle.
- 1kw invertteri.
- Isohko kompura, tuottoja luvataan 160l/min (eihän se pikkanen 24V rutkutin varmasti ihan sitä tuota, mutta renkaatkin saa kuitenki täytettyä). 12-kanavainen sähkötoiminen venttiilipöytä, painekatkaisija ja pieni säiliö.
- 12V alentimella ja upsin akulla.
- 5V "väliaikaisella pysyvällä" itse tehdyllä regulla.
- 37x13,5x15 maxxis mudzillat, ajettu ehkä kymmenkunta safaria. 10" kromivanteilla ja beadlockeilla.
- Runsaasti rakkautta, hikeä, verta, kyyneliä ja massiivinen läjä työtunteja.
- Varamurros (ei kromo), vetareita, tiivisteitä, laakereita, nippeleitä, nappeleita.
Kaikkee ei voi muistaa, mutta kysymällä selviää paljon lisää.
Kaikki muutokset otteessa (paitsi vain 33" renkaat) ja leimaa muistaakseni vuoden loppuun. 2-paikkanen pakettiauto.
Jos haljennut tuulilasi ja hieman elämää nähnyt katto-osa vaikuttaa oleellisesti ostopäätökseen jostain syystä, niin sellaisetkin ehjät voidaan neuvotella mukaan.
Renkaat, paineilmajärjestelmän, invertterin, välitetyn jakiksen (vakion saa sitten tilalle), LA:n yms käyttötarviketta voin jättää itelle seuraavaan vehkeeseen, jolloin hinta luonnollisesti tippuu reilusti.
Kuvia profiilissa: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2181
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6116&pictureid=135683
Hinta kaikkine roippeineen ja tarvittaessa vaikka tuoreella leimalla, jonkinlaisella varaosakasalla: 9000e
Arttu, Joensuu, o5o 3797oo3
Autoon kuuluu mm:
- GR-patrollin jakarit ja nelilinkki, pidemmät takatangot vahvistettu. Mukaan puslia näihin.
- Akseliväliä jatkettu.
- Ranchon RS5000 iskarit joka nurkassa. Näillä käyty arkangelissa ja ajettu yks safari suomessa.
- Eessä jotkut mannemersun takavieterit, takana olikohan jonku isomman S-mersun etuvieterit.
- Joku jenkkipojan HD-ohjausiskari. Rutussa toki tämänki kuori, mutta toimii hyvin eikä voblaa.
- HJ:n ohjaustehostin ja luisin jalopuuratti, ettei ohjaus menis liian kevyeks.
- Jokerin veto- ja raidetangot.
- 6-piste turvakaaret.
- Opelin "muka-recaron" penkit, eli jostain gsi astrasta tms.
- B-moottori turbotettuna mitsubishin TE-05:lla. Lähtee kivasti ahtamaan alhaalta. Moottori vaihdettu uudemmasta puolustusvoimien entisestä bertasta.
- HJ61 laturi
- Kytkin vaihdettu pari kertaa. Tällä hetkellä paikallaan muistaakseni kolmisakaraisella paineasetelmalla oleva joka ei oo niin nuuka sisällä pyörivästä suomuhjusta.
- 4-vaihteinen vakiolaatikko, jonka perässä split-case, jossa muutaman safarin ajettu ~3,2 hitaanpuolen välitykset. Samalla tuli jakikseen laakerit ja tiivisteet uutta.
- Vahvat kartaanit. Etukartaanista tuli alunperinkin vähän banaani, joka ei oo haitannu menoa kun siirtymät ajetaan napikset auki. Takakartaani suora ja hyvä, kestää ottaa auton paino vastaan.
- Ajovaloina siriuksen muoviumpiot, lisäpitkinä jotkut halpikset. Ledityövalot konepellillä (häikäsee tosi hyvin, pitäs varmaan siirtää johonki muualle...). Takana uskolliset halogeenityövalot.
- HJ:n lukkoakselit BJ:n välityksillä (4.1). Eessä longfieldin chromotikut, murrokset ja napalukon siirtoholkki. Perät laakeroitiin sillon ku auto rakennettiin. Lukkojen kytkentä paineilmasylintereillä.
- Eessä tojotan huollettu mekaaninen vintturi, kartaani vedettyä umpitankoa. Runkoa lyhennetty sopivasti ja vinssiä siirretty taakkepäin. 37" pyörällä ei etuylitystä. Vapautussalpa paineilmasylinterillä.
- Takana T-maxin 9500 sähkökelain.
- Molemmissa vinsseissä 10mm uudet dynexit (toistaseks ei kertaakaan vedetty).
- Omatekemät sähköt sähkökaapissa kuskin pään takana. Akut siirretty takalokareiden päälle.
- 1kw invertteri.
- Isohko kompura, tuottoja luvataan 160l/min (eihän se pikkanen 24V rutkutin varmasti ihan sitä tuota, mutta renkaatkin saa kuitenki täytettyä). 12-kanavainen sähkötoiminen venttiilipöytä, painekatkaisija ja pieni säiliö.
- 12V alentimella ja upsin akulla.
- 5V "väliaikaisella pysyvällä" itse tehdyllä regulla.
- 37x13,5x15 maxxis mudzillat, ajettu ehkä kymmenkunta safaria. 10" kromivanteilla ja beadlockeilla.
- Runsaasti rakkautta, hikeä, verta, kyyneliä ja massiivinen läjä työtunteja.
- Varamurros (ei kromo), vetareita, tiivisteitä, laakereita, nippeleitä, nappeleita.
Kaikkee ei voi muistaa, mutta kysymällä selviää paljon lisää.
Kaikki muutokset otteessa (paitsi vain 33" renkaat) ja leimaa muistaakseni vuoden loppuun. 2-paikkanen pakettiauto.
Jos haljennut tuulilasi ja hieman elämää nähnyt katto-osa vaikuttaa oleellisesti ostopäätökseen jostain syystä, niin sellaisetkin ehjät voidaan neuvotella mukaan.
Renkaat, paineilmajärjestelmän, invertterin, välitetyn jakiksen (vakion saa sitten tilalle), LA:n yms käyttötarviketta voin jättää itelle seuraavaan vehkeeseen, jolloin hinta luonnollisesti tippuu reilusti.
Kuvia profiilissa: http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2181
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6116&pictureid=135683
Hinta kaikkine roippeineen ja tarvittaessa vaikka tuoreella leimalla, jonkinlaisella varaosakasalla: 9000e
Arttu, Joensuu, o5o 3797oo3