View Full Version : Mitä hyvää Suomessa??
Eli mitä hyvää on omasta mielestäsi tässä maassa, itse en kovin helposti keksi miksi tässä maassa olisi hyvä asua/kasvattaa perhettä.. Onko ruoho vihreämpää rajojen ulkopuolella? Jokaisella maalla tietenkin huonot puolet mutta on niillä myös hyviä puolia, tästä maasta alkaa olemaan nuo hyvät puolet jotenkin vähissä..
Itse olen jo 10-15 vuotta sitten päättänyt että loppuikääni en tässä maassa vietä ja jo silloin valikoinut "uuden kotimaan", kun seuraa tätä vallitsevaa menoa joka tuntuu vaan menevän huonompaan suuntaan, niin tuli taas mieleen tuo pois maasta muuttaminen...
Kertokaas omin sanoin mitä hyvää on suomessa ja onko tosiaan lottovoitto syntyä suomeen??
slipoveri
23.09.2013, 15:39
Mukäs täällä pidättelee.Menoksi vaan.
Onhan se varmaan lottovoitto syntyä suomeen, ja opiskella ilmaiseksi, sekä sitten vanhana ja vaivaisena on hyvä täällä odotella lähtöä edullisen terveydenhuollon parissa, mutta siinä välissä voisi olla kyllä ihan paikallaan viettää aikansa jossain muualla!:D
Itse lähinnä vihaan talvea, joka olisi suurin syy häipyä täältä, ainakin lumien ajaksi... Verotuksien sun muiden paskojen kanssa kyllä pystyy elämään, kunhan ei liikaa vaivaa päätään niillä.:rolleyes:
Pikkuveli asustelee tuolla läntisessä naapurissa eikä sielläkään kaikki asiat parhaalla mahdollisella tavalla ole joten suosittelen ostamaan sen menolipun ainakin himpun kauemmas :)
Arska-tehtaalta
23.09.2013, 15:53
Kuntaliitokset on ainakin paskinta mitä voi vaan olla, tuppaa olemaan lahtauslistalla reuna-alueiden palvelut.
Eihän täällä muuta oikein olekkaan kuin elossa olevat vanhemman sukupolven edustajat, lähinnä ajattelin että palstallakin on sellaisia käyttäjiä joilla on omakohtaista kokemusta asua/elää ulkomailla.. Sekin tietty että itsellä kun alkaa riittämään joku asia niin voi olla vaikeaa keksiä jotain positiivista....
Koululaitos saa tietty plussat, mutta on muitakin maita joissa on oppivelvollisuus ja valtion rahoittama koululaitos..
Jos tästä jonnekin lähtee niin se on sillä leveysasteella jossa ei ole talvea ;)
pastirolli
23.09.2013, 16:55
Jos tästä jonnekin lähtee niin se on sillä leveysasteella jossa ei ole talvea ;)
Kenia? :D
Neljä vuodenaikaa, suht rauhallista, luonto, kaikesta huolimatta melko sivistynyttä menoa yleisellä tasolla. Kaikkiin noihin edellämainittuihin liittyy paljon pintaraapaisua syvällisempää ajatusta.
Samsonite
23.09.2013, 18:14
Kyllä noin pitkällä vauhdinotolla pääsee jo aika kauas.
Eli mitä hyvää on omasta mielestäsi tässä maassa, itse en kovin helposti keksi miksi tässä maassa olisi hyvä asua/kasvattaa perhettä..
Onko ruoho vihreämpää rajojen ulkopuolella?
Alkaa vähiin käydä hyvät puolet.. vaikka on niitä toki jotain. On tämä kuitenkin vielä moniin "isoihin" maihin verrattuna aikamoinen lintukoto enimmäkseen positiivisella tavalla.
Itse olen jo 10-15 vuotta sitten päättänyt että loppuikääni en tässä maassa vietä ja jo silloin valikoinut "uuden kotimaan", kun seuraa tätä vallitsevaa menoa joka tuntuu vaan menevän huonompaan suuntaan, niin tuli taas mieleen tuo pois maasta muuttaminen...
Samat sävelet, jos vain natsaisi green card lottery vaikkapa jenkkeihin ja saisi suhteellisen varman ja pysyvän työpaikan sieltä. Toki muitakin vaihtoehtoja löytyisi, vielä mieluummin lähtisi kenguruiden maahan. Ei se ruoho välttämättä ole vihreämpää, mutta ainakin eri makuista :D
Kertokaas omin sanoin mitä hyvää on suomessa ja onko tosiaan lottovoitto syntyä suomeen??
Ei se ainakaan lottovoitto ole - aivan järkyttävän kallis maa asua ja kalliimmaksi vain menee. Eihän se halpaa ole tämänkokoista maata pyörittää näin pienellä väestöllä, mutta siitä huolimatta lähes kaikessa kulut on karanneet käsistä ja kalliimmaksi menee.
Löytyy paljon hyvääkin, mutta paskaa sitäkin enemmän.. Ulkomailla olen joskus nuorempana asunut, ja töissäkin ollut muutamana kesänä. En näe mitään syytä miksi en lähtisi täältä vaimon kanssa pois jos vain sopiva tilaisuus tulisi. Kuitenkaan tyhjän päälle ei ole tahtoa lähteä, eli joku työdiili pitäisi ulkomaille saada.
Miten paljon pitäisi sponssata jotakuta, et jenkkeihin lähtisi ja löytäisi sieltä töitä niin sitten voisi vaikka vuosittain majoittaa jonkun perässä muuttajan :confused:
Huhupuhetta ois et jos on jenkeissä töissä ja sit hakee lupaa olla niin se melko herkästi heltiää
Voisin toisaalta vaikka itsekkin olla kyseinen ensimmäinen lähtijä, mutta kun ei valuutta riitä :mad:
Juttua ollut monesta paikasta et naapuri kateelliset ei jenkkeihin ole lähtenyt tai sitten kateus on kadonnut jonnekkin ja kanssa suomalaisia kuulemma herkästi autetaan :eek:
Edit:
Ainiin olen Suomesta ylpeä: Ralli/formula voittajia, maailman toinen ainoa säilynyt orginaali pääkallo lippu, ja muita mistä olla ylpeä,
mutta suurimman osan suomalaisista sais viedä vajan taakse ja liftillä lujaa kalloon. Millainenkohan maa tulisi jos offipalstalaiset, OD;läiset ja moottoripyöräkerholaiset johon kuulun jäisi jäljelle sekä muut jotka ajattelee järjellä
et töitä ei saa viedä ulkomaille, turhille etelän maille ei tarviisi maksaa, eurosta pitäisi erota ja suomessa ruveta jälleen tuottamaan muutakin kuin maitoa ja pottuja
pastirolli
23.09.2013, 18:47
Minä muuttaisin australiaan. Eikös siellä ole suomipojilla hyvä työmiehen maine? Offimaastot ovat hienoja.
Onhan täällä suomessa melkein kaikki paskaa, paitsi kusi:D
Sen verran kuitenkin olen maailmalla kierrellyt ja nähnyt enemmän paskaa, kuin suomessa. Kaikesta paskasta huolimatta mä en täältä isänmaasta pois muuttaisi.
Aamen:D;)
Uusi seelanti on ollut mielessä jo aikoinaan ja luultavasti sinne tulevaisuudessa, aussit on ollut plän beenä..
Uudessa seelannissa koululaitos on valtion ja opiskelu ilmainen/pakollinen 6-16vuotiaille, eli sama kuin suomessa, talvea ei ole vaan lämpötila on pohjoissaarella talvellakin plussan puolella eli vihreenä kokoajan...
Löytyyhän sieltäkin miinuspuolia mutta tällainen perus pimeästä masentuva suomipoika saattas olla pikkasen eri vireellä..
Uusi seelanti on ollut mielessä jo aikoinaan ja luultavasti sinne tulevaisuudessa, aussit on ollut plän beenä..
Uudessa seelannissa koululaitos on valtion ja opiskelu ilmainen/pakollinen 6-16vuotiaille, eli sama kuin suomessa, talvea ei ole vaan lämpötila on pohjoissaarella talvellakin plussan puolella eli vihreenä kokoajan...
Löytyyhän sieltäkin miinuspuolia mutta tällainen perus pimeästä masentuva suomipoika saattas olla pikkasen eri vireellä..
Mites viisaja sinne
ausseihin ei oikeen saa ja jos jää kiinni turistilla slubaamisesta saa kuulemma ensin linnaa ja sit karkotetaan
Ihan hitto se ja sama missä jenkki rekalla vaan pääsis ajamaan vaikka vasemmalla hämmentäen :rolleyes:
Mites viisaja sinne
ausseihin ei oikeen saa ja jos jää kiinni turistilla slubaamisesta saa kuulemma ensin linnaa ja sit karkotetaan
Ihan hitto se ja sama missä jenkki rekalla vaan pääsis ajamaan vaikka vasemmalla hämmentäen :rolleyes:Esmes noin: Maahan voi matkustaa ilman viisumia. Lentokentällä passiinne leimataan 2kk:n viisumi ja sinä aikana kaikkien muiden tarvittavien dokumenttien haku onnistuu sieltä käsinkin, näin olen ymmärtänyt(olemmehan me EU:n kansalaisia ja monessa asiassa siellä etuoikeutettuja).
Teidän tulee marssia heti poliisilaitokselle ja kertoa että työ- ja oleskelulupa olisi saatava. Sieltä asianne laitetaan eteenpäin ja tiedät lähetetään muutamaan muuhun "pakolliseen käyntikohteeseen".
Ensin myönnetään yeensä 2 vuoden luvat. Työlupa onkin sitten hankalampi sillä se voi yhtä hyvin jäädä saamatta vaikka sen oleskeluluvan saisikin. Työluvan saa helpommin kun on valmis työpaikka ja työnantaja auttaa luvan haussa. Silloin ei pitäisi tulla ongelmia.
Australiaan ei kyllä suomalainen pääse mistään lentämällä ilman viisumia.
Jaa että jos sitä pakkailemaan rupeaisi :rolleyes:
Ja kyllähän siihen lämpöönkin tottuu pitää vaan olla isompi ilmastointi laite :D
Mutta mutta
mites muuten onko uusi zeelanti yhtä "vihamielinen" maa kuin austraalia eli kaikki mikä luonnossa liikkuu tai ei liiku yrittää tai aikoo tappaa sinut :eek:
Byrocrat
23.09.2013, 21:43
http://www.immi.gov.au/skilled/
http://www.rantapallo.fi/matkavinkit/muuttajan-opas-nain-paaset-alkuun-australiassa/
http://travels.kilroy.fi/retket-aktiviteetit/working-holiday/australia
http://viisumiaustraliaan.com/viisumi-australiaan-working-holiday
http://www.ultimatravel.fi/uusi-seelanti/tyouudessaseelannissa/
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=50420&contentlan=1&culture=fi-FI
Lähtekääs Pörö nyt sinne etelään. Mä voin lähteä talkoisiin pariksi kuukaudeksi, kun nuo työt lähti alta. Oli just veljen ja sen vaimon kanssa juttua, että nostais kytkintä ja häipyis jonnekkin lämpimään. Vittujako täällä kylmässä ja pimeässä angstailee, jos ei ole töitä.
Onhan täällä suomessa melkein kaikki paskaa, paitsi kusi:D
Sen verran kuitenkin olen maailmalla kierrellyt ja nähnyt enemmän paskaa, kuin suomessa. Kaikesta paskasta huolimatta mä en täältä isänmaasta pois muuttaisi.
Samat sanat! :p
Porvoon Hilma
24.09.2013, 05:59
Onhan täällä montakin hyvää asiaa. Tietäis vaan mitkä:D - no tää oli vitsi :D
Suomessa on melko vähän korruptiota, laki on kutakuinkin kaikille sama. Sitä ei voi ostaa. Infra on kohtuu hyvässä kunnossa, tiet, tietoliikenne, sähköverkot pelittää.
Suomessa on puhdasta luontoa ja metsävaroja ja kenties maailman parhaat motokuskit.
Sairaanhoitoa on, ei tosin aina ja kaikille, mutta noin yleistettynä ei ihan huonoakaan. Poliisi ei ole sika vaan auttaa. Suomessa on itsenäisen valtion maanpuolustus järjestetty hyvin ja kohtuu kustannustehokkaasti.
Lapset saa koulutusta pienestä alkaen. Isommatkin voi päästä yliopistoon tai ammatilliseen koulutukseen.
Mutta me suomalaiset olemme jostain ihmeen syystä siirtäneet vastuun omasta hyvinvoinnistamme mahtavalla armeijalle erilaisia viranomaisia ja virkamiehiä. Niitäkin tarvitaan, mutta tuohon hyödyllisten ja ahkerien joukkoon on pesiytynyt ihan turha joukko tuhtaajia. Kalliita tyhjäntoimittajia. Nämä kun voitaisi lähettää ns. Kuubaan, niin Suomi pelastuisi.
En mä täältä nihinkään ihan helpolla lähtisi, mutta virkamiesvetoista kallista hallintokultuuria kyllä muuttaisin. Se meidän kahlehtii ja masentaa.
Hyvää Suomea vaan kaikille. Itse kullekin omalla tavallaan.
james_III
24.09.2013, 07:13
Suomessa on melko vähän korruptiota, laki on kutakuinkin kaikille sama. Sitä ei voi ostaa. Infra on kohtuu hyvässä kunnossa, tiet, tietoliikenne, sähköverkot pelittää.
Olihan tässä joku vitsi, olihan :confused:
Kyllä sanoisin että on lottovoitto syntyä suomeen. Me suomalaiset kermaperseet ollaan totuttu ja pidetään itsestäänselvyytenä asioita joita monissa maissa pidetään ylellisinä ja lopuissa maissa mahdottomina.
Sen hyvän huomaa sitten vasta kun sitä ei enään ole.
Kannattais varmaan ensiks tehdä vaikka kuukauden/ parin lomareissu kyseiseen maahan ja selvitellä asioita paikan päällä. Ja jos ei ole varaa tehdä parin kuukauden lomareissua niin ei varmasti ole varaa suoraan muuttaakkaan.
Kyllä sanoisin että on lottovoitto syntyä suomeen. Me suomalaiset kermaperseet ollaan totuttu ja pidetään itsestäänselvyytenä asioita joita monissa maissa pidetään ylellisinä ja lopuissa maissa mahdottomina.
Sen hyvän huomaa sitten vasta kun sitä ei enään ole.
Kannattais varmaan ensiks tehdä vaikka kuukauden/ parin lomareissu kyseiseen maahan ja selvitellä asioita paikan päällä. Ja jos ei ole varaa tehdä parin kuukauden lomareissua niin ei varmasti ole varaa suoraan muuttaakkaan.
Juu-u ei tässä suoriltakäsin olla muuttamassakaan vaan ekaks käydään haistelemassa menoa ja pitää tässä odotella kuitenkin että toiseks nuorimmat pennut on täysikäsiä (2000 syntyneet), jonka jälkeen suunta voi olla toisaalle... Tai sitten perus suomalaiseen tyyliin jurottaa täällä ja kiroaa lopun ikänsä kun ei mihkään lähtenyt :D
Eikä tuollainen ulkomaille muutto ihan nopeasti käy, paitsi sellaselta ehkä joka asuu vuokralla ison kaupungin keskustassa... Itsellä kun on omaisuutta ja velkaa niin niissä on oma hommansa, kaiken kyllä pystyy myymään ja velat maksamaan mutta ottaa kyllä aikansa...
Kyl näin on, matkailu avartaa. Paitsi jos vaan makoilee altaalla jossai turistirysässä. :D
Itekki miettiny välillä et minkälaista se olis vaikka Bermudalla asustella tai realistisemmin edes Norjassa, kun ei tää EU-touhu oikein nappaa. Sveitsi olis kovin mukavan oloinen maa myös. Kaipais jotai maisemaa, Suomi kun on tasainen kuin pannukakku.
Täällä ei tää tuleva 4 kk:n pimeä paskakausi (loka-tammikuu) oikein inspaa. Mut samahan se olis Norjassaki. Alpeilla ei olis ihan nii pimeetä.
Mutta sinänsä fiksu ja pohjimmiltaan hyvin toimiva maa tämä Suomi on ongelmistaan huolimatta moneen muuhun verrattuna. Jotenkin käsittämätöntä että Romaniakin kuuluu samaan EU:hun. Ei siis passais valittaa kun vertaa esmes heidän oloihinsa. Toivottavasti vaan saa valtio vaan kassansa tasapainoon ettei tästä tule samanlainen riutuva ja rapistuva köyhälä. No, ei pitäis olla sellasta ongelmaa onneks näköpiirissä.
Niin.. Kyllähän minäkin varmaan ainakin osaksi aikaa nostan kytkintä, jahka se Veikkauksen rikkauseläkeanomus menee läpi ja maksetaan tilille.. Sitä odotellessa.
Mutta noista maista, joihin kenties voisi livistää ja joissa asiat on paremmin... No ensimmäiseen senverran, että nyt kävin viikon verran Islannissa ja sinne pitää päästä takaisin. Oli siihenmalliin upea maa ja hieno paikka.. ainakin turistin silmin. Perseelläänhän sielläkin kaikki on, mutta maana erittäin jees.
Mutta sitten se, missä maissa asiat on oikeasti paremmin kuin täällä.. Enpä uskalla sanoa. Minua kun ei tällä hetkellä oikeastaan vituta mikään muu, kuin noiden kiiltäväotsaisten, julkisuudenkipeiden päättäjien touhut. Maa on kohta selvitystilassa, niin nuo perkeleet vaan huusaa, minkä kerkeävät. Ja se on asia, joka köyhää oikeasti ottaa lootaan.
Perkele.
Kyllähän sitä voisi monessakin maassa asua paljon mukavammin JOS olis paalua eikä tarvis tehdä jotain paskahommia hengenpitimiksi. Mutta muuten samanlainen elämä jossain toisessa maassa tuskin tekee yhtään onnellisemmaksi, parhaimmillaan se olisi ehkä vain vähän vaikeampaa :D
IironSika
24.09.2013, 11:04
Eilen illalla katselin TV1:ltä tämän dokkarin: http://areena.yle.fi/tv/2003650
Sairas maa, sairas kansa ja sairas islamilaisuus. Ei tunnu Suomi ja suomalainen kulttuuri lainkaan pahalta tuon katsomisen jälkeen.
tekniikkamies
24.09.2013, 12:21
Kyllä jotkut ulkomaille muuttaa ja niin teki omatkin esivanhempani ja muutti Amerikkaan joskin palasivat Suomeen.
Tulee vaan mieleen mitä kiinnostavaa ulkomailla voi tehdä jota ei Suomessa kun tuntuisi jos paalua tulisi hitosti vähäisellä vaivannäöllä voi ulkomaillakin pärjäillä, mutta silloin myös Suomessa on enempi mahdollisuuksia?
Itsellä ei juuri siinä kohtaa oikeen säteile, että jos menee ulkomaille, miten silloin muka rupeaisi paalua tulemaan hyvin ja kuinka sielläkään nyt elämisen kulut niin vähäisiä olisi varsinkaan tapauksissa, joissa kaikki ei mene kuin Strömsöössä...
Yhtenä vaihtoehtona tulee mieleen mitä jos on asuntoauto tai jonkinlainen laivan tapainen, niin silloinhan voisi mennä aina sinne mihinkä huvittaa?
Eipä itsellä rikastuminen ekalla sijalla olekkaan vaan se että tulee toimeen ja vaihtuis tämä välimallinilmasto hiukka tasaisempaan, eli sellaiseen jossa vihertää läpi vuoden...
Sitä ei kukaan voi kieltää ettei kesä olis tässä maassa pitkän talven jälkeen parhautta, mutta ajatus siitä että olis aina kesä niin houkuttaa kovasti... Jäis nää kaikki ylimääräiset kulut ja rehaamiset pois jotka tuo tuleva talvi vaatii.....
Talvi tekee terää. Se muistuttaa meitä kuin mukava kesä voi olla. Onko se sitä jos se on aina päällä, kesä siis?
Itse olen syys ihminen, pidän siitä että ei hikoile jos ei halua ja että ruumiinlämpötilaansa voi vaikuttaa pukeutumisella... :D
Talvellakin voi tehdä kaikkea mukavaa, esimerkiksi harrastaa lumilautailua!
Enskaa on mukava ajaa vaihtelevissa olotiloissa. Tai painaa rossilla meneen jään päällä täysii!
Kyllä nämä meidän neljä vuodenaikaa on rikkaus.
Talvi tekee terää. Se muistuttaa meitä kuin mukava kesä voi olla. Onko se sitä jos se on aina päällä, kesä siis?
Itse olen syys ihminen, pidän siitä että ei hikoile jos ei halua ja että ruumiinlämpötilaansa voi vaikuttaa pukeutumisella... :D
Talvellakin voi tehdä kaikkea mukavaa, esimerkiksi harrastaa lumilautailua!
Enskaa on mukava ajaa vaihtelevissa olotiloissa. Tai painaa rossilla meneen jään päällä täysii!
Kyllä nämä meidän neljä vuodenaikaa on rikkaus.
Niin tai sitten 600 km pohjoiseen alaskaan kun mieli tekee talvea
Mutta mutta joku vanhempi pariskunta sanoi kerran, että muuttivat espanjaan ja rupesivat pikku hiljaa voimaan pahoin 3 vuoden jälkeen ja useampi vuosi oli sellaista kunnes laps.lapsi syntyi talvella ja tulivat kuukaudeksi talveen
ei huomanneet ensin sitä, mutta vasta kotona spanjassa huomasivat kun teki mieli lenkille vuoristoon ja muutenkin urheilullisemmin elämään ja taas yli vuoden päästä ei tehnyt mieli kuin olla ja vanheta kunnes taas tulivat suomeen talvella ja piristyivät pakkasesta niin rupesivat joka vuosi käymään :eek:
Eli ilmeisesti ugrilainen tarvitsee kylmää aina joskus ja olen itsekkin huomannut, et kylmä suihkuvesi kasvoilla tuntuu todella hyvältä aina silloin tällöin :confused:
Porvoon Hilma
24.09.2013, 18:53
jaa, Kaikki on niin suhteellista. pieni vertailu muihin maihin voisi olla paikallaan, mutta nyt ei ehdi.
Mikä kohta tuossa listassa ei mielestäsi oikein ollut Suomea ?
Veljä alkoi kuukauden jälkeen tympimään Thaimaan ilmasto. Onhan lämmin mukavaa, mutta se kosteus. Sama kuin olisi kasvihuoneessa hengaillut. Saattais itselläkkin alkaa tökkimään.
Plussana vuodenajat ja luonto. Kunnollinen kuiva talvi on vaan kovasti lyhyt täällä etelässä.
Ihmisistä en oikein välitä paskaakaan, samoja joka paikassa. Vaikkakin hyvin olen mielestäni pärjännyt kaikkialla missä olen työkeikoilla poikkeillut, jopa ystävystymäänkin päässyt. Suomalaisia on kehuttu vähän mutta asiaa puhuviksi ja tätä kautta rehellisiksi. ;) Tarkoituksella ei olla vissiin muille kuin toisille suomalaisille isossa mittakaavassa pahaa tehty. Tätäkin ominaisuutta arvostetaan maailmalla.
Suomalainen nöyristely kaikkine poliittisine reuhottamisineen eurooppalaista edelläkävijää esittäen on huipentuma, joka ei minua miellytä. Sisäpolitiikka kaikkine alasajoineen antaa olettaa ettei lisääntyminen ole oikein syntymätöntä jälkikasvuani kohtaan, joten antaa olla.
jaa, Kaikki on niin suhteellista. pieni vertailu muihin maihin voisi olla paikallaan, mutta nyt ei ehdi.
Mikä kohta tuossa listassa ei mielestäsi oikein ollut Suomea ?
Paikallisesti katsoen tieverkon ylläpito on kyllä kaikkea muuta kuin hyvin ulkoistettu! :D
Eihän tuo ole mikään vitsi se on fakta. Jos rupeat listaamaan maita, missä on vähemmän korruptiota ja paremmin toimiva oikeuslaitos taitaa lista olla aika lyhyt? Jos ei niin mielelläni sitä listaa katselisin, kun Suomi on järjestelmällisesti top kolmessa maailmassa näillä kriteereillä puolueettomissa vertailuissa. Ja siis nämä vertailut ei ole suomalaisten tekemiä vaan kansainvälisiä. Samaten infran kunto on kyllä erinomainen jos sitä vertaa lähes mihin tahansa muuhun maahan. En tiedä toista maata maailmassa missä esim 3G verkot toimisivat yhtä hyvin. Ei tarvitse mennä kuin keski-Eurooppaan saati kauemmas niin esim normaali kännykkäverkko ei ole mitenkään taattu edes kaupungeissa. Suomessa valitetaan kun jossain jumalan selän takana maalla ei saa nopeaa 3G verkkoa.
Listaa voisi jatkaa lukemattomin esimerkein. En oikein ymmärrrä miksi kansainvälisissä hyvinvointi, koulutus, terveys, jne vertailussa Suomi on aina top kympissä, mutta täällä porukka vaan valittaa kuinka huonosti asiat ovat. Eivät ne ole. Jos asiat ovat muualla paremmin antakaa konkreettisia esimerkkejä: missä, mitkä asiat, ... Ilman näitä faktoja valitus vaikuttaa turhanpäiväiseltä monien julkaistujen vertailujen valossa. Jos ette usko googlatkaa.
tekniikkamies
24.09.2013, 21:01
Listaa voisi jatkaa lukemattomin esimerkein. En oikein ymmärrrä miksi kansainvälisissä hyvinvointi, koulutus, terveys, jne vertailussa Suomi on aina top kympissä, mutta täällä porukka vaan valittaa kuinka huonosti asiat ovat. Eivät ne ole. Jos asiat ovat muualla paremmin antakaa konkreettisia esimerkkejä: missä, mitkä asiat, ... Ilman näitä faktoja valitus vaikuttaa turhanpäiväiseltä monien julkaistujen vertailujen valossa. Jos ette usko googlatkaa.
Suomen tervein porukka asuu kuulemma Ahvenanmaalla.
Jos kovin pohjoisessa tai itäisessä Suomessa pitäisi asua, niin kyllä se vähän vitsejä vähiin vetäisi...
Eihän tuo ole mikään vitsi se on fakta. Jos rupeat listaamaan maita, missä on vähemmän korruptiota ja paremmin toimiva oikeuslaitos taitaa lista olla aika lyhyt? Jos ei niin mielelläni sitä listaa katselisin, kun Suomi on järjestelmällisesti top kolmessa maailmassa näillä kriteereillä puolueettomissa vertailuissa. Ja siis nämä vertailut ei ole suomalaisten tekemiä vaan kansainvälisiä. Samaten infran kunto on kyllä erinomainen jos sitä vertaa lähes mihin tahansa muuhun maahan. En tiedä toista maata maailmassa missä esim 3G verkot toimisivat yhtä hyvin. Ei tarvitse mennä kuin keski-Eurooppaan saati kauemmas niin esim normaali kännykkäverkko ei ole mitenkään taattu edes kaupungeissa. Suomessa valitetaan kun jossain jumalan selän takana maalla ei saa nopeaa 3G verkkoa.
Minä en taas ymmärrä miksi tätä jo luotua järjestelmää ei kehitetä tai edes ylläpidetä vaan työnnetään rahat muihin maihin... Ei vaan mahdu minun tajuntaan. Jossaki vaiheessa kupla puhkiaa aivan varmasti, ei tätä alasajoa kansa jaksa loputtomasti katsoa.
Hyvää jos pitää keksiä niin oikeat vuodenajat ja hieno luonto, mutta samat ne on kyllä lännessäki.. Lähtis sinne töihin ja tulis tänne sitten lomailemaan ja nostamaan työttömyystukia vai mitä ne nyt onkaan.
tekniikkamies
24.09.2013, 21:26
Minä en taas ymmärrä miksi tätä jo luotua järjestelmää ei kehitetä tai edes ylläpidetä vaan työnnetään rahat muihin maihin... Ei vaan mahdu minun tajuntaan. Jossaki vaiheessa kupla puhkiaa aivan varmasti, ei tätä alasajoa kansa jaksa loputtomasti katsoa.
Hyvää jos pitää keksiä niin oikeat vuodenajat ja hieno luonto, mutta samat ne on kyllä lännessäki.. Lähtis sinne töihin ja tulis tänne sitten lomailemaan ja nostamaan työttömyystukia vai mitä ne nyt onkaan.
Yksi typerä piirre Suomessa tällä hetkellä on kun nuorille annetaan mieluummin käteen mäyris kuin otettaisiin johonkin vakavastiotettaviin hommiin. Minkähänlaisia vastuunkantajia mäyris uralle osoitetut nuoret on tulevaisuudessa kun on kuitenkin aika paljon hommia hoitamatta...
Lasten kasvatuksessa on menty liikaa vapaan kasvatuksen suuntaan ja vanhemmista ihmisistä ei huolehdita kuten kuuluu. Myös perheet ovat liian lyhytjänteisellä pohjalla.
Ikäänkuin jonkinlainen yhteishenki ja solidaarisuus ei ole niin korkealla tasolla kuin olisi hyvä olla. Jos henki olisi hyvä, mielestäni Suomen asiat on hoidettavissa tekemällä hommia niiden eteen siten, että tekeminen jakautuu tasaisemmin.
Suosittelen. Välillä nauratti, mutta jälkikäteen hirvitti.
"Komedia suomalaisesta demokratiasta. Musiikkipitoisessa näytelmässä ei kumarrella kuvia ja läsnä ovat niin menneisyys, nykypäivä kuin tulevaisuuskin. Tv-versio Kansallisteatterin näytelmästä."
http://areena.yle.fi/tv/2003277
Tulee vaan mieleen mitä kiinnostavaa ulkomailla voi tehdä jota ei Suomessa kun tuntuisi jos paalua tulisi hitosti vähäisellä vaivannäöllä voi ulkomaillakin pärjäillä, mutta silloin myös Suomessa on enempi mahdollisuuksia?
Elämisen laatu, uudet maisemat, kenties paremmat mahdollisuudet tiettyihin harrastuksiin, pienemmän elinkustannukset, erilainen ilmasto/ luonto, jne... Kyllähän niitä syitä löytyy. Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä, mitä toinen maa kenties tarjoaa mitä Suomesta ei hevillä löydy. Tämä maa on mennyt rankkaa alamäkeä viimeiset vuodet ja jos samat idioottimainen virkamieskoneisto pysyy maata johtamassa niin paremmasta ei juuri toivoa ole. En sano ettäse meno aina toisessakaan maassa on loistavaa ja mahtavaa, mutta ainakin tietty byrokratiapaska ja muu on olennaisesti pienempää. Tilalla voi toki olla sitten jotain muuta skeidaa.
Itsellä ei juuri siinä kohtaa oikeen säteile, että jos menee ulkomaille, miten silloin muka rupeaisi paalua tulemaan hyvin ja kuinka sielläkään nyt elämisen kulut niin vähäisiä olisi varsinkaan tapauksissa, joissa kaikki ei mene kuin Strömsöössä...
Ei ole vain absoluuttisesta rahamäärästä kiinni mitä tienaa, hyvinkin monessa maassa 30% pienemmällä palkalla kuin täällä jää silti paljon enemmän käyttöön kiitos halvempien elämiskustannusten. Tietysti jos haluaa jonnekin erityisen suosittuun paikkaan isossa metropolissa muuttaa niin ei ainakaan asumisessa säästä mitään, ja liikkumisenkin kanssa niin ja näin (auton vakuutusmaksut + parkkimaksut voi olla moninkertaiset vs. täällä, vaikka autot ja itse ajaminen olisi halvempia).
Jos yhtään on maailmaa kiertänyt silmät auki ja muutakin kuin Grand Canarian aurinkorannalla kaljaa lipittäen niin huomaa hyvin äkkiä, että Suomi on useimpiin länsimaihinkin verrattuna järkyttävän kallis maa asua, puhumattakaan esim. useimmista Aasian- maista.
tekniikkamies
25.09.2013, 21:52
Elämisen laatu, uudet maisemat, kenties paremmat mahdollisuudet tiettyihin harrastuksiin, pienemmän elinkustannukset, erilainen ilmasto/ luonto, jne... Kyllähän niitä syitä löytyy. Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä, mitä toinen maa kenties tarjoaa mitä Suomesta ei hevillä löydy. Tämä maa on mennyt rankkaa alamäkeä viimeiset vuodet ja jos samat idioottimainen virkamieskoneisto pysyy maata johtamassa niin paremmasta ei juuri toivoa ole. En sano ettäse meno aina toisessakaan maassa on loistavaa ja mahtavaa, mutta ainakin tietty byrokratiapaska ja muu on olennaisesti pienempää. Tilalla voi toki olla sitten jotain muuta skeidaa.
Voitasko porukalla todeta missä päin maailmaa sellaista hyvää elinympäristöä olisi vaikka Google Mapsin avulla - itseä kun mietityttää jos yritän Street View tai valokuvien katselu toiminnon avulla löytää itselle kotoisen oloista ympäristöä, sitä on vaikea muualta löytää joskin muuten vaan erilaisia paikkoja löytyy!
En oikein ymmärrä miksi kansainvälisissä hyvinvointi, koulutus, terveys, jne vertailussa Suomi on aina top kympissä, mutta täällä porukka vaan valittaa kuinka huonosti asiat ovat. Eivät ne ole.
+1
Tämä maa on mennyt rankkaa alamäkeä viimeiset vuodet ja jos samat idioottimainen virkamieskoneisto pysyy maata johtamassa niin paremmasta ei juuri toivoa ole. En sano ettäse meno aina toisessakaan maassa on loistavaa ja mahtavaa, mutta ainakin tietty byrokratiapaska ja muu on olennaisesti pienempää. Tilalla voi toki olla sitten jotain muuta skeidaa.
Näistä "virkamiehistä" jauhetaan tasaiseen tahtiin. Mulle ei ole koskaan oikein selvinnyt, mistä tai kenestä siinä puhutaan ? Kuka nämä idiootit on paikoilleen valinnut ? Mikä olisi se parempi vaihtoeehto ?
Sanoisin kyllä juuri päinvastoin, että Suomessa asiat hoituu. Meillä lahjonta on liki tuntematon käsite ja kyllä asiat saa aina hoidettua, joskin välillä hitaasti. Mutta maaliin pääsee aina ja lakeja&asetuksia kuitenkin noudatetaan.
Suomen hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu vähän liian "hyväksi", ei meidän rahat vaan riitä kaikkeen. Tarviis jotenkin pystyä tuplaamaan väkiluku niin asiat helpottuisi.
MagicSquirrel
26.09.2013, 10:24
Mites viisaja sinne
Ihan hitto se ja sama missä jenkki rekalla vaan pääsis ajamaan vaikka vasemmalla hämmentäen :rolleyes:
3 kk viisumi taitaa irrota rajalla suomituristeille. Alle 30-vuotiaat voivat hakea working holiday viisumin jolla saa norkoilla maassa vuoden ja tehdä pätkätöitäkin.
Ihan OK maa, 6 vuotta täällä on kaikkiaan vierähtänyt. Autojen pito on halpaa ja offikerhoja sekä -maastoja löytyy hyvin, joten pari kuukautta sitten tuli ostettua GQ Safari (Patrol) harrastepeliksi.
Näistä "virkamiehistä" jauhetaan tasaiseen tahtiin. Mulle ei ole koskaan oikein selvinnyt, mistä tai kenestä siinä puhutaan ? Kuka nämä idiootit on paikoilleen valinnut ? Mikä olisi se parempi vaihtoeehto ?
Sanoisin kyllä juuri päinvastoin, että Suomessa asiat hoituu. Meillä lahjonta on liki tuntematon käsite ja kyllä asiat saa aina hoidettua, joskin välillä hitaasti. Mutta maaliin pääsee aina ja lakeja&asetuksia kuitenkin noudatetaan.
Suomen hyvinvointiyhteiskunta on rakennettu vähän liian "hyväksi", ei meidän rahat vaan riitä kaikkeen. Tarviis jotenkin pystyä tuplaamaan väkiluku niin asiat helpottuisi.
Se, jos julkinen sektori työllistää luokkaa 30 % kaikista työllisistä, ei voi olla oikein kestävällä pohjalla. Kyllä siellä silloin on pakosti aika monta turhaa "virkamiestä".
Kenenhän intresseissä sitä julkista sektoria on kasvattaa? No ainakin siellä jo toimivien ja heidän kasvattamansa se onkin pitkälti. Aika vaikeaa sitä on ulkopuolelta kasvattaakaan...
Koko sotien jälkeisen ajan yksityinen sektori on työllistänyt vajaa 2 miljoonaa ja sinä aikana julkisen sektorin työntekijöiden määrä on nelinkertaistunut. Kuulostaako kestävältä mallilta?
Tuo lait ja asetukset ovat ihan hyvä esimerkki. Niiden määrä lisääntyy jatkuvasti ja menee entistä enemmän yksityiskohtaiseksi. Ei niitä kaikkia kukaan enää osaa noudattaa ja tiedäkään, mutta tarvitaanhan niiden säätämiseen, valmisteluun ja noudattamiseen paljon sitä virkakuntaa. Toisaalta liika sääntöjen tehtailu vaikeuttaa ihmisten toimintaa monilla tasoilla ja aiheuttaa vaan lisää turhia kustannuksia.
Yhteenvetona minusta julkista sektoria ja sen tehtäviä pitäisi keventää ja sen toimintaa tehostaa. Samalla pitäisi vähentää ihmisten turhaa holhoamista.
tekniikkamies
26.09.2013, 13:57
Se, jos julkinen sektori työllistää luokkaa 30 % kaikista työllisistä, ei voi olla oikein kestävällä pohjalla. Kyllä siellä silloin on pakosti aika monta turhaa "virkamiestä".
Kenenhän intresseissä sitä julkista sektoria on kasvattaa? No ainakin siellä jo toimivien ja heidän kasvattamansa se onkin pitkälti. Aika vaikeaa sitä on ulkopuolelta kasvattaakaan...
Koko sotien jälkeisen ajan yksityinen sektori on työllistänyt vajaa 2 miljoonaa ja sinä aikana julkisen sektorin työntekijöiden määrä on nelinkertaistunut. Kuulostaako kestävältä mallilta?
Tuo lait ja asetukset ovat ihan hyvä esimerkki. Niiden määrä lisääntyy jatkuvasti ja menee entistä enemmän yksityiskohtaiseksi. Ei niitä kaikkia kukaan enää osaa noudattaa ja tiedäkään, mutta tarvitaanhan niiden säätämiseen, valmisteluun ja noudattamiseen paljon sitä virkakuntaa. Toisaalta liika sääntöjen tehtailu vaikeuttaa ihmisten toimintaa monilla tasoilla ja aiheuttaa vaan lisää turhia kustannuksia.
Yhteenvetona minusta julkista sektoria ja sen tehtäviä pitäisi keventää ja sen toimintaa tehostaa. Samalla pitäisi vähentää ihmisten turhaa holhoamista.
Minun käsityksen mukaan sektoreiden erot on siinä, että julkista sektoria ohjataan enempi lakeja tai muita normeja luomalla ja rahoitetaan veroja keräämällä ja pakollisilla muilla maksuilla.
Yksityinen sektori taas toimii enemmän jonkun yksilön idean mukaan ja pyrkii myymään jotain tuotetta tai palvelua.
Joku energiayhtiö tai jätehuoltoyhtiö voi olla aika lailla ikäänkuin näiden sektorien rajalla.
Julkisen sektorin idea on kuitenkin enempi keskittämisessä ja yksityisen yksilötasolle hajauttamisessa.
Toisaalta suurissa yrityksissä suuntaus on myös keskittämiseen. Myös yritykset tehtailevat kaikenlaisia omia sääntöjään ja normejaan.
Naulan kannassa ollaan tässä!
Minun käsityksen mukaan sektoreiden erot on siinä, että julkista sektoria ohjataan enempi lakeja tai muita normeja luomalla ja rahoitetaan veroja keräämällä ja pakollisilla muilla maksuilla.
No tässäpä se yksi suuri ongelma julkisella sektorilla onkin: siellä ei osata toimia tehokkaasti. Väitän että YKSIKÄÄN yritys ei esim. Suomen valtion tai kuntien periaatteilla pitkään pysyisi hengissä, niin paljon suojatyöpaikkoja ja älytöntä tehottomuutta siellä on joka osa- alueella. Kun rahaa aina tulee itsestään verotuksen kautta, niin ei osata toimia niin että rahaa säästettäisi ja toimintaa tehostettaisi. Virkamieskoneisto on yksinkertaisesti liian massiivinen, ja kukaan virkamies ei ole valmis sahaamaan omaa oksaansa todellisilla säästöillä. Säästötalkoista kyllä puhutaan, mutta tuntuu että mitään ei oikeasti tapahdu..
Paljos offipalstalla on jäseniä joku tuhat?
Jäähän niitä reilu 4 miljoonaa jotka itkee, et asiat ei ole hyvin mutta silti äänestää vasemmistoliittoa koska se on työläisten puolue ollut jo vaarin aikaan tai sitten muita nykyisin vallassa olevia puolueita :mad:
Paras ollut tapaus vaalien aikaan kun ukko luetteli mitä asioita haluaisi puolueensa ajavan ja kattelin perus-suomalaisten vaali mainoksesta et melkein kaikki osui yksiin ja ehdotin et mites tälläinen puolue? Niin suu vaahdoten rupesi huutamaan persujen vastaisia lauseita :eek: et sillain suomessa äänestetään ja sit kun ei löydy mitään mieluisaa (persut ei käy) niin äänestetään käteistä tai urponaista
Suomi sais olla diktatuuri niin asiat vois olla paremmin jos diktaattori tajuaisi, et paremmin voiva kansa maksaa parempia kymmenyksiä.
Edit:
Niin ja suomessa ei ole korruptiota kun hyväveli nimityksissä ei ruskea kirje kuori vaihda omistajaa
Jos pääsisin päättämään vaikka presidentin ja valitsen vaikka XXy;n ja XXY ei maksa siitä, että nimitän hänet niin ei se ole korruptiota se on vaan hyväveli toimintaa
http://www.ruutu.fi/ohjelmat/arman-ja-viimeinen-ristiretki/kausi-1-jakso-1-kambodza-roskienkeraaja-lapset
Tota kattoessa tuli sellanen olo hetkeks että meillähän asiat ihan mallillaan,Mut sit havahduin kuin ilmalämpöpumppu rupes puskemaan kämppään lämmintä ilmaa(kun en ollut jaksanut laittaa takkaan tulta laiskuuksissani) ja sit rupesin pohtimaan tulevaa sähkölaskua ja miten kaikki on kallista ja vitun vaikeaa:D tai sit niistä pitää tehdä vaikeaa.
Jokainen offarikin varmasti pystyisi tinkimään mukavuudesta pahan paikan tullen ja osa on varmasti jo joutunutkin,Mutta silti teillä on asiat paremmin kuin noilla tai meeppä afrikassa vähän syrjempään kuin siitä turistirysästä ja herää todellisuuteen...
Kiitos ja anteeks.
tekniikkamies
26.09.2013, 18:20
Naulan kannassa ollaan tässä!
No tässäpä se yksi suuri ongelma julkisella sektorilla onkin: siellä ei osata toimia tehokkaasti. Väitän että YKSIKÄÄN yritys ei esim. Suomen valtion tai kuntien periaatteilla pitkään pysyisi hengissä, niin paljon suojatyöpaikkoja ja älytöntä tehottomuutta siellä on joka osa- alueella.
On vaikea verrata yksityistä voittoa tavoittelevaa firmaa julkiseen sektoriin koska niissäkin on tehottomuutta tai huonoa kannattavuutta, mutta asia on ratkaistu niin, että vain parhaiten pärjäävät jää henkiin.
Julkisella sektorilla on niin toisenlaisia tarkoitusperiä, mutta onhan sielläkin osittain vallalla taistelua hengissä pysymisestä ja tarpeellisuudesta.
Osa julkista sektoria kuten kunnat on selkeästi ihmisten koteja vähän laajemmassa merkityksessä. Asiat on ainakin periaatteessa tarkoitus ratkaista asukasvastuulla kuten kerrostalossa. Kunnat kuitenkin meinaa tukehtua pullaansa kun hommia on liikaa suhteessa resursseihin. Yksinkertaisemmalta pohjalta ne voisi toimiakin.
Firmojen kohdalla henkiin jäämisessä on kyse siitä mikä kannattaa parhaiten, myytyjen tuotteiden ei tarvi olla kokonaisuutta ajatellen edes hyviä kunhan ne menee voitokkaasti kaupaksi.
Yksi konsti tämän maan pelastamiseksi olisi..
Kehäkolmoselle vedettäis raja ja sen sisäpuolinen alue olisi oma maansa nykyisine päättäjineen ja lopulle maata rakennettaisiin uusi hallinto ja muu koneisto.
Eihän nykyisillä päättäjillä (suurimmalla osalla) ole mitään hajua mitä kehäkolmosen ulkopuolella tapahtuu ja ettei se linkkari tulekkaan vartin välein.
Kehäkolmoselle vedettäis raja ja sen sisäpuolinen alue olisi oma maansa nykyisine päättäjineen ja lopulle maata rakennettaisiin uusi hallinto ja muu koneisto.
Eihän nykyisillä päättäjillä (suurimmalla osalla) ole mitään hajua mitä kehäkolmosen ulkopuolella tapahtuu ja ettei se linkkari tulekkaan vartin välein.
Ja myö itä-Suomen pojat voitas liittyy karjalan tasavaltaan, Karjala itsenäiseks :-)
tekniikkamies
26.09.2013, 22:52
Nehän tarttee kukkenheimia!
Terveydenhoito eli kun pääset terveyskeskuksesta eteenpäin asiat ryhtyy menemään tehokkaammin.
Hyvinhän täällä suurimmalla osalla menee ja nekin jotka valittavat eivät ole kohdanneet oikeita vastuksia ja mitä sitten tekevätkään kun jokin todellinen ongelma tulee eteen.
Politiikasta sen verran kaikki puolueet oppositiossa ja hallituksessa lupaavat kymmenen hyvää mutta joltain sekin hyvä otetaan pois (tämä unohtuu lupailessa) ja hyväveli kerho kiittää.
Suomi sais olla diktatuuri niin asiat vois olla paremmin jos diktaattori tajuaisi, et paremmin voiva kansa maksaa parempia kymmenyksiä.
KLOONATKAA KEKKONEN!!!
KLOONATKAA KEKKONEN!!!
Eikun puljatkaa minut diktaattoriksi niin hommat helpottuu :)
Jos 42" mahtuu pyörimään ja jarrut riittää niin leima tulee :D
Penkkejä saa olla niin monta kuin tehtaalla laitettu ja vero on pakun/huolto auton luokkaa koska kuitenkin kaikki niiksi vehkeensä katsastaa :rolleyes:
Kovemmat vankeus rangaistukset ja oikeassa vankilassa 2x2 metriä koppi jossa pytty, punkka allas, suihku josta tulee 20min vettä päivittäin ja sänky.
Hyvästä käytöksestä saa ikkunan.
Alkaa kaitatie kiinnostamaan kun patukan lasien rikkomisesta sais 4 vuotta koppia "voi voi älä enään uudestaan jää kiinni" sijaan
Ja jos vangilla pää sekoaa niin käytävän toiselle puolelle pehmeä seinäiseen 2X2m koppiin :D
Paljon muutakin olisi mitä ei nyt tule mieleen :o
Eikun puljatkaa minut diktaattoriksi niin hommat helpottuu :)
Jos 42" mahtuu pyörimään ja jarrut riittää niin leima tulee :D
Penkkejä saa olla niin monta kuin tehtaalla laitettu ja vero on pakun/huolto auton luokkaa koska kuitenkin kaikki niiksi vehkeensä katsastaa :rolleyes:
Kovemmat vankeus rangaistukset ja oikeassa vankilassa 2x2 metriä koppi jossa pytty, punkka allas, suihku josta tulee 20min vettä päivittäin ja sänky.
Hyvästä käytöksestä saa ikkunan.
Alkaa kaitatie kiinnostamaan kun patukan lasien rikkomisesta sais 4 vuotta koppia "voi voi älä enään uudestaan jää kiinni" sijaan
Ja jos vangilla pää sekoaa niin käytävän toiselle puolelle pehmeä seinäiseen 2X2m koppiin :D
Paljon muutakin olisi mitä ei nyt tule mieleen :o
-Noillakin lupauksilla saa ääneni... :p
-Noillakin lupauksilla saa ääneni... :p
4 kannattajaa :)