View Full Version : Silmän poraaminen
Pahoittelen mahdollisia kirjotusvirheitä kun ei taho oikein nähä--
Elikkäs onko muilla palstalaisilla porattu silmästä esineitä?? ja kuinka kauan tää tuska ja sokeus on kestäny?
Eilen irroteltiin kaverin kans tollasta varmaan 13tuuman halkasijaltaan olevaa laakeria.
41245
hakkasin siinä kiilalla ja lekalla minkä ikinä lähti ja yhtäkkiä silmän sattu aika helekkaristi. tänää herätes silmä punaanen ja kipiä ku mikä. lääkäris sitte sanottii jotta sullon piikki sili,ämunas. lopuks jouduttiin poraamaan pois. tämänki kirjottaminen on tosi hankalaa ku joutuu pitää taukoja silimät kiinni.
koskahan tää helepottaa
offroadjouni
22.09.2013, 20:14
Minulla ei ole porattu silmää mutta pintaa on raaputettu kyllä pois pariin kertaan. Puuduttavat silmätipat on mahtava tuote, toivottavasti sulla on sellaisia. Minulla meni muistaakseni pari - kolme päivää kun kipu oli sen verran poissa niin että lopetin noiden tippojen käyttämisen.
Onnee että pääsit noin pienellä. Mun yks kaveri ei, sillä on lasisilmä.
Enolla kävi samalla tavalla ku sulla, muistaakseni sillä meni 3-4 päivää että näkö alko palautumaan.
Noista oppineena olen koittanu käyttää laseja....
EDIT: Jouni oli nopeempi
Mäntyluodossa lauvatelakalla hitsarin hommissa(vuonna nakki/muusi) meni kuonapala simmuun. Joutui poraamaan pois. Puuduttavaa silmätippaa vaan öögaan. Kyl se siitä :cool:
Suojalaseja ei kannata käyttää, lasisilmiä saa kaupasta.:o
kyllä se kipu ekan päivän jälkeen helpotti, (kivut tuli sen jälkeen ku puudutukset loppu) mut sinä päivänä ku porattiin niin ei paljoo muuta tullu tehtyä ku sängys maannu hiljaa, kaikki valotki tuntu niin kirkkailta :D ja jotain litkua piti laittaa monena päivänä...
Juuri tiistaina käytin veljeäni silmäklinikalla tampereella. Kaivoivat silmästä rautapiikin pois. Jollain "meisselillä" rapsuttivat.
Muutama vuosi sitten hänellä oli sama homma. Silloin käyttivät hiomalaikkaa.
Paranee muutana päivän kuluessa, sitä ennen on valoarka. Veli katseli telkkariakin aurinkolasit päässä. :)
Tänä vuonna kahdesti kairattu laikanpalaa silmästä. Pari päivää menny operaation jälkeen kipeänä.
Edittinä: Ekan kerran kun paikallis-tk:ssa puudutti ja raaputteli enimpiä, meinas mennä vintti pimeeks kun nousi punkalla istumaan. Kuulemma normaali reaktio kun silmiä ronkitaan. Tovi piti olla vielä selällään ja vetää henkeä.
Viikko siinä kaikenkaikkiaan menee mutta pahin tuska menee parissa päivässä ohi ja kandee laittaa niitä tippoja säännöllisesti ja levätä koska silmään ei saa tulla painetta eikä paskaa.Joku vuosi sitten porattiin metallin pala silmästä, toimenpide ei sinänsä tuntunut pahalta mutta pari päivää meni maatessa ku sattu niin stnsti.
Itse koittanut väkisin opetella käyttämään suojalaseja kun läheltä piti tilanteita ollut ihan riittävästi, laakereista ja vasaran päästä irtoaa palasia aika vauhdikkaasti.
jees. se poranteräkin näytti ainaki metriseltä ku se poras :D vähä meinaa olla tuskallista... tuntuu niiku ois vielä isoompi piikki silimäs nyt..
Lykkäsivät jotai rasvaa mitöä pitää topsilla tökkiä silmään. polttaa kivasti se mömmö. Sanoin että ei saa kirjottaa sairaslomaa, pomolle toki ilmotin että en pysty rekkaa ajamaan tai nosturia/kaivuria ajamaan mutta jotai remppahommaa voisin tehä, mulla menee järki jos oon kotona tyhjänpanttina
jees. se poranteräkin näytti ainaki metriseltä ku se poras :D vähä meinaa olla tuskallista... tuntuu niiku ois vielä isoompi piikki silimäs nyt..
Lykkäsivät jotai rasvaa mitöä pitää topsilla tökkiä silmään. polttaa kivasti se mömmö. Sanoin että ei saa kirjottaa sairaslomaa, pomolle toki ilmotin että en pysty rekkaa ajamaan tai nosturia/kaivuria ajamaan mutta jotai remppahommaa voisin tehä, mulla menee järki jos oon kotona tyhjänpanttina
Kyllä sitä elämänsä aikana kerkee töitä tehdä aivan riittävästi,sokeana et paljo ajele rekkaa etkä muutakaan.
PunisherFIN
22.09.2013, 21:07
koita ny vaan ottaa rennosti, juo vaik kalijaa ellei hallitus oo pahasti eri mieltä :D harvon saa luvan perästä vaan maata ja olla palveltavana :D
koita ny vaan ottaa rennosti, juo vaik kalijaa ellei hallitus oo pahasti eri mieltä :D harvon saa luvan perästä vaan maata ja olla palveltavana :D Just pistin eukon pihalle nii ei kukaa palvele.. paitsi mitä täs nyt satunnaisia chicksejä käy säälimäs ja tuomas särkymälääkkeitä ja karkkeja :D Ja kaljaahan en juo! se on pahaa ja lisäksi myös mukana henkelliset periaatteet :) yks tai kaks kuukauen välein menee mutta en myöskää tuomihte sellasia jokka kittaa enämpi :D jännä ku ajoittain raapii ja vihkloo sit menee taas ohi hetkeks ja taas PAM kipu päälle. maikailen sohvalla ja kuuntelen hyvää musaa http://www.youtube.com/watch?v=2nq4xVh0qhg
Lisäksi yks chicksi toi suklaata ja just äskön kävi toinen tuomas lisää särkylääkkeitä :D en vaa tiä uskaltaako niitä syyä ku se on töis mielenterveyspuolella :D
Kannattaa nyt hyödyntää tuota sääli-hommaa. Ja rumempikin toimii, kun oot melkein sokee. :D
Iteltä porattiin talvella. 3-4 päivää meni kyllä sisällä ilman kurkkaita valoja. Lähtee kuulema rapsuttamalla pois jos alle 2h ottaa. Sen jälkeen silmä tekee uutta kalvoa päälle ja joutuu poramaan. Lastun saa helpolla pois, mutta se ruoste oli ongelma. Täytys käyttää vain rosteria.
Kannattaa nyt hyödyntää tuota sääli-hommaa. Ja rumempikin toimii, kun oot melkein sokee. :D No pakko hyödyntää ku mä ajan varmaa het johki puuhun jos rattiin hyppään :D Iso hatunnosto kuuluu ssuvik:ille ja NuuBeRi:lle kun raskaan safarin jälkeen varmistivat vielä että pääsin tk:seen asti ja nuuberi jäi vielä oottamaan pitääkö kuskata kotiinki. kuitenki jätkillä melko kostea ja raskas ajoviikonloppu takana :D
PunisherFIN
22.09.2013, 21:51
jos siulla siel chicksei ramppaa jatkuvasti ni skippaa se olut ja pyydä parempaa palvelua kun alkon kippaaminen, ei varmaan pohojaalaastakaan tarvii neuvoo et mistä mie puhun ;) et pian tartte särkylääkkeitäkään kun on luonnostaan jo hyvä olo :D
jos siulla siel chicksei ramppaa jatkuvasti ni skippaa se olut ja pyydä parempaa palvelua kun alkon kippaaminen, ei varmaan pohojaalaastakaan tarvii neuvoo et mistä mie puhun ;) et pian tartte särkylääkkeitäkään kun on luonnostaan jo hyvä olo :D Ei ny aiva jatkuvasti, mut sopivasti :D nyt ei pysty kyllä ajatella ees urheilua, sen verran kipee toi silmä et melkee yrjö lentää :D voishan sitä toki kysyä, riippuu tuleeko täs yks kaveri käymää vielä :D itsehän olen universumin siveellisin mies!
Minulla porattiin viime vuonna silmästä metallilastu, lensi laivan kannelta irtometallia kun avasin paineilmaporalla peräkärryn alla surrausketjua. Vaati ensin kaksi visiittiä peruslääkäriin ja vasta sitten uskoivat että on siellä jotain, siitä silmäpolille. Vaati sielläkin muistaakseni kolme visiittiä.
Lastu osui aivan iiriksen reunaan, upposi melkein silmästä viistosti läpi. Lekurin mukaan oli millin kymmenyksistä kiinni ettei näkö lähtenyt vähintään osittain. Kipua kesti poiston jälkeen pari- kolme päivää, sitä ennen melkein viikon ennenkuin kaiken saivat pois. Se itse poraaminen oli aivan perseestä, vaikka puuduttivatkin. Nyt tiedän miksi siinä silmämikroskoopissa on kahvat ja panta..
Silmämunan sisäpinnalle jäi pysyvä arpi mitä ei pystytä laserilla poistamaan kun on väärällä puolella. Näkökentän reunaan jäi lievästi samea kohta ja tuntuu kuin hämäränäkö olisi vähän huonontunut.
En voi suositella tätä kokemusta.. :D
En voi suositella tätä kokemusta.. :D ollu vähä huumorintaju hakuses tänään mutta nyt kyllä nauroin ääneen, oli kyllä nii osuvasti sanottu :D
Miltähän se pilke silmä kulmassa mahtaa tuntua;)
Ei voi tosiaan suositella. Pari kuukautta takaperin juurikin laakeria irti lekoessa tuli metallikäikäle silmään. Muutama kerta tuli lyötyä ilman laseja kun piti tihrustaa että lähtikö liikkumaan ja tietysti se sillon sattuu :o:rolleyes:. Mitä vaan juurihoitoa, neuloja tai keskiaikaisia kidutusvälineitä kiitos ennemmin kun sitä silmämikroskooppia :D.
Ei voi tosiaan suositella. Pari kuukautta takaperin juurikin laakeria irti lekoessa tuli metallikäikäle silmään. Muutama kerta tuli lyötyä ilman laseja kun piti tihrustaa että lähtikö liikkumaan ja tietysti se sillon sattuu :o:rolleyes:. Mitä vaan juurihoitoa, neuloja tai keskiaikaisia kidutusvälineitä kiitos ennemmin kun sitä silmämikroskooppia :D.
En kyllä osaa valita juurihoidon ja silmän poraamisen välillä :D
. Sanoin että ei saa kirjottaa sairaslomaa, pomolle toki ilmotin että en pysty rekkaa ajamaan tai nosturia/kaivuria ajamaan mutta jotai remppahommaa voisin tehä, mulla menee järki jos oon kotona tyhjänpanttina
Ei oo taas luterilainen kasvatus menny hukkaan, mikä siinä on niin vaikeeta hoitaa ittesä kuntoon kotona kun verot ilmeisesti maksat niinkuin muutkin ?
BJ-40/76
22.09.2013, 23:39
Sanoin että ei saa kirjottaa sairaslomaa, pomolle toki ilmotin että en pysty rekkaa ajamaan tai nosturia/kaivuria ajamaan mutta jotai remppahommaa voisin tehä, mulla menee järki jos oon kotona tyhjänpanttina
Tuo Lekurin neuvojen kuuntelu on Nössöjen hommaa; siksihän silmiä on kaksi, että on varanumero; jos olis tuo ihminen viisaammin suunniteltu, niin toisella vois seurata kiinnostavia nai.....
Ja jopa kolinamaali pullossa on kohotarra, ettei erehdy käyttämään teodoranttina! ja liikennevaloissa on omat piipitykset näkövammaisille; toki ei taida kuulua rekan nuppiin? ja IT suomessa on jopa suht` näppäriä sovelluksia, esim txt-viestit voit kuunnella...
Mutta: Suojalasien käyttö on helpompi opetella kuin pistekirjoitus
MUTTA oikeasti; itse olen saanut mm. kouluaikana sähkölinjan oksien sahauksessa "kaarnan palan?" silmään, ja vieläkin "kylmää" ne muistot; Pari tuntia sökökoppi mersussa, että lähdettiin takaisin , ja sitten tunnin matkan jälkeen työkaveri "heitti" arvauskeskukseen, jossa lääkäri repi luomia erilleen, ja katseli sillä -80 luvun reikäpeililampulla. sitten suttasi mitään sanomatta "väriä" silmään, ja totesi luomesta repimisen/"lapiolla" silmämunasta painelun jälkeen: On Pieni Naarmu Silmässä. kilometri TK:sta kotiin, mutta olin niin huonossa hapessa/sokissa/sokea, että että en saanut soitettua hakijaa, mutta hoitsut pyöritti numeron, ja hakiaja tuli. ja sain saikkulia seuraavan päivän!
Ja muutaman kerran ollut "sähköä silmässä", mikä on pientä verrattuna "oikeaan" vaurioon. (kuka vaan voi pötköttää pimeässä, ja kastella tyynyn, kun silmän hierasusta ei tule juurikaan pahempi olo)
Sen verran "herkälle säädetty" nuo silmät, että 2 kertaa työterveyshuollon lähetteellä olen käynyt silmälääkärillä, (viimmeksi reilu 10v sitten) ja silmän painetta ei pystytty mittaamaan, kun tuo "vasara?" aina osui luomeen?
Ensimmäisellä kertaa ei ollut "lääkkeitä", ja toisella kertaa olin menossa lentokentälle....
P,S otappa perinteinen namikkaviritteinen patteriradio sängyssä rintakehän päälle, ja kuuntele kaikki kanavat....
Ja jos tuota "henkilökuntaa" ramppaa, niin jokainen on kuullut kynttiläillallisista, mutta kynttilä aamiainen....
p.s.s eikö lekuri kieltänyt tihrustamasta näyttöä?
P.S.S.S Viikon saikkuli/loma voi olla tarpeen.... OTA RENNOSTI
Tuo Lekurin neuvojen kuuntelu on Nössöjen hommaa; siksihän silmiä on kaksi, että on varanumero; jos olis tuo ihminen viisaammin suunniteltu, niin toisella vois seurata kiinnostavia nai.....
Ja jopa kolinamaali pullossa on kohotarra, ettei erehdy käyttämään teodoranttina! ja liikennevaloissa on omat piipitykset näkövammaisille; toki ei taida kuulua rekan nuppiin? ja IT suomessa on jopa suht` näppäriä sovelluksia, esim txt-viestit voit kuunnella...
Mutta: Suojalasien käyttö on helpompi opetella kuin pistekirjoitus
MUTTA oikeasti; itse olen saanut mm. kouluaikana sähkölinjan oksien sahauksessa "kaarnan palan?" silmään, ja vieläkin "kylmää" ne muistot; Pari tuntia sökökoppi mersussa, että lähdettiin takaisin , ja sitten tunnin matkan jälkeen työkaveri "heitti" arvauskeskukseen, jossa lääkäri repi luomia erilleen, ja katseli sillä -80 luvun reikäpeililampulla. sitten suttasi mitään sanomatta "väriä" silmään, ja totesi luomesta repimisen/"lapiolla" silmämunasta painelun jälkeen: On Pieni Naarmu Silmässä. kilometri TK:sta kotiin, mutta olin niin huonossa hapessa/sokissa/sokea, että että en saanut soitettua hakijaa, mutta hoitsut pyöritti numeron, ja hakiaja tuli. ja sain saikkulia seuraavan päivän!
Ja muutaman kerran ollut "sähköä silmässä", mikä on pientä verrattuna "oikeaan" vaurioon. (kuka vaan voi pötköttää pimeässä, ja kastella tyynyn, kun silmän hierasusta ei tule juurikaan pahempi olo)
Sen verran "herkälle säädetty" nuo silmät, että 2 kertaa työterveyshuollon lähetteellä olen käynyt silmälääkärillä, (viimmeksi reilu 10v sitten) ja silmän painetta ei pystytty mittaamaan, kun tuo "vasara?" aina osui luomeen?
Ensimmäisellä kertaa ei ollut "lääkkeitä", ja toisella kertaa olin menossa lentokentälle....
P,S otappa perinteinen namikkaviritteinen patteriradio sängyssä rintakehän päälle, ja kuuntele kaikki kanavat....
Ja jos tuota "henkilökuntaa" ramppaa, niin jokainen on kuullut kynttiläillallisista, mutta kynttilä aamiainen....
p.s.s eikö lekuri kieltänyt tihrustamasta näyttöä?
P.S.S.S Viikon saikkuli/loma voi olla tarpeen.... OTA RENNOSTI
Edelleenkin väärinkäsityksien välttämiseksi; ei täälä mitenkää älyttömästi porukkaa ramppaa, muutama vaan käynyt nyt illalla. En oo mikää naistenmies, kaverit voi vaikka todistaa ;) :D olen hyvin, hyvin siveellinen ja sisäänpäin sulkeutunut nuorimies.
Ei kielletty offipalstan seuraamista, silmälappua pitää vaa käyttää. :D
kyllä se vielä tästä, kohta mennähän taas nii jotta päät vain klopajaa ovenkarmiihin! :D Harmittaa ku autorojektit pysähtyi kun alko taas tämä uus harrastus viikko sitte :D Pitää löytää ny se oma pikku heppatyttö nii pääsee jatkaa projekteja ;)
kattelet vaan noita Tuksu linkkejä ja videoita, sitten kun ne alkaa ällöttää on silmät taas kunnossa !
pari päivää, ihmeen äkkiä nuo paranee ... silti, hyvät suojalasit on parasta mitä rahalla saa ;)
kattelet vaan noita Tuksu linkkejä ja videoita, sitten kun ne alkaa ällöttää on silmät taas kunnossa !
pari päivää, ihmeen äkkiä nuo paranee ... silti, hyvät suojalasit on parasta mitä rahalla saa ;)
Totta tuokin :D voiko niitä videoita ees kattoo molemmilla silmillä :eek: Tunnen pari melkein yhtä kivan näköstä ihmistä, voisivat nyt tulla kylään nii vois säästää silmiä ja pitää niitä koko ajan kiinni :D:D mut nyt on pakko taas mennä sänkyyn ottamaan lepiä ja nauttimaan elämästä. pomoki juur soitti et saapi huilata huomenna :cool:
Kaitsu67
23.09.2013, 00:29
Tuli kans rälläköityä tossa keväällä ja silmälasien päällä oli vielä suojalasit!!! :eek:
Silti jotain meni jostain raosta silmään...ensin tuli huuhdeltua ja hinkattua kun kiusasi. Seuraavana päivänä alkoi vetistelemään ja työpaikkalekurille tutkintaan...silmälääkäri totes että "napakymppi", oli kökkö keskellä silmää - joko ruosteinen metalli tai kivi.
Puudutti ja otti pois, ei tarvinnut hirveesti kairailla. Pikkaisen hoidot venyi (antibiootit/tipat).
Parin kuukauden päästäkään ei silmä ollu vieläkään ihan entisensä. Uudet tutkimukset ja nyt vaan seuraillaan tilannetta. Joka tapauksessa vasemman silmän näkö on huonompi kui oikean, vaikka siinä on ollut parmpi näkö aikaisemmin! Ei se vieläkään ole yhtä hyvä kuin ennen, eli odotellaan ja jos ei parane niin pitää vissiin sit ottaa ja leikata öögat....
Pari kertaa on porattu, pari kertaa rapsuteltu pois.. vittumaiseltahan se tuntuu. kerran lenti taltasta 1x2 millin pala poskeen jonka lääkäritäti joutu leikkaamaan veitellä pois kun oli niin syvällä, onneksi se ei silmään osannu mennä...
Sitten yks kerta läjän tukivarren pulttia irrottaessa pinnistin niin kovin että vasemmasta simmusta poksahti joku suoni sisältä.. se oli sitten muutaman kuukauden pimeenä, tuotakaan kokemusta en voi kenellekkään suositella, joten muistakaa hengitellä kovempia rykäsyjä tehdessä :D
Sitten yks kerta läjän tukivarren pulttia irrottaessa pinnistin niin kovin että vasemmasta simmusta poksahti joku suoni sisältä.. se oli sitten muutaman kuukauden pimeenä, tuotakaan kokemusta en voi kenellekkään suositella, joten muistakaa hengitellä kovempia rykäsyjä tehdessä :D
Kuiten onni onnettomuudessa, että poksahti silmästä eikä päästä..
Säästää muuten paljolta jos vain pystyy olemaan hieromatta silmää ja menee HETI lääkäriin jos vähänki tuntuu, että siellä jotaki on, eikä perinteisen Suomalaisesti vasta huomenna. Äkkiä alkaa silmä ruostuttamaan metallia ja tekemään koteloa päälle..
Itellä pääs niin pahaksi viimeksi, että vielä usiamman viikon päästä ei pystyny piettämään silmiä auki ilman aurinkolaseja.. Nyt on taas alkanu suojalasien käytöstä lipsumaan, olipa hyvä, että tuli taas tämmönen topikki muistutukseksi!
olenko minäkö
23.09.2013, 08:47
mul paloi hitsaus kipinä silmään kiinni ja joutui poraamaan. puuduttavat silmä tipat on kova sana,meni pari kolme päivää et oli taas normaali.
Pari kertaa silmäpolilla käyty. Eipä ole hääviä hommaa raudan ronkkiminen silmästä. Molemmilla kerroilla oli lasit kyllä päässä. Nykyään on rälläköidessä aina sellaiset laskettelulasin näköiset suojalasit ikh:sta.
Ite käyttäny kans poraamisen jälkeen ikh umpi laseja. Emännällä oli töissä mennyt tänään pesuainetta silmään. On ainakin 3tuntia ollutcjo päivystyksessä huuhteleen silmää.
ImacInnes
23.09.2013, 20:21
Itse olen saannut kaksi kertaa "rikan" silmään vaikka on ollut suojalasitkin käytössä.
Toisella keralla saivat silmäklinikalla nyppästyä rikan pois ja toisella kerralla porasivat ja oli mielestäni täysin kivuton toimen piteen aikana ja sen jälkeen. On kyllä aikaa tuosta. Ei siinä kyllä mielestäni silmää porata vaan sitä vierasta esinettä.
t. Imso Ämmä
PunisherFIN
23.09.2013, 23:42
mie en Häänrik usko, että ne siun housut pyssyy jalas sen paremmi ku muihenkaan sinkkumiesten, jos oisit ukkomies ni uskosin! taijampa soitella parille vanhalle faitterille siun nuapuriis ja pyyän pojat kyttäyskeikalle ni saahaa kuvien kans evidenssiä, millanen läänin sonni siellä lymyilee :D
oli ihan asiaaki, ihe ku oon kanssa aika huono pitämään nuita suojalaseja ja pari kertaa sitten on tullu galvanoinnin paloja silmään, kun joutunu pieksämään muttereita mettäs moskalla tms. muutaman kerran kun on kontannu silmänpesupullolle tien varresta, tai kävelly linjaa myöten puol kilsaa autolle ettimään sitä **tun pulloa, että saa näkönsä takasin, oppii pitämään lasit päässä.
noh, puupäähän ei opi parista kerrasta kuten mie, kaveri antoki sit vinkin et vaihappa aurinkolasit kesällä sävyllisellä linssillä oleviin suojalaseihin, ni ne suojalasit on aina päässä. ko tottuu pitämään niitä koko ajan (niiku arskojaki) kirkkaalla kelillä, ni vuojen jäläkeen ne kirkkaatki lasit eksyy päähän ihan ku itekseen, kun ottaa rälläkän tms kouraan, tai tietää et kohta palaset lentelee muuten... viimesimmän kerran oon pessy silimiäni pullolla joskus neljä vuotta sitten kun kaverin vinkistä koitin huvikseni tuota kikkaa :)
Nyt alkaa helpottaa.
Eilen kivut katos, pääsi jo ajelee kinkäpilläki. tänää näkeeki jo taas melko hyvin!!!
neulavuori
26.09.2013, 00:21
kolmesti on mullakin silmästä rautaa ronkittu :eek:
kahdella ensimmäisellä kerralla ilman suoja varusteita
kolmas kerta oli pahin
hitsauskipinä oli pudonnut maskiin
eli kerkesi hiukan jäähtyä mutta kun maskin nostin niin tipahti maskista silmäänhän se keskelle mustuaista meni
kaivelivat sen kuitenkin pinseteillä pois (aika härski ja pelottavakin tunne että kuinka saa pidettyä silmän paikoillaan)
viikon oli kipeä ja toisen sen perään valon arka
arpihan siihen jäi ja haittasi näköä niin että sain lasit joita käytin vuoden
kerran moottoripyöräillessä aurinkolasien välistä jotain silmään lensi
eipä tullut illalla nukkumisesta mitään
tohtori liuotteli silmästä kokkaretta joka oli sulanut/levinnyt pinnalle
osottautui lopulta punaisen auton maalin palaksi :(
nykyään on ollut aika varovainen ja yleensä muistaa lasit laittaa...
tosin viimeviikolla siimaleikkurilla onnistuin pienen kiven silmään saamaan
pastirolli
29.09.2013, 14:15
Suojalasit eivät maksa montaa euroa eikä niitä ole edes vaikea käyttää. Jos käyttö tuntuu vaikealta niin apua voi kysyä vaikka naapurista.
http://www.tikkurila.fi/files/3416/250/suojalasit.jpg
Kun menetät toisen silmän niin samalla menetät syvyysnäön. Sitten voi vituttaa.
Ton mallin lasit ei kaikkea suojaa, maski tai umpinaiset lasit parempi. Itelläki kerran pitäny silmää porata ku laikasta jotai lensi suojalaseista huolimatta silmään, vissiin jotenki alta sujahti. Pari kk aiemmin olin saanu kans jotai metallia silmään auton alla poratessa, mikä sentään lähti rapsuttamalla.
Keskeltä mustuaista piti porailla, lappua pitää muuan päivä, mut hyvin parani. Muutaman kk:n jälkeen näki niinkuin ennenkin.
Itsellä oli kuvan malliset lasit ja ne veti aina huuruun kun laittoi päähän. Siksipä olenkin käyttänyt koko naaman peittävää maskia. Samaa maskia voi käyttää auton alla värkätessä niin estää näppärästi myös nenään ja suuhun yrittävät kokkareet.
Alko iha oma silmä verestämään näitä tarinoita lueskellessa kun mieleen alkoi muistua oma tapaturma muutaman vuoden takaa, olin rälläköimässä alumiinia johonkin tarkotukseen en kyllä nyt muista enään että mihin kuitenkin kipuna otti ja lenti silmään näkö sumentui välittömästi sillein että kun katseli pelkästään vaurioituneella silmällä niin kaikki oli ikäänkuin sumun peitossa. Siitä sitten äkkiä arvauskeskuksen päivystykseen jossa laittovat väriä simmuun ja alkoivat päivittelemään että silmän pinta on puolen sentin matkalta halki ja vieläpä keskesltä silmää, halkeaman yläosassa törröttää alumiinin palanen. Aikansa siinä ronkkivat ja antoivat joitain silmätahnaa mukaan, pari päivää oli kipiä ja näkö heikko vajaan 2 viikkoa ja näkö ei ole kunnolla palautun entiseensa. Ja olipa suojalasitkin päässä tapahtumahetkellä.
neulavuori
04.10.2013, 14:22
monella kaverilla on toinen silmä sokeana vanhoista vahingoista...
nyky aikana hoidotkin on kehittynyt ja kaverilta puhjennut silmäkin saatiin kuntoon... tosin reilu puolivuotta kesti
Mistäs sellaisia starwars kypäriä saa halvimmalla ois tyylikäskin samalla :D
Vahvuudellisia uimalaseja joskus miettinyt tohon huurtumis ongelmaan et josko pysyisi kirkkaana
kokkolanpoika
09.10.2013, 10:19
Ei ole porattu, mutta työtapaturmana räjähti hiekkapuhallusmasiina silmille, josta lensi n:36kpl/silmä kivaa pientä murua molempiin silmiin. Niitä sitten kaivettiin pois sieltä 3mena päivänä, huuhdeltiin, ja annettiin rauhottua ja taas kaivettiin. Tossa toimenpiteesä meni reilu viikko että näki kunnolla taas..
Porattu on kerran ja rapsuteltu jokunen kerta. Aina on ollut suojalasit päässä.
Kerran tuli oikein tosi kipeäksi, kun sain sellaisen värikalvon tulehduksen poraamisen jälkeen. Pimeässäkin huoneessa oli liikaa valoa ja silmä oli muutenkin tosi kipeä. Se parani muutaman viikon kuluessa, mutta kaiken maailman salvoja ja tippoja siihen sai hieroa monta viikkoa.
Tää on nyt melkein offtopikkia, mutta laitan sen tähän kuitenkin:
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas:rolleyes:
Yritetään kaikki olla varovaisia;)
mua on kerran kustu silmään.
NOSTETAAN nyt tätä ja pelotellaan kun taas kuullu että joillakin lentäny kamaa silmiin eikä itekkää taharo muistaa jotta käyttäkää niitä klaseja!
Aiheellinen muistutus. Kauan sitten on silmästä porattu laikan/metallinmuru eikä se ollut yhtään kivaa. Suojalaseista huolimatta se joku pääsi simmuun livahtamaan.
Aika paljon tulee nykyään rälläköityä hitsausmaski naamalla jos tila vaan antaa myöden, ja lyöntihommissa lasit kans. Muistuttaa ihan tarpeeksi kun joku siru lentää ihanasti vaikka huuleen.
Jos silmän poraaminen on jo koettu niin hommatkaa vaikka nenuun joku operaatio, esim. väliseinän muokkaus ja sen jälkeen pikku tulehdus sinne... --> menee lääkäriin ja rupee sitä jo muutenkin arkaa leikkauskohtaa ronkkimaan. Loppui ainakin multa ihmettely sen toimenpidetuolin jämeryydestä kun ekan kerran vähän kirpaisi. :D
yrittäjä taustalla alkanut eri lailla kiinnostamaan tuo suojaus.. ei oo kolomen päivän maksullisia vapaita.
ja tosiaan tuo värillisten lasien käyttö helpottaa totuttelua. =kesäkelissä melkeen aina tummat zeklerit päässä.
Pariin kertaan kaiveltu metallia silmästä. Ei tosiaan mitenkään hauskaa hommaa. Kaksi tai kolme päivää silmä kipeänä.
Tuon työnantajan näkökulmankin ymmärrän hyvin. Itse telakalle töihin mennessä oli juuri tullut suojalasipakko ja tämän päälle vielä pakolliseksi aina euro- tai muun maskin käyttö. Silmiin menneiden roskien takia tai 'sähkösilmän' takia annetut sairaslomat taisi tipahtaa n.90%. Siitä voi laskea kumpi on kalliimpaa, yhden työntekijän suojavälineet vai muutama päivä saikkua.
Jeps.. kyllä edelleen on mielessä silmään paineilmatyökalua käyttäessä lentänyt ruosteinen metallipala laivan kannelta.
Hitsatessa ja rälläköidessä on aina ollut euromaski päässä, pelkillä suojalaseilla en suostu rälläkkää käyttämään - enkä rälläkkää ilman "sirpalesuojaa". Niin paljon kuin se välillä tiellä onkin, niin oma näkö on tärkeämpi kuin hankalammin suoritettu työ.
Turbo Isuzu
30.03.2015, 11:28
Minulla on kyllä ollu aina huonoa tuuria silmien kanssa, eli on ronkittu monesti. Toinen silmä onkin meleko paskana..
No se on näissä metallihommissa varjopuoli.:rolleyes:
Gary Grand
30.03.2015, 11:50
Aiheellinen muistutus. Kauan sitten on silmästä porattu laikan/metallinmuru eikä se ollut yhtään kivaa. Suojalaseista huolimatta se joku pääsi simmuun livahtamaan.
Aika paljon tulee nykyään rälläköityä hitsausmaski naamalla jos tila vaan antaa myöden, ja lyöntihommissa lasit kans. Muistuttaa ihan tarpeeksi kun joku siru lentää ihanasti vaikka huuleen.
Jos silmän poraaminen on jo koettu niin hommatkaa vaikka nenuun joku operaatio, esim. väliseinän muokkaus ja sen jälkeen pikku tulehdus sinne... --> menee lääkäriin ja rupee sitä jo muutenkin arkaa leikkauskohtaa ronkkimaan. Loppui ainakin multa ihmettely sen toimenpidetuolin jämeryydestä kun ekan kerran vähän kirpaisi. :D
Silmät on säästynyt "uponneilta" hitusilta, :cool: on yleensä päässä kun jotain tekee, mutta jonkun kerran on saanu jotain vasaran kappaletta kaivaa ihon alta.. Menee sopivasti lähtiessään t-paidan läpikin vielä nahkaan..:D
Tuosta jakkaran tukevuudesta tulee mieleen etuhampaan katkeaminen vuosia sitten..
Hampilääkäri tuumasi jossain vaiheessa hammasta tutkittuaan, että "otapas tukeva ote niistä käsinojista.. Tää sattuu vähän." Sitten se kaveri nakkasi jotain puhdistus-alkoholia siihen hampaantynkään ja kyllähän tuntui.
Meille jäi kyllä jonkinmoinen näkemysero tuosta "vähän" -osasta.:eek::eek::mad:
Tuska oli jotain ihan käsittämätöntä ja tuntu että niistä käsinojista ei mun sormenjäljet lähde ikänään.. Tuli ehkä vähän puristettua, kun sormet naksui vielä otetta irroitellessakin toimenpiteen päätteeksi..:D
Nää ku tulostaa tallin seinälle nii eiköhän ne suojalasit eksy päähän
Multa on silmistä metallia porattu kolmesti ja puolen kymmentä kertaa raavittu irti. Luomesta irroitettu laikanpalaa, metallia ja betonin murusia liian monta kertaa. Molemmat öögät laseroitu kerran, toiselle tehty uusi silmäkuoppa titaanista. Lentäjäksi pääsisin vielä tarkkuuden puolesta, mutta toisessa sokea alue, kaksoiskuvia ylhäällä ja "kontrastinsäätö" ei toimi pimeässä. Suojalasit ja hitsimaski unohtuu vieläkin joskus, mutta oppimista on kuitenkin havaittavissa :D
pysyy nykyään noi suojalasit päässä paremmin ku pakko käyttää vahvuuksilla olevia. ei nää hajataiton takia mittanauhasta viivoja, tai näkee mut ei tie mihkä viivalle laittais piirtopiikin :D
Välillä kyllä säälittää kattoa kavereita vierestä ku hitsaavat ilman maskia ja rälläköivät ilman suojalaseja... Itellä sen verran monta kertaa rapattu silmiä ja kuoriutunu nahka päästä että mielellään käyttää noita oikeita välineitä mitkä niihin hommiin on tarkotettu. Osa tietty säästyy vahingoitta mutta jos vähänkään enemmän näitten vehkeitten kanssa rappaa niin ilman kunnon suojavälineitä sattuu ja tapahtuu :D
pastirolli
31.03.2015, 13:29
Ammattilaiset ja asian osaavat erottaa jurikin suojaimien oikeanlaisesta käytöstä. Ne on nuo "elämän koululaiset" jotka jättävät suojaimet hyllyyn.
vellihousu
31.03.2015, 14:35
Yleensä käytän aina suojaimia. Joskus aikoinaan ku olin tiskarina ja vaihoin semmosen 20l pesuainepurkin tiskikoneeseen niin roiskahti silmään sitä mälliä. Onneks selvisin siitä huuhtelulla ja pari päivää piti leikkiä merirosvoa lapun kanssa.
jeeppi-eki
31.03.2015, 15:28
Se on heikko joka ei muutamaa raudansirua silmässä kestä, amerikan huippu rakenteliat tv:ssä hitsaa ja rälläköi ilman suojia???? Vai onkohan jenkeillä erillaiset silmät?
vartiainen
31.03.2015, 15:41
Itse opein kerrasta ja teen jatkossa tarvittavat toimenpiteet jotta en joudu uudelleen silmäpolille sörkittäväksi. Vaikka itellä oli vain ohjelmassa puhdistusta, tikkausta ja kyynelkanavien huuhtelua sillä hemmetin neulalla, en halua joutua enää koskaan siihen tuoliin hikoilemaan.
Itellä on ollut onneksi järkeä aina päässä sen verran, että on älynnyt suojaimia käyttää, mutta siltikin on pari kipinää tullut öögaan kimmokkeella jostain rakosesta.
Eivät ole tarttuneet siis kovin pahasti koskaan silmään kiinni, kun ovat mutkan kautta sinne joutuneet, eikä lentäneet vauhdilla suoraan. Yhden kerran lähdin lääkäriin poistattamaan roskaa, mutta se irtos jotenkin säkällä itsestään kun siellä odotushuoneessa odottelin, niin ei tarvinnut lääkärin enään rapsutella sitä irti.:D
Inhottaa ja puistattaa kaikki silmiin liittyvät ronkkimiset sen verran paljon, että euromaski on tiukasti päässä niin hitsaus- kuin rälläkkähommissakin.
Itellä on ollut onneksi järkeä aina päässä sen verran, että on älynnyt suojaimia käyttää, mutta siltikin on pari kipinää tullut öögaan kimmokkeella jostain rakosesta.
Eivät ole tarttuneet siis kovin pahasti koskaan silmään kiinni, kun ovat mutkan kautta sinne joutuneet, eikä lentäneet vauhdilla suoraan. Yhden kerran lähdin lääkäriin poistattamaan roskaa, mutta se irtos jotenkin säkällä itsestään kun siellä odotushuoneessa odottelin, niin ei tarvinnut lääkärin enään rapsutella sitä irti.:D
Inhottaa ja puistattaa kaikki silmiin liittyvät ronkkimiset sen verran paljon, että euromaski on tiukasti päässä niin hitsaus- kuin rälläkkähommissakin.
Käytän kanssa suojaimia mutta pikkurälläkällä kun jotain pikkutarkkaa askartelee nii ei tuu laitettua mitään. Rillipäisenä aattelin hakee ne laskettelulasin näköset jos niistä näkis kunnolla läpi eikä oo mikää vihiriä väri välis
veli-matti
31.03.2015, 20:23
Betonimyllyn siipiä säätäessä koputin moskalla myllynsiipeen ja siitä
lensi rautaa surkeiden suojalasien yläpuolelta luomenläpi silmään
sitten tehtäessä työtä loppuun näkö sumeni ja kemin
ensiapuun ja siitä isoon sairaalaan ouluun aamulla leikattiin romut pois
silmästä ja ooteltiin että palaako näkö kunnolla
ja kyllä se palautui hyväksionneksi:D
( ps. nyt en tee mitään betonimyllyssä ja muuallakaan
ilman hyviä suojalaseja ja visiiriä on kiva katella molemmilla silmillä):D
Betonimyllyn siipiä säätäessä koputin moskalla myllynsiipeen ja siitä
lensi rautaa surkeiden suojalasien yläpuolelta luomenläpi silmään
sitten tehtäessä työtä loppuun näkö sumeni ja kemin
ensiapuun ja siitä isoon sairaalaan ouluun aamulla leikattiin romut pois
silmästä ja ooteltiin että palaako näkö kunnolla
ja kyllä se palautui hyväksionneksi:D
( ps. nyt en tee mitään betonimyllyssä ja muuallakaan
ilman hyviä suojalaseja ja visiiriä on kiva katella molemmilla silmillä):D
Päättelinbtuosta kuvasta että on ne jokakylän vakiokasvot vaan kovia miehiä vasaroimaan kun ollaan molemmat silmät tuos mallis sunnuntaiaamuma siwqn kassalla :D
Ku on noista silmistä puhe nii miten normaaliks te koette et koko ajan pyörii roskia näkökentässä? Näyttää ihan ku itikoita menis läheltä silmää ohi? Yhdessä kohtaa ne "roskat" samentaa esim. Tekstityksen töllöstä ettei saa siittä kohdasta selvää.. Hoitajalle sanoin siittä nii se tuumas ne perinteiset " jos pahenee nii ota uudestaan yhteyttä" .. No, samanlaisena on pysynyt.. Tekee vain mieli kulkea arskat päässä koko ajan ku kirkkaassa ne näkyy extra hyvin ..
Ku on noista silmistä puhe nii miten normaaliks te koette et koko ajan pyörii roskia näkökentässä? Näyttää ihan ku itikoita menis läheltä silmää ohi? Yhdessä kohtaa ne "roskat" samentaa esim. Tekstityksen töllöstä ettei saa siittä kohdasta selvää.. Hoitajalle sanoin siittä nii se tuumas ne perinteiset " jos pahenee nii ota uudestaan yhteyttä" .. No, samanlaisena on pysynyt.. Tekee vain mieli kulkea arskat päässä koko ajan ku kirkkaassa ne näkyy extra hyvin ..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasiaissamentuma
Landcruisaaja
09.04.2015, 20:27
Muutaman kerran on kuonaa kaivettu silmästä.Kerran oli joku ulkomaalais taustainen "lääkäri" päivystyksessä,niin piti vaan sanoa että silmätulehdus on ettei se alkanut rassata silmää.Yhes sit katseltiin lääkekirjasta sopivaa lääkettä.Oiskohan antanut ottaa mitä vain lääkettä:rolleyes::eek::D
Kyllä on oppinut käyttämään suojalaseja ja kuulosuojaimiakin sen jälkeen jopa siinä "ihan vähän tosta hion tms hommassakin. Kiva kun näkee ja kuulee ja osaa sitäkin arvostaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasiaissamentuma
Nonii, siinäpä se oliki muutamassa lauseessa:) enpä olisi osannut moisella sanalla etsiä, kiitos! Pääasia oli et on vaaratonta!!
Jännä vaan ku alkoi yhtäkkiä, mut kovat on kyl lääkkeetki. Jospa se niistä johtuu niinkuin tuolla linkissä luki..
käyttäkää niitä suojaimia!
http://i6.aijaa.com/b/00542/13969578.jpg
Ei tuossa paljoa hyötyä suojalaseista olis ollut...
Ei oikei työturva kouluttaja tykänny ku vastasin sille miks pitää olla kurakaari laikassa, no miehä sanoin et siks ku ei sil pysty ajaan yhtään ilman et kipinät tulee silmille, 20 vuotta metallitöitä takana, 0 silmäturmaa ja suojia käytän tarvittaessa en 24/7 eli ajo alkaa ilman ja jos ampuu naamaan ni sit suojat.
Ei tuossa paljoa hyötyä suojalaseista olis ollut...
Ei, eikä kuulosuojaimista tai turva kengistä.
Oppipoikana heftatessa naama kärähti sen verran et nahka tuntu pari numeroo liian pieneltä,parin päivän päästä alko varisee kauraryynin näköstä mujua ja oli niin saatanan kipee,sain lekurilta jotain rasvaa josta ei ollu mitään apua. Oli kuulemma palovamma. Sit kahteen kertaan on silmää kaivettu ku rälläkän kipinä ollu kiinni,monestikin on kipinä ollu mut on itestään irronnu. Nyt viimeks ku oli kipinä ni joutu HYKSin silmä klinikalle,ei mehiläisessä saanu pois,no kaali semmoseen jigiin ja äijä laitto kaiken maaliman mönjää silmään ja sit kaivo jollain neulalla,kuulu vaan rohinaa ja ding ding,sano et ei saa pyörtyä ku hikoilin ku sika,ei niil o kuulemma aikaa tommosta satakilosta läskiä äijää täällä hyysätä,ei ollu mukavaa. Kumma ku toisessa silmässä oli kipinä ni molemmista silmistä meni näkö,muija alko hätäilee et lähteekö näkö pysyvästi johon mä et ei lähteny viimekskää mut sit lääkäri sano et muutama milli syvemmälle ni olis voinu lähtee,tosin toiseen silmään olis sitteki palautunu. No kuulemma nyt on arpee öögassa sen verran et alkaa haittaa näköö jos vielä tulee näitä remontteja,ja varsinaiset ruoste remontit viivästyy ku ei näe hitsata joten tulee halvemmaksi ostaa vaan ne suojalasit ja myös käyttää niitä!!
tää on hyvä, pysyy päässäkin!
http://www.hand1a.fi/data/i/3M_G500_Yellow_OPTIME.jpg
Mukava siunatussa tilassa ollut lääkäritäti otti tänään jollain neulalla pienen roskan silmästä. Suojalasit aina päässä ja silti oli jostain päässyt roska livahtamaan. Sen verran suojalasit varmaan auttoi nytkin että lähti roska laakista pois.
Ei kereenny kissiä sanomahan kun jysähti
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68132&stc=1&d=1456080609
Mites onko siitä hyötyä, et oon kokeillut kevyesti taivuttaa rälläkän laikkoja ja jos rapisee niin menee roskiin
Mutta rapisemattomia on kestänyt käyttää väärinkin eli millin laikkaa hiomiseen :o
Aika paljon millaiset läikät kestää väärinkäyttöä. Töissä olen paljon puhdistellut pienimuotoisia ennen virtsaamista, jolloin ovat aika taivutuksessa. Yhtään en ole saanut rikki. Ainut rikkoutunut oli kun levyseppä otti koneen lainaan ja alkoi hiomaan jotain. Oletti ilmeisesti koneessa olevan kolmen tai seitsemän millin kiven, niinkuin yleensä monella onkin. Eipä siinäkään ehtinyt kissaa sanoa, kun laikka oli palasina.
savikontero
23.02.2016, 13:50
Aika paljon millaiset läikät kestää väärinkäyttöä. Töissä olen paljon puhdistellut pienimuotoisia ennen virtsaamista, jolloin ovat aika taivutuksessa. Yhtään en ole saanut rikki. Ainut rikkoutunut oli kun levyseppä otti koneen lainaan ja alkoi hiomaan jotain. Oletti ilmeisesti koneessa olevan kolmen tai seitsemän millin kiven, niinkuin yleensä monella onkin. Eipä siinäkään ehtinyt kissaa sanoa, kun laikka oli palasina.
Varo ettei pienene entisestään..
Vitun autocorrect!! :D
ennen hitsaamista!!
Vitun autocorrect!! :D
ennen hitsaamista!!
Jaa mää luulin, et maalit ja irtoruosteet pois ja sit virsikirjaa perään :D :D
Millinen laikka lähtee melko varoittamatta, kun sille tuulelle tulee, poksahdus ja sit kuunnellaan rapinaa kun osaset laskeutuu lattialle