Korpikumpu
20.09.2013, 14:31
Ajattelinpahan, että teen ihan topicin tästä. Jos joku on samaa suorittamassa, niin löytyy helpommin nuo vinkit tuohon hommaan.
Eli Pajerosta laukesi 2.5TD kone. Gen1 siis kyseessä ja kilometrejä 380 000 takana. Kesken ajon alkoi kuulua epäilyttävää rilkitystä ja ääntä en onnistunut paikantamaan. Noh, vikahan "kaivettiin" esiin ja lopputuloksena oli katkennut kampiakseli :D Eli kone vaihtoon. Tuon koneen purkuhommissahan selvisi se kilinän syy, eli kyseessä oli kiertokangen pultti, joka oli päässyt löystymään ja ilmeisesti aiheutti kilinän. Vierestä oli sitten kampiakseli poikki, kun öljypohjan aukaisin tuossa hiljan. Samassa rytäkässä meni 4/5 nokkapukeista poikki/säleiksi ja jotain muutakin pientä. Pari venttiiliä yms.
Noh, elinten luovuttajaksi löysin laatikkovaikaisen L300, jossa on sama lohko. Tai ainkin kaikki niin väitti ja kyllähän tuo tuntuu olevan :D Vaihtohommiksi meni pako-/imusarja (sis. turbo ja turbon öljyputki), öljynsuodattimenkanta, dieselpumppu, vesipumpun putki lämmittimelle, vesiputkenpätkä kannelle. Nämä ainakin näin äkkiseltään tuli mieleen. Jos jotain tulee niin lisään.
Moottorin irrottamisessa suurimmaksi huoleksi osoittautui laatikon ja koneen välisistä pulteista koneen suunnasta katsottuna vasen yläpultti, jota en nähnyt edessä olleen pellin takia. Nämä pellit ovat nyt jossain ruostumassa. Muut pultit irtoilivat helposti loppujen lopuksi jatkovarrella ja murroksella. Kardaanit vaan piti nappailla irti. No problemo.
Konehan lähti sitten todella helposti pois, kun ei ollut syyläriä edessä ja rojut irrotettu joka paikasta. Kannattaa sitten irottaa molemmilta puolen konetta ne maakaapelit...
Moottorin kannakekumit on ilmeisesti samanalaiset, ainakin päälisin puolin. Molemmissa on jotkut ihmeen suojakotelot joilla ei käsittääkseni tee mitään. Korjatkaa jos olen väärässä.
Tuossa hilujen vaihdossa ei ollut muuta vaikeaa, kuin ajoitusmerkkien saaminen kohdalleen. Sekin on todella helppoa, kun katsoo vain oikeat merkit. Itse katsoin väärin ensin ja kirosanoja lenteli, kun ei merkit pitäneen kutiaan. Ja joka neljännellä kerralla osuu siis tasapainoakselien merkit pidemmän hihnan merkkien kanssa kohdalleen.
Vaihdoin myös samalla kytkinen tuosta pajeron rohjakkeesta, kun se sattui olemaan hyvässä kunnossa. Kytkimen vaihdon yhteydessä vaihdoin myös vaihtipyörän, koska L300:n vauhtipyörän keskilaakeri oli silppuna vaihdelaatikon laukeamisen seurauksena ilmeisesti. Samalla sitten kääntyi myös hammasratas vauhtipyörän ympäriltä toisin päin. Loppuu se rallattelu starttaillessa. Ehkä. Ja toholla piti tovi kuumennella, mutta sittenpä se lähtisin taltalla vääntämällä ja paikalleen meni todella helposti samoilla lämmöillä.
Jos tästä olisi jollekin hyötyä. Itse kun en näitä juttuja oikein mistään löytänyt, muuten kun kyselemällä jokaista asiaa erikseen.
Eli Pajerosta laukesi 2.5TD kone. Gen1 siis kyseessä ja kilometrejä 380 000 takana. Kesken ajon alkoi kuulua epäilyttävää rilkitystä ja ääntä en onnistunut paikantamaan. Noh, vikahan "kaivettiin" esiin ja lopputuloksena oli katkennut kampiakseli :D Eli kone vaihtoon. Tuon koneen purkuhommissahan selvisi se kilinän syy, eli kyseessä oli kiertokangen pultti, joka oli päässyt löystymään ja ilmeisesti aiheutti kilinän. Vierestä oli sitten kampiakseli poikki, kun öljypohjan aukaisin tuossa hiljan. Samassa rytäkässä meni 4/5 nokkapukeista poikki/säleiksi ja jotain muutakin pientä. Pari venttiiliä yms.
Noh, elinten luovuttajaksi löysin laatikkovaikaisen L300, jossa on sama lohko. Tai ainkin kaikki niin väitti ja kyllähän tuo tuntuu olevan :D Vaihtohommiksi meni pako-/imusarja (sis. turbo ja turbon öljyputki), öljynsuodattimenkanta, dieselpumppu, vesipumpun putki lämmittimelle, vesiputkenpätkä kannelle. Nämä ainakin näin äkkiseltään tuli mieleen. Jos jotain tulee niin lisään.
Moottorin irrottamisessa suurimmaksi huoleksi osoittautui laatikon ja koneen välisistä pulteista koneen suunnasta katsottuna vasen yläpultti, jota en nähnyt edessä olleen pellin takia. Nämä pellit ovat nyt jossain ruostumassa. Muut pultit irtoilivat helposti loppujen lopuksi jatkovarrella ja murroksella. Kardaanit vaan piti nappailla irti. No problemo.
Konehan lähti sitten todella helposti pois, kun ei ollut syyläriä edessä ja rojut irrotettu joka paikasta. Kannattaa sitten irottaa molemmilta puolen konetta ne maakaapelit...
Moottorin kannakekumit on ilmeisesti samanalaiset, ainakin päälisin puolin. Molemmissa on jotkut ihmeen suojakotelot joilla ei käsittääkseni tee mitään. Korjatkaa jos olen väärässä.
Tuossa hilujen vaihdossa ei ollut muuta vaikeaa, kuin ajoitusmerkkien saaminen kohdalleen. Sekin on todella helppoa, kun katsoo vain oikeat merkit. Itse katsoin väärin ensin ja kirosanoja lenteli, kun ei merkit pitäneen kutiaan. Ja joka neljännellä kerralla osuu siis tasapainoakselien merkit pidemmän hihnan merkkien kanssa kohdalleen.
Vaihdoin myös samalla kytkinen tuosta pajeron rohjakkeesta, kun se sattui olemaan hyvässä kunnossa. Kytkimen vaihdon yhteydessä vaihdoin myös vaihtipyörän, koska L300:n vauhtipyörän keskilaakeri oli silppuna vaihdelaatikon laukeamisen seurauksena ilmeisesti. Samalla sitten kääntyi myös hammasratas vauhtipyörän ympäriltä toisin päin. Loppuu se rallattelu starttaillessa. Ehkä. Ja toholla piti tovi kuumennella, mutta sittenpä se lähtisin taltalla vääntämällä ja paikalleen meni todella helposti samoilla lämmöillä.
Jos tästä olisi jollekin hyötyä. Itse kun en näitä juttuja oikein mistään löytänyt, muuten kun kyselemällä jokaista asiaa erikseen.