View Full Version : Lavakuomun korkeus?
Ei löydy tietoo, kaikki puhuu vaan kuinka matala kate saa olla mutta entä korkeus, saako N1G lava-autoon tehdä katteen joka on korkeampi kuin itse auto, eli siis menis yli katon?
'86 K10 Chevy ja siihen tekisin irroitettavan putkikehikon jonka päälle kangas. Joissain pickupeissä on niitä korkeita lasikuitusia katteita mutta onko ne sitten asia erikseen?
Saahan se yli katon mennä, tollasessa pressuversiossa ole silleen rajattu sitä korkeutta, mutta jos olis tosiaan kuitukate niin siellä tarvii olla se riittävä tilavuus niin siksi sitä korkeuttakin vaaditaan muistaakseni 130cm.
Eikös se auton kokonaiskorkeus saa olla jotain neljämetriä.:D
Joo se kolme kuutiometriä pitää olla tilavuutta mutta se tais koskea niitä "jäykästä" materiaalista tehtyjä kuomuja/katteita, josta syystä kovaa lavakatetta ei saa tehdä pakettiautoon mutta kankaisen saa. Ja eikös auton ulkomittojen muutokset pidä muutoskatsastaa, mutta olettais että sitä irroitettavaa putki/kangas kuomua ei lasketa siihen, mutta ei näistä ota varmuutta. Tämä on kuin avaruustiedettä opiskelisi.
Jos joku löytää virallisen vastauksen tähän aiheeseen niin kelpais.
tekniikkamies
16.09.2013, 20:48
Mä olen tehnyt vanerista Hiluxiin katteen, jossa sisäkorkeutta joku 160 cm ja korkeuden tuomaa lisäilmavastusta olen rajoittanut muotoilemalla katteen jatkumaan muotoiltuna tuulenohjaimena tuulilasiin saakka. On niin vahva, että katto kestää kävellä. Jos sitä ominaisuutta ei tarvi, voi tehdä aika kevyenkin toisin kuin minä.
Tuulenohjain on myös käyttökelpoista tilaa.
Uskottavuus menee jos alkaa tuulenohjaimia tekemään :p Onko tekniikkamiehen tekeleestä kuvia?
Itse ajattelin tämän näköistä, sisälle vielä koukut riippumatolle ja puupenkit + korttipelipöytä.
http://farm6.static.flickr.com/5278/5887197741_b0166024d3.jpg
Itsellä on käynyt myös mielessä kysyinen tekele. putket on tietty helppo tehdä mutta kangas onkin hankalampi homma kun en oikein ole tehnyt koskaan kankaasta mitään. Jossakin tehdään kuulema veneisiin mittojen mukaan pressuja mutta tulee varmaan hintaa aika paljon.
tekniikkamies
16.09.2013, 21:46
Uskottavuus menee jos alkaa tuulenohjaimia tekemään :p Onko tekniikkamiehen tekeleestä kuvia?
Se on tietysti tarkoin varjeltu liikesalaisuus! :D
Eipä siinä muuta ihmeellistä ole kun vanerista on helppo tehdä vain suoria muotoja, mutta leikkaamalla levyt sopivasti saa aikaan suipponevan tuulta ohjaavan nokan, joka jatkaa ikäänkuin tuulilasia. Suipponee myös sen takia ettei häiritse autoon sisään menoa.
Katon alle voi asennella vaikka työvaloja. Oksat ei siis vie niitä mennessään. Viisto etuosa ohjaa myös oksat helkattiin.
Jos tää tulis maastokäyttöön, tekisin mahdollisimman kevyen varsinkin katosta. Mielestäni yksi hyvä vaihtoehtoinen materiaali on alumiininen turkkilevy.
Tässä on oma tekemäni rautarunko, joka estää sivusuuntaista vääntymistä, tein sen 3 mm seinämällä olevasta putkesta.
Kulmissa on alumiinilistat 40 mm x 40 mm. Tämä oli turhan pientä verrattuna siihen, että paksuimmat vanerilevyt kyljissä on 18 mm. Kevyen jos haluaisi, voisi olla vaikka 9 mm ja jäykistellä sopivista paikoista alumiinilla.
Kulmat on puristettu pulttaamalla ja ruuvaamalla sekä polymeeri liimalla.
Tämä kate oli niin hidas tehdä oudokseltaan, että ehkä ainoastaan omatekoista tuulenohjainta arvaan suositella varsinkin jos se tulee johonkin harrasteautoon, joka ei ihan jokapäiväinen käyttis.
Mitäs jos tekiskin vain katon pressusta ja muotoilis sen niin, että lumi ja vesi valuu hemmettiin?
Mulla oli vielä semmonen kikkakuutonen mielessä tohon omaan kuomuun että ne tukiputket lähtis irti ja ne sais kiinnitettyä hytin takaosaa vasten jos tarvii lastata jotain isoa kyytiin tai haluaa ottaa aurinkoa lavalla, ilman että tarvii koko kuomu ottaa pois. Tuskin ikinä tarvii tommosta ominaisuutta mutta oispahan tekninen :D
Mulla oli vielä semmonen kikkakuutonen mielessä tohon omaan kuomuun että ne tukiputket lähtis irti ja ne sais kiinnitettyä hytin takaosaa vasten jos tarvii lastata jotain isoa kyytiin tai haluaa ottaa aurinkoa lavalla, ilman että tarvii koko kuomu ottaa pois. Tuskin ikinä tarvii tommosta ominaisuutta mutta oispahan tekninen :D
Toi on erittäin järkevä idea, saa trukilla tai traktorilla lastattua isompia esineitä kyljen yli jos tulee tarvetta.
puupenkit + korttipelipöytä.
Noitten kanssa sit tarkkana ettei mene verot maksuun.
Tarkoitin tietysti että teen kaadettava hyllyt lavalle ;)
Kunnon teltta lavalle ja pieni kamina ni on mukava köllötellä
Kunnon teltta lavalle ja pieni kamina ni on mukava köllötellä
Naapuri vasikoi verottajalle ja henkilöauto veromaksuun sekä sakot väärästä asuntoauto varustuksesta :D
Lasikuituinen mettähallituksen taukokoppi kuorma-auton lavalla pulttaamalla ja kahdella kuormaliinalla kiinni (pulttaus ei ole hyväksytty sidonta kuorman ollessa kyseessä) niin kamina pitää nostaa kuulemma AINA ulos ajon ajaksi, muuten paukkuu verot jos vittumainen pollari sattuu ratsaamaan :rolleyes:
Tämän sain selville kun tyhmänä kyselin, et miksi kamiina on lavalla telineessä nylon kuormaliinalla yli kiinnitetty.