View Full Version : Pyöreät umpiot lyhyille valoille
Nyt alkais Hojo-projekti etenemään siihen malliin, että pitänee alkaa suunnittelemaan valopuolta uusiksi..
Ja koska lisäpitkät voi nykyään tietyin edellytyksin pultata myös katolle, etuakselin takapuolelle, niin sehän se pitää sitten viritellä. Ja kysymys kuuluukin, mistä saisi hommattua Hojoon 7" umpiot, joissa on vain lyhyet valot? Semmoisia kuulemma on maailmalla joskus tehty...
Ja jos joku tietää, mistä löytäsi semmoiset umpiot, joissa olisi lyhyen valon lisäksi vielä päiväajovalot, niin saa heittää vinkillä.
Ajatuksena on nimittäin korvata alkuperäiset umpiot pelkillä lyhyillä valoilla, asentaa lisävalot keulaan varsinaisiksi pitkiksi ja kruunata koko komeus katolle pultattavilla lisäpitkillä.
Tyhmä kysyy: eikös tuo ole hoidettavissa myös valintakatkaisijalla josta saa valittua joko omat pitkät tai toinen pari lisäpitkistä.
Ja toisille lisäpitkille vielä oma katkaisija, niin on lainkirjain täytetty eikä tarvii kirjottaa itelleen sakkoja. :D
Tyhmä kysyy: eikös tuo ole hoidettavissa myös valintakatkaisijalla josta saa valittua joko omat pitkät tai toinen pari lisäpitkistä.
Ja toisille lisäpitkille vielä oma katkaisija, niin on lainkirjain täytetty eikä tarvii kirjottaa itelleen sakkoja. :D
Ja lisää tyhmiä ideoita että laittaa vielä lisäpitkiksikin semmoset H4 umpiot ja vaihtokytkimen notta niissä palaa pitkillä joko lyhyet tai pitkät niin saa häikäisemätöntä lisävaloa lumipyryyn ja ärtsoppasumuun. Ja kukas ny semmosella kelillä sakkoja kehtaa kirjotella muutenkaan...
Nii siis jos haluaa åärimmäisen ratkaisun niin muistaaksen bilhelveetten prätkä umpioissa ei ollunna hyväksymis leimaa kuin lyhkäsille...:eek::eek:
Ja lisää tyhmiä ideoita että laittaa vielä lisäpitkiksikin semmoset H4 umpiot ja vaihtokytkimen notta niissä palaa pitkillä joko lyhyet tai pitkät niin saa häikäisemätöntä lisävaloa lumipyryyn ja ärtsoppasumuun.Eipä saa lähivalot olla 120 cm:iä korkeemmalla, paitsi aura-autoissa.
Mun ymmärtääkseni kun HC/R umpioista katkaisee pitkän piuhan pois, se on laillinen pelkkänä lähivalona.
Edit: Trafin ohje:
Pelkän valonlähteen ja/tai varokkeen poistaminen ei ole valaisimen käytöstä poistamista. Valaisin katsotaan poistetuksi, kun koko valaisin on poistettu ajoneuvosta. Tästä poiketen
valaisimen ollessa rakenteellisesti yhdistetty toiseen valaisimeen siten, että valaisimen poistamiseksi myös toinen valaisin pitäisi poistaa näiden yhtenäisen rakenteen takia eikä yksittäistä valaisinta pysty poistamaan tavanomaisin työkaluin (esim. auton ajovalaisin, jossa on sekä lähi- että kaukovalaisin), voidaan toinen näistä valaisimista katsoa poistetuksi, kun valaisimen valonlähde, varoke ja johdotus on kokonaan poistettu
Mitenhän tuota H4:een sovellettaisiin, pitkääkö pitkän valon lankakin ensiks käräyttää poikki? :D
Eipä saa lähivalot olla 120 cm:iä korkeemmalla, paitsi aura-autoissa.
Mun ymmärtääkseni kun HC/R umpioista katkaisee pitkän piuhan pois, se on laillinen pelkkänä lähivalona.
Muistaakseni tuo piuhan katkaisuhommeli ei onnistu ihan noinvain.. Olikohan perusteluna se, että auton keulassa olevat valot pitää kaikkinensa olla toimivat. Sinällään tuo vaihtokytkin idea ei olis huono homma, eli mikäli se on hyväksyttävä systeemi, laittais vaihtokytkimen siten, että sillä valittaisiin joko auton omien pitkien ja varsinaisia pitkiä hoitavien lisävalojen väliltä.. Sitä nyt en muista, oliko tuo systeemi vain raskaan kaluston valomääräyksiä varten. Eli tuolla tavalla auton pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku menee reilusti yli sallitun 100... Plus, että auton keulassa olevien kaukovalojen määrä on yli neljä kpl.. Mutta mikäli tuollainen vaihtosysteemi on lainmukainen, niin sillähän tuo ongelma on helpouten hoidettavissa... Ja vielä helpommalla pääsee, jos sen kaukovalon piuhan voi pistää poikki...
Mutta kuuluillaana vielä. Pitänee käydä tässä omalla katsastuskonttorilla kyselemässä ja kuunella, mitkä ovat heidän tulkinnat asiaan.
Ajatuksena on siis laittaa keulan kaukovalot kuosiin Bosch 190 Touringeilla ja katolle pultata X-Visionin Xenonit. Ja vielä jos kytkennät tekis niin, että auton omat lyhyet palais myös pitkillä, niin vot... :P
Niin ja edittinä vielä tuo, että laittais lisäpitkiksi umpiot, joissa on myös lyhyet valot, niin eikös se ollunna niin, ettei lyhyitä valoja saanut kahdentaa muutaku noissa 70-lukulaisissa... Vai onko tämä säännös poistunut referenssiremontin yhteydessä?
Ja vielä jos kytkennät tekis niin, että auton omat lyhyet palais myös pitkillä, niin vot... :P
Siis, niidenhän PITÄÄ palaa käsitykseni mukaan, siis jos lyhyet ja pitkät on eri umpioissa niin lyhyet pitää palaa kaiken aikaa.
Siis, niidenhän PITÄÄ palaa käsitykseni mukaan, siis jos lyhyet ja pitkät on eri umpioissa niin lyhyet pitää palaa kaiken aikaa.
Just näin ja niiden lyhkästen kahdentaminen on ihan miestappoon rinnastettava rikos. Jopa yhessä katastuksessa karsuri muisti hylätä Bertan em. syystä. Jonka korjaaminen vei sitten aikaa kun selvisi otetta lukemalla että kyseessä on aurausvalot. Mutta ne saa kyllä toimia lisäpitkinä kunhan niitä lyhkäsiä ei saa kytkettyä vauhdissa.
Ai että pitää.. No tuopa ei ollut lainkaan tuttu juttu.. Miksi niiden pitää palaa? Minä kun olen ymmärtänyt, että se valo voi palaa, muttei ole pakko. Mutta juu, enpä ole valodirektiiviä ihan äkkiä avannut, joten voipi olla, että sen lyhyen pitää sitten palaa... Matti osannee tähän valojutskaan ilmeisesti vastata.
Mutta kuten todettu, niin haittaa siitä ei ole edes kytkennällisesti, vaikka sen pitäisikin palaa kaikenaikaa.
Eli sen suhteen se ja sama ja mieluummin miten vaan :D
Ainoan ongelman muodostanee sitten se, että jos sen vaihtokytkennän tekee, niin mikäli H4sessa palaa sekä pitkä, että lyhyt, niin voi polttimon kestoiällä kenties pyhkiä persusta.. Ja sitä valokytkentää en meinaa tehdä niin, että lähivalot palavat yhtäaikaa vain "kakkospitkien" kanssa yhtäaikaa ja H4sillä palais vain pitkät.. Voisi nimittäin tietotatito kyykähtää moisessa relevirtyksessä heti kättelyssä.
No samassa lampussa ne ei menesty eikä ole hyötyä saada palamaan vaan toisia pitkiä ilman lyhkäsiä joten ei muuta kun aletaaan vääntämään kytkentää kohdalleen...Kun se hyöty tulee nimenomaan siitä että pitkillä on käytössä lyhkästen laaja, ja pitkien pitkä valokuvio.
Ja jos ne lyhkäset ei pala koko ajan niin valokuvio muuttuu kohtaustilanteessa niin että hömömpi saattaa arvioida matkan vastaantulijaan väärin... Ja sekös naurattaa Iltalehden tms. omistajia.
Jos laittaa "normaalilla" valokuviolla olevat lisä pitkät niissä on osittainen valokuviointi myös lähelle näin ainakin olen katsellut, mutta on myös sellaisia lisäpitkiä missä on vain kauas näyttävä valokuvio
taitavat vaan olla suomessa laittomia maahan tuoda, mutta ruottista ainakin löytyy
Monissa autoissa wanha carina, -97 seat, bmw missä palaa molemmat on tehtaalla insinööri suunnitellut pitkien kuvion vain pitkälle näyttäväksi bemarista sen huomasin kun lamppuja kattelin
mehtämörö
17.09.2013, 10:30
Mulla oli entisessä työ scaniassa valot kytketty niin että "normaali" tilanteessa palaa vain omat pitkät ja nappulasta painamalla sammu omat pitkät ja maskissa ja katolla olleet lisäpitkät sytty. Omia pitkiä en jäänny koskaan kaipaamaan koska niitten valoteho hävis 6-0 lisävaloille.
Ja ilmeisesti tuo kytkentä oli aivan laillinen koska oli katsastettu noilla valoilla ja kytkennöillä ilman huomautusta.
Lyhkästen pitää palaa, ettei ympioon kerry jäätä sohjosta ym
Lyhkästen pitää palaa, ettei ympioon kerry jäätä sohjosta ym
Ei pidä paikkaansa. Esim. kolmoskoppasessa Golffissa lyhyet sammuu pitkät kytkettäessä, semmosessa mallissa missä erilliset kaukovalot samassa umpiossa. Samoin Sitikoissa (esim. C4) on samanlaista kytkentää ja varmasti monessa muussakin. Noi tuli ekaks mieleen.
Jokainen voi tavata päiväntasalla olevat valojen kytkemissäännöt täältä:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:FI:PDF
...mistä löytyy myös kohta:
Kaukovalojen kohdalta: 6.1.7.3 Lähivalaisimet voivat pysyä kytkettyinä samaan aikaan kuin kaukovalaisimet.
Lähivalojen kohdalta: 6.2.7.2 Lähivalo voi pysyä kytkettynä samaan aikaan kuin kaukovalot.
Siis voi pysyä, ei edellytetä pysyvän.
Muistaakseni tuo piuhan katkaisuhommeli ei onnistu ihan noinvain.. Olikohan perusteluna se, että auton keulassa olevat valot pitää kaikkinensa olla toimivat. Sinällään tuo vaihtokytkin idea ei olis huono homma, eli mikäli se on hyväksyttävä systeemi, laittais vaihtokytkimen siten, että sillä valittaisiin joko auton omien pitkien ja varsinaisia pitkiä hoitavien lisävalojen väliltä.. Sitä nyt en muista, oliko tuo systeemi vain raskaan kaluston valomääräyksiä varten. Eli tuolla tavalla auton pitkien valojen yhteenlaskettu referenssiluku menee reilusti yli sallitun 100... Plus, että auton keulassa olevien kaukovalojen määrä on yli neljä kpl.. Mutta mikäli tuollainen vaihtosysteemi on lainmukainen, niin sillähän tuo ongelma on helpouten hoidettavissa... Ja vielä helpommalla pääsee, jos sen kaukovalon piuhan voi pistää poikki...
Niin ja edittinä vielä tuo, että laittais lisäpitkiksi umpiot, joissa on myös lyhyet valot, niin eikös se ollunna niin, ettei lyhyitä valoja saanut kahdentaa muutaku noissa 70-lukulaisissa... Vai onko tämä säännös poistunut referenssiremontin yhteydessä?
Kyllä sen pitäisi noin onnistua:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1368512702/5724d502f568162653f0f33db62949d6/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_v alaisinvaatimuksia.pdf
3.4 Valaisimen peittäminen tai poistaminen
Valaisimien peittäminen on kielletty lukuun ottamatta kaukovalaisimia, lähivalaisimia ja etusumuvalaisimia, jotka voidaan peittää silloin, kun ne eivät ole käytössä (luukkuvalaisimet).
Pelkän valonlähteen ja/tai varokkeen poistaminen ei ole valaisimen käytöstä poistamista. Valaisin katsotaan poistetuksi, kun koko valaisin on poistettu ajoneuvosta. Tästä poiketen
valaisimen ollessa rakenteellisesti yhdistetty toiseen valaisimeen siten, että valaisimen poistamiseksi myös toinen valaisin pitäisi poistaa näiden yhtenäisen rakenteen takia eikä yksittäistä valaisinta pysty poistamaan tavanomaisin työkaluin (esim. auton ajovalaisin, jossa on sekä lähi- että kaukovalaisin), voidaan toinen näistä valaisimista katsoa poistetuksi, kun valaisimen valonlähde, varoke ja johdotus on kokonaan poistettu,
tai
ajoneuvon alkuperäinen ja siihen uutena asennettu valaisin, jonka rakenne noudattelee ajoneuvon korin muotoja, voidaan katsoa poistetuksi, kun valonlähteen, varokkeen ja johdotuksen poistamisen lisäksi valaisimen valoa näyttävä pinta on kokonaan peitetty valoa läpäisemättömällä kiinteällä rakenteella tai esimerkiksi maalaamalla, jota ei voi helposti poistaa tavanomaisin työkaluin. Valaisinta ei katsota poistetuksi, jos se on peitetty tarrakalvolla tai teippaamalla.
Myös lisäkaukovalaisin katsotaan poistetuksi vasta, kun valaisin on kokonaan poistettu. Lisävalaisintelinekin tulee poistaa, jos valaisintelineessä ei ole valaisimia. Poistovaatimus ei koske auton katolle asennettua valaisintelinettä (esim. kuorma-autossa). Lisävalaisintelineellä ei tarkoiteta etusuojajärjestelmää, jota koskee tyyppihyväksyntävaatimus (5.22).
Vaihtokytkinkin mielestäni sallittu, mutta tosiaan kaukovaloja ei saa olla yli 4 kpl. Ja referenssithän lasketaan yhtäaikaa palavista kaukovaloista.
6.1.7.2 Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle joko yhtäaikaisesti tai pareittain. Jos luokan N 3 ajoneuvoon on asennettu ylimääräiset kaksi kaukovalaisinta 6.1.2 kohdan mukaisesti, korkeintaan kaksi paria saa syttyä yhtä aikaa. Vaihdettaessa lähivaloilta kaukovaloille on ainakin yhden kaukovalaisinparin kytkeydyttävä päälle. Vaihdettaessa kaukovaloilta lähivaloille on kaikkien kaukovalaisimien sammuttava yhtäaikaisesti.
6.1.9.1 Kaukovalaisimien, jotka voidaan kytkeä päälle samanaikaisesti, suurin yhteinen kytkettävissä oleva voimakkuus saa olla enintään 430 000 cd, joka vastaa vertailuarvoa 100.
Ja edelleenkään lähivaloja ei saa kahdentaa 1.1.1980 jälkeen käyttöönotetussa autossa.
Ei pidä paikkaansa. Esim. kolmoskoppasessa Golffissa lyhyet sammuu pitkät kytkettäessä, semmosessa mallissa missä erilliset kaukovalot samassa umpiossa. Samoin Sitikoissa (esim. C4) on samanlaista kytkentää ja varmasti monessa muussakin. Noi tuli ekaks mieleen.
Jokainen voi tavata päiväntasalla olevat valojen kytkemissäännöt täältä:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:323:0046:0152:FI:PDF
...mistä löytyy myös kohta:
Kaukovalojen kohdalta: 6.1.7.3 Lähivalaisimet voivat pysyä kytkettyinä samaan aikaan kuin kaukovalaisimet.
Lähivalojen kohdalta: 6.2.7.2 Lähivalo voi pysyä kytkettynä samaan aikaan kuin kaukovalot.
Siis voi pysyä, ei edellytetä pysyvän.
Ok näin mulle joskus konttorilla sanottiin ku mitsu cantterin valoja muuteltiin
Ok näin mulle joskus konttorilla sanottiin ku mitsu cantterin valoja muuteltiin
Konttoreilla tunnutaan puhuvan paljon ihan mutu-tuntumalla muistelemalla vanhoja perimätietoja ja jotain "vakiintuneita käytäntöjä". Kannattaa keskittyä luetun ymmärtämiseen, ottaa pykälät silmien alle ja tavata siitä.
Mutta loogisthan se olisi, että sielä lyhkäsissa polttimmon pitäs pitää lasi sulana
Niin ainaki itselle tekisin
lavanelikko
17.09.2013, 16:10
Mutta loogisthan se olisi, että sielä lyhkäsissa polttimmon pitäs pitää lasi sulana
Niin ainaki itselle tekisin
Itellä ainakin viime talven lumimyräkässä oli umpio melkein puoleen väliin saakka jääpinnoitettu noin puolen sentin etäisyydellä umpiosta. H4:kut sisässä. Eipä oikeen piisaa lämmitysteho isommissa nopeuksissa...
Vähän OT: mut saako mistään 7" ksenon hyväksyttyjä umpioita
Nomutta.. Miehän sain roppakaupalla apuja.
Iso kiitos Matille, kun laitot faktoja pöytään.
Pitänee alkaa virittelemään nuo valoasiat kuosiin. Ja todella, mikäli tuo kaukovalomerkintä siinä umpiossa ei elämää haittaa, niinkuin direktiivikin vahvistaa, niin tehen sitten relepaketin, jolla ohjaan lyhyet toimimaan myös pitkillä. Eli näyttää siltä, että meikä näkee tulevilla pimeillä paremmin, kuin tuon auton puikoissa ikuna.. :D
Harmi tuo kahdentamis homma 80 jälkeen :mad:
Suomi on outo maa -76 taunuksessa saa olla 4 lyhyttä ja 4 pitkää kaikki keulassa ja palaa yhtä aikaa,
mutta -76 chevy vanissa ei saa olla keltaisia etuparkkeja ja keltaisia vilkkuja :confused:
Niin ja ei saa unohtaa sumareita ja kusenkeltaisia huomio valoja jotka kaiketi saa palaa samalla 4x4 ajovalojen kanssa
Vähän OT: mut saako mistään 7" ksenon hyväksyttyjä umpioita
Etitty on, ei ole tullut vastaan. Itellä ois ajatuksena tilata sopivat xenonvalot esimerkiksi täältä (http://www.theretrofitsource.com/) ja askarrella ne sitten tollaseen yleisumpioon. Tuolta saitilta löytyy esimerkkejäkin moisesta toteutuksesta.
Ja mun mielestä pitkien kanssa palavat lyhyet ovat ihan pyllystä maantieajossa. Tokihan se tanner tuntuu olevan todella kirkas mutta kirkas etuala heikentää silmän näkökykyä sinne hämärään kauemmas - minne ilmeisestikin halutaan nähdä kun pitkillä ajetaan.
Vähän OT: mut saako mistään 7" ksenon hyväksyttyjä umpioita
No G meseen löytyy mutta Gmesen hintaan...
Byrocrat
17.09.2013, 20:53
Vähän OT: mut saako mistään 7" ksenon hyväksyttyjä umpioita
Tuossa yhdenlaiset 7" valaisimet :)
http://www.dapperlighting.com/products/7-classic-projector
Tuossa yhdenlaiset 7" valaisimet :)
http://www.dapperlighting.com/products/7-classic-projector
Oli puhe hyväksytyistä.;)
This kit has not been DOT certified. Currently for off-road use only.
Entäpä jos siirtyis suoraan nyky(LED)aikaan: http://www.ns-sirius.com/
http://i7.aijaa.com/b/00843/12671375.jpg
Eipä tietenkään ihan ilmaiset, mut kohtuu hyvin potkua: http://forum.desert.at/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=5045
[QUOTE=Krisse;1044875]Etitty on, ei ole tullut vastaan. Itellä ois ajatuksena tilata sopivat xenonvalot esimerkiksi täältä (http://www.theretrofitsource.com/) ja askarrella ne sitten tollaseen yleisumpioon. Tuolta saitilta löytyy esimerkkejäkin moisesta toteutuksesta.
Mitäs pykälät sanoo tosta toisen valon sisää upottamisesta, vaikka olisiki suoralasinen umpio
HiluxMan
18.09.2013, 10:28
[QUOTE=Krisse;1044875]Etitty on, ei ole tullut vastaan. Itellä ois ajatuksena tilata sopivat xenonvalot esimerkiksi täältä (http://www.theretrofitsource.com/) ja askarrella ne sitten tollaseen yleisumpioon. Tuolta saitilta löytyy esimerkkejäkin moisesta toteutuksesta.
Mitäs pykälät sanoo tosta toisen valon sisää upottamisesta, vaikka olisiki suoralasinen umpio
MaTTi muistaakseni jossain ketjussa sanoi, että koko valaisinsetti pitää olla hyväksytty jos tarkkoja ollaan.
No jos laittaa asiallisen projektorin sileälasisen umpion sisään, niin hyvä tulee. Muutaman olen tehnyt eikä niitä valokuvion puolesta ainakaan eroja ns. orkkisvaloista.
Juurikin noita TRS:n eri projektoreita olen käyttänyt. Ainut "vika" niissä on se, että ovat DOT kuviolla, ei ECE.
[QUOTE=sos;1045026]
MaTTi muistaakseni jossain ketjussa sanoi, että koko valaisinsetti pitää olla hyväksytty jos tarkkoja ollaan.
No jos laittaa asiallisen projektorin sileälasisen umpion sisään, niin hyvä tulee. Muutaman olen tehnyt eikä niitä valokuvion puolesta ainakaan eroja ns. orkkisvaloista.
Juurikin noita TRS:n eri projektoreita olen käyttänyt. Ainut "vika" niissä on se, että ovat DOT kuviolla, ei ECE.
Joo, ainoastaan esmes jenkkiauton umpioon voi upottaa jonku E-hyväksytyn lyhdyn, tuollahan se Trafin valo-ohjeessa tämäkin:
Valaisimen rakennetta ei saa muuttaa, jos valaisimelta edellytetään tyyppihyväksyntää tai tietyn normin mukaisuutta. Tällaisen valaisimen valokuvion eteen ei saa asentaa ylimääräisiä rakenteita eli esimerkiksi muita läpinäkyviä laseja. Tästä poiketen voidaan kuitenkin autoase- tuksen 1248/2002 liitteessä 8 mainittuun autoon, jonka vaatimustenmukaisuus on osoitettu kirjaimen I mukaisesti, asentaa alkuperäisen ajovaloumpion lasin tai muovin taakse hyväksyt- tyä tyyppiä oleva valaisin ehdolla, että alkuperäisellä lasilla tai muovilla ei ole vaikutusta hy- väksytyn valaisimen valokuvioon.
No eikai tossa mitään ongelmaa kun vanhasta umpiosta ottaa lasin pois, sen jälkeen se ei ihan varmasti ole enää minkäänlainen umpio kenenkään mielestä. Ja kuka sitä nyt jättäisikään kun rihlattu lasi sotkisi valokuvion ja halpojen tuninkiumpion kirkas muovi'lasi' heikentäisi valotehoa ja varmasti aiheuttaisi enemmän tai vähemmän hajavaloa.
Minä laittaisin esim kirkas lasisen umpion sisää ksenonin ja ihan vain ulkonäkö syistä. Ei sovi tollanen pikku valo oikein samurain keulalle mihin on tarkoitettu 7" umpio
HiluxMan
18.09.2013, 16:53
Tuommonen tuli kun kirkaslasihalpisumpioon laitoin bi-xenon projektorin jossa D2s poltin.
[QUOTE=HiluxMan;1045045]
Joo, ainoastaan esmes jenkkiauton umpioon voi upottaa jonku E-hyväksytyn lyhdyn, tuollahan se Trafin valo-ohjeessa tämäkin:
Jossakin Kutter korisessa onnikassa oli ihan normi 7" umpiot lasin takana...
Vaan jos tommosen askarteleepaskartelee niin sahaa reikäsahalla vaikka siriuksen muovilinssi umpioon sopivan reijän mihin istuttaa tuon projektorin kiinni. Niin saa parkit samaan mötikkään antamaan näköä.
HiluxMan
19.09.2013, 05:30
Tässäkin on sitten useita näkökohtia:
-nämä projektorit joihin minä ja sos viittaa on tarkoitettu nimenomaan umpion sisään
-jos tekee reiän, täytyy käyttää esim. Hellan siihen tarkoitettuja projektoreita, jotka kestää suoraan ulkoilmaa ja paskakelejä (kalliimpia kuin edellä mainitut)
-rumahan tuosta tulee jos reiän tekee etumuoviin