View Full Version : Maasto kuorma-auton akseleiden siirtäminen?
Zilterror
15.09.2013, 14:22
Eli tieliikenteessä liikkuvan möhkön akseleiden siirtäminen, onko sallittua?
Tarkoitus olisi Zil131:n teliä siirtää eteenpäin että saa akseliväliä ja kokonaispituutta pois katkaisemalla sitten runko viimeisen akselin takaa.
Sitten etuakselia myös eteenpäin etuylityksen pienentämiseksi.
Onko lain mukaan mahdollista?
Akseleiden kiinnityspisteiden siirtäminen on vähän työlästä. Helpompi homma ottaa pala pois rungosta, ja hitsata takaisin kiinni.
Kuorma-auton runkoa saa lyhentää tai pidentää. Kai akseleitakin saa liikutella, jos on asiallisesti tehty?
Äkkiseltään mietittynä olis ehkä jopa parempi jos akselistoja kaikkine jousine yms telikeinun pukkeineen siirrettäis rungossa eteenpäin,mut siinä on ihan pirunmoinen savotta.
Yleensähän se menee niin,että runko poikki,pala välistä ja hitsaten kiinni.
Onhan noita sit usein katkennu ajanmyötä noista liitoskohdista.
Muutamia autoja pyörii vieläkin näillä kylillä,mitkä Venäjänliikenteen buumin alettua lyhennettiin rahtiautosta puolikkaanvetureiks. Ja sit ku ryssänrahti alko olla suomenkilpisten autojen osalta taputeltu,ni jatkettiin takas rahtiautoks.
Mut helpommallahan nuo hitsaussaumat pääsee tuollasissa maantieautoissa. Sora tai maastokuorma-autoissa runkoa taivutellaan reippaammin ni saattaa ajanmyötä ainakin huonot hitsaukset antautua.
Muutoskatsastukseen pitää saada valmistajan lupa ja ohje mukaan, eli valmistajan kuponki siitä saako lyhentää ja minkä verran ja jos niin miten, inssi sitten tarkistaa onko oikein tehty.
Itse en pidä hitsaamista ollenkaan vaihtoehtona maastoautoon, itsellä kokemusta yhdestä akselien siirrosta ja yllättävän iisi homma kuitenkin, on siinä leikkaa-liimaa-hommassa puuhaa siinäkin. Kunnon magneettipora vaan niin nopiaa tuloo valmista. :)
Eli tieliikenteessä liikkuvan möhkön akseleiden siirtäminen, onko sallittua?
Tarkoitus olisi Zil131:n teliä siirtää eteenpäin että saa akseliväliä ja kokonaispituutta pois katkaisemalla sitten runko viimeisen akselin takaa.
Sitten etuakselia myös eteenpäin etuylityksen pienentämiseksi.
Onko lain mukaan mahdollista?
Pakko kysyä mihin käyttöön meinasit kun ei taida olla se notkein auto vaikka olisi ilman akseliväliäkin :confused:
Aikoinaan rungon lyhennys ja jatko onnistu kyllä, mutta vain etuakselin etupuolelta ja takimmaisten taka puolelta eli runkoon ei saanu tehdä muutoksia akseleiden välistä... Voihan olla että ohje muutunut.
Aikoinaan rungon lyhennys ja jatko onnistu kyllä, mutta vain etuakselin etupuolelta ja takimmaisten taka puolelta eli runkoon ei saanu tehdä muutoksia akseleiden välistä... Voihan olla että ohje muutunut.
Tässä lain kohta (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Pid1919942):
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
Ja siihen nykyinen lisäohje: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/d1bdfb00a5b1fa4b3d02e2346186559e/4757-Raskaan_ajoneuvokaluston_rakennemuutokset.pdf
Zilterror
15.09.2013, 22:31
Pakko kysyä mihin käyttöön meinasit kun ei taida olla se notkein auto vaikka olisi ilman akseliväliäkin :confused:
Talvella lumikoneeksi, kahvikopiksi mönkkärikavereiden mukaan ja leikkikaluksi möyrintään ja työmatka autoksi XD
Kesällä leikkikaluksi möyrintään, sama taukokoppihomma, harrastepelin kuljettimeksi ja työmatka autoksi.
Vehkeeseen tulee todennäköisesti tehokas turbodiesel automaattilootan kera...
Sekä paineilmalukot kaikille akseleille jos löydän tarpeeksi kestävät jotka sopivat perien/akselien kuorien sisään.
Korottelua, lisäjoustoja ja iiiiiiisoja pyöriä unohtamatta.
Jossain vaiheessa pitää toteuttaa, yllä mainittu visio on 9-vuotta nyt pyörinyt päässä...
_mIw5poFlKY
Multa löytyy 14.00-20 renkaita alkuperäisten 12.00-20 kummien tilalle.
Etupäähän löytyy myös osia, iskarit, jouset yms pikkusälää. Sekä 3 kpl vanteita.
veijon-esso
16.09.2013, 09:58
_mIw5poFlKY
Venäläinen ghostrider?! :-)
Venäläinen ghostrider?! :-)
En yhtään tiedä mikä tuo pätkä on, mutta olis kiva nähdä lisää. :D
Olen koittanut googlettaa, mutten ole löytänyt lisää aiheesta.
Tuota. Jostain tuubista löytyi joskus traileri johonkin valmistuvaan elokuvaan missä ajettiin kamazilla läpi seinien ym...
E: se linkki löytyi kun vähän muisteli...
http://www.youtube.com/watch?v=FbiDcEHAuOk&feature=related
Tuota. Jostain tuubista löytyi joskus traileri johonkin valmistuvaan elokuvaan missä ajettiin kamazilla läpi seinien ym...
E: se linkki löytyi kun vähän muisteli...
http://www.youtube.com/watch?v=FbiDcEHAuOk&feature=related
Amerikkalaises filmis tuo mologazi olis räjähtäny:D
Amerikkalaises filmis tuo mologazi olis räjähtäny:D
Niin ja pelkkien tehosteiden budjetit on koko venäläisen leffan luokkaa :D
Mutta miksei leffat voisi olla todellisempia?
Vai vaarantuuko katsojan järki jos auto ei katolleen kaatumisessa räjähdäkkään tai pahis ei ammuttaessa lennä 30m tiiliseinän läpi :confused:
Gary Grand
17.09.2013, 07:55
En yhtään tiedä mikä tuo pätkä on, mutta olis kiva nähdä lisää. :D
Olen koittanut googlettaa, mutten ole löytänyt lisää aiheesta.
Filmi on Ghost Rider 2 , Spirit of vengeance ja löytyy Youtubestakin kokonaan. Ihan kiva pätkä..:D
Nii, jippo tuosta tulesta selviää ykkösosasta.. Ghost rider muuttaa koneet tultasyökseviksi leluiksi...
Topi1982
17.09.2013, 08:32
Hyvia ohjeita ihan opetusvideoilla akseleiden siirtoon!:rolleyes:
Zilterror
17.09.2013, 17:55
Hyvia ohjeita ihan opetusvideoilla akseleiden siirtoon!:rolleyes:
Samaa olen tässä itsekseni ääneen hymyillyt. :)
Tiivistettynä:
Periaatteessa saa siirtää, helpompaa ottaa pala välistä mutta ei välttämättä. Parempi kuitenkin siirtää ja sisua45:a löytyy isommat kumit. XD
Mutta joo, periaatteessa sain kyllä jo kaipaamani vastaukset.
Gaz66 olisi näppärämpi, (lyhyempi kuin nykyinen käyttöautoni) mutta ei zilkään ole kuin metrin pidempi (ja vielä jos lyhentää) ja vetopitoa+massaa kun pitää jotain kiskoa on enemmän, plus ei tuosta vetopidosta haittaa ole lunta puskiessakaan.
Gaz66 olisi näppärämpi, (lyhyempi kuin nykyinen käyttöautoni) mutta ei zilkään ole kuin metrin pidempi (ja vielä jos lyhentää) ja vetopitoa+massaa kun pitää jotain kiskoa on enemmän, plus ei tuosta vetopidosta haittaa ole lunta puskiessakaan.
Paljos muuten sulla zil hörppii soppaa sadalle?
Kerran pääsin ajamaan Taipalsaarelta Vekaralle Zilttonin ja se oli siellä sgutsissa tankattu täyteen. Vekaralla sinne meni jotain reilut 50litraa benziinosta joten se teki n.35-40 litraa satkulle. Eli saman kuin F600:nen.
Ja huippuja se kelasi n.130 km/h savitaipaleen monttuun.:D:D Ei paha ja ihan käyttis ainesta.
Samaa olen tässä itsekseni ääneen hymyillyt. :)
Tiivistettynä:
Periaatteessa saa siirtää, helpompaa ottaa pala välistä mutta ei välttämättä. Parempi kuitenkin siirtää ja sisua45:a löytyy isommat kumit. XD
Mutta joo, periaatteessa sain kyllä jo kaipaamani vastaukset.
Gaz66 olisi näppärämpi, (lyhyempi kuin nykyinen käyttöautoni) mutta ei zilkään ole kuin metrin pidempi (ja vielä jos lyhentää) ja vetopitoa+massaa kun pitää jotain kiskoa on enemmän, plus ei tuosta vetopidosta haittaa ole lunta puskiessakaan.
Täällä lähtee välillä jutut laukalle, varsinkin kun kyseessä on armeija-kalustoa. Kaikilla on muistoja niistä. Ja video, missä luuranko ajaa palavalla ZIL-131:llä, ei voi olla huono. :D
Mutta nimimerkki Matti tietää näistä asioista, meillä muilla on valistunut arvio, että miten se meni. :)
Ja renkaita löytyy, uutta ja käytettyä. Taitaa jopa mahtua pyörimään Zilin telissä?
Gaz66 olisi näppärämpi, (lyhyempi kuin nykyinen käyttöautoni) mutta ei zilkään ole kuin metrin pidempi (ja vielä jos lyhentää) ja vetopitoa+massaa kun pitää jotain kiskoa on enemmän, plus ei tuosta vetopidosta haittaa ole lunta puskiessakaan.
Siis onks sulla Zil käyttiksenä?:D:D Jos näin on ni hattua nostan.:)
Zilterror
18.09.2013, 09:57
Siis onks sulla Zil käyttiksenä?:D:D Jos näin on ni hattua nostan.:)
No ei nyt sentää, tarkoitin että zil on metrin pidempi ja gaz on lyhyempi kuin käyttis eli -02 silverado.
Nikuzai:
Ei ole ziltoni pihassa vielä toistaiseksi, vähän tässä puntaroin.
9-vuotta tosiaan suunnitelmat hautunueet takaraivossa, ja kun kelit taas lähestyy niin polte alka olla taas kova...
Puitteet kaikennäköisille muutoksille löytyy, se sinänsä ei ole ongelma.
Iteni vain tuntien että jos aloitettu homma alkaa ajanpuutteen takia venyä, siihen loppuu mielenkiinto...
Nikuzai:
Ei ole ziltoni pihassa vielä toistaiseksi, vähän tässä puntaroin.
9-vuotta tosiaan suunnitelmat hautunueet takaraivossa, ja kun kelit taas lähestyy niin polte alka olla taas kova...
Puitteet kaikennäköisille muutoksille löytyy, se sinänsä ei ole ongelma.
Iteni vain tuntien että jos aloitettu homma alkaa ajanpuutteen takia venyä, siihen loppuu mielenkiinto...
Ainakin mitä itte zil-131;tä katellut niin ei välttämättä ole laisinkaan hirmuisen mahdoton toisaalta akseleita siirtää, mutta eteen ei tartte oikeestaan tehdä mitään kuin vinssi pois ja runko poikki kun tuskin sillä suoralle seinälle nouset.
Mutta ei se silti mikään notkea ole vaikka metrin tai kaksikin keskeltä typistäisi :D
http://www.voengruzovik.ru/ZIL/ZIL-132.jpg
http://img.favcars.com/zil/concepts/wallpapers_zil_concepts_1960_1.jpg
http://www.voengruzovik.ru/ZIL/ZIL-132.htm
http://ser-sarajkin.narod2.ru/ALL_OUT/TiVOut10/SKBZIL55/SKBZIL55005.htm
Mulla oli ZIL-131 etuakseli, mutta se meni. Sen avulla olisi saanut (hankalasti) rakennettua mallista 131 --> 132. :D Notkea (?) etummaisella ja takimmaisella akselilla ohjaava 6x6. Moottrorina ZIL-375, tuttu Ural-375 nokalta. (oli mulla sellanen moottorikin joskus... :rolleyes:)
Alemmassa kuvassa renkaina ZIL-135 mallissa käytetyt 1330x406-508, eli 16.00-20. Yläkuvassa valurauta vanteiset spezial-renkaat, joista ei paljoa tietoa enää heru.
http://www.voengruzovik.ru/ZIL/ZIL-132.jpg
http://img.favcars.com/zil/concepts/wallpapers_zil_concepts_1960_1.jpg
http://www.voengruzovik.ru/ZIL/ZIL-132.htm
http://ser-sarajkin.narod2.ru/ALL_OUT/TiVOut10/SKBZIL55/SKBZIL55005.htm
Mulla oli ZIL-131 etuakseli, mutta se meni. Sen avulla olisi saanut (hankalasti) rakennettua mallista 131 --> 132. :D Notkea (?) etummaisella ja takimmaisella akselilla ohjaava 6x6. Moottrorina ZIL-375, tuttu Ural-375 nokalta. (oli mulla sellanen moottorikin joskus... :rolleyes:)
Alemmassa kuvassa renkaina ZIL-135 mallissa käytetyt 1330x406-508, eli 16.00-20. Yläkuvassa valurauta vanteiset spezial-renkaat, joista ei paljoa tietoa enää heru.
Noiden matalakylkisten renkaiden oloisia cccp pallopyöriä on parissa vähän isommassa maatalous perävaunussa tullut joskus vastaan. Tuntuivat olevan kokoajan rikki kudoksista tai muuten vaan vuotivat. Vanteet pyörivät +-10cm heitoilla, saattoivat olla kyllä jonkun pikkupajan tekoisija. Jonkun vuoden niitä koetettiin korjaskella kunnes isännät vaihtoivat länsimaiset puolperävaunun pyörät alle.
Noita renkaita on myös pienempänä:
http://www.fermer.ru/gazeta/101484
Ei hirveesti sisään joustoja ylemmän kuvan autossa ja kun uudestaan katto kuvaa ni ei alemmassakaan johon tehty jopa lisää tilaa
Ei hirveesti sisään joustoja ylemmän kuvan autossa ja kun uudestaan katto kuvaa ni ei alemmassakaan johon tehty jopa lisää tilaa
Joo, noi molemmistä päistä ohjaavat isot Zilit on melko tönkköjä. :rolleyes: Mutta viihdearvoa ja vetokykyä piisaa.
ZIL-167 http://www.youtube.com/watch?v=4HgLrfhmwGU
ZIL-132K http://www.youtube.com/watch?v=5QYpv0MaP1M
ZIL-135 http://www.youtube.com/watch?v=niN-gV6S_Nw
60-luvulla neuvostoliiton autokalusto oli ajanmukaista, ja joissain kohdissa jopa edelläkävijää. Seuraavat vuosikymmenet sitten keskityttiin seuraamaan, että kasvaako ne Brežnevin kulmakarvat yhteen? 90-luvun alussa huomattiin, kun neuvostoliitto katosi kartalta, että miten se kalusto nyt noin yht'äkkiä vanheni. Tuli kova kiire soitella länteen päin, ja kysellä yhteistyö apua.
Zilterror
21.09.2013, 23:50
Eipä tartte käytössä kovin notkea ollakkaan, ei ole tarkoitus alkaa harrastaa mitään trialia tai vastaavaa. :)
Vetopitoa pitäisi olla, ja kykyä edetä hangessa/hiekassa/sorassa, ja mäennousukyky kohilleen.
Plus yhestä plutakosta pitäs koittaa ajaa "tie" rantaan...
Sielä onneksi on paksua koivua ja kuusta josta ottaa pikkusen vinssillä kiinni ja vetää...
Pituutta vähän pois siksi että on talvella pari "ahtaampaa" paikkaa missä pitäisi lunta puskea, on helpompi venkslata ympäri.
Menetetyn massan voi tarviitaessa korvata heittämällä kyytiin painoa.
Etuakseli tosiaan on valmiiks aika edessä, vinssille kun tekee johonkin fiksumman paikan ja vetää vaijerin vain eteen niin ei ole se vinssi siinä edessäensimmäisenä tökkimässä.
james_III
22.09.2013, 10:38
Videoita kun kattoo, niin venäjällä ei olekaan yhtään huonoja teitä, on vaan huonoja autovalintoja :D