View Full Version : Dedroit Diesel
Lantaraappa
13.09.2013, 20:50
Toisessa aiheessa oli v8 koneen sovittelua bj;hin, mutta entäs Dedroit Diesel 4-53 bj-75:sen konehuoneeseen? Ei muuten mutta ne äänet...... Minkähän korkuinen kone on?
Chevyn konetilaan näyttää hyvin sopivan.
Taitaa olla turhan iso möhkäle BJ:n nokkaan, ainakin jos leimalle koettaa. Korkeus 94cm ja paino turbollisena 585kg!!!
Mutta niiden äänien eteen kyllä kannattaa hieman sovitustyötä tehdä! Mulla ainakin on pakkomielle, että joku 8v sarjalainen on vielä joskus pakko hankkia vaikka grilliin varrasta pyörittämään, jos ei muuta keksi, mutta pakko sellainen on saada!
Lantaraappa
13.09.2013, 22:02
Taitaa olla turhan iso möhkäle BJ:n nokkaan, ainakin jos leimalle koettaa. Korkeus 94cm ja paino turbollisena 585kg!!!
Mutta niiden äänien eteen kyllä kannattaa hieman sovitustyötä tehdä! Mulla ainakin on pakkomielle, että joku 8v sarjalainen on vielä joskus pakko hankkia vaikka grilliin varrasta pyörittämään, jos ei muuta keksi, mutta pakko sellainen on saada!
Joo, mulla sama visio, ett sit joskus sellanen 4-53 ulvoo vaikka tyhjää jossain pukilla!!!
Kyllä sitä ihan leimapeliin aattelin, mut pitää miettii vaihtaisko suunnitelmat johonkin järeempään alustaan.
Eihän se 4-53 paina kuin 558 kg. :D
8V71 löytys, mutta sopiva grilli puuttuu.
Eihän se 4-53 paina kuin 558 kg. :D
8V71 löytys, mutta sopiva grilli puuttuu.
Ja jos otetaan turboton 4-53 niin ei mee edes 500kg (490 ja risat) rikki!
Äkkiä grilliä väkästämään, mää tarjoon makkarat:D
Lantaraappa
13.09.2013, 22:40
Kyllä semmonen rilli sit vaatis kokonaisen porsaan:D:D!!
Lämmitetään makkarat huikopalaks pakarilla:D
4-53 ja sopivasti lootia perässä:
http://youtu.be/K2zwd1iazvU
4-53 ja sopivasti lootia perässä:
http://youtu.be/K2zwd1iazvU
Väittäisin 4 loviseksi laatikoksi ja puolittaja punaisessa kepissä
Mutta ahtaa ihan kivasti :D
Kaavio on vähän hassu tossa laatikossa kun 2/3 on rinnan takana
http://www.youtube.com/watch?v=yrtfTovNohI
Ainoo et laatikko ei ihan osu mutta periaate on sama tai ikä videossa on vanhempi
http://www.youtube.com/watch?v=xCQj68cdb88
http://www.youtube.com/watch?v=2mf6AUbjT-s
Pari "double over;ia"
http://www.youtube.com/watch?v=gnhjGwxB5JY
Mack
Ja samanlainen ratkaisu kuin herlevin iveco (jos se on sama kuin luulen)
http://www.youtube.com/watch?v=BJC47912E_4
Ivecossa on 4/3 kun aussilla 5/4 ja ilma startti :)
Hauska lause videossa voidaan skipata vaihteita kun paino on vain 30 tonnia
Niin ja onhan valmetin traktorissa kaksi keppiä se on kiva ajella saa vähän vanhan rekan tunnelmaa :) ja ilman kytkintä kelpaa vaihteet paremmin :cool:
Hauska lause videossa voidaan skipata vaihteita kun paino on vain 30 tonnia
Oma työkalu tyhjänä n.24t,ja sillä voi silloin skipata useammankin vaihteen,jonkun vielä 40t painollakin :D
Niin ja onhan valmetin traktorissa kaksi keppiä se on kiva ajella saa vähän vanhan rekan tunnelmaa :) ja ilman kytkintä kelpaa vaihteet paremmin :cool:
Taitaa aika monessa traktorissa olla kaksi vaihdekeppiä,tosin valumötti ainoa jossa olen kuullut tarvitsevan vaihtaa aluettakin peltotöissä,kun vaihteiden porrastus hieman kummallinen ;)
Ei nyt tuu mieleen miten löytäisin,mut youtubessa on osunut joskus silmiin videopätkää chevroletin avolavoista 4syl detroiteilla.
Paljonkos on painoeroa niihin nelitahti V8-dieseleihin?
4-53 taitaa olla noin 200 kg painavampi kuin 6.2 V8?
Sitten on tietysti isompi 4-71, mutta se painaa 800 kg. 6V53 on sitä 100 kg kevyempi.
Niin ja tuli mieleen et kone on detroit ei dedroit
Ohi aiheen ;) mutta...
"02" Valmetilla joutuu hämmentämään laatikkoa kahdella kepillä ja myös kaksoisvaihdoilla, jos haluaa kaikki 8 pykälää käydä järjestyksessä läpi. Kaavio on
(5/7) (1/2)
(6/8) (3/4)
1 --> 2 menee aluekepin isolle vaihtamalla. 2 --> 3 tarvitaan pääkepin siirto taakse ja aluekepin palautus pikkupuolelle. Kuten noista numeroista näkyy, niin kyllä sitä aluekeppiä pitää vatkata, jos järjestyksessä vaihtaa. Tulee hypittyä tiellä ajaessa, 3-5-7-8 tai ilman kärryä 5-7-8. Voimaa kun on, niin aika harvoin ylämäki vaatii pudottamaan pienemmälle ;)
Lantaraappa
14.09.2013, 20:23
Niin ja tuli mieleen et kone on detroit ei dedroit
On nii vaikiaa ku ei ossaa tota enklanni kirjotust:D
Meil päi se o vaa iha Retroitti Riisseli:D
mettäsika
14.09.2013, 20:27
http://www.youtube.com/watch?v=noKAGzQfCqs
mä oon aina tykänny detroitin äänistä.... mut vois naapurit tykätä kun tuolla majurilla lähtis auraamaan aamulla 0300 :D
http://www.youtube.com/watch?v=noKAGzQfCqs
mä oon aina tykänny detroitin äänistä.... mut vois naapurit tykätä kun tuolla majurilla lähtis auraamaan aamulla 0300 :D
Tuo DD 8V71 majuri on etelä-pohjanmaalta? Tunteeko kukaan?
Hyi hitto että on meisseliä noissa saundeissa...
Hyi hitto että on meisseliä noissa saundeissa...
Eihän ne tossa videolla kuulosta miltään, mutta olepa vieressä kuuntelemassa... parinkymmenen metrin päässä makkaraperunat hyppää mahassa parijonoon kun ääniaallot alkaa tuntumaan, maaemokin tärisee tahdissa!
Tuo DD 8V71 majuri on etelä-pohjanmaalta? Tunteeko kukaan?
Tiedän kyllä kenen tuo on tai ainakin luulen tietäväni:D En oo tosin ite tuota päässy vierestä näkemään. Tämmönenkin tuli youtubessa vastaan https://www.youtube.com/watch?v=GRjOLmqHa5A
Tiedän kyllä kenen tuo on tai ainakin luulen tietäväni:D En oo tosin ite tuota päässy vierestä näkemään. Tämmönenkin tuli youtubessa vastaan https://www.youtube.com/watch?v=GRjOLmqHa5A
Tollanen puutarhaan koristeeksi ja grillin pyöritykseen :cool:
International Detroit Diesel 12v71TT sled pull wheelie
http://www.youtube.com/watch?v=IvVoJw1LUmY&feature=share&list=PLFA8E1CAA372389D0
Screamin Detroit Diesel 653 C70 (huom! tän videon jälkeen joudut vaihtaan kalsarit)
http://www.youtube.com/watch?v=EnN1i9LjAw0&feature=share&list=PLFA8E1CAA372389D0
4-53 Detroit Diesel in a '89 Chevrolet C1500
http://youtu.be/vCx_uRPZNJM
Menishän se 8V53 vielä tonne.. jos ei muutama lisäkilo haittaa :D
Meinas Detroitti karata:
http://www.youtube.com/watch?v=3NRaqgab0_w
Mut on kyl niin makeet äänet Detroitissa, että sellasen vois hommata vaikka ihan tollee trukkilavan päällä olevaks, mitä sitten käyttelis sunnuntaina kirkomenojen aikaan :D :
http://www.youtube.com/watch?v=H1xfXkh6PV4
http://www.youtube.com/watch?v=T1XbZYJwsaA
reynolds
16.09.2013, 21:12
Kuinka paljon noi myllyt oikeen kiertää? Ärjynnästä päätellen aika reilusti.
Muistan viimevuoden kesällä kirkkonummella työmaallä nähneeni vm72 Link-Belt merkkisen mobiilinosturin ja kuskilta, jo silloin eläkeikäiseltä äijältä kun koneesta kyselin niin mainitsi siinä olevan Detroit v8. Kyllä se melko hurjan kuuloinen laite oli.
Ei ne kierrä sen enempää kuin muutkaan dieselit, pakotahteja on tuplat nelitahtikoneeseen verraten niin kuulostaa enemmälle.
Ei ne kierrä sen enempää kuin muutkaan dieselit, pakotahteja on tuplat nelitahtikoneeseen verraten niin kuulostaa enemmälle.
2400 kierosta on 4800 iskua miltähän lie kuulostaisi 4500 rpm käyvä detroit :eek: :confused: :D
2400 kierosta on 4800 iskua miltähän lie kuulostaisi 4500 rpm käyvä detroit :eek: :confused: :D
Tokkopa kuulostais enää miltään pienen hetken käytyään :D
Entisellä työnantajallani oli -80 luvun lopussa 10 pyörä TM Bedfoortti tommosella Detroit V8 koneella ja tuplapysty putkilla. Kärryssä oli Fullerin suorahampainen laatikko ja siirtolavavehkeet. Se oli komia peli loistavilla saundeilla, kaiholla muistelee vielä hän...
Vielä kun löytyisi jostain videomateriaalia ryssien sotavaunuissa käyttämästä 2-tahti vastamäntämoottorista, esim 5TD tai 6TD. Niissä on mielenkiintoiset sävelet...
Entisellä työnantajallani oli -80 luvun lopussa 10 pyörä TM Bedfoortti tommosella Detroit V8 koneella ja tuplapysty putkilla. Kärryssä oli Fullerin suorahampainen laatikko ja siirtolavavehkeet. Se oli komia peli loistavilla saundeilla, kaiholla muistelee vielä hän...
Tuo mun 8V71 on juurikin beetusta. Siinä on vaan perässä 10 lovinen spicerin loota.
Vielä kun löytyisi jostain videomateriaalia ryssien sotavaunuissa käyttämästä 2-tahti vastamäntämoottorista, esim 5TD tai 6TD. Niissä on mielenkiintoiset sävelet...
Käsittääkseni myös näissä on 2-tahti vastamäntämoottorit, jos en ihan väärin muista.. ja soundit ja savut kohdallaan:
uNw2ZFgpuDk
Kuten sitten myös brittien Deltic dieselit on aika erikoisia vermeitä moottorin rakenteen puolesta, ja soundit on myös hyvät:
UDFypCuTeTg
Ei sen puoleen, melkein mikä tahansa isompi 2- tahtidiesel kuulostaa aika pirun hyvältä - varsinkin noi vähän vanhemmat 30-70 luvun tekniikkaan perustuvat. Uudemmat on jalostettu jo turhan hiljaisiksi ja sivistyneiksi :( Pari tuollaista Detroit Dieslin, ilmeisesti noita 53 tai 71 sarjan koneilla olevaa vanhaa jenkkinuppia on joskus tullut töissä vastaan, äänet on livenä vielä ihan eri luokkaa mitä videot antaa ymmärtää.
Tokkopa kuulostais enää miltään pienen hetken käytyään :D
Eikun siis rakenne kestävänä ei yli kierroksilla :)
Entisellä työnantajallani oli -80 luvun lopussa 10 pyörä TM Bedfoortti tommosella Detroit V8 koneella ja tuplapysty putkilla. Kärryssä oli Fullerin suorahampainen laatikko ja siirtolavavehkeet. Se oli komia peli loistavilla saundeilla, kaiholla muistelee vielä hän...
Kivaan ylämäkeen vedättää täydellä kuormalla 60 alueella kaasuselällään fulleri ulvoen 03.00 joulu aamuyönä niin koko kylä oppisi kerrasta vihaamaan ja wanhat jermut heräisi muistoihin :D
Tollasen tekniikka yhdistelmän jos vain saisikin (petukalla en ole koskaan ajanut niin ei osaa kommentoida siihen) ja olisi vielä joka päivälle ajoa niin elämä olisi kohdallaan earit päässä :rolleyes:
Mites muuten on pitääkö se paikkaansa mitä monet sanoo, että 2T-DD;tä pitää ajaa kuin sitä vihaisi?
Muuten rupeaa öljy kelpaamaan ja nokea löytymään koneesta
Ja pari videota :)
http://www.youtube.com/watch?v=UNnrHgBDD1c
www.youtube.com/watch?v=G7qgDauSjhk
PunisherFIN
17.09.2013, 19:55
en tiedä vihasta, mutta oon joskus entisissä töissä ajanu 2T pikku detroitilla varustettua Bombardierin telakikotinta ja sitä on poljettava kierroksilla kun vierasta sikaa, tai ei halua kovin raisusti mennä etiäpäin :D hauska vehje sellanenkin on ja pirun kivat äänet, sitä jakso vaan päivästä toiseen ihastella panssarivaunumaisia ääniä :)
p0hamala
17.09.2013, 20:06
Pakko laittaa näistä venäläisistä vastamäntäkoneista taas tämä.
- 2-tahti
- syöttö riittävä
- turbo hajalla
näky on taattua tavaraa
http://www.youtube.com/watch?v=yG0N58_dUuY
Orkkiskonstruktio on FM 10D 30-luvulta, käyttivät 2-maailmansodassa laivastossa esim sukellusveneissä ja siitä tekniikka kopioitui itään ...
Ketunhännät putkien päissä on aika hienot...:eek: :D
p0hamala
17.09.2013, 20:57
Tässä myös ketunhännät kohdillaan 8)
http://www.youtube.com/watch?v=x_zC7QK64Ks
Kunnollinen koneenlämmitys takaa masiinalle pitkän iän :)
Mites muuten on pitääkö se paikkaansa mitä monet sanoo, että 2T-DD;tä pitää ajaa kuin sitä vihaisi?
Muuten rupeaa öljy kelpaamaan ja nokea löytymään koneesta
Vihasta en tiedä, mutta öljy pitää olla yksiasteista ja detroitiin tarkoitettua. Esim Shell Rotella DD+ 40 tai DD+ 50. Moniasteöljyillä männät leikkaavat. Sitäkään minä en tiedä, että millä öljyillä DD:n saa ehjänä käyntiin 20-30 asteen pakkasesta...?! :eek: Melkein tekisi mieli lisätä lohkolämppäreiden kaveriksi lämmittimen öljypohjaan. Suora 40 öljy likkuu lämpimänä notkeammin.
Omassa DD:ssä lohkon ilmakanava (blowerin alla) on musta kuin mörön pe*se*eikä. Se on myöskin öljyinen. Kanavan pohjalta menee kaksi ulkopuolista putkea kampikammioon, joten siellä lienee aina vähän öljyä.
Kyseinen moottori on perimätiedon mukaan ollut ojaan ajetussa beetussa. Jos se on käynyt siellä kauaa joutokäyntiä, niin öljy on voinut kertyä kallistuneeseen koneeseen.
PunisherFIN
17.09.2013, 21:46
myö laitettiin Bomppa tulille uuden mallin L200 mitsulla sähköö antaen ja REILUSTI pilottia suhutellen, suoraan startin päästä vaan, ettei sula hentosemmat johot välissä ja 3h talkoiden jälkeen se oli käynnissä, tehotkin (ne vähät) tallessa.. :D siis tuo 3h oli käytännössä yhtämittasta starttaamista ja hommassa kulu pari pönttöö pilottia :P
kas tälleen: http://game42.com/images/power/helmikuu2011%20011.JPG
toki tuo ei oo turbodieseli, ihan 2T vaan ja pieniki sellanen, eli voi olla -27C aamustartissa paremmat eloonjäämismahikset, kun isoveljillään :)
myö laitettiin Bomppa tulille uuden mallin L200 mitsulla sähköö antaen ja REILUSTI pilottia suhutellen, suoraan startin päästä vaan, ettei sula hentosemmat johot välissä ja 3h talkoiden jälkeen se oli käynnissä, tehotkin (ne vähät) tallessa.. :D siis tuo 3h oli käytännössä yhtämittasta starttaamista ja hommassa kulu pari pönttöö pilottia :P
kas tälleen: http://game42.com/images/power/helmikuu2011%20011.JPG
toki tuo ei oo turbodieseli, ihan 2T vaan ja pieniki sellanen, eli voi olla -27C aamustartissa paremmat eloonjäämismahikset, kun isoveljillään :)
3 pyttyinen?
PunisherFIN
17.09.2013, 21:58
nyt heitit pahan, ei kyllä mitään muistikuvaa :( vaikka sinne pellin alle piti kurkkia vähän väliä, varsinkin aamusin.. kuvassakin on prkl jäähytysneste tonkka justiinsa edessä, konepeitot on auki niin laskishan nuo tuosta..
Onkohan tuo samanlainen? Erilaiset päällirakenteet toki.
http://www.mirkinc.us/products2.php?pid=831
PunisherFIN
17.09.2013, 22:49
on samaa sarjaa, noita on sillon 60-luvulla ollu kahta mallia, "tractor", mitä tuo meikäläisen kuvassa oleva ja sitten "carrier" johon sitten sai tilauksesta noita erilaisia lisähärpättimiä. bomppahan suunnitteli tuon vekottimen nimenomaan maastoon erilaisia asennustöitä varten, kuten vaikka linjanrakennukseen, niiko tuossa siun linkissä. siinähän on pylväspora ja nosturi samalla alustalla ja yhessä mallissa lisänä kahen pylvään pankot :)
mie en millään vaan löyvä tuon vanhemman mallin speksejä, uudemmis on Perkinsin dieselit ja sit noita on tehty tietääkseni myös Chryslerin ja GM:n koneilla (bensa). suomessa IVO:lla oli kuulemma myös Roverin bensakasia noissa, chevyn pikkulohkon ja tuon Detroitin dieselin ohella. vanhat jääkärit puhu kaiholla, jotta chevyn kasilla tuollanen heittää viellä paskat teloista nelosella pelkällä kaasulla ja kulkee suolla melkein kaheksaa kymppiä :D ite koitin kovalla polanteella niin sellasen 50 kelaa, mutta kun lähtee lapasesta niin kuski muuttuu matkustajaksi laakista :D
Pakko laittaa näistä venäläisistä vastamäntäkoneista taas tämä.
- 2-tahti
- syöttö riittävä
- turbo hajalla
näky on taattua tavaraa
http://www.youtube.com/watch?v=yG0N58_dUuY
Orkkiskonstruktio on FM 10D 30-luvulta, käyttivät 2-maailmansodassa laivastossa esim sukellusveneissä ja siitä tekniikka kopioitui itään ...
Tuossahan minä juuri yllä linkitin suoraan youtube pätkän venäläisten te-10 sarjalaisesta ;) Se tosin vähän ehjempi, mutta melkoisia savukoneita tuntuvat silti olevan. Olisi hieno nähdä ja kuulla livenä. Noissa FM:n omissakin vetureissa on videoiden perusteella hörinät kohdallaan. Aika harvassa tosin on videot niistä.
Yhden kerran todistanut EMD:n V16 645- sarjalaisten 2-tahtidieseleiden hörinät ihan vierestä sellaisten kiskoessa mailin letkaa perässä jyrkkää mäkeä reipasta juoksuvauhtia - junan kuuli 20min. ennenkuin oli kohdalla. Harmi ettei niitä vanhoja 567- koneisia ole kohdalle osunut kun alkaa jo olla kaikki museotavaraa. Pitäisi olla vielä paremmat metelit :)
No, kivasti se varmaan laulaisi tuollainen "pieni" detroit dieselkin jossain sopivassa laaksossa mäkeä noustessa kun rekassa kunnon kuorma perässä. Ei vain ole sellaisesta päässyt nauttimaan.
Kuten sitten myös brittien Deltic dieselit on aika erikoisia vermeitä moottorin rakenteen puolesta, ja soundit on myös hyvät:
Tuo on mielenkiintoinen konstruktio tosiaan..
http://www.youtube.com/watch?v=D3bj47TAYiU
Koiviston Auto - yhtymähän käytti jonkinlaisia Detroitin 2-tahtikoneita valmistamissaan Kabus-busseissa. Olen sellaisessa käsityksessä, että ratkaisu ei ollut järin onnistunut.
Olen itse aikanaan "päässyt" ajamaan muistaakseni Jyväskylän Liikenteen väreissä ollutta bussirahdin kuljetukseen räätälöityä linjuria, jossa oli Detroit ja Allisonin automaattivaihteisto. Mieleen on jäänyt vaan se, että meteli oli infernaalinen ja eteneminen Jyväskylä-Kuopio - välillä sangen verkkaista. :D
Tuo on mielenkiintoinen konstruktio tosiaan..
http://www.youtube.com/watch?v=D3bj47TAYiU
Jösses onpahan keksintö. Varmaan sitä British Humor:ia. :p Tuskin kovin halpa valmistaa.
Jos haluaa kuunneella kiertäviä 2t dieseleitä niin youtubeen "run away detroit"
Tuossa vaikka yks: http://www.youtube.com/watch?v=NgB1dDunbOg
On noita ollu ennenkin palstalla
Olen itse aikanaan "päässyt" ajamaan muistaakseni Jyväskylän Liikenteen väreissä ollutta bussirahdin kuljetukseen räätälöityä linjuria, jossa oli Detroit ja Allisonin automaattivaihteisto. Mieleen on jäänyt vaan se, että meteli oli infernaalinen ja eteneminen Jyväskylä-Kuopio - välillä sangen verkkaista. :D
Ei kai tuo ollut etuvetoinen matala lattia malli? Nelitahti V8 detroit nokalla, ja paineilmasäiliöt katolla. :D
Niillä sai kuulemma painaa kaasua alamäkeenkin, ja kääntöympyrä oli sama kuin 13 metrisillä. Voimansiirron häviöt syynä hengettömyyteen. Voimalinjassa käännyttiin kaksi kertaa 180 astetta...
Mites muuten on pitääkö se paikkaansa mitä monet sanoo, että 2T-DD;tä pitää ajaa kuin sitä vihaisi?
Muuten rupeaa öljy kelpaamaan ja nokea löytymään koneesta
Ja pari videota :)
http://www.youtube.com/watch?v=UNnrHgBDD1c
www.youtube.com/watch?v=G7qgDauSjhk
Ainakin noilla Gradaleilla ei tarvinu ajaa "kuin sitä vihaisi":D Ja kyllä jossain kevyessä hommassa esim. kylvössä,ylävaunun kone nokeentui senverran reilusti että kun sillä alkoi antamaan taas kuormaa niin putkesta lensi tulta ja tappuraa ihan tuutin täydeltä.
Oma näkemykseni on että nää alkaa olla semmosia aikakultaamuistot koneita...
Koiviston Auto - yhtymähän käytti jonkinlaisia Detroitin 2-tahtikoneita valmistamissaan Kabus-busseissa. Olen sellaisessa käsityksessä, että ratkaisu ei ollut järin onnistunut.
Olen itse aikanaan "päässyt" ajamaan muistaakseni Jyväskylän Liikenteen väreissä ollutta bussirahdin kuljetukseen räätälöityä linjuria, jossa oli Detroit ja Allisonin automaattivaihteisto. Mieleen on jäänyt vaan se, että meteli oli infernaalinen ja eteneminen Jyväskylä-Kuopio - välillä sangen verkkaista. :D
Suomessa lie säästelty vaihteita mistään vittuakaan tajuamatta :rolleyes:
Käsittääkseni detroiteissa yleensä on runsaasti vaihteita perässä, että voidaan kaikkia nopeuksia ajaa "täys kierroksilla" eli suurimman voiman alueella ja nopeutta hämmennetään vaihteilla :D
Ei kai tuo ollut etuvetoinen matala lattia malli? Nelitahti V8 detroit nokalla, ja paineilmasäiliöt katolla. :D
Niillä sai kuulemma painaa kaasua alamäkeenkin, ja kääntöympyrä oli sama kuin 13 metrisillä. Voimansiirron häviöt syynä hengettömyyteen. Voimalinjassa käännyttiin kaksi kertaa 180 astetta...
Ei ollut tämä, oli ihan täyskokoinen bussikorinen vehje. Muutama rivi penkkejä ja loppuauto rahtitilaa.
Luulen kuitenkin tietäväni, mitä vehjettä tarkoitat: tavallista bussia pienempi viistokeulainen hökötys, jossa ei ollut etu- tai takaylitystä nimeksikään ja takaovi oli todellakin takaovi, eli takaseinässä. Kuopiossa se tunnettiin ainakin nimellä Aku Ankka - auto. :D Eikä sen ajaminen ollut todellakaan mikään uran huipennus, vaikka kuljettaja istuikin korkealla kuin valtaistuimella...
Ei ollut tämä, oli ihan täyskokoinen bussikorinen vehje. Muutama rivi penkkejä ja loppuauto rahtitilaa.
Luulen kuitenkin tietäväni, mitä vehjettä tarkoitat: tavallista bussia pienempi viistokeulainen hökötys, jossa ei ollut etu- tai takaylitystä nimeksikään ja takavi oli todellakin takaovi, eli takaseinässä. Kuopiossa se tunnettiin ainakin nimellä Aku Ankka - auto. :D Eikä sen ajaminen ollut todellakaan mikään uran huipennus, vaikka kuljettaja istuikin korkealla kuin valtaistuimella...
http://lauri.1g.fi/joukkol/kuvat/lahti/ll300_01.jpg
Juuri se...
Olikos noissa "aku ankoissa" Detroitin/letukan 6.2L V8 kone?
Lantaraappa
20.09.2013, 19:51
Tää juttu on karannut hiukka alkuperäisestä:D, mutta kiva lukea, että muutkin pitää Scraming Jimmyn saundista:)
Kyllä muuten Ameriikanrauta painaa, 3-53:kin n.440 kg.
Ei sentään oo mennyt yhtään "off topiciksi", kaikki on kirjoitettu tähän viestiketjuun:D:D:D Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, mites jos Bertan kopan laittais johonkin kuorkin rungolle... BJ 6x6 8V92:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Lantaraappa
20.09.2013, 20:15
Ja perävaunuun 16v-149T grillisikaa pyörittämään.
http://www.youtube.com/watch?v=ok50SaRdydU
Olikos noissa "aku ankoissa" Detroitin/letukan 6.2L V8 kone?
Eikun isoveli 8.2L, 500 kuutiotuumaa.
Eikun isoveli 8.2L, 500 kuutiotuumaa.
Olikos toi se eka 4-tahti diesel mitä detroit teki?
Muutama youtubessa ainakin sanonut, että täysin susi kone.
Kaikkea mahdollista pikku vikaa ja kulutus suuri johtuen palotilan väärästä suunnittelusta.
On kanssa jotenkin on sellainen muisti kuva itellä et joskus kuullut et amerikan kuorkki dieselit on täysiä paskoja, mutta suomeen ei kaiketi lie oikeen koskaan tuotu jakelu-auto kokoista kalustoa pikku 2-t DD;llä vaan tuodut oli harvoja isoja tai sitten muulla tekniikalla jakelu kokoista kalustoa.
J.K Eikähän me otsikosta olla lipsuttu mihkään vielä :D
On kanssa jotenkin on sellainen muisti kuva itellä et joskus kuullut et amerikan kuorkki dieselit on täysiä paskoja,..
Eikös siellä päin aika paljon ole ajettu 2-t detroittien lisäksi Cumminseilla ja CAT:eilla? Osittain samoja (?) mitä Sisuissa.. tosin tiedä sitten laadusta, tuntuu että ei tuolla uudella mantereella oikein koskaan ole autoja osattu tehdä yhtään sen paremmin kuin isossa itänaapurissamme :D
Olikos toi se eka 4-tahti diesel mitä detroit teki?
8.2 "fuel pincher" oli eka 4T joo. Kuulemma melko hengetön peli, mutta se olikin tehty polttoainekulutuksen ehdoilla. Puolet vähemmän tehoa ja painoa kuin vastaavan kokoisessa 2 tahtisessa. Kulutuskin paljon pienempi, kuin 2T koneissa, mutten tiedä minkälainen kilpailijoihin verrattaessa? Näissä oli kansi ja kannenpulttivaivoja. Myöhemmin ovat laittaneet paksumpia pultteja MB kuorma-auton koneista. 8.2 on sukua 6.2 koneelle, jollain tavoin? Ei mikään yleinen kone suomessa.
Ameriikassa sai perinteisesti valita autoon moottorin, DD, cat tai cummins. Tuota kolmikkoa oli tarjolla melkein mihin merkkiin tahansa, vaikka DD oli General Motorsin merkki. Kilpailijat ford, dodge jne myös käyttivät sitä.
Oikein käytettynä 2T DD on luja kone, mutta se vaatii oikeat öljyn ja tietoa muutenkin. 30-50 luvulla ylivoimainen teholtaan. 60-70 luvuilla pärjäsi vielä, 80-luvulla alkoi olla vanhanaikainen. Muihin nähden liian janoinen ja meluisa.