View Full Version : maastureiden tehot, mittaustuloksia?
PunisherFIN
10.09.2013, 19:00
mietin tuossa mielessäni jo hetken, että kuinka moni muuten oikeesti on käyttäny ajopelinsä dynolla, että tietää paljonko siinä sitä voimaa aidosti on?
jenkkipiireissähän on pirun yleistä leijua bolt-on osilla ja kaljapöytähevosilla, tämä surullisen kuuluista "siino sitä ja sitä ja sit tehoo on aivan tasan 350hp, renkailta!" ja lähtökohtana on kaasarikoneinen 350 pikkuvinkkeli, jossa alunpitäen ei oo ollu lähimainkaan kahta sataa vakio kunnossa.. kun tosiasiassa vaparista on saatu riivattua se parisataa++ ja ihan koneen päästä kun se lintta dynolle ajetaan :D
ennen kuin nyt kukaan vetäsee poroja nokkaan, niin itellä on harrastejenkki ja Patrolli on työvehkeenä, ei sanan varsinaisessa merkityksessä "offroad auto", mutta ihan mukavasti lähes vakiokuntosena mettässä etenee, jos ei muuten niin vinssillä sitten :)
niin ja Patukasta on dynotettu 3vkoa sitten 103,2hp/276,9Nm renkailta, 140,5/323,8 laskennallinen, @0,8bar auto on tosiaan lähes vakio. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=137967
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=137966
(kuvat lainattu käyttäjän jv albumista)
Näin omasta patukasta joskun parhaina aikoina, entisen omistajan toimesta.:) Nyt jos malttais käyä ku saa ton uuen koneen nippuu ni näkis mitä on nykyään..
mul on hj61 ja pers dynolla lähes 300hv. ja oikeasti ehkä 130hv :D
Entisen mersun dynolappu, ois pitäny vaa ottaa snorkkeli pois mittauksen ajaksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1074&pictureid=43593
lepoantti
10.09.2013, 20:19
dynothan näyttää sen miten ne on säädetty näyttämään, toinen voi näyttää 200hv takapyöriltä ja toisessa ei edes koneelta irtoa saman vertaa.....onhan luvut tietysti mukavia mutta vertailu on kohtuu turhaa! ehkä parhaiten saisi tietoa tehdyistä muutoksista että ensin ajaisi vakiokoneen ja sitten samassa penkissä tehtyjen muutosten jälkeen.
nettiauton puolelta kun kattelee virivehkeiden myynti-ilmoituksia niin usein löytyy myynnistä sellaisiakin vaparivehkeitä joissa tehoa enemmän kuin edes laskennallisesti voi saada, silloin ollut asialla todellisia welhoja joille löytyisi varmasti käyttöä F1 talleista ym. autoteollisuuden parista!
Mun ja NuuBeRin DAS Kingkäp on MITTAAMATTOMAN TEHOKAS!!!!! Tasamaalla ei sitäpaitsi tartte ku yhden hevosvoiman, pahassa paikassa otetaan käyttöön molemmat! :D
PunisherFIN
11.09.2013, 17:58
dynothan näyttää sen miten ne on säädetty näyttämään, toinen voi näyttää 200hv takapyöriltä ja toisessa ei edes koneelta irtoa saman vertaa.....onhan luvut tietysti mukavia mutta vertailu on kohtuu turhaa! ehkä parhaiten saisi tietoa tehdyistä muutoksista että ensin ajaisi vakiokoneen ja sitten samassa penkissä tehtyjen muutosten jälkeen.
ei ne nyt ihan mitä vaan voi näyttää, koska lukemien pitää kelvata tietyissä tapauksissa myös leimalle.. varmaan ne voi säätääkin näyttämään mitä sattuu, mutta lie kuitenkin joku järki kalibroida ne näyttämään mahdollisimman oikein :D nimittäin se dynottelu ja vehkeiden säätäminen loppuu seinään jos joku saa vihiä tahalleen vituralleen kalibroiduista mittalaitteista tms.. suomi on tosi pieni maa ja paha kieli kuuluu TODELLA kauas.
nuo mersun lukemat on aika tujut ja 125kW patrollissakin aiheuttaa mukavia väristyksiä, mitä tuolle siun patukalle on Sami tehty? ja entäs mitä tuolle mersulle ja mikä vekotin yleensäkin kyseessä? :)
Eihän tuos oo ku "hiukan" kopeloitu pumppua ja isompi turbo ja cooleri keulalla..;) Ja tuos penkkikuvas olivissii joku vinguteltu kansi paikallaa.. Nimimerkki jv tietää enempi..:)
hj 60/61
11.09.2013, 19:14
Mulla on vaan tuollainen "alitehoinen" HJ, ei oo penkitetty mut ruutii löytyy omiin tarpeisiin kyl, vaikka Nakkilassa ei siihen uskotakkaan...:D:D:D:D:D:D:cool::eek::rolleyes:
Mulla on vaan tuollainen "alitehoinen" HJ, ei oo penkitetty mut ruutii löytyy omiin tarpeisiin kyl, vaikka Nakkilassa ei siihen uskotakkaan...:D:D:D:D:D:D:cool::eek::rolleyes:
Tarviiks tojotaa virittää ku ei voimansiirto kestä vakiotakaan..:D:D:D:D
hj 60/61
11.09.2013, 19:28
Tarviiks tojotaa virittää ku ei voimansiirto kestä vakiotakaan..:D:D:D:D
No totta kai tarvii, et pääsee nopeemmin datsuneista ohi...:D:D:D:cool:
Meneeks tää jo off topicciin...?:confused:
No totta kai tarvii, et pääsee nopeemmin datsuneista ohi...:D:D:D:cool:
Meneeks tää jo off topicciin...?:confused:
Eiks tää oo sitsättiä..?:eek:
hj 60/61
11.09.2013, 19:35
Eiks tää oo sitsättiä..?:eek:
juu, kait, en mä tiä... Toisaalta, ihan sama...:D:D:D:D:eek:
Musta tää on realistinen tapa vertailla voimia :)
https://www.youtube.com/watch?v=cWmwcU3ui6U
Ja tää on vakiokuntoisesta -01 silveradosta kuvattu.
hj 60/61
11.09.2013, 19:50
Musta tää on realistinen tapa vertailla voimia :)
https://www.youtube.com/watch?v=cWmwcU3ui6U
Ja tää on vakiokuntoisesta -01 silveradosta kuvattu.
Ainakin pirun hyvää musaa....:D:D:D:D:D:D:eek:
No totta kai tarvii, et pääsee nopeemmin datsuneista ohi...:D:D:D:cool:
Meneeks tää jo off topicciin...?:confused:
Ja sitäpaitsi.. Onks tojomiehil kiire tatsuneista ohi et meiän on vittumaisempi ohittaa ja hinaa teiät pois jumista..:D:D:D
hj 60/61
11.09.2013, 20:42
Ja sitäpaitsi.. Onks tojomiehil kiire tatsuneista ohi et meiän on vittumaisempi ohittaa ja hinaa teiät pois jumista..:D:D:D
Juu kuule, aina autetaan miestä notkossa ja nousussa...:eek::eek::eek::D:cool:
toyota4x4
11.09.2013, 21:47
hilux 1kz-t koneella koolerilla ja syöttöö reippasti vakio pumppusta 1.8 ahdoilla 174hv takapyöriltä ja 425nm
samassa penkissä 2.5 20v superturbo"pohjanmaan 400hv osilla" moniventtiili mersu hiluksi 250hv takaka pyöriltä
hilux 1kz-t koneella koolerilla ja syöttöö reippasti vakio pumppusta 1.8 ahdoilla 174hv takapyöriltä ja 425nm
samassa penkissä 2.5 20v superturbo"pohjanmaan 400hv osilla" moniventtiili mersu hiluksi 250hv takaka pyöriltä
Ihanjärkyttävänkäsittämättömänvittumaisenhankalaal ukeatuollaistatekstiäkuneiolepilkkunaeikäpisteitäe iläisojaalkukinrjaimia
hilux 1kz-t koneella koolerilla ja syöttöö reippasti vakio pumppusta 1.8 ahdoilla 174hv takapyöriltä ja 425nm
samassa penkissä 2.5 20v superturbo"pohjanmaan 400hv osilla" moniventtiili mersu hiluksi 250hv takaka pyöriltä
ja siinnäki oli persdynolla 400? :D just näitä oikeita tuloksia eikä persdynoja, sehän tän topicin idea on :)
Tuosa pajerosta sillo olikohan nyt 1.7 ahdoilla 150hp/320nm
Nyt vois olla joku enemmän, pitäis käydä syksyn mittaan penkittään uusiksi niin pääsis huuteleen :D
Piti aikanaan käydä dynottamassa pikkulohkon suikka ihan muuten vaan. Kaveri kuitenkin osasi kertoa, että lähin mesta ei kykene mittaamaan alle 50 hp tehoja riittävän tarkasti :D
Eli jäi mittaamatta....
PunisherFIN
12.09.2013, 06:55
oha ny litraseski yli 50hp, ainakin mutsin 1.3l 4x4 Swiftissa, ainakin sillä persdynolla :D se nimittäin melkein lähti sivuluisuun kun aikani riehuin suvikelillä pari talvee sitten :D :D äiti huus vieressä falsetissä notta "TÄÄ EI OO SUPARU, TÄTÄ EI VOI OHJATA KAASULLA!" :D
nii Dectane on vähän niinkun asian ytimessä :)
zille2.5
12.09.2013, 14:20
Viritelmien laillistamiseksi piti tuo oma pirssi käyttää dynossa.
Nissan KC -87
TD25 padalla, mitsun TD04-11B + IC
0,3bar ahdoilla koneen päästä 73kW/217Nm
Max vääntö 2200 rpm.
Max teho 4300 rpm.
Eihän tuolla kuuhun mennä, mutta nyt pysyy liikenteen mukana :D
Lerssinen
12.09.2013, 14:47
En enää kohta ees muista paljonko tuossa oli mutta SD23 lavadatsunilla tollasta, sillä pääs jo muistakin ohi :D
https://www.youtube.com/watch?v=HCwaYVi6H9s
Toyota LJ 2LT2 Garrett GT2256v, cooleri, peltisarja, syöttöä ruuvattu.
145 hp/300Nm
Kytkin ja vaihdelaatikko ei meinannut kestää kun vääntöpiikki oli muuttuva geometrisella ahtimella kuin vasaran isku alasimeen.
Patrollia ei tullut koskaan penkitettyä, kierroksia siitä ainakin irtosi tarvittaessa. :D
Suzukissa on mitä on eli liian vähän.
En enää kohta ees muista paljonko tuossa oli mutta SD23 lavadatsunilla tollasta, sillä pääs jo muistakin ohi :D
https://www.youtube.com/watch?v=HCwaYVi6H9s
Saattanu melkein 80 heppaa olla. :D 13-14 sekkaa sataseen, mikä lie todellinen vauhti jos mittarissa 100?
Patrollin aamuiset tulokset. 9mm nestepäällä. Savua oli hallissa enemmän kuin tarpeeksi...
PunisherFIN
13.09.2013, 10:05
Kala, siis Pajero vai Patrol? jos tuo jälempi niin mittee tehtynä, nissanistia kiinnostaa :)
-94 6.5td Suburban, lastutettu, WTA-cooler, 3" putki, parannettu ilmaotto...
Vakioturbolla (ahtoa 1,2bar) 243hp takapyöriltä. Mitattu samassa dynossa kuin toyota4x4:n autot.
Nykyinen -02 Duramax ei oo vielä penkissä käyny mutta lukema tulee olemaan lähempänä 400 kuin 300hp, tän voin sanoa jo persdynollakin ja GPS:llä tehdyillä mittauksilla. Väännöt asettunee sinne 900 ja 1000 väliin.
Patrol. Opettajan pikku vittuilu tuo pajero. Kuulemma kaikki nousevan auringon maan maasturit pajeroita :D Ja tuohon on turbo vaihettu, watercooleri ja pumpusta otettu kaikki mitä irti saa. Toiset paperit tulee sitten kun saan sen 12mm nestepään sisään ja aletaan oikeasti ahtamaan. Nyt max paineet tais olla luokkaa 1.4bar. Ei tullut otettua paineita lapulle, kun tuommosta lappua on turha es huonona vitsinä katsastajalle tarjota. :D
mää oon nissanin td27 moottorista saannu 272hv ja 460nm konetehoo. d21 koppasta kingiä vie ihan mukavasti sillonku sattuu pelaan...
Kuksa 3,5l rooverin koneella muistaakseni 60 heppaa ainut virijuttu oli hestec.
Sama auto rooverin koneesta tehty 5.3l eattonin ahtimella ja ahtoja 0.8bar 75heppaa, eli viritys onnistunu, kun neljännes enemmän tehoja:)
Gravedigger
15.09.2013, 13:38
Motestilla mitattu 1,3bar. Pumpussa sinetit paikallaan vielä ja äänenvaimentimet poistettu
http://geedee.galleria.fi/kuvat/Project%20X/img353.jpg?img=smaller
kokkolanpoika
15.09.2013, 13:49
Roverin 3.5sesta flapper ruiskusta 210hv/311Nm mitattuja tehoja. Moottoria jatkojalostettu ja toivonmukaan tehot lisääntynyt. Kone on meidän hypridissä RRC/SERIES. Uusi isompi roverin kone tulollaan joka viedään ehkä penkkiin. (Tavote +300hv/450Nm riippuen mitkä kannet ja nokan sinne nytten laitan.?)
Oishan tossa toi 5.2 roverin kone 400hv/550Nm ;) +500Nm koko kierrosalueen..
Kukahan täällä PKS tekee noita dynomittauksia?
-Paljonko maksaa?
-Kannattaako vanhaa Oldsia kiusata moisessa testissä?
-Ei taida olla hellä käsittely tuommoinen testi.... :o
ST motors Juvanmalmilla tekee mittauksia, soita sinne ja kysy.
PunisherFIN
15.09.2013, 22:56
jos se kestää täyskaasulla kiihdyttämisen, niin miksei se kestäs dynottamista :o tuolla periaatteella mie uskalsin patrollinki ajaa rullille, vaikkei koneen historiasta jne ole mitään tietoo :D eipä sillä tuli sitä pikkusen kateltua kierroksia ja ahtoja kun sillä ajeli, ko ei kone kierrä kun neljä tonnia, niin lie kestää sit luukuttaa vaijeri oikosenaan siihen mitä kiertää kun ei viellä edes punasella kiekkakellossa :D
pelkkä lappujen otto eli pari vetoo dynossa maksaa alle satasen tai sit teil pks on joku ihme hintapolitiikka..
Joo kyllä siinä on aina se tietty jännäkakka housussa kun lähdetään dynottaa. Ja nimenomaan sen takia, että ei tiedä mitä kaikkea voi tapahtua. Toi munkin vehjes kun kiertää reippaasti punarajan yli. Ilmaveiviä odotellessa :D Mutta mielummin sitä dynolla polettaa lutun tiskiin, kuin liikenteessä. Noin koneen rasitusta ajatellen. Eli rullille vaan!:D
Dodiin vihdoinkin saatiin vietyä patrolli rullille ja tässä oisi hiukan kertomusta tapahtumien kulusta. Eli aamulla lähin hakemaan autoa appiukon pihasta. No akunhan se oli purkanut, mutta hiukan virtaa ja päästiin lähtemään. Siinä kuunnellessani suomipoppia yhtä-äkkiä oli koko Sörnäisten rantatia täynnä poliiseja. Ohjasivat liikennettä joka kaistalla ja ihmettelin mikä meno oikein oli. Pian selvisi kun minut käskettiin ajaa yhden maijan luokse parkkiin, että ottavat kaikki verovelkaiset ja katsastamattomat kiinni tehovalvonnassa. Eipä siinä kun esitti siirtokilpipaperit ja vakuutukset. Olin melkein ainut suomea ilman korostusta puhuva poliisin asiakas sillä hetkellä. Poliisi tuumasi, kaikki ok ja että komee härpäke ja turvallista matkaa :D Siitä sitten koululle dynotusta varten ja nakattiin kottero rullille. Ekan veto ja hallissa hais palanu kumi, kun alko nakit palaa rullille. Naureskeltiin siinä, että pitääpä vetästä koukusta veto kohti lattiaa, kun muuten menee koko homma ihan kumin poltoksi. Seuraavan vedon jälkeen soi maikalla puhelin ja siellä oli hämen oma vaimonsa, joka on opettajana meidän koulussa ja jolla oli ollut tunti autolabran yläkerrassa. Oli kuulemma hiukan kitkerä haju heidän luokassaan ja pitänyt jättää tunti kesken. Kyseli kovin mitä hlvt me siellä oikein duunataan :D Todettiin siinä sitten, josko laitettas haitariputken pätkä suoraan pakoputken päästä imurille, niin että kaikki pakokaasu menee imurille. Saatiin putki kiinni nippareilla ja eikun laulattamaan. Tällä kertaa oli sitkosaineet renkaisiin jo levitetty. Sama virsi taas. Toinen veto heti perään ja toivottiin jos nyt pitäs kun alkaa nakit olla aika pehmeät. Eihän se onnistunut ja letku joka oli ollut kiinni pakoputkessa oli hävinny :eek: Äkkiä pakokaasuimuri kiinni ja ihmettelemään, mistäs se letku nyt löytys. Kuitenkin sen 20 metriä on noita pakokaasuimurin putkia tuolla hallissa. Siitä sitten vaan tikkaille ja aina huoltoluukuista tutkimaan missä se haitariletku oli menossa. Lopulta löytyi yhen sulkuläpän välistä kun aikamme purettiin. Uusi yritys ja letku lemmarilla pakoputkeen kiinni ja hihna letkun ympärille, että ei toistamiseen mene imuriin. Pari kertaa kokeiltiin vielä kirimällä autoa tonttiin ja lisäämällä pitoainetta renkaisiin, mutta kun alko renkaat pitää niin kytkin anto periksi lopussaan. Eli huiput jäi ottamatta. Sitten alettiin miettiä katsastus tehoja. Eka väännettii syöttöruuvia niin pienelle, että ei auto pysyny enää omin voimin käynnissä ja alettiin kokeilemaan uudestaan. No ei vieläkään minkäänlaisia tuloksia, vaan renkaat palo rullille joka kerta. Maikalla alko olla siinä sitten hiukan kiire. Totesi, että otetaan 5 vaihteella noi tulokset ja sillä siisti. Eka veto 5 silmässä ja saatiin dyno jo kartalle, 180hp 4000rpm. Siitä sitten vaan syöttöjä pienemmälle ja uutta vetoa. Sitten kun alko siin 155hp kohalla iskeä epätoivo, että eihän tätä stna saa niin pienelle, niin päätettiin sitten ajaa dyno vain 4000rpm ja höllätä sen jälkeen. Auto kuitenkin kiertää sen hiukan vajaa 6000rpm tällä hetkellä. Saatiin lopussaan noi laput, mitkä on tuossa liitteenä. Kai niistä nyt sen verran selkoa saa, että inssille kelpaa. Auton kun jätti dynon jälkeen koulun parkkiin, niin oli siinä kaikenmaailman töllistelijää koko loppupäivän ympärillä :D
BJ-40/76
11.03.2015, 22:29
Dodiin vihdoinkin saatiin vietyä patrolli rullille ja tässä oisi hiukan kertomusta tapahtumien kulusta......
Siis maasturin perä oli niin keveä/ renkailla huono pito, että 76 kw/135 km/h oli suurin vääntö, mitä renkaat piti? Ja oli vielä remmitetty lattiaan koukusta ja jotain pidon parantajaa renkailla?
Tuo käppyrä, mikä liitteenä, nayttää hyvältä, meno piristyy koko ajan tasaisesti siihen 3800 asti, ja kun kerran kiertää huomattavasti enemmän, ja pito katoaa?, niin siellä voisi olla aikapaljon enemmän tehoa, kun vääntöhuippu ja max tehot samoilla kierroksilla. (tuossa lapussa)
Osimoilleen näin. Yleensä kun noi pitäs dynottaa 4 vaihteella ilmeisesti. Mut ei se nelosella alkanu pitämään. Ettiä joku dyno kun saa leimattua, missä saa huipputehon.
Osimoilleen näin. Yleensä kun noi pitäs dynottaa 4 vaihteella ilmeisesti. Mut ei se nelosella alkanu pitämään. Ettiä joku dyno kun saa leimattua, missä saa huipputehon.
Paa etuset myös rullille ja nelikko päälle, nelivetopenkkihän se Kalevankadulla on.
Tai sit Kelatielle, Rasmus Speed Promotion (http://www.toniruokonen.com/fin/02-fi_chassisdyno.htm)s:sille. Takarenkaat pois ja dynopumput pultaten napaan. Nyt on adapterit 6x139.7 jaollekin kun jätin käydessäni. Ei varmasti sudi kun ei ole mitä sudittaa. Paitsi se kytkin sun pitää tietty saada pitämään.
Penkkissä ei ol tullu käytyä mut kiihtyvyys näkyy huimana 😅. Painetta noin 0.8 eikä tunnu sitä saavan nostettua enempää!!!
HJ60 turbo 0-100km/h 0-60mph: http://youtu.be/lJ5WTxkGCnE
Hautalintu
12.03.2015, 00:55
http://youtu.be/4N7FJM0IKXM
teeppäs tuommonen sinne hukkaporttia ohjaavan letkun väliin.. itelle tein ja totesin toimivaksi 0.7 ---> 1,3bar nostin ja rokkaa mainiosti.. :) tuolla savun määrällä luulis hyvinkin tuon 1,3-1,6bar paineet saavan aikaan ja samalla savutuksen pois/vähemmäksi.. :)
Edit. Miksiköhän mul ainakin alkaa toi video melkein lopusta ku avaa ton laittamani linkin kautta?
Editin editti. Eikä oo tosiaan tullu käytettyä pajeroo rullilla mutta kiihtyy mun mielestä paremmin noilla 37" pyörillä ku orkkiksena orkkispyörillä!! ;) ;) ;)
Penkkissä ei ol tullu käytyä mut kiihtyvyys näkyy huimana ��. Painetta noin 0.8 eikä tunnu sitä saavan nostettua enempää!!!
HJ60 turbo 0-100km/h 0-60mph: http://youtu.be/lJ5WTxkGCnE
Osimoilleen näin. Yleensä kun noi pitäs dynottaa 4 vaihteella ilmeisesti. Mut ei se nelosella alkanu pitämään. Ettiä joku dyno kun saa leimattua, missä saa huipputehon.
-Paljonko maksaa dynottelut...? :o
http://youtu.be/4N7FJM0IKXM
teeppäs tuommonen sinne hukkaporttia ohjaavan letkun väliin.. itelle tein ja totesin toimivaksi 0.7 ---> 1,3bar nostin ja rokkaa mainiosti.. :) tuolla savun määrällä luulis hyvinkin tuon 1,3-1,6bar paineet saavan aikaan ja samalla savutuksen pois/vähemmäksi.. :)
Edit. Miksiköhän mul ainakin alkaa toi video melkein lopusta ku avaa ton laittamani linkin kautta?
Editin editti. Eikä oo tosiaan tullu käytettyä pajeroo rullilla mutta kiihtyy mun mielestä paremmin noilla 37" pyörillä ku orkkiksena orkkispyörillä!! ;) ;) ;)
Mulla ei ole hukkaporttia olleskaan ja pumpusta on otettu syöttöruuvi pois. Ahdot noin 0.3-0.5 sit savutus lakkaa eli ruokaa lisää huutaisi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=137967
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=137966
(kuvat lainattu käyttäjän jv albumista)
Näin omasta patukasta joskun parhaina aikoina, entisen omistajan toimesta.:) Nyt jos malttais käyä ku saa ton uuen koneen nippuu ni näkis mitä on nykyään..
Tossa samassa penkissä penkitettiin vakio turbo patrolli, josta oli syöttöö käännetty ja ahtoja nostettu, coolerikin ol keulassa. Sillä oli tulos hikiseen yli 100hv takarenkaalta.
Samoin aivan vakio uuskoppanen gr eli y61 anto takarenkaalta n. 100hv kun tehsas lupaa moottorilta 130hv
Tossa penkissä koskisen jeeppi, md om605 ruuvatulla pumpulla ja muilla normi st hommilla anto muistaakseni Vähän yli 200hv takapyöriltä....
Eli lähtisin väittämään että kyseinen penkki pitää aika hyvin paikkansa.
dynamics1
12.03.2015, 07:52
Viikolle 15 olis turbo rj penkki /säätö ja hello kitty suzukin teholapun haku.. Lähempänä ilmoitan mitä oli tulokset jos kehtaa julkaista.. :D
-Paljonko maksaa dynottelut...? :o
Ei mitään kun opiskelija, mutta tällä hetkellä ei mahdollista dynottaa muiden kuin opiskelijoiden autoja. Tullu hiukan valituksia nuista iltasista dynosessioista naapureilta ja pari varotusta jo päällä, niin on linjattu dyno vain opiskelijoiden käyttöön.:(
Pikkasen on vielä yläpäästä vajaa mutta alavääntö alkaa oleen mallillaan. 996Nm ja 461HP. Autona pätkä G ja moottorina mersun kolmen litran dieseli herlevin 8mm pumpulla ja kahdella turbolla.
Testiä pikkupaineilla:
https://www.youtube.com/watch?v=1tigMEhWd_Q
Pikkasen on vielä yläpäästä vajaa mutta alavääntö alkaa oleen mallillaan. 996Nm ja 461HP. Autona pätkä G ja moottorina mersun kolmen litran dieseli herlevin 8mm pumpulla ja kahdella turbolla.
Testiä pikkupaineilla:
https://www.youtube.com/watch?v=1tigMEhWd_Q
Eipä taas muuta kuin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=169887
500 Nm rikkoutuu jo ennen 1500 rpm http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif Aika mukavasti lähtee mukaan vai onko tuota houkuteltava jarrua vasten?
Hautalintu
12.03.2015, 11:12
Mulla ei ole hukkaporttia olleskaan ja pumpusta on otettu syöttöruuvi pois. Ahdot noin 0.3-0.5 sit savutus lakkaa eli ruokaa lisää huutaisi.
No sehän muuttaa tilannetta oleellisesti...
500 Nm rikkoutuu jo ennen 1500 rpm http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif Aika mukavasti lähtee mukaan vai onko tuota houkuteltava jarrua vasten?
Ei tarvi houkutella tuo on compound eli sarja ahdettu ja kakkosvaiheen turbo on todella pieni. Siinä mielessä nyt tyytyväinen kun tuota aikaista heräämistä tässä on haettukkin jo viimeiset pari vuotta :)
Ei mitään kun opiskelija, mutta tällä hetkellä ei mahdollista dynottaa muiden kuin opiskelijoiden autoja. Tullu hiukan valituksia nuista iltasista dynosessioista naapureilta ja pari varotusta jo päällä, niin on linjattu dyno vain opiskelijoiden käyttöön.:(
Uskooskohan ne, et oot autojobbari :D ei vaineskaan vilungista ei jää kun kourat paskaseks
Onkos kukaan koskaan ajatellut itse tehdä dynoa?
Joskus juttelin niin yksinkertaisimmillaan ois tarpeeksi iso jarru jonka satula laakeroida ja siihen vipu päähän
Jarruahan saa kun hakee romikselta vaikka 3 kpl 38tonnisen mesen etulevyjä satuloineen ainoo, et tarttee kunnollisen lukon tai sit molemmille puolille jarrupaketin
Sit vaan lisätään jarrutus tehoa kunnes autosta loppuu paukku ja netistä löytyy varmaan kaaviot joilla laskea tehot
Mahdollisuutenahan tossa on kans teräsrummut koko auton leveydeltä, mut menee hankalemmaksi toteuttaa toisaalta jos autotraileriin tekisi niin ois mobiili laite
BJ-40/76
13.03.2015, 00:42
Pikkasen on vielä yläpäästä vajaa mutta alavääntö alkaa oleen mallillaan. 996Nm ja 461HP. Autona pätkä G ja moottorina mersun kolmen litran dieseli herlevin 8mm pumpulla ja kahdella turbolla.
Testiä pikkupaineilla:
https://www.youtube.com/watch?v=1tigMEhWd_Q
Siis koneena oletettavasti 6-diesel, joko 603 tai 606? onko? Saa siinä pumpun männät liikettä.... että kykenee tuuppaaman semmoisen annoksen dsl:iä että saa tuommoiset väännöt....
ja pumpun nokan täytyy olla aika jyrkkä, että suihkutusaika ei menisi pitkäksi.....
BJ-40/76
13.03.2015, 01:18
Onkos kukaan koskaan ajatellut itse tehdä dynoa?
Joskus juttelin niin yksinkertaisimmillaan ois tarpeeksi iso jarru jonka satula laakeroida ja siihen vipu päähän
Jarruahan saa kun hakee romikselta vaikka 3 kpl 38tonnisen mesen etulevyjä satuloineen ainoo, et tarttee kunnollisen lukon tai sit molemmille puolille jarrupaketin
Sit vaan lisätään jarrutus tehoa kunnes autosta loppuu paukku ja netistä löytyy varmaan kaaviot joilla laskea tehot
Mahdollisuutenahan tossa on kans teräsrummut koko auton leveydeltä, mut menee hankalemmaksi toteuttaa toisaalta jos autotraileriin tekisi niin ois mobiili laite
Ei mikään ongelma tehdä omaa "harrastelija" dynoa: toki tuo sinun konsepti tuottaa aika äkkiä valoa....
Siis dyno, jonne voi tuupata suuruusluokkaa 200+ Kw JATKUVAA TEHOA/ siis minnuutti pari, on yksinkertaisimmillaan palju, jossa on laakeroitu veden alle esim. 2-4 kpl kuorma-auton jarrulevyä, joissa satulat molemmin puolin, ja esim. metrin varrella mitataan jarruvoimaa, kun jarrusatuloihin syötetään painetta esim. maasturin kytkinsylinteristä tehdyllä pumpulla tms.
P.S tuo veden lämpötila on aika tärkeä, mahdollisimman kylmä on paras pitemmissä vedoissa, siis joki/järvi olisi hyvä "lämmön hukkaus kohde"
Toki toimii vaikka k.o palju olisi höyrykattilana, mutta nuo levyjarrut ei toimi loogisesti, jos vesi kiehuu levyn jäähdytys rivoissa....
Siis koneena oletettavasti 6-diesel, joko 603 tai 606? onko? Saa siinä pumpun männät liikettä.... että kykenee tuuppaaman semmoisen annoksen dsl:iä että saa tuommoiset väännöt....
ja pumpun nokan täytyy olla aika jyrkkä, että suihkutusaika ei menisi pitkäksi.....
Juu om606 ja on tuolla pumpussa vielä varaakin nyt maksimista käytössä ehkä 60-70%..
Siis dyno, jonne voi tuupata suuruusluokkaa 200+ Kw JATKUVAA TEHOA/ siis minnuutti pari, on yksinkertaisimmillaan palju, jossa on laakeroitu veden alle esim. 2-4 kpl kuorma-auton jarrulevyä, joissa satulat molemmin puolin, ja esim. metrin varrella mitataan jarruvoimaa, kun jarrusatuloihin syötetään painetta esim. maasturin kytkinsylinteristä tehdyllä pumpulla tms.
P.S tuo veden lämpötila on aika tärkeä, mahdollisimman kylmä on paras pitemmissä vedoissa, siis joki/järvi olisi hyvä "lämmön hukkaus kohde"
Toki toimii vaikka k.o palju olisi höyrykattilana, mutta nuo levyjarrut ei toimi loogisesti, jos vesi kiehuu levyn jäähdytys rivoissa....
Mites tarviiko sen levyn olla kokonaan uppeluksissa? jos tekee kaukalon johon pumppu ja jäähdytys järjestelmä ja puoli levyä vedessä
toki tuo sinun konsepti tuottaa aika äkkiä valoa.....
Mitä tuo tarkoittaa :o
paavojaelvis
13.03.2015, 19:23
Mites tarviiko sen levyn olla kokonaan uppeluksissa? jos tekee kaukalon johon pumppu ja jäähdytys järjestelmä ja puoli levyä vedessä
Mitä tuo tarkoittaa :o
Mietippä minkälainen energiamäärä täytyy muuttaa lämmöksi siinä jarrussa...
BJ-40/76
13.03.2015, 22:28
Mites tarviiko sen levyn olla kokonaan uppeluksissa? jos tekee kaukalon johon pumppu ja jäähdytys järjestelmä ja puoli levyä vedessä
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
toki tuo sinun konsepti tuottaa aika äkkiä valoa.....
Mitä tuo tarkoittaa :o
Siis se lämpeää niin kuumaksi, että hehkuu (siis näkyy punaisena valona pimeässä, voi ottaa tulet tupakkiin)
Ja minä laittaisin sen jäähdytetynjarrulevyn/-jarrulevypaketin upoksiin, niin jäähdytetty levy voisi pysyä niin kylmänä kylmässä vedessä, että vesi ei lähde kiehumaan(siis muodosta lämpöä eristäviä höyrykuplia) jäähdytysrivastoissa, ja kun upoksissa, niin jarrulevy toimii myös keskipakopumppuna.
Siis jos jossain kohtaa levyä vesi kiehuu, niin se lämpiää heti huomattavan paljon enemmän-> laajenee erilla lailla ja pitää huonommin -> Keksintö alkaa täristää väpättää tms.
Jos jarrulevyjä ei saa kokonaan vedenalle, niin vois olla järkevämpää jäähdyttää niitä vesisuihkulla ilmassa, siis vettä niin "vähän" että levyt pysyy esim. 200-300 c? Jarrupaloille ja sylintereille pitää varmaan keksiä jotain extrajäähdytystä, toki satulathan voi rakentaa vaikka vesijäähdytetyille männille....
Siis kymmenen kiloa rautaa lämpeää 200 kw:lla aika nopeaa epämielyttävän kuumaksi...
Siis se lämpeää niin kuumaksi, että hehkuu (siis näkyy punaisena valona pimeässä, voi ottaa tulet tupakkiin)
Ja minä laittaisin sen jäähdytetynjarrulevyn/-jarrulevypaketin upoksiin, niin jäähdytetty levy voisi pysyä niin kylmänä kylmässä vedessä, että vesi ei lähde kiehumaan(siis muodosta lämpöä eristäviä höyrykuplia) jäähdytysrivastoissa, ja kun upoksissa, niin jarrulevy toimii myös keskipakopumppuna.
Siis jos jossain kohtaa levyä vesi kiehuu, niin se lämpiää heti huomattavan paljon enemmän-> laajenee erilla lailla ja pitää huonommin -> Keksintö alkaa täristää väpättää tms.
Jos jarrulevyjä ei saa kokonaan vedenalle, niin vois olla järkevämpää jäähdyttää niitä vesisuihkulla ilmassa, siis vettä niin "vähän" että levyt pysyy esim. 200-300 c? Jarrupaloille ja sylintereille pitää varmaan keksiä jotain extrajäähdytystä, toki satulathan voi rakentaa vaikka vesijäähdytetyille männille....
Siis kymmenen kiloa rautaa lämpeää 200 kw:lla aika nopeaa epämielyttävän kuumaksi...
Sitä punaloistetta hieman meinasinkin :)
Olin kyllä aina siinä luulossa, et raskaan jarrut riittäisi sellaisenaan :(
Sen kenen kanssa puhuin kyllä sanoi, et pitkää vetoa ei jaksa/kestä/pysty vaan pitäis tehdä jaksoissa eli 1500rpm ja siitä jarrutetaan kunnes teho loppuu sit 2000rpm ja sama homma ja välissä jarrut saa jäähtyä, eli ei sellaista perinteistä pitkää vetoa
Helpoin tie omaan dynoon lienee inertia dyno jossa kiihdytetään tietyn massaista rullaa helpoimmillaan esim näin:
http://www.houston240sx.com/showthread.php?t=54387
Paras ois jos jostain löytäisi sopivan ison ja painavan rullan jota käyttää. Mittaus aika saisi olla yli 6sek että tulos on luotettava. Tuolla vielä laskuri Jolla voi arpoa rullan massaa jne.
http://performancetrends.com/Calculators/Chassis-Inertia-Dyno/Chassis-Inertia-Dyno.php
Joskus kyselin hintoja tehdastekoiselle uudelle kaksiveto dynolle, mutta ne on halvimmillaan siinä 20-30K€
Killer-Wo
14.03.2015, 08:56
Hyviä rullia tuohon hommaan löytyy lukuisista suljetuista paperikoneista. Eiku tiedustelemaan.....