View Full Version : Ranger ahtaa liikaa?
mercstang
08.09.2013, 20:11
Eli Mazda/Ranger vakioahdot taitaa olla siellä 0.9 pinnassa. Tämä meillä oleva -03:n ahtaa kuitenkin helposti autometerin pilipalimittarilla mitattuna 1.5 ja jos oikein vedättää lähes kaksi kiloa. Tämä taitaa olla liikaa, eikö? Hukkaportti liikkuu mielestäni ihan ok, kello pitää. Mistä etsimään syytä moiseen. Savua ei mielestäni vedättäessä tule kovinkaan ja katsuri laittoi leiman papereihin kuukausi sitten. Syöttöpumpun juuttuvista osista näin jostakin joskus, mutta en löytänyt enää. Kauanko kansi/tiivisteet kestää...? Kojelaudan alta riisuin pois jonkun Dragonin "tehoboksin", mitä säätämällä sai sitä savuakin aikaan.
mistäs pilipali mittarilla ahtoja mitataan ?
onks OBD töpseliä, jos sieltä näkis vertailuarvoa ahdolle ...
jotenkin hiukan epäilyttää tuo liki 2 bar ... ettei ois pakopaine ?
Eli Mazda/Ranger ahtaa helposti autometerin pilipalimittarilla mitattuna 1.5 ja jos oikein vedättää lähes kaksi kiloa
Kojelaudan alta riisuin pois jonkun Dragonin "tehoboksin", mitä säätämällä sai sitä savuakin aikaan.
Eli revit osia pois ymmärtämättä mitä ne osat tekee?
Oisko siellä jossain vielä yksi boxi joka odottelee sen dragonin signaalia, että älä enään ahda?
Eli revit osia pois ymmärtämättä mitä ne osat tekee?
Oisko siellä jossain vielä yksi boxi joka odottelee sen dragonin signaalia, että älä enään ahda?
Minkäslainen singnaali sitä turboo estää ahtamasta ?
Jos siellä on vakioturbo ja vakioahdot kuuluis olla alle kilon niin oisko sitten hukkaportin jousta vähän kiristetty, ootko kattonu että missä paineissa se kello toimii vai toimiiko
Jos siellä on vakioturbo ja vakioahdot kuuluis olla alle kilon niin oisko sitten hukkaportin jousta vähän kiristetty, ootko kattonu että missä paineissa se kello toimii vai toimiiko
Tai letku tukittu. Tuskinpa tosiaan avautuu, jos noin paljon ahtaa. Ota letku pois ja tutki.
mercstang
09.09.2013, 19:34
Okei, laitetaan tarkistukseen yllämainitut.
Irtiriisutulla Dragonnin boksilla olettaisin huijatun imuilmanlämpöja tms. koneelle ja näin saatu lisäämään evästä?
Boksissa on potikka, joka oli säädetty minimiin ja tottakai säädön vaikutusta kokeilin..., voimaa ja voimasavua sai säätämällä selvästi lisää.
Autoa käyttää kuitenkin pääsääntöisesti isäni metsästys ja kalastuskäyttöön eikä ylimääräisiä virityksiä näinollen tarvitse. Tärkeimpänä olisi kestävyys, jos ahdot mittarin mukaan pitää paikkansa...
Turbo ja siihen liityvät näyttävät ainakin päällepäin vakioilta, eikä jälkiä kajoamisesta näy, mutta tutkin asiaa tarkemmin.
Okei, laitetaan tarkistukseen yllämainitut.
Irtiriisutulla Dragonnin boksilla olettaisin huijatun imuilmanlämpöja tms. koneelle ja näin saatu lisäämään evästä?
Boksissa on potikka, joka oli säädetty minimiin ja tottakai säädön vaikutusta kokeilin..., voimaa ja voimasavua sai säätämällä selvästi lisää.
Autoa käyttää kuitenkin pääsääntöisesti isäni metsästys ja kalastuskäyttöön eikä ylimääräisiä virityksiä näinollen tarvitse. Tärkeimpänä olisi kestävyys, jos ahdot mittarin mukaan pitää paikkansa...
Turbo ja siihen liityvät näyttävät ainakin päällepäin vakioilta, eikä jälkiä kajoamisesta näy, mutta tutkin asiaa tarkemmin.
Aika vaikea noita päälle on nähdä jos on kajottu.
Josko on alipainekellolla sen hukkaportin ohjaus ja siinä säätömahdollisuus tangossa niin äkkiä näppärä kaveri ruuvaa lisää ähkyä koneeseen.
mercstang
10.09.2013, 18:51
Ehdin hetken tutkiskelemaan asiaa ja hukkaportin tankoa ei pysty säätämään. Haaroitus painemittarille on otettu kellon paineputkesta. Kellon jousikuorma on kyllä aika jäykkä (, kokemusta noista tosin vähän). Turbolta lähtevästä paineputkesta kellolle haarautuvassa "nipassa" sisäreikä todella pieni, olisko reikä tukkeentunut? Täytyy tarkistaa seuraavalla sessiolla...
Paikallaan kierrättäessäkin saa painemittarin helposti 1.5 kiloon. Hukkaportti ei todennäköisesti avaudu ollenkaan.
Koitin googlettee mutta ei taida olla enää tuollaista dragon performance chip boxia olemassa? Ois vähän tienny mitä se ohjaa.
kuitenkin se on siis sellanen 2 haarainen systeemi ? löytyikö niille auton piuhoille sitten alkuperäiset paikat kun tuon boxin otit pois välistä?
Kato nyt vielä kaikki ahtoputkissa olevat anturit ja letkut ettei niissä ole mitään boost fooleria välissä. Aussi foorumilla on porukalla ollu vakiona 1.1-1.25bar.
Mutta 2 baria kuulostaa kyllä hurjalta ehkä ihan piikkinä kiinan mittari voi tuota näyttää, mutta luulis heittävän vikavalon tauluun jos olisi normaalista poikkeavaa..
Jos ottais mittarin pois niin vähemmän olisi murehdittavaa :rolleyes:
mercstang
10.09.2013, 19:50
Koitin googlettee mutta ei taida olla enää tuollaista dragon performance chip boxia olemassa? Ois vähän tienny mitä se ohjaa.
kuitenkin se on siis sellanen 2 haarainen systeemi ? löytyikö niille auton piuhoille sitten alkuperäiset paikat kun tuon boxin otit pois välistä?
Kato nyt vielä kaikki ahtoputkissa olevat anturit ja letkut ettei niissä ole mitään boost fooleria välissä. Aussi foorumilla on porukalla ollu vakiona 1.1-1.25bar.
Mutta 2 baria kuulostaa kyllä hurjalta ehkä ihan piikkinä kiinan mittari voi tuota näyttää, mutta luulis heittävän vikavalon tauluun jos olisi normaalista poikkeavaa..
Jos ottais mittarin pois niin vähemmän olisi murehdittavaa :rolleyes:
Dragoni oli hienosti vedetty ryöstöliittimillä boksille menevän johtosarjan rinnalle kiinni, irtiotin siten Dragonin persuuksista olevasta liittimestä, eli "johtosarja" ja roikkumaan autoon paikalleen ja viriloota tarvittaessa kytkettävissä takaisin. Ihan kivasti sillä sai 32" bfg mt2:t syytämään rapaa, jos vaikka joskus tekisi mieli rypemään...
Tutkitaan lisää asiaa.
Turbolta lähtevästä paineputkesta kellolle haarautuvassa "nipassa" sisäreikä todella pieni, olisko reikä tukkeentunut? Täytyy tarkistaa seuraavalla sessoilla...
Paikallaan kierrättäessäkin saa painemittarin helposti 1.5 kiloon. Hukkaportti ei todennäköisesti avaudu ollenkaan.
No tuopa sen voi hyvinkin tehdä. Äkkiäkös tuon T-haaran ohitat ja kokeilet.
hiluvitkutin
10.09.2013, 22:16
Eikös siinä t-haarassa ole pieni reikä mistä pitäs lähtee mittarille letku jos hukkaportti suunnassa ni nostelee paineita.
Anteeksi nyt kun typeränä kommentoin, mutta tuli ekana mieleen voisko siinä hukkaporttia käyttävässä painekellossa olla kalvossa reikä:confused::confused: ota siihen menevä letku irti ja puhalla, pääseekö ilma karkuun?