View Full Version : rengaspaine?
Minulla on 89 tarossa seuraavat renkaat, lt 245/75-16 10 ply, mikä olisi oikea rengaspaine näihin renkaisiin?
Riippuu aikapaljolti siitä että ajatko motarilla 120km/h vai hiippailetko makkaravalakian ympäri 0,5km/h.
tekniikkamies
08.09.2013, 13:00
Minulla on 89 tarossa seuraavat renkaat, lt 245/75-16 10 ply, mikä olisi oikea rengaspaine näihin renkaisiin?
Mulla Hiluxissa talvinakit Hakkapeliitta LT 235/85/16 kantavuusindeksi 120.
Laitoin siihen talvella jotain 3,5 baria tarkoituksena pienentää polttoaineenkulutusta. Ehkä mukavat hiekkatiepaineet olisi pikemminkin 2 baria. Lumijumista irroittaessa paine vieläkin matalemmaksi.
Mitä jos laitat vaikka 2,5 baria ja lähdet kokeilemaan minkälaisia vaikutuksia on paineen nostamisella ja madaltamisella?
Auton ohjekirja kannattaa lukaista rengaspaineiden kohdalta.
Ohjekirjasta ei apua kun koot loppuu reilusti ennen allaolevat.
Miten 10 ply vaikuttaa rengaspaineeseen?
Varmaankin on enemmän kokemuksia ja kuten kirjoitin niin kaupunki ja maantieajoa ja asfalttialusta.
Porvoon Hilma
08.09.2013, 18:17
Kuviotkin vaikuttaa. En tiedä mikä on tarkasti ottaen "oikea" paine, mutta omassa (-95 Hilux) on nyt 2,8 sekä edessä että takana. Kokeilin jopa 3,0 mutta se nousi helteillä 3,4:n paikkeille ja alkaa olemaan jo paljohkosti.
Ohjekija sanoisi eteen jotain alle 2 ja taakse kuormattuna 3, mutta eipä noita jaksa koko ajan olla muuttamassa, siksi yleispaineet.
Renkaat on pinnoitetut insa saharat, eli mallia rupulisoikeat nappularenkaat. Tasapainotettu just äsken ja nyt menee tasaseen.
tekniikkamies
09.09.2013, 00:24
Ohjekirjasta ei apua kun koot loppuu reilusti ennen allaolevat.
Miten 10 ply vaikuttaa rengaspaineeseen?
Varmaankin on enemmän kokemuksia ja kuten kirjoitin niin kaupunki ja maantieajoa ja asfalttialusta.
Oisko jotenkin näin, että mitä jytkeämpi rengas on, sitä enempi se kestää kuormitusta mukaanlukien maastoajon tai huonojen tien ajon rytkettä, mutta samaan aikaan se pyörii raskaammin.
Mitä vahvemmat kudokset renkaassa on, sen enempi se kestää painetta. Rullaamista voi parantaa painetta lisäämällä maantiellä ja asvaltilla.
Myös mitä enempi materiaalia renkaassa on vaikka kulutuspinnassa, sen raskaammin pyörii. Jos rengas olisi vaikka rautaa kuten junassa, se pyörisi kevyesti, mutta kumia, kudoksia ja ilmaa sisältävä rengas muokkautuu pyöriessään ja syntyy lämpöä. Näin se on samalla myös ilmajousi ja tämä paranee painetta alentamalla.
Itse en ole asfalttiajossa päässyt vielä kokeilemaan liian korkeaa painetta. Aivan törkeän korkeaa painetta en käytä enkä halua ylittää renkaan merkinnöissä olevaa maksimi painetta turvallisuussyistä.
Mikset laittas jotain 3 baria jos ajelet enimmäkseen asfaltilla?
Joissain kumeissa on ilmoitettu maksimi paine/kuorma
Siitä voisi laskea paljon tehdas on suunnitellut paineiden olevan saisi ainakin suuntaa.
Kuviosta riippuen voisi kokeilla maalata renkaan kuvion ja katsoa miten se kuluu
Leveissä renkaissa on sellainen hausta piirre kanssa, että saattaa kulua keskeltä liian pienillä paineilla.