View Full Version : turbo juttuja
ossaako joku fiksumpi kertoa että mikä turbo on vm:98/99 hiluxissa? vieläkö on ct-20 ja jos ei niin onko suuria eroja? entä suunnilleen saman ikäisessä 3litrasessa land cruiserissa? tommoset ois tarjolla 2lt konneeseen. passaako suoraan 2lt pakosarjaan? entä mikä mutka kannattais valita 2l konneen turbotukseen? ois 2,5 ja 2,8 pajeron ja 2,5 nissanin ja sitte nää edellä mainitut ainaki tiedossa. ja jos jollaki on muita tai noita ct-20 ylimääräsenä niin voisin olla halukas ostaan!
CT-20 löytyy omasta 98 hilusta. Riittää normaali käyttöön, paineet kiloon ja vähän syöttöä lisää.
CT-20 löytyy omasta 98 hilusta. Riittää normaali käyttöön, paineet kiloon ja vähän syöttöä lisää.
mistä saa 2L-sarjaan kestävät männät ja kiertokanget?
Tämähän topicci tuli sopivasti.
Itelle saattais olla tiedossa 2L-T moottorin pakosarja tuohon omaan vapariin, niin tietäiskö joku tai onko jollain käytössä CT26 ahdinta hiluxissa? Käykö suoraan tuohon pakosarjaan ja minkälainen ajettava tuolla ahtimella?
Mites tuo vaparin ruiskupumppu, riittääkö jos kääntää vaan lisää syöttöruuvia?
En meinannu mitään hirveitä tehoja lähteä repimään vanhasta koneesta, vaan hakusessa olis lähinnä vähän lisää vääntöä ja joku 0,5baria ahtoja, jotta olis mukavampi ajella maantiellä ja pusikossa.
entä suunnilleen saman ikäisessä 3litrasessa land cruiserissa?90-sarjan Cruiserin 1KZ-TE:ssä on CT12b. Ei juurikaan isompi ja kiinnitys ei sinne päinkään (3:lla pultilla pakosarjaan).
Taitaa se vaan karisallakin olla ct 12 tuo puhallin.
Noita kun on tehty 9,12,20 puhaltimilla ja ainakun kun kyselee netissä niin kaikki "tietävät" että hilussa on ct20.
Tuota ei saa selville muuten kuin sen tarran nron mukaan.
Noita on myös ainakin 20 ja 26 puhaltimia b-mallisarjaisena missä eri sisäkalut ja hukkaportteja on 2 ainakin 26 mallissa.
26 ei sovi suoraan mutta pikkuisen reikiä soikeaksi viilamalla ja virittämällä on noita laitelleeet.
Se vaan että saa olla tarkkana katsastusmiehen kanssa, toi 26 on jo selkeesti isompi kun orkkis josko 98/99 malliin sellaista laittelet.
Toi normi 20 on pieni eikä oikein soveltuva / kestävä.
Osaan kyllä vielä lukea vaikka ikää onkin ;)
Autoasentajan koulutuksenkin olen saanut ja kohta 35 vuottaa rakennellut erillaisia autoja.
97 malli on itsellä, eli tuo ln110. . Kattelin vaan tuossa että ei ole tainnu td versiota tulla tehtaalta, ainakaan suomeen. Mut mites tuollaisen muutoskatsastus kun on kuiteskin 90-luvulta? Saako näitä dieseleitä muutella mitenkä eritavalla kun bensamoottoreita?
Tuota CT26 ahdinta sillä mietin, kun on kohtuu hyvin saatavilla ja riittää antamaan painettakin mallikkaasti yli kiloon, jos joskus tulee tarve saada lisää potkua.
97 malli on itsellä, eli tuo ln110. . Kattelin vaan tuossa että ei ole tainnu td versiota tulla tehtaalta, ainakaan suomeen. Mut mites tuollaisen muutoskatsastus kun on kuiteskin 90-luvulta? Saako näitä dieseleitä muutella mitenkä eritavalla kun bensamoottoreita?
Tuota CT26 ahdinta sillä mietin, kun on kohtuu hyvin saatavilla ja riittää antamaan painettakin mallikkaasti yli kiloon, jos joskus tulee tarve saada lisää potkua.
itsellä on garret vnt-23 ja 12mm nestepää.. jos joku tietäs kertoa mistä sais paremmat männät ja veivit.. vai etsiä toinen moottorityyppi keulalle?
97 malli on itsellä, eli tuo ln110. . Kattelin vaan tuossa että ei ole tainnu td versiota tulla tehtaalta, ainakaan suomeen. Mut mites tuollaisen muutoskatsastus kun on kuiteskin 90-luvulta? Saako näitä dieseleitä muutella mitenkä eritavalla kun bensamoottoreita?
Kokeile hakua, esim. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26722
Eli yksinkertaistettuna, et voi jälkiahtaa tuon ikäisen auton moottoria ilman selvitystä päästötasosta (riippumattoman tutkimuslaitoksen tekemä, esim. VTT, kulut min. 2000€ alv 0%)). Moottori vaihtamalla tehdasturbotettuun väh. saman päästötason omaavaan ainoa järkevä tapa. Tosin kukapa sitä päällepäin sanoo onko 2L:ään vaihdettu 2L-T:n rojut päälle, mut oikein se ei noin mene vaikka on sitä toiset leimanki saanu.
Kokeile hakua, esim. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26722
Eli yksinkertaistettuna, et voi jälkiahtaa tuon ikäisen auton moottoria ilman selvitystä päästötasosta (riippumattoman tutkimuslaitoksen tekemä, esim. VTT, kulut min. 2000€ alv 0%)). Moottori vaihtamalla tehdasturbotettuun väh. saman päästötason omaavaan ainoa järkevä tapa. Tosin kukapa sitä päällepäin sanoo onko 2L:ään vaihdettu 2L-T:n rojut päälle, mut oikein se ei noin mene vaikka on sitä toiset leimanki saanu.
Olisin haulla ettinytkin, jos puhelimella toimis :confused:
Tuo vtt mittaus ei tule kuuloonkaan, vaikka rahat tuohon olisikin. Sitä testiä kun ei käsittääkseni meinaa päästä läpi edes pari vuotta vanhat vakiot autotkaan :eek:
Onko tuo 2L-T kone ollut sitten vain korimallia uudemassa hilussa? Pitänee kiusata katsuria kasalla kysymyksiä kun leimalla tuon käytän.
onhan kenpillä tiedossa ettei se 2lt pakosarja mene heittämällä siihen 2l kylkeen. siinä on eri pulttijako eli kaksi laippaa on ihan vittuillessaan käännetty toisin päin.
eikö hiluxi muutu vuonna -98 ln110 -->ln170 ja tässä 170 on 2l2-t moottori. onko karisalla ollut tehtaalta asti se ct-20 vai onko näissä vakiona se ct12b?
eikö hiluxi muutu vuonna -98 ln110 -->ln170 ja tässä 170 on 2l2-t moottori. onko karisalla ollut tehtaalta asti se ct-20 vai onko näissä vakiona se ct12b?
Tuo ct20B on vastaava kun ct26, vakiona ei ole ollut.
Tuota moottoria vaan on varustettu kuten kirjoitin noilla 3.lla eri turbolla, kukaan ei ole osannut vastata miksi:D
Karisan lukutaitoakaan en epäillyt, joskus vaan koitin selvitellä tuota omaa fööniä ja netissä kaikki "tiesivät" sen olevan ct20 mutta todellisuus oli ct12.
itsellä on garret vnt-23 ja 12mm nestepää.. jos joku tietäs kertoa mistä sais paremmat männät ja veivit.. vai etsiä toinen moottorityyppi keulalle?
Ei tuohon saa parempia osia kaupasta, joutuu teettämään. Eli se moottorin vaihto ei ole ollenkaan huono vaihtoehto...
onhan kenpillä tiedossa ettei se 2lt pakosarja mene heittämällä siihen 2l kylkeen. siinä on eri pulttijako eli kaksi laippaa on ihan vittuillessaan käännetty toisin päin.
Juu tiedossa on :) Kattelin tuonne pakosarjan luokse niin aika paljon näky olevan ns. valmiita pultin paikkoja, ja taisipa olla pari reikää kierteineen. Onneksi on tuo kansi pakopuolelta tossa aivan suora, niin ei ois kumma homma tehdä ite pakosarjaa jos ei kehtaa kanteen uusia reikiä kairata :D
Minkä sylinterien laipat on "väärin päin"?
muistelisin että keskimmäiset niissä oli toisin päin
Turhaa mitetitte vuosimalleja pistät ahtimen kiinni ja sitten se on paikoillaan.
Totuushan on se että kaikki kiva kielletään, mutta ootko aina äitiä totellut ? ;)