View Full Version : Hj:n latausonkelma
plantikka
06.09.2013, 05:28
Elikkä tyhjäkäynnillä ei lataa ,kierroksilla kyllä. Olen vaihtanut uuen säätimen laturiin..
Miten alhaalla sul on tyhjäkäynti?
plantikka
06.09.2013, 10:12
n.800 rpm..on tyhjäkäynti
manttu84
06.09.2013, 16:24
akut missä kunnossa??
plantikka
06.09.2013, 16:32
Akut ovat uudet. Vaikuttaako hihna jos on kulunut..säätö on lopussa ja hihna on aika syvällä....?
manttu84
06.09.2013, 16:46
jos sattuu luistamaan, ja hiilet uudet? sisäinen säädin laturissa?
Ottaako hiilet kosketusta siihen akseliin, vai miksi sitä kutsutaan? Diodisilta kärvähtänyt?
Minkä vuotinen? Mitä se lataa kierroksilla/tyhjäkäynnillä? Toimiiko veden erottimen(filter) merkkivalo? Ja montako sataa wattia on valoja perässä?
plantikka
06.09.2013, 21:05
1988 vm ja kierroksilla lataa 27volttia ja tyhjäkäynnillä 24,sillon syttyy joulukuusen valot.... ei perässä vielä normivaloja enempää
Kannattaa ne akkujen maadotuksetki tarkastaa, putsata ja rasvata. Toinen heti akun vieressä kiinni lokarissa, toinen menee keskinkertasesti vittumaisee paikkaa moottorin kannakkeen seudulle, vähä siel turbon etupuolella.
Jos hihna kulunut, niin kannattaahan se vaihtaa jokatapauksessa. Eikä oo kallis remontti, jos ostat uuden hiilisillan ja juotat uudet hiilet. (se luukku siinä laturin kupeessa kätevä). Jos vielä tuon jälkeen oirehtii, niin vika lienee maadoituksessa/akun kengissä.
Minun Hj61:ssä on alkanut sama ongelma. Tänään autosähköliikkeessä vanhempi asentaja esitti arvion vian syystä. Hj:n imusarjassa olevan lämmitusvastuksen rele on jumittunut jolloin vastus on päällä koko ajan syöden tuhotttomasti latausvirtaa. Tyhjäkäynnillä ja pienillä kieroksilla laturi ei riitä tuottamaan tarpeeksi voimakasta latausjännitettä jotta akut latautuisivat. Jos ajelee vain lyhyitä matkoja niin varauksen heikkeneminen akuissa aiheuttaa täälläkin kerrottuja joulukuusi- ym ongelmia. Minun autossani ei enää syttynyt virta-avaimesta latauksen, turbon ja perälukkojen merkkivalot. Latausmittari laahaa myös hivenen liian alhaalla. Pitkillä matkoilla kun on kierroksia niin tilanne korjaantuu kun akut latautuvat täyteen.
Viikon päästä on korjaamoaika niin nähdään onko vabhan asentajan tieto oikea. Luulisin olevan ja samalla sitten selviää missä imusarjan vastuksen rele sijaitsee.
Minun Hj61:ssä on alkanut sama ongelma. Tänään autosähköliikkeessä vanhempi asentaja esitti arvion vian syystä. Hj:n imusarjassa olevan lämmitusvastuksen rele on jumittunut jolloin vastus on päällä koko ajan syöden tuhotttomasti latausvirtaa. Tyhjäkäynnillä ja pienillä kieroksilla laturi ei riitä tuottamaan tarpeeksi voimakasta latausjännitettä jotta akut latautuisivat. Jos ajelee vain lyhyitä matkoja niin varauksen heikkeneminen akuissa aiheuttaa täälläkin kerrottuja joulukuusi- ym ongelmia. Minun autossani ei enää syttynyt virta-avaimesta latauksen, turbon ja perälukkojen merkkivalot. Latausmittari laahaa myös hivenen liian alhaalla. Pitkillä matkoilla kun on kierroksia niin tilanne korjaantuu kun akut latautuvat täyteen.
Viikon päästä on korjaamoaika niin nähdään onko vabhan asentajan tieto oikea. Luulisin olevan ja samalla sitten selviää missä imusarjan vastuksen rele sijaitsee.
Ota sen vastuksen johdot irti siitä imusarjasta ja kato auttoko tai mittaa virta niistä pihtimittarilla.
BJ-40/76
10.09.2013, 23:16
Minun Hj61:ssä on alkanut sama ongelma. Tänään autosähköliikkeessä vanhempi asentaja esitti arvion vian syystä. Hj:n imusarjassa olevan lämmitusvastuksen rele on jumittunut jolloin vastus on päällä koko ajan syöden tuhotttomasti latausvirtaa. Tyhjäkäynnillä ja pienillä kieroksilla laturi ei riitä tuottamaan tarpeeksi voimakasta latausjännitettä jotta akut latautuisivat. Jos ajelee vain lyhyitä matkoja niin varauksen heikkeneminen akuissa aiheuttaa täälläkin kerrottuja joulukuusi- ym ongelmia. Minun autossani ei enää syttynyt virta-avaimesta latauksen, turbon ja perälukkojen merkkivalot. Latausmittari laahaa myös hivenen liian alhaalla. Pitkillä matkoilla kun on kierroksia niin tilanne korjaantuu kun akut latautuvat täyteen.
Viikon päästä on korjaamoaika niin nähdään onko vabhan asentajan tieto oikea. Luulisin olevan ja samalla sitten selviää missä imusarjan vastuksen rele sijaitsee.
Niin akut tyhjenee tunnin/parin seisomisella! ja tuo "grillitiili" tuossa imusarjassa on oikeasti kuuma!
Itse epäilisin, että laturin + navan ja yläjännitepuolen akun +navan välillä on/on ollut huono yhteys, taikka sitten maapuolella on huono kytkentä.
(tai sitten siinä on päävirtakytkin, jonka joku on avannut sekunniksi, taikka akunkenkä on käytetty/käynyt irti moottorin käydessä....)
(aika läjä on poltettu noita HJ-60-/ 61 latureita, kun on käytetty syystä taikka toisesta siten, että akkuja ei ole perässä...)
Ei ollut syynä imuilman esivastuksen releen jumittuminen. Vika löytyi laturin tasasuuntaajan rikkoutumisesta. Aiheutti sen, ettei ladannut tyhjäkäynniila kuin 24 v.ja purki akkuja. Uusi laturi paikalle, niin kaikki ongelmat hävisivät. Vaihdoin myös uudet akut, mutta nehän jo plantikalla olikin vaihdettu.
elikkä sellanen vika,että akut tyhjenee jos 2 yötä seisoo. yhden yön jälkeen vielä käynnistyy.
Kun laittaa käyntiin,niin latausmittari näyttää huonoa latausta. noin puoli-minuutin kun käy,lataus normalisoituu sinne 27v.
Akun kengät ja johdot on uusittu.
myöskään löpö,eikä lämpömittari toimi ? onko nämä mittarivikaisia ?
Tankkianturissa ainakin hyvän näköiset liitokset.
löpötankkikin vuotaa kun ottaa täyteen,onko paha vaihtaa? varaosatankki on olemassa.
missähän kohtaa tuollainen imusarjan lämmitysvastuksen rele on ?
Kun laittaa käyntiin,niin latausmittari näyttää huonoa latausta. noin puoli-minuutin kun käy,lataus normalisoituu sinne 27v.
Mulla on ainaki se latausmittari aika suhteellinen. Ei se heti startin jälkee näytä 28V. Tai seki periaatteessa pitää arvata et missä kohtaa se 28 volttia siinä mittarissa oikeesti on.
Jos kaikki muut maholliset virran kuluttimet on saatu suljettua pois niin joku laturin viallinen diodisilta on vissii aika yleinen syy akkujen itestään purkaantumisee.
Imuilman esivastuksen rele sijaitsee ilmanputsarin vieressä oikeaan etulokasuojaan kiinnittettynä. Laturissa on käämien päässä tasasuuntaaja. Se oli minulla rikki. Ei kuulemma ole varaosaa saatavilla, joten meni laturi vaihtoon. Uusi löytyi Lempäälästä Startax Auto-Electronics Oy- nimisestä firmasta, mutta oli sielläkin ainoa kappale. Tilasin sen ilman alipainepumppua. Vanhassa laturissa oli diodit ja hiilisilta ehjät.
Laturin tyyppinumero on 48-0856WP. Tuotekoodi 3200-4756EXC. Hinta autosähköliikkeen kautta tilattuna 304€. Suoraan tilattuna olisi ollut 170€.
BJ-40/76
22.09.2013, 22:33
Imuilman esivastuksen rele sijaitsee ilmanputsarin vieressä oikeaan etulokasuojaan kiinnittettynä. Laturissa on käämien päässä tasasuuntaaja. Se oli minulla rikki. Ei kuulemma ole varaosaa saatavilla, joten meni laturi vaihtoon. Uusi löytyi Lempäälästä Startax Auto-Electronics Oy- nimisestä firmasta, mutta oli sielläkin ainoa kappale. Tilasin sen ilman alipainepumppua. Vanhassa laturissa oli diodit ja hiilisilta ehjät.
Laturin tyyppinumero on 48-0856WP. Tuotekoodi 3200-4756EXC. Hinta autosähköliikkeen kautta tilattuna 304€. Suoraan tilattuna olisi ollut 170€.
Tuota Grilliä ei ole kuin HJ-61:ssä, ja jos "grilliin" jää sähköt päälle, niin akut on tyhjät n. tunnissa.
tuossa kari.k tapauksessa veikkaisin jotain jännitteenalenninta taikka jotain pientä valoa, onko missään hj:ssa hansikaskotelossa valoa? (jos on pihtivirta mittari taikka oskiloskooppi, niin sais eliminoitua tuon laturivian)
Ja jos HJ:n kunnossa olevat akut purkaantuu tyhjäksi, niin normaalia maantieajoa pitää ajaa päivä, ennen kuin akut on täynnä. (riippuu laturin tehosta, 20 A laturilla penee 3x niin pitkään, kuin 40 Amppeerin laturilla.
(HJ:n "peruskulutus" on noin 10 A, ja jos aon 20A laturi, niin "maksimissaan" akuille menee 10A virtaa, ja jos 100 Ah akut niin menee väh. 10 tuntia akkujen lataamiseen "tyhjästä täyteen", tuolla suurimmalla laturilla, 40 A, "ylijäämä" virtaa on parhaillaan 30A, joten tuo MINIMI aika typistyy 3,3 tuntiin, ja jos ajetaan ruuhkassa, siis tyhjäkäynnillä, niin tuolla 20A laturilla ei riitä vuorokausi, että olisi latannut 100Ah:rolleyes:)
Ja jos hj:hin laitetaan SÄHKÖvinssi, niin kunnon vinssaussession jälkeen sama homma:eek:
Harrastepelissä kannattaa käyttää ylläpitolaturia, ja nimenomaan sellaista, että lataa molemmat akut erikseen -> jos ostat 2 kpl 3,6 Amppeerin C-TEK latureita, niin vuorokauden latauksella akut on käytännössä täynnä, ja vaikka unohtuu vuodeksi laturiin, niin ei tuhoa akkuja. (niitä harvoja ruottalaisia asioita, mitä kannatan...)
Miksihän noita 12v "rinnakkaisjärjestelmiä" rakennellaan:D
P.S Tasasuuntaja=Diodit. siis hj:n laturi tuhoutuu yleensä seuraavasti: päävirtadiodit kyrvähtää/palaa estosuuntaisen jännitepiikin takia sekunnin murto-osassa, ja sitten ne alkavat lämpiämään, ja diodit lämpenee entistä enemmän, ja kun tuolla germanium-diodilla on semmoinen ominaisuus; että mitä enemmän lämpöä, sitä paremmin johtaa sähköä; siis käytännössä oikosulku, ja kun enemmin taikka viikon päästä pistetään täydet akut, niin myös kenttä "käämit" palaa.
Ja "jankutan" vielä kerran; esim. hj-61:n laturia ei kestä käyttää ilman akkuja!
siis jos "kokeilet" käyttää moottoria siten, että laturista puuttuu päävirtakaapeli, vaikka kaikki muutkin sähköt puuttuu, niin laturi VOI palaa, samoin voi käydä, kun joku käyttää päävirtakytkimelle auki käydessä....
Esim. yhdestä hj-61:stä paloi laturi, kun siinä ei ollut akkuja ollenkaan, ja piti saada trailerille; sammutusläppä auki, hinaamalla käyntiin, ja kun heräsi, niin kunnon välikaasu! -> laturi vainaaa
kiitoksia vastauksista. pitää käyttää tuota autosähkömiehellä,kun oma järki ei riitä.
jännitteenalenninkin on,mutta se on katkaisimen takana.
tosiaan 61 kyseessä,mutta ei tyhjene akut äkkiä,niin tuskin sitten se "grilli" ?
tuossa kari.k tapauksessa veikkaisin jotain jännitteenalenninta taikka jotain pientä valoa, onko missään hj:ssa hansikaskotelossa valoa?
Ja jos HJ:n kunnossa olevat akut purkaantuu tyhjäksi, niin normaalia maantieajoa pitää ajaa päivä, ennen kuin akut on täynnä. (riippuu laturin tehosta)
Mulla on ainaki hanskalokerossa valo. Muistaakseni se toimii vaan, kun on parkit päällä ja aukasee sen lokeron.
Vakiona HJ:n laturin teho on häikäisevät 30A 24 voltilla.
manttu84
23.09.2013, 21:40
mikä tuon Imuilman esivastuksen releen idea on?? itsellä se on purettu/ohitettu pois..
BJ-40/76
23.09.2013, 23:08
mikä tuon Imuilman esivastuksen releen idea on?? itsellä se on purettu/ohitettu pois..
Siis ne ohjaa sähköä noille "grilleille", ja ne puolestaan edesauttaa kylmäkäynnistystä, ja jälki hehkutuksen aikana pehmentää/tasoittaa käyntiä.
Jos nuo "kylmäkäynnistys avut" on poistettu, niin kylmäkäynnistyvyys heikkenee dramaattisesti pakkasessa, ilman lämmitystä.
jos toimii, niin viikon loppu parkissa ja yli 40 astetta pakkasta, ei ole mikään tavaton saavutus saada lämmittämättä käyntiin... (Oli lämmittimen johto irti...:o)
ja koneessa 10w-30 öljyt:o Äänti 2-3 sekunnin startin jälkeen aika karkeasti...
manttu84
25.09.2013, 10:06
tais itellä mennä jotenki jumiin tai jotaki se rele mikä ilmanputsarin takana, poltti hehkut, nyt on laitettu nappi hehku..