Kirjaudu sisään

View Full Version : Kauppakassi HJ61harraste projekti


Akrapovic
05.09.2013, 15:02
Vihdoinkin tuli hankittua kauan haluttu ja himoittu, iso, mätä ja ruma toyota land cruiser.
Vehje on vuodelta 89 ja mittaria on pyöritetty noin 505tkm.
Rekisteröity huolto autoksi ja alle on tuupattu 33x12.5 all terrainit. Mielessä kävi vaikka mitä ideoita auton laittamisen suhteen, aloitetaan kuitenkin siitä että jos saataisiin leima vuoden loppuun mennessä.

Akrapovic
09.09.2013, 20:41
No nii, nyt on lomat lusittu ja pääsin vähän hoojiitä kattoon tarkemmin. Herätin sen tuosta navetan kulmalta ja polkasin montulle. Siinä sitä sitten kattelin puolisen tuntia ja pähkäilin että mistä pitäis alottaa..
Tässäpä pikku listaa että To Do tälle viikolle:

-kaikki nesteet ja öljyt täytys vaihtaa, auto on seissy puolisen vuotta ja viime vaihdoista ei oo hajua. Mitä öljyä periin ja laatikkoon? onko jakolaatikossa omat öljyt? Koneeseen ajattelin lykätä samat kun valmettiin.

-rasvaa joka väliin ja rakoon mitä auton alta löytyy. jostakin lukasin että lehtijouset voi olla jumahtaneet yhteen että niitäkin saisi vähän irroitella ja väliin lykkiä jotain tervaa ym, pitääkö paikkansa? siitä johtuisi kivirekimäinen olemus?
Samalla kaikki kardaanien nipat ja kaikki muutkin mistä nippa löytyy. Onko jotain paikkoja mihin suositellaan tehtäväksi nipan paikka?

-Lukkojen vaijerit on jumissa tai jostain on. varmaan helpoimmalla selviää kun nätisti purkaa murikoihin asti ja villillä rasvan käytöllä?


jos noita ehtisi kattoon tällä viikolla ja sitä mukaa kun keksin lisää tekemistä..

pohja ei ollut mielestäni pahassa kunnossa ja rungossa ei ollut ylimääräisiä reikiä kun nopeesti pimeessä katto. :) näytti siis lupaavalta.

Kertokaa viisaammat jotain vinkkejä tai perus juttuja mitä tarvis tietää heti alkuun tosta Land Cruiserista!

Palstaa olen tässä muutaman vuoden pläränny lävitse ja haaveillut vaan maasturista. Nyt loppu haaveilu! :D:D:D

Yölento
09.09.2013, 20:42
Heti alkuun lakkaat haukkumasta sitä lantikaksi! :mad: :D

Akrapovic
09.09.2013, 20:46
Heti alkuun lakkaat haukkumasta sitä lantikaksi! :mad: :D
Asia korjattu pikimmiten! :D

lampola
09.09.2013, 21:05
onnittelut fiksusta hankinnasta. näyttäisi aika hyväkuntoiselta 61seltä :rolleyes:

tuleekos pelkästään kauppakassiksi vai onkos tarkoitus maastoon eksyä välillä?

Akrapovic
09.09.2013, 21:09
Eiköhän tällä mettäänkin mennä. Vahingossa tai tahalleen.

Luoppis
10.09.2013, 10:58
Mitä öljyä periin ja laatikkoon? onko jakolaatikossa omat öljyt? Koneeseen ajattelin lykätä samat kun valmettiin.

-rasvaa joka väliin ja rakoon mitä auton alta löytyy.
Samalla kaikki kardaanien nipat ja kaikki muutkin mistä nippa löytyy. Onko jotain paikkoja mihin suositellaan tehtäväksi nipan paikka?

Lukkoakseleihin ihan vaan tavan peräöljyä. Eli jotai GL-5 luokiteltua vissii, helppo jos ostaa mobilin öljyä ni kattoo et purkissa sanotaa et for final drives tai jotai tommosta.

Sit ennen ku otat vaihteistoöljyt lattialle, ni tarkista jakiksen ja pääaskin öljypinnat. Jos jakiksesta tulvii selvästi öljyä yli ja pääaskin pinta on vajaa, menee päävaihteistosta öljyä jakolaatikkoon. Johtuu kai enemmän jostai pääaskin huohotuksen tukkeutumisesta. Mutta hyvä tietää jatkoa ajatellen et tarvii useemmin tarkastaa. Pääaskiin ei sitten saa laittaa GL-5 öljyä, mikä on hypoidista, huomaa heti et synkrot ei toimi ja ne sit kulahtaa pikavauhtia jos tommosilla litkuilla ajaa. Taas helpointa ostaa mobilia, missä on purkin kyljessä GL-4 lihavoituna ja sanotaa "for transmissions", eli ei lue missää et final drives. Itellä oon tosin käyttäny pääaskissa King merkkistä täyssynteettistä vaihteistoöljyä, eli 75W-90 ja sit siinä on kaiken maailman GL-4+ ihme merkintöjä, mutta ei ole hypoidista :D

Sit vielä jos on oikee fanaattinen ni pääaskia täyttäessä tunkkaa autoa vähä kallellee kuskin puolelta et menee pikkiriikkisen enemmän öljyä päälootaan ni voi kuvitella, et vitosvaihde saa pikkusen paremmin öljyä. Ja pääaskiin menee sit se 5 litraa öljyä, mutta käytännössä täytetää niin kauan et alkaa tulla silmille sieltä propusta.

Sitten vielä pääaskista asiaa :D Kannattaa sekin tarkastaa, että se vaihdekepin juuressa oleva kumi on ehjä siinä laatikon päällä. Mulla se oli menny ihan tuusan nuuskaks. Siitä pääsee ainakin pienen matkaa vaihteiston sisään kosteutta ja hiekkapölyä.

Sit ku rasvailet kardaaneja, niin liukuihin ei kannata painaa, kun korkeintaan ihan hipasu. Jos laittaa liikaa rasvaa niihin, rasva estää niitä liikkumasta. Sit raidetangossa on ne kaks nippaa mihin kanssa just ja just hipasu rasvaa. Ja ne rasvattavat raidetangonpäät sit eriksee, jos semmoset on asennettu.

Leimaa varten pitää kattoa, et ne käsijarrun vivut ei jumita siinä jarrukilven ulkopuolella. Saa helpoiten toimimaan, jos on kaveri apuna. Kaveri vetää jarrun päälle, vapauttaa kahvan ja sä nakutat vasaralla aina sen takas auki ja samaa toistaen niin kauan, että alkaa toimimaa. Jos se nyt ees sattuu liikkumaan. Menee käyttämättömänä helposti jumii tai jos menee vetämällä päälle, ei vapauta ja sit savuaa jarrupalat.

Sillä varauksella voi käyttää Valmetinkin öljyä, ettei se talvella oo 15W-40 tai jotai Monitraa ;)

Sit jos tuntuu et kaasu on hirveen herkkä, niin kannattee kattoo sieltä ihan kaasuvaijerin päästä konehuoneesta, että onko siellä enää jouset tallella. Siinä kaasuvivussa pitäis olla kaks jousta vierekkäin ja tähän astisista mitä oon nähny oma mukaan lukien, se toinen jousi on hävinnyt aikojen saatossa. Uusia ei saa enää tojotalta, eli jostain lajitelmasta sopivaa ni ei vedä niin helposti kenguruja.

Akrapovic
10.09.2013, 20:45
Kiitos Luoppikselle! Ehdin tänään jopa niin paljon edetä että löysin rasvarässin. Rasva vaan uupuu. Tarjoustalosta taidan etsiä sopivat öljyt. Käsijarru toimii! Ja kaasu on herkkä, siellä on neljä jousta. Kuskin oven lukko on jumissa niin aloin sitä irroitteleen.. saakohan tuota lukkoa avattua vai täytyiskö ihan suosiolla kattoa uus?

Hessu888
11.09.2013, 10:32
Kiitos Luoppikselle! Ehdin tänään jopa niin paljon edetä että löysin rasvarässin. Rasva vaan uupuu. Tarjoustalosta taidan etsiä sopivat öljyt. Käsijarru toimii! Ja kaasu on herkkä, siellä on neljä jousta. Kuskin oven lukko on jumissa niin aloin sitä irroitteleen.. saakohan tuota lukkoa avattua vai täytyiskö ihan suosiolla kattoa uus?


Ite laittasin joka paikkaan synteettiset öljyt, niin rullaa sitten talvella aikasta paljon kevyemmin aksulat, menee pykälät päälle ilman väkivaltaa, eikä ohjaustehostin kilju.

61:sessä pystyy oikeestaan kaikki osat purkamaan, putsaamaan, korjaamaan ja rasvaamaan, joten kyllä sen vanhan lukonkin saa kuntoon, jos ei ole haitat väännetty täysin rikki tai pesä halki. Vivustosta kannattaa kattoa, että osat on oikeilla paikoillaan ja hyvässä certsussa.

parukit
11.09.2013, 19:09
Tarjoustalosta kannattaakin, siellä on Teboil EP 75W90 Api GL4 vaihteistoöljyä. Markkinoiden halvinta, n. 10€/litra. Sitä menee n. 8 litraa jos vinssin laatikkoon vaihdat myös öljyt.

hj 60/61
11.09.2013, 19:25
Tarjoustalosta kannattaakin, siellä on Teboil EP 75W90 Api GL4 vaihteistoöljyä. Markkinoiden halvinta, n. 10€/litra. Sitä menee n. 8 litraa jos vinssin laatikkoon vaihdat myös öljyt.

Juu Teboilin ölpät myös kaalikseen tullut aina työnnettyä... Ja periin 80W90

Akrapovic
11.09.2013, 21:41
Ei ehtinyt tänäänkään kauppaan mutta ehkä jo huomenna. Oven lukon irroittelin ja laitoin yöksi jarrunesteeseen (älkää kysykö miksi. Laitoin kuitenkin) jos olis huomenna notkeempi. Vähän vilkaisin takatilaan maton alle ja yllätyin positiivisesti kun ei ollut kun yksi reikä.. olisko kellään tarjolla uutta takaluukkua? Ylempää mieluusti kaivataan.. ja voisin samalla vaihtaa noi kaikki ovien lukot.. kun apukuskin puolelta on yritetty mennä sisään muullakin kuin avaimella ja tähän mennessä yhteenkään oveen ei ole avain sopinu.
Sitten pähkäilin että mitäs tossa ratin "kaula" muovissa on joitain kaiverruksia? Onko mitään hajua että mitä tarkoittaavat? Virtalukko vaihdettu?

Hessu888
12.09.2013, 11:56
Sitten pähkäilin että mitäs tossa ratin "kaula" muovissa on joitain kaiverruksia? Onko mitään hajua että mitä tarkoittaavat? Virtalukko vaihdettu?

Toyotan tehtaan merkintöjä, assy lyhenne sanasta assembly -> ei huolta.

0ltzi
12.09.2013, 15:51
otitko takalokareiden päältä sisustan pois? siellä niitä ylläreitä yleensä on :) etu ja takapäässä sisälokaria.

BJ-40/76
12.09.2013, 16:40
Ja tasauspyörästöjen lukkojen jumiminen/toimimattomuus johtuu yleensä aina siitä, että kaikki vivut, jotka on vaijerin ja lukkokalikan välillä, jumii....
Siis pura vaan osiksi, putsaa ruosteet pois, ja voitele suolaveden kestävällä vaseliinilla (esim. veneen potkuriakselirasva)

Akrapovic
13.09.2013, 20:55
otitko takalokareiden päältä sisustan pois? siellä niitä ylläreitä yleensä on :) etu ja takapäässä sisälokaria.
Ei ollu lokareissa ruostetta.. Onneks! :D

Akrapovic
20.09.2013, 23:46
Ja tasauspyörästöjen lukkojen jumiminen/toimimattomuus johtuu yleensä aina siitä, että kaikki vivut, jotka on vaijerin ja lukkokalikan välillä, jumii....
Siis pura vaan osiksi, putsaa ruosteet pois, ja voitele suolaveden kestävällä vaseliinilla (esim. veneen potkuriakselirasva)

No juu, olipas jumissa! Ruuvvipenkissä lähti vasta irti noi vivut toisistaan.. Edestä en ehtinyt kuin suunnittelemaan samaa purkua ja alkoikin liikkumaan tosta vaan! :)

Motonetistä löytyi corollan lukkosarja 16e joka sopi oviin lähes heittämällä. Vähän täytyi viilata lukon reikää isommaks.

Tossa mietiskelin että onkohan millanen homma jos tekis sen soa tuohon.. viikon vai viikonlopun homma?? :D
Mites jos tekee korin korotuksen ja soan niin nouseeko liikaa vaikka 2ttuuman korotus palikoilla?

Yölento
21.09.2013, 03:58
Soan kanssa pitää muistaa että alustaa saa korottaa 75mm jos ihan virallisia halutaan olla. Korin alle saa 50mm on ihan passeli.

Akrapovic
23.09.2013, 21:32
ajattelin tuossa iltasella "nopeasti" vaihtaa nuo jarrupalat, kun olivat aivan loppu.

eihän sitä sitten ihan niin nopeesti tehtykään... :mad: olis pitäny painepesurilla huuhtaista noi isoimmat paskat pois tuosta satulan päältä ja ympäristöstä, nyt autotallin lattialla on 10 litraa turvetta ja mutaa. johtaja kiittelee taas :)
satula lähti nätisti irti ja alempi paloja pitävä tappi. mutta se ylempi olikin sitten saatanasta.
halkasin satulan, pultit lähti ihan nätisti auki. yksi männistä on jupatissa pohjassa. vinkkejä millä sen saisi ehjänä pois sieltä?
lähes tulkoon kaikki tiivisteet olikin jo riekaleina. no eipä tarvinu itte rikkoo.
siinä oli vasta toinen satula.

sitten loppui leikki aika ja täyty mennä kotiin.:(
mätänetistä joutuu tilaileen tiivisteet ja noi rautalangat. ja pari purkkia bräckleeniä! :D

Temutin
25.09.2013, 20:07
eikös motonetistä saa edukkaasti "uusia" satuloitakin hj:hin niin ei tarvi ruveta räpeltää.. jos on vaikka mäntäkin syöpyny pilalle tms..

Joskus kun kävin koulua vielä niin autopuolen opettaja oli vankasti sitä mieltä ettei satulaa saa mennä halkasemaan (en muista mikä syy oli)

tuon männän saa pois jos satula on kasassa a: paineilmalla b: rasvaprässillä-

paineilman kanssa varovasti meinaan mäntä lähtee aikas kovaa... puupalikkaa tms väliin ettei kimpoile ja sormet pois välistä..


Määkin mietin omaani tota soa hommaa, mutta päädyin sellaseen ratkasuun että kun tuota omaani on korotettu nyt se 50mm koppaa ja vähän riippua pidempää ja ryhdissä olevat jouset niin mun makuuni tuo on tarpeeksi korkee jo nyt.. soa:han on pirun hyvä näkonen, mutta mulla mahtuu ainakin nyt 35" nähtävästi pyörimään aikas hyvin ja sen isompia kumeja ei oo tarkoitus laittaa kun menee välitykset isoiksi.. ajelen varmaan 33"
soahan ei tee akslen alle maanvaraa ollenkaan lissää.. ja onhan siinä oma hommansa ( tehdä ractionit, kääntää navat yms..) tarjoilin hiukka omia ajatuksia.

Ylikessu
25.09.2013, 20:25
Joskus kun kävin koulua vielä niin autopuolen opettaja oli vankasti sitä mieltä ettei satulaa saa mennä halkasemaan (en muista mikä syy oli)

Sama asia minullakin kummittelee, enkä saa päähäni että miksi.

Nuhapumppu
25.09.2013, 21:08
Sama asia minullakin kummittelee, enkä saa päähäni että miksi.
Satula ei välttämättä tiivisty enää kunnolla halkaisun jälkeen. Näin minulle on opetettu ja parikertaa sen kokenutkin.

Akrapovic
01.10.2013, 21:06
Kummatki satulat hiottu ja maalattu, uudet tiivisteet ja sillee. Kummatkin satulat halkasin ja mätänetin tiiviste satsista löytyi uudet tiivisteet, toivotaan että pysyy kasassa ja tiiviinä. Varovaisella pitkällä kokeilulla se varmaan selviää.? Ilmausruuvit unohtu ostaa, vanhat täytyi löysätä ruuvipenkissä.

Temuttimelta hyvä pointti, aika työläs se soa mutta olishan se toisaalta palkitsevakin..
Mites toi riippujen jatkaminen? Eikös jotain korottavia lehtijousipakkojakin ole myynnissä? Onko niistä kokemuksia?
Ja oliko 33 tuumaset isoimmat mitä saa otteeseen nykyään?

lampola
01.10.2013, 21:37
itse kans miettisin ja pähkäilin monta iltaa että rupeankos tekemään soaa.

nyt kun sen olen saanut tehtyä ja auto ollut hetken aikaa ajossa niin tulin siihen tulokseen että kannatti. mutta makuasiahan se on ja niistä ei voi kiistellä.

Lamppari
02.10.2013, 22:09
Kyl se soan kanssa on kyrväkkäämmän näkönen ku korottavilla pakoilla.. Halvemmalla sen soan tekee ku hommaa uudet korottavat pakat..

Akrapovic
03.10.2013, 21:15
Sellanen paketti. Sitten alonkin katteleen että perhana kun oli jotain lisävalojrn piuhoja tossa silmissä ja alko häiritteen. Varmaan 50m johtoa sain aika sutjakkaasti pois. Aikamoinen spagetti lautanen tossa konehuoneessa vielä on..
Ja jarrujen ilmaus jäi vielä kesken, varmaan pää sylinterissä ilmaa kun ei pelkkien satuloiden ilmauksella ala pelittään???

Akrapovic
04.10.2013, 20:36
no niin, eihän niitä jarruja löydy vaikka nesteelläkin kävin istumassa ja ettimässä:confused:

mites tuota kun jos etupää oli vain auki niin tarviiko takaakin ilmata? onko jotain hyviä vinkkejä ihan yleisesti?

aloin myös miettimään että miten tuo jarru tehostin toimii? laturin persiistä tekee paineen/alipaineen? jotain nestettä siinä säiliössä josta menee putkia tehostajalle ja laturille ja minne kaikkialle?

Tuoppo
07.10.2013, 08:08
Onhan neste säiliö ollu varmasti KOKOAJAN piripi taan täynnä. Toyotan systeemistä en oo varma mutta voi olla että pitää ilmata etu jarrut myös

Akrapovic
07.10.2013, 11:39
Ilmeisesti nesteet oli valunu sen verran pois että pääsylinterin tiivisteet olis kuivanu. Korjaussarja tilattu mätänetistä.

Sitä odotellessa alkoi iso rälläkkä soimaan. Mukavaa kun on reikiä peitetty TEIPILLÄ JA KITILLÄ PERKELE

Akrapovic
07.10.2013, 20:54
Korroosio on perseestä. Ja sitten kun rälläkkä innostui niin jarrua ei tunnettu.
Lupaan että tuleva hitsi sauma tulee olemaan helvetin rumaa ja kittiä en käytä.

Olihan sinne joku tehny peräkärryn töpselille valo juttuja ja jotai epämääräistä kolvattu. Ja ssähköt oli tehty mun lemppari palikoista. Rosvoliittimistä ja sähköteipistä. :(

Akrapovic
12.10.2013, 21:40
Huh huh, viikon verran etsittiin jarruista vikaa ja ilmattiin parilla litraa eikä jarruja löytynty.. noh tänään avattiin pää sylinteri ja kaikki ilmattiin sellaisella imurilla. Viimeistä nippaa ilmatessa tuli mieleen että perhana kun kuskin puolen satulan nippa on satulan ala osassa. Yks risti kaks ja pääteltiin että autossa on kaksi apparin puolen satulaa. Ja satulaa ei saanut ilmattua kun nippa oli alhaalla.
Satula irti ja ylösalaisin ilmaus. Uu jeah ja jarrut toimii!
Huomenna tehää kylkiputki ja laitan pari kuvaa

Akrapovic
23.10.2013, 20:42
tossa tuli vähä pajoiteltua ja ajeltua ja hajotettua. kylkiputki mallia suora 2.5tuumaa, makeaa meteliä! :D motonetin halvimmat ledit taakke ja nyt näkee!
astinlaudat lähti ja kuskin penkki vaihtui parhaaseen jakkaraan mitä ikinä tiedän.. vanhan volvon jakkaraan :p piti tietysti heti kiireessä väkertää se paikalleen ja kolari auto josta hain sen, ei omistanut tuulilasia, siksi puhallin penkillä ;)

eli annetaan vino kuskin penkki tai heitetää roskii. niskatukikin on revenny sisältä jotenkin..

niii tuli sitä käytyä lempimässä kaverin pihassa kivituhka kasaakin. notkee kun norsu! :D:D

Akrapovic
30.10.2013, 20:24
olen kuullut puhuttavan että suomen teillä ei kulje yhtään suoraa hoojiita, no en minäkään!
noin viis senttiä vinossa koko paketti?! :confused: U pultit kiristielin kummaltakin puolelta, kun oli vähän löysällä.
sitten samalla tuli huomattua että riippujen puslat oli loppu. saattaa vaikuttaa ryhtiin? puslat tilattu kummalleki akselille mallia Terrain Taimo, vai mikä se nyt oli.

käytiin tossa hakkuita kattelemassa ja todettiin että kytkin remppa taitaa olla listalla ja isommat kumit. ei sitä vinssiä kai tartte kun on lukot? :D

huutaa vähän SOAaa.. samallahan sen kai oikenis ;)

Palkkihelmat täytys taikoa ja pari paikkaa, vetokoukku suunnittelua ja puskurit kuntoon eestä ja takaa.

Rakas Joulupukki...

t.haapala
30.10.2013, 20:39
soahan ei tee akslen alle maanvaraa ollenkaan lissää...

Tosta oon kyl vähän erimieltä.
Kyllähän siinnä soassa pakat ja jousilautaset kääntyy akselin yläpuolelle ja ne tuppaa
ainaki 33 renkail olemaan sil korkeudel vakiona et jää kaikkiin kiviin ja kantoihin killumaan niistä.

Murikan kohdallehan ei tietyst tuu lisää ilmaa mut noikin vaikuttaa jo pirusti.

Mites toi noin pirusti kallellas on?:eek:
Mää ku luulin et mun hojo kulkee kenossa :)

Repro
31.10.2013, 04:38
Ettei ois kuskin puolelta lehtiäkin poikki?

Temutin
31.10.2013, 09:56
Tosta oon kyl vähän erimieltä.
Kyllähän siinnä soassa pakat ja jousilautaset kääntyy akselin yläpuolelle ja ne tuppaa
ainaki 33 renkail olemaan sil korkeudel vakiona et jää kaikkiin kiviin ja kantoihin killumaan niistä.

Murikan kohdallehan ei tietyst tuu lisää ilmaa mut noikin vaikuttaa jo pirusti.

Mites toi noin pirusti kallellas on?:eek:
Mää ku luulin et mun hojo kulkee kenossa :)

Joo totta puhut lähteehän sieltä pakan verran pois kamaa..

lampola
31.10.2013, 09:59
ja sen huomaa kyllä maastossa kun lehdet o akselin yläpuolella. murikkahan ei tietty mihinkään nouse mutta sitä oppii varomaan nopeasti kyl.

helmapelti
09.11.2013, 20:33
Mulla oli työlästä kans ilmata hj uudet jarrut perinteisesti, ilmeisesti nipat päästi kierteistä ilmaa jarrua nostaessa yksin ilmatessa. Hj on mielestäni tehtaalta tullessaan jo vinossa niin että se on tiellä suoremmassa, kallistus voi lisääntyä jousien kuoleentuessa erilailla.
Itse korotin jousia takomalla ja kun oikeapuoli on tuuman korkeampi niin auto on valtatiellä vatupassissa.
Takomalla saat siis autosi suoraan ja ok homma jos jouset on vielä kunnossa.

Jos nyt tekisin hj:n niin soan tekisin myös, paljon vähemmän työtä ja toimii.

Akrapovic
06.12.2013, 19:41
voi mätä. palkkihelmat tuli nakerrettua 100x50 ja 3tai4mm vahvasta.
lisävalot löytyi paikallisesta puuilosta hintaan 24,90 kpl.
pari ledivaloa löytyi samalla lisää 9,90kpl, paikkaansa vielä etsivät..

muutamana iltana olen raapinut päätäni että miten saisi helpoiten tehtyä hyvän ja ruman safari telineen? päässä on käynyt sellainenkin idea että vesijohto putkesta ja kierteellisistä 90 asteen mutkista saisi ylä ja ala kehän telineeseen, kaikki muu siihen väliin olisi tietysti hitsattavissa.. ;)

ja eihän noi vanhat AllTerrainit pidä hevon:mad: niin nyt täytyy kattella vähä isompia ja karkeempi kuvioisia tilalle. (kettinkit voisi tehdä kanssa?)

rakas joulupukki... :)

Akrapovic
08.12.2013, 11:00
palkki helmat sillain kuten ne parhaalta näyttää.
eli pimeessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=143780

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=143779

Mitäköhän katsuri sano jos takaluukussa on nyrkin mentävä reikä? onko vaarallinen jalankulkijoille?
Onko kukaan tehnyt itse kokonaan tuotas yläosaa? jos tässä joulun pyhinä nakertais.. :)

Akrapovic
17.12.2013, 22:31
Olihan se mukavaa aloittaa maanantai auton tankkauksella.. siinä laskeskelin kulutusta että n.18 litraa sadalle...Hmm, ompas paljon..:confused:
No tankkiin 50 litraa menovettä ja taas baanalle.:cool: Kävin kylillä ja kaikkea nurkissa rälläsin kunnes ajoin land ruinerin halliin ja ajattelin vaihtaa rossipyörään renkaat. Radio soimaan ja rengasrautaa ettimää.. Huomasin että Perhana, tuleepas paljon sulamis vesiä tojosta..Perhana, haiseeki iha löpölle :mad:
Ei muuta ku montulle ja kaikki pytyt mitä nopeesti löyty nurkista nii mukaa. Proppu auki ja yks alle, toinen vuoto kohalle.. Noin 10 litraa sain päälleni ja montun pohjalle löpöä, vähä vajaa 50 talteen..

Kiitokset tapsa4x4:lle hyvästä uudesta tankista!

No siinä kun oli sitä tilaa niin kattelin samalla vähä paikan tynkää

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=144419

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=144421
sellane siihe sitte meni:)
vähä jäi hitsaamatta vielä kun oli sitten illalla mukamas niin kiire ja hätä taas mennä äkkiä kotiin. täytyy paikkailla kun kerkiää.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=144422
lisävalot löyty Puuilo kaupasta. 24,90,- !! Simot!!:D
Referenssiluku on nyt tasan sata. Saako leimalla palaa kaikki 6 pitkää lamppua?

helmapelti
18.12.2013, 20:18
Äkkiseltään näyttää että mätähommaa vois olla senverran että nosta koppa rungolta ja aloita rungosta.
Jos aiot autoon laittaa euroja niin kaikki menee hukkaan kun paikat pettää yksi kerrallaan.
Saisit sillä auton kestään 15v. pitempään mun mielestä..

Akrapovic
19.12.2013, 17:12
Äkkiseltään näyttää että mätähommaa vois olla senverran että nosta koppa rungolta ja aloita rungosta.
Jos aiot autoon laittaa euroja niin kaikki menee hukkaan kun paikat pettää yksi kerrallaan.
Saisit sillä auton kestään 15v. pitempään mun mielestä..


runko on ok kunnossa ja ei ole sellaisia paikkoja mitä ei saisi tehtyä auton alta.. tarvitsee vaan olla malttia! :D

Akrapovic
01.01.2014, 20:39
On varmaan syytä juhlia, sain konttorilta leiman! Töötti ja kuraläpät jäi puuttumaan janiistä merkintä otteeseen. Ei ressaa :)

työkalulaatikoston suunnittelin tekeväni ns. Takapenkkien paikalle, noin 30cm korkeaksi.. olisihan sellainen vetolaatikosto systeemi, kokolattian kokoisena, myös komea. Kuten Gluttonilla

Renkaat on seuraavana ostoslistalla ja Soa on tän vuoden tavoite



Isot liikkeet on näyttäviä. Se on tän vuoden motto!:D

Timoboy
01.01.2014, 21:07
On varmaan syytä juhlia, sain konttorilta leiman! Töötti ja kuraläpät jäi puuttumaan janiistä merkintä otteeseen. Ei ressaa :)

työkalulaatikoston suunnittelin tekeväni ns. Takapenkkien paikalle, noin 30cm korkeaksi.. olisihan sellainen vetolaatikosto systeemi, kokolattian kokoisena, myös komea. Kuten Gluttonilla

Renkaat on seuraavana ostoslistalla ja Soa on tän vuoden tavoite



Isot liikkeet on näyttäviä. Se on tän vuoden motto!:D

Töötti löytyy yleensä konttorin pihassa kun itse painelee samalla kuin arvon katsastaja ajaa sitä ympyrää. Maadotus yleensä hapara ja hieman rattia kääntämällä yleensä toimii sen hetken kun on tarvis.

Akrapovic
01.01.2014, 21:59
Töötti löytyy yleensä konttorin pihassa kun itse painelee samalla kuin arvon katsastaja ajaa sitä ympyrää. Maadotus yleensä hapara ja hieman rattia kääntämällä yleensä toimii sen hetken kun on tarvis.

Joo sieltä on se tappi kulunut loppuun ja ei enään kosketa siihen kehään.. täytyy siirtää kojelautaan piuhat ja jokin nappi laittaa.

parukit
03.01.2014, 00:03
Nykäsee ratin irti ja vähän ruuvimeisselillä longottaa kehää ulommaksi. Omaani ja kaverin autoon olen tehnyt tällaisen onnistuneen korjauksen.

HJ60
03.01.2014, 08:12
Se uus tappi ei maksa Toyotalla paljo mitään, ei kannata alkaa nappeja virittään.

Akrapovic
04.01.2014, 13:07
Nykäsee ratin irti ja vähän ruuvimeisselillä longottaa kehää ulommaksi. Omaani ja kaverin autoon olen tehnyt tällaisen onnistuneen korjauksen.

eilen kävikin jännästi kun olin pajalta lähdössä kotiin niin pitkät valot ei suostunu lähtemään pois päältä, ratti irti ja kontaktispraytä, jarru cleeneriä ja paine ilmaa viiksen juureen ja ympäristöön. sillä sai pitkät pois päältä.:)

samalla venyttelinkin sitä kehää kun otin ratin pois ja toimii! (tai toimi ainakin hetken) :rolleyes:

Akrapovic
18.01.2014, 16:28
pikku puuhastelua tässä tenhy ja kuvat kertoo enemmä ku sanat

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=147317

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=147318

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=147319
noin helposti tuli valmista! tuo välipohja levy on vissii 1.2cm vahvaa ja itse laatikko on puoli senttisestä nakerrettu. vielä pikku hieno säätöö vailla..;)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=147320
tollainen sälä laatikko tuli juuri tarpeeseen tohon nurkkaan..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=147321
tämä nurkka on vielä suunnittelua vailla, mitä tuoho tekisi?

Rumahan se on mutta toimii! tarkka sovitus niin laatikko pysyy sisällä kun sen työntää pohjaan ja ei tarvitse lukituksia. :)

Akrapovic
04.03.2014, 19:30
pientä päivittelyä festari kesää varten...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=150554

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=150553

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=150552
190x145 makuu paikka. ei sovi kovin isoa seuralaista tuonne ottaa ku menee paino rajat yli! :D:D

sitten aloin väkertään toimimattoman eberspächerin kanssa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=150556

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=150557

hydronic 5.0kw ja muuta en siitä ymmäkkään. toiminta periaate vaikuttaa suht simppeliltä, vaikka en koskaan tällaista ole avannut :rolleyes:
täytyy vähän googlettaa tollasten sielunelämästä..

eeberi on isä ukon vähän uudemmasta land cruiserista. ei lähtenyt käyntiin ja täytti itsensä vain löpöllä --> huollossa vaihtoivat kokonaan uuden eeberin ja sain tingattua tän vanhan sitten ittelleni.
:)

lepa77
04.03.2014, 20:44
tulee hyvä festari peli.siisti tuo takarontti tuleeko kunnon humppa laitteet kanssa??

Akrapovic
04.03.2014, 20:56
ei tuu kummoisia, etu ovissa on 6x9 ja taakke varmaan samanlaiset. riittää mulle :)
Provinssiin on liput jo!

Akrapovic
08.03.2014, 10:50
kiireisen työpäivän keskellä ehtii aina vähä leikkimään. notkee ku norsu! :D 80cm navasta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=150862

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=150860
tollaset valmetin laturit löyty nurkista. kuulemma rikki mutta eiköhän niistä jotain taijota.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=150861

jotain sellasta. koitetaa tänää saada paikallee.

Akrapovic
07.04.2014, 17:38
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=153194

sellane siitä tuli ja kaikki toimiikin vielä! akku takaluukussa, tupakin sytyttimen paikan virittelin myös sinne taakke, vaikka kännykän lataukseen tai jääkaapille :D
ostin 5%tummennus kalvoa ja pitäisi siitä leipoa nuo takalasit seuraavaksi.

helmapelti
09.04.2014, 08:03
Komee toi sun vetolaatikko, kuinka ulos sen voi vetää kuormattuna?
Mulla on kans tasainen takatila mutta ei ole toimivasti hyötykäytössä, voisin tehdä vielä kokonaan uusiksi.
Yöpyminen on kans mielessä ja ajattelin tehdä patjalle kiinnityksen kattoon niin pysyy puhtaampana.

Samalla vois äänieristää pyöränkoteloita ja lattiaa kun renkaiden naukuna kuuluu turhan hyvin..

Akrapovic
27.04.2014, 19:01
lähes kokonaan sen voi vetää ulos, eli metrin verran. Jos meinaat tehdä samanlaisen niin voin laittaa vähän kuvia ja vinkkejä mitä olisin itse tehnyt toisin. tuota päälilevyn kiinnitystä en tullu ajatelleeksi ihan loppun asti kun hitsailin ja kaikkea sellaista pientä :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=154643

A-P
27.04.2014, 22:33
Pistä vaan vinkit jatkoksi! Kyllä kai näitä laatikoita rakennellaan siellä sun täällä.

Akrapovic
28.04.2014, 21:00
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=154680
siinä salaiset suunnitelmani.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6191&pictureid=154682

tein tuon 5x5cm kulma raudasta ja tuossa missä paintilla on spreillä vedetty nii siihen tarttis rautaa kans. pääli vaneerin saa helpommin kiinni siihen ja jos sitä vanerin reunaa meinaa käyttää saranoilla niin tuo reuna on tarpeen ja helpottaa monessa.

ai että kun mä olen taiteilija! :D

Akrapovic
15.06.2014, 18:16
Nykyään siis jatkuu Juusolla tässä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123733
:)