PDA

View Full Version : Pajero 3.2 DiD:n vauhtipyörä särki/vaihdettu


Arska-tehtaalta
04.09.2013, 20:16
Autoremonttia "pitkästä" aikaa tiedossa.

Päätti joustoelementti luovuttaa vauhtipyörästä n. 220 tkm kohdilla ja meno hyytyi siihen.

Onkos kokemuskia perinteisen vauhtipyörän ebay kauppiaista, näyttäs olevan SMF alle kolmeensataan plus rahti...

Aussifoorumilaisista osalla tuntui olevan vibraattoriongelmia SMF:n kanssa pienillä kierroksilla ja toisilla taas ei...
Ihan sama oikeestaan kun DMF maksaa jotain tonnin kantturoilla.

Onkos muilla kokemuksia aiheesta ?

PS: jos jollain on perversioita DMF -> SMF hitsauskokeiluun, niin miulta löytyy siihen kohta romut (ei löydy, menee romuihin)

petr
04.09.2013, 21:40
VAG foorumeilla ovat kaksoismassan korvaamisen kovalla jälkeen raportoineet sekä värinöitä/tärinöitä että kolinaa/kilinää (normaalin VAG laadun kilinän lisäksi ;) ) alakierroksilla kiihdytellessä. Tiedä sitten onko tärinöillä ja kilinöillä niin iso merkitys maasturissa...jos on muutenkin enemmän melua ja tärinää vaikka isoista renkaista johtuen....laatikon kestävyyden heikentymisestä on hankala mennä arvaileen...

Tomppaa_
05.09.2013, 17:51
Omien kokemuksien mukaan nuo värinät/tärinät on niitten juttuja jotka rikkoo noita autoja muutenkin liian pienien ajokierroksien takia. Sitä vartenhan tuo kaksoismassa on kehitetty että kaupungissa voi vitosella ajaa noin 40km/h ja kierrokset siellä tyhjäkäynnin tasolla. Maailma pelastuu ja norsut voi elellä pohjoisnavalla onnellisina. vai miten se meni

Arska-tehtaalta
05.09.2013, 21:22
Sitä vartenhan tuo kaksoismassa on kehitetty että kaupungissa voi vitosella ajaa noin 40km/h ja kierrokset siellä tyhjäkäynnin tasolla.

Jaa, et ole vissiin ikinä ajanu 3.2 manuaalipajella :D

pee
05.09.2013, 21:26
... ja kuulostaapa nuo pettävän DSG laatikollisista VaGinaaleistakin kaapuntipörräyksessä

RIPAX
05.09.2013, 23:00
Millanen jousto elementti ryötkäles se oikeen on? onko jotain sukua kaksoismassa vauhtipyärälle?

Arska-tehtaalta
06.09.2013, 07:34
Millanen jousto elementti ryötkäles se oikeen on? onko jotain sukua kaksoismassa vauhtipyärälle?

Juurikin samanmoinen laite, tiedän joustimen tarkemmin kun joskus saan käikäleen käsiini...

Kytkimen (chingtsongpingpong-merkki) kans noita saa joskus hiukan päälle neljään sataan mutta esim. exedy kytkimen kans paljon kalliimpi

Mikki
06.09.2013, 09:41
Autoremonttia "pitkästä" aikaa tiedossa.

Päätti joustoelementti luovuttaa vauhtipyörästä n. 220 tkm kohdilla ja meno hyytyi siihen.

Onkos kokemuskia perinteisen vauhtipyörän ebay kauppiaista, näyttäs olevan SMF alle kolmeensataan plus rahti...

Aussifoorumilaisista osalla tuntui olevan vibraattoriongelmia SMF:n kanssa pienillä kierroksilla ja toisilla taas ei...
Ihan sama oikeestaan kun DMF maksaa jotain tonnin kantturoilla.

Onkos muilla kokemuksia aiheesta ?

PS: jos jollain on perversioita DMF -> SMF hitsauskokeiluun, niin miulta löytyy siihen kohta romut
Volkkaripuolella laittavat kiinteät pyörät ja jousitetut levyt (1.9TDI).

Volvolandiassa laitetaan tuplamassa ja jousitettu levy....

Mersulla tuplamassa ja kiinteä levy, sekä pyörälle tasaraha hinta 1000€, mutta "kotimaansa" iipeistä saa saman raudan 60% alennuksella:cool:
On ainakin toistaiseksi toiminu hyvin... Kestävyys alkuperäisellä n. 4-500tkm, kun volkkarissa tuo kesto 60-90tkm... Hintaa n. 700€

Ja kiinteäksi htsaaminen tekee vain yhden vian --> akseli katkeaa (löydetty VAG tuotteesta tällainen viritys)
Ja VAG:n kanssa on tullut vastaan räjähtänyt pyörä, jolloin meni myös laatikko uusiksi (jouset tuli kytkinkopasta läpi)

Itsellänihän tuo DMF pamahti (tietysti) ulkomailla eli Ruotsissa ja silla oli sitten ajettava (ilman kytkintä) Sveitsiin asti... ja hyvin meni:cool:

Arska-tehtaalta
06.09.2013, 11:03
Kaikilla kauppiailla ei ilmeisesti mene hirmu hyvin tuotteidensa kanssa

http://blackpool.cylex-uk.co.uk/company/nationwide-clutch-distributors-ltd-14511141.html

Tää taitaa olla tekniclutch nimellä saksan eebayssä

petr
06.09.2013, 11:22
vähän OT mutta tuskin Volkkarin kaskoismassat kuitenkaan noin löyhiä on....suurin osa menee ihan hyvin sen 200-400tkm. Mutta siis kuluva/rikkoontuva osa se on (kaikilla valmistajilla)... ennemmin tai myöhemmin riippuen käytöstä ja virityksistä.

Samsonite
06.09.2013, 13:35
60-90 tkm :D, ompas lapsellisia juttuja taas vaihteeksi.

- Passatti kun meni vaihtoon oli mittarissa 333 tkm, alkuperäinen vauhtipyörä edelleen paikallaan.
- Nykysessä T4 2,5 TDI:ssä on 369 tkm puntarissa, ja ei kestä nostaa ahtoja kun kytkin alkaa lipsamaan, vaan vakiona toimii vieläkin. Ja alkuperäinen pyörä. Tilalle menee seuraavaksi tämä:

http://www.tamgears.com/Volkswagen%20T4%202,5TDI_tiedostot/VW5%20711.JPG

445€ Tamgearssilla, eikä ole 1,9 TDI:hin.

Tomppaa_
06.09.2013, 15:33
Juu kyllä se kaksoismassan käyttöikä pyörii siinä 2-400tkm nurkilla. Menee kyllä huomattavasti aikasemmin jos jurnuttaa isoilla vaihteilla.

h.hartikainen
06.09.2013, 16:39
vanhoja mersuja "virittäessä" on tullu laitettua jäykkä levy ja pyörä. muut ei kestä.
pitemmän päälle levyn boorit ottaa itteensä ja tyhjäkäynnillä laatikko saattaa rallatella.
fronterassa kans kolisee pyörä. varmaan vedän tönkkiin jos ei kohtuu hintaan mistään löydy.

Kuljukka
06.09.2013, 18:00
Tiiä tuosta mitsusta mutta omaan vag inaan laitoin kiinteän pyörän ja kytkimen.
Tuon kiinteän paketin kytkin oli ihan erillainen ku kaksmassan, levyssä jouset paljon isommat ym, liekkö sillä haetaan värinättömyyttä. Voin suositella, ei ongelmia.

Teme
06.09.2013, 23:38
Vag + dsg = tyhjä käynti tappaa nuo kaksoismassat..

Mikki
07.09.2013, 00:24
60-90 tkm :D, ompas lapsellisia juttuja taas vaihteeksi.

- Passatti kun meni vaihtoon oli mittarissa 333 tkm, alkuperäinen vauhtipyörä edelleen paikallaan.
- Nykysessä T4 2,5 TDI:ssä on 369 tkm puntarissa, ja ei kestä nostaa ahtoja kun kytkin alkaa lipsamaan, vaan vakiona toimii vieläkin
Kestää kun on SMF ja jousitettu levy, njet problem...

VAG+DSG = Kuplung problem... varsinkin ammattilaisilla!!! Eli 90tkm menee eka, toinen ~150tkm ja sitte180-200tkm kolmas + kytkin + hydrauliikka.

Jappi
07.09.2013, 02:46
Ison numeron vedätys hitaassa vauhdissa tappaa ainakin laatikon tai levyn noissa nelosTDI koneissa kiinteällä vauhtiksella. Se vaan on hakkaavaa se matalien kierrosten vääntö.

Samsonite
07.09.2013, 07:52
Eli DSG on paska, ok. Tuossa topikin aiheena olevassa Mitsussa ei taija olla kuitekaa sitä, vaan se paska vauhtipyörä....

RIPAX
09.09.2013, 21:56
Jos mulla olis ykskään vessa kaksoismassa kykällä ni ekan kerran ku olis kytkin levällään ni tavallinen kykä tilalle. Joka vessa missä noit on ollu ni kenkkuilee ennemmin tai myöhemmin,ei oo vaivan arvosta kikkailla noilla. Toyota vaihto niitä takuuseen eikä Fordillakaan ole kehumista,näköjään samaa sorttia ovat joka merkillä. Muistaakseen Cossu sierrassa tai Escortissa noit oli ensimmäisiä ja paskoja oli neki.

petr
10.09.2013, 08:10
Jos mulla olis ykskään vessa kaksoismassa kykällä ni ekan kerran ku olis kytkin levällään ni tavallinen kykä tilalle. Joka vessa missä noit on ollu ni kenkkuilee ennemmin tai myöhemmin,ei oo vaivan arvosta kikkailla noilla. Toyota vaihto niitä takuuseen eikä Fordillakaan ole kehumista,näköjään samaa sorttia ovat joka merkillä. Muistaakseen Cossu sierrassa tai Escortissa noit oli ensimmäisiä ja paskoja oli neki.

Niin....vaihtaako sitten aina 200-400tkm välein kaksoismassan (500-1000€?) vai kovalla vauhtipyörällä särjetyn vaihdelaatikon vaihtovälillä XXXtkm....kumpi lienee helpompi tai edullisempi...paha mennä arvaileen kun faktaa ei ole kellään. Luulen vaan, että artikkelina vaihdelaatikot ovat kalliimpia? Mukavuudelle (värinät ja kolinat) on tietenkin hankala laittaa hintalappua...toiset sietää niitä enemmän kuin toiset...

Tomppaa_
10.09.2013, 15:06
Mikähän niin radikaali muutos noissa vaihdelaatikoissa on tapahtunut että hajoaisi jos kaksoismassan tilalle vaihtaa tavallisen kytkimen? Kyllä se vika löytyy ratin ja penkin välistä jos aski hajoaa. Ihan on varaosamyyjien liikkeelle laittamaa huhua vai voiko joku esittää todisteet että oikein asennettu tavallinen kytkin on hajottanut aikaisemmin DMF:ffän perässä olleen askin? (eikä mitään kaverin kaiman faijjalla tommosia on hajonnu 5 kahen kilometrin matkalla vaan omakohtaisia kokemuksia.).

Jappi
10.09.2013, 22:55
Mikähän niin radikaali muutos noissa vaihdelaatikoissa on tapahtunut että hajoaisi jos kaksoismassan tilalle vaihtaa tavallisen kytkimen?

Se mikä on muuttunut, on TDi/CR koneiden alavääntö verrattuna kammiodieseleihin. Ja kun (varsinkin) neloskoneesta puhutaan, vääntö ei ole milloinkaan tasaista pyörimistä.

sisua45
11.09.2013, 07:04
Kaksoismassa vauhtipyörä = värinän vaimennin.

Nelosdieselissä olis hyvä olla joku värinän vaimennin. Kampiakselin pyörittämä hemppa öljypohjan sisällä (esim valmet, BMW bensa 4), tasapainotusakseli lohkossa (mitsu ja porsche bensa 4). Kampiakselin nokassa oleva värinän vaimennin (kaksoismassa hihnapyörä, tai nestevaimennin) auttaa myös asiaa.

Vauhtipyörä sitoo moottorin värinöitä, jos se on tarpeeksi painava, niin erillisiä värinänvaimentimia ei välttämättä tarvita.

Kuutoskoneissa oleva kampiakselin etupään värinänvaimennin ei ole mukavuuden takia, vaan pitää kampiakselin ehjänä. Jos nestevaimentimeen kolauttaa montun, niin hetken päästä on kampirauta poikki. :eek:

Tomppaa_
11.09.2013, 15:37
Se mikä on muuttunut, on TDi/CR koneiden alavääntö verrattuna kammiodieseleihin. Ja kun (varsinkin) neloskoneesta puhutaan, vääntö ei ole milloinkaan tasaista pyörimistä.

Koskee vain tyhjäkäynnillä jurnutusta. Sanoohan se järkikin että kone rytkyttää pienillä kierroksilla älyttömästi ja kaikki säteilee suoraan voimansiirtoon. Ja onhan noita suoraruikkareita vaikka kuinka paljon kovalla vauhtiksella. Eli kyllä se väärä ajotyyli sen hajottaa. Ajokierrokset kun pitää siinä ~2000rpm niin kestää aivan varmasti siinä missä muutkin.

Castrol
11.09.2013, 16:13
Mutta eikös se ole nykypvän trendi että opetetaan ajamaan taloudellisesti...Heti kun auto liikkeessä niin vitosta tai kutosta silmään ettei mene liikaa polttoainetta. Noita kytkimiä ja laatikoita on menny maailman sivu isolla vaihteella jurratessa pienillä kierroksilla.

Kyllä se nykypvän kone vääntää........

Kyllä noita kytkin ja vauhtipyörä paketteja saa joka pvä pistää maailmalle. Varsinkin dieseleihin.

Arska-tehtaalta
16.09.2013, 11:46
Tyypillistä tuuria...

No vauhtipyörä pompsahti luukusta viime viikolla. Kattelin pakettia ja huomasin että pahvilootasssa on kolme reikää toisella sivulla.

Avasin paketin ja katoin kytkinasetelman kohdistustappeja, niin kaksi kolmesta on vääntyny vinoiksi.

Mailailin myyjälle kuvia tapeista ja tyyppi totes että tollanen sen kuuluu ollakkin, käy 100% ja jos ei jostain syystä toimikkaan, niin lähetä takaisin

Ihme ettei väittäny, et ne reiät pitää viilata sopivan kokosiksi asetelmassa :D

Mistä näitä idiootteja riittää :confused:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6204&pictureid=138340

Tomppaa_
16.09.2013, 19:40
Noihan pitää laikata pois ja asetelma hitsataan tohon päälle?

Arska-tehtaalta
14.10.2013, 20:14
Okei, vihdoin kerkesin/jaksoin aloittaa remontin.

Millä vitulla saa kytkinhaarukan irti painelaakerista :confused:

Arska-tehtaalta
14.10.2013, 20:37
Katoin vittu kuuklesta ja ruuvarillahan se irtoo :rolleyes:

Arska-tehtaalta
28.10.2013, 22:20
Do dih, uusi kokonainen vauhtipyörä asennettu ja toimii.

Pienen pihakoeajelun perusteella ei huomaa eroa entiseen, kärrynvedosta ei vielä kokemuksia


PS On toi liikennekäytöstäpoisto nykymuodossa eri mukava juttu


EDIT: Alle 1300 kierroksen on jyrinää tarjolla jos isommilla pykälillä joutuu vedättään...