View Full Version : Hintalappu on esitetty
Lerssinen
02.09.2013, 03:50
http://www.iltalehti.fi/autot/2013090217438854_au.shtml
Rennot kuus senttiä kilometri ja eihän ny tietenkään mitään käyttövoimaveroja poistella :)
25 tkm vuodessa maksaa vain 1500€
Hih, muutama tonni vuodessa menis taas "yhteisen hyvän eduksi" kun ajelee 45tkm + 25tkm/v.
Alkoikin jo heti kiinnostamaan uusi EGO-auto. (NOT!) :)
Cental73
02.09.2013, 07:47
Ihanaa. Saa taas antaa omistaan kierrätettäväksi maailmalle.
Saisi kyllä tulla joku harrasteajoneuvorekisteri.... Ja ne olisi tuosta vapautettu. Tuskin löytyy 6v seurantalaitetta mun Willykseen :D
Rennot kuus senttiä kilometri ja eihän ny tietenkään mitään käyttövoimaveroja poistella :)
Tuo poistais käyttövoimaverot ja muut: http://www.hs.fi/kotimaa/Autoilijoille+suunnitellaan+tiemaksua++kilometri+m aksaisi+kuusi+sentti%C3%A4+/a1378011002952
Mutta mieluummin pitäisin entisen mallin, maksaisin vaikka aineesta enemmän. Melkosesti korpee taas ja otta ollu kurtussa koko aamun. :mad: Tämähän tarkoittaisi varmastikin satelliittipohjaista seurantaa/mokkulaa autoon, millä voitaisiin valvoa kaikkea mahdollista muutakin, hyvä jos ei etälamauttaa koko autoo. :eek: Ja tollasta systeemiä ei ihan 5 miljoonalla rakenneta, eikä ees 50 miljoonalla, eiköhän siihen puoli miljardia hupenisi helposti oheiskuluineen + autoilijat jättäis ajelematta ajelujaan = verotulot alenee, kaupankäynti alenee ku ihmiset ei kulje entiseen malliin yms. yms. kerrannaisia.
Ja huoltoautoilijoita vituttais ku 5-paikkaisella pääsee pehmeillä penkeillä samalla taksalla.
Hyvää täs olis että tollasen uuden land cruiserin sais reilu 30 tonnia halvemmalla "harrastekaluks"... :)
Ja eikös jossain mersun urheilumallissakin autovero ollu jotain parisataatuhatta...
Tää on oikeestaan ainoa keino millä autokantaa saa uudistettua.
Huonoa se että isoveli valvoo muuallakin kuin telkkarissa. Ilmeisesti jo ostettuihin ja autoveromaksettuihin tää ei voi tulla koskemaan vaan ainoastaan uusiin. Voipi taas autokauppiaat ihmetellä ostajakatoa kun tälläisiä ehdotuksia heitetään ilmoille
Tietysti paljon ajavat kiittää valtion virkamiehiä :D
tekniikkamies
02.09.2013, 08:40
Mielestäni oikein hyväkuntoisia teitä tarvii lähinnä hälytysajoneuvoja varten. Nykyautoista osa on maavaransa, muotoiluidensa ja renkaiden puolesta suunniteltu hyväkuntoisille esim. moottoriteille.
Itse aion pitää autot sellaisena, että ne soveltuu huonojen teiden ajoon ja ehkä maksujen oleminen enempi polttoaineen hinnassa olisi kuitenkin parempi tie ja kannustaisi ostamaan vähemmän kuluttavia autoja. Niiden suhteen ei olla tehty kaikkea voitavaa.
Toisaalta seurantaleite autoon ei olisi hullumpi jos sen avulla voitaisiin vähentää autovarkauksia.
Kaikki ostamaan sit tälläisiä: http://dx.com/s/gps+jammer .
No itselläni tulisi vaihtoehdoksi muutto mökille ja työttömyys. Pärjäisi pienellä rahalla ja ajeluakin tulisi vähän kun kaupasta ei paljoa tarvitsisi.
Mielestäni oikein hyväkuntoisia teitä tarvii lähinnä hälytysajoneuvoja varten. Nykyautoista osa on maavaransa, muotoiluidensa ja renkaiden puolesta suunniteltu hyväkuntoisille esim. moottoriteille.
Itse aion pitää autot sellaisena, että ne soveltuu huonojen teiden ajoon ja ehkä maksujen oleminen enempi polttoaineen hinnassa olisi kuitenkin parempi tie ja kannustaisi ostamaan vähemmän kuluttavia autoja. Niiden suhteen ei olla tehty kaikkea voitavaa.
Toisaalta seurantaleite autoon ei olisi hullumpi jos sen avulla voitaisiin vähentää autovarkauksia.
Muutenhan toi verotus polttoaineessa on ihan jees - maksat miten kulutat - MUTTA, se kun taas alkaa näkymään kaikissa hinnoissa, ruoassa, varaosissa... Kuljetuskustannukset nousee jne...
Eihän sekään muuten mitää, mut tälläsiä persaukisia se alkaa jossai kohtaa ahistaa...
MUTTA, se kun taas alkaa näkymään kaikissa hinnoissa, ruoassa, varaosissa... Kuljetuskustannukset nousee jne...
Ei ongelmaa kun kuljetusyrittäjät sais vähentää alvin pois aineen hinnasta. Simple.
Ei ongelmaa kun kuljetusyrittäjät sais vähentää alvin pois aineen hinnasta. Simple.
Erittäin yksinkertaista :)
-Jarkko-
02.09.2013, 10:43
"Selvityksen mukaan tienkäyttömaksut myös lisäisivät tuntuvasti joukkoliikenteen käyttöä ja vähentäisivät hiilidioksidipäästöjä."
Joopajoo ja juupajuu, terveisiä vaan Helsingin ituhipeille ja muille älykääpiöille täältä kehäkolmosen ulkopuolelta...:D
Tuo joukkoliikenne on ainakin täälläpäin vain huono vitsi...
"Selvityksen mukaan tienkäyttömaksut myös lisäisivät tuntuvasti joukkoliikenteen käyttöä ja vähentäisivät hiilidioksidipäästöjä."
Joopajoo ja juupajuu, terveisiä vaan Helsingin ituhipeille ja muille älykääpiöille täältä kehäkolmosen ulkopuolelta...:D
Tuo joukkoliikenne on ainakin täälläpäin vain huono vitsi...
X2
BJ-40/76
02.09.2013, 11:58
Ei ongelmaa kun kuljetusyrittäjät sais vähentää alvin pois aineen hinnasta. Simple.
Siis nehän saa nytkin kaikki alvit pois! (vai olenko väärässä:confused:)
bj45lava
02.09.2013, 12:16
Parempi tämä kun tuo nykyinen malli, mulla seisoo HZJ pihassa henkilöauton papereilla 6€/päivä, sisältää veron+vakuutuksen, mut ei yhtään ajettua kilometriä tarvita noiden maksamiseen vielä.
X2
X3
pistää v*tuttaa tällänen jos tulee kaikille ku pajeron muuttaminen henkilö autoks maksaa arvion mukaan n. 10000e. V*ttu
Selvityksen mukaan joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi tienkäyttömaksujen seurauksena tuntuvasti, liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenisivät ja Suomen autokanta uudistuisi. Raporttiin ei ole sisällytetty pääkaupunkiseudulla toteutettavia ruuhkamaksuja. Joukkoliikenteen myötä verotulot vähenee.. Hiilidioksidi päästöt vähenee kun porukka ei enää aja, mutta ei tuo kyllä uusia autoja saa ostamaan. Ei tuo ota mitenkään kantaa siihen kuinka vanhalla autolla ajaa? Koska liikennöinti kustannukset jälleen nousee niin ainakaan itse en varmasti investoisi uudempaan autoon. Erittäin todennäköisesti hankkisin sähkömopon. Sillä ei tarvi kikkailla tuollaisen kanssa ja kun "tankkaan" sen aina firman pistorasiasta niin säästää polttoaineissa. Halvin tuollainen on n.2000€ mitä on nähnyt myynnissä. Se maksaa itsensä melkein vuodessa takaisin kun ei tarvi maksaa liikkumisesta veroja. Sähkömoottoripyörä vois olla kanssa yksi hyvä vaihtoehto.
Enkä tiedä miten tuo tuleva ruuhkamaksu mahtaa mennä. Se lisää entisestään autoilun kustannuksia, mutta tuskin vaikuttaa mopoiluun millään tavalla.. Julkinen olisi teoriassa mahdollista, mutta ei oikein innosta tuo reilu tunnin työmatka kun autolla se sujuu parhaimmillaan alle 20 minuutissa. Eikä itseasiassa mopollakaan paljon pidempään vie. Talvella on vaan vähän nihkeää mopoilla..
Lerssinen
02.09.2013, 13:09
Täältä "lisää"
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2460607&name=DLFE-21410.pdf&title=Tilannekatsaus%20sidosryhmille%202.9.2013
Saksittuna parhaat
Nykyisen auto- ja ajoneuvoveron muuttaminen km-veroksi
vastaisi 4 senttiä/km. Km-vero vähentää kuitenkin suoritteita
ja sitä kautta valtion verotuloja, jonka takia km-veroa on
korotettava nykyisestä
Vaikutustarkastelut tehty siten, että km-veron perusosa on
taajaan asutuilla alueilla 6,8 senttiä/km ja harvaan asutulla
maaseudulla 3,4 senttiä/km (valtakunnallinen keskiarvo olisi
noin 6 senttiä/km)Kilometriveromallin yhteiskuntataloudelliset
hyödyt ovat selkeästi suuremmat kuin
nykyverojärjestelmän:
– Liikennepoliittiset tavoitteet toteutuvat paremmin
(päästöt, onnettomuudet, joukkoliikenteen asema,
vaikutukset väylänpitoon)
– Ympäristöpoliittiset tavoitteet toteutuvat paremmin
(päästöt pienemmät, yhdyskuntarakenteen tiivistyminen)
– Valtiontalouden tulopuoli toteutuu paremmin, koska km-
veron tuotto ei vaihtele, kuten autoveron tuotto
Nyt saatanan velliperseet SUOmalaiset (juu juuri sinä joka luet tätä), tästä on pidettävä nyt huoli että tätä ei pääse koskaan tapahtumaan ! Pitäkää asiasta mölyä jokaisessa mahdollisessa paikassa ja informoikaa ihmisiä vierellänne mihin tässä ollaan oikein menossa.
BJ-40/76
02.09.2013, 13:51
Siis jos sillä saa seuraavaa:
-Ei tarvi maksaa auton omistamisesta eikä maahantuonnista veroa; siis pihaan voi hakea saksata tms. joka tarpeeseen oman auton, ja maksaa vaan n.200e/auto rekisteröintimaksua, 60e/v katsastuksesta ja sitten tietysti vakuutukset.
Jos tuo toteutuu, niin minun veromenot laskee, ainakin yksi auto lisää, ja tuon mersu tilalle hakisin heti saksasta tms. 15-20 vuotta tuoreemman kulkupelin.
siis vaikka maksaisi tuon 6c kilometri (pitäs teoriassa tulla aikapaljon noita halvempiakin) niin 20 000 km/v maksaisi "vain" 1200 euroa.
Nyt pelkästään hodarista menee tuonverra (en viitsi alkaa tarkistamaan, vitutus vaan lisääntyisi)
Ja siihen sitten mersusta vielä lisää, ja BJ on liikennekäytöstä poistossa, kun sen verot oli viimmeisessä erässä yli euro/km...
p.s jos tuo toteutuu, niin aikamoista vitutusta aiheuttaa joissain piireissä, nyt kun on uudenkarheat extra hyper pieni päästöiset nuhapumput, niin vanhoilla "paskoilla" ajavat kävisivät hakemassa kerskamallin monsterimoottoriset halvalla saksasta....
p.s kun verottaja huomais tuon ylläolevan, niin muistettas että päästöistahän sitä veroja pitää maksaa, ja jokaisesta litrasta tulee niin ja niin paljon hiilidioksidia, joten 0,9999e/l "hiilidioksidiveroa", ja kyseessä ei olisi veron korotus, vaan uusi vero....
Parempi tämä kun tuo nykyinen malli, mulla seisoo HZJ pihassa henkilöauton papereilla 6€/päivä, sisältää veron+vakuutuksen, mut ei yhtään ajettua kilometriä tarvita noiden maksamiseen vielä.
Liikennekäytöstäpoistoon sitten heti. Säästää jo 2:ssa päivässä itsensä. Sitähän voi nykyään pomputtaa ees-sun-taas vaikka joka päivä, kun ei tartte 2-osaa odotella postissa.
siis vaikka maksaisi tuon 6c kilometri (pitäs teoriassa tulla aikapaljon noita halvempiakin) niin 20 000 km/v maksaisi "vain" 1200 euroa.
Olipa miten hyvänsä, satelliittipohjainen seuranta saa vahvan hylkimisreaktion ja verenpaineen aikaiseksi meikäläisessä.
Valtio tuskin palauttaa jo maksettuja autoveroja vanhemmista peleistä, joten lohdutus että auton voisi ostaa/tuoda verovapaasti ei kiinnosta.
On kyllä niin höpönlöpöä kaikki nykysen hallituksen keinot yrittää säästää rahaa ja saada lisää verotuloja. Kaikki ovat jo näköjään unohtaneet että VASTA 3 vuotta sitten pomppas kaikkien 2008 vanhempien pakettiautojen verot semmoset 300%. Mun mielestä aika hyvin, koska nyt kahella ajossa olevalla pakulla rahotan valtiota semmoset 750€ vuodessa, kun ennen olis menny alle 300e. Laittais vaa kehä 3 sisäpuolelle joka helvetin tielle jotku kamerat mitkä kuvaa kaikki kehän sisäpuolelle menijät ja verottais niiltä joukkoliikenneveroa 10€/päivä. Tulis halvemmaks ku rakentaa joku GPS järjestelmä ja olis oikeesti jotai merkitystä siellä missä tota joukkoliikenteen käyttöä voitais oikeesti hyödyntää paremmin.
Tuolla ylempänä todettiin, että voitais ottaa kuljetusyrityksiltä polttoaineen alvit pois. Ei toteudu. Verotuloja häviäis taas julmettu summa. Esim. yks jakelutäysperä ajaa kuukaudessa n. 10 000km X keskikulutus 42l/100km = 4200 litraa ainetta ja veroa vaikka 80snt/litra = 3360€ verotuloja pelkästään siitä ajamisesta. Yrittäkääpä siitä laskea, paljonko rahaa kohisee valtion kassaan maassa, jossa kumipyörät on hallitseva kuljetusmuoto.
-Captain-
02.09.2013, 15:29
"Selvityksen mukaan tienkäyttömaksut myös lisäisivät tuntuvasti joukkoliikenteen käyttöä ja vähentäisivät hiilidioksidipäästöjä."
Joopajoo ja juupajuu, terveisiä vaan Helsingin ituhipeille ja muille älykääpiöille täältä kehäkolmosen ulkopuolelta...:D
Tuo joukkoliikenne on ainakin täälläpäin vain huono vitsi...
x4
Siis nehän saa nytkin kaikki alvit pois! (vai olenko väärässä:confused:)
Joo, voi olla, en oo perehtyny, kuvitellut vain. Mutta voishan sen tämän tulevan veron siitä eritellä ihan samalla lailla vähennyksiin.
x4
x5
Hieno uutinen täällä maalla asuville. Julkisella ei töihin pääse.
Itse ajelen hojolla n.30tkm/v niin pajon se vero sitten olisi? Mulla niin huono matikkapää, etten osaa laskea.... :o
Ei stn:mad:, eikös näistä autoharrastaja porukoista vois kerätä jonkun tietyn määrän tyyppejä jotka sitten hoitaisvat meidän harrastajien asiaa, autoliitto on vitsi sun muut järjestöt.Tiedä sitte kuinka tuollasen porukan saa kerättyä ja kuinka ne pystyis vaikuttaa jne.
Eihän tuo ny niin paha ole, laittasivat tietullit vielä noihin isoimpiin kaupunkeihin, jossa on ruuhkaa liikaa.
Samalla pitäisi laskea polttoaineveron määrää, niin tasoittuisi enemmän verotus.
Leasing autoihin ja työsuhde peleihin vielä vähän suurempi kilometrimaksu, eiköhän alkaisi julkinen liikennekkim kelpaamaan.
tekniikkamies
02.09.2013, 16:12
Muutenhan toi verotus polttoaineessa on ihan jees - maksat miten kulutat - MUTTA, se kun taas alkaa näkymään kaikissa hinnoissa, ruoassa, varaosissa... Kuljetuskustannukset nousee jne...
Eihän sekään muuten mitää, mut tälläsiä persaukisia se alkaa jossai kohtaa ahistaa...
Lisäksi hommassa kusee kun taloudellisempia kulkupelejä ei ole riittävän hyvin saatavissa varsinkaan hintaluokassa käytetyt alle 10000 euroa. Sensijaa katselin tänään lehdestä jotain mainosta, jossa puhuttiin Volvo V60 pistoke dieselhybridin ominaisuuksista. Hintakaan ei ollut ihan vähäinen.
Minun mielestä vaikka sellainen Land Cruiser olis kiva johonka voi omatoimisesti ladata riittoisasti sähköä. Tai pickup. Ei tarvisi teidenkään olla niin ihmeellisiä.
x5
Hieno uutinen täällä maalla asuville. Julkisella ei töihin pääse.
Itse ajelen hojolla n.30tkm/v niin pajon se vero sitten olisi? Mulla niin huono matikkapää, etten osaa laskea.... :o
30000x0,04=1200 tai x0,06=1800€
Itelle tulee niin vähän kilometrejä, että saattais vero jopa laskea. Pitkää siivua ajavia alkaa rankasemaan aika äkkiä.
Ei stn:mad:, eikös näistä autoharrastaja porukoista vois kerätä jonkun tietyn määrän tyyppejä jotka sitten hoitaisvat meidän harrastajien asiaa, autoliitto on vitsi sun muut järjestöt.Tiedä sitte kuinka tuollasen porukan saa kerättyä ja kuinka ne pystyis vaikuttaa jne.
Yllättäen tuo SHAL (http://www.shal.fi/) kadonnut kuin joku jonnekin.....
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68338
Ihan niinku täällä ajaminen ei olis jo ollu tarpeeks kallista...
Ja kai ne sit vielä paiskasee erillisen satelliittikäyttöveronki päälle :D:D
Koskeeko tää verouudistus ainoostaan henkilöautoja?
V*ttu mää sanon kyl...
BJ-40/76
02.09.2013, 17:30
Siis aiemmin topiikissa oli juttua tuosta surannasta/kyttäämisestä;
Hommahan toimisi varmaan niin kuin navigaattorit konsanaan, siis ei voi seurata reaaliajassa autoa, Mutta noiden gps-päätteiden tietojen ulostus varmaan pitäs toteuttaa sähköisesti, ja siihenhän on olemassa toimiva tapa: matkapuhelinverkko.
Ja tavalla taikka toisella tuo pääte pitäisi "käynnistää", kun lähdetään liikenteeseen, siis kytkeä autoon tavalla taikka toisella: sitten aletaankin olla jo aika harmaalla alueella; pitäskö asiakkaan oikeusturvan varmistamiseksi tehdä tiedonkeruu ajomatkoista, jos sattuu että k.o laite sekoaa... vai kielletäänkö se ehdottomasti, että akka ei saa vaan selville niitä "ylitöitä"...
-Miten valvotaan, ettei ajeta pääte pimeänä/häirittynä; olisko esim. peltipoliisien kaltaisia tolppia/asemia poliisiautoissa, jotka kuuntelee, lähettääkö auto, rek. ABC-123 koodinsa ohittaessaan?
-Ja kun kerran on tuommoinen laitteisto, niin sehän olisi hyvä automaattinen onnettomuushälytin.
-ja paikannuslaite autovarkauksia vastaan
-ja ylinopeusvalvonta onnistuu melkein itsestään, tuo pääte vois lähettää sakkolapun suoraan verkkopankkiin.... tai hälyttää poliisit vastaan...
Pitäs jollain pitää huolta, että lakitekstiin tulee maininta, että k.o järjestelmää ei saa käyttää paikannukseen/nopeusseurantaan ilman ajoneuvon haltijan kirjallista lupaa.
p.s suomen autoharrastajat on niin kateellista/eripuraista sakkia, että vaikka saataisiin jollain ihmeen tavalla vaikka verot pienemmiksi/pois, niin se kaatuu siihen, että "harrasteauto-" määritelmästä ei päästä sopuun:
Jonku mielestä tuliterä suurin ja kallein S- mersu on harrasteauto, kun ei semmoisen omistamisesssa/käytössä ole mitään järkeä.
Yksi hyvä raja olisi tuo 30 vrk/v käyttörajoitus, jonka valvonta ei käytännössä onnistu muuten kuin tuolla sateliitiseurannalla. (ja nut joku sanoo varmasti, että harrastaa 31 pv/vuosi, miksei raja voi olla 60 pv.....
p.s jos teillä on känny taskussa, niin isoveli voi valvoa teidän liikkumista/sijaintia parhaimmillaa huomattavan tarkasti, pitää vaan olla lupa...
Porvoon Hilma
02.09.2013, 18:00
Uskomatonta shaissea!
Ollilan työryhmän ehdotuksen taustalla perimmäisenä tarkoituksena on lisätä julkisia menoja eli sinun ja minun verorahoilla elävien poliitikkojen hyvinvointia. Esitys on niin etova että oksettaa. Vähäisinkin usko poliitikkojen haluun auttaa Suomea selviämään kansakuntana on mennyt. Niin kauan kehdataan esitetään kaikkea menoja lisäävää paskaa kunnes joku sanoo ei.
Ymmärtääköhän kukaan tuon esityksen tehneistä sitä lapsiperhettä, joka asuu syrjäseudulla. Paikassa, jossa ei ole metroa, junaa, bussia tai muutakaan järkevää kulkuneuvoa kuin oma auto. Iso osa rahoista menee ihan peruselämiseen, sähköön ja selviämiseen. Mitä tekee perhe, jos toinen jää työttömäksi?
Tietääköhän verovaroilla kaupungin keskustassa elelevä ja kävellen töihin menevä valmisteleva virkamies ja poliitikko mitään oikeasta arjesta? Ollillalla ei ainakaan ole ollut mitään käsitystä tavallisten ihmisten asioista vuosikymmeniin. Ei siihen kuulu valtavia rahamääriä uusien autojen ostoon. Ei ole sellaista luksusta, että voisi mennä töihin kymmeneksi, jolloin se aamun ainoa bussi sattuu kulkemaan. Millä äiti vie lapset hoitoon? Bussillako?
Veroesitys loisi megalomaanisen teknologiainvestointitarpeen, lainsäädäntöä, rangaistuksia, lisää valvovia virkamiehiä, valmistelevia virkamiehiä, neuvottelevia virkamiehiä, kaikkia saatanan paskanjauhajia. Syntyisi varmaan satahenkinen liikennesatelliittivalvontaviranomainen, vuotuisine 100 miljoonan kuluineen.
Mikään edelläkuvatuista ei auta sitä syrjäseudulla asuvaa tavallista suomalaista perhettä mitenkään. Suomen vienti ei kasva, kansantalous ei kohene, työttömyys ei vähene eikä vähene päästötkään.
Hallitus on niin hukassa ettei koskaan. Luoja Suomea auttakoon.
1200€ siis minulle tuo paska. Taitaa sairaseläke kohta kutsua. Eipä oo kimppakyytejä eikä mahdollisuutta bussiin. Lähin pysäkki 13,7km:n päässä. Hip hei.
Uskomatonta shaissea!
Hallitus on niin hukassa ettei koskaan. Luoja Suomea auttakoon.
Ihanko tosissas oot ajatellu että hallituksessa sun muissa työryhmissä ajateltaisiin sitä pientä suomalaista rehellistä veronmaksajaa... no ei tod.
suurella todennäköisyydellä homma menee niin että ensiks siirretään verot käytön mukaan maksettavaks ja sitten kun valtio tarvii lisää rahaa lisätään siihen vielä kiinteä "väliaikainen vero" päälle että jokainen veronmaksaja joutuu takuulla tekeen töitä kuolemaansa asti, olettaen että suomessa vielä jotain töitä on mitä tehdä.
edittinä:
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/autovero+on+ja+pysyy/201309498179?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi
Suomi nousuun :)
Kauankohan lisää taakkaa (veroja) tavan kansalainen jaksaa kantaa ihan oikeasti vapaamatkustus alkaa olemaan lähellä.
ABC = verot alkoholi, bensa ja cigarettes siinähän ne varmimmat veropyydykset mutta bensaa eli polttoainetta tarvitaan tämän onnettoman maan pyörittämiseen , virka-auton takapenkiltä maailma ei näytä sitä todellisuutta.
Kaiken maailman "Sateekaari" hemmot sorvaa budjetteja niin tässä se homostelu tulee julki kivahan se on viirejä heilutella ja päteä , hyi helvetti hävettää olla tämän maan kansalainen.
lavanelikko
02.09.2013, 19:22
Joo, voi olla, en oo perehtyny, kuvitellut vain. Mutta voishan sen tämän tulevan veron siitä eritellä ihan samalla lailla vähennyksiin.
kyllä nykyselläänkin saa alvit pois melkein kaikesta firmalle ostetusta... Tulevan mahdollisen veron eritely saattaakin sitten olla hankalaa... Saavutettu hyöty on äkkiä menetetty kirjanpitokuluissa...
OU JEeeeee.
Tämän voisi vielä hyväksyäkin ilman tuota gepsiä....
...Sillä eihän tuo tee kymmenen litran keskikulutuksella kuin 60 senttiä/litra lisää polttoaineiden hintaan. Eli tuon verran korotettaisiin vaikka polttoaineiden alvia niin ei tarvisi mitään invetointeja ja kuljetus ala saisi oman helpotuksensa vähennyksinä...
Mutta tuo gepsi homma on vaan niiiiiiiiiiiin maukas homa naapurin mustis poliisille että nam.
Vaan pointti on se että pitää päästä rakentamaan mausoleumeja....
Toisaalta seurantaleite autoon ei olisi hullumpi jos sen avulla voitaisiin vähentää autovarkauksia.
Eikun se on kiellettyä kun varas saattaa häiriintyä, mutta jos itse ajat vaikka 30m yksisuuntaista vastaan kun muuten kiertäisit klo 3.00 tyhjässä kaupungissa 3km niin varmasti rankaistaan
Ei stn:mad:, eikös näistä autoharrastaja porukoista vois kerätä jonkun tietyn määrän tyyppejä jotka sitten hoitaisvat meidän harrastajien asiaa, autoliitto on vitsi sun muut järjestöt.Tiedä sitte kuinka tuollasen porukan saa kerättyä ja kuinka ne pystyis vaikuttaa jne.
Sitä jotkut kokeili ihan vakavissaan, mutta SUURI JA MAHTAVA KATEUS iski päälle niin mikään hyvä mitä joku toinen ehdottaa pitää lytätä.
Saisi kyllä tulla joku harrasteajoneuvorekisteri.... Ja ne olisi tuosta vapautettu. Tuskin löytyy 6v seurantalaitetta mun Willykseen :D
Mutta ilman 30pv/v ajorajoitusta
suomessa taitaa olla sopivaa offailu aikaa "hieman" yli 30pv kesä/heinä kuussa :rolleyes: Eikös olisi kivaa jos kaikki kisat suomessa olisi kuun sisällä ja muuten autot seisoisi tallissa 11 kuukautta?
Tämänkin takia olen helvetisti vastaan sitä paskaa 30pv/vuosi rajoitusta
Jos on vaikka 3 harraste autoa niin viikko vuodessa voi yhdellä ajaa siihen päälle 2 maasturia ja offi peli niin 5 päivää vuodessa saa ajaa tai sitten pitää vuorotella vuosia
Mutta ilman 30pv/v ajorajoitusta
suomessa taitaa olla sopivaa offailu aikaa "hieman" yli 30pv kesä/heinä kuussa :rolleyes: Eikös olisi kivaa jos kaikki kisat suomessa olisi kuun sisällä ja muuten autot seisoisi tallissa 11 kuukautta?
Tämänkin takia olen helvetisti vastaan sitä paskaa 30pv/vuosi rajoitusta
Jos on vaikka 3 harraste autoa niin viikko vuodessa voi yhdellä ajaa siihen päälle 2 maasturia ja offi peli niin 5 päivää vuodessa saa ajaa tai sitten pitää vuorotella vuosia
Noin tiukkaa rajoitustahan kukaan ei vielä ole keksinytkään! Lupaava virkamiehen ura edessä noilla tulkinnoilla... :)
Muutenhan tästä koko esityksesta paistaa läpi, että keskimäärin autosta saadaan sen eliniän aikana isompi verokertymä ja Nokialle ihan uusi miljardibisnes!
Kyllä se vain on niin että kun istuu ministeriaudin tkapenkillä ja jossain Shell:n johtokunnassa autoedulla varustettuna niin on helpppo pohtia veronkorotuksia.
Jos auton hinta "keskimäärin" putoaa tuon noin 7000€, niin ihan oikeasti nuo poliittiset tuhkamunat uskoo siihen että autolasitalopalatsi myy sen auton halvemmalla.
No ei myy, van hinta putoaa marginaalisesti ja loppu kääritään omaan taskuun ja .
Se siitä.
No vähän hienoa ajaa jollain volsun pololla joka on nyt sitten oikeasti sen 1500€ halvempi kuin ennen ja maksaa sen käytöstä 1200€ veroa/vuosi ja auton arvo putoaa 2500€/vuosi joten joka 3.s vuosi pitää ostaa velaksi uusi polo.
No ei onnistu, siihen ei kellään ole varaa, oikeasti ei ole.
Pitäisi nuo päättäjät paiskata umpitalvella pyyhe päällä jonnekkin umpihankeen juoksemaan paikallisliikenteen pysäkille odottelemaan tulevaa bussia....
Jaa perkele ny o sunnuntai ja seurava bussi tulee keskiviikona...
Voi vittu mitä ajatuksen tonavaa taas koko rahalla.
Pääsisinköhä määki ministeriksi, määki oon tyhmä, mut hyvä palkka ja edut kyllä kelpais...
RalliJari
02.09.2013, 23:04
Mukava nähä etten oo ainut jota tää isoveli kyttää satelliitilla sotku ottaa päähän pahasti.
6.8cnt/km on kyllä semmonen summa että ei tarvii arvata onko siinä työryhmässä ollu persaukista porukkaa.. Ja harvaanasuttujen alueiden 3,4cnt/km taksa, no arvaahan ton että ei niin harvaanasuttua aluetta ookkaan..
Tohon päälle vielä ton satelliittiseurantajärjestelmän pystyttämisen ja ylläpidon kustannukset + se joka autoon (ja moottoripyörään, mopoon? Miksei rollaattoreihinki..) asennettava seurantakalikka. Kalikan hinta vois olla kenties 200-400, sanotaan 300€/kpl. Paljos pelkästään henkilöautoja on, 2 miljoonaa? (eli 600 miljoonaa€..) Ja arvaa vaan että sitä ei saa ite asentaa vaan se pitää asennuttaa ja tietty katsastuttaa joka vuosi.. Realistisesti arvaillen ton järjestelmän hinta olisi pitkän matkaa yli miljardin jo lähtötilanteessa veronmaksajille.. Huh ku on halpaa!
ja sitten se kaikkein pahin, kansalaisten (tai ainakin autoilevien kansalaisten) seuranta, kyylääminen. Vaikka kuinka sanoovat että eihän sitä ny siihen käytetä, eikä ehkä pariin eka vuoteen käytetäkkään niin hyvin pian käytettäisi, olisi ensimmäinen askel yhteiskuntaan jossa valtio/poliisi seuraa ei pelkästään rikollisia vaan myös lainkuuliaisia kansalaisia, kuulostaa joittenki korvaan pöhkölle mutta sitä se ei ole.
Tosiasia on että kyllä rehellisten ihmisten pitää saada kulkea rauhassa ilman kyttäämistä että minne mennään ja miten.
Ja tämä usein toistuva argumentti että ohan teillä känny taskussa jossa gps, kyllä teitä jo voi kytätä hähää.. Noh, toistaseks ei valtio haulikko ohimolla pakota älypuhelinta taskussa pitämään. Toiseksi, gps:n voi ottaa pois päältä ku sitä ei käytä, säästää akkuakin.. Ja totta on että pelkällä gsm signaalillakin saadaan jonkinlainen paikannus mutta edelleen, puhelin on vapaaehtoinen, toisin kuin tuo kaavailtu seurantajärjestelmä, siinä se ratkaiseva ero..
Ja jos kahtoo asiaa valtion kannalta, sanoovat että pitäisi saada verottettua käytön mukaan, tätä osa kansastakin tuntuu haluavan. Okei, mitäs se polttoainevero sitten tekee? Verottaa käytön ja kulutuksen mukaan ja vieläpä varsin toimivasti. Ei tartte "hienoja" gps kyttäyslaitteita. Nostaa sitä polttoaineveroa jos tarvii saada kiinteitä auto- ja ajoneuvoveroa laskettua.
(Vaikka sekin toki kirpasee ja paljon mutta toki, eihän ne kreikkalaiset muuten pärjää..)
Ja nyt kun sähköautot sun muut on trendikkäitä niin joku voi aatella että mites niitten käyttöpohjanen verotus? Ei ole kummoinen homma asentaa sähköautoon tai vaikka vety- tai kaasuautoon mittaria joka mittaa paljonko on ladattu/tankattu. Tämä lukema sitten voidaan joko kerran vuodessa katsastuksen yhteydessä kerätä talteen tai jos haluaa olla moderni niin voihan siihen yhdistää gsm piirin ja sim kortin, lähettää sitten tankkauksen tiedot verottajalle, ILMAN paikannustietoja.. Tällöin ei väliä mistä ladattu/tankattu (eli esim. kotitöpselistä tai latausasemalta), verottoja saa osansa joka tapauksessa.
EDIT. Vielä semmosta että kuletusala ei kyllä kaipaile lisää polttoaineveroa, nyttenki tuntuu raha olevan tiukassa sillä puolen, pitäs keksiä joku viksu ja simppeli systeemi millä heidän polttoaineverotus pysys edes etäisesti järkevällä tasolla.
Tää on ny oikeesti semmonen asia että pitäs jo perkele suomenki kansalaisten kerranki jotain sanoo vastaan..
Ps. tietääkö joku jotain listaa missä ois kaikkien kansanedustajien sähköpostiosoite? Vois yrittää selkokielisen infotekstin kirjottaa asiasta ja lähettää kaikille..
Siinäpä sitä omia ajatuksia asiasta, jos tuosta ny selkoo saa kukaan..
Miksei sitä gepsiä sais samalla käyttää valvontaan. Tuntuu, että monella se tulee ensimmäisenä mieleen, että jos gepsit tulee ni sit valtio seuraa nopeuksia kanssa niillä, ni siks ei gepsejä. Eikös se olis hyvä, että samoilla laitteilla seurattas nopeuksia, ni loppus ne jarrutteliat peltipoliisen kohdalla
Miksei sitä gepsiä sais samalla käyttää valvontaan. Tuntuu, että monella se tulee ensimmäisenä mieleen, että jos gepsit tulee ni sit valtio seuraa nopeuksia kanssa niillä, ni siks ei gepsejä. Eikös se olis hyvä, että samoilla laitteilla seurattas nopeuksia, ni loppus ne jarrutteliat peltipoliisen kohdalla
Jos seuraaminen, valvonta, kyttääminen ja holhoaminen tuntuu mukavalle, niin eikö olisi aika hyvä, että siihen järjestelmään lisättäisiin nopeudenrajoitin? Luulisi olevan ihan tehtävissä, että auto ei kulkisi kuin juuri sen hetkisen paikan nopeusrajoituksen verran. Ei tarttisi enää valvoa edes nopeuksia eikä kenenkään ylinopeudet harmittaisi muita! Tietty jäisi vielä ne alle rajoituksen ajelevat, mutta ne ei onneksi niin pahasta olekaan, kun eivät vaaranna hurjastelulla mitään ja kovin ekologisiakin ovat varmasti.
Ei ehkä mukavalle, mutta jos se samalla tulis ni miks ei, eipähän tarttis samalla työntää rahaa peltipoliiseihin eikä tavan tutkaamiseen
x5
Hieno uutinen täällä maalla asuville. Julkisella ei töihin pääse.
Itse ajelen hojolla n.30tkm/v niin pajon se vero sitten olisi? Mulla niin huono matikkapää, etten osaa laskea.... :o
30000x0,06€=1800€ tasan....:cool::cool::cool:
Ja kansalaisia kuljettavan yrityksen työntekijänä, lisäksi 2014 menee nuo liikenneluvat uusiksi... Ja kalustovaatimus tulee olemaan päästöluokkaa todennäköisesti Euro4 tai uudempi, joten mistäs ne bussit saadaan liikenteeseen???
TAI
Millä se pienyrittäjä ostaa esim. 5kpl Euro6 autoja (uusia) jotta voi ajaa nuo reitit, kuten sopimukset vaatii???
Tuntuu että on tapahtunut sellainen asia, kuin Poliisiopisto1. Kouluttaja ajaa moottoripyörällä vihanneskärryä päin ja lentää suoraan pää edellä hevosen perseeseen...
Nyt ollaan vaan syvemmällä....:(:(:(
Kyllä tästäkin toteutuessaan saa syyttää ihan itseään suurin osa ihmisistä. Samat urpot pääsee vuodesta toiseen sinne missä asioista päätetään.
Ja faktahan on se että vaikka asunkin täällä pahuuden pesässä keskellä keskustaa niin täällä ei toimi joukkoliikenne kuten sanotaan vaan todella huonosti jos töihin pitää mennä. Puolitoista tuntia kun varaat 13km matkaan julkisillä kun autolla pääsee 20 minuuttia. Ja tulkaapahan seuraamaan mihin suuntaan sitä ruuhkaa arkisin on.....Kaupunkiin sieltä periferiasta. Ja syy siihen on taaskin suuressa osassa ihmisiä itseään. Hinnat asunnoissa pilvissä kiitos keinottelun ja verojen ja ihmiset lähtee oman kodin perään ns. metsään ja sieltähän ei taaskaan kiitos itse sinne äänestettyjen ihmisten ole joukkoliikennettä. Niin miksi perkeleessä meitä pitää siitä rankaista että asumme täällä kaupungissa?
Kyllä tässä taas on sitä kateutta ilmassa että prkl kaupunkilaiset jotka ajaa autolla ja ei käytä julkisia.
Tulkaa oikeasti asumaan tänne ja kulkekaa julkisilla töihin kun talvella ei liiku ratikat ei liiku junat ja bussi jumissa kun ei ole "varaa" ajaa niitä lumia poiskaan täältä kaupungista.
Ja jos joku jotain muuta väittää niin voi haistella vaan omia kainaloitaan että ketäs on tullu joskus äänestettyä. Toki varmasti tämän palstan käyttäjistä suurin osa on jollain tavalla järkevää mutta jotenkin ne samat pässit sinne pääsee joka vuosi.
Siitä sitten katselemaan että missä saa ajaa "halvemmalla". Aika harvassa on ne pätkät joissa pääsee halvemmalla esim tässä Tampereen yläpuolella.
http://www.hs.fi/kotimaa/Verkkokartta+n%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4+miss%C3%A4+tie maksuista+p%C3%A4%C3%A4see+halvimmalla/a1305713180291
Kaikki ostamaan sit tälläisiä: http://dx.com/s/gps+jammer .
Lehtijutun mukaan melko monella käytössä Briteissä:
http://www.theguardian.com/technology/2013/feb/13/gps-jammers-uk-roads-risks
james_III
03.09.2013, 07:26
Siitä sitten katselemaan että missä saa ajaa "halvemmalla". Aika harvassa on ne pätkät joissa pääsee halvemmalla esim tässä Tampereen yläpuolella.
http://www.hs.fi/kotimaa/Verkkokartta+n%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4+miss%C3%A4+tie maksuista+p%C3%A4%C3%A4see+halvimmalla/a1305713180291
Jepujepu, eikös korkee taksa pitäny olla vaan asutuilla seuduilla? :(
Jepujepu, eikös korkee taksa pitäny olla vaan asutuilla seuduilla? :(
Nii, olis vaikka taajaman sisäpuolella... Siellä kuitenki jonkinlainen mahdollisuus käyttää julkisia, tai vaikka polkupyörää.
Samsonite
03.09.2013, 07:57
Itäpuolen asukkaana kinnostaa että paljonko ryssät maksaa tietullia ja ruvetaanko perimään rajalla?;)
Ei ehkä mukavalle, mutta jos se samalla tulis ni miks ei, eipähän tarttis samalla työntää rahaa peltipoliiseihin eikä tavan tutkaamiseen
No siks ei!!! :mad: Samaan syssyyn näyttää valtiovalta esittävän että kortilla maksua pitää suosia, käteistä välttää. Kohta se on mokkula sulla käpälässäki kiinni 24/7 jos näille kyttäyssysteemeille sanoo: miks ei.
Näitä hienoja aivopieruja kun tuolta päättäjiltä tulee vähän väliä niin alkaa houkuttelemaan venäjän kielikurssi ja muutto kymmenen kilometriä idemmäksi.. Työmatka ei pitenisi käytännössä kuin ajallisesti :)
Näitä hienoja aivopieruja kun tuolta päättäjiltä tulee vähän väliä niin alkaa houkuttelemaan venäjän kielikurssi ja muutto kymmenen kilometriä idemmäksi.. Työmatka ei pitenisi käytännössä kuin ajallisesti :)
Nää näitten aivopierut onnistuu menemää läpi ni alkaa jopa ruotsi kuullostaa varsin hyvältä vaihtoehdolta.. Vaikka se vähä kaukana onkin..
Cental73
03.09.2013, 09:02
eipä noihin mihkään käytännössä liitot ja harrastajat voi vaikuttaa, eri porukka kun tekee mietinnät ja päätökset. Meille jää vain hammastenpurenta ja maksaminen.
Ja sit sanotaan, että äänestää täytyy. Äänestetään joo, heti kun sais ehdokkaiks muitakin kun täysiä simpansseja. ( no offence, chimps)
Posted via Mobile Device
Ja sit sanotaan, että äänestää täytyy. Äänestetään joo, heti kun sais ehdokkaiks muitakin kun täysiä simpansseja. ( no offence, chimps)
Posted via Mobile Device
Kun lukee esim. Iltalehden keskustelusivua aiheesta, niin jotkin luulee, ettei me maalaiset makseta muutenkaan mistään mitää, vaan ruokakin hyppää jääkaappiin pellolta ja metsästä itsestään. Työllistääkö "stadi" meidät kaikki sitten kun muutetaan sinne...
Paljonko tarvii äänestysprosentin olla että vaalitulos hyväksytään?
Itse teen sen pienen ihmisen hiljaisen protestin, etten äänestä ketään idioottia enään mihinkään virkaan ja jok'ikinen anaaliluotain tuhoutuu kyllä minun autosta, jos sinne sellainen asennetaan.
Muutenkin tuo työssäkäynti kaupungissa ei juuri leiville lyö polttoainehintojen ja ansiotulovähennysten leikkaamisen jälkeen, niin jäädään sitten oloneuvokseksi.
On tää Suomi todellakin vain yksi iso vittu, jota nussitaan miten sattuu.
Kato tulovirta pitää varmistaa sillä että sitä maksetaan jokapaikasta ettei kukaan vaan pääse ajamaan vaikka kylille ilmaiseksi.
Sama kävi tässä päästöverossa kun oli pienien autojen vero ensin 72€ vuosi niin ihmiset ostivat pieniä autoja ja maailma "pelastuu".
Mutta huomattiin että perkules ei tule tarpeeksi rahaa kreikkaan, pitää jostaa sitä 30€ että päästään edes lähelle tavotetta. Päättäjät olettaa asioita ihan liikaa "kyllä ne uusia isoja autoja ostaa" no ei osta ainakaan duunarin palkalla.
Ongelmaahan ei olisi jos kustannukset olisivat järkevät että voisi pitää sitä tehdasta siellä korpikuusen alla ja työllistää lähialueen asukkaita mutta kun pitää keskittää että saadaan kuljetuskulut pienemmiksi ja lisää massia pussiin niin se ajaa työpaikat keskittymiin. Ahneus se on joka tätä maata pyörittää tai ei pyöritä.
Viikon verran saksassa kun on niin ihmettelee vaan että miten voi olla näin edullista vaikka ei olekkaan mitään överihalpaa.
Ajetaan ihmiset ostamaan edullisempia autoja/tavaroita ja nostellaan sitten niiden "haitta"veroja että saadaan ihmiset ostamaan sähköautoja että voidaan keksiä sillekin päästömaksu/käyttömaksu uudestaan ja kovemmalla hinnalla. Valtion ja monen ihmisen ahneudella ei ole rajaa joten niin makaa kun petaa aika moni.
Valitettavasti tilanne on ajanut ihmiset siihen että pitää kaikesta saada viimeinen hinta että jäisi edes jotain jollekin ja oravanpyörä on valmis. Hinnoista puolet pois niin alkaa raha liikkumaan se on ihan varma. Hetki voi mennä ja pari sukupolvea menee miten menee mutta sitten alkaa asiat rullaamaan.
Ja ei toi uuden "pikkuauton" hinnan kevennys paljoa hyödytä, kun ei asuntovelallisena ja pientä palkkaa nauttivana moisia ostella. Eikä sillä uudella Pololla tästä pihasta pääse edes poies. Julma temppu tai sen yritys nyt ainakin meitä pers'aukinaisia maalaistolloja kohtaan.
Jos mie vaik hiihdän lähimpään kylään, n.14km klo.04.00 helmikuisena sunnuntai-aamulla odottamaan dösää niin saanen odotella moisen tovin.., eikä kenties työpaikkaakaan olisi kauaa.
Toivotaan, että asiasta nousee kunnon taistelu, eikä me kaikkea paskaa niellä.
Källbacka
03.09.2013, 11:25
Toivon syvästi, että täällä ei mennä tuohon Stadi-"maakunnat"-kinasteluun, joka paikoittain kurkistelee kommenteissa. Netti pullollaan aihetta.
Omassa tilanteessa, jossa ei olla ihan köyhyysrajalla, mutta ei todellakaan lääkärienkään palkoilla, on todettava, että valtiolle, töissä käymiseen (autot, pa, vakuutukset ja muut liitännäiset) ja asumiseen jo nyt menevät summat ovat käytännössä niin suuria, että tällainen pieni "muutos" aiheuttaa todennäköisesti valinnan jäädä kotiin, koska EI OLE VARAA KÄYDÄ TÖISSÄ. Tästä avauduin tuonne vittuttaakovin-topic'iin, joten toisto jääköön.
Eli valtion tasolla tätäkin päätöstä ajetaan niin käsittämättömän kapeasta perspektiivistä tarkastellen, että yhdyn Castrolin kantaan kollektiivisesta tyhmyydestä äänestyskopeissa. Tai sitten politiikassa vain on trendikästä "vaikuttaa" yhtymällä muiden näkökantoihin (meillä päin puhutaan perseen nuolemisesta), joilla saadaan itselle pienen piirin positiivista näkyvyyttä ja kansan sylki niskaan - mutta työpaikka turvattuna. Sillä 6000+ €/kk nyt kuitenkin elelee, kun "firma" maksaa kaikki kulkemiset.
Toivon syvästi, että täällä ei mennä tuohon Stadi-"maakunnat"-kinasteluun
Toivoa saa mutta silti itse aloitat sen kirjoittamalla romaanin aiheesta :D
Minä en ainakaan muuta tsadiin enkä muuhunkaan kaupunniin, oon liian maalainen niihin vouhotuksiin.
Källbacka
03.09.2013, 12:35
Toivoa saa mutta silti itse aloitat sen kirjoittamalla romaanin aiheesta :D
Totta - siivoan tuota asiattomuutta huisinvittuun tuosta, jos tulisi asia esiin. Tuli itse provosoiduttua.
Anna olla vaan siellä ei se siellä ketään häiritse. Ei mulla ole koskaan ollut sitä vastaan että ihmiset muuttavat maalle kuin siltä osalta että saatais pysymään ne työpaikat siellä maallakin niin säästyttäisiin monelta ruuhkamaksulta sun muulta , kun ei tartte turhia ajella edestakasin tässä yltiöhalvassa "vero/maksuparatiisissa"
Ei tarttisi miettiä sitä että riittääkö tiekapasiteetti sitten yksityisautoille tai julkisille kulkuneuvoille.
Tosihan se olisi että jos ihmisten työpaikat olisivat lähellä asuinpaikkaa niin moni asia olisi hyvin paljon yksinkertaisempaa sitä tuskin kukaan kieltää.
Tässä maassa tuntuu olevan vaan tarkoituksena ajaa kehä3 ulkopuoli tai isojen kaupunkien ympäristöt kivikaudelle sillä että ajetaan palvelut ja kulkuyhteydet alas jotta on pakko kulkea sillä millä voi ja sitten rokotetaan sitä kovimmalla mahdollisella kädellä.
Keskustelu on aina sellaista että jossain vaiheessa alkaa jollain tapaa sapelit kalisemaan mutta se antaa vaan perspektiiviä asioihin. Kyllä itse ihan mieluusti asuisin muuallakin kun kaupungissa mutta tällä hetkellä kaupungissa on se leipä millä elää ja harrasteet maksaa. Emäntäkin kulkee kouvolaan joka aamu junalla töihin kun ei täältäkään aina sitä duunia löydy.
Ehkä joku voisi spämmittää näitäkin keskusteluja tonne eduskunnan suuntaan että alkais jollain sivullisella edes vähän silmäkulmassa vipattamaan vaikka tuntuu olevan lähes mahdoton ajatus noille ihmisille. Sanoohan noi ministeritkin jo suoraan että ei voi lähteä kokeilamaan päivärahalla olemista kun ei saa elämistä maksettua ollenkaan.....Onkohan jossain vikaa.
Siitä sitten katselemaan että missä saa ajaa "halvemmalla". Aika harvassa on ne pätkät joissa pääsee halvemmalla esim tässä Tampereen yläpuolella.
http://www.hs.fi/kotimaa/Verkkokartta+n%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4+miss%C3%A4+tie maksuista+p%C3%A4%C3%A4see+halvimmalla/a1305713180291
Villi veikkaus, että yli 90% Suomalaisista asuu korkeamman maksun piirissä. Henk.koht. pitäisi harkita tarkkaan, kannattaako lähteä töihin esim. Poriin. Paljonkos se verotuksessa vähennettävä km korvaus oli? Jos kuvittelee, että työmatka päivän aikana yhteensä 100km, eli vuodessa n.25tkm. Jääkö voitolle, tappiolle vai melko samoihin?
Miksei valtio voisi keksiä veroa kehä 3 sisäpuolella oleville firmoille? Silloin kun itse asui korvessa niin kyllä sen siellä hyvin huomasi ettei todellakaan julkinen toimi siellä mitenkään. Eikä siellä korvessa mitään duunia ole kun kaikki työ on pk-seudulla.
Joten ratkaisu asiaan on rangaista firmoja mitkä toimii pk-seudulla. Mitä lähempänä keskustaa sen suurempi vero. Ehkä sen myötä saisi niitä firmoja myös pk-seudun ulkopuolelle. Sen myötä päästäisiin ruuhkista eroon. Sen myötä erittäin todennäköisesti asuntojen hinta putoaisi pk-seudulla. Tuon myötä ei myöskään tarvisi tehdä kallista tietullijärjestelmää. Erittäin todennäköisesti saisi itsekin kohtuu hinnalla ostettua kämpän jostain korvesta kun ei välttämättä tarvisi ajaa sitä 100km yhteensuuntaan töihin. Mitään järkeä pk-seudun kämppien hinnoissa.
Itse kyllä lähtisin samantien mäkeen pk-seudulta jos vaan duunia saisi jostain muualta, mutta kun ei saa tai jos saa niin palkka on kyllä niin perseestä. Pk-seudulla asuminen on kyllä niin perseestä kuin olla vaan voi.
Eihän ne voi omaa leipäänsä ruveta järsimään. Katos kun saadaan ensin kaikki metropolisoitua niin eihän siellä ulkopuolella olisi mitään palveluja kuitenkaan kun kaikki ajettu alas. Ja se että ne upataan uudestaan maksaa niin paljon että se ei kannata.
Tilanteesta seuraa se että kuljetusmaksut satamiin vaan nousee kun matkat pitenee ja toimitusajat venyy.
Ja kuinka ollakkaan taas ollaan siellä lähempänä kasvukeskuksia kun siinä kuitenkin säästää niin paljon kuljetuskuluissa vaikka kovempaa veroa maksaisivatkin. Vai luuletko että valtio mitään maksuja laskisi? Tuskin... liikaa on palkkamenoja ja avustusrahoja saatava että ei talous kestä.
Niin kauan kun tavaroiden ja ihmisten kuljettaminen on kallista maaseudulta kaupunkiin ja toisinpäin ei tule muutosta tapahtumaan oli sitten kyseessä tavaraliikenne tai ihmiskuljetukset.
Ihmisten on pakko liikkua niin sitä on helppo verottaa. Ja ei se tavara kauppoihinkaan ilmasta putoa..Kyllä senkin joku maksaa. Ja mitä siihen palkkaan tulee niin eikös se ole aika paljon edullisempaa se asuminen siellä maalla joten eihän sitä palkkaa sillä tavalla tartte ellei halua oikeasti sitä saavutettua elämäntasoa ylläpitää. Kuitenkin täältä jos ostaa sen kämpän hurjat 40 neliötä maksaa 300000€ ja tuolta jostain maaseudun rauhasta saa jo puolella aika komeen sviitin. Eikös ne sillon menot myös puolitu ellei halua ostaa sitä 4000neliön kartanoa????
Toki ymmärrän pointin itsekkin nälkäpalkalla lähes töitä teen josta menee puolet vuokraan niin ei siitä hirveesti iloa irtoa. Tosin eipä mulla olekkaan kun 44 neliötä vuokra-asuntoa mutta halvalla hinnalla jolla ei edes lyhennä vajaan 100000€ asuntolainen lyhennyksiä. Joten kai tämä on sellainen hallituksen win-win tilanne että kukaan ei kärsi mutta silti pitäs vähän vielä kiristää.....(Lue kaikki pois duunarilta omaan taskuun ja muiden pankeille)
Laitetaan vaan seurantalaitteet.. mää laitan sen vekottimen päälle foliohatun niin kukkaan ei tiiä oonko vai enkö ajanu.
Jepujepu, eikös korkee taksa pitäny olla vaan asutuilla seuduilla? :(
Korkee taksa on asutuilla alueilla, sitten siellä missä ei ole tiestöö niin riittää vähempikin taksa :D
james_III
03.09.2013, 16:42
Korkee taksa on asutuilla alueilla, sitten siellä missä ei ole tiestöö niin riittää vähempikin taksa :D
Näinhän tämä muuten on justiinsa tehty, säästetty väriä sieltä missä ei tietkään kulje. Offata saa siis alemmalla taksalla :D
Porvoon Hilma
03.09.2013, 17:19
Mun on nyt pakko tarkentaa. En missään tapauksessa ajatellut mitään maaseutu-kaupunki vastakkainasettelua. Se on ihan turhaa eikä auta meitä eteenpäin. Sen sijaan haluaisin nähdä esityksiä, jotka oikeasti ALENTAVAT veroja eli meidän kaikkien kustannuksia ja parantavat elintasoa.
Nykyinen julkisten palveluiden ja meitä pakkokeinoin hallitsevien byrokraattien kustannustaso ( en tarkoita nimimerkki Byrocratia :) ) on jo ylittänyt kohtuullisuuden rajan. Tämän veroesityksen kohdalla tuli minun mittani lopullisesti täyteen.
Tomppaa_
03.09.2013, 17:34
Heii, hyvä!! Täälläki ihmiset rupee heräämään pikkuhiljaa. Kohtahan me voijjaan käyä pitämässä "offipalstan mielenosotus" :D Syötöt tappiin ja eduskuntatalolle!
Ei onneks vielä ihan lähivuosina tulossa: http://www.hs.fi/talous/Autoala+Tienk%C3%A4ytt%C3%B6maksut+voimaan+ensi+vu osikymmenell%C3%A4/a1378085893747
Joka keskustelussa tulee vastaan, että miksei nostettas ennemmin poltoaine veroa, sillähän tuo gepsi homma voitas unohtaa, eli autovero pois polttoaine veron nosto noin 60-80centtiä litralta, ni saatas samalla ulkolaisetkin autot "verolle", koska tuo gepsiverotus tuskin koskis ulkomaan kilvissä olevia autoja. Ja samalla tulis tuo porkkana uuteen autoon, kun pääsääntöisesti uudet vastaavat kuluttavat vähemmän kuin vanhat
Kyllä tämä suomen maa on vaan niin mahtavaa paskaa :D Eikait tätäkään tartte sen kummemmin perustella. Etenki näin huoltoautomiehelle paras mahdollinen diili :D Pajeron arvoki nousee heti 5000e ku tää tulee voimaan :D
Samsonite
03.09.2013, 20:22
Joka keskustelussa tulee vastaan, että miksei nostettas ennemmin poltoaine veroa, sillähän tuo gepsi homma voitas unohtaa, eli autovero pois polttoaine veron nosto noin 60-80centtiä litralta, ni saatas samalla ulkolaisetkin autot "verolle", koska tuo gepsiverotus tuskin koskis ulkomaan kilvissä olevia autoja. Ja samalla tulis tuo porkkana uuteen autoon, kun pääsääntöisesti uudet vastaavat kuluttavat vähemmän kuin vanhat
Kyllä niistä suurin osa on pitkälappusia ja ei todellakaan tarvii paljon tankata Suomessa, ei rekkojen eikä rajanpinnassa pyörivien möhömahojen...suurin osa näitä, kattelet vaikka taksfrii-tilastoja, eli alv-alennushan näillä samoilla jo onkin. :cool:
Laitetaan vaan seurantalaitteet.. mää laitan sen vekottimen päälle foliohatun niin kukkaan ei tiiä oonko vai enkö ajanu.
älä perkele.. mieti mitkä seuraamukset veropetoksesta tulloo.. :D
mitenhän ton pystyy toteuttaa luotettavasti sateliittien avulla .. onko tunneli/katve-alue kilometrit jollain korotusprosentilla varmuuden vuoksi ja kuinka hyvin tuollaseen järjestelmään voi luottaa..
paskaa koko homma sanon minä.
itse kun en ajele paljon vuodessa voisin "EHKÄ" niellä tuon käytön mukaan maksun .:rolleyes:.. eikus hetkinen myöhän maksetaan jo nytkin siitä käytön mukaan ja vähän enempikin.. ajetaan täyspoka päällä isolla pakulla koko ajan.. (painoveroa kokonaismassan mukaan) tilapäinen autovero on noussut jo 4-5vuoden aikana ainakin itsellä näillä harraste peleillä sen 300-400rosenttia.. ei tuu kesää over and out..
wuntzikka
04.09.2013, 01:08
asiaa liittyen julkisiin... Että mites sitten tuo kunnossapito/huolto 24h/7vrk ? Esim auraus/liukkaudentorjunta, vissii sanottava hälytyksen tultua että lähdetään vaan kunhan maahanmuuttajat lähteevät laittamaan saastepesiä tulille ja keräämään työmiehet kylältä. Mutta nyt onkin kello kyllä 1.45 ja seuraava bussi lähtee tuossa 6 maissa, sekä lumipyry on aika sakea tällä hetkellä....
tai joku kriittinen osa menee rikki ja huoltomies tulee seuraavalla junalla...
mitenhän ton pystyy toteuttaa luotettavasti sateliittien avulla .. onko tunneli/katve-alue kilometrit jollain korotusprosentilla varmuuden vuoksi ja kuinka hyvin tuollaseen järjestelmään voi luottaa Erittäin todennäköisesti tuo menee niin että gps:llä seurataan, mutta laitteen mukana on myös gsm kortti. Itse toteuttaisin tuon niin että sen gsm kortin pitää lähettää tietoa vähintään kerran viikossa tai päivässä. Tuo kytketään jotenkin auton järjestelmään niin että sinne rekisteröityy tieto jos auto käynnistyy. Se lähettäisi tuon tiedon kuinka kauan auto on ollut käynnissä niin voi jo vähän päätellä että jos auto on ollut joka aamu puoli tuntia käynnissä, mutta gps:n mukaan metriäkään ei ole liikuttu niin jotain vilunkipeliä on harrastettu.
Mutta muistaakseni jossain oli laskettu että nostamalla polttoaineveroa 3 senttiä, päästään samaan verotuloon mitä autovero tuottaa. Kuinka paljon tuon järjestelmän ylläpito maksaa sitten lisää.. Ei yhtään mitään :D Samalla kustannuksiin osallistuisi myös ulkomaalaiset, jotka ei varmasti osallistu millään tavalla gps seurannan kustannuksiin. Enkä tiedä miten tuo hieno järjestelmä tulkitsee ulkomaan matkoja? Hurautat laivalla eurooppaan ja vetäset 5000km mittariin. Maksat sitten siitä myös veroja, vaikka et ajanut suomessa.
Olisi myös mielenkiintoista tietää että mitä jos tuo järjestelmä kusee autossa? Se alkaa omiaan laskuttamaan tai se ei vian takia laskuta ollenkaan. Veikkaan että viimeisessä vaihtoehdossa olet ihan kusessa. Tulee joku himmee sakkomaksu kun et ole varmistanut joka aamu että se toimii.
Niin ja offarit muuten maksaa myös kilometrit metsän puolella ;) Eihän tuo järjestelmä erottele ajatko tiellä vai metsässä.
Jotenkin tuntuu rahavirtojen ohjaukselta tämä sateliittiseuranta tms. Nokia möi Microsoftille puhelinvalmistuksen ja jatkaa itse paikannuspalveluiden kehittämistä.
Jorma Ollila nokia shell polttoainevero sateliittipaikannus Mä nyt olen tälläinen salaliittoteoreetikko:D:D
Jotenkin tuntuu rahavirtojen ohjaukselta tämä sateliittiseuranta tms. Nokia möi Microsoftille puhelinvalmistuksen ja jatkaa itse paikannuspalveluiden kehittämistä.
Jorma Ollila nokia shell polttoainevero sateliittipaikannus Mä nyt olen tälläinen salaliittoteoreetikko:D:D
Eikä ollenkaan kaukaa haettua...
Tuolla joku haukku kansanedustajia näistä ehdotuksista mutta kyllä tälläset järjettömät ideat tulee juurikin niistä työryhmistä joita edustaa ollila ja muut bilderbergit. Täähän on suoraan bisnestä verrattuna siihen että pelkkää polttoaineveroa nostettais.
Kansanedustajat vain kilpaa siitä kuka saa kunnian tästä jos menee läpi.
Källbacka
04.09.2013, 09:33
Onko kukaan funtsinut tämän kansallisen perspanon välillisiä vaikutuksia? "Seuraavalla sivulla Hesarissa" itketään heikosta työn tuottavuudesta, innovaatioiden puutteesta, työttömien motivaation puutteesta ja matalasta eläkeiästä. Noh, voisivatko tällaiset päätökset melko suorasta vapaudenriistosta (liikkumisen vapaus) ja suorasta rahastuksesta osaltaan vaikuttaa siihen, että
- syrjäseudulta - jos muualtakaan - "ei paljon nappaa" lähteä duuniin, koska siitä ei mitään saa (edes tekemisen iloa nykypäivän työyhteisöissä)
- kieroutuneimmat - kuten minä - näkevät horisontissa neukkulan, jossa vain valvotaan eikä millään muulla ole mitään merkitystä, kunhan eliitillä on hommat hyvällä mallilla
- työ alkaa tuntua turhalta, koska yksilön ongelmat korostuvat entisestään taloudenhoidon vaikeuduttua (miksiköhän suurin osa käy töissä? EHKÄ rahan takia...), eikä ratkaisuja ole kuin vinkua apua sossusta tai
- tehdään pimeää duunia, koska se on "se" keino elämänlaadun parantamiseksi (ja taas hävitään veroissa aika monessa välissä)
En nyt missään nimessä sano, että tämä autoilijoihin kohdistuva BB-valvonta olisi se asia, joka ajaa kansakunnan alas, mutta on tämä vahvasti yksi rasti reitillä neuvostoliiton hallintomalliin ja harmaaseen kansaan. Täällä ei vaan saa käyttää järkeä - saati älyä.
e: joku kijroitushirve matkalla
Porvoon Hilma
04.09.2013, 13:09
http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen+satelliittipaikannus+suomessa+maksaisi+yli +150+miljoonaa/a2201963
Tän verran..
http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen+satelliittipaikannus+suomessa+maksaisi+yli +150+miljoonaa/a2201963
Tän verran..
Ja tuohon summaan kertoimeksi vaikka viisi, niin aletaan olla lähellä totuutta. Jos vanhat merkit pitää paikkansa.
Ja ne ketkä rahat kuittaa, löytyy: http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen+satelliittivalvonnalla+tahtoo+rahastaa+sal aperainen+suomalainen+pandaryhma/a2202088?service=mobile&page=1
enitenhän tästä hyötyy ne, ketkä ajelee uusilla g63amg tyyppisillä autoilla. Pienet vähällä menevät autothan ei paljoa halpenisi.
Eikö nykyään kansalaisetkin voi tehdä lakialoitteita mikäli löytyy se 50 000 kannattajaa idealle? Ei muuta kuin tehdään lakialoite missä kielletään tuollaisen idean valmistelu ja toteutus valtiolta :D Ei kyllä ymmärrä miksei autoliitto jobbaile kunnolla jotain vähän järkevämpää veromallia, kuten polttoaineen verotuksen nostoa. Autoliittokin tuntuu olevan niin munaton järjestö kuin olla vaan voi.
Tomppaa_
05.09.2013, 15:34
Kuinkas monta lakialotetta on menny läpi? Ne pystyy eduskunnassa tumppaamaan noi alotteet ilman sen ihmeempiä löpinöitä jos ei satu sopimaan herrojen kuvioon.
james_III
05.09.2013, 16:39
Kuinkas monta lakialotetta on menny läpi? Ne pystyy eduskunnassa tumppaamaan noi alotteet ilman sen ihmeempiä löpinöitä jos ei satu sopimaan herrojen kuvioon.
Suomessa poikkeuksellisen korkea kannattajamäärä tarvitaan laki aloitteisiin, tällä varmaan tähdättiin vaan siihen, että aktiivit pysyy poissa jaloista. Pitkän ajan kuluttua, jos aloite saisikin riittävän määrän kanattajia, se tuskin on enää edes muodissa. Kyllä tää on ihan suunniteltu juttu, sama kun adresseja keräisi :o
olenko minäkö
05.09.2013, 20:41
http://www.iltalehti.fi/autot/2013090217438854_au.shtml
Rennot kuus senttiä kilometri ja eihän ny tietenkään mitään käyttövoimaveroja poistella :)
25 tkm vuodessa maksaa vain 1500€
joo paskaa. mun työ vehkeeseen tulee 300000 km vuoteen, nii siitä voi sit miettiä mitä ruoka maksaa sen jälkeen. jos lähtis vaikka venäjälle kuljetus yrittäjäksi.:mad:
Meikäläisen autoon ei ainakaan tollasta karhupantaa tule. Mennään vaikka linnaan ennen.
Mites onko ton ehotuksen mukaan tulossa kuormautoihin
No se nyt on ihn vrma että kun tuo vero laitetaan myös koskemaan ammattiliikennettä sen akikissa muodoissa niin se veo vain sirtyy suoraan kuluttajahintaan.
AiWan luokaton ajatus ja kuinkas valtio kohtelisi näitä vanhoja kalliisti verotettuja, panta kaulaan vai palautetaan se summa veroa takaisin mitä siinä on ollut ostohetkellä??
Tuo vero asettaisi kansalaiset totaalisesti eriarvoiseen asemaan.
Kai sitä joutaa ens hätää tilata paidan tämmösellä painatuksella. Katella sit taas lisää.
http://www.stuntman.fi/putiikki/product_info.php?cPath=195_121_125&products_id=7326
No se nyt on ihn vrma että kun tuo vero laitetaan myös koskemaan ammattiliikennettä
Sehän on selvä, sieltähän se polttoaineveronkin pääosa kertyy. Eihän nyt kuljetushinnat voi mitään teollisuuden kilpailukykyyn vaikuttaa...
Meikäläisen autoon ei ainakaan tollasta karhupantaa tule. Mennään vaikka linnaan ennen.
En kyl mäkään meinannu mitään tallentimia omiini ottaa.
jos lähtis vaikka venäjälle kuljetus yrittäjäksi.:mad:
Jos liputtais vaa autot Venäjälle. Vähä niinku Transpointtiki teki tossa menneinä vuosina.