View Full Version : Muutoskatsastus / DPF-poisto
Moro.
Onko kenelläkään kokemusta hiukkassuodattimen poistosta ja muutoskatsastuksesta. Eli jos autoon on valinnaisena otettu uutena hiukkassuodatin ja kyseistä autoa on siis saanut myös ilman sitä samalla moottorilla, onnistuuko tuon poisto muutoskatsastuksella??
Tietty toi pönttö täytyy tyhjentää/poistaa ja autoon uudet softat...
Kyseessä on ennen 2007 rekisteröity auto. Ja onko tuossa katsastuksen hinnassa millaista hintahaitaria sekä tuleeko tuosta hemmetinmoinen paperirumba ja meneekö liian vaikeaksi?
Ja miten verojen ym, muiden kanssa menee?
bj45lava
30.08.2013, 23:24
Eikös noi ole verotettu jo maahantuotaessakin eri tasolla päästöjen tason mukaan eli menee varmaan mahdottomaksi, kun se ei ole valinnainen varuste enää siinä kohtaa kun on kilvitetty, noitahan ei jälkiasenneta, vaan auto tulee tehtaalta asti hieman eri varustuksella.
Tietty vois olla hyvä tietää mikä auto kyseessä, mut väittäisin et ei onnistu tai sit saa ainakin kaivaa lompakkoa isosti.
Toiseksi miksi se pitäisi muutokatsastaa, se pöntön poisto ei vaikuta mitenkään noiden vehkeiden päästömittaukseen/savutukseen, se on sit taas ihan eri asia, ja onhan siellä katalysaattorikin tod näk tuon hiukkassuodattimen lisäksi.
Joo, eli auto volvo v50. 2.0D
Ilman suodatinta co2 päästöt 153 ja suodattimen kanssa 154.
Meinasin vaan, että hittojako tuolla pöntöllä mitään tekee...enempi vaan kuluja ja harmeja tuosta...ja kun testerillä katottiin, niin näyttää että on valinnaninen varuste tuo dpf.
Ja jos perusveroa tuon päästöjen mukaan katselee, niin siinä ei eroa juurikaan ole.
Ja eihän se tosiaan katsastuksessa mihinkään näy, oli se pönttö siellä tyhjä tai originelli. Tää nyt vaan tuli sellasena ahaa elämyksenä mieleen. Eli jos paljon ajaa ja se filtteri pitää vaihtaa 120 tuhanne välein...ureat siinä välissä vielä.
Ja tuota vähän mietinkin, että miksi tuota kuvetta pitäisi kauheasti kaivaa...mikä tuossa tekis sen kalliiksi?
Pääsis vaan monesta murheesta.
Tunnostaisi, että helpoimmalla pääsettä kun tyhjäätte sen pöntön sen enempiä kysymättä :)
Ja eihän se tosiaan katsastuksessa mihinkään näy, oli se pönttö siellä tyhjä tai originelli. Näkyypä, ei se suotimen kanssa savuta käytännössä ku 0.0 jotain. Ilman tulee aina joitain kymmenyksiä.
Mutta hiukkassuodattimesta ei oo merkintää Trafin tyyppitiedoissa kun vasta ihan uusimmissa. Mikä lie laiskuus/välinpitämättömyys tyypittäjällä... Eli käytännössä katsastuksessa jopa mahdotonta puuttua asiaan, jos ei taas hiukkaspäästöjen nollarivistä osaa asiaa tonkiessa päätellä.
Tunnostaisi, että helpoimmalla pääsettä kun tyhjäätte sen pöntön sen enempiä kysymättä :)
Tuohan se tietty olis mahdollisuus, mut lähinnä kiinnostaa että mikä tekee tuon muutoskatsastuksen mahdottomaksi / mahdolliseksi, siis jos mennään ihan laillisesti.
Kun tuo suodatinhan on pakollinen 2007 alkaen.
Tuohan se tietty olis mahdollisuus, mut lähinnä kiinnostaa että mikä tekee tuon muutoskatsastuksen mahdottomaksi / mahdolliseksi, siis jos mennään ihan laillisesti.
Kun tuo suodatinhan on pakollinen 2007 alkaen.
Todistus auton valmistajan edustajalta että auto täyttää saman päästötason ilman hiukkasloukkua ja poisto on tehty heidän ohjeiden mukaisesti.
Hiukkassuodatin/-loukku ei ole pakollinen 2007 eikä varsinaisesti koskaan. Euro5-päästötasoa (pakollinen 1.1.2010->) ei vaan kaiketi pysty läpäisemään ilman (diesel).
Näkyypä, ei se suotimen kanssa savuta käytännössä ku 0.0 jotain. Ilman tulee aina joitain kymmenyksiä.
Mutta hiukkassuodattimesta ei oo merkintää Trafin tyyppitiedoissa kun vasta ihan uusimmissa. Mikä lie laiskuus/välinpitämättömyys tyypittäjällä... Eli käytännössä katsastuksessa jopa mahdotonta puuttua asiaan, jos ei taas hiukkaspäästöjen nollarivistä osaa asiaa tonkiessa päätellä. Itsekin oletin ettei tuo näy missään. Mutta olettaen että hiukkassuodatinta ei ole merkattu otteeseen mitenkään niin onko silloin päästövaatimukset samat kuin normi dieselissä ilman hiukkassuodatinta? Jonka jälkeen katsuri ei voi asiaan puuttua vaikka nuo hiukkaspäästöt onkin erilaiset? Sehän läpäsee kuitenkin päästötestin? Ja onko noissa tuoreemmissa 2007 -> päästöt muuttunut?
Euro 4 raja arvo 1.5. Riippuu ainakin valmistajasta vag puolella että onko esim vm 2005 auto vähäpäästöinen vai ei.. :cool:
Mut siis sama arvo uudemissakin toi 1.5