View Full Version : Pinjoniin vaihto?
Olis lukko perästä pinjoni poikki, joka tarvis vaihtaa. Itellä olis ehjä avoperä voisko siitä ottaa varaosan? Kyseessä siis hj60/61 perät.
Sit jos viel sattuu oleen joku näppärä kaveri joka haluais vähä lisätienestiä, niin vois vaihtaa sen mulle?? Pirkanmaan alueelta.
Jos orkkis välityksellä, nii lautaspyörä vaihtaa samasta ku pinjoni.
Juu käyhän se uuen rymppiholokin hommaat, ja alat simmailemaan.
Sitte vaan kovaa ooroodia :D.. onko traktionpaaria?
BJ-40/76
30.08.2013, 22:24
Juu käyhän se uuen rymppiholokin hommaat, ja alat simmailemaan.
Sitte vaan kovaa ooroodia :D.. onko traktionpaaria?
Siis miltä takaristikon liikerata näytti? siis oliko "pikkasen-" hieraissut?
Jos oli, niin seuraava hatkeaa yhtä helposti! minä uskoin ensimmäisestä!
Ja nuo hammaspyörät, siis pinjoni ja lautaspyörä on parit, pitää aian vaihtaa pareittain.
Ja jos joku puolituttu, joka voistehdä tuon, niin onnistuu oikealla säätämisellä , paljon varmemmin kuin pelkästään vaihtamalla.
Ja hj-6x orkkis 100% lukkoperät on murikan puolelta shimmeillä säädettävät...
Siis voi tarvita myös Od 88? mm shimmejä noin 2,5 mm paksun, +- 0,5 mm valikoiman x2....
(ja taas joku kertoo, että vaihdoin sitä ja tätä, ja kasasin alkuperäisillä, ja toimii! mutta aika usein k.o kasauksissa on pientä ääni/kestävyysongelmaa)
Siis miltä takaristikon liikerata näytti? siis oliko "pikkasen-" hieraissut?
Jos oli, niin seuraava hatkeaa yhtä helposti! minä uskoin ensimmäisestä!
Ja nuo hammaspyörät, siis pinjoni ja lautaspyörä on parit, pitää aian vaihtaa pareittain.
Ja jos joku puolituttu, joka voistehdä tuon, niin onnistuu oikealla säätämisellä , paljon varmemmin kuin pelkästään vaihtamalla.
Ja hj-6x orkkis 100% lukkoperät on murikan puolelta shimmeillä säädettävät...
Siis voi tarvita myös Od 88? mm shimmejä noin 2,5 mm paksun, +- 0,5 mm valikoiman x2....
(ja taas joku kertoo, että vaihdoin sitä ja tätä, ja kasasin alkuperäisillä, ja toimii! mutta aika usein k.o kasauksissa on pientä ääni/kestävyysongelmaa)
Eipä olla nui tarkkoja ja mikrometrien kans pelleillä.. iät ajat ollaan vaihettu pelkkiä pinioneja ja hyvin pellaa... eikä vesimelodeja nenään eikä muuallekkaan :D
BJ-40/76
30.08.2013, 23:33
Eipä olla nui tarkkoja ja mikrometrien kans pelleillä.. iät ajat ollaan vaihettu pelkkiä pinioneja ja hyvin pellaa... eikä vesimelodeja nenään eikä muuallekkaan :D
Minä en lähde kauppaa ostamaan mitään, mitä olisi tarkoitus työntää nenään!
(apteekista löytyy kyllä pieniä suihkauksia---)
Mutta joskus on tullu kuunneltu perän vinkumista ja tai jollotusta, neitseellisellä 2cm pakkaslumen peittämällä tiellä, lämppärit nollilla..... ja nimenomaan juuri rempatusta perästä. -> en tee enää yhtään äänetöntä perää! (no, k.o kaverikin oli tyytyväinen, ja edelleen kaveri)
Mutta se, että liikkuu; ja on hyvä; on aikapaljon tulkitsijasta kiinni!
"Toimivista" siis omin voimin liikuvista, on löytynyt hypoidipyörästöjä, missä pinjoni ja lautaspyörä on eri välityksellisistä pareista....
-----------------
Tuohon kestävyyteen varmaan vaikuttaa ajaako pelkkää offia ja mettäajoa autollaan vai kertyykö noita esim työmatka-ajoja tiellä.
Josko vuoden aikana ajaa vaikka sen 30 tkm/ vuosi, niin aika pitkään saa metsässä rullata tuohon km lukemaan:D
mulla olis ehjät ja hyvät hj:n 3.7 välitykset eli 2x pinjonit ja 2x lautaspyörät.
nouto hinta olis koppa kaljaa tai jos tarvii lähettää nii sit vaik 40€+pk
BJ-40/76
31.08.2013, 11:54
Tuohon kestävyyteen varmaan vaikuttaa ajaako pelkkää offia ja mettäajoa autollaan vai kertyykö noita esim työmatka-ajoja tiellä.
Josko vuoden aikana ajaa vaikka sen 30 tkm/ vuosi, niin aika pitkään saa metsässä rullata tuohon km lukemaan:D
Siis jos välitys on shimmattu perseelleen niin ääntää, mutta voi kestää vaikka 300 tkm.
Mutta kun hampaan kuormitus on väärässä kohtaa, (lue: hampaan toisessa päässä/hampaan harjalla eikä keskellä hampaan vahvinta osaa, josta kosketuspinta leviää hampaan jouston mukaan koko hammasparin mitalle)
niin hammas lähtee kovassa rasituksessa murtumaan.....