View Full Version : paperittoman kevyt peräkärryn rekisteröinti ?
Mites onnistuu vaiko eikö ... Eikä ilmeisesti ole ollutkaan rekisterissä ...
kellukka
28.08.2013, 10:31
Mites onnistuu vaiko eikö ... Eikä ilmeisesti ole ollutkaan rekisterissä ...
Onnistuu kun vaan aisa o:cool:n trafin mukainen. Aisan tiedot löytyy trafin sivuilta tai kats.kontt
Aisahan on tehdastekoinen ...
BJ-40/76
28.08.2013, 12:36
Aisahan on tehdastekoinen ...
Jos ei ole aikaisemmin ollut kilvissä, niin pitänee olla tämän päivän mukainen-> siis aisan täytyy olla myös jonkin direktiivin? mukainen, ja jos kärry vanhempi kuin k.o direktiivi, niin ei todennäköisesti ole....
Ja ainut taho, joka voi käytännössä auttaa, on kärryn valmistaja, ja epäilenpä että apua ei saa.
-> siis jos aisa ei ole tee-se-itse ohjeistuksen mukainen sattumalta.
kellukka
28.08.2013, 15:32
Oli hankala kirjoittaa aikaisempi viesti kännykällä mutta otin tuosta selvää niin aisan pitää olla joko kolmion mallinen ja kiinnitys pisteet akselin taka puolella tai pitkä aisa perään asti ja tuettuna runkoon mahd. monesta kohtaa. sekä tietysti nykyään sumu valot. voi olla vaikka itse tehty aisakin. ja tosiaan trafilta saa aisan teko ohjeet tai jos ei sieltä löydy niin kats. konttori ainakin Joensuussa olis tulostanu ohjeet.
viime viikolla rekisteröin omavalmiste venetrailerin.Kärry on tehty jo yli 10-vuotta sitten jäänyt vaan aikanaan kilvittämättä.
Runkoputki (edestä taakse asti) pitä tehtä pulttikíinnitteiseksi oli hitsaamalla tehty.Siinä on saab 900 akseli saabin omilla pyöräntuennoilla joka on jatkettu että kärryn kokonaisleveys on 203cm.akselimassan katsuri näki koneelta sen akselimassa oli jotain yli 800kg.
toisella konttorilla sanoi että ei onnistu katsastaa enää nykyään tuommoista.
toisella konttorilla meni hettämällä läpi toimenpide oli yksittäishyväksyntä. Valmistaja todistus piti allekirjoittaa johon tuli mitat ja paino akselimassa ja kokonaispaino yms.
Tyyppikilven teetin josta selviää painot ja valmistenumero.Sekä valmistenumeron lyönti runkoon johon katsuri löi omat varmistukset. Toimenpiteet maksoi konttorilla 120€+kilpi23€.
viime viikolla rekisteröin omavalmiste venetrailerin.
Siinä on saab 900 akseli saabin omilla pyöräntuennoilla
toisella konttorilla sanoi että ei onnistu katsastaa enää nykyään tuommoista.
toisella konttorilla meni hettämällä läpi toimenpide oli yksittäishyväksyntä.
Jotkut kiljuu uskonnollisella fanaattisuudella ettei kelpaa kuin traileri tehtaan akseli vaikka laki sanoo tehdas tekoinen :D Saab;kin on tehdas
Säännöthän on
valot lain mukaan
aisa akselin taakse pulttaamalla
akseli tehdas tekoinen
alle ajosuojat
Ja kelpaa :D
Jep, tekniset vaatimukset ok
Miten paperittomuus ? Eli, kuinka osoitetaan kenen kärry on / ettei ole varastettu jne. ?
kellukka
29.08.2013, 10:44
Miten paperittomuus ? Eli, kuinka osoitetaan kenen kärry on / ettei ole varastettu jne. ?
Se rekisteröidään uutena kärrinä. eli aikaisempaa omistajaa ei ole.
Intin kärryt on ollu SA-rekisterissä (tai sit ei jos vetosilmukalla vedettyjä). Huutokaupassa on saatu luovutustodistus, missä ehket näkyis edellinen SA-kilven (keltainen numero).
Jos on selvästi vanha, eikä omavalmiste kärry, pitäisi luovutustodistus löytyä ja selvitys aiemmasta käytöstä/omistuksesta viimeiseltä 6 vuodelta. Vanhemmasta kuin 2007 ei tarvita mitään selvitystä aisasta, olipa minkälainen hyvänsä.
Jos taas tekee kärryn omanlaisekseen, omavalmisteiseksi, riittää rekisteröintiin itse suttailtu valmistajantodistus (lomakepohjia löytyy). Tällaiseen keksintöön tarvitaan konttorilta aluksi valmistajan itsensä hakema valmistenumero, saa pyydettäessä. Runkonumeron hakkaa valmistaja itse runkoon ja tekee myös asianmukaisen valmistajankilven (valmistaja, valm.nro, kokonaismassa ja akselimassa(t)).
Ja se että ei ole ollut rekisterissä, ei tarkoita etteikö se olisi ollut käytössä (jos siitä on todisteita). Esim. monet pillarit on pyöriny vuosikausia teollisuusalueen pihalla rekisteröimättömänä, mutta sitten jos myöhemmin halutaan rekisteröidä, ei siitä uutta tehdä vaan käyttöönottopäiväksi laitetaan todellinen käyttöönottoajankohta.
On uudessakin kärryssä ollut aikaisempi omistaja, paitsi jos sen on ihan itse tehnyt. Tehdastekoisessakin tehdas kirjoittaa kauppalaskun myydessään kärryn ulos.
Tarkemmin ei voi auttaa eikä neuvoa, kun kysyjä ei tahdo tietoja kertoa.
ei tässä ole mitään mitä ei haluta kertoa, kärry on mitä todennäköisimmin Intin vanha Gaz kärry, johon ei ole papereita, seissyt vuosia ja taas vuosia hylättynä ja nyt haalasin sen enempi esille ...
Tunnisteita en oo vielä löytänyt, tosin on vahvan sammal ym. humuksen peittämä. Kyljistään ei äkkiseltään huutokauppa piirroksia ei näkyny, mutta sprii tussilla löytyy kolmesta eri paikasta piirretyt 325 tekstit: aisojen alta ja lavan alta.
Toimii näinkin pihakärrynä kun hiukan entraa, mutta mietin mahtaako olla mahdollista kilvittää
Kannattaa vinguttaa somalilla merkit pois ja pitää kärri ns.kotikäytössä. Itse utelin samaa konttorilta ja kun ei kärryssä numeroita niin rekkaaminen olisi ollu todella kallista.
Ei oo vinGulla töitä, kun ei oo mitään tunnistekilpeä / meistoksia
Kerros kuitenkin, mikä olisi ollut todell kallista ja miksi ?
Kerros kuitenkin, mikä olisi ollut todell kallista ja miksi ?
Minen tiijä myöskään. Meitin firmassa 150€:lla saa omatekeleenkin yksittäishyväksyttyä. Kaupasta ostettu 120€:lla, ei isoa eroa.
Kysytääs samalla kun en minä löydä trafin sivuilta tuota ohjetta. :(
Käsitinkö oikein että jarruttomaankin kärryyn vaaditaan tehdasvalmisteinen akseli ? Pelkät tehdas navat ei riitä hitsattuna/pultattuna rhs putkeen ?
Onko kärryn jousitukesta, jousitus tyypistä ja tuennasta asetettu mitä ehtoja ?
Vaatii siis alle ajosuojan, mutta mihin ? koko kärryn ympärille vai pelkästään taakse ?
Ja oliko se niin että rengas kokoa ei ole rajoitettu ?
Kysytääs samalla kun en minä löydä trafin sivuilta tuota ohjetta. :(
Käsitinkö oikein että jarruttomaankin kärryyn vaaditaan tehdasvalmisteinen akseli ? Pelkät tehdas navat ei riitä hitsattuna/pultattuna rhs putkeen ?
Onko kärryn jousitukesta, jousitus tyypistä ja tuennasta asetettu mitä ehtoja ?
Vaatii siis alle ajosuojan, mutta mihin ? koko kärryn ympärille vai pelkästään taakse ?
Ja oliko se niin että rengas kokoa ei ole rajoitettu ?
Se ohje on maksullinen, en nyt muista missä omani on voisin luntata siitä
Mietippäs skenaariota hitsasin ihan ite 0,5mm seinämäisestä putkesta akseli putken jonka sisälle menee navan tumpit 20cm ja jousi on navan kärjestä 30 cm päässä niin mikäs sitä akselia tukee? noh se putki jonka raavas mies aivastaa mutkalle :eek:
Taakse oli ne alleajo ehdot siinä, eli kattelet sellaisen kaupan kärryn ja lunttaat siitä miten ne siniset kissansilmän telineen näköiset läpykät on kiinni
Ja aisa oli akselin keskipisteen taakse ja pulttaamalla A-muodossa
Siinä eräänlainen ohje kevytperäkärryjen valmistukseen...
Taakse oli ne alleajo ehdot siinä, eli kattelet sellaisen kaupan kärryn ja lunttaat siitä miten ne siniset kissansilmän telineen näköiset läpykät on kiinni
Ja aisa oli akselin keskipisteen taakse ja pulttaamalla A-muodossa
Tuolla alleajosuojasta ohjetta millon tarvii ja millon ei: http://www.trafi.fi/filebank/a/1366717206/4d8eadcd58f764778bd8b05a0ad9b2e8/12410-640086Alleajosuojaohje2061623266.pdf
Ja vetoaisasta: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/77c69ad72a020a821411fe39fb629fab/4754-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa.pdf
Ja siihen liite:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/e960a9531fa952847067685cb38754a8/4755-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa_LIITE_Esim_v etoaisasta.pdf
Täältä vielä syynättävät kohteet mihin vaaditaan kenties papereita: http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478445/9631476ba249f9fc9564c3a4e90e3ecc/2515-LisapoytakirjaO1O2O3O4.pdf
Tatsgan ohje hyvä, mutta ohjetta ei näemmä hetkeen päivitetty, nykyisin vaaditaan myös peruutusvalo ja sitä kautta 13-napainen pistoke 1.7.2011 ja uudempaan O2-luokan kärryyn.
Noni eli jousituksen saa turata ihan miten haluaa ? Kunhan vetopää ja akseli on tehdas tekoinen niin mailma pelastuu :rolleyes:
Alleajosuojaa ei välttämättä siis tarvitse jos tekee "maastokelpoisen" kärryn koska se on tiellä ?
Renkaat saa olla millaset vaan kunha on pintaa.
Hyvä homma pitää talven aikana laittaa kärry nippuun :)
Kuinkas nykyään menee omavalmisteisen kärryn rekisteröinti? Onnistuuko vielä?
Kiinnostas sinällänsä itteäki, omatekemä venetraikku on joka nyt sinällänsä ois asiallinen rekisteröitäväks. Tosin oon hitsannu rungon akseliin kii... Pitääks noi si katastaa 5v välein ja maksaa xxx€/v tilapäisiä kärryveroja ja vakuutuksia? :D :D :D kyl mä taidan sittenkin vaan pitää sen kilvetönnä ja vaikka sit vuokrata traileria jos pitää pitempää matkaa taittaa
Kiinnostas sinällänsä itteäki, omatekemä venetraikku on joka nyt sinällänsä ois asiallinen rekisteröitäväks. Tosin oon hitsannu rungon akseliin kii... Pitääks noi si katastaa 5v välein ja maksaa xxx€/v tilapäisiä kärryveroja ja vakuutuksia?
Mihin tämä 5v välein katastaminen ja tilapänen vero perustuu?
Eiks noi jarruttomat kärryt ole katsastus vapaita ja vakuutukset on jotain kymppejä vuodessa ja ei ainakaan tähän mennessä ole mitään veroja tarvinut maksaa
Jarrullinen kärri pitää katsastaa oliko joka toinen vuosi? mutta ei niiden vakuutuskaan ole paljoa enempää eikä niissäkään tietääkseni ole veroja
Mihin tämä 5v välein katastaminen ja tilapänen vero perustuu?
Muistelin väärin, joka toinen vuoshan se olikin isolle kärrylle. Veikkasin vain et vero niihin vielä tulee, koska onhan se epäreilua että joku ostaa tai valmistaa trailerin kun joku mui ei moiseen kykene :mad: Eipä se mun kärry meniskään leimalle kun paukkuu kokonaismassa 3500kg eikä oo jarrullinen
Veikkasin vain et vero niihin vielä tulee, koska onhan se epäreilua että joku ostaa tai valmistaa trailerin kun joku mui ei moiseen kykene
Ei tuu. Oon tehny ite myös. Vakuutukset n. 20€/vuosi olipa 750 kg omavalmiste tai 2000 kg asuntovaunu.
Mun omatekeleessä 235/75R15 kumit, pehmentää mukavasti menoo eikä pompi ja loiki tasajalkaa/yhdellä jalalla=renkaalla kuin 155 kumeilla olevat. Ja kantavuutta riittää pariin tonniin kumien puolesta, ei hetkittäinen ylikuorma niin näy eikä haittaa.
IHKULAINEN
01.05.2016, 18:26
Eroaako hinattavan laitteen rekisteröinti perävaunusta?
Mulla on tommonen vanha pieni vesisäiliön alusta (tielaitoksen?), jonka päälle ajattelin halkomakoneen rakentaa.(omalla moottorilla)
Aisa on yhtärautaa rungon kanssa ja akseli hitsattu kiinni..
onkohan mahollista saada kilpiin...