View Full Version : ahdin berttaan
RIKSRAKS
25.08.2013, 18:51
Hyllyssä majailee t25 garretti joka on irroitettu aikanaan lt volkkarista.
Onkohan ahdin kokonsa puolesta passeli berttaan?
Uutta en ajatellut ostaa enkä käytettyäkään.
Mutta jos tuo toimisi voisin sen siihen laittaa.
Volkkarissa on siis 2.4l kone ja bertassa 3b eli 3 litraa.
Mielipiteitä?
Kiitoksia etukäteen.
Lähtökohtasesti huono laittaa pienemmän koneen vakioahdin. Ei taida tollanen LT kiertää kunnolla edes yli 3krpm eli bertassa saattaa olla tehoalue 1000-2500rpm välillä ja sen jälkeen ei enää ilma kierrä riittävästi ja kone ahdistuu(väärällä tavalla). Tietenkin jos tahtoo tehdä laitoksen millä voi möyriä metsässä tyhjäkäynnillä niin sit... =D
Samsonite
25.08.2013, 19:40
Kyllähän ältee kiertää 4500 että heilahtaa! Vaan pien on turpo.
BJ-40/76
25.08.2013, 20:06
Siis kumpi kone?
B on 3 litraa, ja 3B on 3,4 litraa.
Ja kuulostaa hivenen pieneltä tuo ahdin, varsinkin 3B moottoriin.
Toki jos haluaa heräävän alhaalta, ja ei tarvitse huippukierroksilla paljo lisätehoa, niin mikä ettei pienen budjetin kapineeksi
Toki itselläni oli 1,6 Litraisen turbo menossa B moottoriin, mutta sitten kun vaihtui 3B;n niin jäi laittamatta. (Toki tuo ahdin oli 323 turbo mazdan ahdin, siis bensakoneen, joka kiertää aika reilusti)
Samsonite
25.08.2013, 20:31
Ei varmaan yhtään liian pieni 1,6 pensakoneessa olleen turpon pakopesä 3 litran tiiselille.....:D
Ei varmaan yhtään liian pieni 1,6 pensakoneessa olleen turpon pakopesä 3 litran tiiselille.....:D
Ei. Bensakone tarttee kaks kertaa isomman.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=5506
Varmasti on apuja siitäkin turbosta.
Onhan siinä LT:ssä se sata heppaa ja kiertää tosiaan likimain viis tonnia.
Saa sen B-koneenkin toki kiertämään saman verran.
Nim: 5200rpm savutestissä :O
Hyllyssä majailee t25 garretti joka on irroitettu aikanaan lt volkkarista.
Onkohan ahdin kokonsa puolesta passeli berttaan?.
Ettei se ois transporterin, ra tjs moottorin. Kun Eikös lt;ssä pitäs olla t3 ?
Muistelin vaan tota mun patrollin vanhaa t3 carrettia minkä joskus
swamperilta ostin ja sen mallia googletin. Oli muistaakseni volvo ja lt 31.
Toimi ihan ok patrollissa ainakin,140hv 1,2bar. nyt tilalla on gt32;n
Samsonite
25.08.2013, 22:07
Ei. Bensakone tarttee kaks kertaa isomman.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=5506
Eiköhän nuo pesien suhteet ole kuitenkin erilaiset, olkoon miten ihanan iso tahojaan. :p
RIKSRAKS
25.08.2013, 22:11
Joo lt:stä pois otettu kun kansi halkesi. Loppu meni paaliin.
T25 siinä tyyppikilvessä luki...
Taidan silti unohtaa tämän kun väljäkin tuntui olevan kun tarkemmin katsoi.
Voisi olla edullisesti tyrkyllä mersun W124 300td ahdin, olisiko parempi kun toi volkkarin...
BJ-40/76
25.08.2013, 22:57
Varmasti on apuja siitäkin turbosta.
Onhan siinä LT:ssä se sata heppaa ja kiertää tosiaan likimain viis tonnia.
Saa sen B-koneenkin toki kiertämään saman verran.
Nim: 5200rpm savutestissä :O
Siis noissa dieseleissä on yleensä jollain tapaa rajoitettu max kierroksia joko pumpussa tai sitten muuten.
Ja jos tuota maximi kierrosten rajoitusta huijataan/säädetään/ohitetaan, niin se "mekaaninen" raja löytyy sitten muodossa "Romua" (siis kone kiertää niin paljon, että särkee itsensä)
Ja hetkellisesti tuo 5200 ei ole mitään ennen kuulumatonta dieselille, missä suurin teho on 4000? rpm.
Ja jos arpoo jonkin turbon sopivuutta omaan autoon, niin MINUSTA on tärkeämpää yrittää laskea ilmamäärien ja ahtopaineen kautta: Siis se turbo ei tiedä/osaa laskea, että onko siellä kompressori- ja turbiinipesän välissä 6 litran diesel, missä maksimi teho on 160 hv/1800 rpm/o,8 bar vai 3 litran diesel, missä 160hv/3600 rpm/o,8bar.
Tuohon kysymykseen/väittämään, että bensakoneessa pitäisi olla tuplasti isompi pakopesä tms, En osaa sanoa mitään täsmällistä, mutta jos tehdään "hyllyssä" olevista osista, niin noista 20v+ osista; niin joku n.1980 luvun lopun 2L saabin "perus" turbo toimi hyvin samanikäisessä 2,5 litran dieselissä viri-turbona, syöttöjä oli lisätty, joten heräsi huomattavan alhaalta, ja paineet kavoi "lineaarisesti", siis ei "potkaissut" ja veti tasaisesti orkkis rajoittimaan asti.
Ja tuo omani 323:n mazdan turbo päätyi alkuperäisen 2,8td varaosaksi, toki pakopesä ei sopinut!, mutta toimi kuulemma hyvin, ja kun kysyin, niin lähti vetämään ehkä alempaa? ja veti tasaisemmin ja ei puutunut yläkierroksilla.
Mutta:
Nuo suunnittelut oli -90 luvulla (tuo mazdan turbo palasi töihin 2010-luvulla), ja nykyisillä ahtmilla tilanne (voi-) olla/on paljon parempi:
Mutta minua ihmetyttää, miksi turboista ei ole saapusalla vastaavia karttoja kuin esim. Eatonin ahtimista: Toki vaatisi pikkuisen lisää muuttujia:confused:
Siis joillain ennalta sovituilla moottorikohtaisilla vakioilla, lämpötiloilla ja ilmanpaineilla (vaikuttaa ehkä max 10% jos mukaan luetaan ilmankosteus ja +-20 c astetta ilman lämpötiaa) joten voisi olla joku laskuri, millä saisi laskettua turbon ominaisuuksia/mittoja.
mikkoimp
25.08.2013, 23:59
kyllä se on diisseli mikä sen isomman pesän tarvii, isompia ilmamääriä kun kulkee koneen läpi suhteessa bensaan ja aina mennään ilma ylijäämällä.
bensassa usein niin että kompura on jopa isompi kuin turbiini, dieselissä taas toisinpäin.
mutta tietysti jos otetaan aiheeseen joku eri lähestymisnäkökulma esim että dieselissä parempi hyötysuhde niin sitten teoriassa se varmaan pärjäisikin pienemmällä pesällä.
lähtökohtana siis valitaan turbo sen tehoisesta saamaa polttoainetta käyttävästä autosta mitä haetaan, jos vielä piirun tarkemmaksi niin katsotaan vielä onko suoraruisku vai kammiokone dieselistä puhuttaessa ja venttiilien määrä...
Siinä alkaa turborempalle tulla hintaa äkkiä jos alkaa oikein mittojen mukaan teettämään. Mutta jos pitäisi päättää laittaako diisseliin liian pienen ahtimen vai ajaako ilman ahdistinta, niin jäisi laittamatta. Hyvä esimerkki toi GR. Vakio ahtimesta meni akseli poikki. Laitoin sen karvan verran isommalla turbiinilla olevan volvolaisen vai mazdan ahtimen sisään. Siitä halkesi hukkis. Tosin oli kyllä käytetty. Kummassakin näissä kokoonpanoissa oli cooleri mallia ilma ja voin kertoo, että oli pakolämpöö ja painetta ihan tarpeeksi. Kansi tykkää varmaan gutaa-> isompi remppa tiedos jonkun ajan päästä. Nyt taas mentiin toiseen ääripäähän. Nyt on patrollissa to4 jossa pako jotain 0.8.. ja ISO vesicooleri. Ainakin pakosarjan lämmöt tippu ihan reippaan olosesti, kun ilma kiertää koneen läpi huomattavasti paremmin. Tosin jokainen kanavakin on tullut sipisteltyä enemmän ja vähemmän. Vielä kun saisi sen 12mm nestepään ja hiukan terävämmän aluslevyn(vai mikä sen nimi olikaan) siihen kaveriksi :D