View Full Version : Nopeusrajoitusten nosto
Mitä mieltä kanssa kansalaiset on asiasta?
Itse olen sillä mielellä, että olisi hyvä jos 10kmh nostettaisiin nopeuksia siellä missä se on turvallista
Mieluiten ajelen itse käytännössä kaikilla autoilla 85-88 Kmh
Muutama kuulostanut sanovan, että kulutus tippuu hieman siinä 88Kmh nopeuden paikkeilla kun kone vain tuntuisi pyörivän ja samaa huomannut omassa seatissa, et keveimmin tuntuu kulkevan vähän päälle 80.
kannatetaan omassa hilussa sama että pitää sahata joko alle tai yli kaheksaa kymppiä niin pahin voplaus rauhottuu:D
Kyllähän nopeuden nosto kympillä saattaisi olla nykyautoille etu kulutuksessa.
Nopeuksien nosto lisäisi painetta ohitella raskasta liikennetteä joka mielestäni ei ole etu, aina.
Nämä on vaikeita asioita, mikä on turvallinen paikka ja mikä ei?
Oma kalusto on niin antiikkista että kaikki yli kuudenkympin rikastuttaa öljy-yhtiötä, kaasujalka taas tahtoo olla raskaampi kuin lompakko sallii.
Eli olen ehkä 90 lätkien puolella ehkä en.
Ruotsissa tuli vkl autoiltua ja siellä tuntui hönöltä nuo suuret määrät parittomia kylttejä.
Mutta Kiirunankin suunnalla oli paljon parempia suoria sankaroida ohi autoista joiden meno ei miellyttänyt.
Ota tästä nyt selvää, en itsekkään ole täysin varma mitä mieltä olisin.
Ehdottomasti kympillä ylös kaikilla valtateillä, varsinkin nyt kun monissa paikoissa aivan turhanpäiväisesti on tiputettu talvirajoitukset 100km/h -> 80km/h kun aiemmin pidettiin satasessa. Toki on paikkoja missä ei voida nostaa, mutta missä se on järkevää ja turvallista (eli erittäin monissa paikoissa). Kantateiden kunto on vähän niin ja näin, siellä tapauskohtaisesti. Hölmöä on sekin jos koko ajan vaihtelee esim. 80-> 100 välillä rajoitus, niillä pätkillä voisi ottaa sen 90km/h käyttöön.
Ei tartte kuin tuonne Ruotsin puolelle mennä niin on vaikka kuinka ja paljon paikkoja missä mennään laillisesti lujempaa kuin Suomessa. Toisaalta moottoriteillä monissa paikoissa 110km/h. Vähän autosta riippuen niin ei tuo kympin nosto välttämättä ainakaan lisää kulutusta. Varsinkin nuo saksanmaan kulkimet on monet tehty niin että optimaalisin ajonopeus on jossain 100-120km/h välillä, 80km/h on selkeästi liian vähän. Toisaalta nopeuden nosto 120 -> 130 ei vielä lisää kulutusta kuin parilla-kolmella desillä per satku. Eri juttu sitten jossain vanhassa offikulkineessa, kuten itsellä todellinen nopeus 83km/h (mittarissa 90) menee 13-15 litraa sadalla, 102km/h (110 mittarissa) menee sen 14-16, 120km/h (130km/h mittarissa) niin 17-19 :D Mielellään siis yleensä ajan siirtymät motareillakin max. 110km/h mittarissa.
Se on sinänsä jännä, että keskivertoauton turvallisuus, ajettavuus ja kulutus on parantunut reilussa parissakymmenessä vuodessa vaikka kuinka ja paljon, mutta silti nopeusrajoitusten trendi on ollut ennemin laskeva eikä nouseva.
Byrocrat
19.08.2013, 23:29
Kun ajelen pelkillä vajaavetosilla niin kannatan lämpimästi nykyisten nopeuksien nostoa vähintään kympillä, mieluummin motarilla kahdellakympillä 120 > 140, nykyiset sataset > 110 ja vois noi kahdeksankympin tieosuudetkin syrjemmässä vähäliikenteisillä teillä nostaa vaikka sataseen. Olosuhteiden ja liikennetilanteiden mukaanhan siellä kuitenkin pitää ajella, eihän se merkki pakota ketään ajamaan kovempaa kuin katsoo turvalliseksi:rolleyes:
On kait lisättävä, että käytäntöhän jo nykyisinkin noilla pääväylillä näyttäs olevan jotakin tuon suuntaista vaikka merkit muuta lupailevatkin.
Unohdinkin äsken mainita että ajokulttuurissa olisi ehkä enemmän korjattavaa kuin rajoituksissa.
Esim: Tornio-Oulu välillä riittää gps nopeudessa 3-5kmh ylinopeutta niin voi koko ajan roikkua fastlinellä, tietysti väistä väistäen kiireisimpiä.
Nämäkin tuli mieleen siitä kun vasta lipsuin väylää etelään.
Länsinaapureissa rekkavetureissakin oli poikkeuksetta vetoja niin perkuleesti että joutui käymään P:paikoilla aika usein ettei maisemia ihaillessa olisi tientukkona.
Oulusta etelempään tullessa ei ole väliä minkä väylän valitsee niin jono tahtoo liikkua paljion alle rajoitusten.
Länsinaapureissa rekkavetureissakin oli poikkeuksetta vetoja niin perkuleesti että joutui käymään P-paikoilla aika usein ettei maisemia ihaillessa olisi tientukkona..
Se on muuten komean kuuloinen ruottalaisten rekat suoralla kylki putkella kun oikeen vedättää piiiitkään mäkeen :p
Siinä kaikille jotakin paitti kukkahatt....piiperöille, suoraputki laulaa, usvaa tulee putkesta ja turbokin vislaa :D :) jos tietäisin että milloin sattuisi sopivassa paikassa enenmmänkin kerralla rekkoja ajamaan niin voisi jopa lähteä retkijakkaran kanssa tien varteen istumaan :rolleyes:
Se on muuten komean kuuloinen ruottalaisten rekat suoralla kylki putkella kun oikeen vedättää piiiitkään mäkeen :p
Siinä kaikille jotakin paitti kukkahatt....piiperöille, suoraputki laulaa, usvaa tulee putkesta ja turbokin vislaa :D :) jos tietäisin että milloin sattuisi sopivassa paikassa enenmmänkin kerralla rekkoja ajamaan niin voisi jopa lähteä retkijakkaran kanssa tien varteen istumaan :rolleyes:
Voin kertoa että Norjassa Harstadin ympärillä Markussen transport vetää 730 vabiksella vaunua ja Evrik isoilla volvoilla ja mersuilla, eikä nuin uusilla vetureilla tarvinnut vakioa kummempaa setuppia olla kun meikäläinen oli vakuuttunut että voimaa on.
Ite huomannu vähän päinvastaista ajokulttuuria meilläpäin, työmatkaliikenteessä moni törryyttää 75 km/h 80-alueella vaikka ketään ei olis edessä. Eli mennään just tarkkaan monen auton 80:n mittarinopeutta.
Jos tämä jonon vetäjä ajelisi esim. 85-88 km/h, vältyttäisiin ohittelemisilta ja luultavammin turvavälitkin kasvaisi kun takana olija ei hiillostaisi tätä hinkkaajaa ajamaan kovempaa, tuloksetta. Ja auta armias jos tästä jonon vetäjästä hurautat ohi reippaammin, niin johan vilkkuu pitkät ja tiedä vaikka torvikin soi. :eek:
Hölmöä on sekin jos koko ajan vaihtelee esim. 80-> 100 välillä rajoitus, niillä pätkillä voisi ottaa sen 90km/h käyttöön.
Juurikin näin, kannattaisin myös 90-rajoitusta monelle kantatielle, vaikka sitten laskemalla jonkin kesä-100-rajoituksenkin samaan. 80-100 km/h vaihtelut vituttaa kun ei meinaa muistaa että kumpaako tässä milloinkin saisi ajella, varsinkin kun kamera tulee kohdalle niin tulee toisinaan arvottua. Nopeusrajoituskylttejä kun ei aina ole edes 10 km väleinkään.
Ex_inkkari
20.08.2013, 08:56
Ja sitten kun nopeusrajoitus on 90 niin jengi ajelee 100 :)
Joo ja minun osalta kun ajan edelleen 100km/h "pakettiautolla" olen enemmän tientukkeena.
Mutta ehdottomasti hyvä asia... nostaisivat sitten tuon pakettiauton nopeusrajoitusta samalla.
Ite huomannu vähän päinvastaista ajokulttuuria meilläpäin, työmatkaliikenteessä moni törryyttää 75 km/h 80-alueella vaikka ketään ei olis edessä. Eli mennään just tarkkaan monen auton 80:n mittarinopeutta.
Jos tämä jonon vetäjä ajelisi esim. 85-88 km/h, vältyttäisiin ohittelemisilta ja luultavammin turvavälitkin kasvaisi kun takana olija ei hiillostaisi tätä hinkkaajaa ajamaan kovempaa, tuloksetta. Ja auta armias jos tästä jonon vetäjästä hurautat ohi reippaammin, niin johan vilkkuu pitkät ja tiedä vaikka torvikin soi. :eek:
Juurikin näin, kannattaisin myös 90-rajoitusta monelle kantatielle, vaikka sitten laskemalla jonkin kesä-100-rajoituksenkin samaan. 80-100 km/h vaihtelut vituttaa kun ei meinaa muistaa että kumpaako tässä milloinkin saisi ajella, varsinkin kun kamera tulee kohdalle niin tulee toisinaan arvottua. Nopeusrajoituskylttejä kun ei aina ole edes 10 km väleinkään.
Oon tän käns pistänyt merkille. Mut en muualla kun etelä-suomessa.
Ja sitten kun nopeusrajoitus on 90 niin jengi ajelee 100 :)
Juu ja heitä jotka ajaisivat mittarin mukaan 90 niin syytettäisiin liikenteen vaarantamisesta.
Ei näytä olevan ainakaan meillä päin tarvetta.
Itsellä on se 80-lätkä persiissä ja sitä ajetaan, silti 100 alueella tulee autoja perse edellä vastaan.
Tämä siis Padasjoki-Lahti-Padasjoki mitä tulee melkein päivittäin täryytettyä.
Sitten voisi mielestäni nostaakkin rajoituksia jos sitten ajetaankin niiden mukaan, hölmöä se on tänäpäivänä kun motarilla rekat ohittelee henkilöautoja.
Ja sitten kun nopeusrajoitus on 90 niin jengi ajelee 100 :)
No mut jos sillä saatais se 75:ttä hinkkaava ajamaan ees lähemmäs 85. :rolleyes:
Monin verroin rennompaa olis ajella jos ei koko ajan tarviis mennä edellä olevan alinopeutta humppaavan tahdissa. Tuntuu et jonossa ajelevat ihmiset keskittyy vaan tuijottamaan edellä olevan rekisterikilpeä, eikä niinkään seuraamaan liikennettä. Huvittavinta kun joku seuraa edellä olevan peesissä tovin matkaa rampille päin vaikka suoraan olis aikomus. :eek: Kertoo vähän myös turvaväleistä, tai niiden puutteesta.
Gary Grand
20.08.2013, 13:42
Tuohon "mittarin mukaan 80" ajavien toimintaan kuuluu myös vauhdin himmaaminen mutkaisemmilla(jos mutkista valtateillä voi edes puhua) osuuksilla ja suoran auetessa vauhtia pitää lisätä(ainakin vähän) viimeistään kun ohittaja on rinnalla.
Itse ajan ns.valtatietä työmatkani, mutta ohituspaikkoja tuolla 25km välillä ei montaa ole. Mutkia tielinjaukseen on vedetty ihan käsittämätön määrä(..keltaista viivaa..) ja vastaantulijoita on sen verran, ettei monessakaan paikassa ohi pääse.
60-luvun lopulla, kun tie on valmistunut, liikennemäärät on olleet ihan toista luokkaa ja lisäksi alkuperäistä tielinjaa on aikanaan avattu näkemäalueeksi mutkien kohtiin -> ohittaminenkin on ollut mahdollista.
Nykyään nuo näkemäalueen rajojen paalut on keskellä metsää, eikä minkäänlaista aikomustakaan ole ilmeisesti alueita enää avata. Kun kasvavat hyvänkokoista kasvatusmäntyä..
Tiellä on silloin aikanaan ollut 95%:sti 100km/h rajoitukset, mutta nyt matkasta enää alle 10km on KESÄLLÄ tuon rajoituksen piirissä.
Tuo aiemmin puitu 90km/h rajoitus istuisi kuin nenä päähän tuolle tieosuudelle, ympäri vuoden.
Ja tämä mielipide siitä huolimatta, että itse ajan 80:n lätkä luukussa varmaan hamaan maailman tappiin..
Tien muutoksia on nykyisen määrärahajaon mallilla turha odottaa, mutta pelkkä näkemäalueiden avaus poistaisi melkoisesti turhien jarrujen aiheuttamaa verenpainetta.
Oma mielipide asiaan: Lähes kaikki ainakin täälä pohjanmaalla ajaa 80 lätkällä sen 90-95, mukaanlukien minä. Jos nopeusrajotukisa nostetaan, oletan että noin puolet ihmisistä nostaa sen nopeutensa 100kmh ja puolet ajaa edelleen sen 90-95 missä suurin osa autoista hurisoo parhaiten, ja näin saadan massor av ohitustilanteita.
Toisaalta näin rekkakuskina oon huomannut että pahimmat vaaratilanteiden aiheuttajat on nämä jotka ajaa millä tahansa alueella 120kmh ja ohittelee koko ajan, ja näihin nopeusrajoituksien muuttaminen ei pure :mad:
Mun mielestä nostetaan se 80 lätkä sinne 90 ja jättää muut entiselleen.
Kaikki 60 risteysalueet ehdottomasti pidettävä nykyisellään!
useimmilla risteysalueilla esim puuautolla kuorma päällä on vaikea päivisin sovittaa autoa tielle kun rajoitus kohdalla on 80 ja autoa tulee joka suunnasta yhtenä kyrpänä, ja kaikilla on se satanen taulus :D
Gary Grand
20.08.2013, 13:51
Mun mielestä nostetaan se 80 lätkä sinne 90 ja jättää muut entiselleen.
Kaikki 60 risteysalueet ehdottomasti pidettävä nykyisellään!
useimmilla risteysalueilla esim puuautolla kuorma päällä on vaikea päivisin sovittaa autoa tielle kun rajoitus kohdalla on 80 ja autoa tulee joka suunnasta yhtenä kyrpänä, ja kaikilla on se satanen taulus :D
Just näin. Ei 60-rajoitus pahalta tunnu, kun tietää ettei se turhaan ole siinä. Mutta 80 tuntuu isolla hyväpintaisella tiellä kyykyttämiseltä.
Noi nopeuden pumppaajat/ ohituksen estäjät on kyllä kainista vittumaisimpia - ja niitähän riittää. Oli taas pari viikkoa sitten mökkireissulla pari oikein loistavaa malliesimerkkiä siitä. Ensimmäinen oli Heinolan jälkeen, satasen alueella todellista nopeutta 70-85, mutta annas olla kun alkoi ohituskaista niin sankarilla nopeus nousi pitkälti yli sadan. 140 piti olla Jeepin mittarissa että ohi pääsi kunnolla, ja pässi vielä ohituksen jälkeen vilkutti mulle pitkiä (kiihdytti siis koko ajan mun vierellä, mutta raukan Corollassa ei puhti riittänyt). Kuitenkin ohituskaistaosuuden jälkeen kun tiuin oman mittarinopeuden 110 niin hemmo jäi hetkessä näkymättömiin. Toinen vähän samanlainen oli Puumala- Imatra välillä.
Mitähän noiden idioottien päässä liikkuu?
Miksi korjata toimivaa? Vuosikymmeniä on ollut yleisimmät rajoitukset 60, 80 ja 100. Liikenneturvallisuus ei muutu suuntaan eikä toiseen ja ihan turha minkään kehä kolmoslaisen kansanedustajan valittaa, kun maaliskuussa ei saa motarilla "körötellä" kun satasta, vaikka herrat ajaa siellä omilla liikennesäännöillään vuodenajasta riippumatta. Minä en ainakaan luota keskivertoautoilijan arviointikykyyn niinkään paljoa, että esimerkiksi talvella tai sulana kautena yöaikaan olisi mielestäni hyvä idea nostaa nopeusrajoituksia. Ja sitten ne tiet missä voisi jopa olla suotavaa nostaa rajoituksia ne ketkä uskaltaa ajaa menee jo nykysellään kympin pari yli sallitun ja ohittelee sulkuviivoilla.
Jospa päättäjät tuhlais mun verorahat jonku isompien ja tärkeempien juttujen mietiskelyyn. Kuitenkin tyyliin joka kymmenes vastaantulija on tilastollisesti joko alkoholin, huumeiden tai jonkin lääkityksen vaikutuksen alaisen. Ajaa katsastamattomalla autolla tai jotain muuta mukavaa.
Lisätäänkö sitten valvontaakin? No ei lisätä. Riittää kun opettelee peltipoliisien paikat, niin nopeus on vapaa.
Täällä "etelässä" tuntuu että osalla porukkaa vauhti on aina 70, olipa rajoitus 120 tai 60, taajamassa toki aina 60 riippumatta paikasta tai rajoituksesta. Nelostiellä on onneksi ohituskaistat missä tietysti pitää päästellä se mitä fiestasta lähtee, jotta muut pätkät voi ajaa sitä "tasaista" 70:ä.
Näillä edellytyksin ei voi suositella rajoitusten nostoa. Vaikka moni kokee olevansa keskimääräistä parempi kuski, ei tämä paljon auta kun se keskiarvo on surkean ja välttävän välistä. Maasturilla kulkiessa ei hirvitä mutta kaksipyöräisillä joutuu sitten ajamaan näiden muidenkin puolesta.
Täällä "etelässä" tuntuu että osalla porukkaa vauhti on aina 70, olipa rajoitus 120 tai 60, taajamassa toki aina 60 riippumatta paikasta tai rajoituksesta.
En tiedä missäpäin stadia oikein ajelet, mutta kyllä nykyisin tuntuu pääsääntö olevan että mennään 40km/h mittarin mukaan kaikkialla, on se rajoitus 30km/h tai 60km/h. harvassa on ne pätkät missä 60km/h alueella porukka oikeasti 60km/h ajaa. Yleensä hyvä että edes viittäkymppiä.
Ymmärrän kun on huono keli että ajetaan sen mukaan, mutta kuivalla kesäkelillä harvemmin on perusteita sille miksi pitää ajaa pahimmillaan lähes 30km/h alle rajoituksen - ja tuo ei todellakaan ole mitenkään harvinaista (lähes päivittäin ajan mm. vanhaa tuusulantietä tai Viikin suoraa missä 60km/h rajoitukset).
Porvoon Hilma
20.08.2013, 17:02
Toisaalta näin rekkakuskina oon huomannut että pahimmat vaaratilanteiden aiheuttajat on nämä jotka ajaa millä tahansa alueella 120kmh ja ohittelee koko ajan, ja näihin nopeusrajoituksien muuttaminen ei pure :mad:
Mun mielestä nostetaan se 80 lätkä sinne 90 ja jättää muut entiselleen.
Kaikki 60 risteysalueet ehdottomasti pidettävä nykyisellään!
useimmilla risteysalueilla esim puuautolla kuorma päällä on vaikea päivisin sovittaa autoa tielle kun rajoitus kohdalla on 80 ja autoa tulee joka suunnasta yhtenä kyrpänä, ja kaikilla on se satanen taulus :D
Juu. Hilmalla ajelen suunnilleen 87 ja tuo nopeus on navigaattorin mukaan. Sama vauhti koko ajan paitsi tietenkin 60, 50 ja 40 alueilla, joilla mennään noitten mukaan. Moni pyrkii ohi, osa oottelee hyvää paikkaa hiukka kauempana ja osa roikkkuu vetokoukussa kiinni. Ei ymmärrä näitä jälkimmäisiä. Aina päästän ohi ja vilkutan oikealle ohitusmerkkiä kun on älyissään oleva takanatulija.
Rekkakuskeilla on joskus hiukka kiire ja "hauskin" tilanne oli kun täys yhdistelmä lähtee 80 vauhdissa ohittamaan sellaisella leveäkaistatiellä. Joskus ei noilla hermo kestä kuin yhdellä säiliöautomiehellä, piti ajaa 10 km n. 5 metrin päässä takana. Mitä mie oisin voinut tehdä, jos olisi pitänyt jarruttaa vaikka risteykseen kolmion takaa pyrkivän takia? en mitään! Ois tullu Hilmasta hiukka lyhennetty malli ja ukkelistakin litteämpi No, mie en viittinyt hermoilla vaan päästin herran jatkamaan muun liikenteen vaarantamista ihan rauhassa.
Mutta. 60 alueet risteyksissä on hyviä. Ja just tuosta syystä kun mainitset. Hitaampien pitää päästä joukkoon mukaan ja muutenkin on parempi kun potentiaalisilla vaaranpaikoilla on alhaisempi tilannenopeus.
Edelleen. Moottoriteillä ei nopeus ole ongelma vaan toisten perässä roikkuvien kanssa-autoilijoiden kyvyttömyys ymmärtää turvavälin merkitystä.
Nopeutta vois hyvin nostaa, mutta pitää säilyttää vaarallisten paikkojen rajoitukset. Motarilla voisi nostaa, mutta sitten pitää lyyvä perkeelliset sakot liian lähellä ajamisesta ja toisten hengen vaarantamisesta.
Joskus ei noilla hermo kestä kuin yhdellä säiliöautomiehellä, piti ajaa 10 km n. 5 metrin päässä takana.
Edelleen. Moottoriteillä ei nopeus ole ongelma vaan toisten perässä roikkuvien kanssa-autoilijoiden kyvyttömyys ymmärtää turvavälin merkitystä.
Nopeutta vois hyvin nostaa, mutta pitää säilyttää vaarallisten paikkojen rajoitukset. Motarilla voisi nostaa, mutta sitten pitää lyyvä perkeelliset sakot liian lähellä ajamisesta ja toisten hengen vaarantamisesta.
X2!!!!
En ymmärrä miksi yhistelmällä pitää ajaa perseessä kiinni, ensinnäki se on tosi vaarallista, ja toisekseen näyttääkin erittäin typerältä :eek:
Itte rekalla ajaes maantiellä pidän VÄHINTÄÄN yhistelmän mitan väliä etummaiseen, yleensä kuitenkin kaksi tai kolme yhdistelmän mittaa.
Tässäkin myönnän että oon oppinu kantapään kautta, joskus ei ollut etummaiseen henkilöautoon turvaväliä kuin 20-30m talvella, jarrutti kun sen eteen luisteli kolmion takaa joku. oli siinä mulla puolikas (tyhyjänä onneksi) aiva poikittain keskellä tietä :( se kyllä pisti miettimään turvavälit uusiksi.
Edelleen. Moottoriteillä ei nopeus ole ongelma vaan toisten perässä roikkuvien kanssa-autoilijoiden kyvyttömyys ymmärtää turvavälin merkitystä.
Nopeutta vois hyvin nostaa, mutta pitää säilyttää vaarallisten paikkojen rajoitukset. Motarilla voisi nostaa, mutta sitten pitää lyyvä perkeelliset sakot liian lähellä ajamisesta ja toisten hengen vaarantamisesta.
X3 ja se sakko sellaiseksi, että tuntuu vielä viikonkin kuluttua
Joku puheli, että saksassa se olisi 1000€ luokkaa ja kaikki maksaa vaikka olisit sossu pummi jos ei ole rahaa niin sitten ei ole autoakaan :D
Mutta. 60 alueet risteyksissä on hyviä. Ja just tuosta syystä kun mainitset. Hitaampien pitää päästä joukkoon mukaan ja muutenkin on parempi kun potentiaalisilla vaaranpaikoilla on alhaisempi tilannenopeus.
Kyllähän se 60 alue on todella hyvä jos ihmiset vaan ymmärtäisi katsoa sen etäisyyden siihen saapuvaan autoon nähden :mad:
Monesti ite tosin lasken läpi reilua 60kmh;ta paitsi jos joku on risteyksessä kun ei koskaan tiedä tuleeko se eteen kun ei osaa arvioida nopeuksia.
Vaikee arvioida kun jotku "laskee läpi reilua 60km/h"
Ne ei ihan turhaan oo siinä ne rajoitukset.
En tiedä missäpäin stadia oikein ajelet, mutta kyllä nykyisin tuntuu pääsääntö olevan että mennään 40km/h mittarin mukaan kaikkialla, on se rajoitus 30km/h tai 60km/h. harvassa on ne pätkät missä 60km/h alueella porukka oikeasti 60km/h ajaa. Yleensä hyvä että edes viittäkymppiä.
Ymmärrän kun on huono keli että ajetaan sen mukaan, mutta kuivalla kesäkelillä harvemmin on perusteita sille miksi pitää ajaa pahimmillaan lähes 30km/h alle rajoituksen - ja tuo ei todellakaan ole mitenkään harvinaista (lähes päivittäin ajan mm. vanhaa tuusulantietä tai Viikin suoraa missä 60km/h rajoitukset).
Juu samaa mieltä, lisäksi tuomarilan tien pätkä vantaa/keravajoki risteyksestä ABC huoltsikalle on välillä 40km/h ajavia... no viimekesänä tais poliisin mittaama ennätys samalla tiellä 140 km/h
Tuusulan vanhalla tiellä menee hermot välillä kun joku mummo köröttelee 30 km/h.
Sitten se tie joka menee Tammiston läpi Valimotie, sillä tien pätkällä taas painetaan tosi lujaa, täytyy sanoa että on myös todella ruuhkainen klo 16.00 ja perjantaisin ja lauantaisin.
Onhan se nelikaistainen, mutta kun tullaan Helsingin puolelle valot toimii miten sattuu, siinähän TimoL tuli vastaankin yks päivä.
Ilmeisesti jotain muutoksia voisi olla luvassa... http://www.iltalehti.fi/autot/2013081917385858_au.shtml
https://www.facebook.com/PaivanByrokraatti/posts/168195226699614
Liikkuva poliisi on myös laajentanut toimenkuvaansa yllättävään suuntaan, sillä apulaispäällikkö Marko Lavikkalan huoli kohdistuu myös ympäristöön: "päästöt ja melu lisääntyy".
Lavikkalan mukaan kolme keskeistä tappajaa liikenteessä ovat ylinopeudet, turvavyön käyttämättä jättäminen sekä päihtyneenä ajaminen. Lavikkalan väite ei palkintokomitean käsityksen mukaan pidä täysin paikkansa.
Liikenneturvan tilastojen mukaan kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa nopeus on ollut seuraava:
• Ei ylinopeutta 67%
• 1-9 km/h ylinopeutta ajoi 6%
• 10-19 km/h ylinopeutta ajoi 5%
• 20-29 km/h ylinopeutta ajoi 4%
• 30 km/h tai yli ylinopeutta ajoi 16%
Vastaavasti liikenneturvan tutkimuksessa, jossa automaattivalvontaa on käytetty kahden kameran välisen keskinopeuden selvittämiseen, 49% kuljettajista ajoi ylinopeutta. Toisessa liikenneturvan tutkimuksessa taas sellaisilla yksiajorataisilla teillä, joiden tiekohtainen nopeusrajoitus oli 80 km/h, nopeusrajoituksen ylitti noin 60% autoilijoista ja vastaavasti 100 km/h rajoitusalueella ylinopeutta ajoi noin 40% autoilijoista.
Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ylinopeus ei siis nouse tilastoissa korostuneesti esiin. Jos kaikista autoilijoista 50% ajaa ylinopeutta ja kuolonkolareihin joutuneista 33%, tilanne näyttää jopa yllättävästi hieman päinvastaiselta. Tilastojen valossa etenkään pieni ylinopeus ei näytä vaikuttavan merkittävästi kuolonkolarin riskiin, mutta yli 30 km/h ylitykset sen sijaan kyllä lisäävät onnettomuusriskiä selvästi.
Paljon autoilevat tietänevät omasta kokemuksestaan, että yksi vaarallisimmista tilanteista maantiellä on ohittaminen, eikä nopeusrajoituksien muutoksella ole juuri vaikutusta ohituksiin liittyvän riskin osalta. Tähän riskiin voidaan enemmän vaikuttaa valistamalla autoilijoita siitä, että alinopeus on vähintään yhtä vaarallista kuin ylinopeus. Suurin osa ohistustarpeistahan liittyy alinopeutta ajaviin autoilijoihin, joiden erityisen ärsyttävänä alaluokkana ovat kuljettajat, jotka nostavat nopeuttaan ohituskaistan kohdalla, estäen ohituksen nopeusrajoitusten puitteissa, mutta jotka taas heti ohituskaistan loputtua pudottavat nopeutensa takaisin reippaasti alle tien nopeusrajoituksen.
Kaksikaistaiset moottoritiet ovatkin turvallisuudeltaan omaa luokkaansa nimenomaan minimoidessaan ohituksiin liittyvän riskin, kun ohittajan ei ole tarpeen siirtyä vastaantulijoiden kaistalle.
Liikenneturvan kommentit:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/08/1793837/liikenneturva-sallisi-130-kilometrin-nopeusrajoitukset-osassa-teita
Mä en oo enään pitkään aikaan edes ajanut sen mukaan mitä tikkari käskee vaan päättänyt itse mikä vauhti tuntuu hyvältä.
tälle vapaudelle hintana on satunnaistettu ylinopeusvero jonka suuruudesta liikkuva poliisipartio päättää tienlaidassa.
uuden muutoksen myötä meikäläisen oletetut maksuvelvoitteet pienenisivät
Tomppaa_
22.08.2013, 16:27
Ei ainakaan uudenmaan alueella tarvitse nostaa yhtään. Tuollahan on ihan täys kaaos kehällä ja tuusulanväylällä jo nytte. Lähes joka päivähän siellä saadaan muutama kolari aikaseks jos ei aamulla, niin iltapäivällä viimeistään. Kyllä täytyy vähän ihmetellä näitten "stadilaisten" ajotyyliä...
Kehäteillä ja ulosmenoväylillähän ajaa lähinnä niitä stadin ulnopuolella asuvia työmatkalaisia.. ;)
Jos em. tienpätkillä opeteltaisi ajamaan niin stadin ruuhkat ja jatkuvat onnettomuudet vähenisi oleellisesti. Mut täällä kun on pakko ajaa 10m "turvavälillä" mihin kukaan ei mahdu kun tarttee vaihtaa kaistaa tai tulla liittymästä, liittymistä toisaalta tullaan 50-60km/h 80-100km/h alueelle kun pässit ei tajua että kiihdytyskaistalla tulisi kiihdyttää niin reippaasti että ajettaisiin samaa nopeutta kuin siinä tiellä mihin ollaan menossa, ja toisaalta sitä valtaväylää ajavat ei ymmärrä vetoketjutekniikasta hevon vittuakaan vaan itsepintaisesti pidetään omasta paikasta kiinni - vaikka vetoketjuna kaikki liikenne sujuisi paremmin.
Kuvaavaa on, että stadissa ei tarvi ajaa kuin 5-10min. ja hermot jo ehtii mennä, esim. Jenkeissä tuli ajettua isoissa kaupungeissa + maanteillä kaksi viikkoa ja 4800km, todella vilkkaassakin liikenteessä, ja koko aikana pari hassua kertaa oli kun joku pöljä sinne osui. Sama pätee aika hyvin myös mm. sveduissa. Täällä ei vain osata ajaa järkevästi, sujuvasti, toiset huomioonottaen ja niin että liikenne kulkisi silti turvallisesti. En oikein tiedä mikä siinä on niin vaikeaa.
Ei ainakaan uudenmaan alueella tarvitse nostaa yhtään.
Mielellään olisin taas ajanut suurinta sallittua + marginaali päälle kotia päin tien ollessa Hyrylän jälkeen "vapaa", mutta Transitti veti 70-75 km/h jonoa 80-alueella. Ajaisko tuo yli 80 km/h jos olis 90-rajoitus...?
En tajuu miks nopeusmittarit pitää säätää jo tehtaalla persiilleen näyttämään liikaa.
lavanelikko
22.08.2013, 16:54
Mielellään olisin taas ajanut suurinta sallittua + marginaali päälle kotia päin tien ollessa Hyrylän jälkeen "vapaa", mutta Transitti veti 70-75 km/h jonoa 80-alueella. Ajaisko tuo yli 80 km/h jos olis 90-rajoitus...?
En tajuu miks nopeusmittarit pitää säätää jo tehtaalla persiilleen näyttämään liikaa.
Eiks tosta väärästä nopeusnöytöstä vois leimalla rokottaa:D:D:D Ei vaan pitäis varmaan saada lisää nopeusnäyttöjä katujen varsille niin jengi tietäis minkä verran mittari huijaa missäkin nopeudessa. Toisaalta osalle ihmisista on varmaan sama mitä nopeusnäyttö sanoo. Ajetaan varmuuden vuoksi alinopeutta niin ei ainakaan sinivuokot puutu tilanteeseen (vaikka toisaalta aihetta olisi):mad:
Tomppaa_
22.08.2013, 17:10
Kehäteillä ja ulosmenoväylillähän ajaa lähinnä niitä stadin ulnopuolella asuvia työmatkalaisia.. ;)
Jos em. tienpätkillä opeteltaisi ajamaan niin stadin ruuhkat ja jatkuvat onnettomuudet vähenisi oleellisesti. Mut täällä kun on pakko ajaa 10m "turvavälillä" mihin kukaan ei mahdu kun tarttee vaihtaa kaistaa tai tulla liittymästä, liittymistä toisaalta tullaan 50-60km/h 80-100km/h alueelle kun pässit ei tajua että kiihdytyskaistalla tulisi kiihdyttää niin reippaasti että ajettaisiin samaa nopeutta kuin siinä tiellä mihin ollaan menossa, ja toisaalta sitä valtaväylää ajavat ei ymmärrä vetoketjutekniikasta hevon vittuakaan vaan itsepintaisesti pidetään omasta paikasta kiinni - vaikka vetoketjuna kaikki liikenne sujuisi paremmin.
Kuvaavaa on, että stadissa ei tarvi ajaa kuin 5-10min. ja hermot jo ehtii mennä, esim. Jenkeissä tuli ajettua isoissa kaupungeissa + maanteillä kaksi viikkoa ja 4800km, todella vilkkaassakin liikenteessä, ja koko aikana pari hassua kertaa oli kun joku pöljä sinne osui. Sama pätee aika hyvin myös mm. sveduissa. Täällä ei vain osata ajaa järkevästi, sujuvasti, toiset huomioonottaen ja niin että liikenne kulkisi silti turvallisesti. En oikein tiedä mikä siinä on niin vaikeaa.
Itse olen ihmetellyt sitä samaa, että miksi ei kiihdytyskaistalla voi painaa sitä helvetin kaasupoljonta ja antaa mennä. Toinen erittäin yleinen ja vittumainen piirre on vasemmalla kaistalla ajo. Jos itse säätää vakkariin vaikka sen 107 ja antaa mennä, niin jossain vaiheessa takaa lipuu vierelle joku idiootti joka jää siihen junnaamaan ja tyypillisesti omalla kaistalla edestä tulee kuorkki tai jokin muu hitaampi matkaaja ja pitäisi kaistaa päästä vaihtamaan ohituskaistalle mutta vieressä junnaa tämä teiden valtias. Silloin joutuu jarruttamaan ja säätelemään myöhemmin vakkarin taas uusiksi. Erittäin ärsyttävää kun sitä tapahtuu usein.
Toinen mielenkiintoinen seikka on jota tapahtuu tuusulanväylällä paljon on se että ensin ajetaan sataa, ja yhtäkkiä vedetään liinat kiinni ja ruvetaankin junnaamaan neljääkymppiä. Liittyy tuohon liittymistä tuloon ilmeisesti. Tämän tilanteen yleisin aiheuttaja lienee ohituskaistalla oleva tulppa joka ei osaa siirtyä oikealle kaistalle?
Noin 2kk olen asunut uudellamaalla ja erittäin vahvasti olen tullut siihen tulokseen että täällä päin ei autolla osata ajaa. Onneks työmatka on vain 3km ja sekin tuusulan pikkuteitä. Vetäisin varmaan itteni narun jatkoks jos joutusin ajamaan helsingin keskustaan joka aamu ja illalla pois.
lavanelikko
22.08.2013, 17:32
Itse olen ihmetellyt sitä samaa, että miksi ei kiihdytyskaistalla voi painaa sitä helvetin kaasupoljonta ja antaa mennä. Toinen erittäin yleinen ja vittumainen piirre on vasemmalla kaistalla ajo. Jos itse säätää vakkariin vaikka sen 107 ja antaa mennä, niin jossain vaiheessa takaa lipuu vierelle joku idiootti joka jää siihen junnaamaan ja tyypillisesti omalla kaistalla edestä tulee kuorkki tai jokin muu hitaampi matkaaja ja pitäisi kaistaa päästä vaihtamaan ohituskaistalle mutta vieressä junnaa tämä teiden valtias. Silloin joutuu jarruttamaan ja säätelemään myöhemmin vakkarin taas uusiksi. Erittäin ärsyttävää kun sitä tapahtuu usein.
Toinen mielenkiintoinen seikka on jota tapahtuu tuusulanväylällä paljon on se että ensin ajetaan sataa, ja yhtäkkiä vedetään liinat kiinni ja ruvetaankin junnaamaan neljääkymppiä. Liittyy tuohon liittymistä tuloon ilmeisesti. Tämän tilanteen yleisin aiheuttaja lienee ohituskaistalla oleva tulppa joka ei osaa siirtyä oikealle kaistalle?
Noin 2kk olen asunut uudellamaalla ja erittäin vahvasti olen tullut siihen tulokseen että täällä päin ei autolla osata ajaa. Onneks työmatka on vain 3km ja sekin tuusulan pikkuteitä. Vetäisin varmaan itteni narun jatkoks jos joutusin ajamaan helsingin keskustaan joka aamu ja illalla pois.
Eipä toi ramppikäyttäytyminen ole missään muualla sen parempaa:mad: Toimii omasta mielestä ja kokemuksesta parhaiten juurikin pääkaupunkiseudulla verrattuna muuhun Suomeen:o
pastirolli
22.08.2013, 17:37
Aivan sama kuinka nopeuksia nostellaan kunhan vain varotaan muita tienkäytäjiä kuten lapsia. Vain köyhillä on kiire.
Jos em. tienpätkillä opeteltaisi ajamaan niin stadin ruuhkat ja jatkuvat onnettomuudet vähenisi oleellisesti.
Liittymistä tullaan 50-60km/h 80-100km/h alueelle kun pässit ei tajua että kiihdytyskaistalla tulisi kiihdyttää niin reippaasti että ajettaisiin samaa nopeutta kuin siinä tiellä mihin ollaan menossa, ja toisaalta sitä valtaväylää ajavat ei ymmärrä vetoketjutekniikasta hevon vittuakaan vaan itsepintaisesti pidetään omasta paikasta kiinni - vaikka vetoketjuna kaikki liikenne sujuisi paremmin.
Täällä ei vain osata ajaa järkevästi, sujuvasti, toiset huomioonottaen ja niin että liikenne kulkisi silti turvallisesti. En oikein tiedä mikä siinä on niin vaikeaa.
Tässäkin loistaa se suomalainen perikateus ja minä minä minä eikä vittu kukaan muu kulttuuri.
Liettuassa Vilnassa oli kivaa ajaa kun ruuhka kulki 40kmh ja vetoketju toimi kuin college takkia olisi sulkenut :)
Siellä rampilta tultiin liittyttävän tien nopeutta eikä kuten suomaliassa jarrutus kaistaa ensin sataa ja sit päässä liinat kiinni ja 40-60kmh ruvetaan kyttäämään paikkaa :mad: :mad:
Tuttu kysyi miksen väistänyt tai hidastanut kiihdytys kaistalta 60-70kmh tulevaa 100 rajoituksella ja meillä 87kmh vauhtina.
Ei ole minun asia hidastaa, että joku kuuno pääsee tielle eteen junnaamaan ja sitä paitsi se ainakin pari vuotta sitten oli laissa KIELLETTY.
Estämään en todellakaan rupea jos 100 rajoituksella mulla on 100 nopeutena ja joku tulee ramppia 105Kmh niin en aja vierelle ja estä liittymistä.
Tutulle meinasi käydä vahinko, onneksi oli leveät pientareet :mad:
Tuttu tuli 80kmh alueelle reilua 80kmh ja rinnalle sattui auto samalla nopeudella,
noh tuttu meinasi, et hidastaa ja niin teki muuten tämä viereinenkin 75 asti.
Sitten tuttu kiihdytti niin tämä viereinenkin,
noh pitkä kaista alkoi loppumaan niin tuttu teki äkkijarrutuksen ja viereinen reagoi samoin, mutta tuttu vain nykäisi jarrulla ja samantein kaasu pohjaan niin viereinen ei ehtinyt kiihdyttää :D
Sitä en muista tapahtuiko kyseisen episodin jälkeen mitään mainittavaa vai jatkoivatko molemmat vain ajamista.
Aivan sama kuinka nopeuksia nostellaan kunhan vain varotaan muita tienkäytäjiä kuten lapsia. Vain köyhillä on kiire.
X 2
Byrocrat
25.08.2013, 20:40
Aivan sama kuinka nopeuksia nostellaan kunhan vain varotaan muita tienkäytäjiä kuten lapsia. Vain köyhillä on kiire.
Jos moottoritienopeuksia korotetaan niin ei pitäis jalankulkijoiden turvallisuuteen mitenkään vaikuttavan. Moottoritiellä jos tarvitse varoa lapsia niin ovat lapsukaiset pahasti eksyksissä tai muuten vain väärässä paikassa!!! :(
Byrocrat
25.08.2013, 21:02
Kehäteillä ja ulosmenoväylillähän ajaa lähinnä niitä stadin ulkopuolella asuvia työmatkalaisia.. ;)
Kuvaavaa on, että stadissa ei tarvi ajaa kuin 5-10min. ja hermot jo ehtii mennä, esim. Jenkeissä tuli ajettua isoissa kaupungeissa + maanteillä kaksi viikkoa ja 4800km, todella vilkkaassakin liikenteessä, ja koko aikana pari hassua kertaa oli kun joku pöljä sinne osui. Sama pätee aika hyvin myös mm. sveduissa. Täällä ei vain osata ajaa järkevästi, sujuvasti, toiset huomioonottaen ja niin että liikenne kulkisi silti turvallisesti. En oikein tiedä mikä siinä on niin vaikeaa.
Tarkennetaan nyt, että kehäteillä "töpeksii" pääasiassa kehäkolmosen ulkopuolella asuvat :rolleyes: pk-seudulla töissäkäyvät kännykkään puhuvat kehyskuntalaiset :(
Ei tuo stadissa ajamisen tarvitse stressata sen pahemmin kuin Stokiksessa tai euroopassa ajelukaan kun asennoituu liikenteeseen oikealla tavalla. Jos hermo menee noin pienestä ei kannata Stadin pieneen ruuhkaan mennäkään vaan käyttää julkkiksia :rolleyes:
Joo ja minun osalta kun ajan edelleen 100km/h "pakettiautolla" olen enemmän tientukkeena.
Mutta ehdottomasti hyvä asia... nostaisivat sitten tuon pakettiauton nopeusrajoitusta samalla. Tuo ei sovi, koska EU on päättänyt että uusiin pakuihin pitäisi tulla nopeusrajoitin. Ettei niillä voi ajaa ylinopeutta. Sitä en tiedä onko tuo oikeesti jo päätetty mutta vihreyden nimissä sellaista ajettiin eteenpäin. Tais olla niin että EU mielestä pakulla ei saanut ajaa kuin 110km/h? Jos ajetaan lujempaa niin päästöt kasvaa.. En tie kuka noilla pakuilla sitten talla pohjassa ajelee?
Mutta jotain järkeä noihin nopeusrajoituksiin saisi tulla. Kehä 1 siinä tunnelin kohdalla. 60km/h. Mitä vittua?!?! Kukaan ei aja noin hitaasti siinä. Melkein aina kaikki ajaa 80 vauhtia. Nopeusrajoitus menettää merkityksensä. Vihdintielle ovat myös keksineet laittaa 60 rajoituksen ja sen takia kun tiellä tapahtuu paljon kolareita. Harvassa on nekin kaverit mitkä siinä ajaa 60 vauhtia. Melkein kaikki ajaa 70-80. Vielä typerämpää on ajaa tuota 60 vauhtia illalla kun tiellä on vähän käyttäjiä. Ruuhka-aikana taas ei pääse edes 60 vauhtia kun joku tolvana on ne valot suunnitellut niin että joka hemmetin valoon pitää aina pysähtyä. Vielä kun ne nyt fixailee niitä valoja niin ovat päättäneet että sivuteiltä saa tulla jonot tyhjäksi (vaikkei siellä välttämättä ketään ole), mutta päätiellä taas riittää että 3-4 autoa pääsee läpi ja taas punaiset. Sit ihmetellään että mistä ihmeestä tuo ruuhka tulee..
Itse kannatan noita rajoitusten nostoja. Motarilla tuskin kovin usein 130 vauhtia ajelen, kun en nytkään 120 vauhtia ajele siellä. 100 kun pitää mittarissa niin menee huomattavasti vähemmän polttoainetta ja jos haluu vielä halvemmalla ajaa niin menee vanhalle tielle ajeleen 80 vauhtia niin menee vielä vähemmän polttoainetta.
Toinen mielenkiintoinen seikka on jota tapahtuu tuusulanväylällä paljon on se että ensin ajetaan sataa, ja yhtäkkiä vedetään liinat kiinni ja ruvetaankin junnaamaan neljääkymppiä. Liittyy tuohon liittymistä tuloon ilmeisesti. Tämän tilanteen yleisin aiheuttaja lienee ohituskaistalla oleva tulppa joka ei osaa siirtyä oikealle kaistalle?
Ajelin pari vuotta sitte kuorma-autolla kehäteillä sun muilla sivukaduilla päivittäin ja kun liikennettä on tarpeeksi ja ajetaan olemattomilla turvaväleillä niin tuommoisen "haamuruuhkan" syntymiseen ei vaadita kuin se, että joku on 5 minuuttia sitten himmaillut jossain kohtaa kehää tai ollu muuten vaan vaikeuksia liittyä liikenteeseen. Siinä sitten on semmonen hidastelusuma ilman mitään ilmeistä syytä vaikka kuinka pitkään, se vaan pikku hiljaa siirtyy taakkepäin kun se kiihdyttäminenkin kestää aina niin helvetin kauan, vaikka suurin osa autoista pääsee nollasta sataan kuitenkin alle 15 sekunnissa. Eli kehällä ajetaan seittemääkymppiä koko aamu, koska joku papparainen klo:8:15 kävi terkkarissa.
Sitten on kyllä kivan näköstä toiki, että jossai kesän mökillelähtöruuhkassa vasen kaista vetää huonommin, kuin oikee kaista. Syynä se, että kiireiset rynnii heti väkisin vasuriin kun tulee joku nopeudenmuutos plus nelostiellä rekkojen toistensa ohittelu olemattomilla nopeuseroilla.
Ei tuo stadissa ajamisen tarvitse stressata sen pahemmin kuin Stokiksessa tai euroopassa ajelukaan kun asennoituu liikenteeseen oikealla tavalla. Jos hermo menee noin pienestä ei kannata Stadin pieneen ruuhkaan mennäkään vaan käyttää julkkiksia :rolleyes:
Ei se niistä ruuhkista johdu, vaan siitä että täällä vain ei osata sujuvaa ja turvallista liikennettä, toisten huomioonottamista yms.. Yksi iso syy PK- seudun ruuhkiin johtuu juuri noista em. syistä, sekä pöljästä liikennesuunnittelusta.
Monessa muussa isossa kaupungissa ja/ tai vilkkaassa liikenteessä on pirun paljon rentouttavampaa ajaa, koska liikenne kuitenkin koko ajan sujuu 8vaikka sitten menisi vain 30km/h moottoritiellä), tilaa annetaan, ei poukkoulla kaistoilta toiselle yms. - ajetaan liikenteessä kuten pitää. Ei minulla hermot ole mennyt kertaakaan esim. Los Angelesin ruuhkissa istuessa, kun 100km matkaan on kulunut n. 6h, tai kun on ajettu vilkkaassa moottoritieliikenteessä 75mph alueella 55mph koska liikennettä on paljon. Eikä ole mennyt sveduissa maantiellä ajaessa hermo vaikka on sielläkin useita tuhansia kilometrejä tullut ajettua, koska siellä ei tunnu tällaista armotonta säätöä ja itsepintaista minä-minä-idioottimaisuutta olevan läheskään siinä määrin kuin Suomessa.
Moskovassa on kuulemma mielenkiintoisia aamuruuhkia. :D Suomen ruuhkiin sais vähän perspektiiviä. En oo käyny Moskovassa ku lentokentällä, mut hauska olis käydä kattomassa meininkiä.
Porvoon Hilma
26.08.2013, 18:54
Moskovassa on kuulemma mielenkiintoisia aamuruuhkia. :D Suomen ruuhkiin sais vähän perspektiiviä. En oo käyny Moskovassa ku lentokentällä, mut hauska olis käydä kattomassa meininkiä.
Muutaman kerran ollut Moskovassa metsuroimassa ja siellä pääsee ihailemaan oikeita ruuhkia. Igor ja Sergei mataa citymaasturissaan pitkin leveitä katuja. :D
Sitten on kyllä kivan näköstä toiki, että jossai kesän mökillelähtöruuhkassa vasen kaista vetää huonommin, kuin oikee kaista. Syynä se, että kiireiset rynnii heti väkisin vasuriin kun tulee joku nopeudenmuutos plus nelostiellä rekkojen toistensa ohittelu olemattomilla nopeuseroilla.
Aamen, tätä oon aina ihmetellyt ja sitä kuinka sitten ollaan niin vihasia kun jotkut menee rauhassa oikealta ohi kun jarruvalot palaa.. varmaan liittyy tuohon ei päästetä ohituskaistalla ohi -syndroomaan.
Tomppaa_
27.08.2013, 10:32
Aamen, tätä oon aina ihmetellyt ja sitä kuinka sitten ollaan niin vihasia kun jotkut menee rauhassa oikealta ohi kun jarruvalot palaa.. varmaan liittyy tuohon ei päästetä ohituskaistalla ohi -syndroomaan.
Ja tässä vaiheessa sitten ruvetaan kiilaamaan oikealle kaistalle. On muutama sellanenki tilanne tullu jo nähtyä
Edit. Ja tosissaan vaikka Lappeenrannan keskustassakin liikkuu paljon porukkaa kasin ja neljän aikaan niin ei siellä vituta ajaa kun ihmiset ajaa oikein ja puuttuu nämä perseilijät.(pl. venäläiset)
Näinhän se käy. http://www.hs.fi/fingerpori/s1305710550065