PDA

View Full Version : hilu huoltoautoksi


sekavakala
12.08.2013, 18:28
mitäs tuo katastus mies vaatii että saa ton hiluxin muutoskatastettuu huolto autoksi?

A-R
12.08.2013, 18:33
tippuuko siinä verot?

sekavakala
12.08.2013, 18:36
näin ne väittää että tippuis

A-R
12.08.2013, 18:42
onnistuisko 4x4 hiace vm-88 huoltoautoksi?

sekavakala
12.08.2013, 18:50
paha mennä sanoo näin selvinpäin

parukit
12.08.2013, 18:57
Huoltoauto on pakettiauto. En ymmärrä miksi pakettiautosta tehtäisiin huoltoauto.

A-R
12.08.2013, 18:58
mistä löytää toyotaan virin kestävät männät.. kolmessa männässä laki oli halki..

A-R
12.08.2013, 18:59
verotus mukamas vain 200e nyt 483e

sekavakala
12.08.2013, 19:00
Huoltoauto on pakettiauto. En ymmärrä miksi pakettiautosta tehtäisiin huoltoauto.
niin ne "viisaat” tietää kertoo et ois pienempi vero mut vitustakos noista tietää...

sekavakala
12.08.2013, 19:01
Huoltoauto on pakettiauto. En ymmärrä miksi pakettiautosta tehtäisiin huoltoauto.
niin ne "viisaat” tietää kertoo et ois pienempi vero mut vitustakos noista tietää...

ln-65 -85
12.08.2013, 19:58
Itelläkin olis tarkotus tehä Hiluxista huoltoauto siksi että lavaa vois lyhentää. Mut kiinnostais toi verojen tippuminenki :) onko kukaan tehny viel huoltoautoo hiluxista? Onko muuta kuin 1800kg omapaino ja viilapenkki/lapiot yms? :)

Krisse
12.08.2013, 20:09
No ei ne verot pakettiautosta tipu sillä että tekee siitä huoltoauton joka on myös pakettiauto.

A-R
12.08.2013, 20:12
näin itsekin luulisin.. mutta voiko olla maasturissa joka huoltoauto nii verot vaan 200.. luulen et paskapuhetta

-MaTTi-
12.08.2013, 20:27
niin ne "viisaat” tietää kertoo et ois pienempi vero mut vitustakos noista tietää...Ei ehkä sieltä, mut Trafin sivulta selvii: http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara

Eli paskaa puhuneet jos muka huoltoautolla halvemmalla pääsis.

tieros
12.08.2013, 21:09
mulla Läjä joka on leimattu huoltoautoksi niin verot huitelee siinä 250e pintaan vuosi :)

baxxter
12.08.2013, 21:22
mulla Läjä joka on leimattu huoltoautoksi niin verot huitelee siinä 250e pintaan vuosi :)
Eikä huitele, ellei "pintaan" tarkoita +100e

tieros
13.08.2013, 13:27
Eikä huitele, ellei "pintaan" tarkoita +100e

Korkeintaan +/- 10e! Just tuossa trafin sivuilla mitä laskin niin näytti 247e/vuosi :)

Arska
13.08.2013, 16:36
Korkeintaan +/- 10e! Just tuossa trafin sivuilla mitä laskin niin näytti 247e/vuosi :)

Kovin on kevyt LJ, jos on noin pienet verot.

tieros
13.08.2013, 17:08
Kovin on kevyt LJ, jos on noin pienet verot.

painohan on tuon 1880kg.

Tuossa kun laskin uudestaan kun sain tarkan painon niin tulokseksi antoi tämmöistä.

Perusvero: päivässä: 0.555, vuodessa: 202,5€

käyttövoimavero: päivässä: 0.171, vuodessa: 62,4€

Yhteensä: päivässä: 0.726, vuodessa: 264,9€

Arska
13.08.2013, 17:11
painohan on tuon 1880kg.

Tuossa kun laskin uudestaan kun sain tarkan painon niin tulokseksi antoi tämmöistä.

Perusvero: päivässä: 0.555, vuodessa: 202,5€

käyttövoimavero: päivässä: 0.171, vuodessa: 62,4€

Yhteensä: päivässä: 0.726, vuodessa: 264,9€

Omapaino varmaan on tuon 1880kg, mutta veron määräytymisperusteena käytetään kokonaispainoa.

tieros
13.08.2013, 17:24
Ahaa eli se lasketaan tuon tieliikenteessä sallitun kokonaismassan mukaan mikä on 2210kg? mutta siltikki jos se lasketaan tuon mukaan niin hintaan tulee about 80e lisää ja se on siltikki halvempi ku hilun verot. No tämän vuoden veron ku läjästä maksoin niin ei ollut ku jotain 260e.

Viipo
13.08.2013, 18:44
Hiiluksissapa onkin paljon suurempi kokonaismassa ku läjässä.

-MaTTi-
13.08.2013, 21:49
No tämän vuoden veron ku läjästä maksoin niin ei ollut ku jotain 260e.
Seki verokausi määräytyy millon mistäkin, jos käytät liikennekäytöstäpoistossa niin kausi katkeaa ja alkaa alusta. Sit sun mahdollisen toisen (käyttö)auton jo maksetut verot voi siirtyä sille ja päinvastoin. Eli laskujen perusteella harvoin pysyy tarkalla hermolla mitä ne vuotuiset kulut oikeesti on.

RIPAX
13.08.2013, 22:02
Mulla on hiluksi joka leimattu huoltoautoksi,ja sillon laskennallisesti vero putos joku 7€/vuosi ja todellisuudessa ei sitäkään. YN110 hiluksin kokonaismassa tais olla jotain 2230 kg,ainaki alle 2300.

tieros
14.08.2013, 00:51
Seki verokausi määräytyy millon mistäkin, jos käytät liikennekäytöstäpoistossa niin kausi katkeaa ja alkaa alusta. Sit sun mahdollisen toisen (käyttö)auton jo maksetut verot voi siirtyä sille ja päinvastoin. Eli laskujen perusteella harvoin pysyy tarkalla hermolla mitä ne vuotuiset kulut oikeesti on.

Joulukuussa auton ostin ja sillon tuli vuodeksi eteenpäin veropaperit jotka maksoin. Nyt tosin auto seisonnassa ku ei ole moottoria :(

-MaTTi-
14.08.2013, 07:27
Mulla on hiluksi joka leimattu huoltoautoksi,ja sillon laskennallisesti vero putos joku 7€/vuosi ja todellisuudessa ei sitäkään.
Laskennallisesti ja todellisuudessa ne on sentilleen samat mitä ennenkin. :confused: En ymmärrä ollenkaan. Kattokaa ny noita Trafin verosivuja uudestaan (linkki ed. sivulla) ja sanokaa sit muuttuuko ne vai ei. No, laitetaan vielä tähänkin:
Uudemmat ajoneuvot verotetaan CO2-tiedon ja vanhemmat ajoneuvot kokonaismassan perusteella

Ajoneuvoveron perusvero perustuu auton valmistajan ilmoittamiin CO2-päästötietoihin. Jos autolla ei ole ajoneuvoliikennerekisterissä päästötietoa, vero perustuu auton kokonaismassaan.

Paketti- ja kaksikäyttöautojen veroperuste määräytyy käyttöönottovuoden perusteella seuraavasti:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1315297156/1ef344736edd26872d618e20b61f7705/67-paketti-ja___.png?fb_bfn=64-paketti-ja___.png
http://www.trafi.fi/filebank/a/1357299996/7b5ba1f4d136df83e8ee8bb870abb7c9/10994-Perusvero_kokonaismassan__mukaan_1_1_2013_alkaen.j pg
http://www.trafi.fi/filebank/a/1315297228/7333a488379dadd91c8dc1539d29c68a/68-kayttovoimavero.png
Vakuutusmaksut taas täysin eri asia, ne voi noustakin.

hiluvitkutin
14.08.2013, 08:36
Pitäs olla aika selkee kahtoo tailukosta.
Vm 84 hilun kokonaispaino on 2410.

Messätissari
14.08.2013, 19:22
Eikö ln110 ekstra hytillä ollut bensakoneella takana kova penkki ja vyöt ja rekisteriotteessa luki henkilömäärä 2+2? Vai muistanko aivan pieleen?

Sama kääpiöille tarkoitettu tila diiselissäkin on ja tulpatut reiät vöille. Pakettiautoonhan ei vanerijakkaroita pysty rekisteröimään, jos ei niitä alun perin ole ollut. Mutta mitäs jos onkin huoltoauto?

Joskus olisi kätevä kuskata ihan laillisesti ylimääräistä kyytiläistä, ettei tartte lattialla makuuttaa.

Viipo
14.08.2013, 20:10
Eikö ln110 ekstra hytillä ollut bensakoneella takana kova penkki ja vyöt ja rekisteriotteessa luki henkilömäärä 2+2? Vai muistanko aivan pieleen?

Sama kääpiöille tarkoitettu tila diiselissäkin on ja tulpatut reiät vöille. Pakettiautoonhan ei vanerijakkaroita pysty rekisteröimään, jos ei niitä alun perin ole ollut. Mutta mitäs jos onkin huoltoauto?

Joskus olisi kätevä kuskata ihan laillisesti ylimääräistä kyytiläistä, ettei tartte lattialla makuuttaa.

Juu ei onnistu. Mut vieläkös pakettiautossa saa olla kyydissä kuorman lastaukseen ja purkuun tarvittavaa talkooväkeä?

Messätissari
14.08.2013, 20:38
Juu ei onnistu. Mut vieläkös pakettiautossa saa olla kyydissä kuorman lastaukseen ja purkuun tarvittavaa talkooväkeä?
Tuosta pykälästä en edes tiennyt, että mahdoton sanoa, miten on. Talkoohommaa se on tyhjäntoimittaminenkin, eikö niin?

Viimeinen kyytiläinen sanoi, että ei se lattialla ronottaminen mitään, mutta kun kardaanikyttyrä hakkaa kyljen mutkalle.

Käskimmekin sen oitis lavalle ressun alle.

HeikkiH
14.08.2013, 20:40
Pakettiautoonhan ei vanerijakkaroita pysty rekisteröimään, jos ei niitä alun perin ole ollut. Mutta mitäs jos onkin huoltoauto?

Pakettiauto (N-luokan ajoneuvo) se huoltoautokin on.

BJ-40/76
14.08.2013, 21:23
Mulla on hiluksi joka leimattu huoltoautoksi,ja sillon laskennallisesti vero putos joku 7€/vuosi ja todellisuudessa ei sitäkään. YN110 hiluksin kokonaismassa tais olla jotain 2230 kg,ainaki alle 2300.

Siis onko tuo YN110 se n.1990 nelivetoinen sillä reilun 2 litran bensa koneella?

Jos on, niin omapino taitaa pyöriä noin 1600-1700 kg, ja siten kokonaispaino on todennäköisesti yli 2300 kg.

Mutta jos nimenomaan olet rekisteriotteesta tarkistanut, niin sitten uskon.

RIPAX
15.08.2013, 21:47
Siis onko tuo YN110 se n.1990 nelivetoinen sillä reilun 2 litran bensa koneella?

Jos on, niin omapino taitaa pyöriä noin 1600-1700 kg, ja siten kokonaispaino on todennäköisesti yli 2300 kg.

Mutta jos nimenomaan olet rekisteriotteesta tarkistanut, niin sitten uskon.

En ny viittti lähtee papereita tutkiin mut muistaakseni oli kokonais massa 2210kg,ja omapaino 1540kg. Koneena oli alunperin 4Y joka siis 2.2 litranen pensakone. Vuosimalli on-89 ja nelivetoisista puhutaan. Dieselissä tais olla enemmän kokonais painoo,ja painavampi konekin,pensa koneen paino oli140kg kun turbodieselin(2L-t) 222kg. Eri hiluissa koneen ja vuosimallin mukaan on pikku heittoja,uudemmissa pensa koneisissa oli eri painoja kun konetyyppikin oli 4Y-e ja ainakin ln-65 oli enemmän veto painoo ja muistaakseen myös kokonaispainoo,jarrullista vetopainoa melko huvittavat 3050kg siis ln65 ja YN110 vain 1500kg!!

-MaTTi-
15.08.2013, 21:57
jarrullista vetopainoa melko huvittavat 3050kg siis ln65 ja YN110 vain 1500kg!!
Nyt menee ristiinkytkentämassat ja valmistajan sallimat massat sekaisin. Diisselissäkään valmistajan sallima ei ainakaan yli 2000 kg ole.

RIPAX
18.08.2013, 00:00
Nyt menee ristiinkytkentämassat ja valmistajan sallimat massat sekaisin. Diisselissäkään valmistajan sallima ei ainakaan yli 2000 kg ole.

En viittis sateeseen lähtee kattomaan mut LN65 otteesta olin lukevinani 3050kg,ja eikös siinä lukenu justiinsa jarrullisen kärryn suurin kokonaismassa,muistaakseni myös Lj tojossa oli lähelle samat vetopainot. Lukeekos siinä otteessa mitään ristiinkytkentä massoja? Siinä tyyppikilvessähän lukee vaik mitä mut poliisi ei niihin ota mitään kantaa,siks en niitä ota huomioon. Siitä on mulla kans käsitys et uudemmissakaan hiluissa ei oo ku parisen tonnia jarrullista painoo.

Viipo
18.08.2013, 00:09
Otteessa nyt saattaa lukee ihan mitä sattuu.

Itellä oli RJ:ssä otteessa jarrullisen vetomassa 2000kg, samoin on tossa runnerissa, sekä vanhassa takapotku hiacessa.

Sen sijaan monella kaverilla on huoltoauto-LJ:ssa jarrullisen kärrin vetomassa otteessa 3500kg

kippo86
18.08.2013, 09:29
En viittis sateeseen lähtee kattomaan mut LN65 otteesta olin lukevinani 3050kg,ja eikös siinä lukenu justiinsa jarrullisen kärryn suurin kokonaismassa,muistaakseni myös Lj tojossa oli lähelle samat vetopainot. Lukeekos siinä otteessa mitään ristiinkytkentä massoja? Siinä tyyppikilvessähän lukee vaik mitä mut poliisi ei niihin ota mitään kantaa,siks en niitä ota huomioon. Siitä on mulla kans käsitys et uudemmissakaan hiluissa ei oo ku parisen tonnia jarrullista painoo.

Mun LN46:ssa oli 3000kg jarrullisen kärryn vetomassa. Omamassa oli 1450kg, kokonaismassaa en muista...

-MaTTi-
18.08.2013, 10:57
Jos ne massat on siinä otteen etusivulla O.1 ja O.2 -kohdissa niin ne on valmistajan sallimat, mut jos erikoisehdoissa "Tieliikenteessä sallittu suurin perävaunumassa jarruin" niin silloin ne voivat olla ristiinkytkentäkatsastuksessa aikoinaan 1,5x kokonaismassaan asti hyväksyttyjä painoja ta muuten vaan jonkin muun seikan rajoittamia. Ja näitä entisaikaisia 1,5x ylimassoja ei enää oo aikoihin voinut lisätä jos niitä ei oo aiemmin ollu merkattuna, vaikka autot olis identtisiä. Kaikkien LJ:den valm.sallima on 2000 kg vaikka otteessa 3500 kg.

BJ-40/76
19.08.2013, 23:05
Ja minun extra cap LN 65:ssa taisi olla jarrullista 1400 kg, jarrutonta alle 750 kg

Ja kaikkein huvittavin oli tuo PoroAmbulanssi: siis umpikoppainen BJ-75 vm. 89?: jarrullista 3000 kg, jarrutonta jotain 450 kg:rolleyes:

ja aikojen alussa oli lada niva, jossa oli 2400 kg jarrullista.

Ja täysin ulkopuolelta topiikista;


Suomalaisilla jarruttomilla perävaunuilla taitaa olla joku erikoinen "suojelusenkeli": kun katsoo noita kuormia, mitä "perus merkonomi" vetää, niin oikei ihmetyttää, että miten noita kolareita ei satu tuon enempää:
Yksi esimerki, mistä taannoin huomautin, kun sattui rauta kaupassa samaan jonoon; Opel Vecktra:n (olikohan vielä pienimmällä koneella, kuitenkin ilman nelivetoa) perässä oli iso, jarruton kuomukärry, ja melkein täynnä lecaharkkoja, 2:lla kuormalavalla, ja kelmulla käärittynä, ja noin 10 säkkiä harkkolaastia takimmaisena, toki ooppelissa oli alusta kunnossa, kun perä oli ylhäällä kuin teini corollassa!
-> perheen isä (takapenkillä 2 turvaistuinta) aikoi viedä mökille kellarin kunnostukseen harkot nyt, kun vielä routa ei ole sulanut.

Kuitin mukaan harkot painoi reilun tonnin, ja laasti muistaakseni 400 kg! kun asiasta huomautin, niin 4 säkkiä harkkolaastia siirtyi opeliksin peräkoppiin.

Hivenen kylmäsi, kokematon kuski, kitkoilla oleva Opel, perässä vähintään 1500kg painava jarruton kärry olemattomalla aisapainolla, kuorma sitomatta, ja varmaan kohta takapenkillä pari kakaraa, suksiboksi täynnä kamaa, ja jäinen tie,,,, Yritin varotella, mutta käsitti vissiin väärin, kun itselläni oli yli 2 tonnia painava land cruiser, nastarenkaat ja siinä jarruton avonainen kärry, ja siinä n. 200 kg painekyllästettyä sidottuna 2 kpl 50mm leveillä räikkäliinoilla....

Siis normaalilla pienen perheen perheautolla ei VÄLTTÄMÄTTÄ riitä vetokyky jarruttomaan kuomukärryyn, missä uusi touring kelkka. (noin 300 kg?)

-> Jos joskus joudun kolariin jarruttoman kuomukärryn veturin kanssa, niin aika herkästi kysyn mitä on kyytissä, sillä jos toinen ajaa kopiksi jarrut lukossa, ja vaikka olisi minun pitänyt väistää, niin jos vastapuolella on 2x ylikuorma perässä, niin syyllisyys voi jakaantua...

p.s yhdellä puolitutulla on nyt uudehko 5- hlö perheauto, on kaiken maailman elektroniset avustimet, mutta tuolla turvallisuus ihmeellä ei saa vetää kuin vajaa 500 kg jarrutonta, ja käytiin punnitsemassa tuo jarruton kuumasinkitty kuomukärry, kantavuutta jäi reilut 100 kg, siinä on hyvää kuormatilaa reilu 4m2...

p.s.s itselläni O1 luokan (kuomu) kärry, siis mitä ei tarvitse katsastaa, mutta jarrullinen! Ei sen takia, että en Land cruiserilla "uskaltaisi" vetää 750kg jarrutonta, mutta jarrut on kivat raskaasti kuormattuna, ja liukkaalla. -> miksei yli 750 kg jarrullinen kärry: pitää säännöllisesti katsastaa, JA tyhjänäkin vedettäessä olla Be kortti. (minulle ei ongelma, mutta kun "raskaampaa" lähdetään kuljettamaan, niin ei se yleensä sovi tuolle 1,5x3m lavalle.)

Kuljukka
20.08.2013, 00:11
Mulla oli kans ln65 3100kiloa...

tekniikkamies
20.08.2013, 08:28
Suomalaisilla jarruttomilla perävaunuilla taitaa olla joku erikoinen "suojelusenkeli": kun katsoo noita kuormia, mitä "perus merkonomi" vetää, niin oikei ihmetyttää, että miten noita kolareita ei satu tuon enempää:

Ihmettelen myös kevytperävaunu kuskeja kun monien tekemiset on vastoin niitä fysiikan perusasioita mitä opetetaan jo peruskoulussa.

Yksi kummallisuus on millähän tavoin on muka hyvä kuormaustapa laittaa jotain lautakuormaa perävaunun ohuiden etu- ja takalaitojen päälle?

Toinen mitä porukka ei tunnu tajuavan, vetokuula ei olo suunniteltu niin, että siinä olisi tarkoitus olla nostoa ylöspäin.

Mitähän nämä tyypit saisi aikaan 3500 kilon kärryllä?

Marcus78
15.10.2013, 19:13
Mä rekkasin vuonna 2009 Hilun huoltoautoksi ihan vaan sen takia, että siihen sai kovan lavakatteen.
Veroista en tiedä :D
Painoa vaadittiin tuo 1880kg?? ja työkalupakki lavalle.

-MaTTi-
15.10.2013, 19:16
Mä rekkasin vuonna 2009 Hilun huoltoautoksi ihan vaan sen takia, että siihen sai kovan lavakatteen.


Ja 1.4.2009 jälkeen tullattuun pakuun saa laittaa kovan katteen tuosta noin vain. Mut vanhempiin tosiaan onnistuu just tuollein huoltoautona.

Nikso
15.10.2013, 19:45
Aika ihmeellisiä nämä lakikoukerot. Ties minkälaisessa saunaillassa on päätetty ja miten kovassa kännissä, eikä aina mitään käytännön merkitystä.

Nikuzai
15.10.2013, 23:25
Noita omamassoja kun kattelee myös omasta käyttö kinneristä niin kyllä siinä on tarkkaan vittuiltu verottajan puolesta autoilijalle. Käytännössä kaikki on 10 kiloa raskaamman veron puolella :mad:



Mites tietääkö kukaan saako autosta katsastettua kantavuutta hieman pois omamassan laskiessa?

sössö84
16.10.2013, 21:20
Voinko poistaa lavan tai lyhentää sen noin 80cm heittää tankin vinssin ja akun lavalle, työkalupakki mukaan lukien , mennä konttorille ja muuttaa hilux huolto autoksi?

Viipo
17.10.2013, 06:18
Ei ne huoltoautot vissiin oo aina ollu max. 3 hengelle. Nyt tuli itelle vastaan Renault Saviem, 5 hengen huoltoauto ja pienellä verolla.

BJ-40/76
17.10.2013, 19:35
Ei ne huoltoautot vissiin oo aina ollu max. 3 hengelle. Nyt tuli itelle vastaan Renault Saviem, 5 hengen huoltoauto ja pienellä verolla.

Jos mennään henkilö/pakettiautoista kuorma-autoihin, niin moni asia on toisin... siis tuo renuhan on kuorma-auto?

p.s voi 5 hengen henkilö farkkukin olla huoltoauto, mutta vain kunnalla, valtiolla ja sähkölaitoksella. (ulkomuistista nuo, mutta ei voi olla yksityisellä eikä "normi" yrityksessä)

Viipo
17.10.2013, 19:46
Jos mennään henkilö/pakettiautoista kuorma-autoihin, niin moni asia on toisin... siis tuo renuhan on kuorma-auto?

p.s voi 5 hengen henkilö farkkukin olla huoltoauto, mutta vain kunnalla, valtiolla ja sähkölaitoksella. (ulkomuistista nuo, mutta ei voi olla yksityisellä eikä "normi" yrityksessä)

Tämä yksilö on paku, ja ihan yksityisessä omistuksessa.

BJ-40/76
17.10.2013, 22:30
Tämä yksilö on paku, ja ihan yksityisessä omistuksessa.

On monta asiaa, mistä minulla ei ole havaintoja; tuo paku luokan Renault Saviem on yksi niistä.
Ainoat fyysiset kokemukset k.o kuormurista on lavan puolelta...:o
Ja netin ihmeellisessä maailmassa katselin kerran yhtä 4x4 kopiautoa...

Ja yhtään b-kortilla ajettavaa privaatti huoltoautoa ei ole tullut vastaan.

Nikuzai
17.10.2013, 22:58
Ei ne huoltoautot vissiin oo aina ollu max. 3 hengelle. Nyt tuli itelle vastaan Renault Saviem, 5 hengen huoltoauto ja pienellä verolla.


Oisko savieemelissä kuitenkin kuutiot sallivana ratkaisuna kuten korkeassa LT;ssä tai korkeassa ja pitkässä ducatossa?

Danlig
21.10.2013, 13:10
Mulla on mersussa 2100 jarrullista mutten ikinä tota menis ees yrittää. Eikä toi 2.3 pensa takaveto taitas pärjätäkkää