Kirjaudu sisään

View Full Version : Toyota 12H-T + automaatti


Jeep-Ukko
11.08.2013, 15:12
Herätetäänpäs taas automaatti keskustelua Toyota rintamalta.

Ilmeisesti joku Toyotan A440F laatikko kävis melko kivuttomasti 12H-T:n jatkeekksi.
Mutta saatavuus???

Ilmeisesti sitä on ollut joissain Canada/(usa?) markkinoilla ja Australiassa?
HJ61 automaatilla tehdas asenteisena.
????

Minkälaisia eriversioita tuosta A440 laatikosta lie on olemassa.
Mikä olisi suomessa helposti saatavilla vastaava laatikko.

Tai mikä laatikko tuon moottorin jatkeeksi helposti kävisi bolt-on?

Täällä palstalla tietysti moni ajattelee 4x4, eli jakolaatikon kera.
Mutta nyt konverssio olisi taka veto vehkeeseen.
Saisi olla ylivaihteella ja lukko turbiinilla.

---

ELi toisin sanoen taidetaan kääntyä GM th700 puoleen.
Löytyy ylivaihde ja lukko turbiini ja rempattuna/vahvistettuna kestää.

Olikos kellään valmiina adaptereita 12H-T ja TH700 laatikoiden väliin.
Tahi jenkki sivustoille linkkejä.

---

Tokihan tietenkin tuollaisen muutoksen tekee helposti, varsinkin jos itselle tekisin, mutta jos nyt jollain olisi valmiina jotain.
Kun kyseinen kampe ei ole minulle itselle, niin pääsisi helpommalla, jos saisi valmiina.
Kavereille on helpompi esittää asia, että osta tuosta valmis.

Ja toisaalta kiinnostaa miten muut on toteuttanut.
Mitä heikkoja ja mitä hyviä juttuja.
Ja näin ollen ei tekisi samoja virheitä, vaan paremman version.

----

Vähän kun yritin googletella, niin enempi löytyi niin päin, että jenkki V8 on istutettu Toyotan vaihdelaatikkoon.
Mutta Toyon kone Jenkkilaatikkoon ei löytynyt. Tai en osannut etsiä.

hunter hdj
11.08.2013, 19:10
Tuntus,jos takavetoinen laite tulossa niin TH 700 laatikko hojon koneen jatkeeksi?


Jos on ahkera laatikon purkaja osia ei saa lootaan kotimaasta kovinkaan helpolla?

Ainaskaan HDJ A 442F auomaattilaatikkoon ole nähnyt tarvike osia tai korjauspaketteja Suomessa tarjolla..?

Ns muovinen öljyn sihti makso lootaan 125 euroa ,joten muita osien hintoja ei ole sen jälkeen onneksi vielä tarvinnut kysyä... :D

kaikenlaista http://www.marks4wd.com/

BJ-40/76
11.08.2013, 19:34
Tuohon 440F laatikkoon löytyy aika hyvin maailmalta osaa.

Tuo hdj:n A442F, ja nimenomaan vanhempi malli on sitten monin verroin vaikeampi osien suhteen, toki orkkis osia saa lähimmältä toyota-varaosakauppiaalta, mutta hintaa on reilusti enemmän, kuin esim TH-700 tarvikeosissa.

Nuo molemmat täysin hydraulisesti ohjattuja, siis 24V sähköt ei ongelma.

p.s Tuo A442F öljysihti on pestävä versio, mutta voihan sen tietysti vaihtaakkin...

Jos haluaa lujan ja varaosiltaan halvan laatikon, niin oliko th 700 korvaaja 4L60? ja vanhimmat vielä hydraulisesti ohjattuja.

hojo85
11.08.2013, 19:39
anteeksi jos vähän topikkia lainaan mut
mikäs laatikko kävis tuon koneen jatkeeksi jos haluaisi nelivetona pysyvän ja automaati pienellä sovituksella? onko joku tehnyt sellaista?

Jeep-Ukko
11.08.2013, 19:58
Tuohon 440F laatikkoon löytyy aika hyvin maailmalta osaa.

Tuo hdj:n A442F, ja nimenomaan vanhempi malli on sitten monin verroin vaikeampi osien suhteen, toki orkkis osia saa lähimmältä toyota-varaosakauppiaalta, mutta hintaa on reilusti enemmän, kuin esim TH-700 tarvikeosissa.

Nuo molemmat täysin hydraulisesti ohjattuja, siis 24V sähköt ei ongelma.

p.s Tuo A442F öljysihti on pestävä versio, mutta voihan sen tietysti vaihtaakkin...

Jos haluaa lujan ja varaosiltaan halvan laatikon, niin oliko th 700 korvaaja 4L60? ja vanhimmat vielä hydraulisesti ohjattuja.
En niin kovin kuheasti ole tuota tietoa osannut etsiä.
Onkos tuota A440F, sekä neli, että taka vetona?
Vai vaatiiko takaveto konverssiossa häntä muutoksia?
Oliko ylivaihdelaatikko ja löytyykö turbiinilukkoa.
Tai millä numerolla samainen laatikko olisi takavetona.

Kyseisessä autossa tälläkin hetkellä 12v ja 24v sähköjä sekaisin.
Dynan 5v manuaali laatikko 12H-T:n jatkona.
Periaatteessa volttien suhteen sähköohjatuissa laatikoissakaan ei tule ongelmaa, jos ja kun kytkennät vain saa tehtyä sillai, että toimii.

Mutta toki ajatus, että olisi mahdollisimman mekaanisella/hydraulisella toiminnolla, jotta sähköjen kanssa ei tarvitsisi rakennella.
Toki turbiini lukko vaatii 12v sähkön.

Tuo TH700:kin on luja laatikko, varsinkin jos käyttää oikeassa paikassa rempattavana ja asennuttaa hevyduty kitin.

Häänrik
11.08.2013, 20:08
Olikin jo juttua tuolla yksityisviesteissä meidän kyseisestä 2h+700th konversiosta. isä kävi kylässä ja varmistelin siltä vielä, eli siihen chevyn vetolevyyn on sorvattu hj:n hammaskehä, hj:n startti, mersun jostain 509 tms salamavaihtaja joka vaihtaa jännitteen 12-->24v startatessa. oli edellisellä omistajalla ollut ongelmana juurikin tuo startti, ei chevyn starttia saanut kuulemma mitenkään sopimaan hjn koneen kanssa. Ei kumpikaan meistä muistanut että miksi, että oliko chevyssä startti laatikossa kiinni ja hjssa koneessa vai miten päin se oli.. :D

Jeep-Ukko
11.08.2013, 20:19
Olikin jo juttua tuolla yksityisviesteissä meidän kyseisestä 2h+700th konversiosta. isä kävi kylässä ja varmistelin siltä vielä, eli siihen chevyn vetolevyyn on sorvattu hj:n hammaskehä, hj:n startti, mersun jostain 509 tms salamavaihtaja joka vaihtaa jännitteen 12-->24v startatessa. oli edellisellä omistajalla ollut ongelmana juurikin tuo startti, ei chevyn starttia saanut kuulemma mitenkään sopimaan hjn koneen kanssa. Ei kumpikaan meistä muistanut että miksi, että oliko chevyssä startti laatikossa kiinni ja hjssa koneessa vai miten päin se oli.. :D
Chevyn startti on moottoriin pultattu lohkoon alhaalta päin, eli ei käy Toyotan kylkeen.

Tosin, kun Toyotan ja laatikon väliin on joka tapauksessa välilaippaa tehtävä, niin kyllä sille startillekin saa kiinnikkeen tehtyä, jos käyttäisi Chevyn vetolevyä/hammaskehää, mutta toisaalta Toyota lähtee paremmin käyntiin kun on 24v voimaa.

Juu, tuo Mersun salama rauta on hyvä keksintö. Mutta aikoinaan kun ei ollut helposti (halvalla) saamaksellaan, niin tuli auton omat sähköt rakennettua 12v omalle akulle ja laturille.
Ja toinen 24v laturi ja 2kpl akkuja, joista otettiin kaikkea kivaa.

----

Eli kyseessä on minun rakentama Dodgen RamVan.
12H-T + dynan 5v. manuaali.

Myin auton pari vuotta sitten.
Nykyinen omistaja olisi nyt kiinnostunut automaatti laatikosta siihen, ja lupasin vähän selvitellä ja ehkä mahdollisesti toteuttaakin muutos.

BJ-40/76
11.08.2013, 21:49
En niin kovin kuheasti ole tuota tietoa osannut etsiä.
Onkos tuota A440F, sekä neli, että taka vetona?
Vai vaatiiko takaveto konverssiossa häntä muutoksia?
Oliko ylivaihdelaatikko ja löytyykö turbiinilukkoa.
Tai millä numerolla samainen laatikko olisi takavetona.

Kyseisessä autossa tälläkin hetkellä 12v ja 24v sähköjä sekaisin.
Dynan 5v manuaali laatikko 12H-T:n jatkona.
Periaatteessa volttien suhteen sähköohjatuissa laatikoissakaan ei tule ongelmaa, jos ja kun kytkennät vain saa tehtyä sillai, että toimii.

Mutta toki ajatus, että olisi mahdollisimman mekaanisella/hydraulisella toiminnolla, jotta sähköjen kanssa ei tarvitsisi rakennella.
Toki turbiini lukko vaatii 12v sähkön.

Tuo TH700:kin on luja laatikko, varsinkin jos käyttää oikeassa paikassa rempattavana ja asennuttaa hevyduty kitin.

Saatavuus: noita käytetyjä 440, ja varsinkaan 442 (olen yrittänyt ostella 442 pari vuotta, pelkästään sitä varten, että vois mitata pari juttua/tehdä työkaluja...) ei ole saapusalla.... tuota 440 on vielä -90 luvun alkupuolella FJ-80:ssä. -> japanista ja saksasta sulatettu jo aikaa sitten, jenkeistä kallis kuskata, ja kehitysmaissa aina keppivaihteisia... Noita on myös takavetoisena, mutta ainakin euroopassa vielä harvinaisempi tänäpäivänä.

Ominaisuudet?: Manuaalit ei ole käsillä, mutta ulkomuistista: on ylivaihdelaatikko, ylivaihde muistaakseni 0,75 ja ykkönen yli 4 ja momentin muunto n.2. (th-700 : ylivaihde hivenen pitempi, oliko 0,7? ja ykkonen paljon pitempi, oliko 3?)
ja sähköä 442 laatikko ei tarvitse (jos ei ole alunperin vakionopeussäädintä, jolla oma solenoidi laatikossa, muistaakseni turbiinin lukon rumppaamisen estämiseksi, joku oli käyttänyt sitä muuttaakseen turbiinilukon lukitusta? ja ylläoleva ulkomuistista, saa korjata, jos meni väärin.

Noissa (täysin-) sähköohjatuissa, kuten esim. hdj-80 uudempi 442, niin vaatii aika paljon tietoa eculle, että saa ohjattua oikein....
Toki kaiken maailman bittimyllyjä on nykyään saatavissa, joista voisi siittää aivot; valitettavasti tuo ohjelmointiopiskelu on loppunut 1980 luvulla:(, ja nuo nykyajan tupakkiaskin kokoiset "marjat" ei ymmärrääää....

Häänrik
11.08.2013, 22:12
Chevyn startti on moottoriin pultattu lohkoon alhaalta päin, eli ei käy Toyotan kylkeen.

Tosin, kun Toyotan ja laatikon väliin on joka tapauksessa välilaippaa tehtävä, niin kyllä sille startillekin saa kiinnikkeen tehtyä, jos käyttäisi Chevyn vetolevyä/hammaskehää, mutta toisaalta Toyota lähtee paremmin käyntiin kun on 24v voimaa.

Juu, tuo Mersun salama rauta on hyvä keksintö. Mutta aikoinaan kun ei ollut helposti (halvalla) saamaksellaan, niin tuli auton omat sähköt rakennettua 12v omalle akulle ja laturille.
Ja toinen 24v laturi ja 2kpl akkuja, joista otettiin kaikkea kivaa.

Hae marmorilta hodarin salamavaihtaja :D Tunnetusti hodariin on halvat osat, varsinki marmorilla :D:D:D:D:D:D

mäksä
12.08.2013, 09:38
anteeksi jos vähän topikkia lainaan mut
mikäs laatikko kävis tuon koneen jatkeeksi jos haluaisi nelivetona pysyvän ja automaati pienellä sovituksella? onko joku tehnyt sellaista?

olin aikoinaan paneliassa purkamolla töissä ja 2kpl automaatti hojoa purin siellä..
en osaa sanoa onko askit myyty ajat sitten :eek:

mut kannattaa kysyä autotarvike ja purkamo m.niemi

Hessu888
13.08.2013, 09:07
Englannin ebayssä on ollut muutamakin 61:n automaattiloota parilla huntilla myynnissä viime aikoina. Täl hetkel ei kyl pistänyt silmään.

helmapelti
10.05.2014, 23:45
Onkos nämä automaattiprojektit edenny?
Mulla on ollu mielessä kaikenlaisia hydraulimoottori ryömintöjä hjhin mutta kun kytkin luistaa, vitonen ei pysy päällä ja ykkönen/kakkonen menee nihkeesti päälle lähdössä niin automaattiin vaihtaminen voisi olla hyvä vaihtoehto kaikkiin vaivoihin.

Automaateista kun en mitään tiedä niin viisaammat voisivat heittää ehdotuksia mitä ja miksi kannattaisi ottaa aihioksi. Halpa ja hyvä tietenkin tai halvalla kunnostettava, hjn jakiksella jos sen sovittaminen on järkevää.

Hitaasti ryömittely saisi parantua, muuten ominaisuudet saisi olla alkuperäisen kaltaiset. Maantieajoa tulee vähän mutta käyttöauto kuitenkin.

turakoitsija
11.05.2014, 00:05
muuten mistään mitään tiedä mutta 1hd-t ja 12ht esim startti eripuolilla konetta ym eli ei ole ainakaan noi hdj:n 440 ja 442 laatikot oikein helppo ratkaisu?

Jeep-Ukko
11.05.2014, 10:01
Ei ole minun toimesta edennyt mihinkään.

Startin sijainti, tai minkä tahansa laatikon istuttaminen ei ole ylitse pääsemätön ongelma.
Se vain täytyy tehdä sopivat muutokset ja istuttaa.

Omaan autoon kun ei ole ollut tarvetta tehdä, niin ei ole tullut ruvettua suunnittelemalla suunnitteleen muutoksia.
Kaveri kenen auto nyt on, niin hän ei ole asiaa saanut eteenpäin sen enempää. Ja hän ei ole tilannut/käskenyt minua alkaa tekemään, kyseli vain ajatuksia aiheesta.

---

Omatkin projektit venyy, ei ole edennyt
12H-T + XJ Jeepin manuaali laatikko.
http://i1269.photobucket.com/albums/jj598/Jeep-Ukko/Jeep%20XJ/IMG_1758_zpsa2aa132e.jpg

Kaikki on tehtävissä, kun vain tekee.

helmapelti
11.05.2014, 10:48
Kuvittelisin että kaikenlaisia sovitekuoria/kauluksia saa tehtyä hitsailemalla kun hommalla ei olisi mikään kiire.
Akseleiden sovituksia saisi olla mahdollisimman vähän kun niitä ei itse pysty tekemään, Marks4wd:llä taitaa jotain sovitteita ollakin.

Mutta mitä itse vaihteiston toiminnasta olisi hyvä tietää?
Automaatilla offailevat varmaan osaa sanoa jotain mitä pitäisi huomioida.

Olisiko tuo TH700 järkevä vaihtoehto vai tietääkö joku sopivampaa?
Miten automaatteja voi säätää ominaisuuksiltaan mieleisekseen?
Miten säätäisitte 12ht kanssa lällyoffailuun paremmin soveltuvaksi?

helmapelti
12.05.2014, 02:17
Löysin jotain tietoa netin syövereistä, th700 on saatu pelaamaan hjssa tyydyttävästi mutta ehkä mielenkiintoisempi projekti on tällainen manualisoitu 4l80E+NP203 alennus+toyotan jakis.
https://lh6.googleusercontent.com/-A616mCBlMkM/UMFeNMac_mI/AAAAAAAAAjk/yNm4xWn9lDc/s800/P7290096.JPG

Hieno projekti muutenkin : http://forum.ih8mud.com/threads/family-haulin.160807/page-98

Tuo th700 89-92 dieselistä np203 alennuksella toyotan jakikseen olisi kai toimiva ja turvallinen vaihtoehto.
Mites sitten lanroverin ZF4HP22 ja jakis.
Borg Warner-NV225 vs FTC 4745.
Mitä noita lantikan osista olisi hyvä tietää, onko lainkaan sopivia hjhin?

tdi
25.10.2018, 03:23
Nostellaampa tätä.
12ht perään automaatti sellaisella jakolaatikolla josta takakardaani lähtee keskeltä ja etukardaani oikealta. Mikä se voisi olla?:rolleyes: