View Full Version : Maa moottorin käynnistys
kellukka
11.08.2013, 13:16
Tuollainen laite pitäis kokeilla tulille.. käy dieselillä tms. onko kellään kokemusta kyseisestä laitteesta..?
En itse tiedä sanoa mutta kehtaisin suositella Veksiä.
Uskoisin että löytyy vinkkiä muille harrastajille.
Mahlun maamoottorimuseo O4OO 642857/ Veikko Leppämäki.
Kotoa löytyneet moottorit on löytänyt tuolta uuden elämän.
kellukka
11.08.2013, 13:30
En itse tiedä sanoa mutta kehtaisin suositella Veksiä.
Uskoisin että löytyy vinkkiä muille harrastajille.
Mahlun maamoottorimuseo O4OO 642857/ Veikko Leppämäki.
Kotoa löytyneet moottorit on löytänyt tuolta uuden elämän.
Mullakin perus ajatus on että miten tuo lähtee tulille mutta lähinnä mietityttää että miten sen saa imemään polttoainetta ja kai siinä joku puoli puristin pitää olla.. että missä vaiheessa hanoja auki yms. kiitos vihjeestä.
Meillä on kans tuon tapainen maamoottori, kuitenkin pari vuotta sitten huomattiin että nyt se näyttää jotenkin erilaiselta, lähempää tarkasteltiin niin joku pr#%¤"le oli varastanu siitä tuon syöttöpumppuhäristimen :mad::mad::mad::mad::mad: vaikee selvittää edes kuka, kun asiaa ei huomattu heti :mad:
wuntzikka
11.08.2013, 14:55
yks tuttu on pelannut jonku verran noitten maamoottoreiden kans, että jos haluat soitella tms., niin nakkaa yyveetä niin laitan vaikka hänen puhnumeron
kellukka
11.08.2013, 15:43
yks tuttu on pelannut jonku verran noitten maamoottoreiden kans, että jos haluat soitella tms., niin nakkaa yyveetä niin laitan vaikka hänen puhnumeron
Joo kiitos. laittelen sit yv:tä kun saan sen muuten laiteltua kondikseen.. Tuolla Linkit osiossa hauskat videot on näköjään videon pätkä kun tuollainen laitetaan käyntiin.. komeesti käynnisty:D
Nostokurki
11.08.2013, 16:50
Onko mitään tyyppikilpeä?
Porin Konepajan valmistama B.M.V. (Björneborgs Mekaniska Verkstad), olisiko 8-10hv malli, yleisemmin kutsuttuna "Porilainen", näin äkkiä kuvasta luntattuna.
Kaksitahtinen diesel, iskutilavuutta taisi olla n. 2.3L jos en väärin muista. Jäähdytysnestetankki tuosta ainakin puuttuu, ei kannattane hirveän pitkiä aikoja pyöritellä ilman sitä.
Itselle voisi tuurillaan syksyllä tulla samanmoinen, jos työkaveri on nyt saanut kaupat hierottua loman aikana... :)
kellukka
11.08.2013, 17:00
Onko mitään tyyppikilpeä?
Porin Konepajan valmistama B.M.V. (Björneborgs Mekaniska Verkstad), olisiko 8-10hv malli, yleisemmin kutsuttuna "Porilainen", näin äkkiä kuvasta luntattuna.
Kaksitahtinen diesel, iskutilavuutta taisi olla n. 2.3L jos en väärin muista. Jäähdytysnestetankki tuosta ainakin puuttuu, ei kannattane hirveän pitkiä aikoja pyöritellä ilman sitä.
Itselle voisi tuurillaan syksyllä tulla samanmoinen, jos työkaveri on nyt saanut kaupat hierottua loman aikana... :)
En oo löytäny tyyppikilpee.. joo ja porilainen on kyseessä. Joo.tarkoitus olis laittaa 200 litran tynnyri jäähdytys vedeksi ja kun saisin sen tänne kotia niin olis tarkoitus tehdä jonkinlaista petiäkin..
Tourinki
11.08.2013, 17:03
Tällä kylällä on yks isäntä kuka on noiden kans pelaillu ja pitää paikallisissa tapahtumissa näytöksiä. Voin kysellä tutuilta nimeä ja yhteystietoja, jos tarvetta ilmenee neuvoille tai avulle.
Tuommonen samanmoinen on ja viimeksi viimekesänä sitä käytelly. Tälle kessää ei oo tullu otettua esille. Kuula kunnolla lämpimäksi, käsipumpulla alakusyötöt ja pyöräytys vauhtipyörästä ni siittäpä se käynnistyy. Syöttöä ehtii säätäämään sittenkin.
kellukka
11.08.2013, 18:58
Tuommonen samanmoinen on ja viimeksi viimekesänä sitä käytelly. Tälle kessää ei oo tullu otettua esille. Kuula kunnolla lämpimäksi, käsipumpulla alakusyötöt ja pyöräytys vauhtipyörästä ni siittäpä se käynnistyy. Syöttöä ehtii säätäämään sittenkin.
Joo.pitää ottää videon pätkää kunhan saan sen laiteltuu. ilmeisesti mäntä jumissa kun nyt ei pyörähtäny vauhti pyörästä(pari vuotta sit vielä pyöri. millähän tuo olis hyvä liotella irti?
Jep, hehkukuula-sytytteinen kaksitahtinen. Linkin videossa paineilmakäynnisteisenä. Kannattaa katsoa koko video.
https://www.youtube.com/watch?v=AG1MnXkHhlM
king cap
11.08.2013, 19:14
Joo.pitää ottää videon pätkää kunhan saan sen laiteltuu. ilmeisesti mäntä jumissa kun nyt ei pyörähtäny vauhti pyörästä(pari vuotta sit vielä pyöri. millähän tuo olis hyvä liotella irti?
naapurin setällä oli kans maamoottorissa mäntä jumissa niin se kaatoi männän päälle polttoöljyä antoi liueta, aina välillä koitti sekä lisäsi polttoöljyä niin sillä se irtosi ja hyvin toimii.
Äkkiä katottunu suurin puute käymiselle taitaa olla ruiskupumpulta suuttimelle menevä putki. Voitelupumpun toiminta ja öljyn määrä on myös syytä tarkastaa. Siis tuo laatikko, missä tuo B.M.V teksti on. Vivun pitää liikkua herkästi, jos on pumppu jumissa, niin romua tulee siitä ja itse moottorista.
Puolipuristusta ei näissä varsinaisesti ole, vaan palotilasta on hanalla varustettu kanava, josta seuraillaan palotilan lämpöä hehkutuksen aikana pyörittelemällä konetta ees taas. Kun höyry on sopivaa, niin tulppa kiinni ja käyntiin nykimään. :D Veivauksen kanssa pitää sitten olla ajatusta, ettei sormet lentele, kun puristusta vasten nää kuulamoottorit käynnistetään.
Kuulan hehkutus tulee aina suorittaa ajanhenkeen puhalluslampulla tai kosaanilla, ei missään tapauksessa "pilleillä" pistemäinen lämpö ajansaatossa tekee halkeamia kuulaan ja sitten onkin tiedossa romua taivaalla ja hiukan muuallakin.
Kampikammiossa on tyhjennys hana, josta pitää tyhjentää kampikammio sinne kertyneestä öljystä tai ylimääräsestä polttoaineesta, koneen ollessa sammuksissa. Sinne jos kerääntyy öljyä ja kone alkaa käymään niillä, niin taas on leikki kaukana.:eek:
Polttoainetankin kun sijoitat niin, että se pääsee valumaan pumpulle, ni homma pelaa.
kellukka
11.08.2013, 19:58
Jep, hehkukuula-sytytteinen kaksitahtinen. Linkin videossa paineilmakäynnisteisenä. Kannattaa katsoa koko video.
https://www.youtube.com/watch?v=AG1MnXkHhlM
Piotää varmaan pultata toi vehje johonkin tukevampaan kiinni kun noihin lahonneisiin lankkuihin heh!
kellukka
11.08.2013, 20:01
Äkkiä katottunu suurin puute käymiselle taitaa olla ruiskupumpulta suuttimelle menevä putki. Voitelupumpun toiminta ja öljyn määrä on myös syytä tarkastaa. Siis tuo laatikko, missä tuo B.M.V teksti on. Vivun pitää liikkua herkästi, jos on pumppu jumissa, niin romua tulee siitä ja itse moottorista.
Puolipuristusta ei näissä varsinaisesti ole, vaan palotilasta on hanalla varustettu kanava, josta seuraillaan palotilan lämpöä hehkutuksen aikana pyörittelemällä konetta ees taas. Kun höyry on sopivaa, niin tulppa kiinni ja käyntiin nykimään. :D Veivauksen kanssa pitää sitten olla ajatusta, ettei sormet lentele, kun puristusta vasten nää kuulamoottorit käynnistetään.
Kuulan hehkutus tulee aina suorittaa ajanhenkeen puhalluslampulla tai kosaanilla, ei missään tapauksessa "pilleillä" pistemäinen lämpö ajansaatossa tekee halkeamia kuulaan ja sitten onkin tiedossa romua taivaalla ja hiukan muuallakin.
Kampikammiossa on tyhjennys hana, josta pitää tyhjentää kampikammio sinne kertyneestä öljystä tai ylimääräsestä polttoaineesta, koneen ollessa sammuksissa. Sinne jos kerääntyy öljyä ja kone alkaa käymään niillä, niin taas on leikki kaukana.:eek:
Polttoainetankin kun sijoitat niin, että se pääsee valumaan pumpulle, ni homma pelaa.
Eli siis siihen bmv laatikkoon tulee oljyä? oli aika tukkosen näköinen sihti siellä.. ja jumissakin ne vivustot.. pitää herkistellä niitäkin.
Eli siis siihen bmv laatikkoon tulee oljyä? oli aika tukkosen näköinen sihti siellä.. ja jumissakin ne vivustot.. pitää herkistellä niitäkin.
Joo. Siinä päässä kun on se räikkä mekanismi, niin ota siihen kampiakselilta tuleva tanko irti, niin pääsee kokeilemaan liikkuuko pumpun sisuskalut.
Tässä videossa samanmoista laitetaan käyntiin asiantuntia selostuksella. :D
https://www.youtube.com/watch?v=gluDChfaqGY
BJ-40/76
11.08.2013, 22:44
itse olen hehkukuula maamoottorin "takapotkusta" saanut verta ulos, farkkujen ja paidan repeämistä, toki painoa oli silloin 1/3 tai 1/4 osa nykyisestä.... mutta saatiin papattamaan, kun opittiin...
Mutta yksi kylän metsureista, varmaan riskein, ja keskari pullon avustuksella "loukkasi-" itsensä: tuon mystisen hanan varressa oli koneen omistaja, paljon lapsia, ja ei televisota... :koko maamoottori "hyppäsi tasakäpälää", ja metsuri linkutti tiehensä...
Siis; jos "ammattiapua-" on saatavilla, niin ainakin käynnistykseen! kuka tahansa saa liotettua ruostuneen männän irti...
p.s tuo dsl ja voitelu jne... on niin erikoisia systeemejä, ja niihn vihkyynteneitä harrastajajia löytyy... kannattaa kysyä apuja, säilyy n.100v tekniikka ehyenä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6130&pictureid=136122
profiilissa loppu opus
vturpeinen
13.08.2013, 04:57
Isä ukolla kotopihassa toimiva samanlainen...:D
Tule kysy purkuohjeet, ukolla oli kans mäntä jumissa jne niin voi selittää...ja onpa taitaa vielä valmistajan ohjekirjakin
Kaikki romut ne samalle kylälle eksyy... :D
kellukka
14.08.2013, 19:59
Isä ukolla kotopihassa toimiva samanlainen...:D
Tule kysy purkuohjeet, ukolla oli kans mäntä jumissa jne niin voi selittää...ja onpa taitaa vielä valmistajan ohjekirjakin
Kaikki romut ne samalle kylälle eksyy... :D
Kiitokset asiantuntia neuvoista! Eiköhän tuo minunkin moottori sitten joskus aikanaan tulille saada..ja jos ei muuten niin ukkos avustuksella kun henkiin herättämis vaihe käsillä:D Ja kiitokset palstalaisilllekkin neuvoista ja ohjeista.
Kannattaa katsoa että syötön säätö toimii. Pumpussa kierrettävä kehä. Nostamalla voi antaa myös ruiskuja lämmityksen aikana jolloin juoruhanasta näkee savun värin. Käyttöohjeita löytyy netistä: Helsingin yliopisto/kansalliskirjasto/pienpainatteet. Kone käynnistyy samalla tavalla kumpaankin suuntan. Käynnistys ei ole voimalaji. Vauhtipyörästa pukkaat vain vasten puristusta, niin lähtee just toisinpäin käymään jos kuula on sopivan lämmin.
Tuollainen laite pitäis kokeilla tulille.. käy dieselillä tms. onko kellään kokemusta kyseisestä laitteesta..?
Tämmönen mennykki ihan ohi. Faijalla on mielöestäni just samanlainen ja viimeks kesällä käytteli pärehöylän voimanlähteenä. Videookin olis, ku ehtiis joskus editoimaan.
Jos vielä kaipailet apuja koneen suhteen, niin laita vaikka privaa, niin kyselen ukolta neuvoja.
Nostokurki
23.08.2013, 15:31
Mulla on kans nykyään samanlainen, tosin siinä on myös suuttimen putki tallessa :) mäntä jumissa ja jonkin verran klappia tuntuis olevan kiertokangen laakerissa, eli pitänee purkaa ensin ja koittaa käyntiin vasta sitten.
Missäs vaiheessa kellukan kone on?
kellukka
23.08.2013, 17:19
Mulla on kans nykyään samanlainen, tosin siinä on myös suuttimen putki tallessa :) mäntä jumissa ja jonkin verran klappia tuntuis olevan kiertokangen laakerissa, eli pitänee purkaa ensin ja koittaa käyntiin vasta sitten.
Missäs vaiheessa kellukan kone on?
Mulla vielä alkutekiöissään maa moottori projekti kun pitäis saada se tänne kotia kotipihasta.. ei meinaa noi lahonneet kärrit kestää sitä kuljetusta ku yritin:D ja nyt menny tuon auton kanssa miettiessä vinssi petiä..prkl ku ei tiedä vinssien mittoja että tietäis tehdä tuon petin.. valmistajien sivuillakin on aika nihkeesti tietoja mitoista ja sit pitäis miettii rulla kita että miten etäs vinssistä yms.. Mut maa moottori pitäis ottaa talven aikana työn alle kun on joutavempaa aikaa.
... ja nyt menny tuon auton kanssa miettiessä vinssi petiä..prkl ku ei tiedä vinssien mittoja että tietäis tehdä tuon petin.. valmistajien sivuillakin on aika nihkeesti tietoja mitoista ....
Offtopic...
ComeUp:illa on ainakin sivuillaan ihan hyvät mittakuvat vinsseistään, joiden avulla on kyllä aika helppo hahmottaa vaadittavat mitat. http://www.comeupwinch.com/
Mannesman
26.08.2013, 19:27
Maamoottorin näin Ylämyllyn automuseolla kesällä Rompepäivillä. Hitto kun en muista mikä ukko se oli. Se käynnisteli sitä siellä. Kommee peli oli...