PDA

View Full Version : Halpa&Hyvä mattamusta maali autoon

Häänrik
10.08.2013, 21:27
Pitäis tuo harrasteauto saattaa kuluvan talven aikana väreihin.. Eli kertokaas viisaat mikä olis halpa ja suht fiksun näkönen mattamusta maali joka ei aiheuta kemikaalisia reaktioita 43vuotta vanhan toyotan maalin päällä? Entäs mitä pohjamaalia kannattais käyttää?

Kunnon maalit maksaa sen yli 500 jos ite tekee mutta koska kyseessä on harrastepeli eikä viihti tähän hätään ihan älyttömiä sijoittaa kun vituiksi se menee kumminkin niin... :D

slickjones
10.08.2013, 21:39
Kurkkaa.... http://www.automaalit.net ite oon sieltä ostanu kannattaa lukea selosteet hyvin... edullinen ja hyvä asiakaspalvelu

Häänrik
10.08.2013, 21:43
Niin ja tosiaan unohtu mainita että oon autojen maalaamisen suhteen ihan noob aloittelija joten ihan kaikki vinkit otetaan vastaan :)
On vähän OT kun kyseessä ei oo maastoauto, mutta tilanne on seuraava: vanha maali jää paikoilleen, 5-10 sormenpään kokosta lommoa pitää ehkä kitata. osa hiottu pellille kun pitää hitsata.

Eli mitä tarvitsen? Mä en tiedä vielä oikeasti yhtää mitään :D

Jappi
10.08.2013, 21:54
2-k uretaanimaali, tunnettu myös työkone-, tai teollisuusmaalina.
+aika helppo maalata.
+nopeasti pölykuiva.
+kestävä.
-myrkkyä, eli hengityssuojain must.
-sekoitettu maali on käytettävä heti, ei voi säilyttää.
-ei juuri metallivärejä tai muutakaan erikoista saatavana.

slickjones
10.08.2013, 22:07
Jos mataks maalaat niin aika vaikea sössiä jos ajatuksella tekee...lommot tosin kannattaa oikoa parhaansa mukaan ettei kitti maalin alla pomppaa kuopastaan..

fanito
10.08.2013, 23:01
peltikatto maali, tela, kunnon känni ennen ja jälkeen. hyvä ja pysyy. sateessa maalaaminen antaa hienoja kuvioita.

Häänrik
11.08.2013, 01:52
peltikatto maali, tela, kunnon känni ennen ja jälkeen. hyvä ja pysyy. sateessa maalaaminen antaa hienoja kuvioita.

Juuri tälläiset ihmisenhintaiset ratkaisut kiinnostaa :D voiko peltikattomaalia ruiskuttaa? Onko mahdollisuutta onnistua ilman känniä?? :D tuo alkomahooli ei oikeen oo mun juttu :D

Yölento
11.08.2013, 03:06
Miks ihmeessä siitä pitää tehdä mattamusta?
Perusväriset kattopeltimaalit n. 17€/litra ja ohennettuna menee ruiskustakin hyvin, kuivaa päivän.
Ja perinteinen Miranolikin on ihan käyttökelpoinen vaihtoehto samaan hintaluokkaan ja ohennettuna kuivuu kohtuuajassa. Ja löytyy myös eri värejä.
Jos tuota Crownia olet maalaamassa niin henk.koht. mielipiteenä: älä nyt saatana pilaa koko hommaa roiskimalla se raggarimustalla!

GaryRock
11.08.2013, 09:02
Peltikattomaalia saa myös kilisevänä. Kodin terrassa noin kympin per purkki ja suzukin maalaamiseen meni 5 purkkia. Pinnasta tuli ihan siisti, mitä nyt muutama purkki vähä roiski.
Vanteet maalasin samalla maalilla vuoden alussa ja hyvin on pysyny.

Juippa
11.08.2013, 09:19

Maalasin yhen chevyn piktkälavasen pickupin matta harmaaksi peltikattomaalilla ja telalla. Käytä superloni telaa niin ei jää kovinkaan röpelöksi se pinta. Hyvä tuli ja tarpeeks kestävä!

Hommaa varten kande hommata semmonen patteririssan kokoinen tela laadukkaalla superlonipäällä. Halvoista tahtoo liueta liimat telan ja holkin välistä--> lähtee sitten telasta irti oimia aikoja. Pari mattamustaa kilikoli purkkia mukaan vielä ns pahoihin paikkoihin, esim lavan ja hytin väliin!

Todellinen budjetti maalaus mutta jos ei tartte näyttelypintaa saada niin toimii.
Ja kunnon kännillä saa tuplattua budjetin! :rolleyes:

Konttaaja
11.08.2013, 09:29
Mattamustaa peltikattomaalia laittasin itse, se harvemmin reagoi alla olevan wanhankaan maalin kanssa mitenkään, ylipäätään tärpättiohenteisilla maaleilla voi aika hyvin maalata vähän kaikkea ilman että se ensimmäisenä keittää alla olevat vanhat tunnistamattomat maalit piloille, kuten saattaa tinneri tms ohenteiset tehdä.

liero
11.08.2013, 09:39
olen maalannut useammankin auton halpabudjetilla peltikattomaalilla, maalina kirjo, ohenteena tärpätti, ja hyvin onnistuu ruiskulla , pohjiksi hioin 240 paprulla ja pyyhin tärpätti rätillä puhtaaksi, ei kemiallisia erektioita alkup maalin kanssa .

tosin tuo kirjo on sellainen puolikiiltävä, tosin mattaantuu auringossa aika nopeaan. pinta ei ole järin kova ,eli oksien naarmuja syntyy helposti, pinta vaikutti kuivuttuaan myös melko joustavalta eli ei mutunut kun tuli lommoja.

en kehu ,en suosittele, mutta teen kyllä itselle jatkossakin jos tulee maasturin tai muun vempeleen halpa maalaus tarpeeseen.

http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/mattaniva6.jpg (http://s256.photobucket.com/user/liero_/media/mattaniva6.jpg.html)
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/matta.jpg (http://s256.photobucket.com/user/liero_/media/matta.jpg.html)

tää nyt ei ole mattamusta ,mutta ruiskutettua peltikattomaalia käytin :)
kuva myös itse maalaamosta (ei onnistunut selvinpäin)
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/284Medium_zps8a9bb5a8.jpg (http://s256.photobucket.com/user/liero_/media/284Medium_zps8a9bb5a8.jpg.html)
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/007Large.jpg (http://s256.photobucket.com/user/liero_/media/007Large.jpg.html)

antti.89
11.08.2013, 09:42
itse vetäsin muutama viikko sitten e carinan yli tuolta automaalit.netistä ostetulla troton 2k pohjamaalilla tuli komee mattamusta pinta, pitää tosin ohentaa reilummin kuin ohjeissa jos jättää pinnaksi. hintaa on 55e 4l paketilla, itellä jäi farkun maalaamisesta yli litra ylitte.

VeeWee
11.08.2013, 09:45
Ja perinteinen Miranolikin on ihan käyttökelpoinen vaihtoehto samaan hintaluokkaan ja ohennettuna kuivuu kohtuuajassa.

Itse pysyisin erossa miranolista. Sopii se metsävehkeisiin,kun ei niin nuuka kolhuille,tosin saa niitä oikeitakin työkonemaaleja.
Ja jos tulee jälkikäteen mieli maalata "oikealla" maalilla,niin tuo miranol tarttisi saada kaikki pois

tekniikkamies
11.08.2013, 09:51
Itse olen tehnyt kohtuubudjetin pintamaalaukseni parina viimevuonna 2 komponentti uretaanimaaleilla. Niitäkin on erilaisia ja erilaisilla kiiltoasteilla.

Olen kiinnittänyt huomiota siihen miten maalit saadaan pysymään maalattavassa pinnassa, joka on usein vanha maali, josta ruostekohdat on korjattu hiekkapuhaltamalla ja pohjamaalaamalla.

Tänä kesänä on tapetilla ollut lähinnä filmivanerien maalailua. Riittävä karhennus on tärkeää.

Niissä uretaanimaalaissa, joita olen käyttänyt, kustannuksia nostaa lähinnä se kun kovete vanhenee jos sen jättää talveksi purkkiin ja tämä on huomionarvoista koska joku 10 litran setti uretaanimaalia on oikeassa paikasta ostettuna edullista joskaan harrastehommissa sitä ei meinaa saada käytettyä yhdessä kesässä.

hojo85
11.08.2013, 10:15
itse kans suosin tuota automaalit.net puolikiiltävää mustaa helppo maalata / paikkamaalaus. hinta suhde. hj60 maalasinn ekan kerran itse yli et oli aika helppo suomalaiselle miehelle.. itsellä kans oli ennen maalattu tuola peltikattomaalilla niin siitä tuli ruoste aika nopsaa läpi vaikka pohjat on tehty hyvin ammattilaisen kanssa. mut tosta mustasta maalista i ole vieläkään tullut läpi vaikka aikaa on jo reilu 2v kun maalattu ja maalaus tehtiin ilmatpois 20e ruiskulla.. valumia en saanut yhtään mut vähän appelsiini pintaa johonkin kohti..meilä on toinenkin auto maalattu kattomaalilla niin siinäkin on jo hirveesti ruoste tullut läpi et en suosi kattomaaleja..jos ei halua joka vuosi maalaila..

Mase
11.08.2013, 10:54
Itse pysyisin erossa miranolista. Sopii se metsävehkeisiin,kun ei niin nuuka kolhuille,tosin saa niitä oikeitakin työkonemaaleja.
Ja jos tulee jälkikäteen mieli maalata "oikealla" maalilla,niin tuo miranol tarttisi saada kaikki pois

Samaa mieltä! Itse en maalaa mitään omaa laitetta yksikomponenteilla ainakaan ulkopuolelta. Joskus poikasena sen virheen tehnyt, ja pari "myynti" maalattua raatoa tullut omistettua sen jälkeen. Jos myöhemmin haluaa maalata auton uudestaa, miranolin, peltikaton tms maalin pois hiominen on yhtä h...vettiä, se venyy ja paukkuu paperin alla ja tukkii sen heti. Pari autoa joutunut putsaamaan maalinpoistoaineella ja lastalla, jonka jälkeen pohjatöitä sitten riittikin lastan jälkin paikkailuun.
Sitten on eri asia, jos autolle on jo annettu "alkava kuolemantuomio" eli autoa vaan pikasiistitään kaatojen ja puihin nojailujen välillä, ilman pelkoa että joku vielä haluaisi siitä suorakylkisen.
Raskaankaluston 2k maali on osoittautunut parhaaksi, hinnat siedettäviä, kuivuu äkkiä ja on kestävää käytössä.

parukit
11.08.2013, 10:55
Minä maalasin keväällä Hj:iin, pohjamaalina Teknoksen Inerta 51. meni litra. Pintaan 2k uretaanimaali Teknodur kiiltävä 0190. Meni 2 litraa. Ohenteena tärpätti. On vähän tankeeta ruiskuttaa, mutta ei valu. Tulee kova pinta. Ilmanpaine 2-2,5 kp.
Teknoksen teollisuusmaalivärikartassa on laaja värivalikoima. Siihen hankkimaasi Crowniin ei mielestäni mattamusta sovi mitenkään. Se on sellainen offiautojen juttu.

jubet
11.08.2013, 11:13
Teknosksen temacoat rm40. Epoksimaali. Pohja ja pinta samassa. Eikä edes ole kallista. 10l pytty rapiat satasen.

rulez
11.08.2013, 11:22
Bilteman peltikattomaali halpaa ja pysyy hyvin mettäpeleissäkin vaikka kuinka runnoo puitavasten !

Pari autoa maalannu tuolla litkulla nopea karhennus ja maali ruiskulla pintaan ei oo kuplinu ja erittäin vähäsellä karhennuksella erittäin hyvä pysyvyys. Miranooli tahtoo lohkeilla poijes jos ei kunnolla tee pohjia ja samoin monet muutkin peltikattomaalit.

tekniikkamies
11.08.2013, 13:36
Minä maalasin keväällä Hj:iin, pohjamaalina Teknoksen Inerta 51. meni litra. Pintaan 2k uretaanimaali Teknodur kiiltävä 0190. Meni 2 litraa. Ohenteena tärpätti. On vähän tankeeta ruiskuttaa, mutta ei valu. Tulee kova pinta. Ilmanpaine 2-2,5 kp.
Teknoksen teollisuusmaalivärikartassa on laaja värivalikoima. Siihen hankkimaasi Crowniin ei mielestäni mattamusta sovi mitenkään. Se on sellainen offiautojen juttu.

Maalasin joskus viimevuosituhannella 1970 mallin Crown farmarin mattamustaksi sillä lyijömönjä Ferrexillä ja sen aikaiseen makuuni autosta tuli hienon näköinen.

Nyt valitsisin varmaankin muunlaisen värin.

Teknodur 190 myös tuttu ja sillä tulee kiiltävää ja aika kestävää pintaa ja helpohko maalata siististi. Sitä saa myös muita kiiltoasteita.

Miranolin tapaisten maalien hyvä puoli lähinnä helppous ja taitaa tasoittua aika hyvin vaikkei maalauskamat olisi huippua.

Viimeaikoina maalaillut Normadur 65HS:llä, jonka on tarkoitus olla joustavaa. Sillä jos haluaa tasaista pintaa, tarvii mielestäni jonkin verta taitoa ja sopivat vehkeet.

Häänrik
11.08.2013, 14:31
Miks ihmeessä siitä pitää tehdä mattamusta?

Jos tuota Crownia olet maalaamassa niin henk.koht. mielipiteenä: älä nyt saatana pilaa koko hommaa roiskimalla se raggarimustalla!

Erittäin suuria kiitoksia hyvistä vinkeistä, ja otan niitä vieläkin vastaan :)
tuossa kyseinen yksilö museoinnilta pelastus aloitettuna :D
39620
Tällä hetkellä näyttää jotakuinkin tältä
39621
39619
Sitten tuohon värivalintaan.. Auto on maannut takapihalla sellaset 20 vuotta, ja ajattelin pelastaa sen liikenteeseen. Värivaihtoehtoina oli
Valkoinen
39622

Mattamusta (puolikiiltävä)
39623

Päädyin tuohon mustaan koska
a. en ole automaalari (Joutuisin valkoiseen autoon teettämään pohjat, maalaukset, jne jolloin hinta nousee tuhansiin euroihin, ja tuhansilla euroilla saa esim emännälle hyvän auton)
b. lähes kaikki olemassaolevat krounit on kiiltävän valkoisia tai punaisia
c. kiiltävä väri vaatii erittäin hyvät pohjat, kaikki virheet näkyy.

Kuitenkin kyseessä on harrasteauto, jolla ajetaan 4km työmatkoja ja illalla nakkikiskalle, niin en ihan älyttömiä ala sijoittamaan. Jos se ei ole mattamusta niin se viedään sitten takaisin takapihalle mätänemään ja odottamaan ylimääräistä rahaa, ja jokainen tietää ettei sitä koskaan ole :D:D:D

Edit: Ja vaikka mattamusta näyttää omaanki silmään 90% tapauksista sellaiselta peltoautoratkaisulta, niin täytyy sanoa että mun silmään olis kyllä perkuleen magee ja kähee tollanen mattamusta madallettu crowni leveillä peltivanteilla ja kaikki kromilistat kiillotettuna!

Mutis
11.08.2013, 15:14
Ite lätkin Mipa työkonemaalia Caddyn pintaan. Tais olla jokunen vuosi takaperin n.30€/l.

Kaksikomponentti metallihohtomatta harmaa. Näytti auringossa ihan jees, mut hämärässä lähinnä siltä, että auto olisi pohjamaaleissa. Suht helpolla sain värin pintaan, vaikken ruiskulla juuri mitään aiemmin ollutkaan maalannut.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1298&pictureid=18633

vellihousu
11.08.2013, 15:31
Mun mielestä se on nyt just hyvän näkönen, vai onko maali härskissä kunnossa.
Pieni patinahan ei haittaa. On kyl hieno toitsu.

Häänrik
11.08.2013, 16:21
Mun mielestä se on nyt just hyvän näkönen, vai onko maali härskissä kunnossa.
Pieni patinahan ei haittaa. On kyl hieno toitsu.
39631
39632
39633
39634
vähän on kyllä liikaa tota "patinaa"
aja patina on hienoa kun sitä on sopivasti :)
esim meidän chevy
39635
se on just hyvä tollasenaan :cool: olis myynnissäkin jos jotakuta kiinnostaa, juur leimattu, TH700 ja hj60 kone

vellihousu
11.08.2013, 16:44
:D Joo olihan sitä patinaa vähä liikaa. Eiku biltsun peltikattomaalia kehiin, ei se ainakaan huonommaks tuu...

parukit
11.08.2013, 16:50
60-luvun loppupuolella käytiin porukalla tansseissa harmaalla taksi -Crownilla. Oli aika tavalla saman värinen kuin tuo Caddy. Ei paha.
Maalaa nyt kuitenkin 2k maalilla, ei kiehu vanhat alta. Jos vanhaa Kirjo peltikattomaalia vielä tehtäisiin sitten voisi ajatella sellaista. Ei näitä nykyisiä.

Häänrik
11.08.2013, 17:48
60-luvun loppupuolella käytiin porukalla tansseissa harmaalla taksi -Crownilla. Oli aika tavalla saman värinen kuin tuo Caddy. Ei paha.
Maalaa nyt kuitenkin 2k maalilla, ei kiehu vanhat alta. Jos vanhaa Kirjo peltikattomaalia vielä tehtäisiin sitten voisi ajatella sellaista. Ei näitä nykyisiä.
Jees. osa ikkunoista pakko jättää paikoilleen, tiivisteet nii koppurat ettei uskalla irrottaa kun uusia ei saa yhtikäs hevon mistään kuusesta. mitäs pohjamaalia mun kannattaa ostaa esim moponetistä tai sinisestä kaupasta??

HV
11.08.2013, 18:11
Laita pohjamaaliksi vaikka joku tikkurilan otex ja siihen joku peltikattomaali (alkydimaali). Ja jos ruiskulla maalaa niin kannattaa ohentaa ruiskuohentimella eikä tärpätillä.

parukit
11.08.2013, 19:34
Pohjamaaliksi epoxia esim inerta 51. Jos harmaaseen päädyt, niin DUR-TM-329 Lohjan Runkoharmaa on sopivan tummaa. Ei näy pikku virheet pahasti. Näitä saa maalikaupasta.

Häänrik
11.08.2013, 19:53
Kuinkas kun paikallisessa autonmaalaamiseen ja kolarikorjauksiin erikoistuneessa liikkeessä peloteltiin että epoksipohjamaalia ei missään nimessä saa maalata vähää kerralla (esim kaaret ku saa valmiiksi, sitten vaikka helmat kun saa valmiiksi ja sitte loput) vaan pakko olla koko hylvy purettuna ja kerralla koko paska muuten kiehuu kaikki ja muuta kamalaa tapahtuu.

tekniikkamies
11.08.2013, 20:14
Kuinkas kun paikallisessa autonmaalaamiseen ja kolarikorjauksiin erikoistuneessa liikkeessä peloteltiin että epoksipohjamaalia ei missään nimessä saa maalata vähää kerralla (esim kaaret ku saa valmiiksi, sitten vaikka helmat kun saa valmiiksi ja sitte loput) vaan pakko olla koko hylvy purettuna ja kerralla koko paska muuten kiehuu kaikki ja muuta kamalaa tapahtuu.

Mä olen eri mieltä, mutta siltä osin samaa mieltä jos ruiskulla maalaa, sillä on helpompi maalata isoja kokonaisuuksia. Siksi maalaankin pienet alueet hyvällä lakkasiveltimellä, vaahtomuovisiveltimellä tms.

Tuo Normadur 65HS ei ole läheskään yhtä kiiltävää kuin Teknodur 190. Numero perässä tarkoittaa ilmeisesti kiiltoastetta. Ainakaan Inerta 5 primer ei ollut kiiltävää joskaan sitä ei kannata pintamaaliksi laittaa.

BJ-40/76
12.08.2013, 09:24
Miten olisi puolikiiltävä luonnon valkoinen?

Ja sitten maalista; joku 2k ilman muuta, esim työkonemaali, ja sille sitten sopiva pohjamaali, ja molemmille omat ohenteet; joku rakettiohenne haihtuu niin nopeaa, että lämpimässä maali ei kerkiä edes tasottua, tärpätti taasen kuivuu niin hitaasti, että ainakin minulla tuppaa valumaan väkisellä...
Tuo vanha maali ei varmaan ole kovin suuri ongelma, on vanhaa kunnon myrkkymaalia, ei noita haista v...n termopasteja, vaan mitä ne olikaan.

Ja ruiskumaalauksesta: jo nuo biltaman halpisruiskut yms. menettelee, mielestäni yhtä tärkeää on se, että kompurassa riittää tuottoa, ja veden erotus kunnossa. Itse olen maalannut 2:lla pienellä valovirtakompuralla ja "ylimääräisellä" välisäiliöllä: siis 1. kompressori työntää paineilmaa 2. kompuran tankkiin maksimipaineella, ja siitä sitten välisäiliöön 10 metrin letkulla veden erottimen kautta, ja vasta välisäiliön jälkeen paineen alennin.

Ja itse ruiskuttaminen: harjoittele vaikka vedellä; maalaa isoja pahveja, ja harjoittele ruiskun säätämistä. (ideana saada säädettyä viuhka semmoiseksi viuhkaksi, että oikelta vasemmalle maalauksen jälkeen pahvi on tasaisen kostea. p.s maali käyttäytyy samansuuntaisesti, mutta säädöt pitää olla aivan erit... -> säädä ruisku juuri sillä maalilla millä maalaat.

Ja sitten tuo maali ruisku on ns. yhden miehen työkalu; pitää purkaa ja pestä huolella.
Itselläni pari alasäiliöruiskua ja yksi yläsäiliöruisku (halpiksia, pitää olla huolella ettei räkäse aloituksessa) tuolla yläsäiliöruiskulla tulee nykyään maalattua, on muistaakseni 2 pykälää isompi suutinsarja, tykkään siitä enemmän isommilla pinnoilla.
Ja sitten kun opin maalaamaan, niin ostan oikean ammattitason yläsäiliöruiskun, on ne ammattivehkeet kuitenkin niin paljon parempia.

Juippa
12.08.2013, 14:45
Ruskee puolkiiltävä plootumaali päälle vaan... pohjamaalaa paikat vaan ennen.
Hyvä tulloo! :D

tekniikkamies
12.08.2013, 16:44
Homman onnistumisessa 2k uretaanimaaleilla tuntuu pätevän myös, että ohuet kerrokset onnistuvat varmemmin kuin paksut. Liian paksujen kanssa ongelmia ja riittävän kuivumisen ja välihionnan kanssa onnistuu paksummatkin. Välihionta paitsi tasoittaa myös parantaa tartuntaa.

Mielestäni Teknodur 190 oli helppo maali maalata maalasi sitä sitten ruiskulla tai pensselillä. Ainoa mikä voi olla vaikeaa niin välineiden putsaus.

Ruiskuhan pitää olla hyvin putsattu, että se toimii kunnolla.

Häänrik
12.08.2013, 16:50
Jälleen lisää kiitosta vinkeistä. Teknodurri mainittu jo monesti.
Olis mukava saada esimerkkejä vielä lisää "paketeista" eli
Pohjamaali paikalliseen maalaamiseen
Pohjamaali koko paskan maalaamiseen
Pintaväri

Eli suosituksia :) mä alan oleen jo aivan sekasin et mitkä sopii keskenään :D

ajelija
12.08.2013, 17:32
Isompi maalaus oli L200 mitsu. Hionta laikkahiomakoneella, muovikitillä kittaukset pahimmista vekeistä, perus käläkälä pohjamaali, ja pintaan kiiltävä musta käläkälä pullosta ohuina kerroksina. Joilloin tulos oli mattamusta kun ei lakkaa päälle iskenyt. Ja kaks äijää oli tekemässä, kaks koria olutta, litran viunapullo, yks 0,7 viskipullo ja viel yks viinipullo. Aikaa meni about 1,5 vuorokautta. Eikä tarvinnu hävetä tulosta :D

parukit
12.08.2013, 17:56
Pintaväri

Vähemmästäkin ohjeistuksesta kuin tässä topicissa annetut, menee pyörälle päästään.
Saman tehtaan tuotteet yleensä sopii keskenään. Pohjamaaliksi epoksi ja pintaan 2-komponenttimaali. Itse käytin Teknoksen inerta 51 pohjaan ja pintaan Teknodur kiiltoaste 190. Ruiskutin kolmeen kertaan märkää märälle. Tarkoittaa sitä että maalia ei päästetä välillä kuivumaan vaan aina vedetään uutta kerrosta kiertäen autoa ympäri ruiskutuksen edetessä.
En ollut ikinä ennen autoa maalannut. Hyvin maali on ainakin tähän asti pysynyt, tosin vasta 3 kk. Kai se pysyy sitten edelleenkin.

Yölento
12.08.2013, 18:42
Isompi maalaus oli L200 mitsu. Hionta laikkahiomakoneella, muovikitillä kittaukset pahimmista vekeistä, perus käläkälä pohjamaali, ja pintaan kiiltävä musta käläkälä pullosta ohuina kerroksina. Joilloin tulos oli mattamusta kun ei lakkaa päälle iskenyt. Ja kaks äijää oli tekemässä, kaks koria olutta, litran viunapullo, yks 0,7 viskipullo ja viel yks viinipullo. Aikaa meni about 1,5 vuorokautta. Eikä tarvinnu hävetä tulosta :D

Jos kiiltävän mustasta kilikalipurkista tulee mattamusta pinta, on syytä ottaa yhteyttä myyjään. Kilikalimaalejahan ei useimmiten erikseen lakata...paitsi jos olet ostanut maalikaupasta purkitettua automaalia. Ja jos oli lakattavaksi tarkoitettu maali, rohkenen epäillä pinnan kestävyyttä...:rolleyes:

tekniikkamies
12.08.2013, 18:47
Pintaväri

Esim Teknoksen maaleilla voisi ajatella seuraavantapaista:

Mitä mieltä arvovaltainen raati on seuraavasta:
- Ruostekohtien hiekkapuhallus ja niihin kohtiin ruostesuojaa parantamaan Teknozinc heti välittömästi puhalletulle pinnalle pensselillä levittäen
- Välimaaliksi ruiskuttaen jota voi hioa Inerta 5 primer
- Päällimmäiseksi pintamaaliksi Teknodur esim. 190 kiiltoasteen mukaan tai vähempikiiltoisempi

Jos koko peli hyvässä maalissa ilman ruostetta ja halutaan vain uusi maali, silloin vesihiomapeperilla karhennus ja kunnollinen kuivaus ja suoraan kuivalle pinna Teknodur.

Häänrik
12.08.2013, 20:23

- Ruostekohtien hiekkapuhallus ja niihin kohtiin ruostesuojaa parantamaan Tecnozinc heti välittömästi puhalletulle pinnalle pensselillä levittäen
- Päällimmäiseksi pintamaaliksi Teknodur esim. 190 kiiltoasteen mukaan tai vähempikiiltoisempi

Jos koko peli hyvässä maalissa ilman ruostetta ja halutaan vain uusi maali, silloin vesihiomapeperilla karhennus ja kunnollinen kuivaus ja suoraan kuivalle pinna Teknodur.
Juri tälläisiä kokonaisuuksia SELITYKSINEEN halusinkin! :) Kertokaas nyt palstan konkarit mitä mieltä :D

ajelija
13.08.2013, 00:00
jos käläkälä pullosta vetää ohuena kerroksena eikä yritäkkään paksulti vetää saa mattapinnan aikaiseksi, samalla maalilla olen myös kiiltävää pintaa saanut aikaiseksi. Kolme vuotta sitten maalattu ja viimeksi kun kuvia näin niin ei pohjamaalitkaan vielä alta paistaneet:D

Konttaaja
13.08.2013, 06:25

- Ruostekohtien hiekkapuhallus ja niihin kohtiin ruostesuojaa parantamaan Teknozinc heti välittömästi puhalletulle pinnalle pensselillä levittäen

Minä otin tämän topikin vähän sillain että "halvalla ja helpolla mattamusta pinta itse laittaen ", niin sen mukaan en ite ostelis teknozinkiä+inerta 5:sta ja teknoduria ostais, vaikka sinällään varmana hyvä kombo maaleja oliskin, pitkäikäinenkin, mutta kaikkee muuta kun edullinen, josko sekin tietty kiini itse kunkin lompakon paksuudesta :)

Ennen aikaan ferrexillä paljon maalailtiin pohjia, ja päälle joku mattamusta, oli se sitten peltikattomaalia tai kilikalimaalia, sähköruiskulla pihalla, esityöt 80-120 papereilla.

Räjä
13.08.2013, 07:28

Itse juuri suttasin Volvon + ampulanssikopin Inerta 5:lla + Teknodur 130:llä. Tuo ehdotettu 190 on lähes täyskiiltävä, 130 puolihimmeä ja lopputulos näyttää tältä:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6063&pictureid=136211

Niin ja nämä teollisuus maalit on kyllä halpoja verrattuna automaaleihin.

--Mika

tekniikkamies
13.08.2013, 09:26
Minä otin tämän topikin vähän sillain että "halvalla ja helpolla mattamusta pinta itse laittaen ", niin sen mukaan en ite ostelis teknozinkiä+inerta 5:sta ja teknoduria ostais, vaikka sinällään varmana hyvä kombo maaleja oliskin, pitkäikäinenkin, mutta kaikkee muuta kun edullinen, josko sekin tietty kiini itse kunkin lompakon paksuudesta :)

Edullisuutta hommaan sais laittamalla vaikka pelkkää uretaanimaalia ja niitähän on muitakin merkkejä kuin Teknodur. Toisaalta Teknodur on helposti saatavissa K-Raudasta ja auton maalaamiseen ei mene maalia paljon.

Normadur 65HS oli suoraan Normaalin tehtaalta ostettuna edullista. Pienin myytävä määrä taisi olla 10 litraa.

Yleensä autossa on ruostepaikkoja ja niillekin tarvisi tehdä jotain jos haluaa kestävän. Mun oma ikäänkuin matalan budjetin maaliyhdistelmä on:
1. vain hiekkapuhalletut ruostepaikat 1k Zinga sinkillä pensseliltä, saa esim. Juhani Suokari Oy:ltä 10 kilon pöntössä ja pienemmissäkin
2. välimaaliksi hyvillä hiontaominaisuuksin 1k Wurth Rost Stop vaikka pensselillä tai ruiskulla
3. pintamaaliksi 2k Normadur 65 HS vain ohuita kerroksia riittävällä kuivumisella ja riittävällä kovetinmäärällä

Häänrik
13.08.2013, 13:45
Jos hakisin nyt motonetistä ruosteenestopohjamaalia, siveltävää peltikorjausten peittämiseen. Kuulemma jos suihkepullopohjamaalia laittaa (spray) niin varmasti kiehuu ruiskumaali.

Nippan
13.08.2013, 14:28
Pirun hyvä Häänrik ko kerkesit alottoo kyselemisen, miula ois samanlainen rumba edessä vielä tuon oman LS110 crownin kanssa! Kunhan nyt sais peltityöt (joita on!!) ensin valmiiksi.

Joku kuva pellonreunasta otettuna ennen pelastamista paalilta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6132&pictureid=136225

Nyt on jo ovet purettuna ja rälläkkää näytelty, muuten melko hissukseen jatketaan

Häänrik
13.08.2013, 15:17
Pirun hyvä Häänrik ko kerkesit alottoo kyselemisen, miula ois samanlainen rumba edessä vielä tuon oman LS110 crownin kanssa! Kunhan nyt sais peltityöt (joita on!!) ensin valmiiksi.

Nyt on jo ovet purettuna ja rälläkkää näytelty, muuten melko hissukseen jatketaan

No tottavie ku komia rojekti! Tänne on tullu ihan hyviä vinkkejä, vielä kun sais luettua jonku kanssa joka on aiemminkin maalaillu ja joka ymmärtäis noista teknojurreista jotain :D Pitäis melkeen jo päättää pintavärin merkki/malli että osaan ostaa oikeanlaista pohjamaalia ettei kiehu.

Nippan
13.08.2013, 18:18
Mulla se on edessä armoton hionta ja näpräily ko mustaksi meinoon tuon maalata, valkoset peltimangellssit on jo hommattu :D...

Ja musta on melko armoton virheille... ikävä kyllä...

Jappi
13.08.2013, 22:34
Kuulemma jos suihkepullopohjamaalia laittaa (spray) niin varmasti kiehuu ruiskumaali.

Riippuu täysin käytettävistä maaleista. Joku Mastonin perusprimeri varmaan kuplii jos vedetään tinneriohenteinen väri päälle, mutta automaalaukseen tarkoitettujakin loytyy kilikolipullossa ja kestää kovemmat liuottimet.

tekniikkamies
13.08.2013, 23:53

Katos perhana, tollasestahan mä otin 2,2 litrasen dieselkoneen ja 5 vaihteisen vaihteiston 1970 mallin Crowniin. Lisäksi otin siitä etujouset. Moottori ei käynytkään kiinni ihan heittämällä.

Mikähän moottori tossa on?

Oikeastaan tuo projekti oli alku autonkorjausinnostukselle...

Jappi
14.08.2013, 13:37
Mikähän moottori tossa on?

Toyotan L on moottori. Vanhoissa dieselkruunuissa tais olla Indenor...

Nippan
14.08.2013, 13:53
L-koneha tossa on... isolohko 2,2 kiisseli!! :D

tekniikkamies
14.08.2013, 15:07
L-koneha tossa on... isolohko 2,2 kiisseli!! :D

Muistan minkälaisia G-voimia se tarjosi! ;)

Varustin Crownin mattamustan Ferrex maalauksen lisäksi kromi Mangelseilla ja 215/80/15 nakeilla... Myös loppuvaiheessa karjapuskurin tapainen oli nokalla. Sen puskinkin lyttyyn kun Crowni luisui liukkaalla ojaan!

Roller
14.08.2013, 19:01
onko kukaan ehottanu rosteksia oma crowni oli mattamusta ja valkea katto :cool:

Häänrik
14.08.2013, 19:45
onko kukaan ehottanu rosteksia oma crowni oli mattamusta ja valkea katto :cool: Joskus muksuna haaveilin että kyseiseen pirssiin metallinhohtotummansininen ja valkonen katto :D Silloin en ymmärtäny autonmaalauttamisen hinnoista vielä mitään :D

Häänrik
14.08.2013, 21:44
Kävin punaisessa kaupassa tutkimassa pellille hiottujen paikkojen maalia.
39738
39739
Onko paskoja??

Jostai syystä tekis mieli suihkuttaa tota, näyttää käheeltä :D
39740

Jos jollain vinkki hyvästä maalista jonka saa sinisestä kaupasta niin kiitos

jiiaaa
14.08.2013, 22:48
Kävin punaisessa kaupassa tutkimassa pellille hiottujen paikkojen maalia.
39738
39739
Onko paskoja??

Jostai syystä tekis mieli suihkuttaa tota, näyttää käheeltä :D
39740

Jos jollain vinkki hyvästä maalista jonka saa sinisestä kaupasta niin kiitos

laita sinkkimaalia,vaik spray

tekniikkamies
15.08.2013, 06:40
Tällä tökötillä tulee aika hyvää kestävyydeltään pensselillä levittäen, joskin huomioitava, että aine on tarkoitettu lähinnä hiekkapuhalletulle pinnalle:
http://www.zinga.eu/
http://www.jsoy.fi/fi/tuoteryhmat/zinga-galvanointi

Esimerkiksi auton alaosiin hyvä tökötti sellaisenaan. Kestää kulutusta aika hyvin, vaatii jonkin verta tietoa jos aikoo maalata päälle 2 komponenttimaalein. Olen käyttänyt tököttiä kymmeniä kiloja hyvällä menestyksellä.

Pitää sekoittaa koko ajan käytön aikana. Kestää kunnolla suljetussa purkissa hyvinkin pitkään.

Oman Hiluxin helma käsitelty ZInga tökötillä ja ulkopuolelta maalattu Zinga, Inerta 5, Normadur 65HS. Sisäpuolelta pelkkä Zinga:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/56139170/sekalaiset/hilux/HILUX_LN_170_MAASTA2.JPG

Mersun korjausta aika matalalla budjetilla. Harmaa on pelkällä Zingalla, punainen on Wurth Rost Stoppia ja se on ulkopuolella Zingan päällä. Pintamaaliksi tuli Normadur 65HS toistaiseksi pensselillä, joskin yksi ruiskukerros olisi vielä tervetullut hionnan jälkeen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/56139170/sekalaiset/sandblasting/w123%20pohja%202012.JPG

------

Tämä Wurth Rost Stop on maali, jolla olen korvannut Ferrexin sellaisissa kohteissa missä ennen olisin käyttänyt lyijymönjä Ferrexiä (sitähän ei enää saa).

Nopea kuivumaan, hyvät tartuntaominaisuudet, helppo maalata.

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3379

Jari
15.08.2013, 07:44
valkoinen ei kanssa ole hirveen nuuka pohjistaan, ja saa vähän kiiltääkkin.. unohtaisin nuo 1k aineet, kun käytännössä samalla vaivalla ja rahalla saa jo "oikeaakin" maalia

joku työkoneväri niin kestää, ja ei oo lopekseen kallista, ja ei vituta niin kovaa vuodenpäästä.

jamba
15.08.2013, 11:05
ääni wurthille

tekniikkamies
15.08.2013, 13:52
ääni wurthille

Jos Wurth Rost Stop:pia tarkoitetaan, olen pitänyt sen hyvänä puolena melkoisen hyvää yhteensopivuutta muiden maalien kanssa:
- tarttuu hyvin pintaan kuin pintaan
- siihen tarttuu aika monet maalit
- on helppo hioa ja karhentaa
- sopii helposti erilaisille maalausvälineille

arpati
15.08.2013, 18:28
Jotun/Normaalin Pajapohja alkydipohjamaali (ksyleeniohenteinen) pintaan jos matta käy (=konepajapohjamaali joka soveltuu varastointi maaliksikin)... 20 litraa maksoi RAL sävytettynä muistaakseni noin 120 eur ja musta/punainen/harmaa varmaan siinä 100 euron pintaan verolla. Raaskii uusia maalauksen vaikka joka vuosi jos viitsii, pysyy varmuudella kiinni paremmin kuin pintamaalit, on ruosteenestomömmöjä eli kestää sinänsä vaikka puhtaalla pellillä. Töissä oli hiekkapuhallettuja rakenteita tolla maalattuna ulkona pitkiä aikoja ilman suurempia rusettumia ja kaverikin tota kokeili autoonsa ja siinäkin ne kesti ihan ok talviajossakin...

Itte tarkoitus noita "kauniita" punaisia matta/kirjavia käyttis fiatteja maalata yksiväriseksi kunhan viitsii. Oma sävykin teetettynä vaikka onkin varsin lähellä mustaa niin ei kuitenkaan ihan, eli vähän army greenistä tummempaan päin...

Ei toki kestä kunnon liuottimia eli liukenee tinnerirättiin eli ei sovellu jos on aikomuksia maalata oikein kunnolla joskus...

http://www.nor-maali.fi/files/9313/5893/8780/Paja-Pohja.pdf

"Käytännön riittoisuus:
Riittoisuuteen vaikuttavat tuuliolosuhteet,
maalattava rakenne, pinnan karheus sekä
maalausmenetelmä." :D

Häänrik
20.04.2014, 19:56
Päivitetääs tänne kun kerran joskus tuli kysyttyä. Eli maaliksi tuli sitten raskaan kaluston maali, RAL9005 semi gloss ja näyttää tältä

tekniikkamies
22.04.2014, 22:10
Päivitetääs tänne kun kerran joskus tuli kysyttyä. Eli maaliksi tuli sitten raskaan kaluston maali, RAL9005 semi gloss ja näyttää tältä

Toihan muistuttaa kun mulla oli vastaavanlainen rassi farmarina, jonka dieselöin ja laitoin mattamustan Ferrex värin. Se oli oikeastaan aika hienon näköinen kromilistoineen ja kromi Mangelseineen.

Jos jostain syystä joku haluais laitettavakseen 1969 Crown farmarin, niin sellainen on tarpeettomana. Isoisäni sen aikanaan osti. Jäänyt 1980-luvulla vaille käyttöä.