PDA

View Full Version : Hiluxia ostamassa...


Yere
08.08.2013, 22:52
Tarttis tommosen mettäpelin, hiluxia oon miettiny... onko nuo alle 2000e vehkeet ihan raatoja yleensä? Onko mitään tiettyä vuosimallia mitä ei kannata ostaa yms?
Pähkinänkuoressa; halvan hiluxin osto-ohjeet :D

RIPAX
08.08.2013, 23:24
Hiluksit on hinnoissaan,2000 auto on raato. Sillä hinnalla ettisin -88 tai vanhempaa ja sit vaan tutkii mitä korjattavaa ja sen mukaan laskeskelee. uudemmat on pitkälti samoja mut retku keula on vanhemmiten ehkä työläämpi,ei paha kuitenkaan. Uudemmissa (-89-97) on pidempi akseliväli joka ei ole pelkästään hyvä asia. Vaihteistot ja kone on pienempiä murheita mut esim. periä ei tahdo ehjiä enää löytyä ja uudet on hinnoissaan. Kone on sama -97 asti joten niitä on. Vaihteistot myös käy ristiin -97 asti,ja tietyin varauksin uudemmistakin. Siis remontteihin on syytä varautua,varaosaa ja kaikkee uutta osaa löytyy jenkkilästä paitsi moottorin osia. Noin yleisesti ottaen mätä on pahin vihollinen,loppu riippuu ihan siitä paljonko ajettu ja miten huollettu.

Luoppis
09.08.2013, 07:17
Onhan tossa hintaluokassa tarjontaa. Ei noi kyl mitää kauheen kauniita ainakaa oo :D Ja voi kyllä olla aika varma, että huollot on enemmän ku rästissä.

BJ-40/76
09.08.2013, 18:20
Siis perien suhteen ongelma saatavuudessa? siis tarkoitatko välityksiä?
Uudet tosiaan maksaa muutaman satasen, mutta eiköhän noita kuitenki ole metsäpeliin käyviä vielä jäljellä?

Ja noista osien saatavuudesta: Toyotaan saa kaikkea tärkeää osaa uutena alkuperäisosana suomesta; toki hinta on usein kalliimpi, kuin kiinan krääsässä.
Mutta on myös osia, jotka orkkisosana halvempia kuin tarvikkeena!

Ja tarvikkeena saa myös hyvin osaa, myös moottorin osia.

Ja ainakin 2,4 litrainen kone on aika ikiliikkuja, jos ei mene turbottamaan, ja ei säre tahallaan. Siis tuossa 2,4 litran (Moottorin koodi 2L) moottorissa on jotain 70 hv? ja männille öljyjäähdytys mäntien alapintaan suihkuttamalla, kuten korkeaviritteisissä turbodieseleissä konsanaan.

Ja mihin minä kiinnittäsin huomiota: RUOSTE se on se yleisin syy, minkä takia nuo poistuu liikenteestä; jos et itse pysty korjaaman ruostevaurioita, niin ostopalveluna arvokasta. Moottori: katso että syylärissä ja paisuntasäiliössä on nestettä, ja ettei pulputa/kupli kuumana (joskus kansi on halki, taikka kannen tiiviste vuotaa) tekniikasta kannattaa kuunnella huolella ylimääräiset äänet: niitä varmasti on 2000 e autossa, mutta ovat kahinoita ja pieniä vinkumisia. (siis ei paukkeita naputuksia naksutuksia muualla, kun etuvetonivelissa, jossa ne on suhteellisen yleisiä, vaatii uudet vetonivelet, jotka on samat kuin esim. hj-61 land cruiserissa)

Ja sitten se ajokilometrimäärä: mulla oli taannoin huomattavan paljon ajettu LN-65:nen, uudesta asti kiinteistöhuoltoautona auralla ja hiekoittimella: mutta huollettusäännöllisesti: voimansiirto lähes virheetön, etuvetonivelet oli vaihdettu jossain 300tkm kohdalla.
Ostaisin mieluummin 600tkm ajetun hyväkuntoisen, kuin 300tkm ajetun huonolla hoidolla olleen.

L200 93
10.08.2013, 17:07
Etsivä löytää. Omasta ln65:sta maksoin 2300€ Ja pää/jakolaatikko korjattu 20km sitten. laturi ja startti uusittu vähän aikaa sitten ja koneella ajettu vasta alta 300t. Hilu 2.4D 4wd ja rungossa ei hitsattu/hitsattavaa. Ainoat mädät löytyi hytin takareunasta (yleistä). Omasta mielestä voit unohtaa suoraan risukeulasen jos mettään meinasit mennä... Ota mielummin 88 ja alespäin.

BJ-40/76
10.08.2013, 23:32
Etsivä löytää. Omasta ln65:sta maksoin 2300€ Ja pää/jakolaatikko korjattu 20km sitten. laturi ja startti uusittu vähän aikaa sitten ja koneella ajettu vasta alta 300t. Hilu 2.4D 4wd ja rungossa ei hitsattu/hitsattavaa. Ainoat mädät löytyi hytin takareunasta (yleistä). Omasta mielestä voit unohtaa suoraan risukeulasen jos mettään meinasit mennä... Ota mielummin 88 ja alespäin.

Rahamiesten hommaa, tuo minun LN-65 maksoi vähemmän noilla kiinteistöhuoltoromuilla, ja hitsausta vaativia ruostevaurioita ainoastaan lavassa.... toki ostin Mummon Markoilla, ja silloin 10 000 mk oli paljon rahaa.

Mutta silloin nuo rimpulakeulaiset hiluxit maksoi 2-3x enemmän, kuin tuo -88 xtra cap....

Ja jo 10-20 v ennen tuota ostostani pappatunturit maksoi 50-150 mk, ja pelkästään ajokortittomat ajoi niillä katuvolojen alueella....

ja tuosta 10-20 v taaksepäin, siis noin -70 zetor 25 -traktori maksoi huonoilla renkailla ajokuntoisena noin 2-5x romuraudan hinnan, ja romurauta oli silloin halpaa...

Ostin tuon nimimekkini bj:n v. 1990? juuri katsastettuna, ja kromivanteilla, toki ilman akkuja (akut oli jotkut hyper jne... , piti viedä omat uudet super-powerit poriin) ja kauppa hinta oli alle 4000 mk

-> siis kukaan ei osannut aikanaan odottaa, että a) zetor 25, b) BJ-40, c) pappatunturi; nousee arvoon arvaamattomaan!

Lottonumeroita ei tarvis tietää enää nykyään paria päivää ennen, kuin vasta lauantaina....

Topiikin aloittajalle: Katsele sopiva Hiluxi, ei ole halvin vaihtoehto, mutta jos ruosteiden kanssa pärjäät, niin kokemuksen mukaan noita "tärkeitä" osia löytyy ainakin "marmoritiskiltä", siis toyota:lta, viikko sitten kävin hakemassa kytkimen työsylinterin isän vm. 1981 bj-42:een , maksoi noin 100e, mutta tuli säätötangot mukana, ja aikaa meni tilauksesta alle 2 vrk...

Siis tiedän, että moni puolta nuorempi, jopa alle 10v, makaa korjaamolla, koska osia ei saa...

RIPAX
13.08.2013, 22:42
Joo siis tarkotin noilla perillä et just-88 ja vanhempiin ei hyviä periä oikeen löydä. -89 ja uudempiin löytynee kun ovat samoja -97 asti. Silti ottasin sen LN65(-88 ja vanhemmat) metsä käyttöön,kestää rääkkiä ja on lyhyempi ku uudemmat,siksi kivempi. Mut hiluksiin noin yleensä saa osia parhaiten kun vertaa kenties kaikkiin maastureihin,marmoritiskiltä ja tarvikkeena suomesta ja käytetyynä ja Jenkeistä ihan mitä vaan ja Ausseista ny puhumattakaan.