Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzuki SJ 410 Projekti


mara90
07.08.2013, 20:18
Jepulis.

Prätkä vaihto omistajaa ja vaihtokaupassa tuli itelle tämmönen kuvan kaunis riisikippo. Kyseessä -84 vuosimallinen yksilö joka ollu viimeks 10 vuotta sitten rekisterissä ja täysin alkuperäsessä kunnossa, ei olla rakennettu.
Olikohan tää nyt sit ollu yhdellä omistajalla, sen jälkeen pyöriny muutamalla tyypillä "pihatraktorina", josta päästäänkin heti ensimmäiseen kysymykseen.

Alkuperäsen kuntonsa vuoksi ja vuosimallin takia tätä vois ajatella entisöivänsä ja laittavan museorekkariin mutta toisaalta itteetä hiukan kuumottais "parantaa" auton maasto-ominaisuuksia, mutta mitään hc-offivehjettä ei oo tarkotus tehdä (ellei rupee liikaa mopo keuliin) :p

Eli isompaa kummia, korotussarjaa, helmapalkkia jne. josta päästäänki semmoselle aihealueelle missä olen itte vähän nyyppä joten ei tartte ihmetellä jos tulee typeriä kysymyksiä vastaan :D
Hakua on käytetty ja hyviä vinkkejä on tullu paljon vastaan, mut parempi silti kysyä ku katua :p

Elikkäs, kuten arvata saattoi niin ruostehommia olis jonninverti tiedossa. Pyöränkotelot takaa melkeenpä kokonaan hävinny, edessä vielä suht ok kuntoset mut ulkoreunasta ruostunu puhki koko matkalta.
Ovien alareunat suht rapeet ja lattiassaki jotain epämääräsiä reikiä sielä täälä. Muuten melko suorapeltinen, ei olla rymytelty missään.
Kuskinpuolen takakulmassa pieni painauma, lienee oikastavissa.

Rengaspuolella vois jopa ajatella 31":siä kun kuitenkin joutuu noita pyöränkoteloita fiksaan niin miksei samaan syssyyn niitä vähän avartais 31":siä varten? 235/75R15 taisi olla vielä koko mikä meni heittämällä leimalle eikä vaadi koteloitten avartamista, mut ilmeisesti 31":set saa muutoskatsastettua?
SJ:n omat vanteet ilmeisesti riittää kun ne kääntää vai tarviiko 31":t lisäks spacerit väliin?

Ja jos isompia kummeja ajattelee niin ohjaustehostin tulee melkeenpä pakolliseks hankinnaks.
Oliko näin et Vitarasta meni simpukka heittämällä paikalle? Omegan ja Troopperin simpukkaaki monet käyttäneet, mutta miten on, millä pääsee kaikkein helpoimmalla?

Sit korotuspuoli... Calminin 75mm korotussarja maksaa Cros4wd:llä yli tuhat euroo niin se mielenkiinto lopahtaa siihen, kuitenkin mahdollisimman
pienellä budjetilla pyritään tulemaan toimeen.
Uudet jouset joutuu kuitenkin melkeen ostaa kun nuo allaolevat (todennäkösesti alkuperäset) jouset on kuolleentunut.
Näitä jousikorotuksiahan on miljoonaa eri vaihtoehtoo mutta mitä raati suosittelee esim. 31":sten kaveriks?

Oliko näin et jakovaihteistonki välityksiä joutuu ronkkiin jos 31":siä ajattelee?
Tuo lukkopuoli kans on vähän semmonen et monenmoista vaihtoehtoo on olemassa, mutta mikä niistäki olis paras vaihtoehto tommoseen randomiin mettäajeluun. Mitään helvetin kalliita kilkkeitä ei viitti ostaa.

Ikänä ennen en oo autoprojekteja tehny joten vähän jänskättää mimmonen soppa tästäki syntyy, tupannu itellä aina noi projektit kaatuumaan motivaation puutteen takia :D Mut josko sais sen verti itteetä niskasta kiinni ja sais tän viimeistään 10 vuoden sisällä valmiiks :eek::D

Nyt tuli niin pitkä stoori et tarttee lopettaa :D Mut josko noilla tiedoilla selvittäis edes jonkin matkaa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6123&pictureid=135876

Lisää kuvia täällä http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6123

Kekkeruusi
07.08.2013, 20:25
Jos vähänkään mettässä meinaat ajella niin jakolaatikon välitys on miltein pakollinen. 31" renkailla ja vakio jakiksella sulaa kytkin..

235/75 r15 pyörillä pärjää hienosti varsinkin kun kääntää ne vanteet, silloin ei tarvi speisereitä.
Oon käsittänyt että noita 31" ei saa muutoskatsastettua kymppiin...joku korjatkoon jos oon väärässä.

MikkoS nimimerkillä on välitetty jakolaatikko myynnissä, laita sille privaa jos kiinnostaa.

Lockright lukkoja on porukka laittanut takapäähän mutta itellä siitä ei mitään kokemuksia.

Itsellä 2" nostava dobinsons jousisatsi alla ja oon ollut tyytyväinen. Soa:n kun tekee niin saa halvalla korotettua, mutta napojen kääntö on kans sit tehtävä, ja taakse tractionbar

vturpeinen
07.08.2013, 20:26
Taitaa olla samanlaiset tuskat sulla ruosteiden kanssa kun itselläkin :D
Itse sain 31" renkaat mahtumaan melko hyvin kun avarti joka nurkasta tuota kaaren pokkauksen ulointa uraa myöten. Kuvia on tuolla http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112498

mara90
07.08.2013, 20:44
Jos vähänkään mettässä meinaat ajella niin jakolaatikon välitys on miltein pakollinen. 31" renkailla ja vakio jakiksella sulaa kytkin..

235/75 r15 pyörillä pärjää hienosti varsinkin kun kääntää ne vanteet, silloin ei tarvi speisereitä.
Oon käsittänyt että noita 31" ei saa muutoskatsastettua kymppiin...joku korjatkoon jos oon väärässä.

MikkoS nimimerkillä on välitetty jakolaatikko myynnissä, laita sille privaa jos kiinnostaa.

Lockright lukkoja on porukka laittanut takapäähän mutta itellä siitä ei mitään kokemuksia.

Itsellä 2" nostava dobinsons jousisatsi alla ja oon ollut tyytyväinen. Soa:n kun tekee niin saa halvalla korotettua, mutta napojen kääntö on kans sit tehtävä, ja taakse tractionbar

Onhan noita 31":siä hyvinkin paljon nähty 410:n alla. Pärjääkö siinä pelkästään tuolla jakiksen muuttamisella vai tarviiko sen lisäks jonkun kestävämmän kytkimen?

Jostain luin et SOA:ta eikä korinkorotusta kannata tehdä SJ:n. SOA tekee ajamisesta kiikkerän ja et jousikorotuksella pelkästään selviäis.

Taitaa olla samanlaiset tuskat sulla ruosteiden kanssa kun itselläkin :D
Itse sain 31" renkaat mahtumaan melko hyvin kun avarti joka nurkasta tuota kaaren pokkauksen ulointa uraa myöten. Kuvia on tuolla http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112498

Joo nähtäväks jää mimmosessa kunnossa pohja on kunhan sitä pääsee purkamaan :D Tuota sun "Sätkökonetta" kans jonkinverti tullu seurattua, nätit kotelot oot siihen tehny.

Kekkeruusi
07.08.2013, 21:02
Jousilla korottaminen ja soan tekeminen on vähä niitä makuasioita :)
Kaverilla on kympissä soa ja mitä ajamista on seuraillut ja kyydissä ollut niin ei se niin kaatumatautinen oo.

Jakiksen kun välität niin alkaa kytkin kestämään, en usko että kestävämpää kytkintä tarvisi laittaa.
Ja tolla setupilla pärjää jo ihan hyvin.

Kyllähän niitä 31" on kymppien alla paljon mutta muutoskatsastaminen on ilmeisesti mahdotonta miten aikaisemminkin kirjoitin(korjatkaa jos oon väärässä). 235/75 nakki on hyvä siinä mielessä että ei tarvi vaihdella pyöriä leimalle ja eikä tarvi sopivia vanteita etsiä kun kääntää vaan ne orkkis vanteet.

vturpeinen
07.08.2013, 21:06
Juu ne taakse tuli ihan metrin levysestä tavarasta ja lähellä oli ettei tullu vielä kertaalleen näytettyä lentävää ku hokasin että tollasella paineilma pokkarilla oisin pokannu tuohon suoranlevyn jatkoksi ja pääty ois tullut kans siististi suorasta pellistä. Totesin kuitenkin että eiköhän tuo meikäläiselle vältä tällä kertaa. Ja taisin mainita vitutuspäissään jollekkin jo että seuraavan korin teen siistimmin, kun katteltiin työn tuloksia :D

Purahhan sisusta irtaalleen ja talttaile ne bitumit irti niin näkee sitten työn laajuutta. Itse purin alkuun vain pikkuhiljaa, mutta sääli on sairautta :D Ja tuulilasin alla, jos on ruostetta niin lasi irti vaan niin näkee senkin...

mara90
07.08.2013, 21:34
Aika rohkeet vetomassat kirjattu rekisteriotteeseen.

"Perävaunun suurin sallittu leveys 230cm, paino jarruin 1740kg, paino jarruitta 435kg"

Oma massa 870kg ja kokonaismassa 1250kg.

jannev
07.08.2013, 23:09
Mulla pitkässä 413 versiossa 2080kg jarrullinen ja omapaino1040, taidan jättää koukun kokonaan tekemättä, kun kuitenkin pitäisi kokeilla tuleeko se perässä ja pysyykö rungossa kiinni...

mara90
08.08.2013, 20:54
Nalkuttamisesta ja vitutuksesta riippumatta kerkes hiukan alottaan purkua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6123&pictureid=135947
Apukuskin puoleiseen pyöränkoteloon onkin joskus lappu hitsattu, muuten jopa suht ok kunnossa josta rupesinkin aatteleen et josko vaan fiksais noi pyöränkotelot ellei sit alta paljastu mitään kauheuksia.
Perkule kun tuo kuskinpuolen kaari on leikattu juur pokkauksen yläpuolelta auki :(

vturpeinen
08.08.2013, 21:34
Nalkuttamisesta ja vitutuksesta riippumatta kerkes hiukan alottaan purkua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6123&pictureid=135947
Apukuskin puoleiseen pyöränkoteloon onkin joskus lappu hitsattu, muuten jopa suht ok kunnossa josta rupesinkin aatteleen et josko vaan fiksais noi pyöränkotelot ellei sit alta paljastu mitään kauheuksia.
Perkule kun tuo kuskinpuolen kaari on leikattu juur pokkauksen yläpuolelta auki :(

Purat vaan ton oikeen puolen kokonaisuudessaan ja laikkaat siitä vanhat pois kokonaan. Teet "pitkästä" tavarasta uuden kotelon ja eikun mallaat mitat sapluunalle ja rakentelet toisenkin heppiinsä ja siirrät vain toiselle puolelle. Sitten täyttelet ne tyhjät pala kerrallaan :). Tosin äkkinäinen oon neuvomaan, mutta pikku hiljaa asiaan vihkiydyn itsekkin :D Siitä se sitten lähtee etenemään keulaa kohti..Oliko helmat missä kunnossa?

Heguli
09.08.2013, 07:01
Vaihda suosiolla koko lattia ja lokasuojat, helppo keikka nyt kun auto on työn alla.

mara90
09.08.2013, 16:10
Vaihda suosiolla koko lattia ja lokasuojat, helppo keikka nyt kun auto on työn alla.

Aika perkuleenmoinen homma ruveta tekeen koko lattia uusiks vai meinasikko tota peräloosteria? Jalkatiloihin joutuu kans muutaman paikan pistään.
Mitäs muuten raati suosittelee materiaaliks? Mustaa vai sähkösinkittyä?

jyrze
09.08.2013, 16:26
Mustaa ehdottomasti! Se sinkki palaa hitsatessa kuitenkin pois ja aiheuttaa hitsarille mielenkiintoiset seuraavat 24h http://www.sinkki.com/sinkkikuume

Heguli
09.08.2013, 17:17
Aika perkuleenmoinen homma ruveta tekeen koko lattia uusiks vai meinasikko tota peräloosteria? Jalkatiloihin joutuu kans muutaman paikan pistään.
Mitäs muuten raati suosittelee materiaaliks? Mustaa vai sähkösinkittyä?

Siis meinasin takaluukun lattiaa. Ite tein sen 2 millin pellistä ja tuli oikein tukeva, lokarit millisestä pellistä.

fj40
09.08.2013, 18:35
Ku hitsaa sinkittyä ni tulee rapula ilman alakohööliä. loppuu ku nukkuu, niinku oikiaki rapula :D.

Mutta suosittelen juopottelemaan ennemmin ku hitsailemalla sinkkirautoja rapulan saamiseksi :)

mara90
09.08.2013, 19:02
Asia materiaalin osalta harvinaisen selvä :D
Tuon vois kyllä koko takalattian tehdä uusiks ja molemmat pyöränkotelot samalla.
Vielä kun sais päätökseen ton rengaskiistan että tehdäkkö samalla isommat kotelot vai ei, mut kaippa toi 235/75R15 on sit ihan riittävä.
Meneekö +75mm jousikorotus turhan överiks?

Niin juu, sattuisko ketään tarttee suikan alkuperästä takapenkkiä? :D

bluevan
09.08.2013, 19:07
Tee nyt samalla heti ne isommat kotelot niin ei tartte sit syksyllä tehdä taas uusiks ku rengaskoko kasvaa kumminkin.

vturpeinen
09.08.2013, 19:26
Tee nyt samalla heti ne isommat kotelot niin ei tartte sit syksyllä tehdä taas uusiks ku rengaskoko kasvaa kumminkin.
Samaa mieltä. Ja melkein helpommalla pääsee, kun tekee pitkästä tavarasta reilusti isommat omalla mallilla kuin lähtis tekemään lähelle vakiokaaren mallia... Reilusti vaan luottoa itseen ja rälläkkä käteen ja purkamaan sitä vanhaa tavaraa sieltä edestä... :D Itse sit huomasin että ton jaappanin pellin ja uuden naittamisessa toisiinsa noissa kaarissa sai olla tarkkana, ettei rakoa saanut olla yhtään, muuten paloi reikää vanhaan peltiin...En tosin tiiä johtuuko, kun oli 0.8 lanka koneessa ja pienimmällä virralla oisko sekin ollut liikaa, mene ja tiedä. Mutta yksin ne sain laitettua kaikki kun oli terävä pistepuikko tehtynä vanhasta meisselistä, ,millä painoin hitsitäppiä laittaessa...