View Full Version : Maastokuormuri
GaryRock
25.07.2013, 13:35
Jos hyvin käy, niin ajattelin tehdä viikon road tripin ens keväänä ja tuoda maastokourmurin tullessa espanjasta/saksasta/italiasta suomeen Samalla vois tuoda paljon muutakin jos lavalle mahtuu.
Mitäs käyttökelposia vaihtoehtoja on olemassa? Tiedossa on jo:
* MAN KAT
mitä hyvää ja huonoa?
* Renault TRM
+ porttaaleilla
* Unimog
- kalliita
* Scanian sbat
- scanian automaatti ei taida olla paras maastoon
Mitä ja mistä noita kannattais katella? Autoscout on jo kahlattu läpi.
Mä miettisin varaosien saatavuutta sekä helppoutta ...
Toki käyttötarkoituskin vaikuttaa
GaryRock
25.07.2013, 18:30
Kyllähän sitä käyttöä keksii, mutta ens keväästä lähtien pitäs alkaa tontille raahaamaan kamaa. Myöhemmin sitte vaikka hakee puuta mettästä.
Man katissa taitaa olla parhaimman kuuloset äänet, joka on tärkeämpää ku varaosat :p
Ajelin kesällä hiukan puolanpoikien Renault TRM:llä. Varsin pehmeetä kyytiä.
Reunakiven korkuinen rappu ei juuri tunnu ohjaamoon,vaikka veti vauhdissa kanttarin yli.
Miinuspuolena vetokin on melko pehmeetä vaikka oli turbollisella koneella.
Muutenkin kapistuksen kunto oli vähän niin ja näin,että saatto olla muutama polle kopin alta karannu paremmille laitumille:D
Mitä TRM mallia meinasit katella? Niitä on melko laaja mallisto:
http://www.military-today.com/trucks/renault_trm_2000.htm
http://www.military-today.com/trucks/renault_trm_4000.htm
http://www.military-today.com/trucks/renault_trm_10000.htm
MAN KATteja on myös 2, 3 ja 4 akselisia. Pieninkin KATti on melko iso mötkäle, isompi kuin mikään MOGGI.
Suomen armeijassa vaihtoivat ainakin yhteen SBATtiin kovan laatikon tilalle. Ei ole varmaan mikään ameriikan temppu. Romikselta 110/111/112 kanikasta osat tilalle. Toki tulee siinä hiki, ja naama paskaiseksi. :)
GaryRock
26.07.2013, 11:27
TRM 2000 pisti silmään hinnalla. Akselit taitaa olla ongelma varaosien suhteen.
http://www.truckscout24.com/search/eng/detail.asp?vehicletype_id=1&vehicle_id=14398341
Pienintä KATtia katoin, eli sitä 2 akselista. Se näyttää jo miehekkäältä kapistukselta. Iso pyöreä kattoluukkukin. Useampiakseliset on jo omaan käyttöön vähän liioittelua.
Esim. tämä olis kiva, ei mikään halvin, mutta aika vähä ajettu.
http://www.truckscout24.com/search/eng/detail.asp?vehicletype_id=1&vehicle_id=14200639
Eri asia onko niitä enä ens keväänä saatavilla.
Sellasen lavalle mahtuis muutakin tuotavaa.
http://lesrenaultdepapier.fr/CouverturesCatas/TRM2000_78.JPG
Kenenkähän tekemiä ne akselit on? Tuossa vanhemmassa on näköjään suora aksula.
Tuommoinen osoite löytyi koneelta, eri malleja: http://lesrenaultdepapier.fr/TRM.htm
GaryRock
26.07.2013, 12:38
Kenenkähän tekemiä ne akselit on? Tuossa vanhemmassa on näköjään suora aksula.
Taitaa olla Rockwellin tekemiä.
http://www.gunbus.co.uk/folder-17-trm-2000-gun-bus
Mitä ja mistä noita kannattais katella? Autoscout on jo kahlattu läpi.
Mobile.de löytyy kohtuullisen paljon noita manneja... Itsekkin moista kuolannu.
Englannista löytyy tälläisiä:
http://toprest.com/eng/sub-equipment.php?SID=35
http://www.mod-sales.com/direct/vehicles/,26,/Trucks.htm
Kaverilla on tollanen ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.
http://www.nettikone.com/magirus-deutz/168-4x4/1041623
Kaverilla on tollanen ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.
http://www.nettikone.com/magirus-deutz/168-4x4/1041623
Sama koppi kuin edellä mainitussa TRM rellussa, mutta muu on saksalaista alkuperää.
En nyt noista vaihtoehdoista tiedä sen tarkempaa mutta aikoinaan kun kuorma-autoja korjailin työkseni niin rellu oli vaikee osiltaan siis saatavuus huonoa,koneet kestää ja muu tekniikka mutta sähköt ja jarrut on syvältä.
Scanian sbat on ilmeisesti melko hankala myös osiltaan varsinkin vaihteiston kannalta ja muutenkin melko kömpelö.
Manni on luotettava peli oikeastaan kaikilta osiltaan ja osia saa suomestakin helposti mutta ei edullisesti.Moggihan on arvostettu peli monessakin suhteessa.
Kaverilla on tollanen ja vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.
http://www.nettikone.com/magirus-deutz/168-4x4/1041623
Ei taida nämä tuoreemmat olla enää föönikoneella?
slipoveri
27.07.2013, 10:24
Tuolla ollu välillä hyvinki halvalla relluja
http://www.leboncoin.fr/_vehicules_/offres/centre/occasions/?f=a&th=1&q=renault+trm
Ei taida nämä tuoreemmat olla enää föönikoneella?
Kyllä on vielä ilmajäähdytteinen Klöckner-Humboldt-Deutz suora kuutonen. Niitä tehdään vieläkin, erityisesti kaivoskäyttöön.
http://www.truck-expo.com/en/d/others/miscellaneous/magirusdeutz-168-m-11-fal-4x4allradex-army-13271102
GaryRock
29.07.2013, 08:32
jotkut Leyland daffit vaikuttaa kans aika päteviltä, mutta hieman vierastan englantilaisia laitteita.
Ei sillä, että ranskalaiset herättäis yhtään enempää luottamusta :D
Iveco-Magirus 90-16AW jatko-ohjaamolla tuli ostettua pari viikkoa sitten Saksasta AignerTrucksilta. Samaa Ivecoa myös olemassa 110-17 jotka yleensä tavallisella ohjaamolla. 90-16 aika usein jatko-ohjaamolla. Siniset Saksan THWn vanhoja kalustoautoja, tuolla yksilöllä ajettu 27tkm.
Samaa sarjaa kuin Magirukset, mutta Iveco saanut merkkinsä nokkaan. Valmistettu -86 Länsi-Saksassa Ulmissa Magiruksen tehtaalla, nyt siellä kai tehdään Stralista ja muita...
http://www.aignertrucks.com/de/fahrzeuge/aktuell/157-iveco-magirus-90-16-aw-2
Samalla kauppiaalla on myös MANnin KATteja ja muita jänniä vehkeitä. MAN KAT aika järeän luokan kapine Relluihin ja Magiruksiin verrattuna, vanha KAT tosiaan ilmajäähdytteisellä V8 Deutzilla, jotain uudempia olemassa MANnin nestekoneella. KAT oikea maastokuorma-auto kierrejousilla jne...
90-16AW varustettiin Saksassa 14.5-20 ykköspyörillä ja muutoskatsastettiin alle 7,5 tonniseksi. Huomenna pitäisi koittaa saada kilvet kun saatiin virallinen saksalainen ote muutetulla kokonaispainolla...
Voin koittaa laittaa kokemuksia autosta kun päästään enempi liikenteeseen, tuhannen kilsaa sillä jo ajettiin Itävallan rajalta Traveen ja Helsingistä kotiin...
GaryRock
30.07.2013, 10:02
Manin katti se vaan houkuttaa enemmän, mutta kulutus taitaa olla jotain 40-50L/100km paikkeilla.
Mites muiden kulutukset karkeasti?
[QUOTE=GaryRock;1028285]Manin katti se vaan houkuttaa enemmän, mutta kulutus taitaa olla jotain 40-50L/100km paikkeilla.
QUOTE]
Veisiköhän se kaksiakselinen noin paljon? Vai ajattelitko 6x6 tai 8x8 versiota? :) Jostain googlettelin, että KAT 1 4x4 DIN kulutus olisi 32,2 l/100 km, 12,7 litran Deutz moottorilla. Eikä noita kulutuksia taideta ihan tyhjänä ilmoittaa. Ainakaan oma pienempi MANni ei kuluta minun ajoissa niin paljon kuin ilmoitettu on.
Entäs se Unimoggi, vaik tämmönen näpsän lyhyt: http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/mercedes-benz-unimog-u-2100-u437-wenden/181527801.html?lang=de&pageNumber=2&action=eyeCatcher&__lp=4&scopeId=TO75&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelDescription=Unimog&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=TruckOver7500&segment=Truck&negativeFeatures=EXPORT&grossPrice=false
GaryRock
30.07.2013, 19:10
Entäs se Unimoggi, vaik tämmönen näpsän lyhyt: http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/mercedes-benz-unimog-u-2100-u437-wenden/181527801.html?lang=de&pageNumber=2&action=eyeCatcher&__lp=4&scopeId=TO75&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelDescription=Unimog&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=TruckOver7500&segment=Truck&negativeFeatures=EXPORT&grossPrice=false
Unimog on aavistuksen liian pieni ja aivan liian kallis. Pitemmällä akselivälillä ja hiabilla jos sais alle 10ke kohtuu hyvässä kunnossa olevan, niin sellanen ilman muuta.
Man kat on taas aivan liian iso, mutta halpa. Tajusin tänään videoita katellessa, että sinnehän mahtuis istumaan kevyesti neljä rinnakkain.
Unimog on aavistuksen liian pieni ja aivan liian kallis. Pitemmällä akselivälillä ja hiabilla jos sais alle 10ke kohtuu hyvässä kunnossa olevan, niin sellanen ilman muuta.
Tollanen: http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/mercedes-benz-unimog-u1250-mit-kran-sinn/15286528.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=TO75&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.modelDescription=Unimog&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=TruckOver7500&segment=Truck&minPrice=12000&maxPrice=15001&negativeFeatures=EXPORT&grossPrice=false Mut budjettia tarttis vaan lisää. :(
Tässä kun jo jonkin verran tullut tutuksi tuollainen pienempi MAN, niin sellaistakin voisi vaihtoehdoksi esittää... Budjettiin pitäisi mahtua ja on saatavilla siviili ja sotilasmalleja. Lavalla tuossa on mittaa kolme metriä, että se ei kyllä kauhean pitkä ole, jos sellaista tarvitsee. Koneessa ei myöskään vakiona ole liikaa tehoa, 136 tai 150 hv. Vaan pääsee noillakin, mitä nyt jossain pitkässä soramäessä ja paksussa hangessa ois kaipaillut lisää paukkua. Ahtaa toki voi ja sehän muuttaa tilanteen. Vaihteiston ja jakovaihteiston välissä on myös välikardaani, joten isomman moottori-vaihteistopaketin sovitus ei ole vaikeeta. Eli siis hakumalliksi 8.136, 8.150, 9.136 tai 9.150 FAE. Nuo 9 alkuiset on pidemmällä akselivälillä ja usein jatko-ohjaamolla.
Ai niin, siitä KATista on muistaakseni jotain versioita, joissa leveys 2,9 tms ja sellaistahan ei kilpiin saa. Tai ainakin netissä muistaisin nähneeni tavallista kuorkkileveyttä leveämpiä.
GaryRock
30.07.2013, 20:47
Tässä kun jo jonkin verran tullut tutuksi tuollainen pienempi MAN, niin sellaistakin voisi vaihtoehdoksi esittää... Budjettiin pitäisi mahtua ja on saatavilla siviili ja sotilasmalleja. Lavalla tuossa on mittaa kolme metriä, että se ei kyllä kauhean pitkä ole, jos sellaista tarvitsee. Koneessa ei myöskään vakiona ole liikaa tehoa, 136 tai 150 hv. Vaan pääsee noillakin, mitä nyt jossain pitkässä soramäessä ja paksussa hangessa ois kaipaillut lisää paukkua. Ahtaa toki voi ja sehän muuttaa tilanteen. Vaihteiston ja jakovaihteiston välissä on myös välikardaani, joten isomman moottori-vaihteistopaketin sovitus ei ole vaikeeta. Eli siis hakumalliksi 8.136, 8.150, 9.136 tai 9.150 FAE. Nuo 9 alkuiset on pidemmällä akselivälillä ja usein jatko-ohjaamolla.
Ai niin, siitä KATista on muistaakseni jotain versioita, joissa leveys 2,9 tms ja sellaistahan ei kilpiin saa. Tai ainakin netissä muistaisin nähneeni tavallista kuorkkileveyttä leveämpiä.
Kattelinki jo noita pienempiä maneja sopivina peleinä ja mielenkiinnolla seurannu sun projektia.
Useimmat KATit tais olla 2.5m leveitä, ainaki 2 akseliset. Jossain näin kans maininnan noista leveämmistä, mutta oli muistaakseni kolmella tai neljällä akselilla.
Katsoin kirjasta MAN KAT leveyksiä. 2500, 2750, ja 2900 mm. Kapein tuntui olevan yleisin.
Kyseinen kirja on tämä, tilatkaa ihmeesä. Ei paljoa maksa, ja tulee muutamassa päivässä saksasta omaan postilaatikkoon:
http://viewitem.eim.ebay.fi/TYPENKOMPASS--KARL-ANWEILER--MANFRED-PAHLKTTER-RADFAHRZEUGE-DER-BUNDESWEHR/310700499080/item
Jos etsii pientä ja sipposta autoa, niin Faun SLT 50..? :D
http://www.youtube.com/watch?v=jCcW1MW6PTE
Lempinini Elefant, jostain syystä. 3070 mm leveä, moottori 30 litrainen MTU, tai 21 litrainen MWM... :)
Miten M35A2?
Niitä saisi edukkaasti Euroopasta + Osiakin myy moni firma siellä.
http://www.trucksplanet.com/photo/am_general/m35/m35_1.jpg
missä hinnoissa nu vanhat willykset ja sota kuorkit tuolla euroopassa ovat? muutamia kertoja kattellu mut ilmeisesti väärästä paikkaa.
missä hinnoissa nu vanhat willykset ja sota kuorkit tuolla euroopassa ovat? muutamia kertoja kattellu mut ilmeisesti väärästä paikkaa.
Jeepit taitaa olla 10t € paremmalla puolen kaikki jos vähän parempaa etsii, Kuormurit 3000-> mallista riippuen.
GaryRock
01.12.2014, 10:04
En ihan ehtiny keväällä hakemaan mitään kikotinta, mutta nyt alkoi taas kiinnostamaan VW LT nelivetosena ku saa niin halvalla.
Se on ilmeisesti osittain sama vehje kuin MAN FAE 8.136. tms?
2.4 kone taitaa olla se paska D24(T/TIC) jossa on hieman ollu ongelmaa reunimmaisten sylinterien öljynsaannissa?
Akseleista googlailin sen verran, että lukot on hepposet ja vetareita menee normi käytössäkin, eli ei kai kannata haaveilla kuskaavansa mitään painavaa maastossa.
Onko mitään erityistä mitä kannattaa tarkistaa tällästä katsoessa, vai hylkäänkö ajatuksen heti.
Jossain oli Suomenmaalla just myynnissä 4x4 LT ...
Edit: tossa, nelosen pyyntö Alvilla
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-45-maastoauto/1180933
Se on ilmeisesti osittain sama vehje kuin MAN FAE 8.136. tms?
Samaa ei taida olla kuin hytti ja sekin vaan periatteessa, kun MANnissa se on vähän leveämpi. Volkkarin valmistamaa on lisäksi päävaihteisto, mutta se ei taida olla sama.
slipoveri
01.12.2014, 19:10
Kuis tommonen
http://www.mod-sales.com/direct/vehicle/,26,/55788/Reynolds_Boughton_RB44_.htm
En ihan ehtiny keväällä hakemaan mitään kikotinta, mutta nyt alkoi taas kiinnostamaan VW LT nelivetosena ku saa niin halvalla.
Se on ilmeisesti osittain sama vehje kuin MAN FAE 8.136. tms?
2.4 kone taitaa olla se paska D24(T/TIC) jossa on hieman ollu ongelmaa reunimmaisten sylinterien öljynsaannissa?
Akseleista googlailin sen verran, että lukot on hepposet ja vetareita menee normi käytössäkin, eli ei kai kannata haaveilla kuskaavansa mitään painavaa maastossa.
Onko mitään erityistä mitä kannattaa tarkistaa tällästä katsoessa, vai hylkäänkö ajatuksen heti.
MANnin kanssa ei tosiaan paljoa ole yhteistä.
Akselit ovat Hurth merkkiset, ja käsittääkseni aika tukevat? Mutta itse en ole omakohtaisesti omistanut 4x4 LT:tä. Takapotku LT31D:llä olen kyllä ajanut paljonkin.
Moottori on 2.4 diesel. Toisilla se kestää, toisilla ei... :rolleyes:
aika kestävä konehha sen on jos oikein käyttää. ei passaa päästää lämpöjä karkaamaan eikä kylmänä huudattaa ynnä muuta.
onhan nuita henkilöautossa 300heppasina vissiin ihan käyttöautoissaki joillaki huimilla ja neki lohkot voi olla 300-600tkm ajettuja.
GaryRock
02.12.2014, 08:05
Ehkä tuon koneen kanssa oppii elämään ja osien saatavuuskin on hyvä.
Mites sitten noiden akselit sitten kestää.
Mistä löytyy maastorenkaita tuohon, esim joku 235/80 ja loadindeksi tais olla vähintään 130.
dodge ram pystyputket
02.12.2014, 11:06
http://m.nettiauto.com/volkswagen/lt/6788735?vifAdCount=1&vifNav=Y#1 Olis ainakin vähän ajettu.
GaryRock
02.12.2014, 17:09
Jossain oli Suomenmaalla just myynnissä 4x4 LT ...
Edit: tossa, nelosen pyyntö Alvilla
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-45-maastoauto/1180933
Soittelin tuosta ja on katsastamatta sen takia, että on paljon autoja ja jatkuvasti sais olla jotain leimaamassa. Kuvittelin autokaupoissa olevien autojen olevan leimattuja aina ja juuri sen takia, että menis kaupaksi paremmin.
Ristinivelet on tuosta ainaki menny edestä ja lukot ei toimi. Sitä ei pystyny sanomaan oliko vika alipaineessa/paineessa? vain ite lukossa ja ei vaikuttanu kovin halukkaalta muutenkaan selvittämään siitä mitään.
Jotain pientä vikaa siellä täällä, mutta se kuitenkin käy ja liikkuu :D
http://m.nettiauto.com/volkswagen/lt/6788735?vifAdCount=1&vifNav=Y#1 Olis ainakin vähän ajettu.
Ton hinta on jossain 2300e paikkeilla nyt ja huutokaupassa päiviä vielä neljä jäljellä. Veikaan hinnan nousevan yli 6ke.
http://m.nettiauto.com/volkswagen/lt/6788735?vifAdCount=1&vifNav=Y#1 Olis ainakin vähän ajettu.
Olikohan noiden hinnat tuusulassa viime kesänä 4000€ luokkaa,en muista ihan tarkkaan,tuo linkin volkkari on ollut myynnissä useamman kerran huutokaupassa.
Easy Rider
02.12.2014, 20:28
ZiL 157. Keep it simple. Kulutus ilman joutavia terveisiä mukana noin 30l luokkaa sadalle. Ei veroja. Vähän ruotosemmat kai halpojakin.
Olikohan noiden hinnat tuusulassa viime kesänä 4000€ luokkaa,en muista ihan tarkkaan,tuo linkin volkkari on ollut myynnissä useamman kerran huutokaupassa.
Viimeksi korkein tarjous n.3700€, ei hyväksytty. Muuten ollut liikkeellä myytävänä 5990€
Huutokauppaehdoissa ei yleensä eikä kai tässäkään takuuta tai palautusoikeutta. Liikkeestä ostettaessa aina edes jonkinlainen?
Siis huutokaupassa ostat isommalla riskillä, onko näin?
Mites Steyr ?
Täällä Sveitsin maalla ainakin kun noita sotapoikain vehkeitä ihmetellyt, niin semmoinen voisi olla itsele mielenkiintoinen.
GaryRock
16.12.2014, 06:26
Jossain oli Suomenmaalla just myynnissä 4x4 LT ...
Edit: tossa, nelosen pyyntö Alvilla
http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-45-maastoauto/1180933
Kävin kattomassa tuota viime viikolla, kun tuli sopivasti reissua samalla suunnalle ja eilen illalla kävin hakemassa toisen noista pois. Sillä siis kaksi samanlaista.
250km matkan pelas ainakin ihan ok. Jotain pientä hoivaa vaatii sieltä täältä, mutta ei mitään akuuttia ainakaan vielä.
Tänään leimaa yrittäessä selviää mahdolliset showstopperit :D
Mites Steyr ?
Täällä Sveitsin maalla ainakin kun noita sotapoikain vehkeitä ihmetellyt, niin semmoinen voisi olla itsele mielenkiintoinen.
Eräs alan harrastaja taisi sanoa, et Steyr on maastokuorma-autojen citroen 2cv. Ja pirun kalliita ne tuntuu olevan muutenkin, vaikka volvoon verrattuna.
Kävin kattomassa tuota viime viikolla, kun tuli sopivasti reissua samalla suunnalle ja eilen illalla kävin hakemassa toisen noista pois. Sillä siis kaksi samanlaista.
250km matkan pelas ainakin ihan ok. Jotain pientä hoivaa vaatii sieltä täältä, mutta ei mitään akuuttia ainakaan vielä.
Tänään leimaa yrittäessä selviää mahdolliset showstopperit :D
No no !!! Eikun rojektikertomusta pystyyn
GaryRock
16.12.2014, 08:22
No no !!! Eikun rojektikertomusta pystyyn
Jossain vaiheessa tulee kertomusta, mutta näin alkuun se joutuu oikeisin töihin raksalle (jos leima tulee).
Millasia renkaita noihin kannattaa pistää ympärivuotiseen käyttöön?
_kekkula_
16.12.2014, 12:21
Noi on hienoja pelejä.
Kaveri hommas tuollasen umpi kopillisen intin huutokaupasta vuosi kaks sitte. Se on laitellu siitä aika komean reissu kuormurin. Maastossa käyty vähä kokeilemas, nyt alla olevilla mutikoilla en ole kyytiin päässyt tien ulkopuolelle. Profiilissa yks kuva lj70 kansiossa. Puhelimella en sitä tähän saa.
GaryRock
16.12.2014, 15:42
Leima tuli ja suurin vika oli palanu takavalo. Vielä pitäs ristinivel vaihtaa ja vähä paremmat renkaat.
GaryRock
17.12.2014, 22:04
Leima tuli ja suurin vika oli palanu takavalo. Vielä pitäs ristinivel vaihtaa ja vähä paremmat renkaat.
tuolla jatkuu juttu tästä vehkeestä http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1186674