PDA

View Full Version : auton kevennys.


nalle00
22.07.2013, 18:35
koitin haulla, mutta en löytänyt suoranaista topiccia aiheesta. Eli tarkoituksena olis alkaa keventämään tollasta 160koppasta pätkä patrollia.

eli mitä kaikkea autosta saa riisua, että Se pysyis katsastus kelposena, ja miten oletta autoja keventäneet.

ja toiseksi, kun auto on pakettia auto niin onko mitään rajaa kuinka paljon sen pitää painaa pysyäkseen sellaisena käsitääksen ainakin huolto autoilla on joku alapaino raja, mutta onko näin myös pakuilla.

petr
22.07.2013, 19:26
Muistin sopukoista kaiveltuna seuraavia juttuja on jo tehty keventämisen nimissä (ja osa on muutenkin päivityksiä/korjauksia, joissa on ollut mahdollisuus myös painonsäästöön) ja osa on työn alla...

- takapenkit, vyöt ja korvakot pois jos on (tällä lähtee G-mersusta jo 50kg pois)
- etupenkkien vaihto kevyisiin kuppipenkkeihin, mielellään mahdollisuuksien mukaan alumiinijalustat (säästöä....5-10kg per penkki...riippuen paljolti orkkispenkkien jalustojen ratkaisuista ja penkkien säätöjen määrästä tms?)
- laittioista, seinistä, konepellistä ja ovista kaikki "äänieristeet, matot ja muut massat" sekä pehmusteet pois (säästö vaihtelee... ehken 5-15kg
- ovien ja takaosan "pahvipanelien" alta ylimääräinen "kaksoispellitys" pois oman maun, viitseliäisyyden mukaan....säästö ehkä 2-10kg...riippuen vähän autovalmistajan tyylistä rakentaa ja speksata esim. turvallisuusasioita...tähän liittyy myös konepellin tukirautojen tms. karsiminen
- ylimääräiset runkopalkkien jatkot ja kiinnityspalkit...(lähinnä siis koskee mersun pyöreitä poikkipalkkeja), jotka jatkuu korinkannakkeiden jälkeen...puskurin ja vetokoukun "ylimääräiset kiinnikepalkit tms....varsinin jos vinssipedillä voi korvata myös ko. palkkien funktion? Mersusta lähtee ehkä....10-15kg, tosin puolet ? tulee takaisin vinssipetien muodossa...mutta ei turhaa ns. kaksinkertaisia poikkipalkkeja rungon päihin.
- erilaiset värinänvaimennuslimput kardaanista pois (mersussa ainakin joku 2-3kg? limppu)
- syylarin vaihto alumiiniseen (sitten kun on ajanut sen messinkisen orkkissyylarin rikki)...ehkä 4-5kg säästö mersussa, muovinen sähköflekti ison metallisen viskon tilalle samalla.
- polttoainetankin vaihto muoviseen turvatankkiin...riippuen molempien tankkien koosta ja materiaalista ja kiinnityksistä/panssareista...muutamasta kilosta ehkä 5kg:n säästöön?
- pohjapanssareiden tms suojien materiaalien vaihto kevyempään...mersun etupanssarin vaihto 10mm muovipanssariin, säästö 3-4kg
- ikkunoiden vaihto 2-3mm polycarbonaattiin (ainakin tuulilasi pitää olla oikeeta lasia, en muista tarviiko etuovien olla myös), säästö on n. puolet mitä vastaava lasi....eli jos esim. pitkä takasivuikkuna on 4mm lasia ja painaa 8kg niin vastaava carbonaatti painaa 4kg ja jos vähän ohentaa niin 3kg? Potentiaalinen säästö siis...5-10kg kun ottaa takaoven lasit mukaan...ja paksut kumitiivisteet saa jättää pois myös...etuovien muovituksella vielä se 3-4kg lisää säästöä
- vinssiin vaijerin tilalle narut...jos molemmissa päissä niin säästö 6-7kg yhteensä?
- vanteiden vaihto kevyempiin => alumiinia ja ei turhan leveitä. G-mersun originaali 16" teräsvanne ja 205 peruskiekko painaa yhteensä enemmän mitä mersuun tarkoitettu BBS aluvanne ja 33/12-5" GY MTR. Eli esim. em kokoluokassa 10" leveän teräsvanteen vaihto vaikka 7" alumiinivanteeseen mikä toimii myös em. kokoluokassa...säästää ehkä 3-5kg per nurkka x 4kpl = 12-20kg. Lisäksi vararenkaan vanteen vaihtaa alumiiniin...vielä pari kiloa saa nipistettyä lisää.
- lasikuidusta konepelti ja lokarit? Riippuen vähän, että millaisia putkituksia tarvii ja kuinka hyvin haluaa suojata sitten kulmia ja kaaria tai kuinka hyvin pusikkoa kestävän haluaa keulasta...painonsäästö perstuntumalla...5-25kg? Samalla voi sitten karsia/keventää nykyisiä konepellin aukaisu/lukitus/saranointi ja etupalkkiasioita...

edit...tuli vielä mieleen jos raha ei ole este niin....hiilikuituiset penkit, alumiinipakoputki + hiilikuitupönttö ;)

Tässäpä nyt aluksi askarreltavaa...?

Yölento
22.07.2013, 19:37
Vanha virittäjien mietelmä meni jotenkin "helpoin tapa keventää autoa 10kg on ottaa 10g tuhannesta eri paikasta."

Omasta HJ:sta lähtenyt talven aikaan n. 50kg poistamalla vanhoja ratsupaikkoja yms. pöljää turhaa rautaa.

nalle00
22.07.2013, 19:53
keväällä vaihdoin jo 120l rauta tankin 60 litraseen muovitankkiin ja arviolta 40 kg takapenkit sai myös kyytiä eli siinä tuli helppo 100kg täydellä tankilla, loputa taitaa olla vähän vaikeamman takana. Miten oliko tietoa tohon että onko pakettiautolla olemassa mutta mitään minimi painoa

pee
22.07.2013, 20:37
huoltoauto statuksella olevilla ainakin on ...

tapsa4x4
22.07.2013, 20:44
Mun patrollin kevennys tapahtyi seuraavin keinoin. Kaikki sisusta pois,taka lasit muovia,kevyet puskurit,kevyempi kone,äänieriste massat pois ja kaikki ylimääräinen mitä mielikuvitus antaa myöten poistaa.

Niin ja sit alumiininen kytkin koppa ja jakolootaan vaihtaa peltikansi valurautaisen tilalle ja ulos otto pois niin keveni jonkun 25-30kg toi 5-lovinen loota paketti.

Palex
22.07.2013, 20:45
Kuski, ja miksei apparikin joutais monesti pienelle tai vähän isommallekin kevennyskuurille, joten siltäkin osastolta saattaa saada parhaimmillaan kymmenien kilojen säästön...:D

GaryRock
22.07.2013, 21:16
Maata ja muuta töhnää tulee kaivettua kiloittain pois alustasta ja kaikista koloista aina välillä.

Juippa
22.07.2013, 21:25
Kyll se helpoin/halvin taitaa olla kuskin ja apparin painonvähennys... ;)

Helpot 100kg yhteensä, arvioisin! :p

petr
22.07.2013, 21:35
Sellainen radio-ohjattavan auton/lennokin ohjainlaite ja servot autoon...ja pehmeissä paikoissa ukot hyppää ulos autosta (miinus n. 200kg?) ja ajaa kauko-ohjaimella autoa? ;)

Rytari
23.07.2013, 00:48
blazerista sai helposti vähän reilun 1500kg pois kun vaihtoi sen xj jeepiksi :)

nalle00
23.07.2013, 18:51
kuskia on kevennyt 30kg ja kevennetään lisää:D blazerin kun vaihtaa xj jeeppiin niin kevenee auto 1500kg, mutta varaosa laatikko tuplaantuu.

Repro
23.07.2013, 19:55
Paljon mahtaa painaa Suzukin kori kaikki irtoava irroitettuna?

Repro
23.07.2013, 20:36
Paljon mahtaa painaa Suzukin kori kaikki irtoava irroitettuna?

Itse itselleni vastaten, Piratesista löytyneen tiedon mukaan 600-800 lbs eli n. 270-360 kg
Eli itselläni siitä on lähtenyt 190-280 kg riippuen paljonko se oikea paino nyt on (nykyinen kori 80kg).
Tuplapeltejä pois -> kanttauksia, koteloita ja yksinkertaistamista tilalle jäykkyyden saavuttamiseksi.


Toki jos rahaa olisi niin: dimplellä duunattuja reikiä, materiaalien vaihtoja (alumiini, hiilikuitu, chro-molybdeeni), hyvää suunnittelua. Kallista ja aikaa vievää.
Tuloksena parempaa suorituskykyä ja kestävämpää tekniikkaa painonpudotuksen myötä.

nalle00
23.07.2013, 21:11
Juu täällä mennäön sen verran harrastuspohjalla, että käytetään ylimääräiset eurot tekniikan päivitykseen. Haavena ois nyt ens kesäksi saada aikaseksi toi välitetty jakis hommattua. Ja hoidetaan kevennys hommat karsimalla turhaa rautaa. Tosin tuo tatsunin kone painaa varmaan samanverran kun Yks vakio susuki. Ehkäpä välitysten jälkeen uskaltsis sen verran kasvattaa rengaskokoa että siittäkin suuri apu olis.

petr
23.07.2013, 21:59
Vaihdat sinne Mersun 2,5L OM602/5 moottorin niin kevenee 150-160kg kertalaakista. Siihen perään tietenkin mersun loota ja jonkun pikkunäpprärän erillisen jakiksen (Samurai? Volvo...mites se oli patrollin etumurikan sijainti..?) mihin saa helposti tihemmät rattaat ja saat vielä parikymmentä kiloa pois ja välitykset kerralla kutoon...

tapsa4x4
23.07.2013, 22:09
Patrollin loota pakettia en ihan heti lähtis vaihtamaan. Suzukin ei ainakaa patrollissa tuu menestymään kun suzukiinkin on laitettu jo patrollin jakoloota kestävyyden takia.

+ kestää aika kovaa piiskaa vaikka on yleensä +400tkm ajettu.
+ ei oo tolkku painava reilusti alta 100kg koko paketti.
+nopein ulos otto mitä nähty.
+hyvä kardaani jarru
+jakolootaan saa välityksiä.
+lootia löytyy ja halvalla.
+osassa 5-lovisissa jo vakiona yli 4ykkösen välitys.

-kaikki usein ajettu +400tkm
-laakerit,synkrot,tiivisteet helvetin kalliita.

luke_L
01.08.2013, 00:52
minä en laittas merseedeksen moottoria jaapanian autoon... alkaa vieroksumaan toisia. ;)

Hencca
01.08.2013, 10:26
Itse olen kans omien autojen kanssa pähkäilly näitä samoja juttuja mutta olen tullu siihen tulokseen että huomattavasti hyödyllisempää on yrittää saada painojakauma kohdalleen etu ja takapään suhteen. Nykyinen "hardcore" auto on aivan liian etupainoinen vaikka kaikki reissutarvikkeet olisi pakattu aivan takapäähän autoa joten jängällä ollaan keula upoksissa kiinni ja takapää on yleensä vielä pinnalla... :o Tokihan kaikki helposti/halvalla tapahtuva keventäminen kannattaa aina kun vaan mahdollista.

Tämä siis täällä lapin olosuhteissa kun tulee paljon "hiipimällä" ajamista. ;)

petr
01.08.2013, 12:16
minä en laittas merseedeksen moottoria jaapanian autoon... alkaa vieroksumaan toisia. ;)

Tämä on oikeastaan ihan kannatettava ajatus. Tällöin jää noita laadukkaita koneita enemmän meille mersumiehille ;)

-MaTTi-
01.08.2013, 18:43
Miten oliko tietoa tohon että onko pakettiautolla olemassa mutta mitään minimi painoa1800 kg jos huoltoauto (1875 kg 1.1.1995 ja uudemmat).