View Full Version : Yleismallinen vararengas ? Onko sellainen jo keksitty?
Kaikki ovat varmaan huomanneet, että uusien autojen peräkonteista ei löydy vararengasta. Paikkausainepullo ja kompura joko auttavat tai sitten ei.
Erään joukkotuumailun tuloksena oli, että hinausliikkeillä ja tiepalvelua tarjoavilla tahoilla pitäisi nykyään olla joko
- kattava kokoelma erilaisia väliaikaiskäyttöön sopivia vararenkaita
- päivystyssopimus rengasliikkeen kanssa
tai
- yleismallinen vararengas, jonka voisi sovittaa useimpiin autoihin.
Nyt siis kysymys kuuluu: onko olemassa vararengasta, jonka voisi sovittaa useimpiin autoihin? Itselle tulee mieleen ratkaisu, jossa kapean väliaikaisvararenkaan vanteen keskiöön voisi vaihtaa sovitelevyn kulloisenkin tarpeen mukaan.
Lähtökohtana voisi olla vaikkapa koko 125/70-17, jolloin vanne on riittävän iso isommankin jarrun ympärille, mutta rengas riittävän pieni pikkuauton pyöräkoteloon. Vanteessa olisi keskellä sovite erilliseen keskiöpalaan, joita voisi olla yleisimmille pulttijaoille. Kymmenellä keskiöllä kattaisi jo suurimman osan autokantaa.
Onko tällaista olemassa? Jos on, mistä voi ostaa? Kallishan tuollainen on, mutta takuulla käyttökelpoinen. Jos tuote on laadukas, niin se kestää useampia käyttöjä, ja näitä varten voisi ammattikäytössä lanseerata jonkinlaisen pantti- ja palautussysteemin.
Vinkkejä ja ideoita kehiin. Konseptin saa vapaasti käyttää kaupallisesti :D
Sehän on ihan jokaisen uuden auton ostajan päätettävissä onko autossa vararengas vai ei. Taitaa olla, että useimmissa uusissa autoissa se ei ole ns. vakiovaruste vaan se on autoa tilatessa muistettava mainita automyyjälle, että haluaa lisävaruste listalta vararenkaan. Itse hinaus hommia tekevänä eilenkin hinasin kolme autoa joista rengas puhki ja pelkkä autossa oleva paikkapullo ei auttanut (aika harvoin auttaa kun nyky renkaat tahtoo hajota ihan kappaleiksi). Ongelmaa ei ollut, koska auto lavalle ja rengasliikkeeseen ja asiakkaalle uusi/uudet renkaat alle. Meillä ainakin täällä savossa on yhteistyökumppanina sellainen rengasliike josta palvelua saa tarvittaessa myös viikonloppuisin ja iltaisin. Joten ainakaan täällä päin ei kyseiselle yleis vararenkaalle juurikaan käyttöä olisi...
Onks ammattimiehet jo unohtaneet rengasraudat, pärjäis 13, 14, 15, 16 ja 17 tuumasil vararenkail aika pitkälle ?
Kaitsu67
20.07.2013, 23:54
Mullakin on työnantajan liisarissa kompura ja paikka-ainepussi vararenkaan sijaan.
Veikkaan, että jos kumi puhkeaa kunnon talvipakkasilla, niin sen paikkaineen laittaminen renkaseen ei onnistu, noh hinausautoa sitten firman tai leasingyhtiön piikkiin paikalle ja hinaamaan pärnäsen korjaamolle molle molle....
Kun yleismallisesta vararenkaasta ei näytä mitään hittiaihetta tulevan niin rohkenen vähän sotkea tähän.
Kuinka usein olette muuten tarvinneet vararengasta arkiajossa? Laskin tuossa pikaiseen että reilun ½ miljoonaa on tullut kelattua vuosien mittaan ja vararenkaan tarvis on ollut kyllä aivan minimaalista.
Yhden ainoan kerran olen joutunut tien päällä rengashommiin, kun vanhalla telakka-alueella ajellessani osui naula renkaaseen ja ilmathan siitä sitten lähti. Vararengas ja vaihtokamat olivat yllättäen kunnossa vaikka alla olikin vain joku pomminrepimä laina-127. Ja kerran olen joutunut vararenkaan vaihtamaan kotipihassa, ilmeisesti kakarat itseään viihdyttääkseen tyhjentäneet.
Noiden episodien lisäksi kaksi tapausta joissa huomasin että ilmat katoaa mutta silloinkin on ehditty tekemään ratkaisuja ennenkun on liian tyhjäksi mennyt.
Mutta eipä silti, kyllä vararengas on rengas paikallaan kun tarve tulee ja jos joskus on vielä varaa noihin lisävarustelistahommiin niin kyllä se rengas tulee jatkossakin mukana kulkemaan vaikka todennäköisyys sen tarvitsemiseen onkin aika mitätön.
Eikös ne josain TM: laskenu, että keskiverto autoilia pääsee halvemmalla, jos ajelee ilman varapyörää. Todennäköisyys puhkeamiseen lähes olematon kulutus laskee ja sillä varapyörän hinnalla hakee liikkestä oikean kokoisen jos poksahtaa.
Ps ei muista paljonko kulutus laski, muttei puhuta varmaan deseistä:)
Tomppaa_
21.07.2013, 12:53
Onks ammattimiehet jo unohtaneet rengasraudat, pärjäis 13, 14, 15, 16 ja 17 tuumasil vararenkail aika pitkälle ?
Haluisin nähä ku joku vaihtaa noita matalaprofiilisia 16 tai 17" tuumasia rautojen kans tien penkalla. Joku 13" sirkkelinterä viel ehkä menis olettaen et sen saa pois palkeelta
Yksittäisen autoilijan kohdalle sattuu rengasrikko harvoin, mutta hinausfirmoille ja tiepalvelulle tapauksia kertyy päivittäin, ja määrä lisääntyy koko ajan.
Jos löytyy kylältä rengasliike tai muu korjaamo, joka suostuu päivystämään yöt, viikonloput ja juhlapyhät jotenkin kohtuullisilla päivystysmaksuilla (esim. 100eur), niin varmasti ongelma on pienempi. En vain ole löytänyt pajaa joka iltahommiin suostuisi. Jos joku tietää sellaisen järkevän etäisyyden päässä Hyvinkäältä, niin vinkki otetaan vastaan.
Mitä tulee tuohon auton kiskomiseen hinurin lavalle ja päivystysmaksun maksamista rengasliikkeeseen, niin onhan se ehkä helppoa ja monesti vähän turvallisempaakin, mutta rahaa siihen palaa. Vakuutus nuo yleensä korvaa, mutta kukas maksaa vakuutuksen? Sinä ja minä? Vannikakin olisi jo yhtenä päivänä voinut kolme kertaa säästää kymmeniä / satoja euroja asiakkaan /vakuutusyhtiön rahaa, jos olisi ollut antaa alle matkanjatkamiskumi ;)
Mitä tulee tohon rengasrautahommaan, niin ensinnäkin irtokumeja tarvittaisiin useampaa kokoa, tollanen puolen tusinaa nyt alkuun. Toisekseen 16-18 tuuman henkilöautorengas on vaihtamaton paikka käsipelillä tienposkessa, olipa minkä alan ammattilainen hyvänsä. Kolmanneksi alle laitettu rengas olisi kuitenkin väärän kokoinen ja/tai merkkinen, jolloin samaan vanteeseen jouduttaisiin tekemään toisetkin rengastyöt.
Koitin kuuklella etsiä hyvän tovin, mutta löysin vain osviittaa, että enklannin RAC:lla olisi yleismalli käytössään. Sellainen siis on jo keksitty, nyt pitää vielä keksiä, että mistä sellaisen saa. Konepajaltako vain :confused:
Eikös ne josain TM: laskenu, että keskiverto autoilia pääsee halvemmalla, jos ajelee ilman varapyörää.
Voi tilastollisesti hyvinkin pitää paikkansa, mutta keskivertoautoilija muuttuu erityistapaukseksi sillä hetkellä, kun rengas tyhjenee...
Ei se tienposkella vaihtaminen ole mukavaa jos yhtä tiukassa kumet vanteella mitä entisen ajokin renkaita purin :D
ei se oo läheskään aina ostajan päätettävissä, ostaako auton vararenkaalla, minivararenkaalla vai kompura / paikkasetillä
on myös autoja, joissa ei ole tunkkia varusteena, tai sitä ei ole tarkoitettu renkaanvaihtoon
toki, voidaan viisastella, että sitten vaan konttiin vararengas ja hallitunkki, mutta ei lähdetä sille linjalle - ei vaan aina ole mahdollista
alkup. kysyjälle - hyvä idea !!!
Kun yleismallisesta vararenkaasta ei näytä mitään hittiaihetta tulevan niin rohkenen vähän sotkea tähän.
Kuinka usein olette muuten tarvinneet vararengasta arkiajossa?
Nyt vuoden sisään kaksi kertaa, molemmilla kerroilla oikealla takana oleva rengas tyhjentyi. Eka kerralla vaihtoon koko kumi, vanne ei onneksi hajonnut, toisella kertaa pääsi paikkauksella. Toisella kertaa renkassa oli naula, ensimmäisestä jäi renkaaseen vaan noin 3cm pitkä pisto kulutuspintaa. Molemmat tapahtu yleisillä teillä ja asvaltilla.
Onneksi on iskussa oleva vararengas.
Yleismallin rengas tms. toimisi huonosti jatkuvassa nelivedossa, kun tulisi nopeuseroa.
bj45lava
22.07.2013, 17:06
Pääasiassa ne autot joissa ei ole sitä kumia, ei ole tunkkiakaan mukana.
Se mukana tuleva tunkkikaan ei ole tarkoitettu talvirenkaiden vaihtoon , vaan siihen yhteen ja ainoaan vararenkaan laittoon jonka nuo nykyautot elinaikanaan kohtaa.
Suurin osa rengasrikoista tapahtuu noille uusille autoille omistajan kanttarikolhimisista ja sen jälkeisestä räjähdyksestä jossain tien päällä.
No auton vikahan se kuitenkin aina on, niinkuin ne väärät tankkauksetkin.
Toi yleismallinen vararengas voitas rinnastaa yleismalliseen kondoomiin.
Toisilla toimii toisilla ei. Suurin osa ei silti käyttäs... :eek::D:rolleyes:
Montakos jakoa maailmassa on 4,5" 5" 5,5" siinä on jo jenkit ja volkkari/mersu hiacelle omansa senkin voi 2 reiittää siinä tulikin ha volkkarin osamalleista ja kaikki 5 pulttiset tojotat
nyt ois 3 keskiötä ja käytännössä kaikki 5 pulttiset.
Paitti transitti/LT ja ducatot,
mutta montako vanhan mallista ducatoa edes on saanut ilman varasta?
Isommat pakut/kuormurit on samalla vanteella pösö, fiat, mersu?, mutta ne vaatii jo paku mallin vanteen ja sama passaa vanhaan ducatoon
4 pulttisista tarviisi sellaisen keskiön missä on 100 ja 108 jaot isolla keskireiällä niin on kaikki 4 pulttiset paitti vanha mazda siihenkin voi sovittaa pari reikää lisää 5 pulttiseen keskiöön niin on sitten nekin ja vanha nissan jako
Maasturit on samalla jaolla, mutta monellako ei ole varasta matkassa?
Eli 6;della keskiöllä kattaa käytännössä kaikki mitä suomessa teillä liikkuu :eek:
Traktori mallisella sovituksella ET;tä voisi muuttaa jonkin verran eli kummalle puolelle rengas kehän keskustaa keskiön pulttaa ja kummin päin ellei sitten vielä halua jakokiekkoa erilliseksi, mutta rasitukset olisi helpommat jos keskiössä olisi vanteen levyosa matkassa
Ei muuta kuin koneistamaan voisin vaikka yhden ostaa jos hinta olisi edes hieman älyllinen
Maasturit on samalla jaolla, mutta monellako ei ole varasta matkassa?
Tiiä sit onko nuo maastureita mut kun pihas on UAZ, Jeep ja HJ ni niis kaikis on kyl eri pulttijako ??
Tiiä sit onko nuo maastureita mut kun pihas on UAZ, Jeep ja HJ ni niis kaikis on kyl eri pulttijako ??
Eipä uaz;eja kauheammin suomessa ajele päivittäisessä käytössä ja jos itsekkin vähän kauemman uaz;illa lähdet taitaa varanen olla matkassa?
Jeepin unohdin :o noh eihän se ole kuin kaksoisjako maasturi napaan
Ja uudemmista maastureista en tiedä,
mutta jos on varaa ajella uuden karhealla citymaasturilla niin on varaa kyllä hinurillakin rengas liikeeseen mennä :p
Bemarihan on lähteny omalle linjalleen puhkeamatomine RunFlat renkaineen. On vaan jokseenkin pirullisen kovat ja sitä myöten äänekkäät ja epämukavat.
Minikokoinen sirkkelinterä vararenkaana mun mielestä paras henkilöautoon. Se n. 15 kg mitä se painaa on ihan samantekevää jos se vaan mahtuu kyytiin. On vaan tosiaan autoja missä ei ole edes paikkaa minkään sortin varapyörälle.
Takaovessahan tuo varagumes kulkee mukavasti mukana ja sitä voi käyttää helposti muiden kanssa. Just pyöräytin kaikki 5 rengasta ristiin, kuluu gummit tasaseen ja toi 5. jatkaa kierroksen käyttöikää teoriassa 1/5 jos vaan pyörittää renkaita tarpeeks usein.
Siitä noita yleisimpiä keskiöitä sorvaamaan vaan! Tästä. (http://www.wheelfitment.eu/PCD/) :D