PDA

View Full Version : moottorin ilmamäärän laskeminen yksinkertaisesti ?


pee
19.07.2013, 21:22
pannaas zitzättiin kun ei liity maastureihin suoraan...

oon tahkonnu yhen bensakoneisen volvon kanssa tovin, ja nyt käyntihäiriötä ihmetellessä alkaa epäilys kohdistua imm anturiin...

lasketaaks yhdessä, unohtaen isommat lämpötilojen ja paineiden vaikutukset, tuollainen 2.4 litranen kone vetää ilmaa tyhjäkäynnillä 700 rpm. ja yksikkönä g/s

mulla on oma tulos, sekä anturidatan tulos, kokeillaas miten muut tän laskee ... ja kyseessä siis nelitahtimoottori, ahdettu mutta ei tyhjäkäynnillä kuitenkaan ahda ...

Arska
19.07.2013, 21:28
Kannattais käyttää hakua.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82402

Merenpinnan tasolla pyöreästi 17g/s sadan prosentin täytöksellä.

pee
19.07.2013, 22:22
joo, niinpä tavallaan kannattais...


vaan meinasinpa vertailla laskemista, mutta näkemys alkaa kyllä -arska- n vastauksella varmistua ...

mä laskeskelin karkeasti jotain 14 - 15 g/s käyttäessäni massana kilo / kuutio ilmaa, ja kun tässä anturidatan lukema pyörii tyhjäkäynnillä 680 - 690 rpm lukemissa arvoissa 4,0 - 4,75 g/s niin voitaneen lyhyesti päätellä IMM tarkkuuden olevan melko perssilmillään, eli hoikalla on, ihme vaan ettei fueltrimmi karkaa, pyörii 1,2 - 3,0 prosentin välillä ...


tarvii vissiin hakea yks IMMu tai suorittaa pieni poraus ;)

vmt
20.07.2013, 00:01
mä laskeskelin karkeasti jotain 14 - 15 g/s käyttäessäni massana kilo / kuutio ilmaa

Tuohon kun lisäät sen 20% virheen tuossa ilman painossa, niin Arskan vastaukseen pääset. Tietty täytös ei 100 % ole tyhjäkäynnillä varmasti, mutta vaikka olisi vaan 60 %, niin silti anturi antaa väärää tietoa... Vai voiko tyhjäkäynnillä täytös sitten olla niin pieni?!

pee
20.07.2013, 08:10
NiinJooJuu:eek:


Tyhjäkäynnillä tietty homma onkin varmaan jotain aivan muuta, kun tarkoitus on vaan käydä pienillä kierroksilla pienillä päästöillä ...

Tämäpä onkin mielenkiintonen dilemma :confused:

Bj Andy
20.07.2013, 12:19
Nyt ollaan asiassa mistä meitsi ei tajua paskaakaan mutta tapojeni mukaan koitan päteä silti...

Eli tyhjäkäynnillä kun kaasuläppä on lähes kiinni(vai onko tommosessa edes kaasuläppää?) ni kone käy reippaalla alipaineella ja se täytös ei kyllä ole kuin jotain prosentteja - kymmeniä prosentteja???? Nuo 60 - 100 prossan täytökset on jo lähes täyskaasu lukemia...

Rölli
20.07.2013, 12:44
Oisko mitään mahdollisuutta mennä tutkimaan samanlaisen toimivan auton anturidataa ja verrata siihen?

Tai kysellä huollosta oisko niillä antaa tietoa millasia lukemia sieltä pitäisi tulla?

pee
20.07.2013, 12:59
^^^^^

molempiin joo

100% täytöksestä oon samaa mielialaa, tyhmäkäynnillä lie osia siitä

ehjä imm saatavissa lainaks, on vaan vielä kaukana, toki jos jollakulla tätä lukevalla on likikään samankokoinen bensakone, ois lukemat mielenkiintoisia, mun kysymyksessä Volvon 2.4 T matalapaineturbokone

hauskaa noita on seurailla kierroksillakin, lappu lattiassa menee aivan älyttömiks ilmamäärät, vaikee uskoa niitäkään

Heguli
21.07.2013, 18:36
Eli tyhjäkäynnillä kun kaasuläppä on lähes kiinni(vai onko tommosessa edes kaasuläppää?) ni kone käy reippaalla alipaineella ja se täytös ei kyllä ole kuin jotain prosentteja - kymmeniä prosentteja???? Nuo 60 - 100 prossan täytökset on jo lähes täyskaasu lukemia...

Täyskaasullakaan ei päästä sataan prossaan, joku 90% on ehkä käytännön maksimi tavallisissa autonmoottoreissa. Ja tyhjäkäynnillä täytös on melko pieni, heittäisin hatusta lukeman 20-30%.

BJ-40/76
21.07.2013, 20:47
Täyskaasullakaan ei päästä sataan prossaan, joku 90% on ehkä käytännön maksimi tavallisissa autonmoottoreissa. Ja tyhjäkäynnillä täytös on melko pieni, heittäisin hatusta lukeman 20-30%.

Lähestytään toista kautta; Jos tuommoinen kone imasee täyskaasulla (ilman turboa) esim. 30 litraa tunnissa, siis tuolla noin 90 % täyttöasteella.
Ja tyhjäkäynnillä kulutus olisi vaikkapa 0,5 litraa tunnissa, niin polttoainetta menee 1/60 osa 90%:sta, siis täytös olisi 1,5%. (Bensakilo vaatii tietyn kg määrän ilmaa palaakseen, toki ei noin suoraviivaista käytönnössä. Mutta suuruusluokkaa voi arvailla)

pee
31.07.2013, 20:40
ainiin, tämäkin ratkes, vaan ei ihan helpon kautta:


vikakoodeja ei koskaan tullut, ja ilmamäärätkin oli "Järkevän" rajoissa scannerilla

jännitteen mittaus, boschilaisen napojen välistä kertoi kuitenkin toista, jännite tyhjäkäynnillä pitäis olla luokkaa 1,35 - 1,40 V, tuossa oli 8,85 - 9,00 V

mainittakoon vielä, että jännitteen tulisi vaihdella välillä 0,0 - 5,0 V


nyt, uudella IMM llä, tehot ja kulku taas kuten pitääkin ...


(ammattimaisempi aGentti ois ehkä tulkinnu lambdan jännitteestä ja fueltrimmeistä asian nopeammin)

vmt
31.07.2013, 20:59
Aika jännä, että ei mitään vikakoodeja ollut, vaikka tuo jännite tuollaisissa lukemissa. Tai sekin, että yleensäkin sai edes mitään arvoja noilla jännitteillä, kun noin reilusti yli mittausalueen ja vertailujännitteen.

pee
31.07.2013, 21:40
Joo, tää muakin hiukan ihmetyttää. Ei oikein osannu heti lähteä perinteisiin klemmaria liittimeen ja yleismittari käteen menetelmään...

IMM irrotettuna meni sitten kuitenkin selkeään limphomemodeen

Pelkäsin jo ecun palaneen, mutta hyvinpä tuo nyt hyrskii, edellinen IMM oli vuodelta 2003 ja varmaan 250 tkm ajeltu