View Full Version : savuttaa
kellukka
18.07.2013, 19:08
Kun tää ei nyt offiin liity niin pistetään tänne:D Mikähän lie Volvossa ku on ruvennu työntämään mustaa savua kovasti kiihdyttäessä...? Auto Volvo s 60 2.4D D5 (isompi turbo ja lastutettu) Kerran kun on puhaltanu savut niin sit voi kiihdytellä ilman savuja kunnes taas ajelee rauhallisesti jonkun aikaa niin sit taas kiihdyttäessä savuttaa.. ihan kun jostai tihkus oljyä jonnekkin turboon ja se sit päästäis ne savut.. Öljyt ja ilman suodattimet vaihdettu vast ikään.
BJ-40/76
18.07.2013, 22:20
Kun tää ei nyt offiin liity niin pistetään tänne:D Mikähän lie Volvossa ku on ruvennu työntämään mustaa savua kovasti kiihdyttäessä...? Auto Volvo s 60 2.4D D5 (isompi turbo ja lastutettu) Kerran kun on puhaltanu savut niin sit voi kiihdytellä ilman savuja kunnes taas ajelee rauhallisesti jonkun aikaa niin sit taas kiihdyttäessä savuttaa.. ihan kun jostai tihkus oljyä jonnekkin turboon ja se sit päästäis ne savut.. Öljyt ja ilman suodattimet vaihdettu vast ikään.
Turbo vuotaa öljyä imupuolelle, ja tuo öljy lähtee liikkeelle välijäähdyttimestä yms, kohti konetta, silloin kun ilmavirtaus on suurimmillaan? ja onko automaatti? (manuaalilla olis varmaankin kirkassut uuden huohottimen kampikammioon?)
veikkaisin kans tota turbon öljy vuotoa :rolleyes:
mut mikä ahdin kyseessä ja oikeesti kuinka vanha :confused::confused::confused: ..
melkei uskaltasin veikata et pakopesä halki :eek::eek::eek::eek:
vartiainen
18.07.2013, 22:29
Musta savu ei varmaankaan ole öljysavua vaan nokea. Veikkaan ahtoputkiston tai välijäähyn vuotoa. Neljää 2001-2006 v70 d5 olen käynyt koeajamassa ostotarkoituksella ja kaikissa ahtopuolen ilmalinjassa vika. Noilla oli kaikilla ajettu yli 250tkm. Vain yksi meni vikatilaan, siinä oli nyrkin kokoinen reikä välijäähyssä, muut vinkui ja tuhisi vähän.
kellukka
19.07.2013, 15:07
Turbon merkistä ei tietoo kun ei oo auto nyt pihassa.. mut käsitykseni mukaan ei pitäisi olla kovin vanha.. autolla kylläkin ajettu 300tkm.. lieköhän miten kalliita remontteja noi edellä mainitut...?:mad:
Tourinki
19.07.2013, 18:14
Cooleri on varmaan sen 200-300 euroa merkkiliikkeestä. Melko varmasti cooleri on sökähtänyt kun ne ei tahdo kestää etes vakio tehoja. Yks sitten kans että ilmanpuhdistajalta turbolle menevä putki pehmenee ajan myötä (moottorin ja tulipellin välissä juuri ennen turboa). Imuputkistoa katsellessa kannattaa katsoa miten tukossa EGR on (se L-muotoinen putki moottorin kyljessä) Jollei ole puhdistettu kertaakaan voi olla tukossa kun itsellä S80 D5:nen keräsi vuoden aikana puolen sentin kerroksen öljytöhkää tuohon L-mutkaan ja seuraavaan letkuun.
savu mustaa vai sinistä ?
onks ahti mallia juuttuvasiipinen kuten alkup ?
paljonko ahtopaine ?
millä ahtopainetta ohjataan - vakio TCV llä ?
kellukka
20.07.2013, 11:47
savu mustaa vai sinistä ?
onks ahti mallia juuttuvasiipinen kuten alkup ?
paljonko ahtopaine ?
millä ahtopainetta ohjataan - vakio TCV llä ?
Hitto ku on vaikeita kysymyksiä:D savu on ainakin mustaa ja ahtopaineet selvii illasta ku emäntä tuo auton.. mut mistä sen tietää onko muuttuva siipinen vai mikä..? TCV??
Tourinki
20.07.2013, 14:32
Eikös näissä ole tuo TCV (turbo control valve) ohjaamassa pelkästään moottorintukikumeja ja TCG:llä (turbo control governor) ohjataan ahtopainetta. TCV löytyy vissiin ilmanputsarinkotelon kupeesta ja tuo TCG on lohkon kyljessä kiinni ohjeita kuvien kans jälkimmäiseen http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122032
Onkos sulla ahtopainemittaria valmiiks paikallaan? Koska jos ei ole jo asennettuna ja ahtopaineen säätö muuttuvasiipisessä ahtimessa tapahtuu alkuperäisellä konfiguraatiolla niin painetietoa ei saa mittarille turbolle menevistä letkuista vaan se pitää ottaa jostain turbon ja imusarjan väliltä. Suosittu paikka on ollut tuo alumiinimutka josta EGR työntää möhnää imuputkistoon, siinä on johtonipulle kiinnike jossa on M8 pultti. Pultti pois ja poraa reikä siihen, sitten siihen saa 8millin kierteellä olevan rasvanipan josta on poistettu kuula. Sit siihen päähän letku ja mittari letkun päähän.
Mulla on muutes BSR:n vikakoodilukija jolla pääsee aika hyvin kiinni noihin Volvon ohjainyksiköihin niin jos kiinnostaa niin voitas katella antaako se mitään vikakoodeja.
Ja ois tarpeet tuohon mittarin asennukseen mittaria myöten...
kellukka
20.07.2013, 18:11
Eikös näissä ole tuo TCV (turbo control valve) ohjaamassa pelkästään moottorintukikumeja ja TCG:llä (turbo control governor) ohjataan ahtopainetta. TCV löytyy vissiin ilmanputsarinkotelon kupeesta ja tuo TCG on lohkon kyljessä kiinni ohjeita kuvien kans jälkimmäiseen http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122032
Onkos sulla ahtopainemittaria valmiiks paikallaan? Koska jos ei ole jo asennettuna ja ahtopaineen säätö muuttuvasiipisessä ahtimessa tapahtuu alkuperäisellä konfiguraatiolla niin painetietoa ei saa mittarille turbolle menevistä letkuista vaan se pitää ottaa jostain turbon ja imusarjan väliltä. Suosittu paikka on ollut tuo alumiinimutka josta EGR työntää möhnää imuputkistoon, siinä on johtonipulle kiinnike jossa on M8 pultti. Pultti pois ja poraa reikä siihen, sitten siihen saa 8millin kierteellä olevan rasvanipan josta on poistettu kuula. Sit siihen päähän letku ja mittari letkun päähän.
Mulla on muutes BSR:n vikakoodilukija jolla pääsee aika hyvin kiinni noihin Volvon ohjainyksiköihin niin jos kiinnostaa niin voitas katella antaako se mitään vikakoodeja.
Ja ois tarpeet tuohon mittarin asennukseen mittaria myöten...
Joo,kyllä siinä mittari on ja näyttää kiihdytellessä 1.7. voishan sitä ajella joskus ja katella nuo vika koodit.. Kyllä se ainakin ajotietokoneeseen ilmoittelee välillä jotain koodia mut en muista mikä se oli.
^^^
ei TCV vaan TCG dieseleissä
eli just noin !
... ja kun erehtyy sen TCG tutkinnan yhteydessä irrottamaan ahtoputken, tulee paha mieli - maailma pelastuu ja muuttuu vihreäks, mutta autonomistaja maksaa ...
Tourinki
21.07.2013, 12:04
Joo, toissa talvena käytin omasta n.400tuhatta ajettuna EGR:n jälkeisiä letkuja irti niin olihan siellä semmonen n.2-3cm kerros öljymöhnää melkein yltäänsä. Ei ollu vissiin aikasemmin puhdistettuna.
Mutta kellukka pistä yv:tä kun ois tarvetta koodin luvulle niin katellaan aikatauluja tarkemmin.
kellukka
20.08.2013, 20:15
Kun tää ei nyt offiin liity niin pistetään tänne:D Mikähän lie Volvossa ku on ruvennu työntämään mustaa savua kovasti kiihdyttäessä...? Auto Volvo s 60 2.4D D5 (isompi turbo ja lastutettu) Kerran kun on puhaltanu savut niin sit voi kiihdytellä ilman savuja kunnes taas ajelee rauhallisesti jonkun aikaa niin sit taas kiihdyttäessä savuttaa.. ihan kun jostai tihkus oljyä jonnekkin turboon ja se sit päästäis ne savut.. Öljyt ja ilman suodattimet vaihdettu vast ikään.
Ongelma korjattu.. en kyllä ymmärrä miten voi olla mahdollista mut käytin polttoaine suodattimen irti ja puhalsin vähän paine ilmalla ja uudet diisselit sisään niin loppui melkein kokonaan savuttamasta.... mysteeri...?!?!?
Ongelma korjattu.. en kyllä ymmärrä miten voi olla mahdollista mut käytin polttoaine suodattimen irti ja puhalsin vähän paine ilmalla ja uudet diisselit sisään niin loppui melkein kokonaan savuttamasta.... mysteeri...?!?!?
ilmavuoto ?
kellukka
21.08.2013, 10:16
ilmavuoto ?
Se kävi mullakin mielessä.. Mut aiheuttaako savuttamista..no pää asia että loppu.