View Full Version : Hilux Doublecabiä ostamassa
Hemingway
15.07.2013, 16:54
On suunnitelmissa ostaa Toyota Hilux Double Cab. Jos rahat riittää niin kiikarissa on 2006 tai uudempi, suhteellisen vähän ajettu auto. Auto tulee metsästyskäyttöön ja aktiivisen perheen ulkoilmaelämään.
Valinta on pitkähkön pähkäilyn tulos, reunaehtoina olivat mm. seuraavat asiat:
* 5 hlöä tarvittaessa mahduttava kyytiin (normaalisti 2-4 hlö kyydissä)
* RUNSAS tavaratila, jossa tarvittaessa mahd kuljettaa myös vähemmän siistiä tavaraa, lavassa oltava katos
* hyvät maasto-ominaisuudet - tarkoitus ei ole varsinaisesti ajaa maastossa mutta huonoilla metsäteillä, pelloilla, syvässä lumessa yms kyllä
* "oikea" neliveto, eli vähintään 3, mieluiten 4 pyörän vedettävä tarvittaessa, alennusvaihde oltava, lujat rakenteet kovaan käyttöön
* auton oltava ajettavuudeltaan siedettävä myös maantiellä ja kaupungissa
* auton pitää olla suhteellisen tuore ja toimiva - käyttötarkoitus on ajaminen, ei remontointi
* auton mallin pitää olla yleinen - korjaamoita, varaosia yms pitää olla runsaasti saatavilla
Miltäs Hiluxin valinta ja perustelut kuulostavat? Onko em huomioon otettavista asioista unohtunut jotain, mitä? Mihin hintaluokkaan kannattaa varautua? Olisiko samassa hintaluokassa jotain muita erityisen varteenotettavia vaihtoehtoja? Onko tuon ikäluokan Hiluxeissa jotain erityisiä pommeja mitä kannattaa väistää/huomioida?
Arvostaisin kokeneempien kmmentteja...
Onkos tuon vm hiluxissa perissä lukkoja? Arctic Trucsin hiluxi oli taannoin 4x4 maailman testissä, mutta kyseinen painos ei ole just käsillä (on autossa enkä jaksa hakea).
Mulla on -07:ssa lukko takana. Sähkösesti kytkettävä 100% mekaaninen lukko.
On suunnitelmissa ostaa Toyota Hilux Double Cab. Jos rahat riittää niin kiikarissa on 2006 tai uudempi, suhteellisen vähän ajettu auto. Auto tulee metsästyskäyttöön ja aktiivisen perheen ulkoilmaelämään.
Valinta on pitkähkön pähkäilyn tulos, reunaehtoina olivat mm. seuraavat asiat:
* 5 hlöä tarvittaessa mahduttava kyytiin (normaalisti 2-4 hlö kyydissä)
* RUNSAS tavaratila, jossa tarvittaessa mahd kuljettaa myös vähemmän siistiä tavaraa, lavassa oltava katos
* hyvät maasto-ominaisuudet - tarkoitus ei ole varsinaisesti ajaa maastossa mutta huonoilla metsäteillä, pelloilla, syvässä lumessa yms kyllä
* "oikea" neliveto, eli vähintään 3, mieluiten 4 pyörän vedettävä tarvittaessa, alennusvaihde oltava, lujat rakenteet kovaan käyttöön
* auton oltava ajettavuudeltaan siedettävä myös maantiellä ja kaupungissa
* auton pitää olla suhteellisen tuore ja toimiva - käyttötarkoitus on ajaminen, ei remontointi
* auton mallin pitää olla yleinen - korjaamoita, varaosia yms pitää olla runsaasti saatavilla
Miltäs Hiluxin valinta ja perustelut kuulostavat? Onko em huomioon otettavista asioista unohtunut jotain, mitä? Mihin hintaluokkaan kannattaa varautua? Olisiko samassa hintaluokassa jotain muita erityisen varteenotettavia vaihtoehtoja? Onko tuon ikäluokan Hiluxeissa jotain erityisiä pommeja mitä kannattaa väistää/huomioida?
Arvostaisin kokeneempien kmmentteja...
HIluxista ei kokemusta ole mutta tämä lukkohomma on semmonen että tilanteesta riippuen se on joko se viimeinen kikka jolla matka jatkuu ilman että joutuu kaivamaan lapion sieltä lavalta, tai sitten viimeinen erhe millä saa aikaan sen katasrohvin käynnistävän sivusiirtymän...
Mutta joo parempi olla sekin ässä hihassa kuin olla olematta. Ja lue tuo hilux ketju läpi. Siellä näkyi olevan asiaa mm. turbon talvi ongelmista ym....
Ja lue tuo hilux ketju läpi. Siellä näkyi olevan asiaa mm. turbon talvi ongelmista ym....
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107115
Hemingway
16.07.2013, 01:38
Kiitti vastauksista.
Uudemmissa Hiluxeissa mainostavat että perässä on joko lukko tai joku "LSD- kytkin", jonka sisältö ei ole mulle vielä auennut, tietääkö kukaan? En myöskään tiedä että onko tämä ainoastaan tuoreimpien autojen ominaisuus.
Aikasta vähän on Doublecabeja Suomessa myynnissä joten ulkomailtakin olen katsellut, lähinnä Saksasta. Siellä aika monet on myynnissä ilman lavakatetta. Mitä lavakatteet maksavat, onko niitä helppo ostaa? Vaikuttaako katteen lisääminen jotenkin rekisteröintiin, veroihin tms viranomaisasioihin? Mikä olisi hyvä ja tyylikäs kate?
Kiitti vastauksista.
Uudemmissa Hiluxeissa mainostavat että perässä on joko lukko tai joku "LSD- kytkin", jonka sisältö ei ole mulle vielä auennut, tietääkö kukaan? En myöskään tiedä että onko tämä ainoastaan tuoreimpien autojen ominaisuus.
Aikasta vähän on Doublecabeja Suomessa myynnissä joten ulkomailtakin olen katsellut, lähinnä Saksasta. Siellä aika monet on myynnissä ilman lavakatetta. Mitä lavakatteet maksavat, onko niitä helppo ostaa? Vaikuttaako katteen lisääminen jotenkin rekisteröintiin, veroihin tms viranomaisasioihin? Mikä olisi hyvä ja tyylikäs kate?
Toi LSD taitaa tarkottaa Limited Slip Differential, eli suomeksi kitkalukkoa. Parempi kun ihan avoin perä (ne sitten vaatii omat peräöljyt toimiakseen), mutta kytkettävä 100% lukko vielä parempi kuhan se vaan toimii sillon ku tarvii eikä jää päälle niinku hoojiissä tuppaa välillä käymään =)
tekniikkamies
16.07.2013, 11:25
Yksi syy miksi allekirjoittanut pitää nelivetoautoista mukaanlukien Hilux on, että niiden huoltaminen ja korjaaminen on matalia autoja helpompaa taivasalla missä meikäläisen huollot ja korjaukset tehdään.
Toinen hyvä puoli on, että peräkärryn liikkeelle saaminen ilman kohtuutonta auton rasittamista onnistuu paljon paremmin kuin jollain perus henkilöautolla.
Näihin autoihin sopii myös helposti tavallista henkilöautoa tai pakua isommat renkaat. Niistä on monenlaista etua. Ei tarvi esim. pitää välttämättä hiekkatiellä epämiellyttäviä rengaspaineita ja silti riittää kantavuutta.
Hemingway
16.07.2013, 14:30
Näenkö jostain auton tyyppimerkinnästä onko sen perässä "oikea" lukko vai se kitkalukko? Vai miten tiedän kumpi myytävässä autossa on?
Hemingway
16.07.2013, 14:33
Vaihdoin koko ketjun otsikkoa, jos se vaikka keräisi parmmin kommentteja...
Mutta kysymys lukkoperästä ja miten sen tunnistaa on edelleen akuutti.
Rotpal GR
16.07.2013, 15:40
Jos alkuperäne lukko taka perässä ni ratin vasemmalla puolela on taka akselin lukolle kytkentä nappi ainakin 2009 mallin pitkähyttisessä mallissa.
Kuulostaa oikealta valinnalta tarpeisiisi.
Tuo 100% sähkölukko taka-akselille on tehdaslisävaruste, jonka tunnistaa mm.erillisestä kytkimestä kojelaudassa. Perusvarustuksena noissa on kitkalukko/LSD(Limited Slip Differential), joka ei juurikaan auta maastokäytössä.
Mikäli löytyy hyvä yksilö ilman tuota kytkettävää lukkoa, voi saman toiminnallisuuden saada asentamalla jälkikäteen esim. ARB:n valmistaman paineilmatoimisen lukon LSD:n tilalle.
Hemingway
16.07.2013, 19:46
Kyllä asiat näköjään alkaa tällä palstalla selviämään... Hienoa!
Mikä olisi rukkasarvio jälkikäteen asennetun 100% lukon kustannuksista?
Ainakin 2008-2009 aikoihin SR varustelutasoon kuului vakiona sähkölukko taakse. Tuli silloin noita katseltua.
Hemingway
17.07.2013, 06:47
Suomessa ei näitä ole montaa myynnissä mutta monissa näyttää olevan varusteluna SR. Tarkoittaako tämä aina sitä että autossa on lukkoperä? Miten SR+ eroaa SR:stä?
Tuosta SR+ mallista en osaa sanoa. Ainakin 2008-2009 aikoihin SR mallissa kuului vakiona tuo lukko. Varmaan kannattaisi melkein soitella jollekin Tojon myyjälle ja vähän kysellä noista niin saat suht luotettavaa tietoa. Kysellä samalla että eroavatko varustelutasot tuon double capin ja lyhyemmän hytin mallin osalta jne.
Hemingway
17.07.2013, 08:34
Täytyy soittaa.
Yhtenä vaihtoehtona on osto ulkomailta. Jos 100% lukko puuttuu, mitä maksaa sen jälkiasennuttaminen?
Täytyy soittaa.
Yhtenä vaihtoehtona on osto ulkomailta. Jos 100% lukko puuttuu, mitä maksaa sen jälkiasennuttaminen?
ARB ilmalukot liikkuu tonnin nurkilla kappale + kompura joitain satasia + asennus.
Olisko tuon laitto suunnilleen päivän homma eli jotain 500-600 euroa. Helposti pari tonnia asennettuna kaikkine alveineen yms..
ARB ilmalukot liikkuu tonnin nurkilla kappale + kompura joitain satasia + asennus.
Olisko tuon laitto suunnilleen päivän homma eli jotain 500-600 euroa. Helposti pari tonnia asennettuna kaikkine alveineen yms..
Jos päädyt ton kaltaiseen ratkaisuun, niin mä laittaisin sen arbin etupäähän jolloin takana olisi vielä se kitkalukko auttamassa. Tosin en tiedä saako edes tohon uusimpaan lukkoa eteen. Vanhempiin ainakin saa.
BJ-40/76
17.07.2013, 21:08
Jos pitää olla takanakin penkit, niin menee suuremmat verot, sekä maahantuotaessa että vuotuiset verot.
Ja käsittääkseni silloin lavakatteella ei ole merkitystä veroihin (ainakaan vanhemmissa)
-> siis jos tuot sen henkilöautona (en ole varma onnistuuko), niin silloin erona on lähinnä se, että saat ajaa rajoitusten mukaan (siis puuttuu 100 km/h napeusrajoitus) ja voit vapaasti toteuttaa itseäsi lavakatteiden yms. suhteen.
Paketti autona taasen vakuutukset lienevät halvemmat.
Ja tuo kitkalukko: se on niin pitkään hyvä, kun meinaa jäädä kiinni.
Siis se jakaa voimaa paremmin pitävälle pyörälle jonkin verran, esim. 33/66 suhteessa, siis jos huonomman puolen pito on yli puolet paremman puolen pidosta, niin molemmat pyörii sutia, mutta jos tuo suhde ylitetään, niin silmän räpäyksessä paremman pidon pyörä pysähtyy, ja toinen pyörä kaivaa itsensä syvemmälle-> meno tökkää. (ja koska fysiikan lakien mukaan lähes aina tartuntakitka on suurempi, kuin liukukitka, niin kun tilanne muuttuu renkaiden sutimisesta JA Lukon luistamattomuudesta renkaan luistamattomuudesta lukon luistamiseen, niin silloin lukko ei enää ota kiinni.-> porukka sanoo, että lukko ei pidä/toimi/on rikki. (esim. silloin kun auto on ristiriipunnassa)
-> tuohon sinun käyttöön, missä tarvitset maastoautoa "huonoilla/lumisilla metsäteillä" tuo LSD-kitkalukkoperä voi toimia hyvin, siis LSD on merkittävä parannus verrattuna siihen, että ei lukkoa ollenkaan (esim. lähes kaikki alle vm. 1980 maasturit.).Siis paineilmalla taikka sähköllä toimiva etuperään, jos tuntuu että tarvii lisää lukkoja! ja jätät LSD:n taakse, niin niiden puolesta aika varma eteniä.
p.s minä tiedän ainoastaan yhden takapenkeillä olevan hiluxin, taitaa olla aika harvinaisia suomessa? JA jos löydän hyvän, suomiauton, missä ei ole rekisteriotteessa noita penkkejä, niin voi olla että halvemmat verot ostaa saksasta tms. samanikäinen hiluxi, ja maksaa henkilöauton verot suomeen, kun maksaa tuo "maahantuonnin yhteydessä kantamatta jätetty vero"
Siis esim. 20v sitten maahantuotu joku 1000e nykyhintainen auto muutetaan siten, että tuo alennetun autoveron edellytykset eivät täyty, maksuunpantava vero voi olla esim. monta tonnia, vaikka saman auton verot suomeen tuotaessa tänäpäivänä olisi pari sataa euroa:eek:
-> Ole tarkkana!
Tuosta (http://www.nettiauto.com/toyota/hilux/5268067) Hiluxi niin ei tarvi enää kysellä...:D on vähän ajettu ja pääsee metsälle. Miinuksena voi olla että jos ammut hirven jäniksenä niin sen lavalla äheltäminen voi olla hieman tiukassa.
BJ-40/76
17.07.2013, 23:24
Tuosta (http://www.nettiauto.com/toyota/hilux/5268067) Hiluxi niin ei tarvi enää kysellä...:D on vähän ajettu ja pääsee metsälle. Miinuksena voi olla että jos ammut hirven jäniksenä niin sen lavalla äheltäminen voi olla hieman tiukassa.
Mutta takapenkit puuttuu? toki saa saksasta noin 100-300 euroa.... Mutta montako tonnia maksaa rekisteriotteeseen? jos menee vajaa 10 k euro ensimmäiseltä takapenkiltä, niin 2 seuraava tulee käytännössä ilmaiseksi.....
Rahalla saa ja hevosella (ja 45 000 e hiluxilla) pääsee:rolleyes:
Jos ja kun tuo on tod.näk täyden veron hiluxi niin ei ne penkit sinne maksa kuin asennuksen vaivan ja sen dieseli veron...??
BJ-40/76
17.07.2013, 23:48
Jos ja kun tuo on tod.näk täyden veron hiluxi niin ei ne penkit sinne maksa kuin asennuksen vaivan ja sen dieseli veron...??
Jos täyden veron pa, niin miksi N1G? ja vain 2 henkilöä?
Toki täytyy tunnustaa, että viimeisen vuosikymmenen olen noissa paku-jutuissa keskittynyt infoamaan, ettei kukaan sais yllärinä vuoden-parin harrastebutjettia "mallia" ulosmitataan...."
No sen hemmetin kaksikäyttöauton dieselrangaistusostakaadodgeraminiinsaatteajaahalv alla veron takia. Eli sama kuin vastaavan painoisessa hlö.autossa...
Aikasta vähän on Doublecabeja Suomessa myynnissä joten ulkomailtakin olen katsellut, lähinnä Saksasta. Siellä aika monet on myynnissä ilman lavakatetta. Mitä lavakatteet maksavat, onko niitä helppo ostaa? Vaikuttaako katteen lisääminen jotenkin rekisteröintiin, veroihin tms viranomaisasioihin? Mikä olisi hyvä ja tyylikäs kate?
Lavakatteella ei merkitystä verotukseen nykyautoissa (1.4.2009 jälkeen tullatut, eikä vanhemmissakaan täyden veron pickupeissa). SnugTop:ia on Toyotalta saanut, näyttää hyvin istuvalta ja toimivalta.
http://customfitcanopies.com.au/images/snugtop-canopy-toyota-hilux.jpg
Tosin en tiedä saako edes tohon uusimpaan lukkoa eteen. Vanhempiin ainakin saa.
Sopii sama Arbbi ku läjään. Kiitos sen että kehitys ei oo edenny 20v aikana minnekkään.
Alussa kait kaipailtiin myös vaihtoehtoja? Nissani lienee maantieajossa varsin miellyttävä, ja kaksivetoista parempi maastossa. Mutta todellinen vaihtoehto lienee myös Isuzu? En ole ajanu, mutta testien, koeajojen, yms. käyttäjäkokemusten perusteella en unohtaisi tuota vaihtoehtoa. Ja sehän kannattaa käydä koeajamassa suomessa molempia, vaikka ovatkin täällä pakuja, mutta takapenkkejä lukuunottamatta samoja laitteita...
Hemingway
19.07.2013, 18:59
Olin pari päivää poissa ja tännehän on tullut todella hyvää asiaa... Kiitokset vinkeistä Hojo61, Arpe, BJ-40/76 ja BJ-Andy.
Pari tonnia jälkiasennetusta perälukosta on jo niin paljon rahaa, että auton hinta pitää olla tosi halpa tai lukko pitää olla valmiiksi. Jos se puuttuu, ja hinnalla ei olisi väliä niin sitten lukon eteen asentaminen kuulostaa hyvältä ratkaisulta.
Ei pitkähyttisiä eli Doublecabejä tosiaan ihan kauheasti Suomessa ole. On kuitenkin jonkin verran. Nyt kun on herkistynyt katsomaan niin ainakin etelä-Suomessa näkee lähes päivittäin. Mutta myyntiin niitä tulee tosiaan melko harvoin.
Saksasta tuonti on vahvasti mielessä mutta siinäkin tuntuu että on aika monta mutkaa matkassa. Juuri oikeanlaisen, itseä miellyttävän löytäminen sopuhintaan voipi olla työlästä. Seuraavaksi pitäisi päästä varmuuteen ettei tule kusetetuksi eikä käsiin päädy mitään pommia. Sen jälkeen pitäisi saada veroasiat sillä lailla selväksi ettei tule yllätyksiä. Ja veroissa yms sitä tuntuukin olevan selvitettävää!
Mielenkiintoisennäköinen laite toi mistä laitoit linkin... Ehkä meille perhekäyttöön vähän extreme kun vaimonkin pitäisi tätä ajaa, ja ne takapenkit pitäis saada takaisin. Enkä vielä edes tiedä mikä on N1G, täytyy vilkaista Googlesta.
Hemingway
19.07.2013, 19:12
... Ja nyt vasta huomasin että täällähän riittää kommentteja toisellekin sivulle. Kiitos niistäkin.
Sinänsä sekä L200 että Isuzu ovat varteenotettavia vaihtoehtoja, mutta ilmeisesti eivät tarjoa mitään erityisesti Hiluxista poikkeavaa? Mainitaan nyt erikseen että en ole lietsomassa tästä mitään 20 sivun riitaa "ainoasta oikeasta" pick upista.
MaTTI, lisävarmistus. Oletetaan että tuon tänä vuonna (2013) maahan 4 ovisen auton, jossa on 5 istuinpaikkaa. Auto rekisteröidään täällä henkilöautoksi. Eli verotuksen yms maahantuontiin liittyvien maksujen kannaltako ei ole mitään merkitystä sillä, onko siinä tuodessa lavakate tai ei? Eikä lavakatteen lisäämiseen tai poistamiseen jälkikäteen ole esteitä, tai se ei aiheuta lisämaksuja? Eikä auton valmistusvuosi tai käyttöönottovuosi tms vaikuta asiaan?
MaTTIn postaaman kuvan näköinen peli kun tulisi eteen niin saattaisi rahat löytyä melko äkkiä... Hieno peli
Onko se lukko niin pakollinen? Aloitusviestissä on nuo ehdot lueteltu, kuulostaa niin tutulta. Itellä on saman oloisessa käytössä ollut noita parin tonnin pommeja, Nissan KingCab ja nykyään tuo Opel Frontera. Näissä ne perinteiset automaattiset napalukot, ja takana kitkalukko. Ne kerrat kun on menohalut loppunu, niin "pohjasta" on oltu kiinni, ja siinä ei lukkojen määrä auta kun ei mikään rengas toppaa... Uskoisin, että kaikki tarjolla olevat neliveto lavurit välttää tuon suhteen käytössäsi, jos ei ristiriipuntaa oteta lukuun...
Ja edelleen kysyn, etteikö Isuzu ole vaihtoehto? Parilla tutulla noita on, eivätkä ole moittineet...
MaTTI, lisävarmistus. Oletetaan että tuon tänä vuonna (2013) maahan 4 ovisen auton, jossa on 5 istuinpaikkaa. Auto rekisteröidään täällä henkilöautoksi. Eli verotuksen yms maahantuontiin liittyvien maksujen kannaltako ei ole mitään merkitystä sillä, onko siinä tuodessa lavakate tai ei? Eikä lavakatteen lisäämiseen tai poistamiseen jälkikäteen ole esteitä, tai se ei aiheuta lisämaksuja? Eikä auton valmistusvuosi tai käyttöönottovuosi tms vaikuta asiaan?
Se rekisteröidään täydestä verosta huolimatta pakettiautoksi, ajoneuvoryhmältään kaksikäyttöauto (tavarakantavuus kun on suurempi mitä henkilökantavuus, auto on luokiteltu pakettiautoksi). Lavakate (eikä auton ikä) ei vaikuta, sitä ei tarvii otteeseen edes olla merkitty jos helposti irrotettavissa oleva.
Ei muuta kuin ulkomailta hakemaan, tuontiauto kannattaa (lähes) aina. Itekki 3 Toyotaa Saksasta ostanu + velipojalle toiset 3 autoa. Ja onhan niitä tossa toisella puolen lahteekin välillä sopivasti.
Viron autoista pakko laittaa kommenttia. Työkaveri osti 2010 vuoden douplecab hiluxin sieltä, osoittautui parin päivänpäästä ruotsissa aiemmin lunariin mällätyksi. Oli mm. lavan ja kopan rako eri levyinen. Näin sen äsken taas myytävänä, joten tarkkana saa olla. Työkaveri sai kaupan purettua. Auton väri on muuten musta jos joku sen bongaa.
Hemingway
20.07.2013, 06:27
No kas kummaa tuollaisia mustia taitaa olla parikin myynissä. Jos joku niistä on tosiaan mällätty, niin rekkarin tai muiden tunnistamista edistävien tietojen saanti olisi kullanarvoista...
Voisitko vaughan laittaa vaikka yv:tä jos sulla on mitään tarkempia lisätietoja.
Hemingway
20.07.2013, 06:40
Onko se lukko niin pakollinen? Aloitusviestissä on nuo ehdot lueteltu, kuulostaa niin tutulta. Itellä on saman oloisessa käytössä ollut noita parin tonnin pommeja, Nissan KingCab ja nykyään tuo Opel Frontera. Näissä ne perinteiset automaattiset napalukot, ja takana kitkalukko. Ne kerrat kun on menohalut loppunu, niin "pohjasta" on oltu kiinni, ja siinä ei lukkojen määrä auta kun ei mikään rengas toppaa... Uskoisin, että kaikki tarjolla olevat neliveto lavurit välttää tuon suhteen käytössäsi, jos ei ristiriipuntaa oteta lukuun...
Ja edelleen kysyn, etteikö Isuzu ole vaihtoehto? Parilla tutulla noita on, eivätkä ole moittineet...
Mulla on tällä hetkellä sellainen parin tonnin pommi ja toista en halua. Ei ole omaa korjauspaikkaa vaan joudun käyttämään korjaamoita, mikä tulee aina kalliiksi. Lisäksi en haluaisi jatkuvaa korjaus- ja kunnossapitoprojektia vaan luotettavan kulku- ja työvälineen. Eli ideaalitilanteessa aika käytetään autolla liikkumiseen, ei sen korjaamiseen tai varaosien etsimiseen.
Mitä nelivedon lukkojärjestelyihin tulee, niin en ole perehtynyt nelivedon eri variaatiohin kovin syvällisesti. City"maastureille" tyypillinen yksi rengas vetää edestä ja yksi takaa ei mulle riitä. Mutta varmaan on monenlaisia nelivetoja.
Minulla ei sinänsä ole mitään muita lava-autoja vastaan, tunnen vaan niitä ja niiden tekniikkaa vielä vähemmän kuin Hiluxia. Yksi Hiluxissa hyvänä näkemäni asia on se, että koska hiluxeja tod näk on huomattavasti enemmän kuin monia muita lava-autoja, on myös korjauspaikkoja ja varaosia samassa suhteessa enemmän. Mutta en siis ole sulkenut muitakaan merkkejä lopullisesti pois.
Hemingway
20.07.2013, 07:13
Se rekisteröidään täydestä verosta huolimatta pakettiautoksi, ajoneuvoryhmältään kaksikäyttöauto (tavarakantavuus kun on suurempi mitä henkilökantavuus, auto on luokiteltu pakettiautoksi). Lavakate (eikä auton ikä) ei vaikuta, sitä ei tarvii otteeseen edes olla merkitty jos helposti irrotettavissa oleva.
Ei muuta kuin ulkomailta hakemaan, tuontiauto kannattaa (lähes) aina. Itekki 3 Toyotaa Saksasta ostanu + velipojalle toiset 3 autoa. Ja onhan niitä tossa toisella puolen lahteekin välillä sopivasti.
Kiitos MaTTI selvennyksestä. Muutama lisäkysymys:
1) Onko kaksikäyttöautolla joku henkilöautosta poikkeava sallittu maksiminopeus?
2) Mikä olisi paras tapa arvioida tuontiautolle Suomessa määrättäviä veroja ja maksuja?
3) Ja mikä merkitys on sillä kun esim mobile.de sivuilla osassa autoja on erikseen merkitty brutto ja nettohinta?
Kiitos MaTTI selvennyksestä. Muutama lisäkysymys:
1) Onko kaksikäyttöautolla joku henkilöautosta poikkeava sallittu maksiminopeus?
2) Mikä olisi paras tapa arvioida tuontiautolle Suomessa määrättäviä veroja ja maksuja?
3) Ja mikä merkitys on sillä kun esim mobile.de sivuilla osassa autoja on erikseen merkitty brutto ja nettohinta?
1) Pakulla saa ajaa max. 100 km/h
2) http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/ Veroprosentti taas löytyy täältä: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/oikopolut/04401012.pdf Hiluxissa pyörii reilun 200 g/km lukemissa riippuen moottorista ja laatikosta.
3) netto on ilman ALVia
Hemingway
21.07.2013, 09:25
3) netto on ilman ALVia
Palaan noihin muihin vielä, mutta jos tuontiauto ostetaan EU:n alueelta, niin ALV on varmaankin pakko maksaa johonkin? Voiko itse päättää mihin sen maksaa? Ja jos voi, onko kannattavampaa maksaa se lähtömaahan (keski-Eurooppa, Saksa) kuin Suomeen?
Palaan noihin muihin vielä, mutta jos tuontiauto ostetaan EU:n alueelta, niin ALV on varmaankin pakko maksaa johonkin? Voiko itse päättää mihin sen maksaa? Ja jos voi, onko kannattavampaa maksaa se lähtömaahan (keski-Eurooppa, Saksa) kuin Suomeen?
Yksityishenkilö maksaa alvin aina ostohetkellä. Ja muutenki Saksan ALV on 5%-yks. pienempi mitä täällä, joten ei mitään kikkailun tarvetta.
Mulla on tällä hetkellä sellainen parin tonnin pommi ja toista en halua. Ei ole omaa korjauspaikkaa vaan joudun käyttämään korjaamoita, mikä tulee aina kalliiksi. Lisäksi en haluaisi jatkuvaa korjaus- ja kunnossapitoprojektia vaan luotettavan kulku- ja työvälineen. Eli ideaalitilanteessa aika käytetään autolla liikkumiseen, ei sen korjaamiseen tai varaosien etsimiseen.
Tässä tais mennä tuo mun ajatus kokonaan ohi. En nyt semmosta tarjonnutkaan, vaan sitä että ilman tönkkölukkojakin nuo perusnelivedot etenee kyllä yllättävän hyvin. Noissa parin tonnin pommeissa on vain ne perusnapalukot sekä kitka takana yleensä. Esim. märällä pellolla ensimmäinen kriteeri on hyvät renkaat, että kuvio pysyy auki. Nimimerkillä jahti- ja marjastus- tms. reissuilla "offia" ajava...
Vielä tuosta Isuzusta. Olen saanut käsityksen, että Isuzun kauppa on hyvin käyny, paljon niitä katukuvassa näkyy -> en sen perusteella ostoa epäröisi. Tietysti nämä on makuasioita, mutta ne lukuisten testien hyvät arvostelut ja tyytyväiset omistajat kannattaa huomioida. Esim. Mitsun L-200 tai Nissanin Navara on paljon harvemmin katukuvassa nähtyjä laitteita.
Mutta päätöshän on sinun, vaihtoehtoja tarjosin kun niitä kaipasit :)
Hemingway
23.07.2013, 09:34
Joo, kyllä muitakin autoja edelleen harkitaan.
Hiluxin 2,5- litraisia koneita näyttää olevan eri tehoisia: 102hv, 120hv, ja 144hv. Jos valinnanvaraa on, tekisi tietysti mieli ottaa se 144-heppainen. Mutta pärjääkö noilla heikommilla peruskäytössä? Entä esim venettä vetäessä? Ja onko noissa koneissa muuten isoja eroja esimerkiksi rakenteen, kestävyyden, varaosien saatavuuden tms suhteen?
edit: ja näkeekö vuosimallista suoraan millä teholla kone on?
On suunnitelmissa ostaa Toyota Hilux Double Cab. Jos rahat riittää niin kiikarissa on 2006 tai uudempi, suhteellisen vähän ajettu auto. Auto tulee metsästyskäyttöön ja aktiivisen perheen ulkoilmaelämään.
Valinta on pitkähkön pähkäilyn tulos, reunaehtoina olivat mm. seuraavat asiat:
* 5 hlöä tarvittaessa mahduttava kyytiin (normaalisti 2-4 hlö kyydissä)
* RUNSAS tavaratila, jossa tarvittaessa mahd kuljettaa myös vähemmän siistiä tavaraa, lavassa oltava katos
* hyvät maasto-ominaisuudet - tarkoitus ei ole varsinaisesti ajaa maastossa mutta huonoilla metsäteillä, pelloilla, syvässä lumessa yms kyllä
* "oikea" neliveto, eli vähintään 3, mieluiten 4 pyörän vedettävä tarvittaessa, alennusvaihde oltava, lujat rakenteet kovaan käyttöön
* auton oltava ajettavuudeltaan siedettävä myös maantiellä ja kaupungissa
* auton pitää olla suhteellisen tuore ja toimiva - käyttötarkoitus on ajaminen, ei remontointi
* auton mallin pitää olla yleinen - korjaamoita, varaosia yms pitää olla runsaasti saatavilla
Miltäs Hiluxin valinta ja perustelut kuulostavat? Onko em huomioon otettavista asioista unohtunut jotain, mitä? Mihin hintaluokkaan kannattaa varautua? Olisiko samassa hintaluokassa jotain muita erityisen varteenotettavia vaihtoehtoja? Onko tuon ikäluokan Hiluxeissa jotain erityisiä pommeja mitä kannattaa väistää/huomioida?
Arvostaisin kokeneempien kmmentteja...
Itsellä on kokemusta työkäytössä 2011=> DoubleCab Hiluxeista, ajo enimmäkseen asfalttia ja eritasoisia metsäteitä. Suurin osa kriteereistäsi varmasti täyttyy Hiluxissa, kuitenkin muutama kommentti:
-sisätilat on viidelle yllättävän ahtaat ulkomittoihin nähden, neljä mahtuu ihan hyvin.
-Tuo tavaratila on iso, mutta pölyinen/likainen. Orikinaali lavakuomu ei pidä ulkopuolella muuta kuin veden pääosin joten saat varautua siihen, että kaiken minkä taakse laitat, likaantuu.
-etsi sellainen versio, jossa on keskitasauspyörästö, muuten on nelivedolla ajaminen tuskaa jopa jo vain pitävällä lumialustalla, koska kääntäessä voimansiirto "karhaa" vastaan.
-ajettavuus on ok, tosin etenkin takana istujien mukavuutta verottaa takapään kova lehtijousitus, joka paukuttaa montuissa ilman painavaa kuormaa. Esim. 90-sarjan Land Cruiser on parempi tässä suhteessa, joilla niilläkin on ajettu töissä.
-alustan ruostesuojaus näyttää vajavaiselta, kannattaisi varmaan uudekseltaan tehdä asialle jotakin, jos meinaa autoa pitempään pitää.
-nää Hiluxit ovat made in South-Africa! Esim. Syylärikin näytti olevan siellä valmistettu, eli auto ei ole vain koottu Etelä-Afrikassa. Hyvä vai huono asia?
Hemingway
25.07.2013, 08:30
Joo, kyllä muitakin autoja edelleen harkitaan.
Hiluxin 2,5- litraisia koneita näyttää olevan eri tehoisia: 102hv, 120hv, ja 144hv. Jos valinnanvaraa on, tekisi tietysti mieli ottaa se 144-heppainen. Mutta pärjääkö noilla heikommilla peruskäytössä? Entä esim venettä vetäessä? Ja onko noissa koneissa muuten isoja eroja esimerkiksi rakenteen, kestävyyden, varaosien saatavuuden tms suhteen?
edit: ja näkeekö vuosimallista suoraan millä teholla kone on?
Oliko kellään tietoja Toyotan 2,5l koneista, ja niiden eroista? Ja tavis käyttäjälle "riittävästä" tehosta?
Hemingway
21.08.2013, 08:00
Hetken harkitsin Nissania mutta palasin lähtöruutuun eli Hiluxia ostamaan, todennäköisesti ulkomailta. Näistä uudempien Hiluxien moottoreista kyselisin edelleen. Tietääkö kukaan?
Eli aika monessa ulkomaan ulkomaisessa vaihtoehdossa on koneena 3-litrainen ja vaihteistona automaatti. En ole erityisesti sellaista hakenut, mutta niitä näyttää olevan tarjolla.
Kysymys 1: Onko 3L koneesta+automaattilootasta muuta haittaa kuin korkeampi ostohinta + isompi kulutus? Vikaherkkyys, huoltokustannukset, vaikuttaako paljon maasto-ominaisuuksiin tiukassa paikassa? Voiko esim etupäähän asentaa lisälukkoa?
Kysymys 2: Entä sitten 2,5l koneet eri tehoilla ja manuaalilaatikolla, onko isoa merkitystä esim kestävyyteen millä koneella auton ottaa.
06 tais olla ainakin huohottimen jäätymis ongelmaa mutta jos eristetty ei ongelmaa tais olla 120 heppanen..itsellä 2010 vm.hiluksi joka on 144hp.olen ollut tyytyväinen ainakin ensimmäisen 100000km.jälkeen:D kannattaahan sitä käydä koe ajamassa eri tehoisia ennen kuin päättää minkä ottaa kallistuisin kuitenkin 144:rolleyes:
Hemingway
22.08.2013, 08:28
Meneekö nämä 2,5- litraisen tehot vuosimallin tai vastaavan mukaan? Vai onko jonain valmistusvuonna voinut valita millä hevosilla 2,5- litraisen ottaa?
Meneekö nämä 2,5- litraisen tehot vuosimallin tai vastaavan mukaan? Vai onko jonain valmistusvuonna voinut valita millä hevosilla 2,5- litraisen ottaa?
Vuosmallin mukaan se taitaa mennä ennyt tarkalleen muista mutta olikohan 06-09 tuo 120 HP ja 10 ylös tuo 144hp
Hemingway
22.08.2013, 10:28
Joo näin se taitaa mennä, ainakin Suomiautoissa, eli 120- heppaisesta on jossain kohdassa hypätty 144- heppaiseen. Olisikohan vaihto tullut jossain 2008/2009 tienoilla, ainakin myytävien autojen tietojen mukaan.
Vihdoin löytyi automyyjä joka tuntuu tietävän jotain näistä Hiluxeista.
Näyttäisi siltä että 120hv koneen hiilidioksidipäästöt on 219g, tai näin on ainakin merkitty aika moneen myytävään autoon. 144- heppaisten päästöt taas on merkitty pienemmiksi eli 194g.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, tämä vaikuttaa autoveroon ja ajoneuvoveroon - eli jos on valinnanvaraa niin kannattaisi ottaa 144hv kone.