View Full Version : Hirviajoneuvo
Muutaman vuoden olen lueskellut palstaa sekä hankkinut työkaluja HJ:n peruskunnostusta silmällä pitäen. Kiinnostusta on ylläpitänyt oma halu toimivasta / kunnossa olevasta HJ:sta, sekä palstan jäsenien ansioikkaiden kertomusten tuomasta uskosta tähän projektiin. Ajoneuvo on ja tulee olemaan puhtaasti maaseutuajoneuvo, jonka kanssa käydään metsällä ja viedään roskat keräyspaikalle. Jotta kulkine toimii metsällä ja muussakin sille tarkoitetussa toiminnassa hyvin, tulee siihen varmaankin tehdä muutoksia. Tämän vuoksi toivon saavani teiltä konkareilta vinkkejä, ohjeita ja neuvoja, jotta projektista tulisi hyvä. Tällä hetkellä siis suunnitelmissa kunnostaa HJ 61 omiin tarpeisiin ilman offi - tarkoitusperää, mutta tiedä sitten miten käy.
Eli tästä lähdetään:
_kekkula_
11.07.2013, 09:33
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, ainoa vaan että rojekti karkaa jossain
karkaa käsistä.
Mulla on itsellä vakio hj hoitamassa samaa virkaa kuin sinulla,offi käyttöön on sitten toinen.
Ps.kuva ei näy
lepoantti
11.07.2013, 09:50
eihän sille tartte tehdä yhtään mitään!!! tai jos vinssi puuttuu niin sit sellanen mutta ei sekään ole välttämätön, ja jos oikein hurjaksi heittäytyy niin alle 33x12,5 renkaat niin siviiliajokin muuttuu pehmeämäksi ja maastokelpoisuus paranee huimasti. me on kavereiden kanssa joskus ajettu leikkimielisiä 205x16 ensiasennusrengassahvaareita, hauskaa on ollut ja aika pahojakin paikkoja niillä on päästy ajamalla läpi.
jos et ole ollut offiauton kyydissä paljon niin kannattaa hankkiutua mukaan johonkin ajotapahtumaan ja vaikka jonkun suht vakion hj:n kyytiin istumaan. siinä pääset oikeesti näkemään että ns. vakiomaasturillakin pääsee aika käsittämättömiin paikkoihin ( myös jumiin ). harva normaalilla järjellä ja auton/itsensäsuojeluvaistolla tulee ulosmitanneeksi lähellekkään kaikkea ns. vakio maastoauton etenemiskykyä!!
jos toisiaan on kyse lähes päivittäisestä käyttölaitteesta niin älä tee mitään!!!! siis toistan, ÄLÄ TEE MITÄÄN!!!!
Itellä on tällä hetkellä hiluxi LN 110 juuri samassa käyttötarkoituksessa kun teikäläiselläkin ( saa vasat hyvin lavalle) , eli hirviautona. Aiemmin on ollu kaks hj 61 putkeen ja ainoot mitä oon niihin tehnyt niin laittanut 33 bf alle ja hyvin on menny, hiluxissa on 31 bf mutikat ja ollu tyytyväinen niihin. Niin ja kun muistaa pitää hyvät nesteet ja öljyt jokapaikassa niin voi huoletta antaa kovempaakin käyttöö kun tietää että voitelu pelaa!
33 renkaat ja vinssi jos ei satu jo olemaan. työvaloja kannattaa laittaa syksyllä on aikasta pimeetä jos joutuu vaikkapa suolistamaan niin pukkaa hjn vierelle ja tuuppaa maaailman kirkkaimmat xenonit päälle niin näkee naapuriseuranki äijät, että nyt on hirvi nurin ja hyvin voi käydä sitten ensilumien aikaa jälkiä kattelemassa aamuyöstä jo ennen jahtia.
Alkutilanne näytti tältä, ja alkoihan sieltä löytymään mätääkin. Runko yllättävän hyvässä kuosissa. Joku rakentanut jossain vaiheessa kierrejouset. Tekeekö noilla mitään, vai roppaanko pois?
Renkaiksi suunnittelin samaa mitä tekin ehdotitte, eli noita 33 alle. Vinssi pitäisi hankkia keulalle jossain vaiheessa. Tarkoituksena käydä auto läpikotaisin läpi, runko sinkkiin, uusi alustasarja, koneremppa jne - eli onhan tuossa puuhaa ensi talveksi.
Päivitelläämpäs tätäkin, eli kesä meni muiden harrastusten parissa ja nyt syksy saa mutta minä en. Runko kävi hiekkapuhalluksessa, ja yllättävän vähillä korjauspaloilla selvittiin. Ensi viikolla runko lähtee sinitykseen, joten se puoli pitäisi olla kunnossa. Sen jälkeen pitäisi aloittaa kasausvaihe käänteisessä järjestyksessä -> HUOH! joten saa nähdä mitä tulee. Alustasarja on ensimmäisenä hankintalistalla, joten mikä pitäisi ostaa? Kommentteja toivottavasti tulee.
OME oli aika hyväntuntoinen alusta. Ei ollut kivireki tiellä, jousti hyvin, oli tiellä hyvä ajaa, ja ei ollut ainakaan mulla läsähtänyt kolme vuotta vanhana. Ainoana miinuspuolena on hinta, mutta jos vaan raskii niin suosittelen.
en suosittele trailmasteria vaikka onki halpa. kaveri ajo vuoden ja sen jälkee piti käyttää jo jouset takomossa.
jos ei autolla offata niin kunnolla asennetut lisäkierteet alle.pääsee HUOMATTAVASTI halvemmalla vs. uus alustasarja ja kyyti on varmasti vähintään yhtä hyvä.eikä ole vaikee rakentaa...
jaa nyt ku tarkemmin kuvia kattelin/luin niin siellähän jo on lisäkierteet alla :) eli nyt vaan purat pakat ja rasvaat ne hyväksi ja jos vielä hommaat rasvattavat riiput+kunnon iskarit niin veikkaan et kyyti on jo aika hyvä.jos ei ole niin lyhyimpiä lateja pakoista sit vaan vähemmäksi.näkyy aika matalalla makaavan lisäkierteistä huolimatta eli nekin voisit katella pitemmät jostain romikselta...
jos ei autolla offata niin kunnolla asennetut lisäkierteet alle.pääsee HUOMATTAVASTI halvemmalla vs. uus alustasarja ja kyyti on varmasti vähintään yhtä hyvä.eikä ole vaikee rakentaa...
jaa nyt ku tarkemmin kuvia kattelin/luin niin siellähän jo on lisäkierteet alla :) eli nyt vaan purat pakat ja rasvaat ne hyväksi ja jos vielä hommaat rasvattavat riiput+kunnon iskarit niin veikkaan et kyyti on jo aika hyvä.jos ei ole niin lyhyimpiä lateja pakoista sit vaan vähemmäksi.näkyy aika matalalla makaavan lisäkierteistä huolimatta eli nekin voisit katella pitemmät jostain romikselta...
Lisäkierteet vaan tekee alustan ihan helvetin jäykäksi.
Lisäkierteet vaan tekee alustan ihan helvetin jäykäksi.
jaa ei mulla ainakaan tehny.toki jos se tuntuu lisäkierteitten kans liian jämyltä ni aina voi ottaa sit lateja vähemmäksi...ja niitä kierrejousiakin löytyy aika moneen lähtöön...
Suuret kiitokset kaikille kysymyksiini vastanneille. Vielä vähän vaiheessa mitä tuosta tulee isona, mutta jotain saatu aikaiseksi. Eli runko kävi sinkissä, akselit kunnostuksessa ja alustasarja tilattu. Seuraavaksi ohjelmassa koneen kunnostus ja sitten korin kimppuun.
KoniJeep
01.10.2013, 23:31
Suuret kiitokset kaikille kysymyksiini vastanneille. Vielä vähän vaiheessa mitä tuosta tulee isona, mutta jotain saatu aikaiseksi. Eli runko kävi sinkissä, akselit kunnostuksessa ja alustasarja tilattu. Seuraavaksi ohjelmassa koneen kunnostus ja sitten korin kimppuun.
Hyvältä näyttää runko! Missä kävi kylvyssä ja maksoiko paljonkin?
Tuosta hyvä jatkaa. Ehkä Tuossa ohjeita, jos meinaat vilä maalata sinkkipinnan.
http://www.kuumasinkitys.fi/kuumasinkityksen_toimintaketju_yleisohje_1_2007.pd f
Oman hj:n sinkkipinnan hioin kevyesti porakoneeseen tulevalla teräsharjalla ja lopuksin pesin vielä tikkurilan panssaripesuaineella(erittäin emäksinen, niin pinnasta tulee karhea), että 2k-epoksi ja 2k-polyuretaani maali tarttuu hyvin, eikä heti lohkeile pois.
Kestäisi varmaan pekkällä sinkkipinnallakin sen 30v, mutta maalin kans sen 20v. lisää :D
Hyvältä näyttää runko! Missä kävi kylvyssä ja maksoiko paljonkin?
Aurajoki Oy Mikkeli ja 304€ verollisena.
Tuosta hyvä jatkaa. Ehkä Tuossa ohjeita, jos meinaat vilä maalata sinkkipinnan.
http://www.kuumasinkitys.fi/kuumasinkityksen_toimintaketju_yleisohje_1_2007.pd f
Oman hj:n sinkkipinnan hioin kevyesti porakoneeseen tulevalla teräsharjalla ja lopuksin pesin vielä tikkurilan panssaripesuaineella(erittäin emäksinen, niin pinnasta tulee karhea), että 2k-epoksi ja 2k-polyuretaani maali tarttuu hyvin, eikä heti lohkeile pois.
Kestäisi varmaan pekkällä sinkkipinnallakin sen 30v, mutta maalin kans sen 20v. lisää :D
Taidan tyytyä tuohon 30v vaihtoehtoon. Akselit meinasin maalata Inertalla kun naapuri spnsoroi maalit.
Suuret kiitokset kaikille kysymyksiini vastanneille. Vielä vähän vaiheessa mitä tuosta tulee isona, mutta jotain saatu aikaiseksi. Eli runko kävi sinkissä, akselit kunnostuksessa ja alustasarja tilattu. Seuraavaksi ohjelmassa koneen kunnostus ja sitten korin kimppuun.
Olikohan just tää runko toissapäivänä ku oli hapossa ?
Olikohan just tää runko toissapäivänä ku oli hapossa ?
En osaa sanoa mikä päivä hapottivat, mutta tiistaina kävin rungon hakemassa.
No niin, akselit on kuosissa ja pohjavärissä. Laakerit ja tiivisteet vaihdettu tarvittavin osin. Kaiken pitäisi olla näiden suhteen kunnossa :-)
Inertan käyttöä harjoiteltu ja akselit + muut hilkkeet maalissa. Kunnostettu osia hapoilla, puhalluksella ja maaleilla. Osia tilailtu marmoritiskiltä, Ranskasta, Englannista ja Australiasta unohtamatta kotimaan kauppiaita. OME:n alustasarjaan päädyin, on matkalla kontissa jossain ison veden laineilla. Syylari vielä harkinnassa, tarjolla alumiinista ja normiversioita. Onko näiden eroista kokemuksia / näkemyksiä, onko mitään väliä kuin hinta? Jos joltain sattuisi löytymään ylimääräiset sikälokasuojat, molemmat etulokasuojat, hiekkapelti sekä etupelti - millä nimellä sitä nyt virallisesti kutsutaankin -, eli mihin valot kiinni jne, niin tarjouksia otetaan vastaan. Kone tuijottaa pukissa vaatien omaa huomiotaan, mutta - AHH - niin ihanan halpaa tämä harrastaminen, eli pitää välillä olla sorvin ääressäkin. Viikonloppuna alkaa jahtihommat, jolloin tallihommat jää vähemmälle hetkeksi aikaa.
Ai että näyttää hyvälle toi runko. Miten onnistu sisältä toi sinkitys? Lisää kuvia!!
Hessu888
12.10.2013, 22:58
Paljonko tuossa on kilometrejä mittarissa? Meinaan vaan, että koneremppaa ei kannata tehdä huvin vuoksi. Rahaa palaa ~2500€ eikä se silti ole yhtä hyvä kuin tojon kasaamana. Ite tein kyllä omaan entisöimisprojektiini täyden konerempan, mutta ei siinä kyllä ollut mitään järjellistä syytä. Ihan samat kilsat ellei enemmänkin olisi edessä alkuperäsellä koneella.
Ai että näyttää hyvälle toi runko. Miten onnistu sisältä toi sinkitys? Lisää kuvia!!
Sen minkä sisälle niin hyvin on mennyt joka paikkaan. Tekivät itse vielä joitain reikiä ilmataskujen välttämiseksi. Kuvia tulee kunhan saisi osia ja projekti etenisi. Lisäksi jahtihommat haittaa näitä harrastuksia.
Paljonko tuossa on kilometrejä mittarissa? Meinaan vaan, että koneremppaa ei kannata tehdä huvin vuoksi. Rahaa palaa ~2500€ eikä se silti ole yhtä hyvä kuin tojon kasaamana. Ite tein kyllä omaan entisöimisprojektiini täyden konerempan, mutta ei siinä kyllä ollut mitään järjellistä syytä. Ihan samat kilsat ellei enemmänkin olisi edessä alkuperäsellä koneella.
Mittarissa on 630 000. Ainoat oireet jotka tulleet esille suhteellisen reipas savuttaminen, sekä vetoja ei ole siten kuin mielestäni pitäisi olla. Turbon otin irti ja olis sisältä voimakkaan noen ja karstan peitossa, eikä hukkapotin sauva liiku mihinkään - pitäisikö liikkua? Yksi syy on myös se, että kun nyt kaikki irrallaan niin menisi samalla vaivalla. Toki iso läjä €uroja kyseessä, joten jos turhaa, niin miksi sitten tehdä. Tosin minun tuurilla kahden viikon jälkeen niputtamisesta menisi kone. Muualtakin olen kuullut ettei konetta pitäisi availla ennen kuin oikeasti jotain vikaa. Esityksiä tullut pumppu- / suutinremonteista, venttiilien laitosta, konerempasta jne. Itse kun näistä en niin paljoa ymmärrä, neuvoja otetaan mieluusti vastaan.
En tiedä vieläkään mitä tästä tulee, mutta tämän päiväisen pelleilyn jälkeen muutama asia tuli mieleen. Suolle tehty vanha metsätie, puut kaadettu pohjaksi ja siihen pinta päälle. Hirvi kaatui suolle noin 20 m päähän tieurasta, etuset kuntasta läpi. Ei lähde miesvoimin vetämällä, ei vaikka kiroiltiin miehekkäästi. Hondamies (CR-V) ilmoitti että voi tuoda autonsa vetämään varpin avulla lähemmäs tietä ja kohti kärryä. Honda istui märkään tiepohjaan valot ja piipitykset säestäen alkavaa nousevaa vtutusta. Kyseistä Hondaa koetettiin siiten hinata vanhalla Synchro - Transportterilla, jonka kytkin nosti sellaiset savut että olisi voinut vuoden kalat savustaa, ja istui siihen. Scouttimies tarjoutui hinaamaan Wolkkaria ja sen jälkeen Hondamiestä, mutta ajatus evättiin välittömästi. Muutama tunti odoteltiin traktoria paikalle hinaamaan em. merkit pois tieltä, ja sitten juontovinssillä hinattiin karvaperse tielle kärryyn.
Eli takavinssi tulee, onko ehdotuksia kiinteä vai irrotettava? Muutama topicci aiheesta löytyy, akselin eteen vai taakse irrotettava? Autolla pitää päästä, eli voimaa pitää löytyä ja pyörän pitää, joten miten näihin päästään?
Nimim. Märät saappaat, kädet täynnä rakkoja ja kytkimen käry närästää
_kekkula_
14.10.2013, 21:18
No eihän tolle sun autolla nyt mitään erikoista tarvi tehdä että pääsee pidemmälle kun hondamies, pääsee jopa niin pitkälle ettei pääse takaisin omin avuin kun repii suossa murrokset kappaleiksi :D
No juu mutta järkevällä rengastuksella menee jo aika kivasti jahti touhuissa ja takavinssiksi ehdottaisin toyotan omaa huippu hyvää mekaanista vintturia. Mun Hj topikissa on pari kuvaa -sakke- n toteutuksesta, Hj+mekaaninen takana.
Päivitelläämpäs tätä, vaikkei ihmeitä ole tapahtunut. Runko on jälleen omilla pyörillä kun alustasarja paikoillaan. Seuraavaksi jarrujen kimppuun, ja sitten se moottori. Alkaa tuntua siltä että menee entisöinnin puolelle, mutta tehdään sitten näin kun aloitettiin. Puuttuvat osat löytyneet sieltä sun täältä, ainoa mikä puuttuu on öljypohja. Käykö 60:sen pohja 61:een? Pari kuvaa:
Päivitelläänpä tätä vähän pitkästä aikaa. Viime kesänä oli aika aloittaa korin ruostevaurioiden tutkiskelu, ja yllättävän vähällä selvisi. Takapenkin jalkotilasta taaksepäin joutui hieman uutta peltiä sekä korikiinnikkeitä liimailemaan. Kori saatiin takaisin paikoilleen pienen jumpan ja vaihdekeppiepisodin jälkeen. Moottorikin suhjahti paikoilleen vielä isomman jumpan jälkeen, ja kaikki alkoi näyttää päällisin puolin hyvältä. Lopulta pääsin kokeilemaan laitetta käyntiin, ja olin yrittänyt laittaa huolellisesti kaikki piuhat ja letkut oikeilla paikoilleen, ja tarkastanut että kaikki on ehjää, mutta. . . . yllätykseksi kone helähti käyntiin, mutta. . . . ei sammunut avaimesta, pakkosyöttö päällä ja kierrokset tapissa. Selailin vanhoja topicceja sekä latasin tuon Korpivaaran manuaalin ja täytyy lähteä aamukahvin jälkeen tuoreilla silmillä tutkiskelemaan missä vika tai mitä olen tehnyt väärin.
Ruottala.
03.07.2015, 08:53
Noin asiallisesti kun tekee niin ei voi tulla kun hyvä. Hienon näköistä, peukku!
Kyllä on komeeta jälkee.
Tuohon koneen huutamiseen tuli yks kuuma vinkki mieleen. Onhan siellä palautin jousi paikoillaan vivussa johon kaasuvaijeri tulee kiinni? Niin siellä pumpun päässä. Kuuleman mukaan se jos uupuu niin kierrokset saattaa huutaa.
Ja konehan sammuu alipaineella jota sähköinen magneettiventtiili säätelee. Venttiili on siinä kannen päällä ahtoputken takapuolella. Siihen kun tulee virta niin kone käy ja sitten kun virta katkeaa niin kone sammuu. Laturin alipainepumpulta lähtee pieni kumiletku joka menee koneeseen päin niin sitä seuraamalla kannattee tarkistella net ohkaset letkut sieltä koneen vasemmalta puolelta
Eikäku net letkut on siellä imusarjan puolella eli oikealla puolella konetta
Kyllä on komeeta jälkee.
Tuohon koneen huutamiseen tuli yks kuuma vinkki mieleen. Onhan siellä palautin jousi paikoillaan vivussa johon kaasuvaijeri tulee kiinni? Niin siellä pumpun päässä. Kuuleman mukaan se jos uupuu niin kierrokset saattaa huutaa.
Ja konehan sammuu alipaineella jota sähköinen magneettiventtiili säätelee. Venttiili on siinä kannen päällä ahtoputken takapuolella. Siihen kun tulee virta niin kone käy ja sitten kun virta katkeaa niin kone sammuu. Laturin alipainepumpulta lähtee pieni kumiletku joka menee koneeseen päin niin sitä seuraamalla kannattee tarkistella net ohkaset letkut sieltä koneen vasemmalta puolelta
No niin, tuo jousi puuttuu ☺️ Tänään ei kerennyt perehtymään mutta jos vaikka huomenna. Kiitos neuvoista!
Siinä on varmuuden vuoksi kaksi jousta. Sellaisten kumituttien sisällä. Toyotalta löytyy.
Siinä on varmuuden vuoksi kaksi jousta. Sellaisten kumituttien sisällä. Toyotalta löytyy.
No niin, hiljakseen tämäkin projekti eteenpäin. Olisiko kenelläkään kuvia noista jousista kuinka ne tulee. Toyotalta löytyi ja Belgiasta tulee tammikuun alkuun kaksi jousta. Muistikuva oikeastaan vain yhdestä jousesta joka oli viritelmä tuossa vaijerin palautuksessa.
Siellä taisi olla selvät paikat johon jouset tulee.
Pumpun takapuolella tappi ja kaasuvivussa pienet reiät jousille.
Joskus tuli itselläkin liikenteessä mielenkiintoisia tilanteita kun tuo jousi katkesi kesken reissun. Auto kulki kaasuun koskematta 110kmh :D
Täytyy yrittää tihrustaa kun saat jouset käteen.
No niin, eli lienee nuo kaksi jousta jotka liitteen kuvassa. Seuraavaksi: Jarrut, kytkin, sisusta + kaikki muu. Mites toi kytkimen ilmaus, onko jotain kaavaa ja huomioon otettavaa?
Heikki L
24.12.2016, 23:04
Ei kytkintä tarvii ilmata jos et tahdo väkisin työsylinteriä irrottaa letkusta. Sekun irtoo kahdella pultilla lootasta.
Vai vuosiko Sulla työsylinteri? Ilmaantuu ihan säiliö kamaa täyteen ja ilnaruuvviin joku 20cm letku antaa valua. Sit kii ja pumppaa taas valuttaa hetken.
Ei kytkintä tarvii ilmata jos et tahdo väkisin työsylinteriä irrottaa letkusta. Sekun irtoo kahdella pultilla lootasta.
Vai vuosiko Sulla työsylinteri? Ilmaantuu ihan säiliö kamaa täyteen ja ilnaruuvviin joku 20cm letku antaa valua. Sit kii ja pumppaa taas valuttaa hetken.
Ok, kiitos!