Kirjaudu sisään

View Full Version : ZJ jeepin lämpöongelma


BeePee
07.07.2013, 10:41
Onkos kellään ollut lämpöongelmaa johon ei näytä löytyvän syytä. Maantieajossa (80km/h) lämmöt kipuaa 105-110 celsiukseen, ilmastointi päällä vielä joitain asteita ylemmäs. Tämä sähköflekti täysillä. Jos pyörii puolella teholla tai pois päältä niin lämmöt hetkessä tapissa.

Tehty jo:
-syyläri vaihdettu, ilmastoinnin kennokin putsattu, puhdasta on ja ilma virtaa
- termostaatti vaihdettu 5 astetta kylmenpään, eli normi lämmöt olisi nyt 95, mutta tilanne ei siis muuttunut mihkään
-viskopuhallin vaihdettu sähköiseen, tilanne parani ehkä hiukan
- lämmöt todella on korkeat, ei siis mittarivirhe
-syylärin korkki toimii, pitää paineet järjestelmässä
-nestettä ei vuoda mistään, koskaan ei ole tarvinnut yhtään lisätä
-öljyt ja nesteet ei ole sekaisin
-kylmemmillä säillä jäähdytys taas riittää, lämmöt pysyy normaalissa
-aikaisempina kesinä ei mitään lämpöongelmia helteelläkään
-laatikko ei lämmitä, vaan laatikon lämmöt pysyy selvästi nesteitä alempana
-lämmöt ei heittele, vaan pysyvät tasan samassa, kun pysähtyy niin tyhjäkäynnillä lämmöt tippuu hetkessä normaaliin

Autona -96 ZJ, 5.2 V8

jetta8500
07.07.2013, 11:53
Termostaatti varmasti oikein päin? Onko alkuperäinen termostaatti vai joku tarvike? Kaikissa autoissa ei tarvike termostaatit pelaa.

pee
07.07.2013, 14:30
tukkonen pakoputki ?

kaistapää
07.07.2013, 14:45
mullekkin tuli mieleen tukkoinen putki/katti.vesipumppukin voisi tollaista aiheuttaa,luistaa siivikko akselilla tms.

BeePee
07.07.2013, 14:57
Oli originaali termari oikein päin ja uusiki laitettiin oikeinpäin. Toimiva oli se vanhaki termari, eli ei ole syyllinen.
Vespumppu kävi mielessä, mutta luulis jos siipipyörä luistaa akselilla että olis tullu jo muitaki ongelmia? Jos jollekki moinen käyny niin olis helpompi uskoa... Pumppu tuli kyllä jo hyllyyn ostettua varoilta.
Pakoputki tukossa.. Yks läpivirtaus änkkäri ja katti, eli käytännössä katti olis ainut mahdolline. Päästöherjaa ja check engine pitäs varmaan tulla jos katti tukossa?

Timo_L
07.07.2013, 17:22
Ei se vielä tarkoita että korkki toimii jos se pitää vedet sisällä. Voi silti olla viallinen. Tarviketermostaatteja on satunnaisesti viallisia, itse asiassa jeepforumilta luettuna yllättävänkin paljon tuntunut olevan 4.0 ja 5.2 koneisissa.. vesipumppu voi olla kulahtanut, jos on pumpun siivet syöpyneet olemattomiin. Varmaa ettei ole ilmalukkoa jossain tjsp. (ei pitäisi kyllä helpolla jäädä näissä)?

ZeiZei
07.07.2013, 19:51
Varmista että sähköflekti pyörii oikein päin, eli repii ilmaa taaksepäin eikä puhalla vasten ajosuuntaa?

Jappi
08.07.2013, 01:19
Vesipumpun siivet syöpyneet olemattomiin? Ja viskopuhallin ehjänä on kymmeniä kertoja tehokkaampi kuin sähköflekti...

Timo_L
08.07.2013, 10:33
Vesipumpun siivet syöpyneet olemattomiin? Ja viskopuhallin ehjänä on kymmeniä kertoja tehokkaampi kuin sähköflekti...

Oikein suunniteltu sähköflekti voi olla ihan yhtä tehokas kuin viskopuhallin, kaikkihan on kiinni siitä miten systeemi suunnitellaan. Esimerkiksi ZJ- mallin Grandeissä 5.9:n sähköpuhaltimen (näissä siis on pelkkä sähköflekti) ilmantuotto taitaa olla itse asiassa jopa hieman suurempi kuin 5.2:n vakiomallin viskoflektissä. Tietysti jos asian laskee niin että viskoflekti pyörii käytännössä koko ajan - myös ihan turhaan - niin tuleehan sille enemmän todellista ilmantuottoa tunnin aikana kuin sähköflektille joka pyörii vain tarvittaessa ;) edit: Jos ylipäätään ajatellaan, että on kaksi samanlaista propellia viskaamassa ilmaa joista toista pyörittää viskokytkin moottorin kierrosnopeuden mukaan ja toista sähkömoottori halutulla nopeudella, niin eihän sillä ole ilmantuoton kannalta mitään merkitystä minkä voimalla propelli pyörii, kunhan se pyörii tarpeeksi..

Noista vesipumpun siivistä kirjoitin jo ylempänä, ei ole mikään ennenkuulumaton vika tosiaankaan.