View Full Version : vinssin maatto runkoon?
onko kukaan kytkenyt vinssin maattoa runkoon? Autossa on päävirta kytkin koko auton maatolle mutta jos kytken vinssin -kaapelin akkuun nin kaikki auton maatto kulkee vinssin kautta. vinssiin olisi tarkoitus tehdä päävirta kytkin +kaapeliin. Vinssi on warn ewx9500.
ei muutaku runkoon ei se vinssi mitään maadota
Runkoon vain, puhdista maadoituspiste hyvin koska siinä kulkee reippaasti virtaa. Ja tarkasta samalla korin ja rungon välisen maattokaapelin ja akulta koriin tulevan kaapelin kunto ja riittävyys vinssin virroille.
Päävirtakytkin maadoitus puolella on aluks hyvä ajatus mutta hiukan työläs tehdä oikein... Mittarinvaijeri, kaasuvaijeri, antennikaapeli ym. ottaa äkkiä ihteensä ...
Päävirtakytkin maadoitus puolella on aluks hyvä ajatus mutta hiukan työläs tehdä oikein... Mittarinvaijeri, kaasuvaijeri, antennikaapeli ym. ottaa äkkiä ihteensä ...
Kui?
Päävirtakytkin maadoitus puolella on aluks hyvä ajatus mutta hiukan työläs tehdä oikein... Mittarinvaijeri, kaasuvaijeri, antennikaapeli ym. ottaa äkkiä ihteensä ...
Hä?.....
Ei kai ne mittari ym vaijerit akun miinuskengässä kiinni ole ?
... ihan miten kukin haluaa, ja tulee uskossaan autuaaks, mutta:
kohta joku huomaa, jotta kun päävirrat on katkastu, häviää radion asemapaikat, kellot ei käy jne ... no, helppo homma, vedetään ratskin maajohto kuitenkin sinne akkuun... ja seuraava menee starttaamaan, pv kytkin avoimena, ja kas !!! mihin se ratskin johto hävis ???
tai, pv kytkin laukeaa auki maastossa, mitäpä tapahtuu esim laturille ? jännitteensäätimelle ? ruiskun ja muiden älyille, jotka hämmästyvät saapuvan sähkön ylenpalttisesta määrästä ... konehan ei tähän vielä sammu, kun miinus merkkinen puoli irtoaa ...
mutta, kuten sanottu, kukin tyylillään - en vaan äkkiä keksi miks se pv kytkin ois parempi maadoituspuolella ...
Kiinnostaisi, että miten tuo radio täytyy kytkeä, että tuo 'pee':n mainitsema skenaario toteutuisi? Minun asentamat radiot ei oo maadoittuneet muuta kautta kuin sen maajohdon kautta. Se on tietysti asia erikseen jos radio on maadoitettu esim. kiinnityksen kautta runkoon.
Plus-puolelle itse päävirtakatkaisijan laitoin, kun on _huomattavasti_ helpompi toteuttaa noin. Lisäksi jätin laturin kytkimen ulkopuolelle, ettei se kuole jos sattuu kytkin pätkimään. Tiedän, että siinä on riskinsä, mutta silti näin tein kun en autolla kilpaile.
Jo se maalenkki kiertää antennijohdon kautta.
Ratiolle voi laittaa galvaanisesti erotetun 12V/12V dc converterin jos sellaisia on.
onko kukaan kytkenyt vinssin maattoa runkoon? Autossa on päävirta kytkin koko auton maatolle mutta jos kytken vinssin -kaapelin akkuun nin kaikki auton maatto kulkee vinssin kautta. vinssiin olisi tarkoitus tehdä päävirta kytkin +kaapeliin. Vinssi on warn ewx9500.
jos sinulla on auto tupla akuilla,toiseen maa,ja toiseen plus.minulla oli alunperin runkomaadoitettu,lämpeni vallan kovasti,vaikka kontaktit kunnossa.ps.campion vinsseissä on kaapelisarjat suoraan tehty akuille.:)
Jo se maalenkki kiertää antennijohdon kautta.
Ratiolle voi laittaa galvaanisesti erotetun 12V/12V dc converterin jos sellaisia on.
Ompahan tullut sellainen wanha auto radio vastaan joka oli uutena maadoitettu radioantennin kautta siinä oli vain kolme kaiutin johtoa ja virta.
Ja tais olla vielä tarra, ettei saa maattaa radion rungon kautta akkuun tai autoon
Jo se maalenkki kiertää antennijohdon kautta.
Ratiolle voi laittaa galvaanisesti erotetun 12V/12V dc converterin jos sellaisia on.
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=1429&productID=3618
Olisi kyl ylimääräinen käytetty käytetyn hinnalla tossa hyllyssä jos jotain kiinnostaa... Myynti-ilmotus... http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112436
BJ-40/76
04.07.2013, 22:05
Siis nuo - puolen päävirtakytkimet taitaa olla peruja siltä ajalta, kun mm. autoja oli + maadoitettuja.
Sähkötekniikka ja asennukset ei kaikille ole "selvää kauraa", ja tuo akun maadoituksessa oleva päävirtakytkin mielestäni sekoittaa tilannetta entisestään.
Jos päävirtakytkin - puolella, niin silloin olisi parasta että akun - navasta lähde mitään maadoituksia, niin silloin toimii, JOS päävirtakytkin on riittävän jykevä ja kunnossa.
Minusta Autokäyttöön päävirtakytkimeksi minimi: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Virtakatkaisin/Paavirtakytkin-250-A-80514/
Mutta Kun joudutte rakentamaan jokatapauksessa sähköjä enemmä ja vähemmän, niin laittakaa se päävirtakytkin akun +napaan: Siis jos esim. varashälyytin taikka radion kanavamuisti kaipaa sähköä, niin ne voi ottaa sitten akun + navasta.
Ja vian hakemien on paljon helpompaa, kun - napa on aina rungossa, taikka kansankielellä maissa.
Ja sitten jos on erillinen hupiakku, millä käytetään pientä invertteriä, kylmäarkkua ja normaalia viihde-elektroniikkaa, niin siihen päävirtakytkimeksi riittää http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Virtakatkaisin/Paavirtakytkin-100-A-80512/
Mielestäni jos auto tarttee jotain virtaa (varashälytin, radio yms.) niin ehkä on jo vanhanaikaista laittaa kahvamallia kytkimeksi, suurtehorele ajaisi saman asian. semmoisia on käytössä kuorma-autoissakin. Kun esim. metsälelu jätetään pitemmäksi aikaa seisomaan niin nämä kaikenmaailman kulutukset syö akun (akut) tyhjäksi ehkä yllättävänkin nopeasti. No sen välttämiseksi pitää ottaa esim. se -kenkä akusta (akuista) irti eli ympyrä sulkeutui... :)
Omassa metsälelussa tiettyä turvallisuuden tunnetta aiheuttaa se että tiedän päävirtojen katkaisun katkaisevan kaiken virran akuilta. Niin ja kyllä, kytkin on -navassa. Tiedän että akut on täynnä kun pitää lähteä ja ei epäillytä jonkun kunnon uiton jälkeen että jos siellä ei käy kummittelemaan vaikka startti jonkun kuraisen mankan ja virtalukon kautta...
Ja ennenkaikkea jos jotain sattuu niin kytkimestä virrat pois ja autossa ei ole jotain muistin johtoa joka tiuruaa oikosulussa sen takia että ohituskytkentä sen mahdollistaa...
mutta, kuten sanottu, kukin tyylillään - en vaan äkkiä keksi miks se pv kytkin ois parempi maadoituspuolella ...
Siksi että vanhoissa työkoneissa oli maapuolen päävirtakatkaisija. Heti kun tuli tietokoneet mukaan niin positiiviseen tuli katko, eli jokainen tavallaan. Ja tosiaan, noi radion/webaston kellon ohitukset on polttaneet monta kampetta...
Siksi että vanhoissa työkoneissa oli maapuolen päävirtakatkaisija. Heti kun tuli tietokoneet mukaan niin positiiviseen tuli katko, eli jokainen tavallaan. Ja tosiaan, noi radion/webaston kellon ohitukset on polttaneet monta kampetta...
Mitenniin vanhoissa? Vielä ainakin nelossarjalaisissa, tehtaalla ADR-varustelluissa scanioissa se paineilmatoiminen päävirtakytkin on maapuolella. Se on ohitetti parilla ohkasemmalla johdolla mm. piirturille ja joillekkin muille laitteille.
Plussa johto menee vaan suoraan akulta startille.
Pitääpä kattoa kummalla puolella se ivecossa on. Siinäkin mm. ajotietokoneelle tulee sähköt, vaikka nappaa päävirtakytkimestä virrat poikki.
Runkoon vain, puhdista maadoituspiste hyvin koska siinä kulkee reippaasti virtaa. Ja tarkasta samalla korin ja rungon välisen maattokaapelin ja akulta koriin tulevan kaapelin kunto ja riittävyys vinssin virroille.
Ja muista tarkistaa että on tarpeeksi paksu maadotusjohto akun ja rungon välillä ettet jätä se ohut alkuperäinen johdon varalle. Se antaa periksi heti.