View Full Version : Kattovalot lailliseksi
Näköjään vähitellen Trafin diktatuuri murenee pala palalta.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kattovalot-lailliset-myos-suomessa
Onhan tuo tiedetty jo puolisen vuotta ;)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104394&highlight=kattovalot
Mut nyt vasta se on virallista. Spekuloidahan voi aina. :)
Mites on, pitääkö lisävaloja olla vielä parillinen määrä vai riittääkö ettei 100 referenssi ylity ?
Killer-Wo
29.06.2013, 19:46
pitää olla parillinen määrä
Mut nyt vasta se on virallista. Spekuloidahan voi aina. :)
Oli se virallista jo tuolloin (Trafista saatu tieto): http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=944837&postcount=19
Uusi valo-ohje tuli toukokuun alussa voimaan: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110202
Katsoin vain että säie oli alkanut joskus 2012. Jaksanut lukea loppuun asti.
Gravedigger
30.06.2013, 10:31
Nytkö vihdoin on suomi siirtymässä askeleen eteenpäin?
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kattovalot-lailliset-myos-suomessa
Olisi niin paljon helpompaa monessa kohtaa sijoittaa katolle nuo valot kuitenkin.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104394&highlight=kattovalot
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112280
ja viell jossain muualla
"Työ- ja apuvalaisin
Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä- vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista."
Onko kellään tietoa kuinka tuota tulkitaan (maasto)henkilöautossa? Saako noita olla jos vain sanoo että tarttee vai kuinka? Entä eteenpäin, onko siihen jo olta presidentin lupa vai riittääkö että "kun tarvii"?
dirtydog
03.07.2013, 05:45
..just inssiä asiasta haastattelin, niin kerto, että:
Laita vaan työvaloja että näät! Sano vaan ettei oo muutaku omat kytkimet ja merkit niihin. Saa laittaa mihin vain.
Valojen tueksi kerroin tekeväni metsässä puuhommia, ei kuulemma kiinnostanut mitä teen siellä mettässä :)
Perusteltu syy etutyövaloille = vinssaus. Tai sitten vedät liinalla puita metsästä peruuttaen, jolloin tarvitset etutyövaloja. Muistaa vaan, että omat katkaisijat ja sellaisin symbolein tai tekstein, että tietää, mitä niistä tapahtuu.
Joskus on puhuttu merkkivalopakosta, mutta siitä en kyllä ole ikinä nähnyt mustaa valkoisella (henk koht en vaadi merkkivaloja, jos katkaisijan asennosta on nähtävissä, onko valo päällä vai pois).
Samoin ei ole mitään sellaista sääntöä, että työvalot saisi toimia esim vain seisontajarru kytkettynä.
Eli työvaloja saa (maasto-) henkilöautossakin olla katolla mikä tahansa määrä ja mihin suuntaan vaan? Eikä tartte leimalle mennessä riisua pois?
nelosnuhvi
03.07.2013, 17:07
Eli työvaloja saa (maasto-) henkilöautossakin olla katolla mikä tahansa määrä ja mihin suuntaan vaan? Eikä tartte leimalle mennessä riisua pois?
Hyvä siis jos näin on, viime joulukuussa oman runnerin katsastin ja takana katolla 4kpl työvaloja, inssi vähän kuumeni siinä mutta läpi meni:D
"Työ- ja apuvalaisin
Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä- vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista."
Onko kellään tietoa kuinka tuota tulkitaan (maasto)henkilöautossa? Saako noita olla jos vain sanoo että tarttee vai kuinka? Entä eteenpäin, onko siihen jo olta presidentin lupa vai riittääkö että "kun tarvii"?
Lause "perustellusta syystä" kertoo kaiken tarpeellisen... Eli vähän samaan tapaan kuin maastomönkkärillä tiellä ajo. Eli pitää olla hyvä peruste eli öö tota on väärä vastaus kun sitä perustetta kysytään...
Aura-autoon saanee napoa niitä valoja niin paljon ja sinne suuntaa kuin tarvii.Tosin ovatten pääsääntöisesti N luokan vehkeitä.
"Työ- ja apuvalaisin ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet.
Tää on just tätä suomessa ei saa näkyä eikä nähdä :mad:
Mitähän lie katsuri sanoo joskus kun saa dollyn veturia ruvettua rakentelemaan niin takakylkiin tulee valot suunilleen renkaan korkeudelle jotka näyttää maahan, että näkee missä se akseli kulkee mutkissa ja pimeillä kapeilla suomalian laatumaanteillä :D
Tää on just tätä suomessa ei saa näkyä eikä nähdä :mad:
Mitähän lie katsuri sanoo joskus kun saa dollyn veturia ruvettua rakentelemaan niin takakylkiin tulee valot suunilleen renkaan korkeudelle jotka näyttää maahan, että näkee missä se akseli kulkee mutkissa ja pimeillä kapeilla suomalian laatumaanteillä :D
Ainakin nimimerkillä "NuuBeRi":lla on Patrollissa valoja aivan helvetisti joka paikassa, joka suuntaan. Puskurien päällä ym. Ei niistä kai ole inssit vittuilleet..? :confused:
Tää on just tätä suomessa ei saa näkyä eikä nähdä :mad:
Mitähän lie katsuri sanoo joskus kun saa dollyn veturia ruvettua rakentelemaan niin takakylkiin tulee valot suunilleen renkaan korkeudelle jotka näyttää maahan, että näkee missä se akseli kulkee mutkissa ja pimeillä kapeilla suomalian laatumaanteillä :D
"Työ- ja apuvalaisin
Erikoistarkoitukseen käytettävään M-luokan ajoneuvoon sekä N- ja O-luokan ajoneuvoon kuormausta, purkua tai muuta käyttöä varten voidaan asentaa välttämättömät työ- ja apuva- laisimet. Työ- ja apuvalaisimet voidaan suunnata auton sivulle tai taakse, mutta ainoastaan perustellusta syystä myös eteen ajoneuvon erityiskäytöstä johtuen (esimerkiksi auton alustalle rakennetussa työkoneessa, jos työtehtävä sitä edellyttää). Työvalaisinta ei koske hyväksyntä- vaatimus. Työvalaisimen tulee lähettää valkoista valoa ja valaisin on oltava kytkettävissä päälle ja pois erikseen riippumatta ajoneuvon muista valaisimista tai toiminnoista."
Onko kellään tietoa kuinka tuota tulkitaan (maasto)henkilöautossa? Saako noita olla jos vain sanoo että tarttee vai kuinka? Entä eteenpäin, onko siihen jo olta presidentin lupa vai riittääkö että "kun tarvii"?
Mun hdj on henkilöauto ja katolla valoja joka suuntaan. Ei poliisit oo maininnu asiasta ja 3krt katsastettukin noin eikä oo valitettu vaikkei sisällä oo mitää sympooleja ja katkasijat missä sattuu
Niin siis niitä työvalojahan ei henkilöautoissa (M1) saa pykälien mukaan edelleenkään olla (vaikka olisi M1G, ei muuta asiaa).
Ainoastaan N- ja O-luokan ajoneuvoissa eli paku, kuorma-auto ja perävaunu.
Niin siis niitä työvalojahan ei henkilöautoissa (M1) saa pykälien mukaan edelleenkään olla (vaikka olisi M1G, ei muuta asiaa).
Ainoastaan N- ja O-luokan ajoneuvoissa eli paku, kuorma-auto ja perävaunu.
Mikäs se "Erikoistarkoitukseen käytettävä M-luokan ajoneuvo" on johon saa laittaa "välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"?
Mikäs se "Erikoistarkoitukseen käytettävä M-luokan ajoneuvo" on johon saa laittaa "välttämättömät työ- ja apuvalaisimet"?
Ainakin maija ja ambulanssi.
Pitihän se tähän vastata, kun minun Jeepissä (Jeep Cherokee Renegade vm2003) on katolla olevat lisävalot lailliset olleet koko ajan, kun ne on jo tehtaalla laitettu sinne.
Tässä asiassa Suomi on sarvikuonojen luvattu maa...
Niin siis niitä työvalojahan ei henkilöautoissa (M1) saa pykälien mukaan edelleenkään olla (vaikka olisi M1G, ei muuta asiaa).
Ainoastaan N- ja O-luokan ajoneuvoissa eli paku, kuorma-auto ja perävaunu.
Jeeppi on henkilöauto ja siinä saa olla (nyttemmin kylläkin paku) lisäpitkät ja takatyövalot ja sivutyövalot ????
Hieno kuva ja kaikki Suomessa laillisia ???
http://www.tccars.ch/import_jeep/cherokee_liberty.html
muistaaksein jotku Nissan miehetkin saa anteeks kärsimyksiään maan päälllä Trafilta, kattovalojen muodossa
Hieno kuva ja kaikki Suomessa laillisia ???
http://www.tccars.ch/import_jeep/cherokee_liberty.html
Olihan tuosta jo juttua, että valot ovat kelvanneet mikäli on olleet jo tehtaalta lähtiessään paikoillaan, mutta jälkiasennus ei ole onnistunut kuitenkaan enään noihinkaan malleihin.
Olihan tuosta jo juttua, että valot ovat kelvanneet mikäli on olleet jo tehtaalta lähtiessään paikoillaan, mutta jälkiasennus ei ole onnistunut kuitenkaan enään noihinkaan malleihin.
Nykyään siis käy, vaikka jälkiasenteisina. Omat pitkät oltava poiskytketyt jos katolla 4 kpl kaukovaloja.
Nykyään siis käy, vaikka jälkiasenteisina. Omat pitkät oltava poiskytketyt jos katolla 4 kpl kaukovaloja.
Hetkinen...
Entäs jos keulalla on jo lisävalot jotka ovat omalla kytkimellä joko päällä tai ei auton omien lisävälojen kanssa.
Kuinkahan pitkälle vieteriä olisi kiristetty jos kytkee lisäpitkiä myös katolle siten että,
- vain auton omat lisävalot toimivat (kytkin asennossa 0)
- auton omat pitkät toimivat keulalla toimivien valojen kanssa (kytkin asennossa 1)
- auton omat pitkät toimivat katolla olevien lisävalojen kanssa, keulalla olevat valot eivät pala (kytkin asennossa 2)
Hyppääko insinööri riemusta kattoon jos tuollaisen viesi leimalle....
:)
Saa noin tehdä kun kattoo että on tarpeeksi raskas auto alla.
4.1 Kaukovalaisin (6.1)
Kaukovalaisimia voi olla autossa 2 tai 4 kpl, mutta vaihtoehtoisesti N3-luokan autossa myös 6
kpl. Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle joko yhtäaikaisesti tai pareittain. Jos N3-luokan
autoon on asennettu 6 kaukovalaisinta, korkeintaan kaksi paria saa palaa yhtä aikaa
4.1 Kaukovalaisin (6.1)
Kaukovalaisimia voi olla autossa 2 tai 4 kpl, mutta vaihtoehtoisesti N3-luokan autossa myös 6
kpl. Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle joko yhtäaikaisesti tai pareittain. Jos N3-luokan
autoon on asennettu 6 kaukovalaisinta, korkeintaan kaksi paria saa palaa yhtä aikaa
Miten lisävalot kirjoitetaan laissa?
Miten lisävalot kirjoitetaan laissa?
Ainahan niillä joku käyttötarkoitus on, eli puhutellaan semmosena valona miksikä se on hyväksytty. Lisäkaukovalo = kaukovalo siinä missä omatkin.
Ja tuo N3 tosiaan yli 12 tonnin kuorma-auto, niissä saa vasta olla 6 kaukovaloa vaihtokytkimellä.
BJ-40/76
18.07.2013, 16:59
Ja sitten jos kytketään katolle 2 paria palamaan yhtäaikaa, niin lyhyiden pitää palaa myös pitkillä valoilla.