Kirjaudu sisään

View Full Version : 2L-II halkoo mäntiä


Ippe69
27.06.2013, 18:17
Tällä foorumilla tuntuu olevan tietoa ja kokemusta toyotan koneista, niin koitetaampa täältä löytää vastauksia.
Eli kyseessä on -89 hiace johon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu uudemman hiacen kone, eli 2L-II Auto on ollut minulla nyt kohta kaksi vuotta. Vähän reilu vuosi sitten keväällä auton käynti meni huonoksi ja savua pukkasi rohki paljon. Kannen kun aukaisin niin, vika selvisi, 3-sylinterin mäntä oli pitkittäissuunnassa haljennut tapin reikään asti. Silloin huomasin, että imuletku oli huonosti ja kun muuta vian aiheuttajaa ei keksitty, niin päättelin koneen imaisseen lunta. Ks. männän vaihdoin uuteen, muita mäntiä en irroittanut, kun ei niissä näkynyt mitään vauriota.
Muutama tuhat(5-10) kilometriä tuli vuoden aikana mittariin, kunnes taas samat oireet. Kannen alta paljastui jälleen haljennut mäntä, tälläkertaa 1-sylinteristä. Nyt imupuoli oli kunnossa, ettei sieltäkään mitään ylimääräistä pitäisi päästä koneeseen. Molemmat männät on haljenu siististi, eli ei näy mitään koloa tms. että olisi ollut mitään kiinteää siellä, eikä kannessa ole mitään jälkiä. Olen muutamalta autoihin perehtyneeltä kaverilta kysellyt asiasta, ensimmäinen ehdotti vuotavaa suutinta, toinen sanoi, ettei suutin hajota mäntää esikammiomoottorissa vaikka vuotaiski. Kolmas sanoi, että aika jännä. Remottien välissä kone kävi sievästi, eikä päästömittauksissa ollut sanomista, kai vuotava suutin olisi käyntiin vaikuttanut. Tilasin kyllä jo testerin, joten tarkistan suuttimet jokatapauksessa, mutta en oikein usko sen aiheuttaneen vikaa.
Kannentiiviste mietityttää, kun tuossa on tiukin kolmesta vaihtoehdosta, mutta voiko sekään mäntää halkaista? Käsittääkseni oikea tiiviste valitaan sen mukaan, kuinka paljon mäntä tulee sylinterin yläpuolelle, onkohan jollain tietoa niistä mitoista? Ja voiko sitä tönärillä mitata riittävän tarkasti, vai vaatiiko hienommat työkalut? Itse laitoin ohuimman, koska sellainen oli siinä aiemmin, en tiedä kuka sen on siihen laittanut.
Ei varmaan liity tähän, mutta ihmetytti sellainen asia jakopäätä purkaessa, että pumppu oli 180 astetta "väärin" ajoitettu. Eli kun nokka-akselin ja kampuran merkit oli kohdallaan, pumpun merkki näytti vastakkaseen suuntaan, onkohan tuo pumppu sitten eri moottorista vai täh?

Olisin hyvin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa.
Ippe69

BJ-40/76
27.06.2013, 20:16
Arvaus:

Onhan männät oikein päin, siis esikammion aukon kohdalla on "ura" taikka venttiilien syvennykset oikeissa kohtiissa.

Jotkin koneet sopii pyörimään, vaikka männät 180 astetta "kierryksisä", 2L-II ei kokemusta.

tuomaritulee
27.06.2013, 21:28
Testaas ne suuttimet ekana, vois olla niistä hyvinkin tuo vika.

Ippe69
28.06.2013, 19:56
Oikeinpäin oli männät. Huomenna kasaan moottorin, täytyy käyttää suuttimet myöhemmin irti, kun ei se testeri tullut vielä. Pitää varmaan käyttää muutkin männät irti ja tutkia ettei niissä ole murtumia.

Mika_T
29.06.2013, 00:49
Suuttimien kunto ja pumpun ajoitus tarkistukseen.

Myöhäinen ajoitus nostaa palotilan lämpöjä ja liian aikainen hakkaa mäntiä "vastapattiin" jokaisella ruiskutushetkellä.

2,4TD
29.06.2013, 08:10
Suuttimien kunto ja pumpun ajoitus tarkistukseen.

Myöhäinen ajoitus nostaa palotilan lämpöjä ja liian aikainen hakkaa mäntiä "vastapattiin" jokaisella ruiskutushetkellä.


Yksi dieselautojen kanssa puuhaavaa sanoi että noissa tojon vapareissa saa olla vaikka hampaan jako pielessä niin pelaa ja käy.
Ahdetuistakin aikasemmalle kääntelevät pumppuja ja silti kestää, josko vielä tuo 1 mäntä mikä aina kärsii niin äkkiseltään jotakin muuta kuin ajoituskipua veikkaisin syyksi.

Ippe69
29.06.2013, 08:20
Yksi dieselautojen kanssa puuhaavaa sanoi että noissa tojon vapareissa saa olla vaikka hampaan jako pielessä niin pelaa ja käy.
Ahdetuistakin aikasemmalle kääntelevät pumppuja ja silti kestää, josko vielä tuo 1 mäntä mikä aina kärsii niin äkkiseltään jotakin muuta kuin ajoituskipua veikkaisin syyksi.
Eka kerralla oli 3-mäntä ja toisella kertaa 1. Siksi en oikein jaksa uskoa suutinvikaan, pitäishän sen tuntua käynnissä, jos kaksi suutinta vuotaisi. Toki tarkistan ne jokatapauksessa, kun saan testerin.
Ajoitukseen ei ilmeisesti ole muuta säätöä, kuin laittaa merkit jakopäästä kohdalleen? Se toki ihmetyttää, kuten aiemmin kirjoitin, että merkit oli 180 astetta väärin. Niin paljonhan se ei oikeasti voi olla pielessä, olisko pumppu sitten eri moottorista, jossa merkit ovat erilailla tms. Pitää kokeilla mitä se tekee, jos laittaa sen kohdalleen.

Ippe69
29.06.2013, 08:26
Ei liity tähän, mutta tuli tuosta ajoituksesta mieleen; kerran yhden mercedeksen pumpun laitoin 13 astetta ennen ykk:ta, kun piti laittaa samanverran jälkeen ykk:n. Kävi se niinkin, mutta ääni oli "aika" nakuttava.

PH75
29.06.2013, 08:48
Tällä foorumilla tuntuu olevan tietoa ja kokemusta toyotan koneista, niin koitetaampa täältä löytää vastauksia.
Eli kyseessä on -89 hiace johon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu uudemman hiacen kone, eli 2L-II Auto on ollut minulla nyt kohta kaksi vuotta. Vähän reilu vuosi sitten keväällä auton käynti meni huonoksi ja savua pukkasi rohki paljon. Kannen kun aukaisin niin, vika selvisi, 3-sylinterin mäntä oli pitkittäissuunnassa haljennut tapin reikään asti. Silloin huomasin, että imuletku oli huonosti ja kun muuta vian aiheuttajaa ei keksitty, niin päättelin koneen imaisseen lunta. Ks. männän vaihdoin uuteen, muita mäntiä en irroittanut, kun ei niissä näkynyt mitään vauriota.
Muutama tuhat(5-10) kilometriä tuli vuoden aikana mittariin, kunnes taas samat oireet. Kannen alta paljastui jälleen haljennut mäntä, tälläkertaa 1-sylinteristä. Nyt imupuoli oli kunnossa, ettei sieltäkään mitään ylimääräistä pitäisi päästä koneeseen. Molemmat männät on haljenu siististi, eli ei näy mitään koloa tms. että olisi ollut mitään kiinteää siellä, eikä kannessa ole mitään jälkiä. Olen muutamalta autoihin perehtyneeltä kaverilta kysellyt asiasta, ensimmäinen ehdotti vuotavaa suutinta, toinen sanoi, ettei suutin hajota mäntää esikammiomoottorissa vaikka vuotaiski. Kolmas sanoi, että aika jännä. Remottien välissä kone kävi sievästi, eikä päästömittauksissa ollut sanomista, kai vuotava suutin olisi käyntiin vaikuttanut. Tilasin kyllä jo testerin, joten tarkistan suuttimet jokatapauksessa, mutta en oikein usko sen aiheuttaneen vikaa.
Kannentiiviste mietityttää, kun tuossa on tiukin kolmesta vaihtoehdosta, mutta voiko sekään mäntää halkaista? Käsittääkseni oikea tiiviste valitaan sen mukaan, kuinka paljon mäntä tulee sylinterin yläpuolelle, onkohan jollain tietoa niistä mitoista? Ja voiko sitä tönärillä mitata riittävän tarkasti, vai vaatiiko hienommat työkalut? Itse laitoin ohuimman, koska sellainen oli siinä aiemmin, en tiedä kuka sen on siihen laittanut.
Ei varmaan liity tähän, mutta ihmetytti sellainen asia jakopäätä purkaessa, että pumppu oli 180 astetta "väärin" ajoitettu. Eli kun nokka-akselin ja kampuran merkit oli kohdallaan, pumpun merkki näytti vastakkaseen suuntaan, onkohan tuo pumppu sitten eri moottorista vai täh?

Olisin hyvin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa.
Ippe69

Oisko kukaan sitä konetta starttipilotilla joskus käynnistelly? Saattaa sillon dieselin männät olla aika kovilla...

Kaitsu67
29.06.2013, 09:28
Oisko kukaan sitä konetta starttipilotilla joskus käynnistelly? Saattaa sillon dieselin männät olla aika kovilla...

Mites toi vaikuttaa diisseliin jos pilottia suihkii?

Jappi
29.06.2013, 10:15
Ettei olisi ihan niin yksinkertaista että rempattu kone ja halvimmat mukit mitä kiinasta on löytynyt...

Palde
29.06.2013, 11:19
Oisko kukaan sitä konetta starttipilotilla joskus käynnistelly? Saattaa sillon dieselin männät olla aika kovilla...

Mää ostin varaosiksi juurikin pilotilla käynnistetyn B-mosan josta oli saatu kolme mäntää pilotilla halki !
Auto oli vissiin seissyt x ajan kuusen juurella , josta paukautettu pilotilla ja pakolla käymään ...

Pilottia pittää käyttää jären kanssa :)

BJ-40/76
29.06.2013, 11:43
Mites toi vaikuttaa diisseliin jos pilottia suihkii?

Jos pistetään väärällä pilotilla käyntiin, niin aikamoista shokkihoitoa, ei olisi ensimmäinen kone, joka kaipaa huomiota uusien osien myötä, kun on pistetty väärällä "pilotilla" käyntiin.

-> karkeasti bensakoneille ja dieseleille omat, dieselpuolella oli muistaakseni useampia laatuja... P.S jos hehkutat ja käytät noita starttiapuja, voi räjähtää jo ennen starttausta.

-> Tuo "pilotti" on tuotemerkki, vähän sama asia, kuin joku on onnistuneesti ampunut oravia Sako:lla. Toisen orava on sitten mennyt aivan soosiksi, kun ammuttu Sako:lla (siis pienoiskivääri ja 12 cal haulikko)

Nuhapumppu
29.06.2013, 12:58
Eka kerralla oli 3-mäntä ja toisella kertaa 1. Siksi en oikein jaksa uskoa suutinvikaan, pitäishän sen tuntua käynnissä, jos kaksi suutinta vuotaisi. Toki tarkistan ne jokatapauksessa, kun saan testerin.
Ajoitukseen ei ilmeisesti ole muuta säätöä, kuin laittaa merkit jakopäästä kohdalleen? Se toki ihmetyttää, kuten aiemmin kirjoitin, että merkit oli 180 astetta väärin. Niin paljonhan se ei oikeasti voi olla pielessä, olisko pumppu sitten eri moottorista, jossa merkit ovat erilailla tms. Pitää kokeilla mitä se tekee, jos laittaa sen kohdalleen.
Pumpun ennakkohan säädetään kääntämällä pumppua eriasentoon,tämä vaatii mittakellon ja vähän aikaa ja viitseliäisyyttä,mutta tunnin hommalla vaikutus auton toimintaan on suuri.

H&K
29.06.2013, 14:08
Onko sylinterin yläpäässä pykälää? Jos on niin mun villi veikkaus on että joku on tehny sellasen rempan että vaihtanu runko- ja kiertokangenlaakerit uusiin ja laittanu uudet männärenkaat. Kun vanhojen laakereiden välykset poistuu ja tuleepi vielä uudet männänrenkaat niin ylin männänrengas törmää sylinterin pyykälään ja rikkoo jossainajassa männän juuri kuvaamallasi tavalla, männäntapin linjan mukaan halkeaa keskeltä. Olen nähnyt tälläisiä moottoreita useampia kun aiemmin olin enemmän tekemisissä moottoreiden kanssa, tosin ne moottorit eivät olleet toyotista... ;)

Vihje: Aina kun vanhaa moottoria rengastaa niin ylimmän männänrenkaan yläreuna kannattaa pyöristää...

Holtinkoski
30.06.2013, 02:16
Ennakkoa liikaa sanoon kokemuksesta. tai suutin propleema!!!

toyota4x4
30.06.2013, 02:51
yhessä hiluksissa oli jäykät tulpan johot väärässä järjestyksessä 90 astetta,porilaisen diesel huoltoliikkeen jäljiltä

hiluvitkutin
30.06.2013, 05:21
Vielä vähä n unessa mut mitäs ne ajotusmerkit tekee ku pyöräytät moottoria kerran ympäri? Tai sitte ymmärsin taas jotain väärin:-)

Nikuzai
30.06.2013, 09:29
Niin muuten kannattaa pyörittää sitä konetta ja kattella osuuko ne merkit koskaan kohdilleen.



Piloteissakin on eroja itellä pullo vanhaa sonax;ia ja sillä lähti cat;ikin käyntiin kun nykyaikaisemmalla ei edes luvannut
lie sitten se uudempi ollut dieseliin ja ei ehtinyt catin koneeseen tarpeeksi mennä jotta olisi jaksanut herättää.

Ippe69
30.06.2013, 10:39
Pumpun ennakkohan säädetään kääntämällä pumppua eriasentoon,tämä vaatii mittakellon ja vähän aikaa ja viitseliäisyyttä,mutta tunnin hommalla vaikutus auton toimintaan on suuri.

Mistä sen sitten tietää, koska se pumppu alkaa oikeasti syöttämään? Suutinputki irti ja katotaan koska tulee löpöä, vai onko siihen joku hienompi systeemi?

Starttipilottia en ainakaan itse ole käyttänyt ja tuskin aikasemmatkaan omistajat, nuo koneet lähtee käymään -40 asteesta ilmanki. Ei sekään kyllä varmasti hyvää tee...


"Onko sylinterin yläpäässä pykälää? Jos on niin mun villi veikkaus on että joku on tehny sellasen rempan että vaihtanu runko- ja kiertokangenlaakerit uusiin ja laittanu uudet männärenkaat. Kun vanhojen laakereiden välykset poistuu ja tuleepi vielä uudet männänrenkaat niin ylin männänrengas törmää sylinterin pyykälään ja rikkoo jossainajassa männän juuri kuvaamallasi tavalla, männäntapin linjan mukaan halkeaa keskeltä. Olen nähnyt tälläisiä moottoreita useampia kun aiemmin olin enemmän tekemisissä moottoreiden kanssa, tosin ne moottorit eivät olleet toyotista...

Vihje: Aina kun vanhaa moottoria rengastaa niin ylimmän männänrenkaan yläreuna kannattaa pyöristää..."

Hyvä vihje tulevaisuutta ajatellen, nyt olin alapuolen jo kasannut, ennen kuin luin viestisi. Ei tosin mitään pykälää sormituntumalla löytynyt. Toki karstaa oli , mutta sen kun puhdisti, niin ei tuntunut mitään.

"Vielä vähä n unessa mut mitäs ne ajotusmerkit tekee ku pyöräytät moottoria kerran ympäri? Tai sitte ymmärsin taas jotain väärin:-)"
Sitte pumppu näyttää oikein ja nokka-akseli 180 astetta väärin.

Jappi
30.06.2013, 10:52
Pumpun asennuksessa on jotain hämärää, ettei vain olisi "tulpanjohdot" sekaisin...

Mika_T
30.06.2013, 11:08
Pumpun säätöön löytyy haulla lukuisia ohjeita.

Suutinputkien lähtöjen keskellä on tulppa joka otetaan pois ja tilalle laitetaan heittokello jolla mitataan pumpun männän nousu YKK:ssa.
Säädetään pumpun kiinnitysmuttereita löysäämällä ja kääntämällä pumppua.
Toki karkea säätö tehdään jakopäästä remmiä hyppäyttämällä.

Ippe69
30.06.2013, 12:10
Pitäs kai pitää silmiä auki, kun nuita koneita kasaa. Kyllä se pumppu oli ihan oikein merkin kohdalla. Nokka-akselin merkki pitikin näyttää alaspäin, siellähän oli alkuperäinen merkki. Olin laittanut sen ylöspäin, koska yläreunassakin oli merkki, mutta se olikin jonkun myöhemmin tekemä.
Mutta yhtä kaikki, merkit ovat olleet kokoajan kohdallaan ja pumpun karkea säätö oikein. Pitää tässä ajan kanssa paneutua tuohon hienosäätöön.

Nuhapumppu
30.06.2013, 14:40
Jos pumppu on yhtään samanlainen kuin normaali "VE" pumppu niin tuosta oikeinkin hyväty ohjeet säätöön,ainut että ennakon joudut jostain metsästämään ko. autolle. http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm

jiiaaa
30.06.2013, 18:38
Vie pumppu korjattavaksi,ite kerran tuli rempattua -94 hiacea mistä oli kaikki männät halki,ei ollu saanu kuumana ainetta

BJ-40/76
30.06.2013, 23:45
Vie pumppu korjattavaksi,ite kerran tuli rempattua -94 hiacea mistä oli kaikki männät halki,ei ollu saanu kuumana ainetta

Siis laihalla käyvä dieselmoottori? ei ole mahdollista! Ja jos vielä käynyt oikein...

Jappi
01.07.2013, 02:10
Diesel ei voi käydä laihalla. Piste.

Nakuttaa toki voi, mutta ei seossuhteen takia vaan ajoituksen.

Ippe69
04.07.2013, 17:27
Suutintesteri tuli viimein, joten remppa jatkuu huomenna. Ennakon säätöön löytyi hyvin ohjeita, mutta en löytänyt oikeaa ennakkoa juuri tuolle koneelle. Tietäiskö joku?

Tomppaa_
05.07.2013, 18:25
5-7 astetta ku laitat ni aika jees.

Ippe69
05.07.2013, 21:32
5-7 astetta ku laitat ni aika jees.
Kun pitäis tietää se millilukema, kun mittaa tuossa aiemmassa linkissä neuvotulla tavalla.

Mittasin pumpun ennakon, en tosin kovin hyvää adapteria saanu mittakellolle tehtyä, mutta mittasin useamman kerran virheen minimoimiseksi. Lukemat pyörivät 0,53-0,60 mm välillä, onkohan se ok?

Suuttimiakin tutkin, vuotoa ei ollut yhdessäkään, avautumispaineissa oli vaihtelua. Kaikissa avautumispaine oli yli 120 bar, yhdessä jopa lähellä 140 baaria. Mikähän nuissa on oikea arvo?
Sumukuviot eivät olleet ihan tasaisia, mutta sillä ei varmaan ole tämän vian kanssa tekemistä.

Hehkuista muuten oli kaikista hajonnut eriste, vaikka niillä ei ole ikää vielä kahta vuotta, kertookohan se muusta, kuin että ne on paskaa laatua?

Ippe69
18.10.2014, 21:15
Nyt on sitte kakkonen halki. Kai nuo männät on vain heikkoa laatua.

Ippe69
23.11.2014, 19:06
Kolme viikkoa sitten sain taas hiacen liikkeelle. Vaihdettiin haljennut mäntä ja se yksi joka oli vielä edellisen omistajan jäljiltä, josko niissä männissä olisi jonkinlainen valmistusvika. Sylinterit tarkastin "näppituntumalla" ja silmämääräisesti, eikä minkäänlaista kulumaa/pykälää tuntunut. Samalla hiottiin venttiilit ja vaihdettiin venttilinvarren kumit ja silmämääräisesti katsottiin nokka-akselin laakerit ym. läpi ja kaikki vaikutti olevan erittäin hyvässä kunnossa.
Viime parjantaihin asti kone toimi hyvin, huohotti kyllä, mutta se kai on normaalia, kun kaksi uutta mäntää koneessa. Sitten maantieajossa jossain vaiheessa huomasin, että ahtopaine ei nouse normaalisti mäkeä noustessa ja auto meinaa hyytyä. Auto sitten seisoi päivän kun olin opiskelemassa, eikä iltapäivällä meinanut sitten millään käynnistyä -10 asteen pakkasessa, mikä ei normaalisti tunnu missään. Sieltä ajoin kotiin, noin 100 kilometriä, välissä auto toimi kohtalaisesti, ahdot nousi n. 0,4 bar, kun normaalisti maksimi on 0,7. Välissä taas ahtoi vain 0,2 ja mustaa tuli reilusti putkesta. Kotona huomasin, että tyhjäkäynti on hieman epätasainen ja tuntuu pahenevan, kun auton jättää käymään. Kävin läpi kaikki imu/ahtoputket, ilmansuodattimen, välijäähyn ja pakoputken, ettei mikään paikka vuoda tai ole tukossa. Myös turbo pyörii normaalisti.
En oikein keksi, mikä voisi olla vikana. Kertokaahan viisaammat ideoita, mistä lähden vikaa etsimään. Siis jos lähden, auto on tuollaisenaan myynnissä, että jos joku haluaa itselleen projektia niin saa kohtalaisen edullisesti. Minulla ei ole enää intoa tuota korjata, mutta on kai pakko, jos sitä ei kukaan huoli. Ehjänä kuitenkin helpompi myydä vaikka afrikkaan.

MetAxi
17.12.2014, 15:36
Onko se kone 2LT-II vai 2L-II jälkiasennetulla turbolla?

Minkä merkkisiä nuo haljenneet männät olivat?

Ippe69
17.12.2014, 19:32
Onko se kone 2LT-II vai 2L-II jälkiasennetulla turbolla?

Minkä merkkisiä nuo haljenneet männät olivat?

2L-II jälkiasennetulla turbolla. Mutta 2 ensimmäistä mäntää hajosi ennen turbotusta. Mäntien merkkiä en tiedä, joku logo tms niissä oli, muttei ainakaan toyotan alkuperäisiä. Miepä laitan kuvan yhdestä kun ehdin.

Ippe69
17.12.2014, 21:43
Semmonen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6813&pictureid=167668

burton
19.12.2014, 12:27
Tulipa mielee et itsellä halkes kaikki männät 2-l koneest joka oli ahdettu jälkikätee. 3 mäntää laesta halki ja yks helmasta. Tosin kone kävi 4 päivää safarilla keittämisen rajoilla et oisko sillä ollu vaikutusta asiaa...

Ippe69
11.07.2015, 11:30
Kolme viikkoa sitten sain taas hiacen liikkeelle. Vaihdettiin haljennut mäntä ja se yksi joka oli vielä edellisen omistajan jäljiltä, josko niissä männissä olisi jonkinlainen valmistusvika. Sylinterit tarkastin "näppituntumalla" ja silmämääräisesti, eikä minkäänlaista kulumaa/pykälää tuntunut. Samalla hiottiin venttiilit ja vaihdettiin venttilinvarren kumit ja silmämääräisesti katsottiin nokka-akselin laakerit ym. läpi ja kaikki vaikutti olevan erittäin hyvässä kunnossa.
Viime parjantaihin asti kone toimi hyvin, huohotti kyllä, mutta se kai on normaalia, kun kaksi uutta mäntää koneessa. Sitten maantieajossa jossain vaiheessa huomasin, että ahtopaine ei nouse normaalisti mäkeä noustessa ja auto meinaa hyytyä. Auto sitten seisoi päivän kun olin opiskelemassa, eikä iltapäivällä meinanut sitten millään käynnistyä -10 asteen pakkasessa, mikä ei normaalisti tunnu missään. Sieltä ajoin kotiin, noin 100 kilometriä, välissä auto toimi kohtalaisesti, ahdot nousi n. 0,4 bar, kun normaalisti maksimi on 0,7. Välissä taas ahtoi vain 0,2 ja mustaa tuli reilusti putkesta. Kotona huomasin, että tyhjäkäynti on hieman epätasainen ja tuntuu pahenevan, kun auton jättää käymään. Kävin läpi kaikki imu/ahtoputket, ilmansuodattimen, välijäähyn ja pakoputken, ettei mikään paikka vuoda tai ole tukossa. Myös turbo pyörii normaalisti.
En oikein keksi, mikä voisi olla vikana. Kertokaahan viisaammat ideoita, mistä lähden vikaa etsimään. Siis jos lähden, auto on tuollaisenaan myynnissä, että jos joku haluaa itselleen projektia niin saa kohtalaisen edullisesti. Minulla ei ole enää intoa tuota korjata, mutta on kai pakko, jos sitä ei kukaan huoli. Ehjänä kuitenkin helpompi myydä vaikka afrikkaan.

Yllä oleva vika selvisi, kakkosen mäntä halki. Auto siis seissyt viimesyksystä lähtien ja vaihtanut omistajaa siinä välissä. Aika jännä vika, kun vain kolme viikkoa ajoa kesti mäntä. Onneksi se ei ole enää minun murhe.

Ippe69
17.07.2015, 22:52
Yllä oleva vika selvisi, kakkosen mäntä halki. Auto siis seissyt viimesyksystä lähtien ja vaihtanut omistajaa siinä välissä. Aika jännä vika, kun vain kolme viikkoa ajoa kesti mäntä. Onneksi se ei ole enää minun murhe.
Eipä ollukkaan mäntä halki, uusi omistaja luuli niin, koska ei ollut puristuksia.
Vikana oli katkennut männänrengas. Katkeamisen syystä ei ole tietoa. Ajoin tosiaan vain kolme viikkoa rempan jälkeen, eli noin 1500 km. Asennuksessa ei minusta ollut mitään erikoista, meni paikalleen ihan nätisti painamalla. Mäntä siis.