PDA

View Full Version : Asuntovaunu 33" renkailla?


Häänrik
24.06.2013, 15:40
Kuinka noiden asuntovaunujen/trailerien rengas- ja korkeusmuutoksien kans on? :D Taas vuosisadan typerin idea rakentaa alumiininen offivaunu jostai vanhasta rungosta :D

Jani_R
24.06.2013, 17:31
Ja laita porttaalit. :D

ssuvik
24.06.2013, 18:26
Ja vaunun pyörät pitää ilman muuta saada tarvittaessa vetämään.

Tomppaa_
24.06.2013, 19:13
Ja vaunun pyörät pitää ilman muuta saada tarvittaessa vetämään.

Tai työntämään :D

ssuvik
24.06.2013, 19:21
Tai työntämään :D

No jos saivarrella haluaa niin työntämään :)

Nikuzai
24.06.2013, 19:27
Portaalit soa;lla ja kardaanin laippaan hydemoottori :eek: :D


Siksi portaalit soa;lla et ei tartu ojiin kiinni korista vaatiin vaan hissin tai tikkaat sisälle nousuun :p



Edit:
Ja sit ihan viisastelemati miten muuten lain mukaan on, saako millään opilla isoja renkaita vaunuun tai traileriin?

mara90
24.06.2013, 20:14
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89698

Tässä ainakin juttua peräkärryn rengaskoosta, tiedä sitten päteekö sama myös asuntovaunuihin/trailereihin...

lepoantti
24.06.2013, 21:07
tästä vähän virikettä lisää...

http://www.youtube.com/watch?v=wk6KJXeOM0k

Bj Andy
24.06.2013, 21:08
Ei muuta kuin anna mennä. Ja kuvia prokkis osioon....:D

-MaTTi-
24.06.2013, 22:41
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89698

Tässä ainakin juttua peräkärryn rengaskoosta, tiedä sitten päteekö sama myös asuntovaunuihin/trailereihin...

Perävaunuja ne on kaikki. Eli ei muuta kun väsäämään, jos vanhempi kuin 1.4.2001.

Tuo kuva jäi itelle pyöriin joskus päähän, joku tommonen olis kiva väsäillä joskus, tosin vähän isompana mitä tää:
http://uncrate.com/p/2012/03/moby1-trailers-xl.jpg
http://moby1trailers.com/moby1-xtr/

Häänrik
26.06.2013, 01:10
No näytti nii hintiltä kun juhannuksena 1-8akselisia miljoonalukaalia kaikenmaailman hummerien ja muiden "öky"autojen peräs (FJCRUISER laskettakoon poikkeukseksi :D) Nii aattelin jotta olis se paat mellevää vetää hodarin peräs offivaunua :D
kattotelineet vararenkaat ja kaikki :D nii ja vinssi! saa takanatulijat hämmästellä kun asuntovaunus on rullakita :D

Nämä ideat on taas sitä luokkaa jotta tuskin toteutuu mutta aina pitää suunnitella! :D

MouhijärvenMies
26.06.2013, 10:22
Värkkää tästä asuntovaunu tai campperi. Hommaat työntöjarrullisen vetopään niin pitäis saada katsastettua O2-luokkaan, nythän tässä on ilmajarrut eikä mitään kilpiä.

http://i8.aijaa.com/b/00295/12377284.jpg (http://aijaa.com/gyy9Hx)

http://i8.aijaa.com/b/00248/12377265.jpg (http://aijaa.com/Y921wO)

http://i8.aijaa.com/b/00451/12377254.jpg (http://aijaa.com/ux5XG8)

Lisää kuvia myynti-ilmoituksessa http://www.huuto.net/kohteet/maastoperakarry-sivuteltalla-umpikoppi-kokp-3500-kg/272120140

Pistin huutonettiin kun siellä on oikeesti ollut ostajia kärryille.

Kaitsu67
26.06.2013, 10:37
Värkkää tästä asuntovaunu tai campperi. Hommaat työntöjarrullisen vetopään niin pitäis saada katsastettua O2-luokkaan, nythän tässä on ilmajarrut eikä mitään kilpiä.

http://i8.aijaa.com/b/00295/12377284.jpg (http://aijaa.com/gyy9Hx)

http://i8.aijaa.com/b/00248/12377265.jpg (http://aijaa.com/Y921wO)

http://i8.aijaa.com/b/00451/12377254.jpg (http://aijaa.com/ux5XG8)

Lisää kuvia myynti-ilmoituksessa http://www.huuto.net/kohteet/maastoperakarry-sivuteltalla-umpikoppi-kokp-3500-kg/272120140

Pistin huutonettiin kun siellä on oikeesti ollut ostajia kärryille.

Perhana kun on hieno! Kun olis ylimääräisiä euroja jossain niin ostasin ton Lantikan perään :(

-Jarkko-
26.06.2013, 19:29
Tuolla myös näppärän näköinen: http://www.trakmaster.com.au/Off-Road-Caravan/Trakmaster-Gibson.aspx

Ja sitten jorinaa ilmajousista isommassa laitteessa: http://info.kimberleykruiser.com/blog/bid/238612/The-joy-of-air-suspension-with-lightweight-off-road-caravans

4WD
26.06.2013, 21:31
Peräkärryyn voi myös laittaa napalukot ...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1685&pictureid=133651

lepoantti
26.06.2013, 22:10
Peräkärryyn voi myös laittaa napalukot ...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1685&pictureid=133651

meillä on ollut kans jo vuosia täällä pari tuollaista napalukollista kärriä mutta yleisemmällä 6-pulttijaolla, toisessa on 35" ämteeärrät alla, hirmu hyvä juttu varaosahuollon kannalta ja aika kestävätkin vaikka asuntovaunuun...

solihull
30.06.2013, 15:53
http://www.trakmaster.com.au/Off-Road-Caravan/Trakmaster-Gibson.aspx

Tuommonenhan näyttää ihan vanhalta Kafilta, josta on takaseinä mädäntynyt ja kotikonstein korjattu ;-) Ja näitä aihioita kyllä riittää suomenniemellä kyllä. Täytynee sanoa, että jos joskus tuollaisen turhakkeen värkkäisin niin vanhaan asuntovaunun koppaan sen tekisin ja vähän offihenkisemmän. Tosin jos tuommosesta etkee kovin luksuksen, niin semmoseen saa uppoamaan valuuttaa aivan sikana ja painoa tulee helposti paljon kuviteltua enempi.
TT

Häänrik
02.07.2013, 13:10
alumiinipellistä kaikki kaapit sun muut ;)

Nikuzai
02.07.2013, 19:34
Mites toi napalukko akseli 6 pulttisena on toteutettu?

BJ-40/76
02.07.2013, 21:37
Siis käsittääkseni 01- luokan kärryn voi tehdä täysin uudenkin? vai mikä estää?

Siis tuo "rakennuskielto", mikä tuli joskus 10v sitten, käsittelee etupäässä vetoaisaa?
Ja tehdastekoisella aisalla onnistuu, toki ainakin vielä muutama vuosi sitten sai tehdä aisankin, mutta aisa/runko piti tehdä pilkulleen oikein (onnistuisi, mutta vaatii minultakin ajantasaiset "ohjeet", sillä siellä oli täysin "mielivaltaisija" juttuja, mitkä ei oikeasti ainakaan lisää turvallisuutta/lujuutta:()
Ja sitä, että eihän ole asuntovaunu, kannattaa varoa, joku EI yöpymiseen tarkoitettu lienee helpompi.... (pukuhuone/sos. tila, taikka vaan wc käsisuihkulla)

Tuo 33" rengasvaatimus/mahdollisuus pitäisi selvittää perusteellisesti, vois ehkä onnistua...

p.s tuon kärryn voisi rakentaa myös jarrulliseksi O1-luokan kärryksi, siis ei tarvitsisi katsastaa, mutta paljon turvallisempi, toki n. 50 kg lisäpainoa...

p.s.s Lähes yhtä helposti voisi tehdä O2-luokan kärryn, toki silloin pitää katsastaa säännöllisesti, mutta kokonaispaino saisi olla 3500 kg...

Ja tuosta on enää pieni matka irroitettavaan kuormakoriin....

-MaTTi-
03.07.2013, 09:14
Siis käsittääkseni 01- luokan kärryn voi tehdä täysin uudenkin? vai mikä estää?

Vaikka O2, suotta peloteltu rakenteluharrastus lähes olemattomalle tasolle. Matkailuvaunu-puoli ei hankaloita mitään vasta kun siinä vaiheessa kun sinne on asennettu nestekaasulaitteita. Silloin ilmanvaihdosta ja kaasulaitteista tarkastustodistus jostain vaunuhuollosta.

Riittää että tekee aisan niin että sitä ei tulkita aisaksi tai sit ostaa kaupasta valmiin hyväksytyn. Jarrulliset akselit ja niille sopiva vetopää myös kaupasta, paperit mukaan.

Loppu on vapaasti itse tehtävissä pl. tietysti valot. Jarrujen yhteensopivuustodistuksessa on mainittu renkaan säteen min. ja max. Jarruttomassa rajoja ei ole.

Ohjeita:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/77c69ad72a020a821411fe39fb629fab/4754-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/e960a9531fa952847067685cb38754a8/4755-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa_LIITE_Esim_v etoaisasta.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478445/9631476ba249f9fc9564c3a4e90e3ecc/2515-LisapoytakirjaO1O2O3O4.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1366717206/4d8eadcd58f764778bd8b05a0ad9b2e8/12410-640086Alleajosuojaohje2061623266.pdf

Häänrik
03.07.2013, 11:56
Jarrujen yhteensopivuustodistuksessa on mainittu renkaan säteen min. ja max. Jarruttomassa rajoja ei ole.

Eli varmaan hankala löytää jarrullisia akseleita missä renkaan max säde antaa laittaa isompia pyöriä :( Ja varmaan hankalaa rakentaa asuntovaunu <750kg

-MaTTi-
03.07.2013, 19:45
Eli varmaan hankala löytää jarrullisia akseleita missä renkaan max säde antaa laittaa isompia pyöriä :( Ja varmaan hankalaa rakentaa asuntovaunu <750kg

Ostat sen vanhan märäntyneen Solikan ja rakennat sen päälle. Ennen 1.4.2001 ei oo noita jarruvaatimuksia eli ei myös määriteltyjä renkaan säteitäkään.

_kekkula_
04.07.2013, 06:12
täähän liippaa nyt aika osuvasti kun nimittäin hieroin eilen illalla yhden puolimädän -79 solikan pellon reunasta ikuisuus jemikseen metsän reunaan. Kyseinen yksilö vaatii mittavia korjaustoimia ennen takaisin käyttöönottoa joten appi ukon kanssa tuumailtiin että tekisi siitä jonkun off road kopin.

Siinä jo vähän otettiin mittoja ja suunniteltiinkin, taitaa soliferi lyhentyä radikaalisti molemmista päistä. No mutta se onki sitte eri juttu ja topikki jonka tekemiseen kuluu varmaan muutama vuosi kun tuntuu noita projekteja riittävän omiks tarpeiks.

BJ700
05.07.2013, 17:08
Riittää että tekee aisan niin että sitä ei tulkita aisaksi tai sit ostaa kaupasta valmiin hyväksytyn.

Ohjeita:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/e960a9531fa952847067685cb38754a8/4755-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa_LIITE_Esim_v etoaisasta.pdf
Ymmäränkö nyt oikein että, linkin sivulla 4 olevissa esimerkki kuvissa ei ole aisaa mikä pitäisi olla hyväksytty.




Ostat sen vanhan märäntyneen Solikan ja rakennat sen päälle. Ennen 1.4.2001 ei oo noita jarruvaatimuksia eli ei myös määriteltyjä renkaan säteitäkään.

Kuinkas paljon sitä vanhaa Solikkaa saa muokata? että, se pysyy edelleen sinä vanhana Solikkana kun, tulisi kokonaan uusi koppi mkä olisi lyhempi ja kapeempi niin pitäis myös Solikan akselia ja runkoa kaventaa. Ja kun se myös kevenee niin saako jarrut poistaa ettei tarttis vuosi katsastaa.

-MaTTi-
05.07.2013, 18:30
Ymmäränkö nyt oikein että, linkin sivulla 4 olevissa esimerkki kuvissa ei ole aisaa mikä pitäisi olla hyväksytty.

Ymmärsit oikein.

Kuinkas paljon sitä vanhaa Solikkaa saa muokata? että, se pysyy edelleen sinä vanhana Solikkana kun, tulisi kokonaan uusi koppi mkä olisi lyhempi ja kapeempi niin pitäis myös Solikan akselia ja runkoa kaventaa. Ja kun se myös kevenee niin saako jarrut poistaa ettei tarttis vuosi katsastaa.
Ei kai se ny liian levee voi olla. Raideleveys oo varmaan paljoo 160 cm:iä leveempi jos näistä 70-/80-luvun alun laitteista puhutaan.

Yli puolet pitää olla alkuperäistä eli runko ja akseli(t). Kok.massaa voi muuttaa vain valmistajan tai valm.edustajan todistuksella.

Nikuzai
05.07.2013, 19:29
Katsurilta kyselin, et miten jos kärryn itelle teen niin aisa piti olla akselin taakse pulteilla kiinni ja A;n muotoinen ja tehdas tekoinen akseli

Aisa materiaalit piti olla joko riittävän vahvat tai sitten todistus, että riittää kyseiseen kärryyn

Sitten oli valot ja takapään korkeudet.